نگاهی به سیستم عامل جدید اپل iOS 6

F@tima s332

عضو جدید
کاربر ممتاز
iOS 6 پاییز آینده، برای iPhone و iPad ها ارائه میشود امکاناتی به iOS 6 اضافه شده که طرفداران محصولات اپل مدتها انتظارش را میکشیدند. رهیاب Turn by Turn و تماس از طریق برنامه Face time به وسیله شبکه همراه از امکانات جدید این آپدیت است.
به گزارش آل دیجیتال در کنفرانس WWDC 2012 شرکت اپل رسماً iOS 6 را معرفی کرد. Scott Frostell مدیر بخش نرم افزار شرکت اپل قول داد که این آپدیت ۲۰۰ امکان جدید را برای کاربران فراهم کند. از جمله مدل جدیدی از برنامه Facebook ، برنامه Siri قدرتمند تر و امکان برقراری تماس با برنامه Facetime از طریق شبکه تلفن همراه.
با این همه تنها برنامه نقشه خوان اپل ستاره میدان بود. بالاخره این شرکت توانست برنامه ی مسیریاب خودش را ارائه دهد که اطلاعات کامل تری از موقعیت شخص ، تصویر سه بعدی از مسیر و ساختمانها و زمین بدهد و همچنین قابلیت پرواز بر سطح نقشه ( مانند حالتی که در Google Earth دیده بودیم) برای یافتن یک آدرس را داشته باشد.
iOS 6 در پاییز آینده برای مدلهای iPhone 3GS و ما بعد و iPad 2 و ۳ عرضه خواهد شد.
Siri
پاییز گذشته با معرفی iPhone 4S برنامه Siri بیشترین توجه را به خود معطوف کرده بود. میتوانست سوالاتی را جواب دهد ، قرارملاقاتی را یاد آوری کند یا وضعیت هوا را پیش بینی کرده و به شما یاد آوری کند که چتر به همراه بردارید. در ماه های اخیر کاربران این سوال را پرسیده اند که : این برنامه چقدر میتواند کارآمد باشد؟
اپل یک برنامه تفریحی جالب را به یک روش کامل برای برقراری ارتباط بین ماشین و انسان تبدیل کرده است.مشخصه جدید این برنامه قابلیت اجرای برنامه های نصب شده برروی گوشی است.
آقای فراستر گفت “Play Temple Run” و موبایل، فوراً بازی فرار از معبد را اجرا کرد.
زمانیکه شما برنامه ای را اجرا میکنید – مثلا فیسبوک یا توییتر- میتوانید یک سری اعمال را انجام دهید مانند آپدیت کردن Status در فیسبوک یا توییت کردن. البته مشخص نیست که Siri هم اکنون همه موضوعات را متوجه میشود یا این فقط جنبه تبلیغاتی داشته است. به هر حال این برنامه برای بهتر استفاده کردن از گوشی ساخته شده وموفق نیز بوده است.
امکان دیگری به نام Eyes Free ابداع شده که به کمک Siri ماشین شما را به سخن وا میدارد. آقای فروستر گفت : هم اکنون شرکت اپل به تولید کنندگانی مانند تویوتا ، جی ام ، مرسدس ، بی ام و ، هوندا و آ او دی ، این سرویس را ارائه کرده و راننده میتواند از پشت فرمان ماشین با این نرم افزار کار کنند.
زمانیکه حالت رانندگی روشن است ، بدون اینکه صفحه موبایل روشن شود آماده باش برای اجرای دستورات صوتی فعال شده و کاربر میتواند بدون اینکه دستش را از فرمان جدا کرده باشد با این نرم افزار صحبت کند. برای عرضه این محصول تولید کنندگان ماشین مشغول بررسیهای لازمه هستند و طی ۱۲ ماه آینده ، درمدلهای جدید ماشینهای خود ازSiri استفاده میکنند.
اپل امکان استفاده از نرم افزارهای Third party را نیز فراهم آورده .مثلا شروع یک بازی بیسبال را به شما خبر میدهد و یا امتیازات آنرا مرتبا اعلام می نماید. یا اعلام شروع شدن یک فصل از بازیهای فوتبال ، جدول امتیازات یا زمانبندی را در اختیار کاربر قرار میدهد و غیره. البته این اطلاعات بسیار مقدماتی بوده و آنها را از قسمت ورزشی سایت یاهو میگیرد.
جستجو در برنامه Yelp برای پیدا کردن رستورانهای محلی یا منوی غذا، کار ساده ایست وهدف اینست که برنامه ای به عنوان Open Table ابداع کنند تا زمانیکه به دنبال یک رستوران میگردید، امکان رزرو کردن میز هم فراهم شود.
