نقد و تحلیل بنای معماری | 10 | موزه ی هنر های معاصر کیمبل

mehrazban

کاربر بیش فعال
با سلام و عرض ادب ...
بدون شرح ...
همونطور که می دونین با اینکه تاپیک نقد فوق خیلی موضوع جالب و با ارزشی داره ، ولی مدت هاست که خیلی مورد استقبال واقع نمیشه !!! و از اونجایی که خودم به این موضوع خیلی علاقه دارم ، با کسب اجازه از خانم After The Rain و البته با کمک و همیاری ایشون و شما عزیزان سعی داریم که دوباره به این تاپیک رونق بدیم !!! به نظر حقیر یکسری دلایل وجود داشت که باعث شده بود تاپیک فوق به درستی پیش نره و به نظرم اونا به عدم مدیریت تاپیک بر می گردن . لذا اگه ما اون نقاط ضعف رو جبران کنیم ، می تونیم به هدف خودمون یعنی تاپیکی فعال و پر شور و نشاط برسیم !؟
حقیر لازم دیدم تا یکسری نکات رو برای رسیدن به هدف توضیح بدم که تقریبا ً شامل موارد زیر میشن :


  • زمانی که یک بنا رو معرفی می کنیم ، باید اونقدر مشخصات و چگونگی بنا واضح و پر مایه باشه که دیگه نیازی نباشه سایر بچه ها به دنبال اطلاعات اضافی برای نمایش کلیت بنا باشن . ( منظورم اینه که قرار نباشه برای فهمیدن قسمتی از پروژه بچه های دیگه به دنبال پلان و عکس های دیگری از بنای معرفی شده ، بگردن و ... )

  • نیازی نیست ما برای هر پروژه زمان تعیین کنیم چرا که گاهی یک اثر اونقدر پتانسیل داره که میشه خیلی در موردش صحبت کرد و البته گاهی برعکس . لذا به نظر میرسه تعیین زمان برای هر شماره کار درستی نباشه و می تونیم با توجه به کشش تاپیک و علاقه ای که بچه ها از خودشون نشون میدن زمان رو تمدید کنیم !!!


  • هرگاه که صلاح دونستیم که دیگه به سراغ شماره بعدی تاپیک بریم ، لازمه که مثلا ً یک فرصت یک روزه رو اعلام کنیم تا اگه کسی از بچه ها در حال تحقیق و مطالعه اس و به همین خاطر پست نداده فرصت داشته باشه که حداقل با اعلام کردن ، مهلت تاپیک رو اضافه کنیم !!!


  • مسلما ً همونطوری که در ابتدای تاپیک عنوان شده بود بناها باید خیلی مشهور باشن و لذا پرداختن به بناهایی که خیلی از شهرت کافی برخوردار نیستن در ابتدای کار که هنوز تاپیک به اندازه کافی رونق نگرفته کار پسندیده ای نیست !!! و لذا بررسی آثاار غیر مشهر می تونه در مواقع مناسب صورت بگیره که اتفاقا ً خیلی هم خوبه که ما با بناهایی که خیلی در مورد اونها اطلاعاتی نداریم ، آشنا بشیم !!!


  • در همون قسمتی که به معرفی بنا می پردازیم ذکر نقل قول هایی از بزرگان معماری در مورد اون بنا لازم به نظر می رسه که با توجه به این موضوع بچه های دیگه می تونن متن یا تصاویری رو که برای کامل کردن معرفی بنا لازم به نظر میرسه رو به مدیریت تاپیک اعلام کنن تا همون متن و یا تصویر رو با ذکر نام شخص فرستنده در تاپیک قرار بدیم !!! بدین ترتیب هر آنچه که از پست ها در مورد اون بنا ذکر میشه تنها و تنها نظرات شخصیه ( که بدین ترتیب به هدف تاپیک یعنی بیان نظرات شخصی بچه ها و نه نقل قول های بزرگان می رسیم ) و به سادگی میشه پست معرفی بنا رو از سایر پست ها تشخیص داد !!!


