نکات مهم من

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه درک رفتارو بزاری ممنون میشم

[h=2]تعاریف:[/h]
  • علم مکانیک: شاخه­ای از علوم طبیعی است که به جزئیات نیروها و آثار آن بر اجسام می پردازد.
  • و شامل دو بخش می­شود:

  1. استاتیک
  2. دینامیک

  • علم استاتیک: شرایط تعادل اجسام را در حالت سکون بررسی می­نماید.
  • علم دینامیک: اجسام را در حالت حرکت بررسی می­نماید.
  • نیرو: عاملی است که باعث ایجاد کشش، فشار و حرکت و تراکم در اجسام می­شود.
  • در صورتی که دو یا چند نیرو در یک نقطه تلاقی نمایند. نیروهای متقاطع نامیده می­شوند.
  • نیروهای متمرکز: بر یک نقطه حول یک جسم وارد می­گردند.
  • نیروها می­توانند به صورت گسترده در یک طول یا در یک سطح معین عمل نمایند که به آن­ها نیروهای گسترده گفته می­شود.
  • قانون هوک – عکس­العمل ارتجاعی تکیه­گاه­ها در برابر بارهای وارده
  • گشتاور نیرو تمایل آن برای ایجاد چرخش در جسم می­باشد.
  • بارها: نیروهایی هستند که بر سازه از طریق وزن خود یا از عوامل و منابع خارجی دیگر وارد می­شوند.
  • بارهای تعیین­شده توسط آیین­نامه­های بارگذاری بارهای قراردادی می­باشند.
  • انواع بارها

  1. استاتیک (ساکن)
  2. دینامیک (متحرک)

  • بارهای ساکن به طور آهسته و مداوم بر سازه اثر می­کنند و باعث تغییر شکل تدریجی در آن می­گردند.
  • انواع بار ساکن:

  1. مرده (بار ثابت)
  2. زنده (بار غیر ثابت)
  3. بارهای ناشی از تغییر درجه حرارت و نشست ساختمان

  • بارهای مرده: نتیجه نیروهای مربوط به وزن سازه و سنگینی کلیه بارهای ثابت و دائمی ساختمان می­باشند.
  • بارهای تعیین­شده توسط آیین­نامه­های بارگذاری بارهای قراردادی می­باشند.
  • کنترل مقاومت یک سازه برای بارهای معین تحلیل­سازه نامیده می­شود.
  • حدسیات اولیه اصلی که طراحی ساختمان نامیده می­شود باید حاصل تجربیات متعدد باشد و غالباً نتیجۀ دریافت و درک مستقیم هنری است تا محاسبات علمی.
  • بارهای زنده، نیروهایی هستند که بر ساختمان توسط عوامل خارجی اعمال می­گردند.

حالا سعی می کنم تیکه تیکه بگذارم
نتونستم کامل بگذارمش
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]·هنر غارنشین­ها[/h]
  • دوران سنگی:
  • پارینه سنگی
  • میان سنگی
  • نوسنگی
  • پارینه سنگی یا پالئولتیک
  • نوسنگی یا نئولتیک
  • میان سنگی یا میولتیک
[h=2]عصر دیرینگی سنگی:[/h]
  • قدیمی­ترین آثار – غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا (غارلاسکو و غار آلتامیرا) ( بیش از ده هزرا سال عمر) که از سال­های 1879، 1896،1901،1941 کشف شدند.
  • هنر: در نزد انسان­های این دوره فعل و انفعلات ذهنی که رابطه مستقیم با فعالیت­های روزمره آن­ها در جهت مقابله با حوادث زندگی و نیر صیانت ذات داشته است، نوعی خلاقیت را متکی بر قدرت تخیل قوی و اشتغالات معنوی ایجاد می­کرده است که پدید آورنده هنر اولیه بوده است.
  • هنر جزئی از زندگی: هنر انسان غارنشین در ارتباط نزدیک با حوادث روزمره زندگی (که در آن مرحله مهمترین آن­ها شکار بوده است و نیز حفظ جانشان در مقابل حیوانات) به نظر می­رسد که در نزد انسان­های اولیه آن­ها مسائل ذهنی و عینی، مادیات و معنویات از یکپارچگی خاصی برخوردار بوده­اند و هنر آن­ها بازتاب این واقعیت است.
  • ویژگی­های آثار درون غارها: آثاری که با بیش از ده هزار سال عمر در محفظه مسدود و خشک غارها حفظ شده بودند و بسیاری از آن­ها پس از گشودن غارها سریعاً صدمه دیدند.
  • انواع آثار: نقاشی­های رنگی روی دیوار و سقف غارها / نقوش برجسته / مجسمه­های گلی و سنگی / ابزار سنگی هم در عین حال وسایل گذران زندگی و آثار هنری بوده­اند.
  • محل تصاویر: در اعماق غارها و نقاطی بسی دورتر از دهانه­ها که محل زندگی عادی بوده است قرار داشتند.
  • موضوع: اکثر حیوانات: ماموت، گاو وحشی، گوزن شمالی، اسب، گراز نر و گرگ.
  • ابزار رنگ­آمیزی: قلم­مو از نی یا موی نرم حیونات / لیسه / سنگ چخماق نوک تیز
  • رنگ­ها و رنگ­آمیزی: تکه­های افرای زرد یا قرمز، رنگ­آمیزی به صورت فوت کردن پودرها یا مخلوط کردن آن­ها با روغن حیوانی.
  • خواص مشترک این تصاویر: جنبه تزئینی ندارند (قسمت تاریک غار)/ به نظر می­رسد که جنبه آئینی داشته­اند.
  • سبک تصاویر: تصاویر ناتورالیستی غالباً همراه با علائم هندسی (شاید نشان­هایی از مفاهیم آئینی).
  • تنطیم و سازماندهی: قرار گیری تصاویر به طور تصادفی در صحنه.
  • پیکره انسان: به جز یکی دو مورد استثنایی از قلم افتاده است.
  • برخورد ناتورالیستی یعنی: همان چیزی که دیده می­شود می­کشند.
  • فرق ناتورالیسم جدید و قدیم:
جدید: بیان جزئیات اشیا به طور کامل
قدیم: گزینشی