سایت Rotten Tomatoes هم از امکانات جدید Siri بهره برده و کاربران میتوانند سوالات خود را در مود زمان اکران یک فیلم یا تئاتر از آن بپرسند. مثلا سوال کنند “این هنرپیشه قبلا درچه فیلمی بازی کرده؟”
زبان های جدیدی نیز در آن گنجانده شده مثل زبان اسپانیایی ، ایتالیایی ، کره ای ، چینی با لهجه کانتونی یا ماندارین ، به این معنی است که نرم افزار Siri برای ۱۵ کشور جهان قابل استفاده خواهد شد. اما اینکه چقدر این برنامه در آن کشورها قابل استفاده خواهد بود به کامل شدن پایگاه داده شرکت اپل در مورد این کشورها بستگی دارد.
اپل همیشه به جزئیات توجه خاصی داشته و اطلاعات آن حتماً در این خصوص بسط داده خواهد شد. ایجاد امکانات جدید برای تعداد کاربران بیشتر یک هدف متعالیست اما کشور چین بسیار پر جمعیت و پهناوراست و اقدام برای پوشش آن کار بزرگی است.
رهیاب
از زمانیکه اولین گوشی اپل پنج سال پیش به بازار عرضه شد. همیشه بحث این بود که چرا از یک مسیر یاب Turn by Turn (یعنی مسیر یاب دقیقی که شما را تا رسیدن به مقصد در طول مسیر راهنمایی کند ) استفاده نکرده و به همین دلیل است که ایجاد این امکان اینقدر مهم تلقی شده. سایر گوشیها این امکان را ازمدتی پیش برای کاربران ایجاد کرده بودند (مانند اندروید ). اپل سابقه این را دارد که تا ویژگی چیزی کامل نشده آنرا عرضه نمیکند و امروزمیبینیم که این شرکت عمدتاً در ابداعاتش شروع خوبی داشته.
اکثر ما دوست داریم که یک دید هوایی از مسیر داشته باشیم و قبل از رسیدن به تقاطع به ما خبر دهد که به کدام سمت باید چرخید. در کل بسیار کاربر پسندتر است اگر Siri در طول مسیر راهنمایی کند و بشود بدون دست زدن به گوشی از آن آدرس پرسید.
این امکان بسیار جالب است البته باید اقرار کرد که آنچنان برای گوشی اپل تحسین بر انگیز نیست. نقشه های پر زرق و برق سه بعدی برای مدتی کاربران را سرگرم میکنند اما بهترین شکل استفاده از آن در صفحه بزرگ iPad است مگر اینکه اپل بنا به خواسته مشتریان ، تصمیم بگیرد که صفحه نمایش بزرگتری برای گوشیهای نسل بعدی خود قرار دهد . امکاناتی چون چرخش نقشه با انگشتان ، اطلاعات ترافیکی و کارتهای اطلاعاتی نقاط مختلف نقشه در صفحات بزرگتر جذاب تر دیده میشوند.
شرکت اپل مخترع تمام امکانات ذکر شده نیست ولی در تکامل آنها بسیار تلاش کرده.
در خصوص امکانات مسیر یاب، اپل قدم بزرگی برداشته و با رقیب Google Map یعنی نرم افزار TOM TOM قرار داد بسته است.از قبل پیش بینی میشده که بالاخره روزی اپل و گوگل ارتباط خود را قطع کنند.
Face time
با استفاده از این برنامه میتوان از طریق شبکه همراه تماس برقرار کرد. با اینکه هنوز در مورد میزان مصرف آن از دیتای موبایل و ۳G اطلاع دقیقی نداریم – در عصری که هزینه مصرف نا محدود از دیتا دیگر توجیه اقتصادی ندارد – با این حال قبول میکنیم که برنامه ی جالبیست.اکنون متوجه میشویم که شرکت اپل به چه دلیل استفاده از Wi Fi را در این برنامه محدود کرده در صورتیکهiPhone 4 چنین محدودیتی نداشت. احتمالا این تغییر برای اینست که اپل میخواهد مدل LTE iPhone را عرضه نماید.
از طرف دیگر اینکه شماره تلفن شما با ID اپل یکی میشود این خاصیت را دارد که اگر تماسی از طریق این برنامه داشتید، میتوانید آنرا در iPhone ، iPad ، یا Macbook خود پاسخگو باشید. رعایت این نکات کلیدی کوچک توسط اپل آنرا جذاب تر میکند.
کنترل تماس
در iOS 6 شما میتوانید تماس تلفنی را با یک پیغام رد کرده و یا اینکه بخواهید بعداً به شما یاد آوری کند که با آن شخص تماس بگیرید. در تنظیمات آن ، زمان یا مکان یاد آوری قابل تنظیم است مثلا بعد از ترک دفتر کار به شما یاد آوری کند و یا چند ساعت دیگر.این برای موقعی مناسب است که شما در جلسه ای حضور دارید یا مشغول صرف غذا هستید.
