همه چیز درباره ی آزمون PTE

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

آزمون PTE چیست؟​

1713205491289.png

آزمون PTE یکی از آزمون های زبان در دنیا می باشد که مثل IELTS و TOEFL دارای اعتبار جهانی بوده و در اکثر کشورها برای ادامه تحصیل و مهاجرت قابل قبول می باشد. این آزمون را سازمان PEARSON که ناشر انتشارات Longman می باشد برگذار کرده و علاقه مندانی که به دنبال تحصیل در کشور های مختلف و یا مهاجرت به کشور استرالیا می باشند می توانند از این آزمون استفاده کنند. این آزمون همانند تافل با استفاده از کامپیوتر و اینترنت انجام می شود و چهار مهارت اصلی زبان از جمله Speaking ,Reading ,Listening و Writing ارزیابی شده و نمره آن از 90 محاسبه می شود. در این آزمون علاوه بر چهار مهارت اصلی به مهارت های دیگر نیز نمره داده می شود از جمله :‌

grammar, oral fluency, pronunciation, spelling ,vocabulary, written discourse

البته باید بدانید که برای ادامه تحصیل تمامی دانشگاه های دنیا این مدرک را مثل تافل و آیلتس قبول ندارند و حتی بعضی از دانشگاه ها در دنیا ممکن است برای بعضی از رشته ها و یا مقاطع تحصیلی خاص این مدرک را قبول کنند. یکی از دلایل محبوبیت این آزمون در بین زبان آموزان این است که این آزمون ساده تر از آزمون آیلتس و تافل می باشد و طبق آخرین اخبار، اداره مهاجرت کانادا IRCC برای مهاجرت کاری آزمون پی تی ای را قبول دارد.

چنانچه شما تمایل دارید که به استرالیا مهاجرت کنید و نیازمند کسب نمره 7 در هر چهار مهارت می باشید می توانید به جای آیلتس در آزمون PTE شرکت کنید. پیرسون (Pearson)، مجری و برگزارکننده ی آزمون PTE اعلام کرده است که سطح نمره دهی آزمون و تطبیق نمراتش با آیلتس را تغییر داده است و این تغییرات را به سازمان مهاجرت کشور های انگلیس، نیوزیلند و استرالیا نیز اعلام کرده است. طبق این تغییرات برای کسانی که نمره هایی برابر 6.5 آیلتس و کمتر می خواهند، اوضاع بهتر شده است و برای افرادی که نمره های 7 و 8 آیلتس برای استفاده امتیازهای مهاجرتی را میخواستند، شرایط سخت تر شده است، زیرا:

  • در گذشته برای اخد 10 امتیاز مهاجرتی باید نمره 65 پی تی ای که برابر با 7 آیلتس بود را اخذ می کردند، اما در حال حاضر لازم است نمره ی 66 را کسب نمایند.
  • در گذشته برای اخد 20 امتیاز مهاجرتی نمره 79 پی تی ای که برابر با 8 آیلتس بود را برای کسب می کردند، اما در حال حاضر نمره ی 84 لازم است.
اهمیت این قضیه بیشتر در مهارت Writing میاشد چون با توجه به داوطلبان زیادی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اند کسب نمره 7 در مهارت رایتینگ آیلتس به شدت سخت بوده و معمولا افراد مجبور به شرکت در آزمون آیلتس به دفعات می باشند. این آزمون در هر هفته برگزار می شود ولی در کشور ما هیچ مرکزیاین آزمون را برگزار نکرده و شما برای شرکت در این آزمون می بایست به کشورها همسایه از جمله ترکیه، دبی سفر کرده و در آزمون شرکت نمایید. از لحاظ هزینه ای ثبت نام آزمون در کشور ترکیه ارزان تر از دبی می باشد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

آشنایی با آزمون PTE​



آزمون پی تی ای توسط موسسه Pearson برگزار می شود و آزمونی کامپیوتری است، این آزمون در گروه آزمون های proficiency است که در آن توانایی های زبانی فرد در چهار مهارت لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ مورد ارزیابی قرار می گیرد. آزمون PTE در دو ماژول جنرال و آکادمیک برگزار می شود. آزمون PTE آزمون اصلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا و برای اخذ اقامت استرالیا و نیوزلند است ولی این موضوع به این معنی نیست که دانشگاه های دیگر دنیا مدرک PTE را برای اخذ پذیرش قبول ندارند. 90 درصد از دانشگاه های کانادا، آزمون PTE را می پذیرند و در آمریکا نیز دانشگاه های برتری از جمله بیزینس اسکول هاروارد و یل (Yale) نیز آزمون PTE را از دانشجویان بین المللی می پذیرند و مدرک PTE مورد قبول دانشگاه های اروپایی است. هر مهارت در آزمون پی تی ای نمره ای بین 10 تا 90 دارد و نمره کلی PTE هم بین 10 تا 90 است، نتیجه آزمون پی تی ای ظرف 72 ساعت اعلام می شود. آزمون PTE در ایران برگزار نمی شود و برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه بروید. هزینه ثبت نام آزمون در ترکیه از سایر کشورهای همسایه پایین تر است و 1،000 لیر ترکیه است و هزینه ثبت نام در کشور آذربایجان 180 دلار آمریکا است و هر چند بار که بخواهید می توانید در آزمون PTE شرکت کنید.

مقایسه نمرات آزمون PTE و IELTS
PTE Academic30364250586573798386
IELTS4.55.05.56.06.57.07.58.08.59.0

مقایسه نمرات آزمون PTE و TOEFL
PTE Academic3842465053596468727884
TOEFL iBT40-4454-5665-6674-7579-8087-889499-100105113120


فرمت آزمون پی تی ای

مهارتمدت زمان پاسخگوییتوضیحات
اسپیکینگ و رایتینگ77 تا 93 دقیقه
نوشتن انشا: 20 دقیقه
Personal introduction
Read aloud
Repeat sentence
Describe image
Re-tell lecture
Answer short question
Summarize written text
ریدینگ32 تا 40 دقیقهReading & writing: Fill in the blanks
Multiple choice, choose multiple answers
Re-order paragraphs
Reading: Fill in the blanks
Multiple choice, choose single answer
لیسنینگ45 تا 57 دقیقهSummarize spoken text
Multiple choice, choose multiple answer
Fill in the blanks
Highlight correct summary
Multiple choice, choose single answer
Select missing word
Highlight incorrect words
Write from dictation

نحوه اعتراض به نمره PTE

برای اعتراض به نمره PTE این نکته را مدنظر قرار بدهید که تصحیح این آزمون به صورت کامپیوتری است و امکان تغییر نمره بسیار کم است و نکته دیگر این است که فقط برروی دو مهارت اسپیکینگ و رایتینگ می توانید اعتراض بزنید، برای اعتراض 14 روز مهلت دارید و هزینه اعتراض به شما اعلام می شود. امکان کم یا زیاد شدن نمره وجود دارد. در صورت کم یا زیاد شدن نمره کل هزینه اعتراض به شما عودت داده می شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

از این کلمات در رایتینگ پی تی ای استفاده نکنید​



نکات زیادی وجود دارد که ما به‌اشتراک گذاشته‌ایم و در آینده نیز به‌اشتراک خواهیم گذاشت تا شما بتوانید بهترین آمادگی را برای آزمون پی تی ای کسب کنید. در اینجا، می‌خواهیم توجه شما را به نکات جزئی جلب کنیم که بر نمره‌ی رایتینگ Essay پی تی ای شما، تاثیر شگرفی می‌گذارد، حتماً هنگام آماده شدن برای این تسک، با چالش‌های زیادی روبرو شده‌اید. این‌بار اجازه دهید بر روی 'کلمات' تمرکز کنیم. آیا توجه کرده‌اید که هنگام کار بر روی رایتینگ، تمایل دارید کلمات زیادی را تکرار کنید و متعاقباً از آن‌ها بیش از حد استفاده می‌کنید؟ همانطور که مکرراً ذکر کردیم، پی تی ای یک آزمون آکادمیک است و شما را ملزم به داشتن چنین کاری می‌کند، اما این نکته ممکن است از توجه شما خارج شود که گاهی از کلمات عادی یا محاوره‌ای در رایتینگ خود استفاده می‌کنید. پس، شما در رایتینگ خود به لحنی آکادمیک و حرفه‌ای‌تری نیاز دارید. به همین دلیل، بهتر است از استفاده از برخی از کلمات خودداری کنید. اگر می‌خواهید در این تسک، نمره‌ی 80 یا بیشتر کسب کنید، بهتر است این کلمات را از رایتینگ خود حذف کنید. این‌ها کلماتی هستند که باعث ضعف در رایتینگ شما می‌شوند و بنابراین، باید سعی کنید آگاهانه از آن‌ها اجتناب کنید!

در رایتینگ پی تی ای از That استفاده نکنید

That کلمه‌ای کاملاً مفید است که زیاد استفاده می‌شود. شما نمی‌توانید کاملاً از این کلمه اجتناب کنید. با این حال، قطعاً می‌توانید به‌شکل مناسب‌تری از آن استفاده کنید. در بسیاری از موارد، 'that' قابل‌حذف یا جایگزینی با یک اصطلاح توصیفی دیگر است. مثال:
She told the students that it was a good idea to avoid very in their essay.
به‌جای آن، بنویسید:
She told the students it was a good idea to avoid very in their essay.
همانطور که در مثال بالا توجه می‌کنید، عدم استفاده از that خیلی راحت‌تر است.

در رایتینگ پی تی ای از Good استفاده نکنید

اگر می‌خواهید تاثیرگذار بنویسید، باید به جایگزینی این کلمه با کلمه یا کلماتی دیگر فکر کنید. صفت Good، ایده‌ی درستی از استرسی که می‌خواهید به یک باور خاص بدهید، به شما ارائه نمی‌دهد. بیایید این مثال را در نظر بگیریم:
'The atmosphere after it rained has a good smell”
'The atmosphere after it rained has a pleasant, sweet smell”
به این ترتیب، می‌توانید توصیف و دقت بیشتری در جمله‌ی خود داشته باشید.

در رایتینگ پی تی ای از Very استفاده نکنید

حرف دقیق شما وقتی از واژه‌ی 'Very' با صفت استفاده می‌کنید، به‌خوبی پیدا نمی‌شود. شما از این کلمه استفاده می‌کنید، چون در تلاش هستید تا معنای کلمه‌ای را بزرگنمایی کنید. اما این کلمه نمی‌تواند حرف شما را آنچنان که می‌خواهید، انتقال دهد. اکثر نویسندگان الان این کلمه را 'بی‌فایده' می‌نامند و بنابراین، دلایل کافی برای عدم استفاده از آن وجود دارد.
مثال:
'Children are very lovely.”
'Children are adorable.”
'Scientist over past decade have come up with some very good ideas.”
'Scientist over past decade have come up with some remarkable ideas.”
و ما می‌توانیم مثال‌های زیادی از این دست را برای شما بیان کنیم. بدانید که بسیار آسان است که از کلمه‌ی 'Very' جلوگیری کنید. کلمات مناسبی برای استفاده وجود دارد.

در رایتینگ پی تی ای از Really استفاده نکنید

یک کلمه‌ی به‌دقت مرتبط با 'Very'، کلمه‌ی 'Really' است. با استفاده از این کلمه، شما می‌خواهید بر ایده‌ی خاصی تاکید کنید. نوشتن این کلمه، تاثیر عکس دارد و معنای دقیق حرف و ایده‌ی شما را منتقل نمی‌کند. مثال:
'The new governor came up with a really fantastic idea.”
'The new governor came up with a really fantastic idea.”
نیازی به پیچیدگی بیشتر نیست، مگه نه؟

در رایتینگ پی تی ای از Things/Stuff استفاده نکنید

این دو کلمه، چندان کارآمد نیستند و باید کم استفاده شوند. اگرچه هنگام استفاده از کلمه‌ی 'things'، ایده‌ی آنچه را که به آن اشاره می‌کنید در ذهن دارید، اما این ایده‌ی درستی به خواننده منتقل نمی‌کند و جای سوءتفاهم باقی می‌گذارد. به‌خصوص اگر دستورالعمل یا پیشنهادی را ارائه می‌دهید، این یک روش نه‌چندان مناسب برای تشریح است. مثال:
'The new café has options to do lot of things/stuffs.”
'The new café has options to eat, drink, play board games, and playstation too.'

در رایتینگ پی تی ای از Like استفاده نکنید

Like کلمه‌ای است که همه‌ی ما در استفاده‌ی زیاد از آن هنگام صحبت کردن، مقصر هستیم. این‌گونه نیست که ما باید کاملاً از 'Like ' استفاده نکنیم، بلکه استفاده‌ی زیاد از آن، بسیار آزاردهنده است. منظور ما را می‌فهمید؟ وقتی در حال مقایسه هستید، Like اولین کلمه‌ای است که به‌طور طبیعی به ذهن شما خطور می‌کند. در عوض، می‌توانید از استعاره‌ها استفاده کنید. این کار تسلط شما را به زبان منعکس می‌کند. علاوه بر این، Like نامطمئن‌تر است. مثال:
'The sun on that summer afternoon was like pleasantly smiling over our face.”
'The sun on that summer afternoon gleamed and smiled upon our faces.”
بهتر نشد؟



در رایتینگ پی تی ای از Is/Was/Are/Am استفاده نکنید

امیدوارم با افعال معلوم و مجهول آشنا باشید و تفاوت‌های آن را بدانید. از استفاده از Is/Was/Are/Am در خیلی جاها می‌توان اجتناب کرد. مثال:
مجهولThe statue was created by John.”
معلوم'John created the statue.”
ممکن است دشوار باشد و برای اصلاح آن، چندین بار باید تلاش کنید، اما با تمرین، این به‌خوبی در رایتینگ شما نمود پیدا می‌کند.

در رایتینگ پی تی ای از So استفاده نکنید

باید این مسئله را بپذیرید که 'So' کلمه‌ای است که هنگام نوشتن و توضیح دادن یا نتیجه‌گیری مطرح می‌شود. آیا به‌خاطر دارید که به‌هنگام توضیح دادن، So را بعد از هر 2 جمله استفاده می‌کنید؟ مثال:
'The global warming has severe effects on our rivers. So, we must take appropriate actions.”
'The global warming has severe effects on our rivers. Therefore, we must take appropriate actions.”
کلماتی مانند- Therefore، Furthermore، می‌تواند جایگزین 'So' شود. در نتیجه، رایتینگ یا گفتار شما بومی‌تر و صیقلی‌تر خواهد شد.

در رایتینگ پی تی ای از Basically استفاده نکنید

بسیاری از افراد غیربومی عادت دارند این واژه را برای تاکید بنویسند، اما کلمات بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تاکید بیشتری داشته باشند. Basically هیچ کار دیگری جز افزایش تعداد کلمات انجام نمی‌دهد. به جمله معنی نمی‌دهد یا چیزی به آن اضافه نمی‌کند.



در رایتینگ پی تی ای از Also استفاده نکنید

اگر کار بر روی واژگان خود را تازه شروع کرده‌اید، باید بدانید که 'Also' می‌تواند با بسیاری از مترادف‌های دیگر جایگزین شود. مثال:
'The government has started new plans for rural development. It has also formed a dedicated support team for various task.”
'The government has started new plans for rural development with a dedicated support team for various tasks.”
حذف کامل این کلمه یا جایگزینی آن، یک ایده‌ی عاقلانه است.

در رایتینگ پی تی ای از Then استفاده نکنید

مثال:
'I went to the mall. Then, I checked out my favorite cloth shop. Then, we were hungry so we went to eat in the food court.”
نه نه نه!!!! استفاده از آن را متوقف کنید. هر کسی که آن را بخواند، اذیت می‌شود. برای جدا کردن رویدادها، از ویرگول و 'And' استفاده کنید. با تلاش آگاهانه، 'Then' می‌تواند از خیلی از جاهای غیرضروری حذف شود.

در رایتینگ پی تی ای از Many استفاده نکنید

Many دارای مترادف‌های خوبی است. 'Plenty” و 'Numerous' هر دو واژه‌های خوبی هستند که می‌توانید به‌جای Many، از آن‌ها استفاده کنید. مثال:
'Eating fruits has many health benefits.”
'Eating fruits has plenty of benefits.”
بنابراین، دفعه‌ی بعد، سعی کنید کلمات دیگری را به‌یاد بیاورید که همان معنای 'Many' را منتقل می‌کند.

