با سلام و درود به همه دوستان...
دوستای عزیزم هدف من از ایجاد این تاپیک اینه که با کمک همدیگه بتونیم قدرت تحلیلمونو بالا ببریم ...
بنظرم یه معمار خوب باید بتونه هر چیزی رو تحلیل کنه و نقاط ضعف و قوت سوژه رو شناسایی کنه، من خودم تو این زمینه ضعیفم و این تاپیک زدم چون فکر میکنم خیلیا مثل من باشن!
پس اینجا جمع میشیم تا از معلومات همدیگه استفاده کنیم...
قوانین تاپیک:
1- ابتدا از آثار مهم شروع می کنیم .
2- مدت تحلیل هر اثر 2 یا نهایتاً 3 روز خواهد بود .
3- در اثری که برای تحلیل قرار داده میشه ذکر نام معمار، سال ساخت، مکان پروژه و سایر اطلاعات (معرفی کامل بنا) ضروری است .
4- در زمان ارسال اثر " حتما " شماره اون رو قید کنید .
5- لطفا تحت هیچ شرایطی اسپم ( حرف های بیهوده ) نکنید .
- با کسانی که در روندتاپیک اختلال ایجاد کنن برخورد جدی میشه!!!
- لطفا هر انتقاد یا پیشنهاد یا سئوالی داشتین واسم پیام بذارین و اینجا چیزی نپرسین... خیلی ممنونم از همه...
منتظر حضور گرمتون هستم...
موفق باشید...
فرهنگسرای نیاوران
- معمار: کامران دیبا
- سال ساخت: 1355- 1356
- مکان: شمال شرقی شهر تهران
بنای فرهنگسرای نیاوران توسط کامران دیبا و همکارانش طراحی و اجرا شده است. ساخت این بنا در دوره محمدرضا شاه پهلوی، در تاریخ ۱۳۵۵ شروع و در سال ۱۳۵۶ به اتمام رسید. کل فضای مجموعه نیاوران ۱۱۰ هزار متر مربع است و زیر بنای ساختمان فرهنگسرای نیاوران ۱۰ هزار متر مربع میباشد.
این بنا در شمال شرقی کلانشهر تهران و از نظر اقلیم در موقعیت معتدل کوهستانی میباشد در این اقلیم به علت وجود بادهای شمال، معماری فرهنگسرا به صورت شرق و غرب طراحی شده است.
نورگیری
نورگیری این بنا از ۴ طرف صورت می گیرد. گر چه ساختمان نیاوران به صورت قسمتهای مجزا طراحی شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با نوآوریهای خاص، طراح توانسته ارتباطی صحیح و جستجوگر میان دو ساختمان بوجود آورد.
سازه
سازه این بنا با بتون مسلح اجرا شده است. در زیباشناختی این ساختمان طراح با ترکیبی میانبافت (بتون و سنگ)، فرم (ساده هندسی) و سنت (سنتهای ایرانی) توانسته ساختاری جدید از معماری سنتی و مدرن خلق نماید.
سر در ورودی
برای ورود به حیاط مرکزی مخاطب مقید به گذشتن از زیر قالب سنتی که به شکل سر در ورودی است میباشد.
سر در ورودی این بنا طراحی متقارن دارد. کاربرد این سر در بهعنوان پیش ورودی برای دسترسی به در اصلی فرهنگسرا است و برگرفته ازساختار فضای هشتی در معماری سنتی ایرانی میباشد.
سمت راست در ورودی اتاق نگهبانی قرار دارد. دسترسی به ساختمانهای اصلی از طریق پلهها صورت میگیرد. وجود دو عامل بعدی سکوها و شمشادها در دو طرف پلهها عمل هدایت مخاطب به سمت ساختمان اصلی را به عهده دارد.
حیاط مرکزی
حیاط مرکزی یکی دیگر از نمادهای سنتی است که در این بنا استفاده شده است. این قسمت دارای دو آب نما و دو باغچه میباشد و تمامی درهای مختلف ساختمان به سمت حیاط مرکزی باز میشود.
در حیاط مرکزی دو ساختمان مشاهده میشود:
طبقه دوم شامل اتاقهای اداری رئیس و معاونین است.
دوستای عزیزم هدف من از ایجاد این تاپیک اینه که با کمک همدیگه بتونیم قدرت تحلیلمونو بالا ببریم ...