امکان دیگری که اضافه شده گزینه Do Not Disturb است که بوسیله آن تماسهای دریافتی را مسدود کرده اما میتوانید پیامها یا هشدارها را دریافت کنید. گزینه دیگر، ***** تماس گروهی خاص است و امکان برقراری ارتباط درصورتیکه شخص تماس گیرنده برای بار دوم بعد از ۳ دقیقه تماس گرفته باشد. بازهم یک نکته ظریف دیگر از اپل. هدف از این دفتر تلفن خاص، ایجاد سطوح مختلف دسترسی برای اشخاصی است که در لیست تماس شما هستند.
پست الکترونیک
در یک خصوصیت مشابه اپل ، VIP را به برنامه ایمیل خود افزوده و به وسیله آن میتوان ایمیل دریافتی از افراد منتخب را از سایر آنها تفکیک کرد. این ویژگی زمانی کاربرد دارد که شما در حال استراحت هستید اما دلتان نمیخواهد ایمیل هایی که از رئیستان به شما میرسد را از دست بدهید. این امکان برای iPhone های مدل ۳GS فراهم نشده. از همه بهتر امکان ارسال مستقیم عکس از طریق ایمیل است. البته از اینکه اپل بعد از مدتها تازه این ویژگی ساده را به گوشی خود اضافه کرده جالب نیست، در صورتیکه این امکان در نوار بغل صفحه اس ام اس از قبل وجود داشته است.
PassBook
در این برنامه شما میتوانید تمامی گذرواژه ها ، بلیط های الکترونیک ، بلیط هواپیما یا قطار ، کارتهای تخفیف و کوپون های خرید را یک جا ذخیره نمایید.این ویژگی تنها برای iPhone ها خواهد بود. آقای Frostel آنرا ساده ترین راه برای حفظ رموز در یک جا دانست و در کل امکان بسیار ساده ایست. یک صفحه تمام واژه ها را در خود ذخیره کرده و اگر لازم بود میتوانید هر یک را باز کرده واطلاعات آنرا ببینید.این برنامه به شما تاخیر در زمان پرواز یا تغییر گیت سوار شدن را خبر میدهد و میتواند موقعیت شما را زمان نزدیک شدن به یک کالا حس کند و کارت خرید مناسب را بدون آنلاک کردن صفحه، نمایش دهد.در آخر اگر کارتی را از این لیست حذف کنید ، خورد کردن کارت به صورت مجازی، نمایش داده میشود.
Facebook
بعد از برنامه کوچکی که سال پیش برای Tweeter در iOS ۵ عرضه شد ، شرکت اپل امسال هم در اقدامی مشابه سعی کرده که برنامه کوچک تری برای Facebook بسازد.شما میتوانید بدون استفاده از برنامه در FB عکس و فیلم آپلود کنید. برنامه Safari نیز با چند کلیک قابلیت اشتراک گذاری لینک ها را خواهد داشت.همانگونه که قبلا گفته شد ، میتوانید با کمک Siri در فیسبوک Status خود را آپدیت نمایید و در کل شاهد Sync بهتری بین گوشی وآلبوم و تقویم و رویدادهای فیسبوک باشید و از این به بعد در فروشگاهItune بتوانید برنامه یا شوی تلویزیونی و فیلم مورد علاقه خود راLike کنید.
از میان تمام امکانات جدید ، برنامه فیسبوک مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده البته برای کسانی که در این شبکه اجتماعی عضو نیستند یک برنامه خوب برای فیسبوک اهمیت چندانی ندارد.
Safari
امکاناتی هم به این برنامه اضافه شده مانند قابلیت دیدن صفحات در حالت تمام صفحه ، امکان ذخیره این صفحات وقابلیت دیدن آنها حتی در حالت آفلاین و به اشتراک گذاری تصاویر.
نتیجه گیری
اپل امکانات بیشتری را قول داده و این یک تصویر خلاصه بود از آنچه که در پاییز امسال خواهیم دید. کاربران از اینکه اپل توانسته تعدادی از امکاناتی را که برای مدتی منتظرشان بودند فراهم کند راضی هستند و اپل نیز از اینکه آنها را برای استفاده از این امکانات مجبور به آپدیت کند ابایی ندارد و در آخر با هر آپدیت جدید اپل هوشیار تر و قدرتمندتر و کاربر پسند تر از پیش خواهد بود.

منبع
 

Similar threads

بالا