  • پراگسیز: عمل هنری
  • ویلندور: آلمان امروز
  • یک اثر ناتورالیست قدیم: مجسمه ویلندور آلمان قدیم
  • مشخصات مجسمه ونوس ویلندور:
  • چشم ندارد و بیشتر روی سینه تاکید شده و نشانه باروری است.
[h=2]عصر میان سنگی:[/h]
  • 8000 سال پیش از میلاد تا 3000 پیش از میلاد)
  • نقوش در دیواره­های سنگی پناهگاه­های کم عمق
  • ظهور پیکره آدمی به صورت انفرادی یا در گروه­های بزرگ با حالت­ها و موضوع­های متنوع.
  • انتزاعی­تر شدن تدریجی نقوش و پیدایش نمادها به جای تصاویر ناتورالیستی – انجامیدن به پیدایش خط.
  • مقایسه دو عصر:
  • نقاشی­های سرزنده و خودرو
  • هماهنگی­های خشک شکل­های تقریباً حرف­گونه
  • پیدایش مکان­های مقدس با اعتقاد به اینکه دارای نیورهای فوق­طبیعی هستند.
[h=2]عصر نوسنگی:[/h]
  • در عصر دیرینه سنگی انسان عاقل توانست دنیای خویشتن را با تصویر به نمایاند و به صورت انتزاعی در آورده بدینسان بر آن مسلط شود.
  • در عصر نوسنگی انسان با دست یافتن به کشاورزی و اهلی کردن حیوانات گامی بزرگ در جهت تسلط واقعی­تر بر محیط برداشت که نهایتاً به شهر نشینی منجر شد.
  • انسان نوسنگی به دستاوردهای زیر رسید:
  • اجتماع سازمان یافته←پیدایش دولت­ها و شهرها
  • بیرون آمدن از غار← ساختن سرپناه← ساختن خانه، مجتمع­های زیستی ← شهرها
  • ساختن فضاهای مقدس ← معماری جاودانه
  • ساختن فنی بر محیط ← کشف اسلوب­های اندازه­گیری
  • ← مساحی، هندسه مهندسی
  • ← پیش­بینی تغییرات زمان ← تقویم← نجوم← ریاضی
  • ← کاربرد دستاوردهای علمی و فنی، ایدئولوژیکی و اقتصادی در ساختن و پدید آوردن هنر معماری: سرپناه­ها و فضاهای مقدس و نجومی
  • معماری در عصر نو سنگی:
  • نخستین سرپناه­ها: بعد از غار نخستین سرپناه­ها با استفداه از شاخ و برگ درختان، خشت و گل و نی، انواع چادر از پوست حیوانات و سنگ ظاهر می­شود.
  • این سرپناه­ها با مقیاس­های کوچک و صرفاً در جهات رفع نیاز و بدون تظاهرات عظمت گویانه ساخته می­شوند.
  • اما کهن­ترین اجتماعات اسکان یافته در ارتفاعات سرسبز مجاور دره­ها یافت شده­اند که آن­ها را به عنوان تمدن نمی­شناسیم (نخستین جوامع روستایی) (کشاورزی دیم نه بر ساس آبیاری) (بیشتر متکی بر دامداری
  • میان سنگی: بشر انتخاب ابزار داشته یعنی فرم خالصی از سنگ­ها برای منظور خاص
  • نوسنگی: دوران تراش سنگ
  • در دوران نوسنگی تصاویر طرح­ها روی­هم و بی­نظم کشیده می­شد برای نشان دادن شلوغی
  • در دوران نوسنگی در ایران برای کشیدن طرح­ها گرایش به توصیف داشتند.
  • در دوران نوسنگی انسان به صورت خوابیده ترسیم می­شده زیرا در شکار ممکن بود بمیرد.
  • آغاز شهر نشینی: از شروع عصر فلزات
  • قرن 8 ق.م دوران بیداری تمدن­ها نام گرفته است.
  • از آثار دوران نوسنگی: تبرهای بادامی­شکل
  • شکار در غارها آیینی بوده
  • شکار در کاخ­ها تفریحی و به عنوان تزیین به کار می­رفته
[h=3]·درشت سنگ­ها (خر سنگ­ها)[/h]
  • Megaliths و آثار تخته سنگی Dolemans 0در حدود 3000 سال ق.م معماری سنگی (trilith) که منهیر menhir نامیده شده­اند با هدف­های مذهبی و آئینی بر اساس زمینه­های نجومی پدید آمدند.
[h=3]·جوامع متمدن و دولتها[/h]
  • علاوه بر کشاورزی و اهلی کردن حیوانات ← سازمان­یافته
  • ← حکومت، دین رسمی، قانون ←ابزارها، اسلوب­ها (خط)، اندازه­گیری و بافندگی و فلزکاری و سفالگری
  • بین­النهرین قدیمی­تر از مصر
  • ایران (شهر سوخته – تپه حصار)
  • ایران (اریحا 8000پ.م)
  • آناتولی (چاتال هیوک 7000 پ..م)
  • معماری: معمولاً خانه­ها و بناهای خشت و گلی با پی گلی
  • ایدئولوژی : شاه متولی و نماینده خدا در وری زمین / چوپانی بالای سر گوسفندان
  • مردم:: بندگان خدا که همه زندگیشان برای رضای اوست
  • خدا: ارباب مردم
  • دولت: خدا – شاهی، تلفیق حکومت و مذهب
  • نقشۀ شهر: مرکزیت مجموعه قصر و معبد در شهر که مرکزیت خدا را نشان می­دهد.
  • معبد: کانون دینی و مرکز اداری شهر/ فرم خالص پلکان­های زمین و آسمان/زیارتگاه بالای آن/اطاق انتظار یا گذر
  • وظیفه شهر: خدمت به خدا در مقام ارباب شهر
  • کشور شهر: موقوفه خدای شهر
  • هویت مشترک: مردم از هئیتی مشترک بر اساس شهرشان، خدای شهر و زبانشان و نوع روابطشان با یکدیگر و خدا برخوردار بودند.
  • هویت و خود آگاهی تاریخی: در سومر آغاز شد و در تمدن یونان بالغ می­شود و به اوج تکاملش می­رسد
  • گاو بالدار یا پنج­پا: حالت نیم­برجسته و نیمه­برجسته گونه
  • در نیم­رخ در حال حرکت است و در تمام رخ ایستاده و ساکن
  • سمبل­های قدرت (زور، تیرپروازی و شکار و انتقام و ...) در یک موجود که سمبل شاه است.
گاوان بالدار بیش از آنکه نگهبان شاه باشند، موجب تقویت مقام او می­شوند.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مسافتی به اندازه 5برابر ارتفاع بادشکن بالاترین درجه کاهش ایجاد میشود
در مسافتی برابر 30 برابر ارتفاع بادشکن حفاظ بسیار مختصر و ناچیزی ایجاد میشود
دامنه حفاظ بادشکن 18 برابر عرض پوشش گیاهی است.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویلا داسته : بلغ هزار چشمه (موضوع اصلی آن آب است)، استفاده از سنگریزه های رنگی در آن

باغ های فرانسه :آکس اصلی دارند (در ایتالیا آکس اصلی وجود ندارد)
انواع فرم های آنها: پنجه غازی،ستاره های(هوسمان)
بهترین باغ فرانسه : ویولوکونت

دیوار زنده : mur vivant
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری روم :درونگرا
معماری یونان : برونگرا
مشخصات باغ فرانسه در باروک (اوج آن) : نظم ، باغ حول یک محور اصلی آینه می شود
یونان : در زمان کلاسیک باغ ها محل تجمع فلاسفه بودند مانند باغ آکادمی افلاطون و اپیکور
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد جامع یزدخواست : تبدیل آتشکده به مسجد

مسجد جامع عتیق یزد : قرن 2یا 3 ، شبستان از دو طرف به یک عمق است

مقابر و آرامگاه ها : قرن 5 (استثنا : قرن 3 :مقبره امیر اسماعیل سامانی بخارا و قرن 4 : گنبد قابوس (ارتفاع بدنه 38 متر و کلاهک آن 18 متر))

مناهر ها ی اولیه : منار مسجد تاریخانه دامغان سال 420 ، مقابر مقبره بایزید بسطامی سال 518
قدیمی ترین مناره : منار مسجد نایین قرن 2
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقبره امام رضا قرن 3 ساخته شد ،قرن 8 گسترش یافت و قرن 9 به صورت مجموعه ای شد.