در رایتینگ پی تی ای از مخفف‌ها استفاده نکنید

رایتینگ آکادمیک آزمون پی تی ای، استفاده از مخفف‌ها را مجاز نمی‌داند. مخفف‌ها غیررسمی هستند. اگر می‌خواهید نمره‌ی خوبی کسب کنید، از 'don’t”, 'can’t”, 'isn’t” و از این‌دست مخفف‌ها، باید کاملاً اجتناب کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هرآنچه برای رایتینگ PTE باید بدانید​



رایتینگ، بخش دوم قسمت اسپیکینگ پی تی ای است. به عبارت دیگر، هیچ بخش یا زمان جداگانه‌ای وجود ندارد. پس از اتمام بخش اسپیکینگ پی تی ای، با کلیک روی دکمه‌ی Next، از شما خواسته می‌شود تا در آزمون رایتینگ شرکت کنید. آزمون رایتینگ، مهارت‌های رایتینگ شما را از نظر مهارت در گرامر، قالب‌بندی جملات و پایبندی به موضوع ارائه شده ارزیابی می‌کند. در مورد کیفیت رایتینگ‌تان، شما مورد قضاوت و ارزیابی قرار خواهید گرفت.

بررسی اجمالی بخش رایتینگ پی تی ای

بررسی اجمالی بخش رایتینگ پی تی ای
نام امتحانتسکتعداد سوالاتطول متننمرهمهارت‌های ارزیابی‌شدهزمان پاسخ دادن
Summarize Written Textلازم است متن را در یک جمله خلاصه کنید.3-2تا 300 کلمهنمره‌دهی نسبیریدینگ و رایتینگ10 دقیقه
Write Essayشما باید در مورد یک موضوع مشخص، بین 200 تا 300 کلمه مقاله بنویسید.2-13-2 جملهنمره‌دهی نسبیرایتینگ20 دقیقه

Summarize Written Text پی تی ای

مشخصات:
شما باید در مورد یک موضوع خاص، از خلاصه‌ی پاراگراف‌های داده شده، متنی را بنویسید. برای انجام این کار، 10 دقیقه وقت دارید.
هشدار:
شما باید خلاصه را فقط در یک جمله بنویسید. یعنی، فقط استفاده از یک نقطه مجاز است. با این حال، می‌توانید بیش از یک‌بار از ویرگول و نقطه-ویرگول استفاده کنید.



نکته:
در قسمت پایین باکس متن، 'تعداد کلمات' ظاهر خواهد شد. شما باید نکات اصلی را از پاراگراف‌های داده شده وارد کنید تا خلاصه‌تان غنی و دقیق باشد. همچنین می‌توانید متن را Cut، Copy یا Paste کنید.
Cut: متنی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب و روی 'Cut' کلیک چپ کنید.
Copy: متنی را که می‌خواهید کپی کنید انتخاب و روی 'Copy' کلیک چپ کنید.
Paste: نشانگر را به‌جایی ببرید که می‌خواهید متن کپی یا کات شده را در آنجا قرار دهید. سپس، روی «Paste» کلیک چپ کنید.

نمره‌دهی نسبی Summarize Written Text پی تی ای

چگونه ارزیابی می‌شوید؟ ریدینگ، رایتینگ، گرامر، واژگان، محتوا و سبک.

Write essay پی تی ای

مشخصات:
شما باید مقاله‌ای را در مورد یک موضوع مشخص بنویسید. موضوع در یک یا دو خط ذکر خواهد شد. شما باید بین 200 تا 300 کلمه مقاله بنویسید. برای انجام این کار، 20 دقیقه وقت دارید. رایتینگ شما بر اساس گرامر، انسجام متن، واژگان و نوع متن نوشته شده مورد قضاوت و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
نکته:
در قسمت پایین باکس متن، 'تعداد کلمات' ظاهر خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که زیر 200 کلمه نمی‌نویسید. همچنین متن شما نباید بیش از 300 کلمه باشد. در غیر این‌صورت، مجازات می‌شوید و نمره‌ی پایین‌تری کسب خواهید کرد. سعی کنید در نوشته‌ی خود، بی‌طرف باشید و از تکرار کلمات یا جملات خودداری کنید. همچنین شما می‌توانید Cut، Copy یا Paste کنید. این کار وقتی مفید است که نمی‌خواهید وقت خود را بر روی نوشتن دوباره‌ی کلمه‌ای دشوار، تلف کنید. مثلاً، مقاله‌ای که در آن شما باید بیش از یک‌بار کلمه‌ی 'Homeostasis' را تایپ کنید.

نمره‌دهی نسبی Write essay پی تی ای

چگونه ارزیابی و قضاوت می‌شوید؟ رایتینگ، گرامر، واژگان، هجی، نوع متن نوشته‌شده. محتوای شما چگونه ارزیابی می‌شود؟ انسجام، سبک، ساختار، سطح زبانی و محتوا.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هرآنچه برای اسپیکینگ PTE باید بدانید​



بخش 1 آزمون پی تی ای (اسپیکینگ و رایتینگ)، مهارت‌های رایتینگ شما را در آزمون آکادمیک پی تی ای مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بخش اسپیکینگ آزمونپی تی ای ، مهارت‌های اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ شما را نیز مورد سنجش قرار می‌دهد. این بدان معناست که شما باید به ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ نیز توجه زیادی داشته باشید. مهارت‌های اسپیکینگ شما با جواب دادن به سوالاتی ارزیابی می‌شود که از شما می‌خواهد جملات گفته شده در یک کلیپ صوتی را تکرار کنید، به سوالات پرسیده شده پاسخ دهید و متن‌هایی مربوط به مباحث آکادمیک را خلاصه کنید. بخش اسپیکینگ پی تی ای با معرفی شخصی (Personal Introduction) آغاز می‌شود، جاییکه انتظار می‌رود شما خود را معرفی کنید. این بخش با سوالاتی همراه است که باید به‌دقت به هر یک از آن‌ها گوش دهید و پاسخ خود را با میکروفون بیان کنید. هشدار: قبل از اینکه 'نوار پیشرفت' به انتها برسد، باید پاسخ خود را بگویید. توجه داشته باشید که اگر برای بیش از سه ثانیه کلمه‌ای را تلفظ نکنید، ضبط به‌طور خودکار متوقف می‌شود و شما نمره از دست می‌دهید.

بررسی اجمالی بخش اسپیکینگ پی تی ای

بررسی اجمالی بخش اسپیکینگ پی تی ای
نام امتحانتسکتعداد سوالاتطول متننمرهمهارت‌های ارزیابی‌شدهزمان پاسخ دادن
Read aloudباید متن را با صدای بلند روی صفحه بخوانید7-6تا 60 کلمهنمره‌دهی نسبیریدینگ و اسپیکینگمتفاوت است
Repeat sentenceپس از گوش دادن به جمله‌ی پخش شده، باید آن را کلمه به کلمه تکرار کنید.12-109-3 ثانیهنمره‌دهی نسبیلیسنینگ و اسپیکینگ15 ثانیه
Describe imageشما باید تصویر نمایش داده شده را توصیف کنید.7-6وجود نداردنمره‌دهی نسبیاسپیکینگ40 ثانیه
Re-tell lectureشما باید آنچه را که در سخنرانی گفته شده به‌خاطر بسپارید. سپس، آن را با کلمات خود توصیف کنید.4-3تا 90 ثانیهنمره‌دهی نسبیلیسنینگ و اسپیکینگ40 ثانیه
Answer short questionباید به سوال در یک یا چند کلمه پاسخ دهید.12-109-3 ثانیهدرست/نادرستلیسنینگ و اسپیکینگ10 ثانیه

معرفی شخصی در اسپیکینگ پی تی ای

این بخش به شما فرصت می‌دهد تا به موسسات منتخب اجازه دهید چیزهای بیشتری درباره‌ی شما بدانند. توجه داشته باشید که این بخش، هیچ نمره‌ای ندارد.

چه‌موقع صحبت در اسپیکینگ پی تی ای را شروع کنیم؟

تا شروع به کار و ضبط میکروفون، شمارش معکوس انجام می‌شود. برای آماده‌سازی حرف‌های خود، 25 ثانیه زمان دارید. پس از شنیدن صدای بوق، باید شروع به صحبت در مورد خود کنید.
هشدار: قبل از روشن شدن میکروفن، شروع به صحبت نکنید، وگرنه پاسخ شما ضبط نمی‌شود. فقط یک‌بار قادر به ضبط صدا خواهید بود. کلیپ ضبط شده از این بخش، به موسسات منتخب شما ارسال می‌شود.
روش انجام: آرام اما واضح صحبت کنید. برای این کار، نیازی به عجله نیست. برای ضبط پاسخ خود، نیم دقیقه وقت دارید. قبل از پایان یافتن نوار پیشرفت، باید معرفی خود را به‌اتمام برسانید. در آخر، کلمه‌ی 'Recording' به 'Completed' تغییر پیدا می‌کند.

بخش Read Aloud در اسپیکینگ پی تی ای

همانطور که از عنوان پیداست، باید متن نمایش داده شده روی صفحه‌ی خود را با صدای بلند بخوانید.
چه موقع شروع کنیم؟ شمارش معکوس در باکس وضعیت ضبط نشان داده می‌شود و برای آماده شدن، بین 30 تا 40 ثانیه است. سپس صدایی کوتاه خواهید شنید و پس از آن، باید سریعاً صحبت کنید.
هشدار: قبل از روشن شدن میکروفن، صحبت نکنید زیرا صدای شما ضبط نمی‌شود. واضح صحبت کنید و عجله نکنید. فقط یک‌بار می‌توانید پاسخ خود را ثبت کنید. قبل از اینکه نوار پیشرفت به‌پایان برسد، باید صحبت خود را انجام دهید. در آخر، کلمه‌ی 'Recording' به 'Completed' تغییر پیدا می‌کند.
نمره‌دهی: نمره‌ی نسبی
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ ریدینگ، اسپیکینگ، تسلط شفاهی، تلفظ و محتوا.

بخش Repeat sentence در اسپیکینگ پی تی ای

مشخصات: باید جمله را کلمه به کلمه تکرار کنید. این بدان معناست که شما باید جمله را دقیقاً به همان شکلی که در کلیپ صوتی می‌شنوید، بیان کنید.
چه موقع شروع کنیم؟ در عرض چند ثانیه، کلیپ صوتی شروع به پخش خودکار می‌کند. وقتی کلیپ تمام شد، میکروفون 'روشن' و ضبط شروع می‌شود.
روش انجام: شما باید واضح صحبت کنید. عجله نکنید. قبل از اینکه نوار پیشرفت به انتها برسد، صحبت را تمام کنید. در آخر، کلمه‌ی 'Recording' به 'Completed' تغییر پیدا می‌کند.
هشدار: بلافاصله در میکروفون صحبت کنید، زیرا برخلاف سایر بخش‌ها، صدا یا بوق کوتاهی نمی‌شنوید.
نمره‌دهی: نمره‌ی نسبی
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ لیسنینگ، اسپیکینگ، تسلط شفاهی، تلفظ و محتوا.



بخش Describe image در اسپیکینگ پی تی ای

مشخصات: شما باید تصویری را که روی صفحه نمایش داده می‌شود، توصیف کنید.
چه موقع شروع کنیم؟ برای بررسی تصویر و آماده‌سازی خود، 25 ثانیه وقت دارید. وقتی 25 ثانیه تمام شد، یک صدا یا بوق کوتاه می‌شنوید و باید بلافاصله شروع به صحبت کنید.
هشدار: قبل از اینکه صدا یا بوق را بشنوید، شروع به صحبت نکنید، وگرنه صدای شما ضبط نمی‌شود. واضح صحبت کنید، نیازی به عجله نیست. قبل از پایان یافتن نوار پیشرفت، صحبت را تمام کنید. در آخر، کلمه‌ی 'Recording' به 'Completed' تغییر پیدا می‌کند.
نمره‌دهی: نمره‌ی نسبی
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ اسپیکینگ، تسلط شفاهی، تلفظ و محتوا.
روش انجام: در صحبت کردن خود، مکث نکنید. در گفتار خود، از بیان 'hhmm' یا 'a' اجتناب کنید. تسلط باید حفظ شود و مهم‌تر از همه، توصیف همه‌ی مواردی است که می‌بینید. اگر تصویر داده‌ی زیادی برای ارائه در سخنرانی شما دارد، فقط موارد مهم را برجسته کنید.

بخش Re-tell lecture در اسپیکینگ پی تی ای

مشخصات: همانطور که عنوان این بخش می‌گوید، شما باید سخنرانی را به کلمات خود دوباره بگویید. یک سخنرانی آکادمیک خواهید شنید که باید پس از پایان کلیپ صوتی، آن را بازگو کنید.
چه موقع شروع کنیم؟ سخنرانی به‌طور خودکار آغاز می‌شود. در بعضی مواقع، برای درک بهتر، سخنرانی با تصویر نیز همراه است. پس از پایان کلیپ صوتی، 10 ثانیه فرصت دارید خود را آماده سازید. بعد از 10 ثانیه، صدای کوتاه یا بوق می‌شنوید. بلافاصله پس از آن، شروع به صحبت کنید.
هشدار: قبل از شنیدن صدا یا بوق صحبت نکنید، وگرنه صدای شما ضبط نمی‌شود. واضح صحبت کنید و نیازی به عجله در پایان دادن به سخنرانی نیست.
نمره‌دهی: نمره‌ی نسبی
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ لیسنینگ، اسپیکینگ، تسلط شفاهی، تلفظ و محتوا.
روش انجام: بهتر است کلمات یا عبارت‌های کلیدی را در دفترچه یادداشتی که به شما داده شده یادداشت کنید. این کلمات و عبارت‌های کلیدی در یادآوری سخنرانی به شما کمک می‌کنند.

بخش Answer short question در اسپیکینگ پی تی ای

مشخصات: در این بخش، شما باید در یک یا چند کلمه، به سوالی پاسخ دهید. این سوال کاملاً مربوط به زندگی روزمره‌ی شما خواهد بود.
چه موقع شروع کنیم؟ پخش کلیپ صوتی به‌طور خودکار شروع می‌شود. در بعضی مواقع، این بخش نیز دارای یک تصویر است. پس از پایان کلیپ، میکروفن شروع به ضبط صدای شما می‌کند. کادر وضعیت 'Recording' را نشان می‌دهد و پس از پایان، به 'Completed' تبدیل می‌شود.
هشدار: صدای کوتاه یا بوقی در این بخش وجود ندارد. همچنین، شما باید جواب‌تان را در یک یا چند کلمه پاسخ دهید. در توضیحات خود، نباید جواب‌ها را کِش دهید.
نمره‌دهی: درست یا نادرست
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ لیسنینگ، اسپیکینگ و واژگان.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هرآنچه برای ریدینگ PTE باید بدانید​



مشخصات بخش ریدینگ آزمون PTE، شامل متن‌ها و سوالاتی است که براساس مهارت‌های ریدینگ شما تنظیم شده است. این بخش، دارای زمان است و قبل از پاسخ به هر سوال، باید دستورالعمل‌ها را بادقت بخوانید. هشدار: این بخش، 35-32 دقیقه به شما اختصاص می‌دهد. لطفاً تایمر روی صفحه را بررسی کنید. این بستگی به شما دارد که در محدودیت زمانی مشخص، تمام بخش‌ها را مدیریت کنید. به عبارت دیگر، پاسخ به سوالات، دارای 'محدودیت زمانی' نیست، بلکه کل بخش چنین است.