بنظرم یه معمار خوب باید بتونه هر چیزی رو تحلیل کنه و نقاط ضعف و قوت سوژه رو شناسایی کنه، من خودم تو این زمینه ضعیفم و این تاپیک زدم چون فکر میکنم خیلیا مثل من باشن!
پس اینجا جمع میشیم تا از معلومات همدیگه استفاده کنیم...
قوانین تاپیک:
1- ابتدا از آثار مهم شروع می کنیم .
2- مدت تحلیل هر اثر 2 یا نهایتاً 3 روز خواهد بود .
3- در اثری که برای تحلیل قرار داده میشه ذکر نام معمار، سال ساخت، مکان پروژه و سایر اطلاعات (معرفی کامل بنا) ضروری است .
4- در زمان ارسال اثر " حتما " شماره اون رو قید کنید .
5- لطفا تحت هیچ شرایطی اسپم ( حرف های بیهوده ) نکنید .
- با کسانی که در روندتاپیک اختلال ایجاد کنن برخورد جدی میشه!!!
- لطفا هر انتقاد یا پیشنهاد یا سئوالی داشتین واسم پیام بذارین و اینجا چیزی نپرسین... خیلی ممنونم از همه...
منتظر حضور گرمتون هستم...
موفق باشید...
فرهنگسرای نیاوران
- معمار: کامران دیبا
- سال ساخت: 1355- 1356
- مکان: شمال شرقی شهر تهران
بنای فرهنگسرای نیاوران توسط کامران دیبا و همکارانش طراحی و اجرا شده است. ساخت این بنا در دوره محمدرضا شاه پهلوی، در تاریخ ۱۳۵۵ شروع و در سال ۱۳۵۶ به اتمام رسید. کل فضای مجموعه نیاوران ۱۱۰ هزار متر مربع است و زیر بنای ساختمان فرهنگسرای نیاوران ۱۰ هزار متر مربع میباشد.
این بنا در شمال شرقی کلانشهر تهران و از نظر اقلیم در موقعیت معتدل کوهستانی میباشد در این اقلیم به علت وجود بادهای شمال، معماری فرهنگسرا به صورت شرق و غرب طراحی شده است.
نورگیری
نورگیری این بنا از ۴ طرف صورت می گیرد. گر چه ساختمان نیاوران به صورت قسمتهای مجزا طراحی شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با نوآوریهای خاص، طراح توانسته ارتباطی صحیح و جستجوگر میان دو ساختمان بوجود آورد.
سازه
سازه این بنا با بتون مسلح اجرا شده است. در زیباشناختی این ساختمان طراح با ترکیبی میانبافت (بتون و سنگ)، فرم (ساده هندسی) و سنت (سنتهای ایرانی) توانسته ساختاری جدید از معماری سنتی و مدرن خلق نماید.
سر در ورودی
برای ورود به حیاط مرکزی مخاطب مقید به گذشتن از زیر قالب سنتی که به شکل سر در ورودی است میباشد.
سر در ورودی این بنا طراحی متقارن دارد. کاربرد این سر در بهعنوان پیش ورودی برای دسترسی به در اصلی فرهنگسرا است و برگرفته ازساختار فضای هشتی در معماری سنتی ایرانی میباشد.
سمت راست در ورودی اتاق نگهبانی قرار دارد. دسترسی به ساختمانهای اصلی از طریق پلهها صورت میگیرد. وجود دو عامل بعدی سکوها و شمشادها در دو طرف پلهها عمل هدایت مخاطب به سمت ساختمان اصلی را به عهده دارد.
حیاط مرکزی
حیاط مرکزی یکی دیگر از نمادهای سنتی است که در این بنا استفاده شده است. این قسمت دارای دو آب نما و دو باغچه میباشد و تمامی درهای مختلف ساختمان به سمت حیاط مرکزی باز میشود.
در حیاط مرکزی دو ساختمان مشاهده میشود:
- ساختمان شماره ۱ در سمت چپ که شامل ۲ طبقه است:
طبقه دوم شامل اتاقهای اداری رئیس و معاونین است.
- ساختمان شماره ۲ در سمت راست بهوسیله چند پله به طرف در ورودی نگارخانه و بخش اداری میرسد.
آخرین ویرایش توسط مدیر: