RMY
عضو جدید
در اين مقاله نمونه اي از مايعات گازي ارزيابي و باتوجه به محدوده جوش و كيفيت آن، فرآوردههاي مختلفي از جمله بنزين، نفت سفيد، حلالو سوخت جت تهيه شده و مشخصات آنها با هم مقايسه گرديد كه از اين مقايسه، نتايج خوبيحاصل شد. در نهايت يك پالايشگاه با دو نوع خوراك مايعات گازي و نفت خام از نظرسرمايهگذاري و سوددهي مقايسه شده، با توجه به اينكه در يك پالايشگاه مايعات گازي،تمام محصولات، قابل استفاده و داراي ارزش اقتصادي نسبتا بالايي هستند، واضح است كهساخت پالايشگاههايي با خوراك مايعات گازي بسيار اقتصادي و مقرون به صرفهاست.
با توجه به مصرف روزافزون بنزين و سوختهاي ميان تقطيرو محدود بودن ظرفيت موجود پالايشگاهها، لازم است به دنبال منابع جديدي براي توليداين فرآوردهها باشيم.
بخش اعظم مايعات گازي در محدودهبنزين و نفت سفيد ميباشد. تقريباً 50 درصد كاندنسيت در محدوده جوش بنزين است. بنابراين با تبديل كاندنسيت به بنزين نياز به واردات كاهش خواهد يافت. همچنينميتوان فرآوردههاي ديگر مانند سوخت جت، حلال و ديزل نيز از آن توليد نمود. بطوريكه با احداث پالايشگاه كاندنسيت، مي توان تمام خوراك را به محصولات سبك و ميانتقطير تبديل نمود، بدون اينكه محصولات ديگري مانند نفت كوره و باقيماندههاي تقطيرتوليد شود. در حال حاضر بخشي از مايعات گازي به خوراك پالايشگاهها اضافه ميشود،بخشي ديگر در صنايع پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد و قسمتي از آن نيز صادرميشود.
نتايج ارزيابي يك نمونهكاندنسيت
به منظور مقايسه مايعات گازي با نفت خام،يك كاندنسيت و نفت خامي با درجه PI حدود 33 به عنوان نمونه انتخاب شدند. قسمت اعظماين كاندنسيت در محدوده جوش بنزين و نفت سفيد است. حدود 80 درصد حجم آن تا دماي 200درجه سانتيگراد تقطير ميشود.
بنزين ماشين مخلوطي ازجريانهاي مختلف پالايشگاه و بنزين تقطير مستقيم )SR( است. بنزين تقطير مستقيمشامل پنتان تا هيدروكربنهاي سنگين تر با نقطه جوش حدود 195 درجه سانتيگراد، است. براي بهبود رفتارهاي احتراقي، ضدضربه بودن، وزن مخصوص، مشخصههاي تقطير، فشار بخار،ميزان سولفور، مقاومت در برابر اكسيداسيون و خوردگي، بنزين تقطير مستقيم را باجريانهاي ديگر پالايشگاه مانند ايزومرات، ريفرميت، آلكيالات، بنزين FCCU مخلوطميكنند تا به خواص موردنظر برسند. همچنين افزودنيهايي به منظور بهبود هر چه بيشتراين خواص نيز به اين فرمولاسيون اضافه ميشود.
پارامترهاي مهم
عدد اكتان؛ اين پارامترمقياسي براي مشخص كردن كيفيت احتراق سوخت است. دو نوع عدد اكتان اندازه گيريميشود. عدد اكتان پژوهش (Research Octane Number) در شرايط سرعت كم و رانندگي درشهر و عدد اكتان موتور (Motor Octane Number) هنگام رانندگي در جاده با سرعت زياداندازه گيري ميشود.
حساسيت يك سوخت از اختلاف RON و MON بدست ميآيد و اين اختلاف معمولاً بين 10 تا 6 است.
فراريت(Volatility)؛ فراريت بنزين بسيار اهميت دارد و توسط دو خاصيت فشاربخار (RVP) و تقطير (ASTM) مشخص ميشود.