  • لازم نیست که شماره بعدی تاپیک رو مدیریت با نظر شخصی خودش تعیین کنه و بچه های دیگه هم می تونن با هماهنگی قبلی ، هر بنایی رو که دوست دارن ، عنوان کنن و ما به تحلیل و بررسی همون بنا بپردازیم !!! و اگر چند تقاضا به صورت همزمان داشته باشیم ، از بین اونها بنایی رو که بهتر به نظر می رسه انتخاب میشه !!! و حتی میشه در انتخاب بنا یک رأی گیری داشته باشیم بدین صورت که می تونیم چند بنا رو اعلام کنیم و از بین اونها یکی رو بر گزینیم !!! و نتیجه رو تحت عنوان شماره بعدی به بقیه بچه ها اعلام کنیم .



  • گاهی زیبایی نقد و بررسی آثار مفاخر معماری اینه که ما دو بنا رو با هم مقایسه کنیم و لذا به نظر می رسه که این کار تنوع خوبی به تاپیک بده و حتما ً لازم نیست که ما در هر شماره فقط به تحلیل یک اثر بپردازیم ( البته در این حالات حتما ً باید به اصولی که برای مقایسه کردن لازم به نظر میرسن عمل کنیم مثل ؛ زمان ساخت ، سایت ، مساحت ، تکنولوژی ساخت و ... )
و ...

(( حقیر پر واضح می دونم که متن فوق پر از اشکالاتی هست که با کمک شما دوستان باید به بر طرف کردن اونا بپردازیم لذا اگه نظر یا پیشنهادی دارین عنوان کنین تا بتونیم در پیش برد تاپیک بهتر عمل کنیم !!! ))


از تمامی عزیزان خواهش می کنم که فقط و فقط نظرات شخصی خودشون رو در مورد بنا ذکر کنن و اگر که قراره برای توضیح متنشون از نقل قولی سود ببرن ، ذکر گیومه و علائم ویراستاری لازم به نظر می رسه ...

در پایان از خانم

.After The Rain به خاطر اجازه ای که به حقیر دادن و کمک هایی که به برپایی دوباره این تاپیک داشتن و تمامی عزیزانی که در نهان به ما کمک کردن کمال سپاس و قدردانی رو دارم ...


امیدوارم که با کمک همدیگه بتونیم اطلاعات خوبی از این تاپیک بدست بیاریم !!!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
با سلامی مجدد ...
با کسب اجازه از خانم .After The Rain و تمامی شما عزیزان شماره بعدی این تاپیک ((موزه هنرهای معاصر کیمبل)) اثر به یادماندنی لوئیس کان هست !!!

(( برای شماره های بعدی حتما ً از روش نظرسنجی و انتخاب از میان چهار گزینه استفاده خواهد شد ))

عنوان : Kimbell Art Museum
طراح : لوئیس کان (Louis I. Kahn )
عملکرد : فرهنگی
زمان ساخت : 1972
مساحت : ؟؟؟
موقعیت :
آمریکا - تگزاس – شهر فورت ورث ( Fort Worth – Camp Bowie Boulevard 3333 )
تاریخچه :

  • بنای مورد نظر در زمینی مثلثی شکل واقع شده است که دارای چندین دسترسی سواره و پیاده می باشد . که امکاناتی نظیر پارکینگ نیز در این سایت جانمایی شده اند . در ضلع شمالی این سایت یکی از اصلی ترین خیابانهای شهر (( فورت ورث )) قرار دارد که مسلما ً در نحوه و تعداد بازدیدکنندگان از موزه موثر می باشد .


