نقدی بر اسلام و قرآن

ehsansh84

عضو جدید
سلام.
در این تاپیک میخوام به یکسری شبهات و ایراداتی که به اسلام و قرآن وارد میشود بپردازم.
توجه داشته باشید که این موارد نه فقط برای شخص من، بلکه برای بسیاری دیگر از دوستان که حتی بعضا در همین تالار همه دیده میشن مورد سئوال هست.
لطفا این تاپیک رو به تاپیکهای دیگه ربط ندید.

فرض تاپیک براین هست که:
  • خدا وجود دارد و پیامبرانی را تا کنون ارسال نموده است
  • فرض دوم رو نشد بنویسم چون احتمال میدم بعضی دوستان برداشتها و برخوردهای نا مناسبی داشته باشند.
بزودی موارد رو اضافه میکنم که البته مطمئنم خیلیاش و شاید هم همش قبلا دیدید و بهش برخورد داشته ید. اما تاحالا جایی ندیدم که روش بحث شده باشه و بهش پاسخ داده شده باشه.


مطمئنا این بحث با بحث چالش دین خیلی فرق میکنه چون روی ملموسات و شواهد و مدارک و ... بحث میشه.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
دوست عزیز شما یا شش ماهه بدنیا اومدی یا وظیفت اینه که دین رو فقط به چالش بکشی اونم بدون هیچ هدفی برای خودت چون اگه هدف خوبی داشتی اول بحث خدا رو تموم میکردی بعد میومدی سراغ دین!!
حالا که اومدین پس فرض اینه که خدا رو با تمام صفاتش من جمله عدل قبول کردین همچنین عصمت پیامبران رو هم قبول دارین در غیر اینصورت بحث ادامه پیدا نکنه بهتره چون تبدیل به کل کل میشه:gol:
 

ehsansh84

عضو جدید
این تناقضات چطوری توجیه میشه؟
1- آفرینش زمین و آسمان در 6 روز یا 8 روز؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟.(9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان. (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت


در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.

2- اول آسمان آفریده شده یا زمین؟

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود; و او به هر چيز آگاه است. (29)سورة البقرة

آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟. (27)سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، (28)و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. (29)و زمين را بعد از آن گسترش داد، (30)سورة النازعات

3- هدف از آفرینش ستارگان:
و آنها ( شهابها ) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم، و براى آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختيم. (5) سورة الملك

ما آسمان نزديك ( پايين) را با ستارگان آراستيم، (6)تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم! (7)آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنين كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گيرند! (8)سورة الصافات
 
آخرین ویرایش:

tracer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این تناقض چطوری توجیه میشه؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟! (9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان! (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت

در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.


حالا یعنی شما مشکلتون با خدا و 124 هزار پیامبرش حل شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟که اومدین یه تاپیک جدید زدین!!!!!!!!!!!!!!1
اما ایول نمی دونستم بی خداها هم قرآن می خونند:دی
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز جمع اینها که همان شش روز شد .
کلا برای زمین چهار روز
و برای آسمان دو روز
تناقضی ندیدم .
 

ehsansh84

عضو جدید
دوستان لطفا این بحث رو به انحراف نکشونید. اینجا بحث وجودی خدا نداریم.

نمیدونم به چه زبونی به بعضی دوستان بفهمونم این تاپیک به اون تاپیک ربطی نداره.
بذارید با یک زبون ساده و عامیانه بگم:
فرض کنید این تاپیک توسط برادر من ایجاد شده که حوصله نداشته بره واسه خودش اکانت دیگه ای بسازه. اون خدا باوره و اینا براش سئواله. ساده تر از این به ذهنم نرسید.
 

ehsansh84

عضو جدید
دوست عزیز جمع اینها که همان شش روز شد .
کلا برای زمین چهار روز
و برای آسمان دو روز
تناقضی ندیدم .

زمين را در دو روز آفريد - آفرینش کوهها برکات و مواد غذایی در 4 روز - آسمانها در 2 روز = 8 روز.

لطفا درصورت امکان به 2 سئوال دیگه هم پاسخ بدید.
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمين را در دو روز آفريد - آفرینش کوهها برکات و مواد غذایی در 4 روز - آسمانها در 2 روز = 8 روز.