بررسی اجمالی ریدینگ پی تی ای

بررسی اجمالی بخش ریدینگ پی تی ای
نام سوالتسکتعداد سوالاتطول متننمرهمهارت‌های ارزیابی‌شده
Multiple choice, choose single answerفقط یک پاسخ از پاسخ‌های داده شده صحیح است. پس از خواندن متن، گزینه‌ی صحیح را انتخاب کنید.3-2متن تا 110 کلمهدرست/نادرستریدینگ
Multiple choice, choose multiple answersبیش از یک پاسخ از پاسخ‌های داده شده صحیح است. پس از خواندن متن، گزینه‌های صحیح را انتخاب کنید.3-2متن تا 300 کلمهنمره‌دهی نسبی (برای هر پاسخ صحیح. برای گزینه‌ی نادرست انتخاب شده، نمره کسر می‌شود)ریدینگ
Reorder paragraphsدر سمت چپ، چند جمله یا پاراگراف به‌شکل تصادفی قرار گرفته‌اند. آن‌ها را به‌ترتیب صحیح Drag کنید و در ‌سمت راست، قرار دهید.3-2متن تا 150 کلمهنمره‌دهی نسبی (برای هر جفت درست مرتب شده)ریدینگ
Reading Fill in the blanksمتنی که در صفحه ظاهر می‌شود، دارای چند جای خالی است. در زیر متن، شما کلمات مختلفی دارید. کلماتی را که فکر می‌کنید درست است، Drag کنید و در جای خالی قرار دهید.5-4متن تا حداکثر 80 کلمهنمره‌ی نسبی (برای هر جای خالی که درست پُر شده است)ریدینگ
Reading and writing Fill in the blanksاز یک جعبه‌ی کشویی، کلمه‌ی صحیحی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید جواب صحیح جمله در جای خالی باشد.6-5متن تا 300 کلمهنمره‌دهی نسبی (برای هر جای خالی که درست پُر شده)ریدینگ و رایتینگ

Multiple-choice question, single answer در آزمون ریدینگ پی تی ای

مشخصات: یک متن به شما ارائه می‌شود و شما باید متن را بادقت بخوانید. پایین متن، سوالی با چندین گزینه وجود دارد. شما باید (با کلیک کردن) فقط یک گزینه را انتخاب کنید که فکر می‌کنید جواب درست آن سوال است.
طول متن چقدر است؟ متن می‌تواند تا 110 کلمه باشد
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ.
نکته: ابتدا سوال را بخوانید تا بدانید باید روی چه چیزی تمرکز کنید. پس از نگاهی گذرا به سوال و گزینه‌ها، شروع به خواندن متن کنید. فقط گزینه‌ای را انتخاب کنید که فکر می‌کنید درست است.
هشدار: به طور متوسط، نباید بیش از 2 دقیقه برای هر سوال صرف کنید.



Multiple-choice, multiple answers در آزمون ریدینگ پی تی ای

مشخصات: یک متن به شما ارائه می‌شود و شما باید متن را بادقت بخوانید. پایین متن، سوالی با چندین گزینه وجود دارد. شما باید (با کلیک کردن) بیش از یک گزینه را که فکر می‌کنید پاسخ‌های درست به آن سوال است، انتخاب کنید.
طول متن چقدر است؟ متن می‌تواند تا 300 کلمه باشد
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ.
نکته: ابتدا سوال را بخوانید تا بدانید باید روی چه چیزی تمرکز کنید. پس از نگاهی گذرا به سوال و گزینه‌ها، شروع به خواندن متن کنید. بیش از یک گزینه را که فکر می‌کنید درست است، انتخاب کنید.
هشدار: به طور متوسط، نباید بیش از 2 دقیقه برای هر سوال صرف کنید.

Re-order paragraphs در آزمون ریدینگ پی تی ای

مشخصات: چند پاراگراف به‌شکل تصادفی در سمت چپ و یک فضای خالی در سمت راست به شما داده می‌شود. شما باید پاراگراف‌ها را از سمت چپ بکشید و آن‌ها را به‌ترتیب در فضای خالی سمت راست قرار دهید.
طول متن چقدر است؟ متن می‌تواند تا 150 کلمه باشد.
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ.
نکته: تمام پاراگراف‌ها را بادقت بخوانید. در کل، پاراگراف‌های دارای پیونددهنده و قید، در پاراگراف نخست نمی‌آیند. اگر در پاراگراف‌های‌تان کلمه‌ی «سال‌ها» ذکر شده باشد، ترتیب زمانی می‌تواند به شما در تنظیم‌بندی‌های صحیح کمک کند.

Reading-fill in the blanks در آزمون ریدینگ پی تی ای

مشخصات: بر روی صفحه‌ی شما، یک متن یا یک پاراگراف (پاراگراف‌ها) با چندین جای خالی وجود دارد. درست زیر متن، چندین کلمه به شما ارائه خواهد شد. شما باید کلمه‌ی مناسب را در جای خالی مناسب خود قرار دهید. برای هر کلمه‌ی درست قرار داده شده، نمره کسب خواهید کرد.
طول متن چقدر است؟ متن می‌تواند تا 80 کلمه باشد
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ.
نکته: سعی کنید کل جمله‌ای را که جای خالی دارد، درک کنید. بررسی کنید و ببینید آیا جای خالی به اسم نیاز دارد یا فعل یا صفت. متناسب با آن، کلمات را انتخاب کنید.

Reading and writing-fill in the blanks در آزمون ریدینگ پی تی ای

مشخصات: بر روی صفحه‌ی شما، یک متن یا یک پاراگراف (پاراگراف‌هایی) با چندین جای خالی ظاهر می‌شود. هر جای خالی یک گزینه‌ی کشویی دارد که با چندین کلمه پُر شده است. شما باید کلمه‌ای را انتخاب کنید که فکر می‌کنید درست است.
طول متن چقدر است؟ متن می‌تواند تا 300 کلمه باشد
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ و رایتینگ.
نکته: شما باید تمرین خوبی در ریدینگ داشته باشید، زیرا کارتان را آسان می‌سازد. این سوال همچنین به تسلط مناسب بر واژگان نیز نیاز دارد، زیرا بسیاری از اوقات، کلمات مترادف هم هستند و شما نیاز به دانش بالایی دارید که کدام کلمه برای جای خالی بهتر است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

هر آنچه برای لیسنینگ PTE باید بدانید​



مهارت‌های لیسنینگ شما در این بخش، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در بخش دیگر، با سوالات لیسنینگ و اسپیکینگ ترکیبی نیز مواجه خواهید شد. بخش اصلی لیسنینگ، شما را ملزم به گوش دادن به کلیپ‌های صوتی یا تصویری می‌کند که به‌‌طور خودکار پخش می‌شوند. با حرکت دادن Bar به‌سمت راست، می‌توانید میزان صدا را افزایش دهید. میزان صدا را می‌توان به دلخواه خود تنظیم کرد. کلیپ‌های صوتی فقط یکبار پخش می‌شوند.

بررسی اجمالی لیسنینگ پی تی ای

بررسی اجمالی لیسنینگ پی تی ای
نام سوالتسکتعداد سوالاتطول متننمرهمهارت‌های ارزیابی‌شده
Summarize Spoken textپس از گوش دادن به یک کلیپ صوتی، باید خلاصه‌ای 70-50 کلمه‌ای بنویسید.3-290-60 ثانیهنمره‌دهی نسبیلیسنینگ و رایتینگ
Multiple choice, choose multiple answersچند گزینه در صفحه به شما داده می‌شود و شما باید بیش از یک گزینه را براساس کلیپ صوتی که می‌شنوید، انتخاب کنید. شما باید تمام گزینه‌هایی را که فکر می‌کنید برای آن کلیپ صوتی درست هستند، انتخاب کنید.3-290-40 ثانیهنمره‌دهی نسبی (برای هر پاسخ صحیح. برای گزینه‌ی غلط انتخابی، نمره کسر می‌شود)لیسنینگ
Fill in the blanksکلیپ صوتی پخش‌شده باید با متنی که روی صفحه نوشته شده، مطابقت داشته باشد. باید جای خالی متن را پُر کنید. با شنیدن کلیپ صوتی، جاهای خالی را پُر کنید.3-260-30 ثانیهنمره‌دهی نسبی (هر کلمه‌ی صحیحی که به‌درستی تلفظ شود)لیسنینگ و رایتینگ
Highlight correct summaryپس از گوش دادن به کلیپ صوتی، باید پاراگرافی را انتخاب کنید که مطالب گفته شده در آن کلیپ را کامل خلاصه کرده باشد.3-290-30 ثانیهدرست/نادرستلیسنینگ و ریدینگ
Multiple choice, choose single answerبعد از گوش دادن به یک کلیپ صوتی، باید به یک سوال چند گزینه‌ای درباره‌ی محتوا یا لحن آن کلیپ، با انتخاب یک پاسخ، پاسخ دهید.3-260-30 ثانیهدرست/نادرستلیسنینگ
Select missing wordکلیپ صوتی با یک یا چندین کلمه‌ی حذف شده پخش می‌شود. از میان گزینه‌های داده شده، باید بخش حذف‌شده را انتخاب کنید.3-260-30 ثانیهدرست/نادرستلیسنینگ
Highlight incorrect wordsلازم است کلمه‌ای را از متن نوشته شده انتخاب کنید که از گفتار در آن کلیپ صوتی متفاوت است. برای برجسته‌سازی کلمه، از کلیک چپ استفاده می‌شود.3-270-20 ثانیهنمره‌دهی نسبی (برای هر کلمه. برای گزینه‌های نادرست انتخابی، نمره کسب می‌شود)لیسنینگ
Write from dictationبه جمله‌ی گفته شده، بادقت گوش دهید. شما باید آن جمله را در باکس مربوطه، کلمه به کلمه بنویسید.4-35-3 ثانیهنمره‌دهی نسبی (برای هر کلمه‌ای که صحیح تلفظ شود)لیسنینگ و رایتینگ

Summarize Spoken text لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما یک کلیپ صوتی را خواهید شنید و باید خلاصه‌ی از آن کلیپ را در 70-50 کلمه تایپ کنید.
چقدر زمان دارید؟ 90-60 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ و رایتینگ.
نکته: نوشتن کلمات یا عبارت‌های کلیدی به‌سرعت به شما کمک می‌کند تا متن را خلاصه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از گزینه‌های Cut، Copy و Paste نیز استفاده کنید.

Multiple choice, choose multiple answers لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما یک کلیپ صوتی خواهید شنید و باید چندین پاسخ متناسب با متن گفته شده را انتخاب کنید.
چقدر زمان دارید؟ 90-40 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ
نکته: به‌سرعت ممکن، همه‌ی گزینه‌ها را اسکن کنید. سپس، انتخاب گزینه‌های مربوطه برای شما آسان خواهد شد.

Fill in the blanks لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما یک متن در صفحه‌ی خود دارید که چند جای خالی را باید پُر کنید و سپس، یک کلیپ صوتی برای همان متن را خواهید شنید. هنگام شنیدن کلیپ صوتی، باید کلمه‌ی حذف شده را تایپ کنید.
چقدر زمان دارید؟ 60-30 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ و رایتینگ
نکته: اگر سرعت تایپ خوبی دارید، می‌توانید هنگام گوش دادن به کلیپ صوتی، آن کلمه را تایپ کنید. در غیر این‌صورت، می‌توانید کلمه‌ی حذف‌ شده را در دفترچه‌ی یادداشت خود بنویسید و سپس پس از پایان پخش کلیپ و پایان کار نوشتن‌تان، تمام کلمات را در جاهای خالی تایپ کنید.
هشدار: شما باید نشانگر خود را به فضای خالی ببرید و روی آن کلیک کنید تا بتوانید کلمه‌ای را تایپ کنید. بسیاری این عمل را فراموش می‌کنند و بعداً می‌فهمند که هر آنچه تایپ کرده‌اند، هرگز روی صفحه نوشته نشده است. توصیه می‌شود قبل از کلیک روی دکمه‌ی 'Next'، کلمه و تلفظ آن را بررسی کنید.

Highlight correct summary لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما یک کلیپ صوتی خواهید داشت که در آن سخنرانی پخش خواهد شد. پس از گوش دادن به سخنرانی، باید پاراگراف خلاصه‌ای را انتخاب کنید که با سخنرانی مطابقت داشته باشد.
چقدر زمان دارید؟ 90-30 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ



Multiple choice, choose single answer لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: یک کلیپ صوتی پخش خواهد شد. بعد از اینکه بادقت به آن کلیپ گوش دادید، باید متن یا جملاتی که داده شده را انتخاب کنید. جمله یا متن انتخابی، باید براساس کلیپ صوتی که به‌تازگی شنیده‌اید، به سوال پاسخ دهد.
چقدر زمان دارید؟ 60-30 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ.

Select missing word لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما به یک کلیپ صوتی گوش خواهید داد که دارای یک صدای 'بوق' است. شما باید مناسب‌ترین گزینه‌ی متناسب با 'بوق' را انتخاب کنید.
چقدر زمان دارید؟ 70-20 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ.
نکته: صدای بوق، تقریباً همیشه، آخر می‌آید. با دانستن این حقیقت، بسیاری از داوطلبان فقط وقتی صدا به‌پایان می‌آید، متوجه می‌شوند. نکته این است که شما باید از ابتدا بادقت به جمله گوش دهید. این به آن دلیل است که بارها، صدای 'بوق' می‌تواند نتیجه‌گیری کل جمله باشد.

Highlight incorrect words لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: یک متن از قبل روی صفحه‌ی شما نوشته شده است و شما یک کلیپ صوتی برای همان متن خواهید شنید. شما باید کلماتی را انتخاب کنید (با کلیک چپ روی آن‌ها) که با کلمات سخنرانی کلیپ صوتی متفاوت باشد.
چقدر زمان دارید؟ 50-15 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ.
نکته: با پخش کلیپ صوتی، مکان‌نما را حرکت دهید. هوشیار باشید و بلافاصله روی کلمه‌ای که با کلیپ متفاوت است، کلیک کنید. حتی اگر به‌اشتباه روی یک کلمه کلیک کرده‌اید، به عقب برگردید و بلافاصله آن را لغو انتخاب کنید. در غیر این‌صورت، گوینده چند کلمه‌ی دیگر را به‌پایان می‌رساند که کاملاً از دست خواهید داد. در پایان، کلماتی که اشتباه کلیک کرده‌اید، به‌خاطر بسپارید. سپس، با کلیک چپ مجدد روی همه‌ی آن‌ها، آن‌ها را از حالت انتخاب خارج کنید.

Write from dictation لیسنینگ پی تی ای

مشخصات: شما باید به جمله‌ای که در یک کلیپ صوتی پخش شده، بادقت گوش دهید و آن جمله را با کلمات دقیق گفته شده تایپ کنید.
چقدر زمان دارید؟ 5-3 ثانیه
چگونه ارزیابی می‌شوید؟ از طریق مهارت‌های لیسنینگ و رایتینگ.
نکته: برخی ترجیح می‌دهند هنگام گفتن جمله، یادداشت بردارند. نوشتن حروف اول کلمات گفته شده ممکن است کمک‌کننده باشد. برخی دیگر با داشتن قدرت حافظه‌ی خوب، فقط روی جمله تمرکز کرده و هنگام نوشتن جمله، آن را به‌خاطر می‌آورند.
هشدار: برای بررسی و تصحیح محتوای خود، کمی وقت بگذارید. گرامر، هجی، سبک و کلام در اینجا اهمیت دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

خودتان را ارزیابی کنید

اگر تا حالا در PTE شرکت نکرده‌اید به شدت به شما توصیه می‌کنیم که در PTE Scored Practice Test شرکت کنید. این یک روش بسیار ارزان‌تر برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوتتان است، تصویر خوبی از آزمون اصلی به شما می‌دهد و به شما می‌گوید که لازم است به چه بخش‌هایی زمان بیشتری اختصاص بدهید.

ممکن است متوجه بشوید که در speaking و writing نمره بالایی گرفته‌اید و لازم است بیشتر بر مهارت‌های listening و reading تمرکز کنید. دانستن اینکه دقیقاً در کجای آزمون مشکل دارید به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که در جهت آماده شدن برای آزمون اصلی چقدر زمان لازم دارید. این موضوع مخصوصاً زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بخواهید به صورت آنلاین برای PTE مطالعه کنید چرا که یادگیری با کامپیوتر بسیار خودخوان-محور است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نحوه پاسخگویی به بخش سوم listening در پی تی ای​



بررسی بخش سوم، listening آزمون PTE

هنگام تمرین برای سایر قسمت های آزمون PTE ، ممکن است روی واژگان و گرامر کار کرده باشید و با دستگاه های انسجام ( cohesive devices ) آشنا شده باشید. برای قسمت 3 آزمون یعنی لیسنینگ هم به این موارد نیاز خواهید داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های مورد نیاز این قسمت از آزمون ، ادامه این متن را بخوانید.