  • سایت مورد نظر به لحاظ برخورداری از بناهای با عملکرد موزه یکی از کم نظیر ترین موقعیت های معماری می باشد . وجود چندین موزه و گالری با عملکرد های مختلف نظیر Amon Center Museum که توسط معماران نام آشنایی نظیر فیلیپ جانسون ، لوئیس کان ، تادائو آندو و رنزو پیانو طراحی شده اند ، نشان از توجه مسئولین ذی ربط در توسعه فرهنگی شهر فورت ورث دارد .
ریچارد اف براون یکی از موثرترین و بهترین مدیران موزه در امریکا ومدیر وقت موزه کانتی در لس آنجلس به عنوان مدیر این موزه انتخاب شد. واو لویی کان را به عنوان طراح این موزه انتخاب کرد.
توضیحات :
برای توضیح این بنا به نکاتی پاراگرافی تنها جهت آشنایی اولیه بنا اشاره می شود :

  • موزه هنر کیمبل از یک سری طاق های مدور بتنی و متصل به هم به طول 30 متر وعرض 6 متر شامل 13 حجم پر که فضای اصلی موزه را تشکیل می دهند و 3 حجم خالی و باز به فضای بیرون ، تشکیل شده است که به شکل C سازماندهی شده اند.
  • موزه در باغی بزرگ که اطراف آن را زمین وسیعی احاطه کرده است قرار دارد و به همین دلیل ساختمان در سطح افق گسترده شده است.
  • اشیا موزه که در مجموع از آثار نسبتا ًظریف مربوط به قرن 19 و قبل از آن تشکیل شده اند، در معرض نور طبیعی قرار می گیرند.
  • پیش ورودی مجموعه شامل یک حیاط در فرم C شکل (با درختانی که به صورت چتری آراسته شده و نور شدید بیرون را کنترل می کنند

پس از گذشت 20 سال از فراخوان موزه هنری کیمبل برای همایش توسعه موزه ، با شعار« به شاهکار لویی کان دست نزنید » ، اکنون طرح رنزو پیانو برای توسعه این موزه پذیرفته شده و قرار است تا سال 2012 اجرا و افتتاح گردد.

یادآوری نکات مهم :
{{{ بنای فوق واقع در سایتی با دسترسی های متعدد و در مجاورت خیابانی معروف واقع شده است . وجود فضاهای سبز که البته با مدیریت صحیح اداره و کنترل می شوند بر ویژگی های این سایت افزوده است . سایتی که در طول تاریخ شاهد هنر نمایی اساتید چیره دست معماری بوده است . لازم به ذکر است که آثار مشهور نقاشی و مجسمه در این موزه نگهداری می شوند . در واقع موزه کیمبل شامل چهار موزه اصلی می باشد که هر کدام از آنها را بزرگان معماری طراحی نموده اند و بنای مورد بحث ما موزه هنر های معاصر کیمبل می باشد .
توجه به نور ، توجه به موقعیت بنا ، توجه به شهرت معمار ، توجه به عناصر معماری و ... }}}


نقل قول بزرگان :
1 -

"Here I felt that the light in the rooms structured in concrete will have the luminosity of silver…This light will give a glow of silver to the room without touching the objects directly, yet give the comforting feeling of knowing the time of the day."
Louis I. Kahn


تصاویر مربوطه در پست های بعدی ارائه خواهد شد ...

تصاویر :

همجواری ها :








نقشه های فنی :

























 

پیوست ها

  • Picture17.jpg
    Picture17.jpg
    19.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • kimbell-art-museum-01.jpg
    kimbell-art-museum-01.jpg
    65.4 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
ارائه طرح های پیشنهادی توسط رنزو پیانو :





لویس کان :
Picture96.jpgPicture97.jpg
 

پیوست ها

  • flickr-2548736662-hd.jpg
    flickr-2548736662-hd.jpg
    83 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • flickr-2547121361-hd.jpg
    flickr-2547121361-hd.jpg
    95.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
همجواری ها

همجواری ها

.....
 