لطفا درصورت امکان به 2 سئوال دیگه هم پاسخ بدید.

خب کوه ها و برکات و مواد غذایی ، همه اش جزو زمین است دیگر . این طور نیست؟ ( کوه و مواد غذایی در زمین هستند ، روی زمین هستند) این ها همه اش با هم چهار روز
آسمان هم که آسمان است . و گفته شده دو روز .
با هم میشود شش روز

در مورد سوال هم ، چشم انشالله .
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تناقضات چطوری توجیه میشه؟
1- آفرینش زمین و آسمان در 6 روز یا 8 روز؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟.(9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان. (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت


در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.

2- اول آسمان آفریده شده یا زمین؟

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود; و او به هر چيز آگاه است. (29)سورة البقرة

آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟. (27)سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، (28)و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. (29)و زمين را بعد از آن گسترش داد، (30)سورة النازعات

3- هدف از آفرینش ستارگان:
و آنها ( شهابها ) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم، و براى آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختيم. (5) سورة الملك

ما آسمان نزديك ( پايين) را با ستارگان آراستيم، (6)تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم! (7)آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنين كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گيرند! (8)سورة الصافات

سوال اولتون‌ که با اندکی فکر کردن جوابش مشخصه. اون چهار روز برای آفرینش زمین و آسمان‌ها نبوده که دارید با اونا جمع میزنید.
توضیح دیگشم همونیه که دوستای دیگه گفتن
بعدم فرض کنیم این کتاب و دین رو یه شخصی آورده و از جانب خدا نبوده. حداقل قبول دارید که این شخص آدم باهوشی بوده که چنین اثری رو تو جامعه اطرافش گذشته
شما میخوای بگی بلدی ۲+۲+۴=۸ بزرگتره از ۶ ولی اون شخص بلد نبوده؟
سوال دومم که منظور از گسترش حرکت زمینه نه آفرینشش
سوال سومتم معلوم نیست چیه

البته مسلما علامه بوقتش میاد و جواب کامل میده. ولی روی اشکالاتی که می‌گیرید یکم بیشتر کار کنید
 

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد سئوال دوم هم خداوند فرمودند به آسمان پرداخت و مرتبشان کرد نه اینکه آنها را آفرید بین این دو فرق بسیار هست و اینکه زمین را گستراند میتواند منظور این باشد که زمین را از زیر آب طی مدتها بیرون آورد و زمین گسترش یافت
 

ehsansh84

عضو جدید
در مورد سئوال دوم هم خداوند فرمودند به آسمان پرداخت و مرتبشان کرد نه اینکه آنها را آفرید بین این دو فرق بسیار هست

آها یعنی چیزی که آفریده نشده رو پرداخت و مرتب کرد؟ عجب!


اینکه زمین را گستراند میتواند منظور این باشد که زمین را از زیر آب طی مدتها بیرون آورد و زمین گسترش یافت

اگر زمین تا مدتها زیر آب بوده چطوری در طول 4 روز همه مخلوقات و غذا و برکات روش گسترش داده شده؟
 

mohammad mm

عضو جدید
بعضی از بزرگان اهل علم میگن که این اعداد به معنی مرتبه ومرحله است نه روز انطور که ما میشناسیم ومعنایی که از روز ما میبینیم
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تناقضات چطوری توجیه میشه؟
1- آفرینش زمین و آسمان در 6 روز یا 8 روز؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟.(9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان. (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت


در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.

2- اول آسمان آفریده شده یا زمین؟

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود; و او به هر چيز آگاه است. (29)سورة البقرة

آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟. (27)سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، (28)و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. (29)و زمين را بعد از آن گسترش داد، (30)سورة النازعات

3- هدف از آفرینش ستارگان:
و آنها ( شهابها ) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم، و براى آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختيم. (5) سورة الملك

ما آسمان نزديك ( پايين) را با ستارگان آراستيم، (6)تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم! (7)آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنين كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گيرند! (8)سورة الصافات

متوجه سوالتان نشدم . ممکن است کمی توضیح بدهید ؟
 

TαβαTαβαξξ

عضو جدید
1- این رو از کدوم جمله اینطوری برداشت کردی؟............ آها یعنی چیزی که آفریده نشده رو پرداخت و مرتب کرد؟ عجب!