اولین 4 ایوانی: کاخ آشور

ایوان منتهی به گنبد :اختراع ساسانی ها می باشد که سلجوقی ها آن را به اوج رساندند.
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]·دادا(دادائیسم) Dada[/h]
  • هنر سده بیستم با هجوم «ایسم»های مختلف و با افزایش رنج و آلام آغاز شد، تا اینکه سرانجام یک جنبش پرنخوت با اعتماد به نفس و جوا به نام «دادا» فراگیر شد.
  • واژه دادا به طور تصادفی از یک فرهنگ گزیده شد و هنوز عملاً نامفهوم است.
  • دادا در زبان روسی در معنای: بله بله
  • دادا در زبان آلمانی در معنای: بلغور کودک
  • دادا در زبان فرانسه در معنای : اسب چوبی اسباب­بازی
  • واژه دادا توسط دو تن از روشنفکران تریستان تزارا و ریچارد هولسنبک و برای توصیف گروهی که در سال 1915 تشکل یافت، مورد استفاده قرار گرفت.
  • دادائیسم نوعی پوچ­گرایی در عالم هنر بود.
  • جنبش دادا در هنگام چند پاره شدن اروپا طی جنگ جهانی اول رشد یافت و در زویخ که بعدها به مأمنی برای مهاجرین جنگی، معترضین، آشوبگران و آنارشیست­ها و روشنفکران بدل شد مرکزیت یافت.
  • مکان اصلی دادا، کافه­ای بود که به طور همزمان به باشگاه هنرمندان، نمایشگاه و سالن تئاتر تبدیل شد.
  • دادائیست­ها از ابزارهای مختلفی برای هجو و استهزاء معیارهای بورژوازی بهره بردند. آن­ها بورژوازی را عامل هرج و مرج حاصل از جنگ می­دانستند.
  • دادا بیشتر نوعی گرایش و رویکرد بود تا یک سبک خاص. اما فضای اندیشه و تفکر دوران به گونه­ای بود که بسیار سریع فراگیر و گسترده شد به طور مشخص نمی­توانیم یک ویژگی خاص برای دادا در نظر بگیریم. زیرا آثار فردی زیادی در این جریان هنری فرصت ظهور یافتند.
  • دادائیسم علی­رغم تمامی تناقضات درونی­اش، حقیقتا قصد نداشت تا کاری خلق کند که ماندگار باشد.
  • دادائیست­ها در یکی از نمایشگاه­های خود (کلن، 1920) تابلویی را به نمایش گذاشتند که تبری به آن متصل شده بود و به عنوان فراخوانی به آشوب بود.
  • در سبک دادائیسم نوعی کلاژ کار می­شود.
  • نوع اعتراض دادائیسم باعث شد تا آن­ها را نوعی جنبش «ضدهنر» بدانند و نکتۀ طنزآمیز اینجاست که بسیاری از آثار آنان در شمار شاهکارهای هنری سده بیستم مدنظر قرار گرفتند.
  • دادائیسم بعدها تأثیر قابل ملاحظه­ای در شکل­گیری سورئالیسم و سپس اکسپرسیونیسم انتزاعی و پاپ آرت داشت.
  • دادائیسم درصدد ویرانی تمامی مفاهیم رایج بیان خود انگیخته بود و این رهایی را از طریق واسطه «آماده­ها» به دست آوردند – آماده­ها مصنوعاتی معمولی و روزمره بودند که توسط هنرمندا تقدس شده و از محیط خود جدا می­شد و به عنوان یک اثر هنری معرفی می­شدند
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه دادائیسم

ادامه دادائیسم

  • در این زمینه مارسل دوشان و شویترز مهمترین چهره­ها بودند.
  • بحث سبک­های جدید مثل هنرهای مفهومی با اثر معروف مارشال دوشان(چشمه آب) شروع شد.
  • «چشمه آب» دوشان: کاسه توالت
  • دوشان به اشیا و نقاشی­ها کیفیتی می­بخشید که تجسمی بود از رفتار مکانیکی انسان امروز.
  • دادائیسم «ضربه نهایی» نیز محسوب می­شد، زیرا تمامی بقایای به جای مانده از هنر سده نوزدهم را نیز از بین برد و به علاوه سیلی­ای بود که تولد نوزاد جدید را اعلام می­کرد – یعنی هنر حقیقی سده بیستم.
  • داداها به همه چیز اعتراض داشتند.
  • داداها می­خواستند با از بین بردن قرانین مرزها، هرج و مرجی در هنر به وجود آورند.
  • داداها هر چیز متعارفی را مردود می­دانستند.
  • به تعریف خودشان: دادا حماقتی است که در ملا عام متعارف­ها را به بند می­کشد.
  • داداها اعتقاد داشتند هر کس باید هر کاری را که دلش خواست انجام دهد، حتی اگر مخالف عرف جامعه باشد. اینگونه است که خلاقیت ایجاد می­شود.
  • دادائیست­ها حاکمیت همه چیز را مجاز می­دانند، به شرط آن­که تمام آداب و رسوم گذشته را نفی کند. در واقع آنان به طور کل مخالف سنت هستند.
  • دادائیست­ها خلاقیت را در خلق خو به خودی می­دانند. بنابراین هنرمند باید هرچه به ذهنش می­رسد را بدون دخالت عقل و منطق پیاده کند.
  • دادائیست­ها در نفی همه چیز تا آنجا رفتند که حتی خودشان را نیز نفی کردند! به عقید­ی آن­ها یک دادائیست واقعی با همه چیز مخالف است، حتی با دادایسم!
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]نکات معماری اسلامی[/h]معماری اسلامی ایران را نمی توان مانند دوران قبل از اسلام در قالب دوران حکومت­ها[1] تشریح کرد.لذا این دوره از معماری ایران در قالب شیوه­های تعریف شده توسط استاد پیرنیا به شرح زیر است:

  • شیوه خراسانی
این شیوه از معماری ایران در واقع برساو شده –پرداخت شده- سبک پارتی است و کلیه اصول معماری ایران[2] را داراست و ویژگی های عمده این سبک عبارتند از:

  1. سادگی بسیار در طراحی
  2. پرهیز از بیهودگی
  3. مردم­واری
  4. استفاده از مصالح بوم­آورد
  5. درون­گرایی

  • چند نکته مهم از سبک خراسانی
1. مساجد سبک خراسانی غالبا سبک یا قالب شبستانی دارند. زیرا الگوی الگوی ساخت آن­ها مسجد پیامبر در مدینه النبی بوده است.
2. از نظر نیارشی، معماری شیوه خراسانی مشابه شیوه پارتی بود که اصلی­ترین ویژگی­های آن عبارتند از:
الف- در این شیوه نیز از چفدهای مازه­دار –بیز یا مراغانه­ای-استفاده می­شد، با این تفاوت که بلندای چفدها را کمتر می­گرفتند. به حدی که درگاه کمی بلندتر از قد یک انسان بود.
ب- طاق­ها غالباً طاق آهنگ با چفدهای مازه­دار بود. هنوز از طاق چهار بخش و یا کلنبو استفاده نمی­شد.
ج- ارتفاع ساختمان –بلندا- از هر دوره –قبل و بعد آن- کوتاه­تر بود.
3. پلان­ها و نماهای این دوره بسیار ساده بودند و تمامی مصالح به کار رفته از مصالح ساده –خشت و آجر- و بوم آورد بوده است.
منظور از قوس بالای درگاه­هاست که به آن چفد یا دور نیز اطلاق می­شود.
مازه­دار: بدون تیزی –قوسی مانند-
منظور از بلندا: فاصله پاکار –شروع قوس- تا تیزه –راس قوس- است.


[1] از دوره ساسانیان تا شروع دوره صفوی دیگر یک حکومت مستقل و ملی و کشوری بنام ایران شکل نگرفت، فقط در دوره سامانیان اندکی ایران از تحت الارضی سایر ملل خارج شد.

[2] اصول معماری ایران:

  • مردم واری: به معنای رعایت تناسب میان اندام­های ساختمان با اندام­های انسان و تو جه به نیازهای او در ساختمان-مانند اتاق سه دری و استفاده از عناصری چون تاقچه، رف، پست،...-
  • پرهیز از بیهودگی: این اصل در قبل از اسلام هم در ایران رعایت می­شود و به مفهوم آن است که کار بیهوده در ساختمان نکنند.
  • نیارش: به مفهوم ایستایی، فن ساختمان و ساختار-مصالح- اطلاق می­شود
تذکر: جهت پیاده کردن دقیق ساختار بنا در مقایسه با فضاها از مقیاسی بنام پیمون استفاده می­کردند که به نوعی به تناسبات جزوها و فضا می­پرداخت.