پیوست ها

  • amon-carter-museum.jpg
    amon-carter-museum.jpg
    39.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1.jpg
    1.jpg
    56.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2608-dallas-fort-worth-010.jpg
    2608-dallas-fort-worth-010.jpg
    21 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • modern-art-museum-of-fort-worth-photo-by-david-woo.jpg
    modern-art-museum-of-fort-worth-photo-by-david-woo.jpg
    77 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • MOD%20ART%201.jpg
    MOD%20ART%201.jpg
    93.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • modernart.jpg
    modernart.jpg
    45.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
نقشه های فنی

نقشه های فنی

تصاویر داخلی :

کمک :
{{{ شاید شما از خودتون بپرسین که بسیاری از تصاویری که قرار دادم ، دارای زاویه دید تکراری هستن و ... تصاویر با هدف قبلی و بر اساس ذهنیتی که طراح انتظار داشته شما اونها رو ببینین ،انتخاب می شن !!!!! شما با دقت در ساعات مختلف روز می تونین به یکسری از واقعیت هایی که ذهن توانای کان به دنبال اونها بوده ، پی ببرین ... }}}










 

پیوست ها

  • Kimbell_Lower_Plan.jpg
    Kimbell_Lower_Plan.jpg
    42.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Kimbell_Upper_Plan.jpg
    Kimbell_Upper_Plan.jpg
    34.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Kimbell_North_Elevation.jpg
    Kimbell_North_Elevation.jpg
    21.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Kimbell_East_Elevation.jpg
    Kimbell_East_Elevation.jpg
    21.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
تزئینات بنا و چگونگی موزه :

- لوئیس کان برای رسیدن به اهدافی که در ذهن داشته از تزئینات خاصی بهره گرفته که میشه اونهارو در جاهای مختلفی از بنا مشاهده کرد ... ( فعلا ً به اونها اشاره ای نمی کنم ، تا شما عزیزان بیشتر با این بنا و سوالاتی که توی ذهنتون ایجاد میشه ، مشغول باشین !!! به وقت اش با هم گفت و گو می کنیم ... )

- همونطوری که قبلا ً عنوان شد موزه کیمبل به خاطر مدیریت قوی و شهرتی که در سراسر جهان داره ،از تابلوها و مجسمه های بسیار قیمتی که از آثار هنرمندان مشهور جهان هستن ، نگهداری می کنه !!! که دیدن تعدادی از اونها خالی از لطف نیست ...

- همچنین ؛ درون محوطه موزه کارهای فرهنگی زیادی صورت می گیره مثل :
استفاده از کتابخانه ، فروش کتاب ، برگزاری تئاتر ، اجرای موسیقی زنده ، برگزاری سمینارهای بزرگ و ...

















در پایان :

ابتدا از تمامی شما عزیزان به خاطر اختلالاتی که در نحوه قرار دادن عکس ها بوجود اومد ، عذرخواهی می کنم !!!
اگر شما عزیزان در مورد قسمتی از بنا ابهامی داشتین که فکر می کنین با توضیحات بیشتر حقیر و یا ارائه تصاویر بیشتر ، می شه اونها رو بر طرف کرد ، عنوان کنین تا در اسرع وقت پاسخگو باشم !!!

ارادتمند شما ...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ....:gol:

ممنونم از mehrazban بخاطر این انتخاب خوبشون ... واقعا کار خوبی رو انتخاب کردن ...

دیدن کارهای آقای کان واقعا لذت بخشه ... خیلی حس خوبی به آدم دست میده ... شایدم بخاطر اینه که معماری ایشون به معماری ایرانی نزدیکه ، بیشتر مورد پسند ما قرار میگیره ...
تو همه ی کارهاشون یه جور سکوت و سنگینی و در عین حال دلنشین دیده میشه ...
یکی دیگه از نکاتی که تقریبا تو اکثر کارهای مهمشون دیده میشه ، وجود آب هست ... که همین آب زیبایی و جذابیت بنارو دو چندان کرده ...
و مهمترین نکته که همیشه تو کارهاشون دیده میشه وجود نور و طریقه ی ورودش به داخل ساختمان و همچنین احساس آرامشی که با نور بوجود آوردن هست ...

این موزه خیلی منو به یاد موزه هنرهای معاصر تهران ( کار آقای دیبا ) میاندازه ... حیاط خلوتاش ... نحوه ورود نور ... طریقه ی چیدمان و کلا گالری هاش ... مجسمه ها ... احساس میکنم خیلی شبیه به هم هستن!:w05:
 

mehrazban

کاربر بیش فعال
سلام ....:gol:

ممنونم از mehrazban بخاطر این انتخاب خوبشون ... واقعا کار خوبی رو انتخاب کردن ...

