[ نظر معماری ]احساسات در معماری

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
کی میدونه احساسات در معماری یعنی چی؟
استادمون خواسته که احساسات غم شادی و خشونت رو با احساسات و رنگها در قالب یه حجم ارائه بدیم

:w06::w00:
 

آگرین

عضو جدید
وقتی که دانشجو بودم استادمون از ما خواست شادی و عشق را اسکیس بزنیم
خیلی موضوع جالب شد و بچه ها همه طرحهای جالبی داشتند طرحها را بدون نوشتن نام روی میز چیدیم و استادمون تک تک آنها را از نظر روانشناسی ارزیابی میکرد.

شما میتونی با حجم و رنگ احساسات را به بیننده القا کنی ، احجامی که با رنگ این حس را به خوبی منتقل میکنن
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
دوست عزیزم اگرین زحمت کشیده و اینا رو برام فرستاده منم میزارم تا شمام استفاده کنین
اگرین عزیزم ممنون

4-1- نمادها

حقايق و وقايع بيشماري كه در ماوراء درك بشر قرار دارند او را واداشته تا براي ابراز انديشه ها و مفاهيمي كه بيان يا فهم و توصيف كلامي آنها مشكل بوده است ، نظامهايي از علائم گوناگون ابداع كنند. هرپیامی به ویژه پیامهای بصری با کمک علایم مبادله میشود . هر نوع علامت دریافت شده ، در برگیرنده نوعی اثر می گذارد . هنگامي كه ذهن به پويش نماد مي پردازد با انديشه هايي برخورد پيدا مي كند كه در ماوراء قابليتهاي منطقي عقلاني آن قـرار دارند. اندكي تأمل و در خود فرو رفتن ما را به اين نتيجه ميرساند كه بشـر قادر به دريافت و درك كامل هيچ چيـز نيست . او ميتواند ببيند ( همانگونه كه برونو موناري ميگويد «افراد آنچه را مي بينند كه ميدانند» ) . بشنود، لمس كند و بچشد . اما قابليت هاي ديداري و شنيداري و تمام آگاهيهايي كه از طريق قواي لامسه و چشايي مي تواند براي او حاصل شوند وابسته به تعداد و كيفيت قواي احساسي اوست .
زندگي ما ناشي از برقرار كردن ارتباطمان است . ما ترجيح ميدهيم كه فاصله هاي بعد زماني و مكاني را ، علاوه بر بكارگيري زبان گفتاري از طريق استفاده از علائم نوشتاري در تمام ابعاد آن برطرف سازيم . و از اين طريق ايجاد ارتباط نمائيم . از آنجا كه مدارك مستند دال بر اينند كه استفاده از نمادها ، از سرآغاز پيدايش تمدن جريان داشته است . بي مناسبت بنظر نمي رسيد كه نگاهي كوتاه به تاريخچه چگونگي ارتباط افراد بشر با يكديگر بيفكنيم.
به عنوان مثال علامتهاي موجدار ميتواند نشانه هايي از بيان آب بوده باشد. امروزه نيز در مسير جاده هاي بعضي از كشورها علائمي به چشم ميخورد كه نشان دهنده وجود رودخانه در آنهاست و تعداد خطوط موجداري كه در اين علائم بر روي هم قرار دارند نشان دهنده نوع جريان آب رودخانه از لحاظ تندي و كندي و همچنين كوچكي يا بزرگي رودخانه است .