  • خودبسندگی: به مفهوم استفاده از مصالح بوم آورد یا ایدری -اینجایی-
  • درون­گرایی: درونگرایی به مفهوم ایجاد یک حیاط با میانسرا آن و باز کردن درها و روزن­ها به سمت آن دو علت عمده داشته است.
الف- افراد داخل خانه دیده نمی شوند.
ب- یک مسئله اقلیمی است و ایرانیان با ایجاد حیاط درون فضای ساختمان بهشتی کم نظیر در درون کویر می­ساختند.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرچه امواج صوتی از منبع ارتعاش دور شوند انرژی آنها توسط فراگیره جذب می شود و به تدریج از بین میرود
سرعت صوت بستگی به جنس و دمای محیط دارد
طول موج به سرعت و فرکانس صدا بستگی دارد
محدوده ی شنوایی 20هرتز تا 20000هرتز ، بر حسب دسی بل: بین 0 تا 140 می باشد.
آستانه ی دردناکی 120دسی بل است
با 2 برابر شدن شدت صدا ، تراز شدت 3دسی بل افزایش می یابد.
با 10 برابر شدن شدت صدا ، تراز شدت 10 دسی بل افزایش می یابد.
با 100 برابر شدن شدت صدا ، تراز شدت 20 دسی بل افزایش می یابد.
با 1000 برابر شدن شدت صدا ، تراز شدت 30 دسی بل افزایش می یابد.
با 20 برابر کردن بلندی صدا برحسب فون تنها 6 دسی بل به بلندی واقعی آن افزوده می شود
 

nima-sd

عضو جدید
کاربر ممتاز
  • در این زمینه مارسل دوشان و شویترز مهمترین چهره­ها بودند.
  • بحث سبک­های جدید مثل هنرهای مفهومی با اثر معروف مارشال دوشان(چشمه آب) شروع شد.
  • «چشمه آب» دوشان: کاسه توالت
  • دوشان به اشیا و نقاشی­ها کیفیتی می­بخشید که تجسمی بود از رفتار مکانیکی انسان امروز.
  • دادائیسم «ضربه نهایی» نیز محسوب می­شد، زیرا تمامی بقایای به جای مانده از هنر سده نوزدهم را نیز از بین برد و به علاوه سیلی­ای بود که تولد نوزاد جدید را اعلام می­کرد – یعنی هنر حقیقی سده بیستم.
  • داداها به همه چیز اعتراض داشتند.
  • داداها می­خواستند با از بین بردن قرانین مرزها، هرج و مرجی در هنر به وجود آورند.
  • داداها هر چیز متعارفی را مردود می­دانستند.
  • به تعریف خودشان: دادا حماقتی است که در ملا عام متعارف­ها را به بند می­کشد.
  • داداها اعتقاد داشتند هر کس باید هر کاری را که دلش خواست انجام دهد، حتی اگر مخالف عرف جامعه باشد. اینگونه است که خلاقیت ایجاد می­شود.
  • دادائیست­ها حاکمیت همه چیز را مجاز می­دانند، به شرط آن­که تمام آداب و رسوم گذشته را نفی کند. در واقع آنان به طور کل مخالف سنت هستند.
  • دادائیست­ها خلاقیت را در خلق خو به خودی می­دانند. بنابراین هنرمند باید هرچه به ذهنش می­رسد را بدون دخالت عقل و منطق پیاده کند.
  • دادائیست­ها در نفی همه چیز تا آنجا رفتند که حتی خودشان را نیز نفی کردند! به عقید­ی آن­ها یک دادائیست واقعی با همه چیز مخالف است، حتی با دادایسم!

ممنون از دوستانی که چراغ این تایپیک رو هنوز روشن نگه داشتن از همگی تشکر میکنم و امیدوارم بتونم بهتون کمک کنم در ادامه مسیر
دوستان سعی کنن از مطالبی که کمتر بقیه میخونن یا تو هر منبعی پیدا نمیشه بیشتر بذارن مثل همین موضوع دادائیسم که HOTT عزیز لطف کردن گذاشتن از کتابای معروف که بقیه میخونن هم نکته های خاصشو بذارید خیلی بهتره زیاد وارد جزئیات نشید به قول معروف لپ مطلب این کتابا رو بذارید مختصر و مفید باشه تا بچه ها حوصله کنن بخونن وگرنه انشا نوشتن انگیزه خوندنو کم میکنه برای بچه ها
منبع هم فراموش نشه زیر پست ها مخصوصا مطالب متفاوت از منابع اصلی
روی کلمات مهم متنون هم رنگ بذارید (ترجیحا آبی یا قرمز) وبولد کنیدشون
 
آخرین ویرایش:

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
غرفه آمریکا -نمایشگاه اکسپو 67

گنبد 3/4 کره
بزرگترین گنبد اجرا شده توسط فولر
بدون ستون
سازه دو لایه از سه بخش تشکیل شده:
1.لایه بیرونی: ترکیبی مثلثی شکل اعضا
2.لایه داخلی: ترکیبات 8ضلعی
3.اعضای جان متصل کننده لایه داخلی و بیرونی
لوله های فولادی،عامل اتصال: گره های ستاره ای شکل فولادی
پوشش نهایی: اکریلیک شفاف به صورت قطعات 8 ضلعی که به لایه داخلی اتصال دارند و به سمت لایه بیرونی ادامه دارند.
6سایبان مثلثی شکل غلتکی پلاستیکی با روکش فلزی
سایبان با موتور فتوسلی به سمت جای نیازمند سایه می چرخد.
هر موتوری 18 سایبان مثلثی را که 3 هشت ضلعی را می پوشاند کنترل می کند.
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
من توی دوران پشت کنکوری ام تمام درک رفتار سازها رو به صورت فلش کارت برای خودم درست کردم که توی دوره اذیت نشم
نمونه اش تو پست بالاست
فعلا امشب هشتاشو از مطالعات موردی اش رو تایپ کردم که اگه مفید بود بقیه رو هم براتون میگذارم

اصلاح لینک :
http://s1.picofile.com/file/7875194836/خلاصه_مطالعات_موردی_درک_رفتار_سازه_ها.pdf.html
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایستایی :

مکانیسم:سیستمی که تعداد نیروهای تکیه گاهی اون کمتر از 3 باشه و در اثر نیروهای وارد شده تمایل به حرکت داره و مقاومت سازه ای نداره.

شباهت گنبدهای ژئودزیک به اسکلت میکروسکوپی مرجان دریایی

نسبت ارتفاع (ضخامت سقف) به دهانه در سازه های فضاکار:
از نظرتئوری:3%
از نظر اقتصادی بود در دهانه های آزاد:5%
از نظر اقتصادی بودن در طره ها:11%
بهترین حالت صرفه اقتصادی:7-14%

مخترع سازه های فضاکار:آقای گراهام بل!

سازه های کش بستی:

مبدع :کنت اسنلسون(مجسمه ساز)
توسعه و حق امتیاز:باکمینستر فولر(ساخت سقف aspension)
اصلاح اشکالات جهت ساخت در مقیاس حقیقی:دیویدگایگر(طرح گنبدهایی معروف به گنبد گایگر)
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایستایی :



ََAlamillo Bridge

طراح : سانتیاگو کالاتراوا
شهر سویل
ورودی اصلی نمایشگاه جهانی اکسپو 1992
عدم استفاده از کابل های نگه دارنده در دو طرف پل
استفاده از وزن اضافی دکل برای ایجاد تعادل
دکل = یک مقطع تو خالی به شکل جعبه
اتصالات مخصوص " گوه فشاری " اتصال کابل به دکل و عرشه

 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه های چادری

=یک پوسته کششی بسیار نازک


=شبکه کابلی (زین اسبی) با فاصله صفر


-تنش کششی در طول و ضخامت غشا به طور یکنواخت توزیع میشود


-رفتار دو طرفه غشا ناشی از انحنا ی دو گانه آن است


-انحنای مضاعف چادر با نیروی رو به بالای باد مقابله میکند


موارد استفاده ازکابل های مسلح کننده:


1_دهانه های بزرگ که سبب افزایش نیروی کششی غشا میشه (مثل چتر یا قایق اسکیمو ها)


2_لبه چادر ها که همواره تحت تنش زیادی قرار داره


ضعف غشا: ناپایداری در برابر نور خورشید .... بیشتر جهت سازه های موقتی استفاده میشه


استفاده از فایبر گلاس و تفلون داپونت برای مصالح غشا سبب عمر مفید بیش از 20 سال میشه


مشکل عمده سازه های چادری: ارتعاش و نوسان راه حل: پیش تنیدگی


*در سازه های چادری فرم معماری و عملکرد سازه ای یکیست


*رفتار برشی ایجاد شده که ناشی از نیروی عمودی حاصل از انحنای دوگانه ی چادر هست باعث برتری وپایداری بیشتر غشا نسبت به کابل می شود( رفتار برشی غشا به علت دوطرفه بودنش است)



چادری نگه داشته شده با کابل....Munich Olympic stadium


چادری نگه داشته شده با کابل...............Hadj terminal


سازه چادری متکی به ستون طره فولادی.....Mounds stands


مدول های چادری حول یک کابل منحنی طنابی.....Riadh stadium


غشا متکی به قوس متکی بر کابل!!!.......Coloumbus bigo


C world pavilion


.....چادری نگه داشته شده با کابل.....Virtual building


....چادر متکی به 3قوس فولادی.....Franklin zoo


 
آخرین ویرایش:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه های کابلی;

انعطاف پذیری اش موجب توزیع یکنواخت نیرو بین ذرات و رشته ها میشه
مزیت ها: -خالصترین رفتار سازه ای
-بهره گیری از تمامی مقاومت خود
-پویا فرم( فرم با بازدهی بالا)
-امکان ایجاد فضاهای وسیع بدون ستون
معایب:-لرزش و ارتعاش
_آسیب پذیری در برابر باد و زلزله
***تحت فرم زنجیرواره تنش ها صرفا کششی خواهد بود


(فرم بیز که در اثر وزن خود کابل ایجاد میشه و فرم سهمی که در اثر دارد آمدن بار به صورت یکنواخت ایجاد میشه)

افت به معنای پایین افتادگی کابل هست که بدون اون نمیتونه بار تحمل کنه

**افت بیشتر=رانش تکیه گاهی کمتر اما طول بیشتر کابل و نتیجتا هزینه بیشتر

نسبت های مناسب افت به دهانه:

_ سهمی ...0.3
_ بیز...3/1
_ساختمان ها ...8/1 و 10/1
_پل ها... 12/1

**برای نسبت های دهانه به خیز ,بیشتر از 5.... فرم بیز وسهمی به هم شبیه میشوند


- پل های کابلی(معلق)

وزن سواره رو باعث پایدار سازی کابل های نگه دارنده شده و یک عضو خمشی
کابل ها ی اصلی که متحمل وزن پیاده رو هستند وعناصر کششی اند
دسته دوم کابل ها که ارتباط دهنده سواره رو وکابل اصلی اند ومتحمل کشش
برج های عمودی که انتقال دهنده نیرو به زمین هستندو اعضا فشاری هستند
شالوده که کابل اصلی رو مهار کرده و برش را تحمل میکنه
**در پل های خود مهار کننده ,انتهای کابل اصلی به انتهای سواره رو وصل می شود ودر سواره رو پیش تنیدگی ایجاد میکنند

*Alamilobridge......یک ستون فقرات 6ضلعی فولادی پرشده از بتن برای مقابله با کشش کابل ها- سطح پل به صورت طره نگه داشته شده

*trinityfootbridge.....کابل ها با آرایش نامتقارن- شیبدار شدن دکل نکه دارنده سبب افزایش مولفه عمودی نیروی وزن وپایداری بیشتر شده



_سقف های معلق


- کابلی مستقیم الخط که کابل سازه اصلی نیست وتنها جهت کمک به سازه آمده

*inmasmacrochip facility......سقف به صورت خرپای معلق - اتصالات از نوع مفصلی

*P.Atechnology center
*renauletdistribution center....سازه سقف تیر معلق

*darlingharbor....سازه سقف خرپای معلق

*J.F.Kterminal.....طره های بتنی سازه اصلی است که با کابل مهار شده اند- ستون وپی متحمل کششند

*millenniumdome.....سازه اصلی چادری معلق با کابل - شکل کج ستون ها گشتاور ناشی از کشش کابل را با مولفه عمودی وزنش تحمل میکند

_سقف های معلق با فرم طنابی

_فرم تک انحنا :کابل در جهت دهانه بزرگتر قرار میگیره
یک دسته کابل آویخته موازی با هم اند
ضعف: در برابر نیروی رو به بالای باد مقاومت ندارند

راه حل: -سنگین کردن سقف -ایجاد پیش تنیدگی -استفاده از کابل ثانویه

*mntevideoarena.....به شکل سقف مدور کابلی تک انحنا -حلقه وسطی متحمل کشش و حلقه خارجی متحمل فشار است - پیش تنیدگی و سنگین سازی سقف برای مقابله با نیروی رو به بالای باد

*Dullesterminal.....کابل های موازی با یک انحنا

*Burgopaper mill....شبیه به پل معلق خود مهارکننده- استفاده از وزن زیاد سقف برای مقابله نیروی باد

*federalreserve bank....کابل معلق با فرم منحنی طنابی تک انحنا –سازه برشی Hشکل با نیروی جانبی مقابله میکند

_کابل مضاعف:کابل های تثبیت کننده برای مقابله با نیروی باد اضافه میشوند

*Tokyo olampic stadium....دیواره بتنی منحنی برای مقابله با کشش کابل

*Denver international airpot.....پوشش سقف غشا ست اما سازه اصلی سقف معلق از نوع کابل مضاعف

_منحنی مضاعف(فرم زین اسبی یا هایپار): کابل های تثبیت کننده(انحنا +) عمود بر کابل های اصلی اند(انحنا -)

*Raleigh arena....قوس های سهمی به صورت کج برای تحمل کشش کابل ها و تنش خودشان فشاری است
*Yale hockey rink
*Calgary saddledome....سازه سقف شبکه کابلی زین اسبی +پوسته بتنی
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه هوای فشرده...



_سیستم متکی بر هوا


فشار هوا سازه را شکل میدهد(فشار وارد بر پوسته از سمت داخل کمی بیشتر از فشار هوا ست)


اختلاف فشار مورد نیاز از 3 طریق ایجاد میشه :1-پمپ های مکانیکی 2_نیروی باد 3_پدیده گلخانه ای(استفاده از تفاوت دمای بیرون ودرون)


تنها نیروی های کششی را منتقل میکند


دارای فرم منحنی طنابی است (چون طبیعت داره به اون شکل میده<هوا>)


*درهای لولایی برای این سازه نامناسبه...... استفاده از قفل های هوایی(به این ترتیب هوا ناگهان خالی نمی شود)



بیشترین علل تخریب :


بار برف(خطرناک ترین بار زنده خصوصا زمانی که خیز کم باشد)..... استفاده از سیستم برداشت برف وذوب برف یا افزایش فشار داخلی


باد....


علل دیگر تخریب :


بریدگی عمدی .... معمولا آنقدر بزرگ نیست

سوء عمل تجهیزات مکانیکی .... استفاده از تجهیزات پشتیبانی

قطع برق ....استفاده از ژنراتور اضافی


گسیختگی غشاء .....یا ناشی از بار گزاری مفرط یا نور خورشید یا تکرار خم شدگی


در دهانه های بزرگ برای مسلح سازی از کابل هایی با خیز کم استفاده میشه


*حباب صابون فرم طبیعی سازه متکی بر هواست (از برخورد حباب های هم اندازه ...زاویه ایجاد شده بین سطوح داخلی همواره 120 درجست)



مزایا:


کمترین مخارج _مناسب در برابر آتش سوزی (جلوی گسترش اتش را می گیرد)_صرفه جویی در مصرف انرژی_سبکی_زمان زیادی طول می کشه تا فرو بریزه...



عملکردها:


پوشش دستگاه های رادار_قالب بتن ریزی(گانایت) و...


عمر مفید:20 سال عمدتا از جنس فایبر گلاس و تفلون نه تنها از پارچه و پلاستیک ساخته می شه گاها از جنس فولاد بتن مسلح و آلومینیوم هم هست.


***پی این سازه از نوع فشاریه.....که یا از جنس بتن مسلح یا گاهی کیسه اب یا کیسه شن یا تیغه مار پیچ فرو رفته در زمین برای مهارش استفاده میشه



_سیستم پرشده از هوا


فشار هوا حجم داخلی را تنظیم نمیکند..... این سیستم در حقیقت اجزاء سازه رو میسازه (تیر و ستون و....)