دیدن کارهای آقای کان واقعا لذت بخشه ... خیلی حس خوبی به آدم دست میده ... شایدم بخاطر اینه که معماری ایشون به معماری ایرانی نزدیکه ، بیشتر مورد پسند ما قرار میگیره ...
تو همه ی کارهاشون یه جور سکوت و سنگینی و در عین حال دلنشین دیده میشه ...
یکی دیگه از نکاتی که تقریبا تو اکثر کارهای مهمشون دیده میشه ، وجود آب هست ... که همین آب زیبایی و جذابیت بنارو دو چندان کرده ...
و مهمترین نکته که همیشه تو کارهاشون دیده میشه وجود نور و طریقه ی ورودش به داخل ساختمان و همچنین احساس آرامشی که با نور بوجود آوردن هست ...

این موزه خیلی منو به یاد موزه هنرهای معاصر تهران ( کار آقای دیبا ) میاندازه ... حیاط خلوتاش ... نحوه ورود نور ... طریقه ی چیدمان و کلا گالری هاش ... مجسمه ها ... احساس میکنم خیلی شبیه به هم هستن!:w05:


با عرض سلام و ادب ...
از شما به خاطر دگرمی هایی که میدین ، متشکرم !!!
از اونجایی که شما تنها در مورد طراح بنای یاد شده یعنی لوئیس کان صحبت کردین ، لذا منم تنها در مورد طراح صحبت می کنم و تحلیل بنای یاد شده رو فعلا ً شروع نمی کنم تا بچه های دیگه پایان دهنده سردی این تاپیک باشن ...
حقیر متن شما رو به دقت خوندم ... همین طور که می دونین لوئیس کان از جمله معمارانی هست که مشهورن به معماران زمینه گرا به این معنی که اونها به جنبه های فرهنگی بافتی که درون اون طرح خودشون رو ارائه میدن ، خیلی توجه می کنن و با توجه به شاخصه های فرهنگی جامعه دست به طراحی می زنن !!! و شاید به همین خاطر باشه که حس و حال بناهای این معمار با روحیات ایرانی یا بهتر بگم شرقی خیلی متناسب به نظر می رسه ، که به نظر حقیر درست هم هست !!!

همونطوری که دوست خوبمون خانم .After The Rain اشاره کردن لوئیس کان در بکارگیری آب در بناهاش و خصوصا ً نحوه نور دهی به بنا خیلی مشهور هست و به نظرم در مباحث نور کمتر معماری از مشاهیر معماری دنیا رو میشه همتراز ایشون دونست !!! تا جایی که از بین تمامی معماران دنیا تنها ایشون رو با لقب (( شاعر نور پرداز )) می شناسن ...
اگه توی کارهای بزرگان معماری دقت کرده باشیم ، زمانی که اونها در حال اسکیس زدن از طرح های خودشون هستن در همون ابتدای کار به وسیله خطوط ساده و البته بسیار پر معنایی نتیجه ی نهایی کار رو ارائه می دن به این معنا که اونها قبل از شروع طراحی ایده ای رو در ذهن دارن و اونقدر این ایده درون ذهن توانای اونها واضح و مشخص هست که با چند اسکیس ساده می تونن معانی بسیار پیچیده ای رو بیان کنن ... که لوئیس کان هم از این قائده مستثنی نیست !!!
تا اینجای کار حقیر کاملا ً با شما خانم .After The Rain موافقم ولی در مورد سلیقه ی شخصی خودم باید بگم من اصلا ً از کارها و طرحای ایشون خوشم نمیاد ( تأکید می کنم که منظور حقیر تنها و تنها سلیقه و حسی هست که از بنا و طرح های این شخص به من القاء میشه و منظورم فهم و هنر معماری نیست ) و از بین تمامی طرح های ایشون من فقط بناهای :

  • موسسه علمی سالک برای پژوهش های زیست شناسی ، لاجولا ، کالیفرنیا ، 65-1959
  • موزه کیمبل
  • کتابخانه و غذاخوری انجمن فیلیپ آکستر – نیوهامپشیر ، مرکز مکانیک و حمل ونقل ولفسوندانشگاه تل آویو – 1968 ( تنها بخش هایی از این بنا )


رو می پسندم و نسبت به سایر بناها ساخته شده به دست ایشون اصلا ً احساس خوشایندی ندارم !!!
لازم به ذکر می دونم که بگم لوئیس کان :


  • تحولی بسیار عمیقی رو در نحوه عملکرد کتابخانه ها بوجود آورد و این یعنی برخورداری از ذهن پویای معماری ... ( فعلا ً نیازی به بیان این موضوع نمی بینم ، اگر نیاز بود توضیح می دم )



  • لوئیس کان برای کنترل نور ورودی به بنا خصوصا ً اتاق خوابها معتقد به بکار گیری اتاقکی خالی و دارای روزنه هایی بود که به نوعی نور کنترل شده و اصطلاحا ً بازتاب شده رو به درون اتاق هدایت کنه !!! که این کارش بسیاری از معماران زمان خودش رو متعجب می کرد !؟ همچنین لوئیس کان نه تنها در مورد موزه کیمبل که در موزه های دیگه ای هم نظیر مرکز هنر و مطالعات بریتانیایی در دانشگاه یال – نیوهاون – 1969-77 هم دست به خلق فضایی بسیار ناب و غیر منتظره زد که واقعا ً چشمان هر بیننده ای رو به حیرت وا می داره !!!



  • به نظرم نحوه رسیدن به فرم برای لوئیس کان به نوعی انتزاعی و اغراق آمیزه و اصلا ً برای این شخص اصول ثابتی وجود نداره ... فرم های که توی کار های لوئیس کان دیده میشه سرشار از فرم های با هندسه خالص هستن !!! که به وضوح میشه احجام رو متصور شد ...

لازم می دونم عنوان کنم که زمان برای بررسی این بنا داره به پایان می رسه !!!
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با عرض سلام و ادب ...
از شما به خاطر دگرمی هایی که میدین ، متشکرم !!!
از اونجایی که شما تنها در مورد طراح بنای یاد شده یعنی لوئیس کان صحبت کردین ، لذا منم تنها در مورد طراح صحبت می کنم و تحلیل بنای یاد شده رو فعلا ً شروع نمی کنم تا بچه های دیگه پایان دهنده سردی این تاپیک باشن ...
حقیر متن شما رو به دقت خوندم ... همین طور که می دونین لوئیس کان از جمله معمارانی هست که مشهورن به معماران زمینه گرا به این معنی که اونها به جنبه های فرهنگی بافتی که درون اون طرح خودشون رو ارائه میدن ، خیلی توجه می کنن و با توجه به شاخصه های فرهنگی جامعه دست به طراحی می زنن !!! و شاید به همین خاطر باشه که حس و حال بناهای این معمار با روحیات ایرانی یا بهتر بگم شرقی خیلی متناسب به نظر می رسه ، که به نظر حقیر درست هم هست !!!

همونطوری که دوست خوبمون خانم .After The Rain اشاره کردن لوئیس کان در بکارگیری آب در بناهاش و خصوصا ً نحوه نور دهی به بنا خیلی مشهور هست و به نظرم در مباحث نور کمتر معماری از مشاهیر معماری دنیا رو میشه همتراز ایشون دونست !!! تا جایی که از بین تمامی معماران دنیا تنها ایشون رو با لقب (( شاعر نور پرداز )) می شناسن ...
اگه توی کارهای بزرگان معماری دقت کرده باشیم ، زمانی که اونها در حال اسکیس زدن از طرح های خودشون هستن در همون ابتدای کار به وسیله خطوط ساده و البته بسیار پر معنایی نتیجه ی نهایی کار رو ارائه می دن به این معنا که اونها قبل از شروع طراحی ایده ای رو در ذهن دارن و اونقدر این ایده درون ذهن توانای اونها واضح و مشخص هست که با چند اسکیس ساده می تونن معانی بسیار پیچیده ای رو بیان کنن ... که لوئیس کان هم از این قائده مستثنی نیست !!!
تا اینجای کار حقیر کاملا ً با شما خانم .After The Rain موافقم ولی در مورد سلیقه ی شخصی خودم باید بگم من اصلا ً از کارها و طرحای ایشون خوشم نمیاد ( تأکید می کنم که منظور حقیر تنها و تنها سلیقه و حسی هست که از بنا و طرح های این شخص به من القاء میشه و منظورم فهم و هنر معماری نیست ) و از بین تمامی طرح های ایشون من فقط بناهای :

