نقد و تحلیل بنای معماری | 05 | مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو

نقد و تحلیل بنای معماری | 05 | مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو

  • عالی

    رای: 0 0.0%
  • خوب

    رای: 1 100.0%
  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • ضعیف

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از عواملی که می تونه به باز تر شدن دیدمون کمک کنه درک کردن کامل آثار بزرگانه....
بیاین آثار معماری رو تحلیل کنیم.....موافقید؟؟؟؟
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب واسه شروع از این پروژه مشترک رنزو پیانو و ریچارد راجرز شروع می کنیم....
کاری که معتقدند آغاز گر سبک های تک در معماری مدرن بود......
مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو در شهر پاریس




 

sadra86

عضو جدید
پمپیدوی بزرگ

پمپیدوی بزرگ

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو در نگاه اول و در مقایسه با بافتی که درآن قرار گرفته، نوعی وصله ناجور است. همانطور که می دانید پاریس از جمله شهر هایی است که ساخت بنا در آن با انواع محدودیت های ضابطه ای رو بروست. حتی یونسکو برای اضافه کردن طبقه به ساختمان دفتر اصلی اش نتوانست مقامات شهر را متقاعد کند اینها همه برای حفظ بافت شهر پاریس به عنوان خاستگاه اصلی مدرنیته است. چیزی که فرانسه و دولتمردان و اندیشمندانش به آن مباهات می کنند.
مرکز ژرژپمپیدو در یک چنین فضایی خلق شد و تنها کسی که از عهده آن برمی آمد شخص شهردار قبل و رییس جمهور وقت یعنی ژرژپمپیدو بود.
این بنا هیبت مدرنیته را با شدت هر چه تمام تر به رخ می کشد. وقتی می گویم هیبت یعنی اینکه میتواند جریان قدرتمند، فرهنگ ساز و جهانساز مدرنیته را به تصویر بکشد. فرم کار و ساده بودن آن، نوعی وقار و سنگینی را به محیط اطرافش القا می کند. در حجم کلی بنا اثر قابل ذکری از ظرافت و تزیینات نیست در عوض هر چه بیشتر سعی شده تا با نمایاندن ستون ها و کابل ها و حتی لوله های تاسیسات و هواساز ها و پکیج های مکانیکال به نگرش کارکرد گرایانه خود عمق بیشتری ببخشد.
این بنا هر چه در دلش هست نشان داده است. بی پیرایه و نقش عجبی که هزار راز و رمز دنیای اطراف قرن هجدهمی اش به نظاره نشسته اند. هر چه شیشه و سنگ و فلز هست در حجمی کلان ساده سازی را در بنا تعریف می کنند.
پلن ها که آماده شد باز هم به این پست سر می زنم برای استفاده کردن.
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
و پلان شماتیک طبقه -1.....



اینم ریز فضاها....

1 Forum -1
2 Foyer
3 Ticket office
4 Cinema 2
5 Small Room
(Petite Salle)
6 Large Room
(Grande Salle)
 

sadra86

عضو جدید
ممنون از زحمتی که کشیدی
ولی فکر کنم بهتر است پلن هایی که برای تحلیل پروژه لازمند، کامل تر باشند.
من خودم در وب جستجو کردم چیز دندانگیری نیافتم مگر در مجله های قدیمی پیدا کنم.
باید بروم کمد آقای بوپی را باز کنم!!:w10:
 

maral55

مدیر بازنشسته

Photo, exterior · Centre Pompidou · Paris, France




Detail; upper northwest wall · Centre Pompidou · Paris, France




در این عکس موقعیت ساختمان در مقایسه با ساختمان های اطرافش خوب دیده میشه​


در این اینک در قسمت ویدیو ها می تونید چندین ویدیو در مورد این بنا و توضیحات راجرز و رنزو پیانو ببینید.​
http://www.greatbuildings.com/buildings/Centre_Pompidou.html
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من جرج پمپیدو از لحاظ خلاقیت خوب عمل کرده و مسلما از نظر تکنولوژی..:)
اما فرمش اصلا جالب نیست....معمارای این بنا فرم رو فدای ایده کردن...اونم توی زیباترین شهر دنیا!!!!
درسته عملکرد نباید فدای فرم بشه اما فرم هم نباید فدای عملکرد بشه
به نظر من 50 درصد یه اثر معماری فرمشه.....
نظر شما چیه؟؟:smile:
 