واژگان

در این بخش از آزمون ، هرچه کلمات بیشتری بشناسید ، مهارت شنیداری شما بهتر خواهد بود. برای داشتن دایره واژگان خوب ، باید نحوه تلفظ کلمات را نیز بفهمید.
هنگام تمرین برای سؤالات ریدینگ ، اگر کلمه جدیدی دیدید و می خواهید آن را یاد بگیرید ، آن را در یک دیکشنری آنلاین خوب با مثال هایی از نحوه تلفظ آن جستجو کنید تا بتوانید هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید و هنگام گوش دادن آن را بشناسید.
اشکالی ندارد اگر هر کلمه ای را که گفته می شود متوجه نشوید ، چون می توانید معنی کلمات ناشناخته را از کانتکست آنچه گفته می شود حدس بزنید.

زبان سیگنال

برای درک ساختار زبان انگلیسی گفتاری آکادمیک و گوش دادن متمرکز ، باید بدانید که زبان سیگنال در انگلیسی چگونه استفاده می شود.
قبل از شروع ، معمولاً سخنران خلاصه ای از گفتار را ارائه می دهد و می توانید از این روش برای شروع درک متن استفاده کنید.
سخنران ها همچنین هنگام آماده شدن برای صحبت کردن ، به مخاطب سیگنل می دهند. درک زبان سیگنال به شما کمک می کند تا به سوالات Summarize Spoken Text ، Multiple-Choice ، Choose Multiple Answers ، Highlight Correct Summary و Multiple-Choice ، Choose Single Answer درست پاسخ دهید.
در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد زبان سیگنال کسب کنید.

گرامر

در زبان انگلیسی ، درک زمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به شما امکان می دهد ارجاع زمان را در متون لیسنینگ درک کنید.
هنگامی که معنی زمان ها را درک کنید ، می توانید نحوه ارتباط برقرار کردن گوینده ها از نظر زمان و توالی وقایع را درک کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان ها و استفاده از آنها و همچنین کلمات سیگنالی که با هر یک از زمان ها استفاده می شود ، این منبع آنلاین گرامر انگلیسی را بخوانید.

دستگاه های انسجام

مانند سایر قسمت های آزمون دانشگاهی PTE ، شما باید بدانید که چگونه از دستگاه های انسجام برای اتصال متن استفاده می شود.
از دستگاههای انسجام برای نشان دادن شرط استفاده می شود. به عنوان مثال if, unless, provided that. آنها همچنین می توانند دلیل چیزی را نشان دهند (either… or, neither… nor, not only… but also) و کاربردهای بسیار دیگری هم دارند.
می توانید لیست کاملی از دستگاههای منسجم را در اینجا مشاهده کنید.
برای پاسخ به سوالات Summarize Spoken Text ، Multiple-Choice ، Choose Multiple Answers ، Highlight Correct Summary و Multiple-Choice ، Choose Single Answer باید درک درستی از دستگاه های انسجام داشته باشید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

10 کلمه ی جدید انگلیسی در سال 2021​



سالانه صدها کلمه‌ی جدید به فرهنگ لغت اضافه می‌شود و غالباً تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدامیک از آن‌ها به فرهنگ لغت اضافه شوند، ماه‌ها طول می‌کشد. با شروع همه‌گیری بیماری کرونا، بسیاری از واژه‌هایی که هرگز نشنیده بودیم، ناگهان به بخشی از واژگان روزمره‌ی ما تبدیل شدند- کلماتی همچون 'furlough'، 'stay at home order' و COVID-19 را در نظر بگیرید (که در ماه فوریه ایجاد شدند). در نتیجه، فرهنگ‌های لغت برای افزودن واژگان جدید به کمک ما شتافتند تا بتوانیم 'شرایط جدید' خود را تعریف کنیم. خُب، کلماتی که سال گذشته اضافه شده‌اند، کدام کلمات هستند؟ بیایید این 10 کلمه‌ی جدید را که برای سال 2021 به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد، بررسی کنیم:
Adulting
تعریف: عمل بزرگ شدن یا عمل کردن به‌عنوان بزرگسال
در دسامبر، دیکشنری انگلیسی آکسفورد کلمه‌ی 'Adulting' را به مجموعه‌ی واژگان خود اضافه کرد. جوانان اغلب هنگام صحبت در مورد کارهایی که برای زندگی روزمره، انجام آن‌ها‌ ضروری است- مانند پخت وعده‌های غذایی، خرید بیمه یا پرداخت مالیات- از این کلمه استفاده می‌کنند.
روش استفاده:
My roommates and I are adulting during lockdown. We clean the whole house every Saturday!

Awe walk
تعریف: قدم زدن در بیرون و تلاش برای دیدن چیزهای اطراف خود
'Awe walk' هنوز به فرهنگ لغت کمبریج اضافه نشده است- اما آن‌ها متوجه شده‌اند که از این کلمه، زیاد استفاده شده است. کلمه‌ی 'Awe' به‌معنای احساس احترام است. بنابراین، وقتی کسی می‌گوید که با Awe پیاده‌روی می‌کند، این بدان معناست که او متوجه همه‌ی چیزهای کوچک اطراف خود می‌شود- و از آن حس خوبی دارد.
این کلمه توسط نویسندگان یک مطالعه‌ی روانشناسی اخیر ابداع شده که نشان می‌دهد افراد مسنی که با احساس احترام پیاده‌روی می‌کنند، با گذشت زمان، احساس مثبت‌تر و استرس کمتری دارند.
روش استفاده:
Today on our awe walk we noticed a tree we’d never seen before.

Contactless
تعریف: عدم نیاز به تماس فیزیکی یا تعامل با مردم
تحویل غیرفیزیکی 'Contactless'، سال گذشته به گزینه‌ی محبوب خریداران تبدیل شد. افرادی که تحویل غیرفیزیکی را انتخاب می‌کنند، مواد غذایی و مایحتاج خود را درب منزل تحویل می‌گیرند و برای دریافت آن‌ها، مجبور نیستند از خانه بیرون بروند. دیکشنری Merriam-Webster، این واژه را در ماه آوریل، درست در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، به فرهنگ لغت خود اضافه كرد.
روش استفاده:
Our family started to shop at a new grocery store, because we wanted the option to have contactless delivery.

Doomscrolling
تعریف: خواندن اخبار در شبکه‌های اجتماعی و انتظار اینکه اخبار بد باشد- به‌حدی بد که وسواس شما برای دیدن اخبار به‌روز بیشتر می‌شود.
Dictionary.com در تابستان گذشته، واژه‌ی 'Doomscrolling' را به فرهنگ لغت خود اضافه کرد. و همه‌ی ما نیز آن را اضافه کردیم. Doomscrolling زمانی است که وسواس به شنیدن اخبار بد پیدا می‌کنید. این کلمه، ترکیبی از اسم 'Doom' و فعل 'Scroll' است- و سال گذشته توسط روزنامه‌نگار کارن هو ابداع و محبوب شد.
روش استفاده:
I was doomscrolling on Twitter today while reading about Covid-19 cases. I think it’s why I feel so anxious now.



PPE
تعریف: مخفف وسایل حفاظت شخصی
بسیاری از ما برای اولین بار کلمه‌ی 'PPE' را در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا شنیدیم و این کلمه توسط دیکشنری Merriam-Webster در ماه آوریل گذشته به فرهنگ لغت اضافه شد. PPE مخفف تجهیزات حفاظت شخصی است که مردم برای محافظت از خود در برابر خطر می‌پوشند. ماسک، دستکش، محافظ صورت و عینک، همگی نمونه‌هایی از PPE هستند.
روش استفاده:
Many healthcare professionals and essential workers still do not have access to PPE.

Quarenteen
تعریف: یک نوجوان در طول بیماری همه‌گیر COVID-19
آیا شما یک 'Quarenteen' را می‌شناسید؟ این واژه‌ی دیگری است که توسط دیکشنری کمبریج ابداع شده است - اما هنوز کاملاً به آن اضافه نشده است. اگر اضافه شود، Quarenteen یک کلمه‌ی هم‌آوا برای کلمه‌ی 'Quarantine' خواهد بود. این کلمه همچنین اسم مرکبی متشکل از کلمات 'Quarantine' و 'Teenage' خواهد بود.
روش استفاده:
My sister is a quarenteen and spends a lot of time on TikTok.

Thirsty
تعریف: داشتن نیاز به مورد توجه یا تائید قرار گرفتن
می‌دانیم که به چه‌چیزی فکر می‌کنید: آیا کلمه‌ی Thirsty به‌معنای نیاز به نوشیدن نیست؟ خُب، دیکشنری Merriam-Webster، سال گذشته تعریف جدیدی به این کلمه اضافه کرد: داشتن نیاز به مورد توجه یا تائید قرار گرفتن، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی. Thirsty غیررسمی است و بیشتر توسط جوانان استفاده می‌شود.
روش استفاده:
My brother is thirsty. He posts so many photos of our dog

Truthiness
تعریف: چیزی که درست به‌نظر می‌رسد، اما برای پشتیبانی از آن، شواهدی وجود ندارد
کلمه 'Truthiness' پس از صحبت کمدین آمریکایی استیون کولبرت در سال 2005 در برنامه‌ی خود با عنوان The Colbert Report، شایع شد. این واژه قرار بود یک شوخی باشد، اما بسیاری از دیکشنری‌ها الان این کلمه را وارد مجموعه‌ی واژگانی خود کرده‌اند- از جمله دیکشنری Merriam-Webster. با وجود اطلاعات زیادی که در حال حاضر وجود دارد، ما فکر می‌کنیم این کلمه‌ی مناسبی برای سال 2021 است.
روش استفاده:
In this class, you can’t speak truthiness and expect to get away with it.g

Unconscious bias
تعریف: تعصب ناخودآگاه نسبت به افرادی از یک نژاد، جنس یا گروه خاص
'Unconscious bias' اصطلاحی منفی است که سال گذشته به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اضافه شد. همه‌ی افراد نسبت به گروه‌های دیگر باورهای ناخودآگاهی دارند و این باورها باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به دیگران، تبعیض قائل شوند. تعصب آگاهانه نیز وجود دارد. وقتی افراد آگاهانه مغرضانه رفتار می‌کنند، تبعیض آن‌ها عمدی است.
روش استفاده:
In 2021, I hope more workplaces will address their conscious and unconscious bias.

WFH
تعریف: مخفف کار از خانه
کلمه‌ی 'WFH' در آوریل گذشته به دیکشنری Merriam-Webster اضافه شد- خُب، چون بسیاری از مردم WFH بودند! اگر امسال برای یک شرکت یا نهاد در یک کشور انگلیسی‌زبان کار می‌کنید، این کلمه‌ی مهمی است که باید از وجود آن آگاه باشید.
روش استفاده:
My co-workers say they’re WFH on Slack every day.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

7 توصیه برای کنترل استرس آزمون پی تی ای​



استرس روز آزمون پی تی ای به این دلیل نیست که قالب آزمون پی تی ای چالش‌برانگیز است، بلکه به این دلیل است که استرس و اضطراب روز آزمون، مهارت‌های داوطلب- خصوصاً مهارت‌های اسپیکینگ و ریدینگ- را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چون اضطراب و استرس شما در کلماتی که بیان می‌کنید، دیده می‌شود. و این همان جایی است که روی نمرات پی تی ای شما تاثیر می‌گذارد و در نهایت، کمتر از آنچه انتظار داشتید، نمره می‌گیرید.
اما چگونه از استرس و اضطراب جلوگیری کنیم؟
استرس و اضطراب چیزی نیست که بتوان با انجام کاری خارق‌العاده در روز امتحان یا یک روز قبل از آزمون پی تی ای، از آن جلوگیری کرد. شما باید قبل از روز امتحان یا در روز امتحان، تغییراتی در روش مطالعه‌ی پی تی ای خود ایجاد کنید. در ادامه، فهرستی از تغییراتی آورده شده که مطمئناً می‌تواند به شما در جلوگیری از استرس و اضطراب‌تان کمک کند. 7 تغییر برای جلوگیری از استرس و اضطراب در روز آزمون پی تی ای:
  1. زود شروع کنید
  2. یادداشت‌برداری کنید
  3. صبر خود را بالا ببرید
  4. در زمان‌های سخت، تمرین کنید
  5. پرهیز از اضطراب را تمرین کنید
  6. بر روی تنفس و سایر تمرینات کار کنید
  7. خواب و غذا
جدا از این تغییرات، ما چند روش را برای تمرین در طول آزمون پی تی ای به‌بحث خواهیم گذاشت. این تغییرات را در راه آماده‌سازی خود برای آزمون پی تی ای، انجام دهید:

برای موفقیت در آزمون پی تی ای زود شروع کنید

زمان یک عامل مهم و اساسی در آزمون است. هرچه زودتر شروع کنید، می‌توانید بهتر و بیشتر برای امتحان آماده شوید. بهتر است تا جای ممکن برای آماده‌سازی برای امتحان زود شروع کنید تا به‌درستی مهیای حضور در امتحان شوید. درباره‌ی قالب آزمون پی تی ای، اطلاعات کسب کنید. با شرکت در یک آزمون آزمایشی، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و سپس یک برنامه‌ی مطالعاتی مناسب همراه با عادت‌های قوی مطالعاتی را تنظیم کنید. و حتماً برنامه‌ی مطالعاتی را دقیق دنبال کنید.

برای موفقیت در آزمون پی تی ای یادداشت‌برداری کنید

وقتی شروع به آماده‌سازی خود می‌کنید، هر آنچه را که روزانه مطالعه کرده و احساس می‌کنید ضروری است، یادداشت کنید. روز و تاریخ آماده‌سازی پی تی ای خود را یادداشت کنید. روز بعد، وقتی تمرینات خود را شروع کردید، ده دقیقه وقت بگذارید تا مطالب روز قبل را مرور کنید. این عادت یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند تا تمام نکات مهم را به‌خاطر بسپارید و در کاهش استرس روز آزمون، نقش به‌سزایی دارد.



برای موفقیت در آزمون پی تی ای صبر خود را بالا ببرید

بیشتر داوطلبان پی تی ای، عادت ندارند 3 ساعت پشت سر هم تمرین کنند. آن‌ها بخش بخش تمرین می‌کنند و این همان دلیلی است که آن‌ها امتحان طولانی 3 ساعته‌ی پی تی ای را بسیار خسته‌کننده می‌دانند. وقتی تمرین می‌کنید، مطمئن شوید که در یک مکان عادی نشسته‌اید و بیش از سه ساعت بدون استراحت، در سر و صدای محیط تمرین می‌کنید.

برای موفقیت در آزمون پی تی ای در زمان‌های سخت، تمرین کنید

در روز آزمون پی تی ای، هرگز نمی‌دانید چه احساسی دارید و ممکن است تمایلی به شرکت در آزمون نداشته باشید. ممکن است از نظر ذهنی، احساس خستگی کنید. و این همان زمانی است که کم‌کاری‌تان شروع می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت، لازم است زمانی که تمایل ندارید، تمرین کنید. برای مثال، تمرین بعد از صرف شام یا بیدار شدن از خواب در صبح و انجام تمرینی همچون نوشتن یک مقاله.

برای موفقیت در آزمون پی تی ای پرهیز از اضطراب را تمرین کنید

اضطراب می‌تواند بر عملکرد شما در طول امتحان پی تی ای تاثیر منفی بگذارد و اگر مراحل آماده‌سازی شما برای آزمون، تا حد زیادی بالا نرود، این اضطراب افزایش نیز می‌یابد. برای این کار، شما باید در طول مراحل آماده‌سازی خود هر روزه، تمرینات آرامش‌سازی را بر روی خود انجام دهید. و به‌یاد داشته باشید، چیز جدیدی را امتحان نکنید.