  • موسسه علمی سالک برای پژوهش های زیست شناسی ، لاجولا ، کالیفرنیا ، 65-1959
  • موزه کیمبل
  • کتابخانه و غذاخوری انجمن فیلیپ آکستر – نیوهامپشیر ، مرکز مکانیک و حمل ونقل ولفسوندانشگاه تل آویو – 1968 ( تنها بخش هایی از این بنا )


رو می پسندم و نسبت به سایر بناها ساخته شده به دست ایشون اصلا ً احساس خوشایندی ندارم !!!
لازم به ذکر می دونم که بگم لوئیس کان :


  • تحولی بسیار عمیقی رو در نحوه عملکرد کتابخانه ها بوجود آورد و این یعنی برخورداری از ذهن پویای معماری ... ( فعلا ً نیازی به بیان این موضوع نمی بینم ، اگر نیاز بود توضیح می دم )



  • لوئیس کان برای کنترل نور ورودی به بنا خصوصا ً اتاق خوابها معتقد به بکار گیری اتاقکی خالی و دارای روزنه هایی بود که به نوعی نور کنترل شده و اصطلاحا ً بازتاب شده رو به درون اتاق هدایت کنه !!! که این کارش بسیاری از معماران زمان خودش رو متعجب می کرد !؟ همچنین لوئیس کان نه تنها در مورد موزه کیمبل که در موزه های دیگه ای هم نظیر مرکز هنر و مطالعات بریتانیایی در دانشگاه یال – نیوهاون – 1969-77 هم دست به خلق فضایی بسیار ناب و غیر منتظره زد که واقعا ً چشمان هر بیننده ای رو به حیرت وا می داره !!!



  • به نظرم نحوه رسیدن به فرم برای لوئیس کان به نوعی انتزاعی و اغراق آمیزه و اصلا ً برای این شخص اصول ثابتی وجود نداره ... فرم های که توی کار های لوئیس کان دیده میشه سرشار از فرم های با هندسه خالص هستن !!! که به وضوح میشه احجام رو متصور شد ...

لازم می دونم عنوان کنم که زمان برای بررسی این بنا داره به پایان می رسه !!!
ممنون که با حرفای خوبتون باعث میشین این تاپیک بیاد بالا:smile:
همین سه بنایی که از کان نام بردید فکر میکنم مشهورترین ها باشه یعنی بیشتر ماها کان رو با این کارا میشناسیم ...
منم قبلا مثل شما در مورد کارای ایشون فکر میکردم ولی بعدا که با دقت تر کارهاشون رو بررسی کردم دیدم نسبت بهش عوض شد ... مجلس شورای ملی بنگلادش ، خانه ی esherick و ...
نمیدونم چرا ولی سنگینی و سکوت کاراش واسم جذابه و احساس خوبی نسبت به کارهاش دارم البته اینم نظر منه شاید برای بقیه اینطور نباشه!