2- توصیف کودکانه و کاملا غیر علمی برای وجود ستارگان آسمان!

1- از این جمله که در سورۀ نازعات هست: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا (و زمين را پس از آن گسترد.)
خودتون این جمله رو آوردید بزرگوار!

2- لطفا بدون دلیل تکلّم نفرمایید. اینکه تیرهایی برای شیاطین از دید شما کودکانه مینماید، دلیل محکمی بر غیرعلمی بودن توصیف قرآن نیست.

واقعا برام عجیبه که خیلی ساده لوحانه سعی بر این دارید که وانمود کنید متوجه جواب دوستان نمیشوید!
بوضوح به شما پاسخ دادند که در سورۀ نازعات، گستراندن زمین ذکر شده است و نه آفرینش آن.

برای غیرعلمی خواندن کلام قرآن هم اگر دلیلی وجود میداشت، پیش از شما میلیونها نفر آن را علم میکردند.
با این همه اگر شما بعنوان یک پژوهشگر و نابغۀ عصر معاصر زوایایی از غیرعلمی بودن قرآن را اکتشاف نموده اید لطفا دلایل خود را إقامه بفرمایید. (امیدوارم معنای دلیل براتون روشن باشه)
نه اینکه نظرات شخصی خود را تحت عنوان نقدی بر اسلام و قرآن نگارش بنمایید. مطمئن باشید که با چانه زدن به مقصود نمیرسید و حتی اگر کسی جوابی به شما ندهد واضح است که بدون دلیل صحبت میکنید.
 

ehsansh84

عضو جدید
متوجه سوالتان نشدم . ممکن است کمی توضیح بدهید ؟

مورد اول رو که دوستان میگن 2 روز اول تو 4 روز بعدش هست که حتما همینطوره.
مورد دوم آره آبی میگه اول آسمان آفریده شده بعد زمین و آیه قرمز برعکسش رو میگه
مورد سوم هم یک توصیف بسیار کودکانه و غیر علمی از وجود ستارگان هست که با یافته های علمی در تضاد هست.
 

ehsansh84

عضو جدید
1- از این جمله که در سورۀ نازعات هست: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا (و زمين را پس از آن گسترد.)
خودتون این جمله رو آوردید بزرگوار!

2- لطفا بدون دلیل تکلّم نفرمایید. اینکه تیرهایی برای شیاطین از دید شما کودکانه مینماید، دلیل محکمی بر غیرعلمی بودن توصیف قرآن نیست.

واقعا برام عجیبه که خیلی ساده لوحانه سعی بر این دارید که وانمود کنید متوجه جواب دوستان نمیشوید!
بوضوح به شما پاسخ دادند که در سورۀ نازعات، گستراندن زمین ذکر شده است و نه آفرینش آن.

برای غیرعلمی خواندن کلام قرآن هم اگر دلیلی وجود میداشت، پیش از شما میلیونها نفر آن را علم میکردند.
با این همه اگر شما بعنوان یک پژوهشگر و نابغۀ عصر معاصر زوایایی از غیرعلمی بودن قرآن را اکتشاف نموده اید لطفا دلایل خود را إقامه بفرمایید. (امیدوارم معنای دلیل براتون روشن باشه)
نه اینکه نظرات شخصی خود را تحت عنوان نقدی بر اسلام و قرآن نگارش بنمایید. مطمئن باشید که با چانه زدن به مقصود نمیرسید و حتی اگر کسی جوابی به شما ندهد واضح است که بدون دلیل صحبت میکنید.

عجب پاسخ کامل و جامعی! جواب سئوالات بعدیم رو هم گرفتم. لطفا بذار اهل فن بیان جواب سئوالات رو بدن و بحث رو به انحراف نکشون با واژه هایی مثل: ساده لوح، نابغه عصر، بی دلیل، چانه زدن و ...

وقتی چیزی در چنته ندارید لطفا به در و دیوار چنگ نزنید. با تشکر...
 

ehsansh84

عضو جدید
مثل روز برام روشن بود که بشدت از رویارویی با واقعیت واهمه دارید و آرامش حضرتعالی با دیدن حقیقت امر بد جوری بهم میریزد.

تنها خواسته ام از شما این بود که با دلیل حرف بزنید که ظاهرا به این کلمۀ خاص آلرژی دارید!