برای موفقیت در آزمون پی تی ای بر روی تنفس خود، کار کنید

همراه با یک برنامه‌ی مطالعاتی دقیق و منظم، شما همچنین باید بر روی تنفس و سایر تمرینات نیز برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آرامش خود را حفظ کنید. آزمون پی تی ای سخت و اغلب ایجاد‌کننده‌ی استرس است و ممکن است در طول امتحان، دچار استرس شوید. بهترین راه برای اینکه نگذارید استرس روی شما تاثیر منفی بگذارد، تنفس در جعبه است (4 ثانیه عمل دم، 4 ثانیه نگه داشتن آن و 4 ثانیه عمل بازدم). این کار شما را آرام نگه می‌دارد و تمرکز شما را برمی‌گرداند.

برای موفقیت در آزمون پی تی ای خواب و غذا را در نظر بگیرید

خواب خوب، حافظه‌ی شما را بهبود می‌بخشد. بهتر است اگر الگوی خواب مناسبی دارید، الگوی خود را برای روز امتحان تغییر ندهید. یک رژیم غذایی مناسب، به‌ویژه قبل از روز امتحان و پرهیز از خوردن غذاهای حساس یا تحمل‌ناپذیر، نقش به‌سزایی در آمادگی شما برای آزمون دارد. این عادت‌ها را در خود ایجاد کنید: بلافاصله بعد از خوردن غذا نخوابید، غذاهای سالم بخورید و آب بدن خود را در تعادل نگه دارید.
همه‌ی این 7 عادت را به فرایند آماده‌سازی خود برای آزمون پی تی ای، اضافه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

5 باور اشتباه که باعث می شود نمره ی پی تی ای پایین بگیرید​



باورهای غلط، اغلب گمراه‌کننده هستند. همراه با بسیاری از نکات و ترفندها و مطالب عملی غیرمعتبر، باورهای غلط خاصی در مورد آزمونپی تی ای وجود دارد که در اینترنت، دست به دست می‌چرخد. حدس بزنید این باورها چه چیزی هستند؟ احتمالاتی وجود دارد که شرکت‌کنندگان در آزمون پی تی ای، ممکن است آن‌ها را باور کنند و این ممکن است روی نمره‌ی آن‌ها تاثیر بگذارد.
نمونه: یک داوطلب آزمون پی تی ای در دستیابی به نمره‌ی خوب اسپیکینگ موفق نبوده است. وقتی دلیل آن از او پرسیده می‌شود، او می‌گوید که در جایی خوانده که برای کسب نمره‌ی خوب در آزمون، بهتر است 'از انواع لهجه‌ها برای کسب نمره‌ی بهتر در آزمون اسپیکینگ پی تی ای استفاده کنید' و او از این توصیه پیروی کرده است. در اینجا، داوطلب همه‌ی حقایق را نادیده می‌گیرد و همچنین نمی‌تواند بفهمد که آزمون پی تی ای، چگونه نمره‌گذاری می‌شود. در این مقاله، با پنج باور غلط پی تی ای آشنا می‌شوید که اگر می‌خواهید نمره‌ی بالایی در آزمون کسب کنید، باید از افتادن در دام آن‌ها جلوگیری کنید.

باور غلط 1. از Backspace استفاده نکنید. روی نمره‌ی پی تی ای شما تاثیر می‌گذارد

یکی از داوطلبان آزمون ادعا می‌کرد که استفاده از Backspace بر نمره‌ی او در بخش Summarize Written text تاثیرگذار بوده است، اما او باید درک کند که بدلیل غلط املایی و اشتباهات جزئی دیگری که مرتکب شده، ممکن است نمره‌ی پایینی بدست آورده باشد،استفاده از Backspace به‌هیچ عنوان با کسب نمره‌ی پایین مرتبط نیست و به هیچ‌وجه روی نمره‌ی پی تی ای شما تاثیر نمی‌گذارد.

باور غلط 2: از لهجه‌های مختلف استفاده کنید و نمره‌ی بهتری در پی تی ای بگیرید

متاسفانه، امتحان پی تی ای آکادمیک تنوع لهجه‌های شما را ارزیابی نمی‌کند. با این حال، شما نیاز به داشتن لحن طبیعی و حفظ سرعت متوسط هنگام صحبت کردن دارید، همچنین، کارشناسان پی تی ای پیشنهاد می‌کنند که نباید سعی کنید لهجه‌ها را جعل و تقلید کنید.



باور غلط 3: می‌توانید از چند تسک در پی تی ای صرف‌نظر کنید

وقتی کمبود وقت دارید، بهتر است از چند تسک چشم‌پوشی کنید. یعنی، از تسک‌هایی که نمره‌ی کمی دارند، صرف‌نظر کنید، خُب، قبل از پرداختن به این باور غلط یا حتی باور کردن آن، قالب آزمون پی تی ای را به‌یاد بیاورید. تسک‌های آزمون پی تی ای به‌شکلی طراحی شده‌اند که نمره‌ی یک تسک، بر روی نمره‌ی یک یا چند تسک دیگر اثر می‌گذارد.برای مثال، پس از تکمیل سه بخش نخست آزمون، زمان کمتری برای بخش Listening باقی می‌ماند و شما تصمیم می‌گیرید Text Summarize Spoken را نادیده بگیرید. در صورت چشم‌پوشی از آن، نمرات بخش لیسنینگ و رایتینگ را از دست می‌دهید. حتی به چشم‌پوشی از تسک‌ها نیز فکر نکنید. در عوض، روی یادگیری نکات و ترفندهای پی تی ای که به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چگونه می‌توانید زمان را در امتحان خود مدیریت کنید، کار کنید.

باور غلط 4: از کلمات دشوار در بخش Read Aloud آزمون پی تی ای پرهیز کنید

یک باور غلط و مشهور درباره‌ی Read Aloud، از شما می‌خواهد از کلماتی که تلفظ آن‌ها چالش‌برانگیز است، استفاده نکنید زیرا ممکن است در تلفظ آن کلمات، دچار اشتباه شوید، اما اگر این حرف را باور کنید، این واقعیت را نادیده گرفته‌اید که تسک Read Aloud، روانی گفتار شما را ارزیابی می‌کند و شما همچنین باید برای محتوا نیز نمره بگیرید. اگر سعی کنید کلمات چالش‌برانگیز را حذف کنید، ممکن است نتوانید محتوای صحیح خود را بیان کنید و همچنین کلمات کلیدی و مهم را نیز از دست می‌دهید.

باور غلط 5: انتخاب همه‌ی گزینه‌ها، Multiple-choice وChoose Multiple Answer باعث موفقیت در پی تی ای است

طبق این باور غلط، هنگام پاسخ دادن به سوالات، اگر نسبت به گزینه‌ی صحیح مطمئن نیستید، Multiple-choice و Choose Multiple Answer را انتخاب کنید، اما انتخاب گزینه‌های اشتباه بر نمرات شما تاثیر می‌گذارد، زیرا در این تسک، برای پاسخ نادرست، نمره‌ی منفی وجود دارد. اگر در مورد جواب مطمئن نیستید، بهتر است به آن جواب ندهید.

موفقیت در آزمون پی تی ای

این باورهای غلط اگر یک داوطلب پی تی ای به آن اعتقاد داشته باشد، می‌تواند خطرناک باشد.داوطلبانی که برای بار اول در آزمون شرکت می‌کنند، با توجه به کمبود تجربه و دانش، به شکل ‌ویژه‌ای در خطر افتادن در دام این اشتباهات هستند. برای جلوگیری از این موضوع، باید راهنمایی‌های تخصصی بگیرید که به شما کمک می‌کند واقعیت را از باورهای غلط تمیز دهید. داشتن یک مربی در کنار خود، به شما کمک می‌کند نکات و ترفندهای پی تی ای زیادی را بیاموزید و این مطمئناً می‌تواند به شما کمک کند نمره‌ی مورد نظر خود را بدست آورید.
شما می‌توانید از یک پلتفورم حرفه‌ای استفاده کنید که با ارائه‌ی تمرین‌های آزمایشی زیاد و نمونه سوالات، به شما کمک‌های شایان‌توجهی می‌کند. برای بهبود واژگان خود، می‌توانید از برنامه‌ی پی تی ای Tutorials Mobile کمک بگیرید که به شما این امکان را می‌دهد که از کلمات معمول و زیاد استفاده شده بهره‌مند شوید. همچنین، با مراجعه به فیلم‌های مفید و وبلاگ‌های آموزنده، تکنیک‌های مدیریت زمان را بیاموزید. هرچه بیشتر یاد بگیرید، سریع‌تر می‌توانید این باورهای غلط را شناسایی کرده و دلیل آن را درک کنید. اجتناب از آن‌ها با تمرین زیاد آسان می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

7 توصیه از متخصصین پی تی ای برای موفقیت​



آزمون پی تی ای آکادمیک داوطلب را ملزم می‌سازد تا به‌جای هدر دادن وقت خود بر روی تمرین‌های تصادفی، به‌صورت حرفه‌ای و سیستماتیک درس بخواند و خود را برای آزمون آماده کند. متاسفانه، بسیاری از داوطلب‌ها با انجام تمرین‌های کمّی، انتظار گرفتن نتیجه‌ی مطلوب را دارند. ساعت‌ها مطالعه کردن روزانه، به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به‌موفقیت در آزمون پی تی ای برساند. اما تمرین با داشتن ذهنیت استراتژیک، مفید است. در این مقاله، در مورد هفت نکته‌ی تخصصی بحث خواهیم کرد که می‌تواند آمادگی شما را برای آزمون پی تی ای افزایش دهد:
  1. تقسیم‌بندی سوالات
  2. یک طرح مطالعاتی کامل
  3. مهارت‌های مدیریت زمان
  4. موارد مطالعاتی
  5. نکات بخش‌بندی شده
  6. واژگان خوب و مناسب
  7. اعتماد به نفس
آزمون پی تی ای: برای آماده‌سازی خود برای آزمون، به این هفت نکته توجه کنید.

تقسیم‌بندی سوالات در پی تی ای

داوطلبان پی تی ای که در آزمون شرکت می‌کنند، باید در 20 تسک مختلف، به 80-73 سوال پاسخ دهند. شما می‌توانید سوالات را با توجه به موارد زیر تقسیم کنید:
  • سوالاتی که به نمره‌ی بخش دیگری کمک می‌کنند و چالش‌برانگیز هستند.
  • سوالاتی که به نمره‌ی بخش دیگری کمک می‌کنند و بخش‌‌های قوی شما هستند.
  • سوالاتی که دارای نمره‌ی منفی هستند.
  • سوالاتی که نیاز به استفاده از مهارت‌ها دارند.

یک طرح مطالعاتی کامل در پی تی ای

هرگز نمی‌توان به‌اندازه‌ی کافی برای آزمون پی تی ای آکادمیک تمرین کرد. با این حال، شما باید یک برنامه‌ی مطالعاتی تهیه کنید و به آن پایبند باشید. یک طرح مطالعاتی کامل، ترکیبی کامل از روش آماده‌سازی، زمان تمرین و تجزیه و تحلیل خود است. برای سوالاتی که به نمره‌ی بخش دیگری کمک می‌کنند و برای شما دشوار هستند:
  • حداقل 2 ساعت در روز را به آماده‌سازی برای آن‌ها اختصاص دهید.
  • بر روی سوالات مکرر تمرین کنید.
  • وقت خود را صرف جمع‌آوری و جمع‌بندی همه‌ی آنچه در روز قبل آموخته‌اید، کنید.
  • خود را با آزمون‌های آزمایشی نمره‌دار ارزیابی کنید.
  • برای سوالاتی که به نمره‌ی بخش دیگری کمک می‌کنند و بخش‌‌های قوی شما هستند:
  • حداقل نیم ساعت را به تقویت بخش‌هایی که در آن‌ها مهارت دارید، اختصاص دهید.
  • با اتمام سریع‌تر این سوالات، روش‌های صرف‌جویی در وقت را بیاموزید.
برای سوالاتی که دارای نمره‌ی منفی هستند:
  • بدانید که چگونه می‌توانید از اشتباهات رایج هنگام پاسخ دادن به آن‌ها جلوگیری کنید.
  • تمام نکاتی را که می‌تواند به شما کمک کند، بیاموزید.
  • از کمک متخصصان برای اشتباهات خود درس بگیرید و راهنمایی‌ها و نکات متخصصان را دریافت کنید.
  • برای سوالاتی که نیاز به استفاده از مهارت‌ها دارند:
  • نکات و راهکارها را روی کاغذ بنویسید و روی میز مطالعه‌ی خود بچسبانید.
  • هر بار که استراحت می‌کنید، این نکات را بخوانید.
  • به سوالات سال قبل و پُرتکرارترین سوالات مراجعه کنید.
این 3 ساعت را هر روز و بدون وقفه به خود اختصاص دهید. برای افزایش آمادگی و ارزیابی خود، در آزمون‌های آزمایشی، آزمون‌های همراه با نمره و بدون نمره شرکت کنید. وقتی برای گرفتن نمره‌ی بالا آماده می‌شوید؛ فراموش نکنید که با هر آنچه ممکن است، تمرین کنید. تا جایی‌که می‌توانید، تمرین پی تی ای را با زندگی روزمره‌ی خود ادغام کنید. برای مثال، اگر تلویزیون تماشا می‌کنید، سعی کنید با لهجه‌های جدید آشنا شوید و کلمات جدیدی یاد بگیرید. اگر در حال گوش دادن به پادکست هستید، سعی کنید یادداشت‌برداری کنید یا آن را رونویسی کنید. پاسخ‌های خود را ضبط کنید تا تسلط و تلفظ‌تان را بهبود بخشید.

مهارت‌های مدیریت زمان در پی تی ای

پاسخ به 80-73 سوال در یک امتحان 3 ساعته، آسان نیست. بهتر است به اندازه‌ی کافی تمرین کنید تا سوالات را بخوانید، آن‌ها را درک کنید و آن‌ها را بنویسید. اما وقت نگذاشتن برای بررسی سوالات و جواب‌ها، رایج‌ترین اشتباه است. از این کار حتماً اجتناب کنید.

مطالب آموزشی پی تی ای

برای استفاده از مطالب آموزشی مرتبط باپی تی ای ، مرتباً در اینترنت جستجو نکنید. ممکن است در نهایت، با مطالب تصادفی و غیراصولی مواجه شوید. به یک بستر قابل‌اعتماد و اثبات شده دسترسی پیدا کنید که مطالب تمرینی هر بخش، بانک سوالات و تست‌های خوب را در اختیار شما قرار می‌دهد.



نکات بخش‌بندی شده پی تی ای

بیایید در مورد نکات مشترک هر بخش، بحث کنیم:

رایتینگ پی تی ای

عنوان را بفهمید و مقاله‌ی خود را بر اساس آن، برنامه‌ریزی کنید. از قالب نوشتار مقاله‌ی پی تی ای و محدودیت کلمه پیروی کنید. در Summarize Written Text، دقیق باشید و فقط در یک جمله بنویسید. (فقط استفاده از یک نقطه، مجاز است).

اسپیکینگ پی تی ای

بر روان بودن و تلفظ خود تمرکز کنید. همچنین مراقب باشید از مکث و پُرکننده‌های غیرضروری جلوگیری کنید. اسپیکینگ خود را ضبط کنید و برای بهبود وضوح گفتار و صدای خود، به آن گوش دهید. بیش از 3 ثانیه، مکث نکنید و هنگام صحبت متوقف نشوید، حتی اگر مرتکب اشتباهی شدید.

لیسنینگ پی تی ای

به مطالب آموزشی و غیرآموزشی مختلف گوش دهید تا با لهجه‌های مختلف آشنا شوید. یادداشت‌برداری را همانطور که گوش می‌کنید، تمرین کنید. سرسری خواندن متن را برای درک متن و شناسایی کلمات کلیدی تمرین کنید.

ریدینگ پی تی ای

برای توسعه‌ی سرعت خواندن خود، تا آنجایی‌که می‌توانید، بخوانید. عادت پیدا کردن اشتباهات در اسم، فعل یا صفت را برای بهبود دستور زبان‌تان، در خود ایجاد کنید.

واژگان خوب و مناسب در پی تی ای

برای موفقیت در آزمون پی تی ای آکادمیک، استفاده از واژگان قوی لازم است. تا آنجایی‌که ممکن است، مترادف‌ها را یاد بگیرید. تمرین کنید که از کلمات جدید در گفتار خود استفاده کنید. این نشان‌دهنده‌ی کیفیت زبان شماست.