محدوده جوش بنزينبه سه قسمت تقسيم ميشود و هر قسمت گوياي خاصيتي از بنزين است. قسمت اول كه تا 25درصد ابتداي بنزين است نشانگر كيفيت روشن شدن اتومبيل است، قسمت دوم تا 50 درصدتقطير قدرت سوخت و ارزش حرارتي آن را نشان مي دهد و از 50 تا 90 درصد تقطير قسمتسوم منحني مشخصكننده ميزان تركيبات سنگين در بنزين است و نشان ميدهد چه مقدار ازتركيبات سنگين ممكن است در اثر حرارت موتور تجزيه شود. ناخالصيهاي بنزين؛ ميزانناخالصيها از جمله گوگرد و مواد اكسيژنه در بنزين، موجب آلودگي در محيط زيستميشوند كه روز به روز ميزان آنها محدودتر ميشود. اغلب كاندنسيتها سولفيد هيدروژنو مركپتان بالايي دارند بنابراين محصولات آنها نياز به فرايندهاي تصفيه با هيدروژنو مركپتان زدايي دارند. نكته قابل توجهي كه از اين مقايسه نتيجه ميشود ميزان بنزينتوليدي از كاندنسيت است كه در اينجا سه برابر بنزين توليدي از نفت خام است بنابراينضرورت احداث پالايشگاه كاندنسيت افزايش مي يابد.
سوخت جت
نفت سفيد به عنوان اولين سوختموتورهاي توربينيمورد استفاده قرار گرفت. اما بعد از جنگ جهاني دوم، آمريكااستفاده از سوخت با محدوده وسيع تر )Wide-Cut( كه از نظر هيدروكربنها، محدودهبنزين و نفت سفيد را در بر مي گرفت، را شروع كرد. اما اين سوخت به علت سبك بودن درطي حمل و نقل، افت جرمي و خطر آتش گيري زيادي داشت و بيشتر براي استفاده در مناطقسردسير چون كانادا و آلاسكا مناسب بود. يكي از پارامترهاي مهم در سوخت جت نقطه يخزدگي است. اين پارامتر به شدت به شكل مولكول ها وابسته است. در يك عدد كربن معين باتغيير گروه هيدروكربني، تغيير زيادي در اين پارامتر مشاهده ميشود. همچنين باافزايش عدد كربن در يك گروه هيدروكربني، نقطه يخ زدگي افزايش مي يابد.
دانسيته و ارزش حرارتي نيز با افزايش عدد كربن افزايش مييابند. به طور كلي پارافينها خواص ضعيفي در دماي پايين از خود نشان ميدهند اماارزش حرارتي بالايي دارند.
آروماتيكها خواص بسيار خوبي دردماي پايين دارند اما كيفيت سوختن بدي دارند. خواص ايزوپارفينها و نفتها بين ايندو گروه قرار دارد.
با توجه به مصرف روزافزون بنزين و سوختهاي ميان تقطيرو محدود بودن ظرفيت موجود پالايشگاهها، لازم است به دنبال منابع جديدي براي توليداين فرآوردهها باشيم.
بخش اعظم مايعات گازي در محدودهبنزين و نفت سفيد ميباشد. تقريباً 50 درصد كاندنسيت در محدوده جوش بنزين است. بنابراين با تبديل كاندنسيت به بنزين نياز به واردات كاهش خواهد يافت. همچنينميتوان فرآوردههاي ديگر مانند سوخت جت، حلال و ديزل نيز از آن توليد نمود. بطوريكه با احداث پالايشگاه كاندنسيت، مي توان تمام خوراك را به محصولات سبك و ميانتقطير تبديل نمود، بدون اينكه محصولات ديگري مانند نفت كوره و باقيماندههاي تقطيرتوليد شود. در حال حاضر بخشي از مايعات گازي به خوراك پالايشگاهها اضافه ميشود،بخشي ديگر در صنايع پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد و قسمتي از آن نيز صادرميشود.
نتايج ارزيابي يك نمونهكاندنسيت
به منظور مقايسه مايعات گازي با نفت خام،يك كاندنسيت و نفت خامي با درجه PI حدود 33 به عنوان نمونه انتخاب شدند. قسمت اعظماين كاندنسيت در محدوده جوش بنزين و نفت سفيد است. حدود 80 درصد حجم آن تا دماي 200درجه سانتيگراد تقطير ميشود.