واژه هایی مثل کودکانه، غیرعلمی، در تضاد با علم و ... است که بحث را به انحراف میکشاند (چون بدون دلیل آورده میشوند)

توصیف قرآن رو هم فرمودید با یافته های علمی در تضاد است. باز هم بدون دلیل

حق نگه دارتان

آره عزیزم. اصلا فکرشم نمیکردم یه روز یکی ازم دلیل بخواد. خیلی واهمه داشتم از این کلمه ... حالا لطفا بذار سایر دوستان جواب بدن که تاپیک بیخودی شلوغ نشه.
 

TαβαTαβαξξ

عضو جدید
آره عزیزم. اصلا فکرشم نمیکردم یه روز یکی ازم دلیل بخواد. خیلی واهمه داشتم از این کلمه ... حالا لطفا بذار سایر دوستان جواب بدن که تاپیک بیخودی شلوغ نشه.

فکرشو میکردید، امّا همین نوع کلام طعنه آمیز رو برای فرار از دلیل آوردن از پیش تعبیه نموده بودید.

چشم بزرگوار، من دیگه سعی میکنم چیزی نگم تا تاپیکتون بیخودی شلوغ نشه و شما بتوانید پُشت سرهم و با خیال راحت و آرامش خاطر گزاره های فاقد دلیل را ردیف کنید.
و سپس در برابر پاسخ های دوستان شروع به طعنه زنی و تکرار سؤال (با وجود گرفتن جواب) نمایید. راحت باشید و خونسرد
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
در سوره بقره آيه 29 گفته شده اول زمين خلق شده و بعد آسمانها ولي در سوره نازعات از آيه 27 تا 30 گفته شده که اول آسمان و بعد از آن زمين خلق شده است آيا اين تناقض گوئي نيست ؟؟
جواب
در سوره بقره آيه 29 بحث از اصل خلقت زمين است که ميفرمايد : هو الذي خلق لکم ما في الارض جميعا ثم استوي الي السماء فسوئهن سبع سماوات يعني اوست که هر چه در زمين است براي شما خلق کرده است و سپس به آسمانها پرداخت .
اما در سوره نازعات آيه 30 بحث از گسترش دادن زمين است که ميفرمايد : والارض بعد ذلک دحاها يعني بعد از خلقت آسمان خداوند زمين را گسترش داد . بنا بر اين خداوند اول زمين را خلق کرد و سپس به خلقت آسمانها پرداخت و پس از آن زمين را گسترش داد . با اين بيان هيچ نقضي در کار نيست .
نکته : خداوند ابتداء زمين را خلق کرد در حاليکه تمام زمين و محتواي آن زير آب بود و بعد ها به مرور زمان آبها به گودالهاي موجود در زمين رفتند و خشکي ها از زير آب سر بيرون کرده و به وضع فعلي در آمدند . که اين را در اصطلاح دحو الارض مي نامند که در آيه 30 سوره نازعات بدان اشاره شده است .
خلاصه : در آيه 29 سوره مبارکه بقره خداوند از اصل خلقت زمين بحث ميکند که قبل از خلقت آسمانها بوده است و در سوره نازعات آيه 30 بحث از گسترش دادن زمين ميکند که بعد از خلقت آسمانها بوده است
خلقت زمين >>> خلقت آسمانها >>> دحو الارض ( گسترش دادن زمين از زير آب )
ماخذ : تفسير نمونه ذيل تفسير آيه 30 سوره نازعات
[/FONT]
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ضمن ممنون
خيلي وقت بود كه دلم مي خواست علمم رو به قران بيشتر كنم
امروز با سرچ كردن براي پيدا كردن جواب سوالاتون سايتاي مفيدي پيدا كردم
تشكر
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
به اين سايت سر بزنين كمك ميكنه
http://www.askquran.ir/thread4896.html



خلقت آسمانها و زمین در شش روز یا هشت روز


بسم الله الرحمن الرحیم


مدتی است دشمنان اسلام در صدد انحراف مردم از دین گشته اند و برای این هدف خود دست به مغلطه اندازی زده اند .جلوه ای از این مغلطه ای که به کار برده اند در این شبهه نمایان می شود

شبهه :