silver star

عضو جدید
به نظر من جرج پمپیدو از لحاظ خلاقیت خوب عمل کرده و مسلما از نظر تکنولوژی..:)
اما فرمش اصلا جالب نیست....معمارای این بنا فرم رو فدای ایده کردن...اونم توی زیباترین شهر دنیا!!!!
درسته عملکرد نباید فدای فرم بشه اما فرم هم نباید فدای عملکرد بشه
به نظر من 50 درصد یه اثر معماری فرمشه.....
نظر شما چیه؟؟:smile:
من با سواد کمم با سپیده موافقم. به نظر من خیلی بی ادب بوده :razz: درسته که عصر دموکراسیه، ولی به قول حافظ خودمون : هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد. من دلم برا ساختمون های دیگه ی اطرافش می سوزه که چاره ای جز سکوت در مقابل این حجم بی ادب ندارن. :mad:
 

maral55

مدیر بازنشسته
به نظر من این حجم به خود خود تقصیری نداره زاییده تفکر های تک هست و چاره ای جز این نداره که به این صورت باشه اما فلسفه قرار گرفتن این حجم در این مکان به خصوص این نقطه تاریخی رو من نمی دونم که چی هست در جایی که اکثر بناهای اطراف با هم هماهنگ هستند آیاهدف پیانو ایجاد این همه تضاد بوده ؟و اگر بوده چه چیزی رو می خواسته ثابت کنه من دارم دنبال مطلبی میگردم که توش خودش نقد کرده باشه.
 

nino

مدیر بازنشسته
سلام بچه ها . ببخشید دیر اومدم ولی گفتم اول یه مطالعه و فکری روش بکنم .
متاسفانه اینقدر هم کار هست که به کارا نمیرسم . ولی گفتم اینو باید حتما ادامه بدم چون خیلی مهمه ;)


مرکز فرهنگی جرج پمپیدو میدونیم که در اصل یه طرح بازسازی یکی از محلات قدیم پاریس بوده که این طرح برنده مسابقه شده . یک محله بسیار قدیمی با معماری کاملا قدیمی .
من یه جا شنیدم که که قبلا محل تجمع مردم بوده به محلی برای نا مناسب تبدیل شده بوده !
خوب چون پلان نداریم فعلا از حجم بنا شروع میکنیم . یه چیزی که خیلی جالبه تضاد موجود در این معماری هست . تضاد با محیط اطراف که به نظر هم میتونه بد باشه هم خوب .
همونتور که تو عکسا ببینید بناهای این محله همگی قدیمی با مصالح سنگین ساخته شدند اما نکته جالب تو ابن بنا مصالح و سازه هست .
در معماری گذشته همیشه سعی شده سازه پنهان بشه و اصولا درست نمی دونستند که اون رو نمایان کنند . هرچند که در دوره گوتیک سازه برای مثال پشت بندها نمایان بودند اما خوب زیبایی خاصی به بنا نمی دادند و شاید زائد به نظر میرسیدند یعنی جزئی از معماری نبودند . و همچنین صلبیت فضا همیشه بوده اما کاری که این طرح توش خیلی موفق بود شفافیت فضایی و معماری سازه ای هست . دیوارهایی شیشه ای که ارتباط بصری ایجاد میکنه و همچنین احسای سبکی . در حقیقت از نظر من یه سیالیت و پویایی به فضا داده و با توجه به فرهنگی بودن طرح مناسبت خوبی داره . جنبه بعدی که خیلی به نظر حائز اهمیت هست همین بیرون اوردن سازه هست . اولا این تضاد باعث شاخص شدن بنا میشه از طرفی نمایانگر عصری جدید و تحولات و نماد تکنولوژی هست . که نوید پیشترفت رو میده . من احساس میکنم که این بنا از نظر آغازگر بودن سبکی جدید بسیار موفق بوده به نسبت اولین بناهای سبکهای دیگر . و بسیار تح.لات زیادی رو در طراحی معمارانه سازه به وجود آورده و باب خلاقیت رو شروع کرده همون طور که در بتناهای بعدی این پیشترفت و خلاقیت رو دیدیم .
به نظر من این طرح خیلی لازم بوده به خاطر اینکه جامعه فرانس بسیار سنتگرا هستند و شاید چنین بنایی لازم بوده .
در نهایت مطمئن باشید اگر هم خود پیانو و راجرز بخوان دوباره طرح بدهند چیزی بهتر از این رو طراحی میکنند اما در زمان خودش بسیار تحول بزرگی بود ;)
 