حالا که بحث تاپیک شد کارهای لویی کان بهتره که چند تا عکس از کارای دیگه شونم بذاریم ... تو پست بعدی چند تا شو میذارم :smile:
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مجلس شورای ملی بنگلادش




خانه ی Esherick











خوابگاه الیونور دونلی اردمن
اقامتگاه دانشجویان دختر در : کاهابرن مار-پنسیلوانیا
 

پیوست ها

  • homeimage1.jpg
    homeimage1.jpg
    42.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hs200506081.jpg
    hs200506081.jpg
    28.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hs200506082.jpg
    hs200506082.jpg
    41 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hs200506083ur.jpg
    hs200506083ur.jpg
    30.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrazban

کاربر بیش فعال
با سلام
ممنون ...
من خیلی وقته که با کارهای لوئیس کان آشنایی دارم و اتفاقا ً تعداد خیلی زیادی از مستند هایی رو که مربوط به کار های ایشون میشه رو دیدم و واقعا ً عنوان می کنم که بعضی از کارهاش خیلی زیبا هستن !!! این رو گفتم که بیان کنم از سایر کارهای ایشون بی اطلاع نیستم و با آگاهی بیان کردم که از سبک و حال و هوای کارهای ایشون خوشم نمیاد !!!

البته من به نظر شما احترام میذارم و کاملا ً معتقدم که پذیرش معماری و حال و هوای حاکم بر یک بنا به خود شخص بر می گرده و نمیشه با نظر وسلیقه ی کسی مخالفت کرد !!! ولی خیلی دوس دارم در مورد چگونگی بنا هایی که از ایشون می پسندین توضیح بدین که دقیقا ً از چه چیز اون بنا خوشتون میاد ( به این ترتیب روند تاپیک که بحث و تحلیل معمارانه با دلیل و قضاوت هستش هم دنبال میشه ) ...

مثلا ً من به هیچ وجه از خانه Esherick خوشم نمیاد معتقدم خیلی زشت و بی ریخته !!!

- میشه بگین از چه چیز این بنا خوشتون میاد ؟ مثلا ً لوئیس کان برای نرده محافظ جلوی تراس از یک میله ساده استفاده کرده که نه تنها اصلا ً زیبا نیست و بر عکس خیلی هم زشته ، بلکه کاربری هم نداره !!!

- یا مجلس بنگلادش چه چیزی داره که از نظر شما زیباست ؟ این همه فرم خالص و اغراق آمیز چشم شما رو اذیت نمی کنه ؟
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اول میشه بگین ملاک شما برای زیبایی چیه؟!
من از این لحاظ میگم این خونه زیباست که علاوه بر اینکه ظاهر خوبی داره ... یه جورایی بنظرم خیلی خوب با محیط اطرافش همخونی داره شاید بخاطر ارتفاع کم و مصالحشه که اینطور به نظرم میرسه!
و اینکه استفاده از پنجره های سراسری خیلی دید خوبی رو از داخل خونه ایجاد کرده حالا بگذریم از اینکه چه نور خوبی رو تو روز برای ساکنینش فراهم میکنه!
و اما در مورد اون میله محافظ تراس بنظرم شاید میخواسته رو حجمش تاثیر نذاره بخاطر این از یه میله استفاده کرده! اتفاقا فکر خوبی بوده که! نمیدونم چرا اینجوری در موردش فکر میکنید!:w20:

در مورد مجلس شورای ملی بنگلادش هم چیزی که باعث میشه حس خوبی بهش داشته باشم اینه که هیچ مرزی بین آب و ساختمون وجود نداره و این خودش خیلی تاثیر گذاشته رو این ساختمون و بنظرم این ایده ست که زیباش کرده ! نمیگم خود ساختمون خیلی قشنگه چون واقعا زیبا نیست و خشنه بخاطر اینکه تو این کار میخواسته بیشتر قدرت و غرور نشون بده یا یه همچین چیزایی یادم نیست دقیقا!:redface:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستانم
در مورد کار اقای کان موزه ی کیمبل یه چیز خوبی که وجود داره اینه که از عناصر گذشته در معماری امروزش استفاده میکنه
نه از گذشته کامل جدا شده و نه انکه به طور مطلق تقلید می کنه شاید بشه گفت یه جورایی پست مدرن خفیف هست:D
استفاده از طاق ها طوری در بنای مدرنش انجام شده که اصلا احساس دلزدگی نمی کنه و بلعکس مارو به گذشتمون پیوند میزنه
و بنظرم این کار و نگاه خیلی ارزشمنده بخصوص در ان دوران
 
آخرین ویرایش:
بالا