نسبت به سیستم متکی به هوا ابعاد بزرگتری داره و به فشار هوای به مراتب بیشتری نیاز داره


مزیت هاش نسبت به متکی بر هوا: 1_نیاز به هوابندی نداره 2_درصورت خراب شدن یک عضو...عضو دیگه ای وظیفه اشو انجام میده


2نوع هم داره 1_دندانه ای پرشده از هوا 2_پرشده از هوا با دیواره 2جداره



نمونه های موردی:


USA Pavilion EXPO 70



از نوع متکی بر هوا- خیز کم سقف- تنش حلقه پیرامونی فشاریه وامکان لغزش روی پی در اثر انبساط حرارتی رو هم داره


Silver Dome


از نوع متکی بر هوا- خیز کم سقف-حلقه پیرامونی 8 ضلعی از جنس فولاد+بتن مسلح


Fuji Pavilion EXPO 70


از نوع پر شده از هوا- به صورت هوشمند طراحی شده یعنی فشار داخلیاش با توجه به نیروی باد متغییره


Floating Theater EXPO 70


از نوع پر شده از هوا- به صورت 3قوس سوار بر یک قاب فولادی –قاب فولادی بر روی 48 کیسه شناور قرار داره


Bird Air Dome


از نوع پرشده از هوا و مسلح شده با کابل های فولادی


Boston-Art Center Theater


پرشده از هوا و از نوع دیواره 2جداره

________________________________________________

منبع جزوه سروش نیا



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه کابلی


[h=2][FONT=arial,helvetica,sans-serif]در بین تمامی سازه های موجود سازه های کابلی گسترده ترین دهانه را با طول بیش از 500 متر پوشش می دهد
سازه های کابلی بخشی از سیستم های سا زه با عملکرد کششی هستند
این سازه برای طراحی پل ها پوشش دهانه های بزرگ سقفها و ...
مورد استفاده قرار می گیرد
این دسته از سازه ها ی انعطاف پذیر با اتصالات غیر صلب اند که در انها نیرو ها از طریق طراحی فرم ویژه و پایدار سازی فرم مشخصه توزیع میشوند اجزای اصلی سازه های کابلی همواره تحت تاثیر یکی از انواع تنشهای محوری عمود بر سطح قرار دارند :

الف)تنش فشاری
ب)تنش کششی


کابل عضوکششی نازکی است که ضمن مقاومت کششی در مقابل نیرو های
فشاری مقاومتی ندارد مانند: سیم فلزی - طناب
کابل ها انعطاف پذیرند زیرا قطر ان ها در مقابل طولشان خیلی کوچک است انعطاف پذیری نمایانگر مقاومت خمشی محدود است زیرا انعطاف پذیری از تنش های نا مساوی حاصل از خمش جلوگیری میکند و بارهای کششی را به طور یکسان میان رشته های کابل تقسیم میکند


این کار موجب میشود رشته های کابل تا حد مجازشان تحت تاثیر تنش واقع گردندمقاومت کششی زیاد فولاد همراه با کارایی کشش ساده باعث میشود
که کابل فولادی به عنوان یک عنصر سازه ای ایده ال برای پوشاندن دهانه های بزرگ به کاررود

ساده ترین مثال از یک سازه کششی یک وزنه اویخته از یک کابل است وزنه دقیقا در امتداد کابل ساکن میشود در حالی که بین دو نقطه اتصال به صورت کشش در یک خط راست قرار میگیرد


یک ترکیب کاربردی تر از سازه های کابلی برای تحمل باری معلق دروسط دهانه است در این حالت کابل از وسط خم میشود و هر یک از دو تکیه گاه نیمی از بار را تحمل میکند

سازه معلق با فرمهای منحنی طنابی به سه بخش تقسیم می شوند :
1- منحنی دارای یک انحنا (موازی تخت )
2- کابل مضاعف ( موازی فضا یی )
3- منحنی مضاعف (چرخشی تخت )

منحنی دارای یک انحنا : دو یا چند کابل زنجیره واره موازی که بین تکیه گاههایاصلی کشیده شده اند

کابل مضاعف :
این نوع شبیه کابل دارای یک انحنا میباشند با این تفاوت که کابل های تثبیت کننده در زیرکابل معلق اصلی برای مقابله با نیروی رو به بالای باد به ان اضافه شده است .

منحنی مضاعف :

منحنی مضاعف از نوع انتی کلاسیک (یکپارچه) می با شدمثل زین اسب که انحنا در یک جهت مثبت و در جهت مخالف منفی است . در ضمن کابل های معلق در یک جهت دهانه بین تکیه گاه ها قرار گرفته اند وکابل تثبیت کننده عمود بر ان برای مقابله با باد به سمت پایین کشیده شده اند.
[/FONT][/h]
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه های غشایی Membrane Structure


ساختارهای غشایی

يک ساختار کششي تنها ترکيبي از عناصر کششي است، نه خمشي و نه فشاري. ساختار کششي نبايد با ساختارهاي تنسگريتي که ساختاري فرمال با هر دوعنصر فشاري و کششي است اشتباه گردد.

اغلب ساختارهاي کششي با عناصري فشاري يا خمشي از قبيل ميله ها، حلقه هاي فشاري به همراه تيرها نگهداري مي شوند. در اين ميان ساختارهاي غشايي، جايگاه ويژه اي دارند که اغلب به عنوان پوشش استفاده شده و در فواصل بزرگ مي توانند اقتصادي و جذاب باشند.
اولين معماري دنياي کششي پوسته اي فولادي بود که توسط ولادیمیر شوخوف (در طول ساختمان) Nizhny Novgorod استفاده گرديد. مهندس روس، ولادیمیر شوخوف يکي از اولين مهندساني بود که محاسبات کاربردي از تنشها و تغيير شکلهاي ساختارهاي کششي، پوسته ها و غشاها را توسعه داد. شوخوف با هشت ساختار کششي و غرفه هاي نمايشگاهي ساختارهاي پوسته اي سبک براي نمایشگاه Nizhny Novgorod در 1896، غشايي به مساحت 27000 متر مربع طراحي کرد.
آنتونيو گائودي از مفهوم خلق معکوس يک ساختار فقط فشاري براي کليساي کولونیا گوئل استفاده کرد. او يک مدل کششي معلق کليسا را با محاسبه نيروهاي فشاري و با تعيين آزمايش ژئومتري يک قوس خلق نمود.
بعدها، کانسپتي توسط معمار و مهندس آلماني فری اتو معرفي شد، کسي که نخستين بار در ساختمان کلاه فرنگي آلمان اکسپو 67 مونترال استفاده کرد. اتو سپس ايده اي براي سقف استاديوم المپيک 1972 مونيخ ارائه داد. فرم ساختاري که به طور گسترده در ساختارهاي بزرگ اواخر قرن بيستم، جاييکه طناب هاي نگهدارنده بيشترين کشش را به پارچه ها داده و آن را مجبور به تحمل بارهاي مقاوم مي کنند، به کار گرفته شد.
از سال1960 ساختارهاي کششي توسط طراحان و معماراني از قبيل اوو آروپ ، بارو هاپولد، والتر برد، فری اتو، ایرو سارینین، هورست برگر و ديگران حمايت شدند.

سیستم های غشایی
نزديک به چند دهه است که سيستم سازه هاي کششي يا غشايي بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد خود در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.
اين سازه ها مي توانند به عنوان پوششي براي بناها، زمينهاي بازي، باغها، تراسها، پارکينگ ها و ... و يا با نورپردازي خلاقانه به عنوان يک فضاي شهري مطلوب و شاخص جلوه کنند.
مصالح مورد استفاده در اين نوع سازه ها (عموما پارچه ای) چه از نظر زيبايي شناسي و چه از نظر عملکرد با کليه مصالح متعارف و متداول در صنعت ساختمان متفاوت مي باشند.
سازه هاي کششي به خاطر خواص فيزيکي و شکل هندسي شان نیز از ديگر سازه ها متمايزند و مي توانند به عنوان سازه هاي دائم، موقت يا با قابليت جابجايي استفاده شوند.
اين سازه ها نه تنها سبک، بلکه زيبا، نيمه شفاف و همچنين داراي طول عمر زياد و گاهي نيز اقتصادي مي باشند.