maral55

مدیر بازنشسته
در معماری گذشته همیشه سعی شده سازه پنهان بشه و اصولا درست نمی دونستند که اون رو نمایان کنند . هرچند که در دوره گوتیک سازه برای مثال پشت بندها نمایان بودند اما خوب زیبایی خاصی به بنا نمی دادند و شاید زائد به نظر میرسیدند یعنی جزئی از معماری نبودند . و همچنین صلبیت فضا همیشه بوده اما کاری که این طرح توش خیلی موفق بود شفافیت فضایی و معماری سازه ای هست . دیوارهایی شیشه ای که ارتباط بصری ایجاد میکنه و همچنین احسای سبکی . در حقیقت از نظر من یه سیالیت و پویایی به فضا داده و با توجه به فرهنگی بودن طرح مناسبت خوبی داره . جنبه بعدی که خیلی به نظر حائز اهمیت هست همین بیرون اوردن سازه هست . اولا این تضاد باعث شاخص شدن بنا میشه از طرفی نمایانگر عصری جدید و تحولات و نماد تکنولوژی هست . که نوید پیشترفت رو میده . من احساس میکنم که این بنا از نظر آغازگر بودن سبکی جدید بسیار موفق بوده به نسبت اولین بناهای سبکهای دیگر . و بسیار تح.لات زیادی رو در طراحی معمارانه سازه به وجود آورده و باب خلاقیت رو شروع کرده همون طور که در بتناهای بعدی این پیشترفت و خلاقیت رو دیدیم .
به نظر من این طرح خیلی لازم بوده به خاطر اینکه جامعه فرانس بسیار سنتگرا هستند و شاید چنین بنایی لازم بوده .
در نهایت مطمئن باشید اگر هم خود پیانو و راجرز بخوان دوباره طرح بدهند چیزی بهتر از این رو طراحی میکنند اما در زمان خودش بسیار تحول بزرگی بود ;)


بدون شک معماران این بنا سعی هر چه بیشتر در شاخص کردن این بنا و همچنین نمایاندن سازه در ساختمان بنا داشتند و در این کار هم بسیار موفق بودند حتی در جاهایی با استفاده از رنگ های آبی و قرمزی که برای لوله ها استفاده شده این تضاد باز هم تقویت شده لوله هایی با رنگ های مختلف که در سرتاسر نمای این بنا به چشم می خورند .

ولی سوالی که برای من در اینجا پیش میاد این هست که چرا برای طرح بازسازی یک محله قدیمی این طرح برنده شده به نظر من این بنا ممکنه باعث کشاندن تعداد بسیاری بازدید کننده بشه مخصوصا که دارای کاربری فرهنگی هم هست اما باعث هر چه بیشتر منزوی شدن بناهای اطرافش میشه.

چیز دیگه که به نظر من میرسه اینکه کاربری این بنا با حجمش همخوانی نداره شاید مناسب تر می بود اگر این ساختمان یک بنای صنعتی یا اداری می بود.
ولی از نظر کلی این بنا همون طور که نوشین گفت نوید تجلی مدرنیته و دنیای مدرن هست و آغازگر سبکی جدید.
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
بدون شک معماران این بنا سعی هر چه بیشتر در شاخص کردن این بنا و همچنین نمایاندن سازه در ساختمان بنا داشتند و در این کار هم بسیار موفق بودند حتی در جاهایی با استفاده از رنگ های آبی و قرمزی که برای لوله ها استفاده شده این تضاد باز هم تقویت شده لوله هایی با رنگ های مختلف که در سرتاسر نمای این بنا به چشم می خورند .