اعتماد به نفس در پی تی ای

برای داشتن اعتماد به نفس، با میکروفون و هدفون تمرین کنید. در طول تمرین خود، سعی کنید محیط مرکز پُر سر و صدای آزمون را تکرار کنید (به‌خصوص در بخش اسپیکینگ). برای مثال، در خانه در میان صداهای بلند، برای بخش اسپیکینگ تمرین کنید (برای مثال، صدای اخبار را بلند کنید). این کار شما را برای تمرکز در محیط‌های نامطلوب آماده می‌سازد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

استراتژی های نحوه ی نگارش essay

تست Reorder paragraphs Reorder به این صورت است که یک پاراگراف است که در آن جمله‌ها به هم ریخته شده‌اند. کار شما این است که هر یک از جمله‌ها در سمت چپ را به سمت راست ببرید و مطمئن شوید که ترتیب آنها درست است.
در این قسمت باید از دانش خود در مورد نحوه نگارش essay استفاده کنید. اگر در مورد اطلاعات تسک بالا می‌نوشتید چطور جملات را سازماندهی می‌کردید؟ چه جمله‌ای به لحاظ منطقی باید اول بیاید؟ چه جمله باید بعد از آن بیاید، و غیره. حالا این کار را انجام بدهید. ترتیب را درست کنید (چند لحظه دیگر به پاسخ شما نگاه می‌کنیم).

استراتژی‌ها

استراتژی‌های زیر را بررسی کنید
فهم آنها به شما تست Reorder paragraphs کمک می‌کند. توجه داشته باشید که پاسخ‌ها تصادفی نیستند. آنها منطقی هستند. بعضی از سؤالات آسان و بعضی سخت هستند، اما پشت همه آنها یک منطق نهفته است.
روش
  • جمله مستقل را پیدا کنید.
  • به دنبال لینک‌ها بگردید. در قسمت 2 بخوانید
  • به دنبال یک ترتیب زمانی باشید. در قسمت 2 بخوانید
  • در مورد ساختار کلی فکر کنید. در قسمت 2 بخوانید
  • از آزمون و خطا استفاده کنید. در قسمت 2 بخوانید

جمله مستقل
جمله‌ای که در آن موضوع معرفی می‌شود و جمله‌ای مستقل است را پیدا کنید (در آن هیچ اشاره‌ای به اطلاعاتی که باید قبل از آن بیاید نمی‌شود). بیایید یک مثال حل کنیم.
کدام یک از این جملات یک جمله مستقل است؟
  • The other historical link comes from the 8th Century when Pope Gregory proclaimed November 1st to be All Saints day..
  • Halloween is a holiday celebrated each year on October 31.
  • It is related to an ancient Celtic festival where people lit bonfires and wore costumes to ward off ghosts.
پاسخ:
جمله اول یک جمله مستقل است چون در آن از عبارت «the other» استفاده شده است. جمله آخر با «it» شروع می‌شود. (بعضی وقت‌ها «it» یک معنی کلی دارد: [It was beautiful weather yesterday.]، اما «it» معمولاً دارای یک معنی مشخص است (به چیز مشخصی اشاره می‌کند): [It fell on the floor.]. بنابراین باید ببینید «it» به چیز مشخصی اشاره دارد یا نه.) در این مورد «it» دارای یک معنی مشخص است و بنابراین باید به دنبال جمله‌ای دیگر بیاید.
جمله دوم تنها جمله مستقل است.
گاهی ممکن است دو جمله مستقل وجود داشته باشد. در این صورت باید چکار کنید؟ در تست Reorder paragraphs همیشه سعی کنید با ساده‌ترین جمله شروع کنید. به خاطر داشته باشید که جمله اول همیشه کلی و مقدماتی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نحوه ی صحیح نگارش essay در رایتینگ پی تی ای

از گرامر برای پیدا کردن لینک بین ایده‌های یک جمله با جمله بعدی استفاده کنید.
  • حروف تعریف (articles) را پیدا کنید. حرف تعریف «the» اغلب بار دومی که یک فاعل ذکر می‌شود به جای آن استفاده می‌شود. (برای مثال 1500 women >> the women / to assist >> the assistance).
  • دیگر کلمات ربطی (linking words) مثل ضمایر را پیدا کنید (برای مثال Mr. Roberts >> He)، همچنین this، these، she، it و ... .
  • کلمات نشانه مثل «also» و «additionally» را پیدا کنید. آنها نشان می‌دهند که مثال یا دلیلی دیگر اضافه شده است. از جمله کلمات نشانه دیگر «however» و «but» هستند. آنها حاکی از تغییر یا مقایسه هستند.

ترتیب زمانی

به نشانه‌های زمان حال، گذشته و آینده یا به نشانه‌های مربوط به ترتیب مطرح شدن ایده‌ها دقت کنید. این نشانه‌ها همیشه حاضر نیستند ولی اغلب آنها را می‌بینید.
  • بعضی وقت‌ها کلمات ربطی مفیدی مثل «after that» و «finally» دیده می شوند. آنها پیدا کردن ترتیب را آسان می‌کند.
  • گاهی هم زمان‌ها می‌توانند نشان‌دهنده ترتیب صحیح باشند. برای مثال «was» و «were» نشانه‌های گذشته هستند. «will be» نشانه آینده است. «have» به همراه یک فعل (مثلاً have spread) نشان زمانی است که از گذشته شروع شده و تا حال ادامه داشته است. در مورد معنی کلی فکر کنید. اگر زمان‌های مختلفی وجود دارند در مورد نحوه سازماندهی کردن آنها فکر کنید. در زیر دو ساختار رایج مطرح می‌شوند.
  • شروع در گذشته – حرکت به جلو – پایان در حال
  • شروع در حال – رفتن به گذشته – برگشت به حال پایان در حال یا آینده

ساختار

در مورد ساختارهای ممکن فکر کنید.
  • اول با فاعل شروع کنید – بعد جزئیات، توضیح و/یا مثال اضافه کنید.
  • با فاعل شروع کنید – بعد جزئیات، یک عمل، جزئیات بیشتر و نتیجه عمل را اضافه کنید.
  • با یک جمله کلی شروع کنید – یک مسئله و یک راه حل را مطرح کنید.

آزمون و خطا

استفاده از استراتژی‌های بالا می‌تواند به شما کند که به آسانی جملات را مرتب کنید. در غیر این صورت می‌توانید از آزمون و خطا هم استفاده کنید. اول جمله مستقل را شناسایی کنید، بعد به دنبال جمله بعدی بگردید. جمله‌ای را امتحان کنید که فکر می‌کنید درست‌تر است. اگر درست نبود جمله دیگری را انتخاب کنید. اگر درست بود به دنبال جمله سوم بگردید. ممکن است ۱، ۲، ۳ و ۴ کاملاً درست به نظر برسند اما جمله ۵ با هیچ یک مطابقت نداشته باشد. در این صورت باید همه چیز را بررسی کنید. ببینید ۵ ممکن است کجا قرار بگیرد و بعد مجدداً آنها را مرتب کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چگونه با تاپیک های مختلف essay در آزمون PTE برخورد کنیم؟


  • “benefits and problems” essay topic
بیان مزیت‌ها و مشکلات یک essay topic یا همان benefits and problems در آزمون PTE‌ همیشه آسان بوده است، اما مهم است که قابلیت خودتان را نشان بدهد. مثلاً این سؤال ممکن است مطرح شود:
“What are the benefits and problems involved in introducing compulsory sport in schools throughout your country?”
چه آدم تنبلی باشید و مدام پای تلویزیون و چه اهل ورزش، از شما خواسته می‌شود تا نظر خود راجع به این موضوع را بنویسید. جنبه‌های مثبت ورزش اجباری: جسم سالم = ذهن سالم؛ کار گروهی و روحیه جمعی مدرسه تقویت می‌شود. جنبه‌های منفی ورزش اجباری: بازی‌ها باعث تلف شدن زمان یادگیری/منابع می‌شوند؛ آنها را بعد از مدرسه انجام بدهید؛ کمبود فضای ورزشی در مدارس مرکز شهر.
  • “Do you agree or disagree” essay topic
این احتمال وجود دارد که تنها یکی از آنها از شما خواسته شود، اما بعضی موضوع‌ها می‌توانند کسل‌کننده باشند. مثلاً ممکن است این سؤال مطرح شود:
“Do you agree or disagree that English will become more important to learn as the world becomes more globalized?”
این سؤال ممکن است موضوعی نباشد که شما را سر ذوق بیاورد، اما حتماً این توانایی را دارید که با نوشتن ۲۲۰ کلمه برای گسترش تأثیر زبان‌شناختی آمریکا تأسف بخورید و یا به این موضوع اشاره کنید که زبان‌های اقلیت در هر صورت محکوم به نابودی هستند و همه باید این مسئله را بپذیریم.

همین بس که بگوییم در PTE از شما خواسته می‌شود که همه کاره و هیچ کاره باشید. به این معنی که شما باید بتوانید در مورد هر موضوعی که به شما داده می‌شود بنویسید. یک brainstorm دو دقیقه‌ای چیزهایی را برای نوشتن essay در طی ۱۶ دقیقه فراهم می‌کند که بیش از نیاز شما است.

بیش از حد فکر نکنید

همیشه تعجب می‌کنم که چرا داوطلبان و آنهایی که خودشان را برای PTE آماده می‌کنند در قسمت essay تا این اندازه به خودشان سخت می‌گیرند. فراموش نکنید که نظر شخصی شما درباره مسئله مطرح‌شده هیچ ربطی به الگوریتمی که به شما نمره می‌دهد ندارد. موضوع‌ها هیچوقت بحث‌انگیز و مناقشه‌آمیز نیستند اما خیلی از افراد اصرار عجیبی دارند که همه چیز را به تجربه شخصی خود، نظرات و به اصطلاح واقعیاتی که شدیداً به آنها باور دارند خلاصه کنند. اینطور نیست.
آنچه که در این قسمت تست می‌شود توانایی شما برای درک کردن هر دو طرف مسئله و ابراز نظر خود به شکلی مناسب است. عدم ارائه نظری شخصی به شما کمک می‌کند. اگر کسی از شما بپرسد که آیا باید هر روز در مدارس به بچه‌ها دونات داده شود، ممکن است حس ششمتان به شما بگوید که این ایده احمقانه را رد کنید. اما آیا اصلاً به تأثیرات مثبت سطح مناسب قند خون بچه‌ها روی فعالیت مغزی آنها فکر کرده‌اید؟ مطالعات نشان داده است که در آزمون‌های آکادمیک، بچه‌های چاق و دارای اضافه‌وزن به طور میانگین ۳۷٪ بهتر از هم‌سالان لاغر خود عمل می‌کنند. دادن دونات به بچه‌ها راهی مطمئن برای بهبود هوش کلی کشور است!
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

essayها به چند دسته تقسیم می شوند؟

  • “Many people think ” essay
در این نوع essay یک موضوع با بیان یک واقعیت مطرح می‌شود و بعد از شما خواسته می‌شود تا نظر خود درباره این موضوع را بنویسید. مثلاً
“Many people think that the place you were born affects your success in later life. What is your opinion about the relevance of one’s place of birth upon future success?” Birthplace relevant: people in developed countries wealthier and healthier; kids in upper-class neighborhoods get better jobs. Birthplace irrelevant: most countries now meritocracies; qualifications/experience more important than family ties.
  • “It is argued that” essay
ساختار مجهول این پرسش‌ها می‌خواهد بداند که آیا می‌توانید در مورد یک موضوع مشخص استدلالی منطقی ارائه بدهید، که کلید گرفتن نمره بالا در PTE است. بگذارید روراست بگم، اینکه چه کسی استدلال می‌کند خیلی کم‌اهمیت‌تر از این است که دقیقاً چه چیزی مورد استدلال قرار گرفته است. مثلاً
“It is argued that attending a full-time undergraduate degree course is less worthwhile nowadays than learning a trade, such as a builder’s laborer, plumber or electrician. To what extent do you agree or disagree?” Uni degrees positives: lead to a greater variety of jobs in the future; more intellectually stimulating. Uni degree negatives: most courses a waste of time/money with no tangible outcome. Trades negatives: lack of stimulation. Trades positives: guaranteed work for a lifetime; general lack of supply in the job market.

“Do you think ” essay topic
این نوع essay‌ راه دیگری برای دانستن نظر شما احتمالاً در مورد موضوعی است که قبلاً به آن خیلی فکر نکرده‌اید. مثلاً
“Do you think consumers should be responsible for their poor nutritional choices, or do food manufacturers need to be more honest about the potential dangers in eating certain foods which are high in salt, sugar and fat?” You will then need to give your views, such as they may be, on the topic regardless of your personal dietary preferences. Consumers responsible: they are educated and have free will; sugary food makes them happy. Manufacturers responsible: deliberate manipulation of ingredients; only motivated by profit not the well-being of the consumer.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چند راه برای فریب PTE و گرفتن نمرات بالاتر

الگوی گفتار

صرف نظر از اینکه اهل کجا باشید، همیشه یک شیوه گفتاری «بومی» وجود دارد. این شیوه گفتاری متفاوت از وقتی است که یک خارجی به همان زبان خاص سخن می‌گوید. نمی‌توانید انگلیسی را طوری صحبت کنید که زمان بومیتان را صحبت می‌کنید. همچنین وقتی برای یک جمع حرف می‌زنیم شیوه حرف زدن خودمان را تعدیل می‌کنیم تا دیگران حرف‌های ما را بفهمند. ما سرعتمان را کم می‌کنیم، متوجه نحوه نفس کشیدن خودمان هستیم و آگاهانه‌تر حرف می‌زنیم. مکث‌های بین بندها – اینکه دارای نشانه‌گذاری شده باشند یا نه – به خاطر سرعت به ادای منظور دارای شدت بیشتری هستند.

این اصطلاح را آویزه گوشتان کنید: «آدم دستپاچه کار را دو بار می‌کند». اصلاً عجله نکنید چون این کار می‌تواند منجر به نوسانات و تغییرات غیرقابل‌قبولی در طرز بیان شما شود. بدانید که دو نوع تسک وجود دارند: تسک‌های با راهنما (guided tasks) (با صدای بلند بخوانید و جملات را تکرار کنید) و تسک‌های مستقل (independent tasks) (تصویر را توصیف کنید و لکچر را با کلمات خودتان بازگو کنید). معمولاً انجام تسک‌های با راهنما آسان‌تر است چون می‌دانید از شما چه خواسته شده است. وقتی که با صدای بلند می‌خوانید سرعتتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید با همان سرعت یک تصویر را توصیف کنید. و مهمتر از همه اینکه سرعت مناسب را پیدا کنید. الگوریتم PTE بیشتر به کیفیت علاقه‌مند است تا کمیت.

من و من کردن و ادا کردن کامل کلمات

اگر الگوریتم نتواند صدای شما را بشنود نمی‌تواند به شما نمره بدهد. واضح حرف بزنید و مطمئن شوید صدای شما را می‌شوند. همچنین نباید مثل دیوانه‌ها داد بزنید! با این کار فقط صدای خودتان را از شکل طبیعی آن خارج می‌کند و برای داوطلبان دیگر در اتاق آزمون ایجاد مزاحمت می‌کنید. بعضی از افراد معتقد هستند که در PTE به زن‌ها ظلم می‌شود! این افراد معتقدند که صدای آنها لطیف‌تر است و بنابراین ضبط آن سخت‌تر. ابداً اینگونه نیست.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

عادات بد خود را ترک کنید!

عادات بد زیادی وجود دارند، مثل گفتن um و ah (صداهای حشو و زائد)، به عقب برگشتن و تکرار یک جمله و تغییر دادن سرعت بسته به سطح اعتماد به نفس خود. در اینجا چند مورد از این عادات بد را برجسته می‌کنم که می‌توانند بر نمره PTE‌ شما تأثیر بگذارند.