می گوید در سراسر قرآن خلقت آسمانها و زمین مجموعا 6 روز بیان شده است ولی اگر مجموع ایات 9 تا 12 سوره فصلت را جمع بزنیم 8 روز می شود و این را بعنوان تناقضی آشکار دانسته اند

قبل از اینکه جواب شبهه را بدهم اول آیاتی که بیان می دارد آسمانها و زمین مجموعا در شش روز خلق شده اند را می آورم :

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ
خداوند کسى است که آسمانها و زمين و آنچه را ميان اين دو است در شش روز [= شش دوران‏] آفريد، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ هيچ سرپرست و شفاعت کننده‏اى براى شما جز او نيست؛ آيا متذکّر نمى‏شويد؟! «« السجده/4 »»

وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ
ما آسمانها و زمين و آنچه را در ميان آنهاست در شش روز [= شش دوران‏] آفريديم، و هيچ گونه رنج و سختى به ما نرسيد! (با اين حال چگونه زنده‏کردن مُردگان براى ما مشکل است؟!) «« ق/38 »»

إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمين را در شش روز [= شش دوران‏] آفريد؛ سپس به تدبير جهان هستى پرداخت؛ با (پرده تاريک) شب، روز را مى پوشاند؛ و شب به دنبال روز، به سرعت در حرکت است؛ و خورشيد و ماه و ستارگان را آفريد، که مسخّر فرمان او هستند. آگاه باشيد که آفرينش و تدبير (جهان)، از آن او (و به فرمان او)ست! پر برکت (و زوال‏ناپذير) است خداوندى که پروردگار جهانيان است! «« الأعراف/54 »»

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَکُمْ أَيْنَ مَا کُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
او کسى است که آسمانها و زمين را در شش روز [= شش دوران‏] آفريد؛ سپس بر تخت قدرت قرار گرفت (و به تدبير جهان پرداخت)؛ آنچه را در زمين فرو مى‏رود مى‏داند، و آنچه را از آن خارج مى‏شود و آنچه از آسمان نازل مى‏گردد و آنچه به آسمان بالا مى‏رود؛ و هر جا باشيد او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست! «« الحديد/4 »»


الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ
ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا
همان (خدايى) که آسمانها و زمين و آنچه را ميان اين دو وجود دارد، در شش روز [= شش دوران‏] آفريد؛ سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت (و به تدبير جهان پرداخت، او خداوند) رحمان است؛ از او بخواه که از همه چيز آگاه است! «« الفرقان/59 »»

حال نگاهی به آیات 9 تا 12 سوره فصلت بیندازیم :

قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِينَ
بگو: آيا شما به آن کس که زمين را در دو روز آفريد کافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟! او پروردگار جهانيان است!
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ
او در زمين کوه‏هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفريد و موادّ غذايى آن را مقدّر فرمود،درست به اندازه نياز تقاضا کنندگان!
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى که بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شکل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اکراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت مى‏آييم (و شکل مى‏گيريم)!»
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و در هر آسمانى کار آن (آسمان) را وحى (و مقرّر) فرمود، و آسمان پايين را با چراغهايى [= ستارگان‏] زينت بخشيديم، و (با شهابها از رخنه شياطين) حفظ کرديم، اين است تقدير خداوند توانا و دانا!
..........
که در این دسته اگر جمع بزنیم مجموع ایام خلقت 8 می شود .دو روز زمین .چهار روز استواری کوهها و تقدیر اوقات و برکات و دو روز خلقت آسمانها:

8=2+4+2

قبل از اینکه به تحقیقی که خودم در این زمینه کرده ام بپردازم نظرتان را به جوابی که غالبا یه این شبهه داده می شود جلب میکنم:

آنجا که مى‏گوید" اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى‏شود.

نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى‏شود:
از اینجا تا مکه ده روز طول مى‏کشد، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه. البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى‏شد، ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى‏کنند، و قرینه یکدیگر مى‏شوند، تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است.
شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که" روز" در آیات فوق هرگز به معنى روز معمولى نیست، چرا که قبل از آفرینش زمین و آسمان اصلا روز به این معنى وجود نداشت، بلکه منظور از آن دورانهاى آفرینش است که گاه میلیونها یا میلیاردها سال به طول انجامیده.