بنزين ماشين مخلوطي ازجريانهاي مختلف پالايشگاه و بنزين تقطير مستقيم )SR( است. بنزين تقطير مستقيمشامل پنتان تا هيدروكربنهاي سنگين تر با نقطه جوش حدود 195 درجه سانتيگراد، است. براي بهبود رفتارهاي احتراقي، ضدضربه بودن، وزن مخصوص، مشخصههاي تقطير، فشار بخار،ميزان سولفور، مقاومت در برابر اكسيداسيون و خوردگي، بنزين تقطير مستقيم را باجريانهاي ديگر پالايشگاه مانند ايزومرات، ريفرميت، آلكيالات، بنزين FCCU مخلوطميكنند تا به خواص موردنظر برسند. همچنين افزودنيهايي به منظور بهبود هر چه بيشتراين خواص نيز به اين فرمولاسيون اضافه ميشود.
پارامترهاي مهم
عدد اكتان؛ اين پارامترمقياسي براي مشخص كردن كيفيت احتراق سوخت است. دو نوع عدد اكتان اندازه گيريميشود. عدد اكتان پژوهش (Research Octane Number) در شرايط سرعت كم و رانندگي درشهر و عدد اكتان موتور (Motor Octane Number) هنگام رانندگي در جاده با سرعت زياداندازه گيري ميشود.
حساسيت يك سوخت از اختلاف RON و MON بدست ميآيد و اين اختلاف معمولاً بين 10 تا 6 است.
فراريت(Volatility)؛ فراريت بنزين بسيار اهميت دارد و توسط دو خاصيت فشاربخار (RVP) و تقطير (ASTM) مشخص ميشود.
محدوده جوش بنزينبه سه قسمت تقسيم ميشود و هر قسمت گوياي خاصيتي از بنزين است. قسمت اول كه تا 25درصد ابتداي بنزين است نشانگر كيفيت روشن شدن اتومبيل است، قسمت دوم تا 50 درصدتقطير قدرت سوخت و ارزش حرارتي آن را نشان مي دهد و از 50 تا 90 درصد تقطير قسمتسوم منحني مشخصكننده ميزان تركيبات سنگين در بنزين است و نشان ميدهد چه مقدار ازتركيبات سنگين ممكن است در اثر حرارت موتور تجزيه شود. ناخالصيهاي بنزين؛ ميزانناخالصيها از جمله گوگرد و مواد اكسيژنه در بنزين، موجب آلودگي در محيط زيستميشوند كه روز به روز ميزان آنها محدودتر ميشود. اغلب كاندنسيتها سولفيد هيدروژنو مركپتان بالايي دارند بنابراين محصولات آنها نياز به فرايندهاي تصفيه با هيدروژنو مركپتان زدايي دارند. نكته قابل توجهي كه از اين مقايسه نتيجه ميشود ميزان بنزينتوليدي از كاندنسيت است كه در اينجا سه برابر بنزين توليدي از نفت خام است بنابراينضرورت احداث پالايشگاه كاندنسيت افزايش مي يابد.
سوخت جت
نفت سفيد به عنوان اولين سوختموتورهاي توربينيمورد استفاده قرار گرفت. اما بعد از جنگ جهاني دوم، آمريكااستفاده از سوخت با محدوده وسيع تر )Wide-Cut( كه از نظر هيدروكربنها، محدودهبنزين و نفت سفيد را در بر مي گرفت، را شروع كرد. اما اين سوخت به علت سبك بودن درطي حمل و نقل، افت جرمي و خطر آتش گيري زيادي داشت و بيشتر براي استفاده در مناطقسردسير چون كانادا و آلاسكا مناسب بود. يكي از پارامترهاي مهم در سوخت جت نقطه يخزدگي است. اين پارامتر به شدت به شكل مولكول ها وابسته است. در يك عدد كربن معين باتغيير گروه هيدروكربني، تغيير زيادي در اين پارامتر مشاهده ميشود. همچنين باافزايش عدد كربن در يك گروه هيدروكربني، نقطه يخ زدگي افزايش مي يابد.
دانسيته و ارزش حرارتي نيز با افزايش عدد كربن افزايش مييابند. به طور كلي پارافينها خواص ضعيفي در دماي پايين از خود نشان ميدهند اماارزش حرارتي بالايي دارند.
آروماتيكها خواص بسيار خوبي دردماي پايين دارند اما كيفيت سوختن بدي دارند. خواص ايزوپارفينها و نفتها بين ايندو گروه قرار دارد.