ادای پشت سر هم جملات

اگر این کار را انجام بدهید به احتمال زیاد نشانه‌گذاری‌های مهم مثل نقطه‌ها و کاماها را محو می‌کنید. این کار در بین سخنوران انگلیسی آسیای جنوبی کاملاً رایج است. من به این اتفاق اثر «مسلسل» می‌گم، چون شبیه رگبار یک تفنگ است. گفتار شما نباید بی‌وقفه باشد، وگرنه طاقت‌فرسا می‌شود. آرام باشید، نفسی تازه کنید و در جاهای لازم مکث کنید.

بالا بردن آهنگ

این کار یک جنبه فرهنگی دارد. استرالیایی‌ها و دیگر سخنوران بومی اغلب تن صدای خود را در جملاتی که نیاز نیست بالا می‌برند. ما در حالت عادی این کار را در زمان سؤال پرسیدن انجام می‌دیم، مثلاً «?Do you know where the toilet is» آهنگ (intonation) صعودی به شنونده کمک می‌کند تا بداند شما در حال سؤال پرسیدن هستید. این را با جمله «.We’re leaving early tomorrow» مقایسه کنید. تن آن مثل یک سؤال است ولی در واقع یک جمله بیانگر قصد قبلی است. خلاصه اینکه اگر به دنبال کسب اجازه نیستید طوری حرف نزنید که این‌گونه به نظر برسد.

یک اصطلاح دیگر: «عروس نمی‌تونست برقصه می‌گفت اتاق کجِ». به شما توصیه می‌کنم که تقصیر را گردن الگوریتم نندازید. با آمادگی کامل سر جلسه بروید و قطعاً نمره بالایی می‌گیرید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نکات املایی آزمون PTE

دیگر در Microsoft Word ننویسید. به محض اینکه خواستید در PTE شرکت کنید از برنامه‌هایی مثل Note یا Notepad استفاده کنید که اشتباه‌های شما را مشخص نمی‌کنند. در PTE شما پاسخ‌هایتان را با کیبورد تایپ می‌کنید، پس بهتر است تا جایی که می‌توانید این کار را تمرین کنید. اگر می‌خواهید متنی که نوشته‌اید را چک کنید آن را در Microsoft Word پیست کنید. برای دقت بیشتر می‌توانید از پلاگین‌هایی (افزونه‌هایی) مثل Grammarly استفاده کنید.
دفترچه‌ای برای ۱۰۰ دیو درست کنید. حتی می‌توانید این کار را به سبک قدیمی در یک کتاب تمرین انجام بدهید:
۱. کلمه را بنویسید
۲. تعریف و چند مترادف آن را بنویسید
۳. یک یا دو جمله در کانتکست برای آن بنویسید.

هر روز چند دقیقه را به نوشتن این کلمات اختصاص بدهید. اگر کسی باشد که این کلمات را به صورت تصادفی از شما املا بگیرد بسیار ایده‌آل خواهد بود.
در PTE املا فقط یکی از جنبه‌های ارزیابی writing شما است. قطعاً املای صحیح اهمیت دارد اما اگر نمره Enabling Skills spelling شما پایین باشد این به معنای پایان دنیا نیست. شواهد ساختگی نشان می‌دهد که می‌توان با وجود املای ضعیف، در قسمت writing نمره ۹۰ را به دست آورد.
مراقب کلمات هم‌آوا (homophone) باشید. اینها کلماتی هستند که تلفظ یکسان دارند اما معنی آنها متفاوت است، همچنین ممکن است املای متفاوتی داشته باشند. در زیر چند نمونه از این کلمات هم‌آوا ارائه می‌شود:
ad, add
ate, eight
be, bee
I’ll, aisle, isle
blew, blue
buy, by, bye
cell, sell
hear, here
hour, our
its, it’s
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کلماتی که از نظر املایی اهمیت دارند

کلمات انگلیسی غیرآوایی (non-phonetic) هستند، به این معنی که صدای آن ها با نحوه نوشتار آن ها متفاوت است (مثل head، find، loan). البته بعضی وقت‌ها هم هر چیزی که ادا می‌کنید را به همان شکل می‌نویسید (مثلاً cat، bed، hit). این کلمات می توانند شما را در املا دچار مشکل کنند.
وقتی که ساختار کلمه شما به صورت بی‌صدا-صدادار-بی‌صدا است (مثلاً big، hit، pot) حرف صدادار در وسط، یک صدای کوتاه دارد. وقتی که به این کلمه‌ها چیز دیگری اضافه می‌شود (مثلاً در صفات تفضیلی) حرف بی‌صدا دوبار نوشته می‌شود تا صدای کوتاه حفظ شود:
  • big/ bigger/biggest
  • hit/hitter
  • pot/potty
هر کلمه‌ای یک حرف صدادار دارد (بعضی وقت‌ها یک «y» که یک حرف صدادار است)
  • Print
  • Scan
  • rhythm
هر سیلابی یک حرف صدادار دارد (بعضی وقت‌ها یک «y»). سعی کنید کلمات را سیلاب سیلاب کنید.
  • Per-sis-tent
  • Prox-im-i-ty
  • Fla-tu-lence
وقتی که پسوند (suffix) اضافه می‌کنید «y» را به «i» تغییر بدید.
  • Beauty – beautiful
  • Happy – happiness
  • Apply – application
  • Ready – readiness

به کلماتی که به s، ss، z، sh، ch و x‌ ختم می‌شوند «es» اضافه کنید:
  • Nurses
  • Busses
  • Sizes
  • Dishes
  • Lunches
  • Fixes
وقتی که پسوند صدادار اضافه می‌کنید «e» را حذف کنید:
  • Write – writing
  • Hope – hoped
  • Sense – sensible
  • Oppose – opposition
  • Like – likable
در آغاز کلمات یک «l» را «all» حذف کنید:
  • Alright
  • Almost
  • Already
  • Always
  • Although
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کلماتی که با املای آن ها به مشکل بر میخورید

املا، مثل همه مهارت‌ها، برای تقویت شدن نیازمند تکرار است. در زبان انگلیسی اصطلاحی هست که کاملاً گویای این مطلب است: 'Practice makes perfect'‌ یعنی تمرین باعث تسلط می‌شود. پس مرتباً بنویسید، کلماتی که در آنها مشکل دارید را یادداشت کنید و آنها را به خاطر بسپارید.

برای شروع من می‌خواهم به شما یک جایزه بدهم و صد دیو املای انگلیسی را تقدیم شما کنم:

which, been, writing, country, ready, guess, choose, early, very, read, their, since, heard, February, forty, says, tired, instead, none, said, there, used, does, know, hour, having, grammar, easy, week, hoarse, separate, always, once, could, trouble, just, minute, through, often, shoes, don’t, where, would, seems, among, doctor, any, every, whole, tonight, meant, women, can’t, Tuesday, busy, whether, much, they, won’t, wrote, business, done, sure, wear, built, believe, beginning, half, cough, enough, many, hear, loose, answer, colour, knew, blue, break, piece, truly, friend, here, lose, two, making, laid, though, buy, raise, sugar, some, write, Wednesday, too, dear, tear, coming, again, ache, straight
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

خودآموز PTE

چه مطالعه کردن در خانه، کار جدیدی برایتان باشد و چه به هنر انضباط فردی و تعهد تسلط پیدا کرده باشید، در زیر چند نکته و توصیه برای دستیابی به هدف مورد نظرتان در آماده‌سازی برای PTE به شما ارائه می‌شود. راهنمایی‌های ما را دنبال کنید تا در روز امتحان آماده باشید و با شرایط روحی خوبی سر جلسه بروید.

وقتی که برای PTE مطالعه می‌کنید برای خودتان یک ساختار ایجاد کنید

وقتی به صورت خودخوان در خانه برای PTE‌ آماده می‌شوید بهتر است برای خودتان یک ساختار ایجاد کنید.

هر روز چند ساعت مطالعه کنم؟

توصیه ما این است که هر روز ۱.۵ تا ۳ ساعت و ۴ تا ۵ روز در هفته مطالعه کنید. به صورت ایده‌آل باید حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته برای PTE‌ مطالعه کنید تا شانس خود برای گرفتن بالاترین نمره را به حداکثر برسانید.

جدای از سؤالات تمرینی PTE باید چه چیزی بخوانم؟

ما چند پیشنهاد داریم:

  • هر روز ۳۰ دقیقه را به خواندن متن‌های آکادمیک اختصاص بدهید. چند سایت در مورد اخبار و اتفاقات روزمره وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مثل Science Daily و The Conversation. وقتی که می‌خوانید بر روی مهارت‌های مختلف کار کنید، از جمله خلاصه کردن، افزایش دایره واژگان، تحلیل گرامر، نشانه‌گذاری و املا.
  • هر روز ۳۰ دقیقه را به تمرین listening اختصاص بدهید تا مهارت درک listening‌ خودتان را بالا ببرید، از پس سرعت افراد «native» بربیایید، دایره واژگان خودتان را افزایش بدهید و خلاصه کردن ایده‌های اصلی را تمرین کنید. برای این کار سخنرانی‌های سایت TED را امتحان کنید، یا از ایستگاه‌های رادیویی و پادکست‌ها از طریق Radio National یا BBC‌ استفاده کنید.
  • هر روز ۳۰ دقیقه را به تمرین گرامر اختصاص بدهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

در مطالعه PTE تعادل داشته باشید

وقتی که برای رسیدن به هدفمان مجبوریم به صورت فشرده مطالعه کنیم باید مراقب خود باشیم تا انرژیمان تحلیل نرود و انگیزه خود را از دست ندهیم.

چند نکته برای کمک به حفظ تعادل در زمان آماده شدن برای امتحان PTE:

حتماً هر ۴۵-۳۰ دقیقه از جایتان بلند شوید، کمی خودتان را کش بیاورید و چند دقیقه از کامپیوتر فاصله بگیرید تا بدن و ذهنتان سرحال بیاید.

آب بدنتان را حفظ کنید و غذای سالم و تازه بخورید. وقتی که به سختی مطالعه می‌کنیم انرژی زیادی مصرف می‌کنیم، بنابراین اهمیت دارد که مغز و بدنمان را با آب، ویتامین‌ها و مواد مغذی تغذیه کنیم تا موتورهایمان همچنان با قدرت کار کنند. با استفاده از یک تایمر وقت‌هایی را برای نوشیدن آب مشخص کنید و آجیل و میوه دم دستتان باشد تا هر وقت نیاز بود یک میان وعده سبک داشته باشید.

اگر احساس خستگی کردید استراحت کنید یا یک چرت بزنید؛ تأثیر یک چرت ۲۰ دقیقه بر روی قدرت تمرکزتان شما را غافلگیر می‌کند!


زمانی را برای ورزش اختصاص بدهید. ده تا بیست دقیقه پیاده‌روی کنید، کمی یوگا انجام بدید، در یک کلاس آنلاین آمادگی جسمانی شرکت کنید – کلاس‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارند – یا کمی تمرینات کششی و تنفسی انجام بدید. همه اینها برای داشتن تمرکزی باکیفیت و مطالعه‌ای سودمند بسیار مفید هستند.

فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای خود در نظر بگیرید. برای مثال به یک دوست یا اعضای خانواده زنگ بزنید، به ایستگاه رادیویی یا موسیقی مورد علاقه خود گوش بدید، مجله بخوانید، با حیوان خانگی خود بازی کنید یا یک غذای خوشمزه درست کنید. وقتی که مطالعه روزانه برای PTE‌ در خانه را تمام کردید، با یک نمایش تلویزیونی، پادکست یا کتاب خوب (مسلماً به انگلیسی) به خودتان پاداش بدهید تا در عین حال که مهارت‌های زبانی خودتان را تقویت می‌کنید، مغزتان استراحت کند و خستگی در کنید.

به دورنمای کلی فکر کنید و هر قدمی را جشن بگیرید

خوشبختانه مطالعه کردن برای PTE فقط برای یک دوره کوتاه است و نه برای همیشه.

ارزشش را دارد که درباره چیزهای مثبتی که از پشتکارتان به دست می‌آورید هم فکر کنید، مثل تقویت گرامر، speaking، دایره واژگان و همچنین اعتماد به نفس و رضایتی که در زمان رسیدن به هدف احساس می‌کنید.

با دنبال کردن توصیه‌های ما در بالا روزتان را با یک برنامه مطالعاتی شروع کنید. وقتی که کارتان تمام شد در مورد آنچه که به دست آورده‌اید فکر کنید، به خودتان تبریک بگید و بگید من سخت کار کردم و دارم خیلی خوب پیش می‌رم.

مهم‌تر از همه اینکه تصور کنید وقتی در PTE موفق می‌شوید زندگیتان چقدر محشر خواهد بود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کلماتی که از نظر املایی اهمیت دارند

کلمات انگلیسی غیرآوایی (non-phonetic) هستند، به این معنی که صدای آن ها با نحوه نوشتار آن ها متفاوت است (مثل head، find، loan). البته بعضی وقت‌ها هم هر چیزی که ادا می‌کنید را به همان شکل می‌نویسید (مثلاً cat، bed، hit). این کلمات می توانند شما را در املا دچار مشکل کنند.

وقتی که ساختار کلمه شما به صورت بی‌صدا-صدادار-بی‌صدا است (مثلاً big، hit، pot) حرف صدادار در وسط، یک صدای کوتاه دارد. وقتی که به این کلمه‌ها چیز دیگری اضافه می‌شود (مثلاً در صفات تفضیلی) حرف بی‌صدا دوبار نوشته می‌شود تا صدای کوتاه حفظ شود:
  • big/ bigger/biggest
  • hit/hitter
  • pot/potty
هر کلمه‌ای یک حرف صدادار دارد (بعضی وقت‌ها یک «y» که یک حرف صدادار است)
  • Print
  • Scan
  • rhythm
هر سیلابی یک حرف صدادار دارد (بعضی وقت‌ها یک «y»). سعی کنید کلمات را سیلاب سیلاب کنید.
  • Per-sis-tent
  • Prox-im-i-ty
  • Fla-tu-lence
وقتی که پسوند (suffix) اضافه می‌کنید «y» را به «i» تغییر بدید.
  • Beauty – beautiful
  • Happy – happiness
  • Apply – application
  • Ready – readiness

به کلماتی که به s، ss، z، sh، ch و x‌ ختم می‌شوند «es» اضافه کنید:
  • Nurses
  • Busses
  • Sizes
  • Dishes
  • Lunches
  • Fixes
وقتی که پسوند صدادار اضافه می‌کنید «e» را حذف کنید:
  • Write – writing
  • Hope – hoped
  • Sense – sensible
  • Oppose – opposition
  • Like – likable
در آغاز کلمات یک «l» را «all» حذف کنید:
  • Alright
  • Almost
  • Already
  • Always
  • Although
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نگران بخش ریدینگ نباشید!

خیلی از مردم عادت به خواندن ندارند. به همین دلیل است که خیلی از کسانی که در PTE-A شرکت می‌کنند در قسمت Reading Module مشکل دارند. در این مقاله چند نکته، ترفند و استراتژی سودمند برای تمرین کردن و به حداکثر رساندن نمره را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

با یک سرعت نرمال بخوانید

خواندن متن یک کار خیلی پیچیده است چون آنچه که شما می‌گویید باید توسط یک کامپیوتر دقیقاً ثبت و تفسیر شود. برای اینکه این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود باید با یک سرعت نرمال صحبت کنید، نه خیلی تند و نه خیلی کند. باید از مکث‌های طولانی و صداهایی مثل «aahs» و «umhs» که هر دو باعث پایین آمدن نمره شما می‌شوند اجتناب کنید.


از صحبت کردن با لهجه‌ای مبالغه‌ آمیز خودداری کنید

خیلی از آسیایی‌ها این تصور غلط را دارند که باید با لهجه حرف بزنند تا کامپیوتر را تحت تأثیر قرار بدهند. این اشتباه است. عادی صحبت کنید. سعی کنید هر کلمه را با تلفظ درست آن و بدون هرگونه مکث یا وقفه اضافی ادا کنید.

زمان خود را مدیریت کنید

برای تمام کردن Reading Section، بعد از شروع ماژول، باید بدانید برای هر سؤال چقدر وقت دارید. برای اینکه وقت کم نیارید هم‌زمان که سؤال‌ها را حل می‌کنید ساعت را هم زیر نظر داشته باشید.