4-1-1- دايره

دايره در وهله اول نقطه اي است گسترش يافته . سمبوليسم يا تفسير نمادين آن در برگيرنده مفاهيم كمال ، يكپارچگي و نبود هر نوع تمايز و تفكيك است . علاوه بر مفهوم كمال كه به طور ضمني در دل نقطه ازلي وجود دارد، دايره نمادي از خلاقيت ، يعني خلق جهان در مقابل خلق نيز هست . دواير متحدالمركز نمايانگر طبقات و سلسله مراتب وجوداند . حركت دايره اي كامل و تغييرناپذير است ، بدون آغاز ، بدون انجام و لايتغير . به همين خاطر است كه دايره نمادي از زمان ميباشد. زماني كه به عنوان مجموعه زنجيره واري از لحظات كه به نحوي پي در پي ، بدون تغيير و شبيه يكديگر به دنبال هم تكرار ميشوند. تعريف شده است . علاوه بر اين ، دايره كه نمادي از حركت پيوسته و مدور آسمان مي باشد، با الوهيت نيز در ارتباط است .(شكل1-4)
در مرتبه بالاتري از تعبير، آسمان نيز خود به نمادي بدل مي شود ، نمادي از جهان معنوي ، ناديدني و متعالي با اينهمه ، دايره در معنايي مستقيم تر نشان دهنده آسمان كيهاني است ، بخصوص آن هنگام كه آسمان در تلاقی به زمين قرار ميگيرد و با آن هماهنگ مي شود.
در مركز دايره ( يعني همان نقطه ) تمام شعاعها به نحوي هماهنگ كنار يكديگر جمع ميشوند: اين نقطه در برگيرنده تمام خطوطي است كه از مبنائي مشترك هماهنگ با يكديگر نشأت مي گيرند. تماميت و يكپارچگي اين خطوط در اين نقطه مركزي در اوج كمال خويش است. دواير متحدالمركز كه در آثار مربوط به مذهب بودائي زِن غالباً به چشم ميخورد نمادي از آخرين مرحله تكامل دروني يا هماهنگي معنوي است .
با اينهمه دايره يا اين شكل ازلي بيش از آنكه دايره باشد يك كره است ، زيرا دايره كره اي نمودار شده از زاويه مقطع است . به همين خاطر است كه « بهشت زميني » به شكل دايره نمايانده شده است . تحول و تكامل مربع به دايره درماندالا شبيه به تكامل يافتن تبلور مكاني ، يا نيروانا ، به مرحله نامعلوم بودن اصليت است . كه در اصطلاح شرق همان عبور از زمين و رفتن به آسمان ميباشد. مربع نمايانگر تغييرناپذيري كائنات و دايره با حركت پوياي خود نمايانگر تغييرات زميني است. در متني كهن آمده است كه خداوند همچون دايره اي است كه مركزش همه جا و محيطش هيچ كجاست .
دايره ساده ترين منحني و در واقع كثيرالاضلاعي است كه داراي بي نهايت ضلع مي باشد. قرار گرفتن حتي يك نقطه بر محيط آن نشانگر بريدگي در پيوستگي است . زيرا به معناي آغاز يا پاياني است كه زائل كننده مفهوم « ابديت» مي باشد.

3-1-2- مربع
دايره بيش از هر شكل هندسي ديگر در هرآنچه با حركت و پويش سروكار پيدا ميكند حضور دارد بر طبق يك ضرب المثل چيني ، بينهايت عبارت است از مربعي بدون گوشه . «مربع يكي از اشكال هندسي است كه بيش از هر شكل ديگر و به عنوان جهاني ترين صورت در زبان نمادها به كار گرفته شده است».
بر طبق نظر فيثاغورس مربع نماينده ي وحدت گونه ها و نشان دهنده ي برابري يك چيز با خودش به نحوي نا متناهي است و نتيجتاً مي تواند نمادي از عدالت قانون تلقي شود كه همه را به يك چشم مينگرد . از نظر افلاطون مربع نماينده هماهنگي است كه عاليترين فضيلت به شمار مي آيد : شناختي كامل كه شخص مي تواند از طريق آن به حقيقت مطلق دست يابد.
مربع شكلي نيست كه صرفاً در ميان نمادها رواج داشته باشد، اين شكل پر راز و رمز و ثبات گرا ، همراه با مستطيل كه خود زائيده آن است ، معماران و هنرمندان زيادي از سراسر جهان را در طول تاريخ الهام بخشيده و آنان را به ابداع سطوح و ساختهاي سه بعدي واداشته است.
مربع ، همراه با دايره ، مثلث متساوي الاضلاع و صليب (نشأت گرفته از خود مربع ) ، يكي از بنيادي ترين شكلهاي نمادين به شمار مي رود . شكل(2-4)



