[نقد و نظر] - احترام به درختان در معماری ساختمان

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دقیقا درسته ولی به نظر من تو کشور ما در شرایطی که بحث کاهش هزینه هم مطرح نیست به طبیعت اهمیت داده نمیشه:cool:

درسته بحث کاهش هزینه مطرح نیست ولی بحث اضافه کردن هزینه هم مطرح نیست .

خب دوستان بحث خوبی بود . از کاربر عزیز و گرامی ( معماربرتر ) هم تشکر میکنم واسه شرکت در این بحث

خدا عاقبت هممون رو به خیر کنه . الهی آمین
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. خیلی خوبن عکسا. ولی اینیکی واقعیه یا فتوشاپه؟. آخه یه حالتی داره کلاً ... بخصوص اون درخت و حیوون. دلیلی هم نداره تا این حد پیچ بدن به جاده!
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دریاچه کیو - خرم آباد استان لرستان؛

مشاهده پیوست 254300
مشاهده پیوست 254301


البته این حداقل کار و تعهد ما نسبت به طبیعته ولی اینجا بحث کاربری هم مهمه تو عکس شما معلومه کاربری گردشگری وجود داره پس پیمانکار برای منافع صاحب کارش باید درختهارو حفظ کنه ولی باز هم جای تشکر داره;)که میله رو از وسط درخت رد نکردن
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام. خیلی خوبن عکسا. ولی اینیکی واقعیه یا فتوشاپه؟. آخه یه حالتی داره کلاً ... بخصوص اون درخت و حیوون. دلیلی هم نداره تا این حد پیچ بدن به جاده!


ظاهر عکس که صحراهای امریکا رو نشون میده ولی چیزی که مهمه اوج احترام به طبیعتشه :)
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظاهر عکس که صحراهای امریکا رو نشون میده ولی چیزی که مهمه اوج احترام به طبیعتشه :)


آخه احساس میکنم بدون پیچ اونم بااین حد از شعاع، به درخت آسیبی نمیرسید. البته فقط احساسه:D.تازه سایشم میفتاد رو جاده.خخ. شاید بخاطر حیووناس؟!!!... ولی حرف شما هم خب متینه.
 

معماربرتر

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو تا راه حل داره ، یا کوه رو کلا از جلو راه خودمون برداریم ، که در این صورت به جای چهار تا درخت چند صدتا درخت قطع میشه . یا کوه رو دور بزنیم که راه طولانی تر میشه . بهتره بدونید سه سال پیش ساخت 1 کیلومتر اتوبان بیش از 1 میلیارد تومان هزینه داشت !!!!!!!!
اما جاهایی که راه طولانیم نشه خیلی وقتا کوه خراب شده تا هزینه کمتر بدن در هر صورت بحث بی فایده است چون با بحث ما هیچ چیز درست نمیشه. موفق باشید
 

معماربرتر

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته بحث کاهش هزینه مطرح نیست ولی بحث اضافه کردن هزینه هم مطرح نیست .

خب دوستان بحث خوبی بود . از کاربر عزیز و گرامی ( معماربرتر ) هم تشکر میکنم واسه شرکت در این بحث

خدا عاقبت هممون رو به خیر کنه . الهی آمین


خواهش میکنم;)
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخه احساس میکنم بدون پیچ اونم بااین حد از شعاع، به درخت آسیبی نمیرسید. البته فقط احساسه:D.تازه سایشم میفتاد رو جاده.خخ. شاید بخاطر حیووناس؟!!!... ولی حرف شما هم خب متینه.


بله قطعا ولی مهندس جان شما که متخصص منابع طبیعی هستید خودتون بهتر میدونید یه حریمی بایدبرای جاده در نظر گرفت گرچه اینجا که ساخت و ساز تو حریم پر رونقه متاسفانه:confused:
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درسته بحث کاهش هزینه مطرح نیست ولی بحث اضافه کردن هزینه هم مطرح نیست .

خب دوستان بحث خوبی بود . از کاربر عزیز و گرامی ( معماربرتر ) هم تشکر میکنم واسه شرکت در این بحث

خدا عاقبت هممون رو به خیر کنه . الهی آمین

آمین البته مهندس سعی کنید کمی با طبیعت مهربانتر باشید همه چیز هم سود و هزینه نیست گاهی باید به فکر زیست نسل آینده هم باشیم:)
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
Image00002.jpg



Image00001.jpg
یکی دیگر از راهکارها........ در طراحی و اجرای مسیر

بهره برداری از ماشین آلات پیشرفته جهت جابجایی درختان ............... جهت به حداقل رساندن این گونه خسارات
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله قطعا ولی مهندس جان شما که متخصص منابع طبیعی هستید خودتون بهتر میدونید یه حریمی بایدبرای جاده در نظر گرفت گرچه اینجا که ساخت و ساز تو حریم پر رونقه متاسفانه:confused:


بله حریم رو داریم. ولی اینجا با توجه به اینکه عکس هوایی هم هست، و حتی دراین فاصله اینقدرشعاع زیاد بنظر میاد، یکم احساس کردم غیرطبیعی شاید باشه
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخصوص که جاده گویا یه حالت سراشیبی هم داره. با توجه به شانه خاکیش. (یا زیرسازش)
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام. خیلی خوبن عکسا. ولی اینیکی واقعیه یا فتوشاپه؟. آخه یه حالتی داره کلاً ... بخصوص اون درخت و حیوون. دلیلی هم نداره تا این حد پیچ بدن به جاده!

درود بر شما .......

تصویر فوق که خوب مشخص هست که تصویر ساختگی جهت تبلیغات و حفظ محیط زیست هستش .............