وقت خود را با فکر کردن زیاد روی یک سؤال سخت تلف نکنید. مواظب وقتی که برای هر سؤال می‌گذارید باشید. در زمان جلسات تمرینی قبل از آزمون، سؤالاتی که بیشترین وقت را می‌گیرند شناسایی کنید. از این راه می‌توانید برای کاهش دادن زمان مورد نیاز انجام این بخش‌ها اقدامات لازم را انجام بدهید.

یکی از انواع سؤالات ممکن است خیلی پیچیده و گیج‌کننده باشد: متن‌های سؤالات چندگزینه‌ای. سعی کنید آنها را فقط یک بار بخوانید. خیلی از داوطلبان بی‌تجربه با خواندن چندباره سؤال و گزینه‌ها وقت خودشان را هدر می‌دهند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چگونه در ریدینگ زمان خود را مدیریت کنیم؟

برای مدیریت مؤثر زمان در PTE-A Reading از روش‌های Skimming و Scanning استفاده کنید.

Skimming وقتی به دردتان می‌خورد که زمان کم دارید. Skimming انداختن نگاهی اجمالی به متن است بدون اینکه نیاز باشد تمام کلمه‌ها را بخوانید. سعی کنید ایده اصلی متن را دربیاورید.

Scanning وقتی است که به دنبال اطلاعاتی مشخص در متن هستید. بنابراین به طور طبیعی تمرکز بر روی کلمات کلیدی است. توجه داشته باشید که در اینجا به دنبال درک معنی متن نیستید بلکه می‌خواهید چیزی که به دنبالش هستید را پیدا کنید.

بعد از این نکات کلی، چند تاکتیک و ترفند برای پرداختن به هر نوع سؤالی را در اختیارتان می‌گذاریم:

۱. سؤال چندگزینه‌ای، انتخاب یک جواب

با دقت سؤال را بخوانید. سعی کنید بفهمید سؤال از شما چه چیزی می‌خواهد. به کلمه «NOT» در صورت سؤال دقت کنید و گزینه مناسب را انتخاب کنید. مرحله بعد خواندن با دقت متن و پیدا کردن جواب است. حالا گزینه‌ها را بخوانید و جواب را با آن ها تطبیق بدهید.


۲. سؤال چندگزینه‌ای، انتخاب چند جواب

سعی کنید بفهمید سؤال چه جوابی از شما می‌خواهد. تمام انتخاب‌ها را بررسی کنید. معمولاً اگر ۶-۵ سؤال باشند فقط دوتای آن ها درست هستند. مواظب باشید گزینه غلط را انتخاب نکنید چون نمره منفی دارد. اگر هفت گزینه وجود داشته باشد، در این صورت ممکن است سه گزینه درست باشند.

۳. جای پاراگراف را عوض کنید (پاراگراف را دوباره مرتب کنید)

انتخاب‌های داده‌شده را به دقت بخوانید. جمله مقدماتی را تحلیل کنید. جمله انتخابی را ساده کنید (cancel out) و آن را به جمله منطقی بعدی وصل کنید. حالا می‌توانید این پروسه را برای یک پاسخ کامل تکرار کنید. توجه داشته باشید که برای هر جفت منطقی (logical pair) تنها یک نمره داده می‌شود. کل نمره‌ها برای هر سؤال ۴ است. همچنین غلط گیری کردن پاسخ را فراموش نکنید.

(Fill in the blanks and fill in the blanks (Reading and Writing:

در این دو بخش هم ‌نشینی‌ها حرف اول را می‌زنند. آنها دو کلمه یا یک عبارت هستند که در انگلیسی نوشتاری با هم استفاده می‌شوند، مثل academic achievement یا abstract concept.

در Reading and writing Fill in the blanks می‌توانید با خواندن چند جمله بعدی پس از خط تیره یا جای خالی، جواب را به آسانی پیدا کنید. وقتی که تمرین می‌کنید سعی کنید معنی کلماتی که بلد نیستید را یاد بگیرید.

اول متن و بعد انتخاب‌هایی که به شما داده شده است را بخوانید. برای بعضی از سؤالات می‌توانید از قواعد گرامر استفاده کنید و به ‌آسانی جواب را پیدا کنید. سعی کنید اول سؤالات آسان را پاسخ بدهید. غلط گیری کردن پاراگراف را فراموش نکنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مهارت رایتینگ در آزمون PTE​


مهارت‌های رایتینگی که تو PTE مورد ارزیابی قرار می‌گیره، از این قراره:

  • نوشتن با یه هدف خاص (یادگیری، آگاهی دادن، متقاعد کردن)
  • حمایت و پشتیبانی از یه دیدگاه با ارائه‌ی جزئیات، مثال‌ها و توضیحات
  • ساماندهی جملات و پاراگراف‌ها به شکلی منطقی
  • ایجاد ایده‌های پیچیده توی یه Essay کامل
  • نوشتن یه خلاصه
  • نوشتن تحت شرایط محدودیت زمانی
  • استفاده از گرامر، اسپلینگ، ساز و کار و کلمات و عبارت‌های مناسب با متن
  • یادداشت‌برداری به‌هنگام خوندن متن
  • یادداشت‌برداری به هنگام گوش کردن به یه قطعه‌ی صوتی (تو بخش 3 لیسنینگ)
  • ترکیب اطلاعات
  • نوشتن از روی دیکته (تو بخش 3 لیسنینگ)
  • نوشتن بر مبنای تعداد دقیق کلمات خواسته شده
  • بیان نکات اصلی یه متن ریدینگ تو رایتینگ
  • بیان نکات اصلی یه سخنرانی تو رایتینگ (تو بخش 3 لیسنینگ)

توضیحات

انواع سوالای رایتینگ، شما رو ملزم می‌کنه تا پاسخی رو به انگلیسی آکادمیک استاندارد، با استفاده از گرامر و اسپلینگ صحیح بنویسین. PTE آکادمیک، قوانین اسپلینگ انگلیسی ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا رو به رسمیت میشناسه. با این حال، یه قانون اسپلینگ باید به‌شکل پیوسته، توی یه پاسخ واحد استفاده بشه.

دو نوع آیتم تو بخش‌های رایتینگ PTE آکادمیک ظاهر میشه. بسته به ترکیب آیتم‌ها توی امتحان، زمان کل کامل کردن بخش‌های رایتینگ 40، 50 یا 60 دقیقه‌اس. از شما ممکنه خواسته بشه تا دو خلاصه و یک Essay چهل دقیقه، سه خلاصه و یک Essay پنجاه دقیقه یا دو خلاصه و دو Essay شصت دقیقه‌ای بنویسین. Summarize written text یک نوع سوال ترکیبیه که مهارت‌های ریدینگ و رایتینگ شما رو ارزیابی می‌کنه.

شما می‌تونین با استفاده از Erasable Note board Booklet و خودکار یادداشت‌برداری کنین و به‌هنگام جواب دادن به سوالا، از این یادداشت‌ها به‌عنوان راهنما استفاده کنین.

هر کدوم از انواع سوالای رایتینگ، دارای محدوده‌ی زمانی هستن. شما می‌تونین تایمر گوشه‌ی سمت راست صفحه‌ی کامپیوترتون رو ببینین که زمان باقیمانده رو برای هر آیتم با شمارش معکوس نشون میده.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بخش Summarize written text در آزمون PTE​


Summarize written text یه سوال رایتینگ جواب کوتاهه که توانایی شما برای فهم، تحلیل و ترکیب اطلاعات رو از یه متن ریدینگ و سپس خلاصه کردن نکات مهم و اصلی رو تو رایتینگ می‌سنجه. این سوال هر دو مهارت رایتینگ و ریدینگ شما رو مورد ارزیابی قرار میده.

نمره‌دهی در PTE

پاسخ شما برای Summarize written text بر اساس کیفیت نوشته‌ی شما و نوع ارائه‌ی نکات اصلی متن تو پاسخ‌تون ارزیابی میشه. نمره‌ی شما بر اساس 4 عامل شکل می‌گیره:

محتوی: آیا پاسخ‌تون نکات اصلی متن رو خلاصه کرده؟

محتوی این‌گونه نمره‌گذاری میشه که آیا تمام نکات اصلی متن، بدون انحراف از هدف یا عنوان متن، توی متن رایتینگ اومده یا نه. اگه خلاصه‌ی شما از عنوان یا هدف متن منحرف بشه، شما هیچ نمره‌ای برای هیچ کدوم از این 4 عامل نمی‌گیرین. خلاصه‌ی شما نمره‌ی صفر رو می‌گیره. بهترین پاسخ‌ها به‌وضوح ایده‌ی اصلی و نکات پشتیبانی‌کننده‌ی ضروری رو خلاصه میکنه. این پاسخ‌ها بر عنوان تمرکز میکنن که شامل اطلاعات اصلی و نکات پشتیبانی‌کننده‌ی ضروریه.

شکل: آیا پاسخ شما نیاز یه خلاصه‌‌ی تک‌جمله‌ای رو برآورده میکنه یا نه؟

اگه خلاصه‌ی شما کمتر از 5 کلمه یا بیش از 75 کلمه باشه، شما برای هر کدوم از این 4 عامل، هیچ نمره‌ای برای خلاصه‌تون نمی‌گیرین. خلاصه‌ی شما نمره‌ی صفر رو می‌گیره.


گرامر: آیا پاسخ شما استفاده‌ی درست از گرامر رو نشون میده؟

گرامر این‌گونه نمره‌گذاری میشه که آیا ساختار اصلی جمله درسته یا نه. بهترین پاسخ‌ها معمولاً شامل یه Main Clause و یه Subordinate Clause هست.

Vocabulary:

آیا پاسخ شما انتخاب و استفاده‌ی درست و صحیح از کلمات رو نشون میده؟

Vocabulary بر اساس ارتباط با متن و مناسب بودنش توی یه محیط آکادمیک نمره‌گذاری میشه. استفاده‌ی به‌جا و درست از مترادف‌ها هم نمره داره. بهترین پاسخ‌ها از کلمات متن به‌درستی استفاده میکنن، فهم متن رو نشون میدن و از مترادف‌ها به‌درستی برای نشون دادن تنوع تو استفاده از زبان استفاده میکنن.

نمره‌گذاری نسبی برای Summarize written text به‌کار میره. هیچ نمره‌ای برای پاسخ ندادن یا یه پاسخ بی‌ربط دادن داده نمیشه.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نوشتن Essay در رایتینگ آزمون PTE​


نوشتن Essay یه نوع سوال رایتینگ جواب طولانیه که توانایی شما رو برای نوشتن یه Essay ترغیب‌کننده یا مستدل درباره‌ی یه عنوان خاص و همچنین مهارت‌های رایتینگ‌تون رو می‌سنجه.

نمره‌دهی در آزمون PTE

نمره‌ی شما درباره‌ی نوشتن Essay، بر اساس هفت عامل شکل می‌گیره:

محتوی: آیا پاسخ شما عنوان رو پوشش داده یا نه؟

محتوی این‌گونه نمره‌گذاری میشه که آیا تمام بخش‌های عنوان تو پاسخ شما پوشش داده شده یا نه. به مناسب بودن جزئیات، مثال‌ها و توضیحات استفاده شده برای پشتیبانی از نقطه‌نظر و دیدگاه‌هاتون هم نمره داده میشه. اگه Essay شما عنوان رو پوشش نده، شما هیچ نمره‌ای برای Essayتون تو هیچ‌کدوم از این هفت عامل نمی‌گیرین. نمره‌ی Essay شما صفر میشه. بهترین پاسخ‌ها عنوان رو پوشش میدن، دارای اطلاعات منطقی و خاصین و به تمام سوالای پرسیده شده، جواب میدن. اون‌ها از هر بحثی با جزئیات، مثال‌ها و توضیحات حمایت می‌کنن.

توسعه و بسط ایده، ساختار و انسجام: آیا پاسخ شما توسعه و بسط خوبی از ایده‌ها و ساختارهای منطقی رو نشون میده؟

توسعه و بسط ایده، ساختار و انسجام بر اساس سازماندهی پاسخ‌تون نمره‌گذاری میشه. یه پاسخ دارای ساختار درست، از الگویی با سازماندهی منطقی استفاده میکنه، ایده‌ها رو به هم مرتبط میکنه و ارتباطات بین ایده‌ها رو توضیح میده. بهترین پاسخ‌ها دارای چند پاراگراف هستن، مقدمه، بخش اصلی و نتیجه‌گیری شفاف و مشخصی دارن که با عنوان اون Essay مرتبط میشه. تو پاراگراف‌ها، ایده‌ها به‌وضوح بیان میشن و با جزئیات، مثال‌ها و توضیحاتی حمایت میشن. انتقال بین پاراگراف‌ها هم راحته.

شکل: آیا پاسخ شما بین 200 تا 300 کلمه‌اس یا نه؟

شکل با شمارش تعداد کلمات پاسخ‌تون نمره‌گذاری میشه. اگه Essayتون بین 200 تا 300 کلمه باشه، شما نمره‌ی کاملی رو دریافت می‌کنین. نوشتن کمتر از 200 کلمه یا بیش از 300 کلمه، نمره‌ی شما رو پایین میاره. اگه Essay شما دارای کمتر از 120 کلمه یا بیش از 380 کلمه باشه، شما هیچ نمره‌ای برای Essayتون تو هر کدوم از این هفت عامل نمی‌گیرین. نمره‌ی Essay شما صفر میشه.


گستره‌ی زبان‌شناختی عمومی: آیا پاسخ شما از زبانی استفاده می‌کنه که ایده‌هاتون رو دقیق منتقل می‌کنه؟

گستره‌ی زبان‌شناختی عمومی این‌گونه نمره‌گذاری میشه که آیا زبان استفاده شده تو پاسخ‌تون، به‌درستی ایده‌هاتون رو منتقل میکنه یا نه. این شامل توانایی شما برای فراهم کردن توصیفات واضح و شفاف، تغییر تاکیدها، حذف ابهام‌ها، بیان نکات ظریف معنایی و استفاده از ویژگی‌های سبکی برای انتقال معناست. به‌جای استفاده‌ی پیوسته از ساختارهای جمله‌ای و Vocabulary ساده، اگه از ساختارهای جمله‌ای و Vocabulary پیچیده به‌درستی استفاده کنین، احتمال بیشتری هست که نمره‌ی کامل رو دریافت کنین. این به اون دلیله که ایده‌های پیچیده غالباً با کلمات و جملات پیچیده بیان میشه. بهترین پاسخ‌ها از زبانی استفاده میکنه که ایده‌های اصلی رو برجسته و خلاقانه دیدگاه‌ها و ارتباطات واضح رو بیان کنه.

استفاده از گرامر: آیا پاسخ شما، استفاده‌ی درست از گرامر و کنترل پیوسته‌ی انگلیسی نوشتاری استاندارد رو نشون میده؟

استفاده از گرامر با بررسی ساختار جمله، نقطه‌گذاری و استفاده‌ی درست از حروف بزرگ نمره‌گذاری میشه. بهترین پاسخ‌ها دارای درصد بالایی از جملات پیچیده و صحیح گرامریه که به‌وضوح معنای مورد نظر رو منتقل میکنه.

گستره‌ی Vocabulary: آیا پاسخ شما تسلط بر Vocabulary وسیع و گسترده‌تون رو نشون میده یا نه؟

گستره‌ی Vocabulary بر اساس تنوع کلمات تو پاسخ‌تون و مناسب بودن اون‌ها توی یه محیط آکادمیک نمره‌گزاری میشه. مترادف‌ها، عبارت‌های Idiomatic و واژه‌های آکادمیک هم در صورت نیاز، ارزیابی میشن. بهترین پاسخ‌ها از واژه‌های آکادمیک دقیق استفاده میکنن و با استفاده از مترادف‌ها و Idioms در جای مناسب خود، از تکرار اجتناب می‌کنن.

اسپلینگ: آیا پاسخ شما، نشون‌دهنده‌ی استفاده‌ی درست و پایدار از یه قانون اسپلینگ واحده؟

نمره‌دهی نسبی برای نوشتن Essay هم به کار میره. هیچ نمره‌ای برای پاسخ ندادن یا یه پاسخ بی‌ربط دادن داده نمیشه.
 

Similar threads

بالا