اما تحقیقی که حقیر در این باره انجام داده ام :

اولا تفاوتی آشکار است بین آیات .در تمامی آیاتی که بیان دارد خلقت آسمانها و زمین در شش روز خلق شده از ماده خلق استفاده شده
اما در آیه ای که برخی شبهه وارد ساخته اند که مجموع آن می شود 8 روز از لفظ خلق استفاده نشد بلکه از ماده قضی استفاده شده


اگر در آیه 9 چنین آمده بود فَفخَلَق سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي َیوْمَيْنِ می توانستیم با آیات دیگر مقایسه کنیم و چنین بگویم که در این آیات :
آیه 9 :
خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ
آیه 10:
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ
آیه 11:
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ
آیه 12:
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ

مجموعا هشت روز می شود

همینطور که می بینید در هیچ یک از آیات بالایی نگفته آسمانها در دو روز خلق شده !

تنها چیزی که گفته در روز اتفاق افتاده و مربوط به آسمانها هم هست ((فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ)) هست که ماده قضی با خلق تفاوت دارد و معنی تحکیم کردن و محکم کردن آسمانها را دارد

بله اگر گفته بود فخلق سبع سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ اشکال وارد بود .

پس نمی توان از ایات استفاده کرد که در شش روز زمین و تقدیرات ..خلق شده و در دو روز آسمانها که بگوییم مجموع آن می شود 8 روز که با دیگر آیات تناقض داشته باشد

از طرف دیگر آیه دهم هم در مورد خلقت زمین نیست بلکه در مورد استوار کردن کوه ها و تقدیر کردن اوقات هست که این مرحله بعد از خلقت صورت گرفته .

تنها چیزی که می توان گفت در آیات شریفه سوره فصلت تصریح به آن شده در دو روز خلق شدن زمین هست .اما در مورد اینکه آسمانها در چند روز خلق شده اند هیچ بیانی در این آیات نیامده .

اما دو روزی که در این آیه آمده :
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ

در مورد تقدیر اوقات و برافراشتن کوههاست نه در مورد خلقت زمین و همچنین دو روزی که در مورد آسمانها آمده :
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ

در مورد خلقت آسمانها نیست بلکه در مورد محکم کردن آسمانهاست

پس تنها می توان می توان گفت خلقت زمین در روز بوده اما اینکه آسمانها در چند روز بوده را دلیلی از قرآن نداریم که چند روز بوده .

پس قرآن دو چیز را تصریح نموده :زمین به تنهایی در دو روز خلق شده و مجموع زمین و آسمانها در شش روز.
که این دو باهم هیچ تناقض و تضادی ندارند
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
متوجه تناقض توي مورد اخر نشدم ؟
كجاش تناقض داشت؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
خب این جوابو برای شما که اومدید قانع نشید نمیدم بلکه برای اهل تحقیق که در مورد یک سوال همه جوانب رو بررسی میکنند میدم
الف:بعضى از ماترياليست هاى ناآگاه بر اثر عدم توجه به معنى يوم (روز) اينگونه آيات را به باد انتقاد يا سخريه گرفته اند و گمان كردند «يوم» در اينجا به معنى سفيدى روز از اول طلوع آفتاب تا غروب آن مى باشد. در حالى كه روز به اين معنى معلول گردش زمين و تابش آفتاب است و در هنگام خلقت زمين و آسمانى نبود كه تا روز به اين معنى مفهوم داشته باشد و مى دانيم قرآن به مسأله كرويت زمين و حركت آن و منشاء مولد روز خبر داده است.
معنای کلمه یوم:
1. فرهنگ بزرگ جامع نوين: يوم: وقت، هنگام، زمان و سپس از حديث حضرت امام على(عليه السلام) شاهد مى آورد «الدهر يومان يومٌ لك و يومٌ عليك» روزگار دو روز است روزى به خير تو و روزى عليه تو.

2. راغب اصفهانى در «مفردات» كه از متون معروف لغت است مى نويسد روز به معناى وقت طلوع آفتاب تا غروب است ولى گاهى به معناى مدتى از زمان (هر مقدار بوده است) به كار مى رود.