اما این تبلیغ این هدف رو دنبال میکنه ...........که حتی حداقل های فضای سبز و جانوران هم در طراحی هامون مهم بدونیم .......... حتی شده یک درخت ......

اجرای به این شکل راه و این پیچ خطرات جانی و مالی بسیار رو در بر داره ........ اما میشه راهکارهایی رو در طراحی بزرگراه ها و سایر زیرساختهای اساسی در نظر گرفت مانند تصویر زیر

photo_2015-12-13_22-40-10.jpg
این پل رو درکشورهلندبرای ردشدن حیوانات از روی بزرگراه درست کردن که خطرمرگ تهدیدشون نکنه.............. احترام به محیط زیست یعنی همین
 
آخرین ویرایش:

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود بر شما .......

تصویر فوق که خوب مشخص هست که تصویر ساختگی جهت تبلیغات و حفظ محیط زیست هستش .............

اما این تبلیغ این هدف رو دنبال میکنه ...........که حتی حداقل های فضای سبز و جانوران هم در طراحی هامون مهم بدونم .......... حتی شده یک درخت ......

اجرای به این شکل راه و این پیچ خطرات جانی و مالی بسیار رو در بر داره ........ اما میشه راهکارهایی رو در طراحی بزرگراه ها و سایر زیرساختهای اساسی در نظر گرفت مانند تصویر زیر

مشاهده پیوست 254306
این پل رو درکشورهلندبرای ردشدن حیوانات از روی بزرگراه درست کردن که خطرمرگ تهدیدشون نکنه.............. احترام به محیط زیست یعنی همین


بله دقیقاً. ممنون....بسیار عالیه این طرح (توی عکس)!... تو بعضی کشورها توی پارک های کنار پیاده روها هم حیواناتی مثل سنجاب و... وجود دارن.
منظورم اینه سعی میکن همه جا این حالت طبیعی و زندگی آزادانه حیوونا رو حفظ کنن.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
بله قطعا ولی مهندس جان شما که متخصص منابع طبیعی هستید خودتون بهتر میدونید یه حریمی بایدبرای جاده در نظر گرفت گرچه اینجا که ساخت و ساز تو حریم پر رونقه متاسفانه:confused:

درود بر شما جناب مهندس رجایی

جهت آشنایی سایر دوستان با این موارد....... جهت تکمیل بحث

همین طور که فرمودید راههای روستایی ،‌ فرعی و اصلی در کشور ما دارای حریم های قاونی مصوب هستند که از حداقل 12.5 از آکس راه شروع و تا 38 متر در بزرگراهها و بیشتر در آزاد راهها میرسن........

در خصوص ساخت و ساز های که متاسفانه به قول شما در حاشیه راهها صورت میگیره ....... بایستی عرض کرد که قوانین در این خصوص از متولی راه حمایت میکنه ........اما ضعف در اجرای احکام هستش......

برابر تبصره یک ماده 6 قانون ایمنی و حریم راهها .....می توان با کلیه این ساخت و ساز ها برخورد قاونی کرد و آثار تجاوز را پاکسازی کرد و همچنین برابر ماده 17 قانون مذکور می توان تا شعاع یکصد متر بعد از حریم قانونی راه بر ساخت و ساز ها و اجرای تاسیساتی نظیر (برق‌،‌آب ،‌گاز و سایر )‌ کنترل و در صورت عدم رعایت قانون و اخذ مجوز لازم .... آثار را قلع و قمع و پاکسازی نمود.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
بله دقیقاً. ممنون....بسیار عالیه این طرح (توی عکس)!... تو بعضی کشورها توی پارک های کنار پیاده روها هم حیواناتی مثل سنجاب و... وجود دارن.
منظورم اینه سعی میکن همه جا این حالت طبیعی و زندگی آزادانه حیوونا رو حفظ کنن.

درود بر شما ......... به نقل قول یکی از دوستان در گروه تلگرام .....

در همین ترکیه همسایه، برای احداث اتوبان جدیدی که از جنگل عبور میکنه، از سه سال قبل با نصب دوربینهایی مسیر عبور حیوانات را شناسایی کرده و پلهای طبیعت را در چند جا اجرا کردن. حتی پوشش گیاهی روی پلها نیز مانند همان جنگل شده این قبیل اقدامات کمک شایانی به محیط زیست میکنه ...
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درود بر شما جناب مهندس رجایی

جهت آشنایی سایر دوستان با این موارد....... جهت تکمیل بحث

همین طور که فرمودید راههای روستایی ،‌ فرعی و اصلی در کشور ما دارای حریم های قاونی مصوب هستند که از حداقل 12.5 از آکس راه شروع و تا 38 متر در بزرگراهها و بیشتر در آزاد راهها میرسن........

در خصوص ساخت و ساز های که متاسفانه به قول شما در حاشیه راهها صورت میگیره ....... بایستی عرض کرد که قوانین در این خصوص از متولی راه حمایت میکنه ........اما ضعف در اجرای احکام هستش......

برابر تبصره یک ماده 6 قانون ایمنی و حریم راهها .....می توان با کلیه این ساخت و ساز ها برخورد قاونی کرد و آثار تجاوز را پاکسازی کرد و همچنین برابر ماده 17 قانون مذکور می توان تا شعاع یکصد متر بعد از حریم قانونی راه بر ساخت و ساز ها و اجرای تاسیساتی نظیر (برق‌،‌آب ،‌گاز و سایر )‌ کنترل و در صورت عدم رعایت قانون و اخذ مجوز لازم .... آثار را قلع و قمع و پاکسازی نمود.


ممنون از توضیحات جامع و مکملتون مهندس
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنارگذر ویژه اردک

کنارگذر ویژه اردک

#5 .....
 
بالا