ولی سوالی که برای من در اینجا پیش میاد این هست که چرا برای طرح بازسازی یک محله قدیمی این طرح برنده شده به نظر من این بنا ممکنه باعث کشاندن تعداد بسیاری بازدید کننده بشه مخصوصا که دارای کاربری فرهنگی هم هست اما باعث هر چه بیشتر منزوی شدن بناهای اطرافش میشه.

چیز دیگه که به نظر من میرسه اینکه کاربری این بنا با حجمش همخوانی نداره شاید مناسب تر می بود اگر این ساختمان یک بنای صنعتی یا اداری می بود.
ولی از نظر کلی این بنا همون طور که نوشین گفت نوید تجلی مدرنیته و دنیای مدرن هست و آغازگر سبکی جدید.
موافقم....کسی منکر این نیست که جرج پمپیدو یه بنای مدرنه و آغاز گر یک سبک مدرن...اگه راجرز و پیانو این بنا رو طراحی نمیکردن الان سبکی به نام های تک نبود و معمارایی مثل فاستر و کالاتراوا نمی تونستن شاهکاراشون رو در دنیا مطرح کنن.....
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما با وجود ظاهر خلاقانه بنا باز هم فرم این بنا آدم رو مردد می کنه...
واقعا لازم بود (حتی با هدف زنده سازی بافت فرسوده) این ساختمون با این تضاد زیاد به حریم تاریخی بناهای اطراف تجاوز کنه؟؟؟ و یا با یه ظاهر خشک و سازه ای نقش یک بنای فرهنگی و هنری رو بازی کنه؟؟!! :whistle:
شاید اینم از اون مسائلی هست که معمارا اختلاف نظر زیادی در بارش دارن:)
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان طبقه 1 :)



فضاها:
1 Library:
references area,
booths for partially-sighted visitors
2 Cinema 1
3 Printemps Design Boutique
4 Le Mezzanine Café
5 Exhibition (Espace 315)
6 Exhibition (Galerie Sud)
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان طبقه 3 :)



فضاها:
1 Audio and video area
2 General collection
3 Kandinsky Library
(Bibliothèque Kandinsky)
and graphic arts cabinet
(Cabinet d'art graphique)
(entrance on level 3, access reserved)
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان طبقه 4 :)



فضاها:
1 Collections
1960 to the present day
2 New Medias area
(Espace Nouveaux Médias)
3 Museum hall
4 Museum gallery
5 Graphic art gallery
(Galerie d'art graphique)
6 Audio guide
7 Bookstore
 

Amir*taksa

عضو جدید
براي تحليل اين مركز اول از معماري هاي تك ميگم چون اين مركز تجلي معماري هاي تكه:
معماري مدرن:خانه ماشيني براي زندگيست
معماري HI-TECK:موتور ماشين را نشان ميدهد.عقيده داشتند همه چيز بايد ديده شود و معتقد هستند كه در قرن علم زندگي ميكنند و كارشان تجسم هيجانهاي تكنولوژي معماري هست و از رنگ هم استفاده كردند
دليلي براي پوشاندن تاسيسات ندارند و از تاسيسات بعنوان تزئينات استفاده ميكنند
ساختمان ژرژ پميدو در سال 1971 ساخته شد و 3سال بعد 1نمايشگاه گذاشتند و از فروش بليط ان هزينه ي ساخت انرا بدست اوردند:smile:
انتقاد:ناديده گرفتن انسان 2-نوعي پيچيدگي خسته كننده 3-ضد طبيعت بودن طرح 4-ضد اقليم بودنش 5-عدم تطبيق فرم با عملكرد(يعني با نگاه به اين طرح فكر ميكنيم 1پالايشگاه هست)
 

nino

مدیر بازنشسته
انتقاد:ناديده گرفتن انسان 2-نوعي پيچيدگي خسته كننده 3-ضد طبيعت بودن طرح 4-ضد اقليم بودنش 5-عدم تطبيق فرم با عملكرد(يعني با نگاه به اين طرح فكر ميكنيم 1پالايشگاه هست)
;)
البته همین باعث گرایش از های تک به ارگانی تک شد و در کارهای بعدی به این مسائل بیشتر توجه شد
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو

- معماران: رنزو پیانو و ریچارد راجرز
- سال ساخت: این اثر در سال 1977 به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه برپا شد.
- مکان: فرانسه- پاریس

Pompido_r_(2).jpg396318_7pFwF8AX.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو. اين مركز فرهنگي و هنري در شهر پاريس است كه در آن طيف وسيعي از فراورده‌هاي فرهنگ يعني كتاب، هنرهاي تجسمي، معماري، موسيقي، سينما، و ابداعات صنعتي در دسترس مردم قرار مي‌گيرد. اين مركز با ساختمان عظيم و امكانات متنوع به يكي از جاذبه‌هاي توريستي بي‌شمار پاريس تبديل شده است (169:1-170؛3).
سبب اصلي ايجاد مركز ژرژ پمپيدو، ناكافي تلقي شدن امكانات كتابخانه ملي فرانسه براي خدمت به شهروندان پاريس بوده است. كمبود جا و فقدان امكانات لازم براي استفاده از منابع باعث شده بود، درهاي اين كتابخانه تنها بر روي محققان و نويسندگان باز باشد و مردم عادي نتوانند از آن استفاده كنند.
از دهه 1960 مسئولان كتابخانه ملي درصدد برآمدند تا يك كتابخانه عمومي بزرگي در مركز شهر پاريس احداث كنند و درهاي آن را به روي عموم مردم باز نگاه دارند. در همان زمان آندره مالرو، وزير فرهنگ وقت، نيز درصدد بود موزه‌اي براي هنرهاي معاصر ايجاد كند. اين انديشه در 1969 مورد پذيرش ژرژ پمپيدو رئيس جمهوري وقت فرانسه، قرار گرفت و مقرر شد كتابخانه در قلب پاريس، در محل بازار سابق تره‌بار شهر احداث شود. به‌دنبال آن طرح ساختمان به مسابقه بين‌المللي گذاشته شد و در ژوئن 1971 هيئت داوران طرح فعلي را از ميان 681 طرح انتخاب كرد.

ساختمان.
طرح مركز ژرژ پمپيدو مبتكرانه است و قصد آن بوده كه نمايانگر فناوري جديد باشد. اين ساختمان كلا از فلز و شيشه ساخته شده است و در موارد بسيار نادر از سيمان، گچ، و آجر در آن استفاده شده است. كليه لوله‌كشي‌هاي آب، شوفاژ، و تهويه از روي جداره‌هاي بيروني ديوارها رد مي‌شود و پله‌هاي دسترسي به طبقات آن از نماي بيروني ساختمان مي‌گذرد كه با شيشه پوشانيده شده است. با اين كار هم جنب‌وجوش مردم استفاده‌كننده از بيرون مشهود است و هم قابليت استفاده از فضاي داخلي افزايش يافته است. سه طبقه از هشت طبقه ساختمان كه مختص توفقگاه اتومبيل و تأسيسات ساختمان است در زيرزمين قرار دارد (1: 13، 32-35؛ 2: 171-177؛ 4).
مركز چهار بخش اصلي دارد :

1. موزه ملي هنر نوين
[1]. اين موزه شامل تالار فرهنگستان و تالار هنرمندان مستقل و نمايشگاه‌هاي هنري مختلف است. هر هنرمند اجازه دارد در هر سال سه اثر خود را در اين موزه به نمايش بگذارد (1: 58-64)