معماري پارچه اي
استاديوم ها، سکوها، مراکز خريد، بهارخواب ها، پياده روها، سقف پارکينگ ها و ... همگي مي توانند با غشاهاي ترکيبي و ساختارهاي پارچه اي با زيرساختارهايي سبک، آزادي عمل فراوان، اطمينان بخشي مورد قبول و پايايي فوق العاده طراحي شوند. بطوريکه در تمام دنيا غيرمنتظره ترين و جاه طلبانه ترين پروژه ها با استفاده از ويژگي سبکی و انحناپذيري اين مصالح قابل ساخت مي باشند. امروزه می توان ادعا نمود که در طول بيش از ده سال تجربه، نسل جديد غشاها استحکام بيشتر و طول عمر بالاتري را ارائه مي دهند. تمامي اين فاکتورها فرصت کافي در جهت خلق يک نتيجه نهايي واقعي را عرضه می کنند؛ بطوريکه معماري معاصر بطور بارز با سيستم هاي غشايي خمش پذير و انعطاف پذير کار مي کند.
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروزه با پیشرفت فناوری ها، سازه های غشایی به کلی دگرگون و متحول شده اند،هر چند بهبود مصالح، موجب بهبود عملکرد پوشش های غشایی شده است، ولی روش های نوین طراحی عامل اصلی بهره وری این سازه ها می باشد.
ویژگی های این سازه ها:
۱- ریشه در سنت کهن چادر سازی دارند.
۲- به لحاظ ارزانی مصالح، سهولت اجرا و سرعت برپایی بسیار جذاب می باشند.

۳- کوتاهی عمر،کم دوامی ، آسیب پذیری در مقابل آتش سوزی ،بی ثباتی شکل و چروک شدن از کاستی های این نوع پوشش می باشد. از اولین کاربرد های این نوع چادر ها در سالن های نمایشی و سیرک ها و چادر های ارتش می باشد پیشرفت فن آوری های امروز باعث شده است تا: ۱)دوام و طول عمر مصالح بیشتر شود. ۲)مقاومت در برابر آتش سوزی بیشتر شود. ۳)گسترش حریق و دودهای ساطعه کاهش می یابد.

سازه غشایی

4)انرژی کمتری برای تنظیم شرایط محیط حاصل می شود. مثلا در مناطق گرمسیر با استفاده از این غشاء ها می توان مقدار زیادی از نور خورشید را منعکس کرده و دمای ساختمان را با صرف انرژی کمتری تنظیم نمود و در مناطق سردسیر با بهره گیری از لایه های عایق حرارتی که منعطف و مات می شوند با انرژی کمتری شرایط مطبوع حاصل می شود. سازه های غشایی در سال ۱۹۶۰ توسط فرانک اوتو رواج دوباره ای گرفت. دو طرح پیشنهادی او عبارتند از: شبکه سیمی آویخته که در نمایشگاه مونترال و همچنین ورزشگاه المپیک مونیخ استفاده شد که هر دو، جزءعظیم ترین و پیچیده ترین سازه های غشایی هستند.
مدل کف صابونی که لایه نازکی از کف صابون را روی لبه ها وتکیه گاه ها با اشکال مختلف می کشند و کشیده ترین و نازک ترین لایه را پدید می آورد .سپس از آن عکسبراری شده و الگو برداری می شود. امکان استفاده از برنامه های کامپیوتری در سال های ۱۹۷۰، دقت و سرعت فوق العاده در محاسبات ومشکل و گیج کننده بودن وارد کردن و کنترل کردن داده ها در نسخه های اولیه، ویژگیِ تجزیه وتحلیل این نوع سازه ها را به همراه داشت .
پروژه ترمینال حجاج بندر جده در کشور عربستان، ۱۹۸۱٫م طرح پروژه از گروه som بود، ارتفاع هر یک از پایه ها در حدود ۴۵ متر می باشد و هر واحد چادری مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع را می پوشاند ، جنس غشاء سقف از نوع فیبر شیشه ای با حفاظ تفلون می باشد .این پروژه در زمره اولین پروژه های بزرگ می باشد که در آن از برنامه های رایانه ای به نحوه احسن استفاده شد .در طی مراحل طراحی این پروژه ، نتایج بدست آمده با آزمایش بارگذاری ۱/۱ تفاوت بسیار ناچیزی داشت ، و در دقت عمل برنامه های رایانه ای روشن گردید.
نکته بسیار مهم در موردسازه های غشایی یا کششی این است که آنها همیشه باید در کشش باشند ،در غیر این صورت با وزش باد مانند پارچه ای لخت و رها ،چین و چروک برداشته وقسمت های مختلف آن ،آنچنان به هم کوبیده می شوند که از بین بروند. درسازه های غشایی وجود چروک نشانه عدم وجود کشش، و وجود پارگی نشانه وجود کشش بیش از حد است. تاثیر باد را در طول برپایی سازه های غشایی و تثبیت وضعیت پایداری نهایی آن نباید نادیده گرفت .
برای مثال پوشش چادری سایه بانی به طول ۱۵۰ متر در شهر هالیود در حالی که از دو انتها ثابت شده بودبه باد سپرده شد و پوشش تحت تاثیر باد، بارها موج برداشته و پشت و رو شد و مرتب به هم خورد تا پس از مدت کوتاهی ریش ریش شده و به کلی از بین رفت. در طی سالیان بعد ،با احیای فن آوری ریخته گری فولاد و استفاده از آن به جای جوشکاری ضمن آنکه از تمرکز تنش ها در اتصالات کاسته شده است ، این اتصالات توانسته اند با اشکال ساده ، تراش دار و بسیار زیبا، روحیات سازه های غشایی را بهتر منعکس کنند. همچنین استفاده از آلومینیوم حدیده شده موجب حذف پیچ و قطعات ضخیم گذشته گردید.









 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]سازه های پارچه های کششی[/h]
سازه های پارچه ای کششی که با نام سازه های غشایی نیز شناخته می شوند، با توجه به رفتارکششی خالص دربرابر نیروها،زیرمجموعه ای ازگروه بزرگ سازه های کششی محسوب می شوند.ازسوی دیگر به علت برخورداری ازیک هندسه ی فضایی سه بعدی به خانواده ی سازه های فضاکارتعلق دارند و همزمان به خاطر سبکی وزن در گروه سازه های سبک قرار می گیرند.این سیستم سازه ای نزدیک به چند دهه است که سیستم سازه های کششی یا غشایی بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد خود در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.
این سازه ها می توانند به عنوان پوششی برای بناها، زمینهای بازی، باغها، تراسها، پارکینگ ها و … و یا با نورپردازی خلاقانه به عنوان یک فضای شهری مطلوب و شاخص جلوه کنند بیش ازهرروش دیگری پیوندمیان سازه و معماری را دریک طرح به نمایش می گذارد.




ساده ترین نوع سازه های چادری
ساده ترین حالت استفاده از سازه های پارچه ای عبارت است از سازه های دارای حداقل انحنا برای ورودی ها و سایبان ها که این سازه ها را از سایبان های متداول متمایز می سازد ضمن این که اثرات نور طبیعی و مصنوعی بر سطوح نیمه شفاف و منعکس کننده پارچه های سفید ، جلوه های متنوعی به آنها می دهد




نگاهی اجمالی به دسته بندی کلی سازه های چادری
۱) سین کلاستیک : سقف های پارچه ای که تمام نقاط آنها همانند گنبد ، انحنای رو به بیرون دارند ( دارای دو انحنای هم جهت در هر نقطه از سقف نظیر شکل حباب )

۲) آنتی کلاستیک : به پارچه ها یا دیگر سطوح که دارای دو انحنای مختلف الجهت هستند گفته می شود . ( انحنای قوسی کمتر از صفر و دارای شکل زین اسبی می باشند .)

سین کلاستیک : ۱) گنبد های کابلی ۲) سازه های بادی
آنتی کلاستیک : ۱ ) مخروطی ۲) مخروطی معکوس ۳) زین اسبی ۴) تیزه و دره ای ۵) طره ای

سازه های بادی :
به کمک اختلاف فشار هوا پیش تنیده می شوند و به دودسته ی کلی تقسیم می شوند: سازه های هوانشین و سازه های پرشده با هوا ( به شکل محفظه هایی باد شده )


سازه های پرشده با هوا


گنبدهای کابلی:
جای سقف های هوانشین با نیمرخ کوتاه را گرفته اند و در آنها شکل گنبد حفظ می شوند.( رفتار حقیقی گنبد که تحمل بار در فشار خالص است ناپدید می شود.)
در این چادرها کابل ها به صورت شعاعی شکل می گیرند ودرمرکزبیشترین کشش را دارند.



مخروطی و زین اسبی:
طراحی که قادر به تجسم و دستکاری شکل های آنتی کلاستیک باشد به دامنه ی وسیعی از فرم های تماشایی و بسیار زیبا که در سقف های پارچه ای کششی امکان پذیر است ، دسترسی پیدا می کند . این طیف اشکال با دستکاری اجزای متفاوتی که پارچه را نگه می دارند یا مهار می کنند.مثل کابل ها ، قوس ها ، پایه ها ، خرپا ها و تیر های حلقوی قابل دستیابی است فرم هایی که به این شکل حاصل می شوند می توان به طور کلی به و عنوان زین اسبی یا مخروطی طبقه بندی کرد و این دو گونه را می توان برای خلق کل دامنه اشکال سقف پارچه ای دستگاری و ترکیب کرد.


در این سازه ها اتصالات در بخش میانی به وسیله رینگ ،کابل و کلاهک نگه داشته می شوند. در گوشه ها به وسیله قلاده و حلقه ها اتصال می یابد.


نمونه هایی از زین اسبی



مخروطی معکوس
یک گونه ی جالب از مخروط کلاسیک ، مخروط معکوس است که در آن پارچه از پیرامون خود به سمت نقطه ای پایین تر در مرکز آن خم می شود . دلایل عملی متعددی برای پرهیز از چنین شکلی وجود دارد ، از جمله دیوارها یا ستون های تکیه گاهی بلندی که در اطراف محیط آن لازم است؛ مانع بزرگی که توسط خود نقطه پایینی سقف در مرکز فضا ایجاد می شود اغلب این شکل به دلیل ظاهر چشمگیرش انتخاب می شود .

 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامهسازه های پارچه های کششی

تیزه و دره ای :

آرایش سازه ای ، مرکب از سطوحی که میان یکسری از کابل های فوقانی و تحتانی قرار می گیرند همانند یک بادبزن چین دار.




سازه های طره ای :

خانواده ی سازه هایی را در برمی گیرند که در آنها یک یا چند لبه ی سقف به جای اینکه در زیر خودپایه داشته باشند ، توسط بازوها یا قوس هایی که از نقطه ای واقع بر لبه ی داخلی یا عقب تر همان سازه به سمت خارج ، طره می شوند نگه داشته خواهند شد. این نوع سایبان ها اغلب در جاهایی مناسب اند که مزاحمتی برای میدان دید ایجاد نکند.



سقف های معلق :
طراحان با آویزان کردن غشای پارچه ای از کابل های آویخته از یک یا چند پایه یا دیگر اعضای فشاری قادر خواهند بود سقف هایی با دهانه های بزرگ و شکل های متنوع را خلق کنند.هزینه چنین سقف هایی به دلیل طول زیاد اعضای فشاری ، برای رسیدن به بالای پارچه بسیار زیاد است .



با وجود اینکه سقف های هوانشین و گنبد های کابلی اغلب اقتصادی ترین سیستم ها برای استفاده در سقف های پارچه ای با دهانه های بزرگ هستند ، در دو تا از بزرگترین سازه های پارچه ای ساخته شده تاکنون یعنی ترمینال حج در جده عربستان سعودی و گنبد هزاره گرینویچ لندن ،سقف های معلق به کار گرفته شده است.
ترمینال حج

گنبد هزاره گرینویچ لندن


ویژگی های این سازه ها:
۱ – ریشه در سنت کهن چادر سازی دارند.

۲- به لحاظ ارزانی مصالح، سهولت اجرا وسرعت برپایی بسیار جذاب می باشند.

۳- کوتاهی عمر،کم دوامی ، آسیب پذیری در مقابل آتش سوزی ،بی ثباتی شکل و چروک شدن از کاستی های این نوع پوشش می باشد.

۴- ازاولین کاربرد های این نوع چادر ها در سالن های نمایشی و سیرک ها و چادرهای ارتش می باشد پیشرفت فن آوری های امروز باعث شده است تا:

دوام و طول عمر مصالح بیشتر شود ،
مقاومت در برابر آتش سوزی بیشترشود ،
گسترش حریق و دودهای ساطعه کاهش می یابد ،


انرژی کمتری برای تنظیم شرایط محیط حاصل می شود. مثلا در مناطق گرمسیر با استفاده از این غشاء ها می توان مقدار زیادی از نور خورشید را منعکس کرده و دمای ساختمان را با صرف انرژی کمتری تنظیم نمود و در مناطق سردسیر با بهره گیری از لایه های عایق حرارتی که منعطف و مات می شوند با انرژی کمتری شرایط مطبوع حاصل می شود.
۵- سازه های کششی به خاطر خواص فیزیکی و شکل هندسی شان نیز از دیگر سازه هامتمایزند و می توانند به عنوان سازه های دائم، موقت یا با قابلیت جابجایی استفاده شوند.


چه فرودگاه عجیبی ... یعنی تاسیسات سرمایش نداره ؟ حرارت هایی که تو اون گرما وزش داره رو چطوری تحمل میکنن ؟

فرم و ارتفاع چادرها از جریان طبیعی هوا برای ایجاد سرما از طریق تهویه بیرون و درون از طریق بازشوهای مرکزی در تابستان بهره می برند.



صفحه 160 اول صفحه خط دوم کتاب درک رفتار سازه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه های هوای فشرده

سالن های پنوماتیک یا سازه های حمایت شونده توسط باد (Air Supported Structures)، سازه ای است که یکپارچگی خود را توسط هوایی که به داخل سالن دمیده می شود بدست می آورد و در این نوع از سازه ها از پارچه هایی با انعطاف پذیری بالا استفاده می شود. به این ترتیب هوا تنها حمایت کننده اصلی سازه می باشد و از نظر شکل فیزیکی معمولا گنبدی شکل یا به صورت نیمه استوانه یا نیمه کره می باشند که این شکل فیزیکی مستحکم ترین سازه را از نظر آیرودینامیک در اختیار ما قرار می دهد. جهت یکپارچگی سازه میزان فشار داخل با بیرون می بایستی برابر با کمی بیشتر از فشار خارجی باشد. سازه می بایستی کاملا بسته باشد تا خود را صد در صد حفظ نماید، با توجه به خروج هوا که از قسمت درب ها جهت تردد ایجاد می گردد توسط دمنده ها، هوای هدر رفته را تامین می نمایند.

مزایای سالن های پنوماتیک
1. برافراشتن، جمع آوری و تغییر مکان در کمتر از چند روز در ابعاد چند هزار مترمربع که هیچ سازه ای این قابلیت را ندارد.
2. بهره برداری از تمام فضای داخلی به دلیل عدم نیاز به هیچ گونه ستون.
3. پوشش تقریبی هر پروژه در هر محلی از نظر شرایط آب و هوایی و کوهستانی و کویری.
4. عملیات ساختمانی و زمان نصب به دلیل سادگی طرح حداقل 70 درصد سریع تر از هر بنایی.
5. هزینه ساخت نسبت به ساختمان های رایج بیش از 60 درصد ارزانتر تمام می شود.
6. با توجه به طراحی، ساخت و زمان تحویل در مقایسه با سازندگان خارجی از ارزش نسبی بیش از 50 درصد ارزانتر برخوردار می باشد.
7. این نوع سازه می تواند از عرضی بیش از صد متر و طولی برابر با چند صد متر برخوردار شود.
8. کاربردهای گوناگون از قبیل ایجاد سالن های تئاتر یا سینما، سالن های ورزشی، سالن های نمایشگاهی، ایجاد انبارهای مختلف برای نگهداری گندم و غلات، مسقف کردن استخرها، سالن های کنفرانس، در زمان بحران برای اسکان دسته جمعی آسیب دیدگان و یا بیمارستان های اضطراری.












گنبد نقره ای silverdome







غرفه ی ایالات متحده ، نمایشگاه اکسپو 70
نمونه ای از سازه متکی بر هوا


 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
memarane نکات برتر برای کنکور ارشد دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 12

Similar threads

بالا