3. مجمع البحرين، به آيه مورد بحث استشهاد مى كند (خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ) اى وقتين خلق كرد زمين را در دو روز يعنى در دو وقت و دو زمان و نيز از آيات ديگر شاهد مى آورد مثل: (هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصّادِقِينَ صِدْقُهُمْ)اين روزى است روزى كه صادقين از صدق راستى خود بهره مى برند معلوم است روز قيامت يك زمان طولانى كه قرآن را پنجاه هزار سال مى دانند (يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْس شَيْئاً)روزى كه كسى نمى تواند از كسى دفاع كند.

4. فرهنگ فارسى دكتر معين از جمله معانى «روز» معادل «يوم» را به معناى روزگار ـ دوره ـ فرصت شاهد مى آورد كه در مثل مى گويند: امروز روز فلانى است.

5. و يا در نهج البلاغه حضرت على(عليه السلام) كه خود امير كلام و سخن است تمام دنيا را به عنوان يك روز و تمام آخرت را به عنوان يك روز شمرده شده «و انَّ اليوم عملٌ بلا حساب و غداً حسابٌ و لا عملٌ» امروز روز عمل است نه حساب و فردا روز حساب است و نه عمل.

6. مصباح المنير كه از كتب لغت معتبر مى باشد در مورد يوم مى نويسد: گاهى عرب يوم را بر زمان و وقت استعمال مى كند و مى گويد: «تو را براى امروز ذخيره كردم» يعنى براى اين وقت و زمان.

7. در اشعار كليم كاشانى اين حقيقت را با تعبير لطيفى مشاهده مى كنيم بد نامى حيات دو روزى نبود بيش آن هم كليم با تو بگويم چسان گذشت. يك روز حرف بستن دل شد به اين و آن روز ديگر به كندن دل ز اين و آن گذشت.

8. نكته اصلى آنكه مفهوم لغوى هر زبان و هر كتاب را بايد از فرهنگ اصطلاح همان كتاب استفاده نمود در قرآن موارد متعدد كلمه «يوم» به معنى دوران است مخصوصاً در نامهاى روز قيامت بيش از 80 نام براى قيامت در قرآن وجود دارد كه اكثر آنها با يوم مركب و همراه مى باشد مثل يوم الفصل، يوم الجمع و... كه در تمام آنها يوم به معناى دوران و زمان محدود است و به طور قطع اكثر معانى يوم در قرآن به معناى ـ دوران و زمان مى باشد و در حقيقت در فرهنگ قرآن «يوم» به معناى دوران مى باشد و به همين جهت منظور از آفرينش آسمان و زمين در شش روز يعنى شش دوران كه امروز علم و دانش مؤيد آن مى باشد.


ب:چرا در بعضى جاها خلقت آسمان ها و زمين در شش روز و در جاهاى ديگر (فصلت، 8 الى 12) هشت روز معرفى شده است:
ما در قرآن هشت آيه داريم كه آفرينش زمين و آسمان را در شش روز بيان مى كند ولى از اين هشت مورد در چهار مورد اشاره به آفرينش زمين و آسمان مى كند كه در 6 روز بوده (حديد 4، اعراف 54، يونس 3، و هود 7) و در 3 مورد از اين هشت مورد اشاره به آفرينش آسمان و زمين و آنچه در ميان آنهاست يعنى در شش روز هم آسمان و هم زمين و هم چيزهايى كه در بين آسمان و زمين بوده اند.»
زمين و دو دوران براى پيدايش گياهان و حيوانات و اقوات و غذاها معرفى مى كند.

1. با توجه به تقسيم بندى آيات هشتگانه فوق در خلقت آسمان و زمين كه در چهار مورد مى گويد آسمان و زمين در شش روز بوده است و در سه مورد ديگر مى گويد آسمان و زمين و آنچه بين آسمان و زمين است با هم شش روز آفريده شده است و در يك جا هم مى خوانيم آسمان در دور روز و زمين هم در دو روز آفريده شده آيا اينها قرينه نمى شوند هر يك از آسمان و زمين به تنهايى در دو روز خلق شدن و دو روز هم مال آفرينش كوه ها و غذاها و گياهان اقوات كه جمعاً 6 روز مى شود و اين قرينه متصله است جمله (قَدَّرَ فِيها أَقْواتَها فِي أَرْبَعَةِ أَيّام)(مواد غذايى مختلف آن رامقدر فرمودند در چهار روز) كه اين چهار روز دو روز مال خلقت زمين و دو روز مال خلقت گياهان حيوانات و اقوات باشد. زيرا آيات چهارگانه از يك سو و آيات سه گانه از سوى ديگر و حتى آيات 9 و 12 فصلت از ناحيه سوم مبين و بيان كننده و از محكمات مى باشند كه اجمال و شبهه موجود در آيه 10 فصلت را برطرف نمايند كه منظور از چهار روز تنها خلقت گياهان و حيوانات و غذاها نبودن بلكه دو روز مربوط به خلقت زمين است و دو روز مربوط به غذاها و گياهان.

2. در آيه 10 سوره فصلت كه مى گويد موادغذايى را در چهار روز خلق كرديم «قرينه» و نشانه و علامتى وجود دارد كه منظور هم خلقت زمين و هم خلقت اقوات غذاها با هم چهار روز مى باشد زيرا در اين آيه مى گويد: او در زمين كوههايى قرار دارد و بركاتى در آن آفريد. (وَ جَعَلَ فِيها رَواسِيَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَكَ فِيها...)
و مى دانيم بخش عظيم از كره زمين را كوه هاى آن تشكيل مى دهد و با توجه به اين كه ريشه و پايه كوهها در اعمال زمين فرو رفته است و خلقت آفرينش كوه ها همان آفرينش زمين است بنابراين لازم نيست براى فهم آيات ما تقديرى در كلام بگيريم و بگوئيم (كل ذلك) «همه اينها از زمين و غذاها» در چهار روز بودن بلكه آفرينش كوهها و جزء آفرينش زمين به حساب مى آيد و اگر كوهها را از زمين جدا كنيم چيزى از زمين باقى نمى ماند.
و جالب اين كه در آيات زيادى در مورد آفرينش زمين از آفرينش كوهها سخن مى گويد كه با كشيدن زمين كوهها را در آن قرار داديم يعنى كوهها جزء زمين مى باشد 3 سوره رعد (وَ هُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً...) 19 حجر (وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَيْنا فِيها رَواسِيَ)7 ق (وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَيْنا فِيها رَواسِيَ...) و آيات ديگر كه حاكى است كه خلقت كوهها جزء خلقت زمين مى باشد.
بنابراين آيه 10 سوره فصلت درباره ى خلقت زمين و كوهها و نيز گياهان حيوانات مى باشد كه در چهار روز خلقت شدند كه دو روز مربوط به خلقت زمين و دو روز هم مربوط به موادغذايى و اقوات مى باشد و در نتيجه همه آيات هشت گانه قرآن حاكى از اين مى باشند كه خلقت آسمان و زمين در 6 روز مى باشد و تناقض در ميان آيات وجود ندارد.

3. علاوه بر مطالب فوق علامت و قرينه عرض در يك كلام واحد در اينجا وجود دارد كه نخست بيان بخش نخست از خلقت زمين را دو روز بيان كرده و سپس با اضافه بخش ديگر خلقت غذا كه مجموع چهار روز مى باشد. و نظير اين تعبير در زبان عرب و تعبيرات فارسى نيز وجود دارد كه فى المثل گفته مى شود از اينجا تا مكه ده روز طول مى كشد و تا مدينه 15 روز يعنى پنج روز فاصله مكه و مدينه است. و ده روز فاصله اينجا تا مكه (نه اين كه ده روز با پانزده روز كه 25 روز مى باشد)
و با توجه به آيات روشن و محكم كه خلقت آسمان زمين را شش روز بيان كرده و خلقت هر كدام از آسمان و زمين را دو روز معلوم نمود و نيز در سه آيه خلقت آسمان و زمان و آن چيزهايى كه بين آسمان و زمين است را 6 روز قرار داده يقين پيدا مى كنيم منظور از اين چهار روز دو روز مربوط به زمين و دو روز مربوط به خلقت گياهان و حيوانات و غذاها مى باشد و لذا تفسير بزرگ زمخشرى در كشاف به قرينه اين آيات جمله «كل ذلك» را تقدير گرفت. معنى آيه: (مواد غذايى آن را مقدر كرد (اينها همه (زمين و غذاها) در چهار روز بوده (وَ قَدَّرَ فِيها أَقْواتَها (كل ذلك) فِي أَرْبَعَةِ أَيّام).
 
بالا