.
2. كتابخانه عمومي. وسعت آن بيش از 15000 مترمربع است و امكان نشستن بيش از 1300 مراجعه‌كننده را به‌طور همزمان دارد. منابع آن امانت داده نمي‌شود. رده‌بندي منابع برمبناي رده‌بندي دهدهي ديويي است. در ورودي اصلي كتابخانه در طبقه دوم قرار دارد. فهرست عمومي كتابخانه و كتابداران مرجع براي راهنمايي مراجعان و نيز راهنمايي به كتابخانه‌هاي ديگر نيز در اين قسمت قرار دارد. علاوه بر آن در اين بخش برنامه‌هاي بازديد گروهي و برنامه‌هاي فرهنگي كتابخانه تنظيم و منتشر مي‌شود تا بدين‌ترتيب ارتباط عموم مردم با كتابخانه از طرق مختلف تضمين و جاذبه كتابخانه براي مردم بيشتر شود (1: 64-67، 2: 178-180).كتابخانه كودكان مركز نيز در اختيار كودكان چهار سال به بالا قرار دارد. براي جلب كودكان به كتابخانه برنامه‌هاي مختلفي ترتيب داده شده مثل نمايشگاه، نمايش فيلم، تئاتر، كارگاه نقاشي، و جز آن. كليه مواد موجود در اين كتابخانه به‌صورت قفسه باز در اختيار مراجعان قرار دارد (2: 180-181)

.
3. مركز آفرينش‌هاي صنعتي. اين مركز كوچك‌ترين بخش از چهار بخش مركز محسوب مي‌شود، اما از حيث نوآوري پيشروترين آنهاست.
فعاليت‌هاي آن در پنج زمينه است: برگزاري نمايشگاه نوآوري‌هاي صنعتي،انتشار اخبار مربوط به نوآوري‌هاي جديد، گردآوري اطلاعات لازم در مورد اين نوآوري‌ها،و گردآوري اطلاعات در مورد فرآورده‌هاي صنعتي براي دفتر پژوهش‌ها (1: 68؛ 2: 181)

.
4. مركز پژوهش‌هاي موسيقي. اين مركز با 3000 مترمربع وسعت شامل استوديوها، آزمايشگاه‌ها، كارگاه‌ها، اتاق‌هاي رايانه، تالارهاي نمايش، دفاتر اداري، كتابخانه، و محل پذيرايي است كه همگي در زيرزمين در امتداد ساختمان اصلي واقع شده‌اند (1: 72).

m1990 عزیزم فکر کنم مطالبش دیگه زیاد دو رنگ شده. اگه جاییش مهم نبوده و من 2رنگ کردم بگید درست کنم.مرسی

 
آخرین ویرایش:

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای وااااااااای.پروژه عناصر ما تحلیل این بنا بود :)
الان مهمترین چیزی که راجع بهش یادمه اینه که این بنا در بافت فقیر نشین طراحی شده و طراحیش سبب شد که این محله به یک مکان توریستی تبدیل بشه و تا مقدار خیلی زیادی از جرم و جنایاتی که توی اون محله انجام میکرفت کاسته شد.
راجع به سازش هم از یک نوع تیر به نام تیر گربر توش استفاده شده که طراحیش کار خود رنزو پیانو بوده و سیستم سازه ایی منخصر به فردی رو به وجود آورده.
سر فرصت حتما میام و دیتیلای سازه اش رو اینجا میزارم.
 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنظر من استفاده از کمترین نما سازی در همچین مجموعه ای با عملکردی که ازش ذکر شد خیلی جسورانه ست!!
منو یاد کارخونه های قدیمی میندازه. فقط دود کم داره!!!
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منم با نظر یولیا موافقم... تو این بنا ما زیبایی سازه ای رو به صورت خیلی افراطی می بینیم، برای جذب مردم میتونستن یه کم لطیف تر هم کار کنن...!
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه نکته ی دیگه که در مورد این بنا باید بگم (البته از قول استادمون که اونجا رو از نزدیک دیده بود ) درآمد زایی هست اونم از یه راه خیلی ساده.
دوستان گفتن نماسازی چندان زیادی نداره.در حالی که اون پله برقی که روی نما طراحی کرده و در واقع یه بخشی از نماست به طور خیلی اعجاب آوری داره نقش جذب توریست رو باز یمیکنه.طوری که مردم ساعتها صف میکشن تا از این پله برقی بالا برن و پاریس رو از اون بالا ببینن.استاد ما که میگفت من منتظر شدم سر ظهر که هم خلوت تر بود هم ارزون تر سوار شدم و واقعا تجربه ی شگفت انگیزی بود.
 
بالا