مربع نمادي است از زمين در برابر آسمان ( دايره ) ، و در سطحي ديگر ، نمادي است از جهان مخلوق ( زمين و آسمان ) در برابر خلق ناشده و خالق ، به عبارت ديگر آنتي تزي است از عالم متعالي .
نماد شناسي مربع به ميزان زيادي با صليب رابطه دارد، بخصوص كه صليب رابطه اي ظريف ميان عدد چهار با مربع برقرار ميكند. صليب بيش از هر نمادي بيشترين تعداد از اشكال هندسي ، يعني نمادها را در هم ادغام مي كند. بالهاي دوگانه صليب با تشكيل چهار نقطه در انتهاي خود مبناي تمام نمادهاي «جهت ياب » را تشكيل ميدهند كه در تمام سطوح زندگي بشر كاربرد دارند و داراي نقشي تركيب كننده و سنجشي هستند .
صليب را در طبيعت نيز ميتوان يافت : انسان با بازوان گشاده اش ميتواند اين شكل را بسازد و لئوناردو داوينچي و همچنين هنرمندان ديگر از اين نماد به منظور ارائه تناسبي در حد اعلي سود جسته اند . مربع متجسم ترین صورت خلقت ، در حد زمین ، نماینده کمیت است حال آنکه دایره در حد آسمان ، نماینده کیفیت، واین دو از طریق مثلث ، متضمن هر دو جنبه است ، ادغام میشود مربع زمین قائده ایست که عامل عقل به آن کارگر است تا آنچه زمینی ست در دایره آسمان از نو ادغام به مقام جمع رساند. مربع از جهت عکس این تماثل ، در حد نمادی از مظهر آخرین عالم مخلوقه ، به اولین بازگشت میکند ، چنین است که بیت المقدس آسمانی مربعی فرض میشود با صفتهای بقاء و ثبات ، ودایره بهشت روی زمین (باغ عدن) به شمار می رود .
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
از اونجایی که قراره من این تاپیک رو به سر انجام برسونم:
استادمون گفته یه ورودی طراحی کنید که خشونت رو برسونه
منم طرح خودم رو میزارم اینجا
ببخشید که خام هست ولی رنگایی که استفاده کردم رو نوشتم براتون
اگه سئوالی هست در خدمتم
 

آگرین

عضو جدید
از اونجایی که قراره من این تاپیک رو به سر انجام برسونم:
استادمون گفته یه ورودی طراحی کنید که خشونت رو برسونه
منم طرح خودم رو میزارم اینجا
ببخشید که خام هست ولی رنگایی که استفاده کردم رو نوشتم براتون
اگه سئوالی هست در خدمتم
چرا ورودی خشونت را برسونه :surprised::surprised:؟؟؟؟؟؟چرا استادتون گفته ورودی خشونت را برسونه(علت را گفته؟:eek:)( من حس خوبی نسبت به اینکه ورودی در بدو ورود حس خشونت داشته باشه ندارم:surprised:) ، ورودی باید حس دعوت کنندگی داشته باشه و به طور کلی نمایانگر حس و حال مکانی باشه که ما میخواهیم وارد آن بشیم.(ما وردوی یه مهد کودک را مانند ورودی یه دانشگاه طراحی نمیکنیم):)
خوشحال میشم نظردوستان را در این مورد بخونم:gol:
 

آگرین

عضو جدید
سلام آگرین جان - خیلی ممنون :w27:
آگرین جان این مطلبت منبع هم داره ؟؟؟؟
خیلی جالب بود می خوام ادامشم بخونم (1-1 و 2-1 و 3-1 و ... )


هوهنه گر ، آلفرد
مترجم : علي صلح جو
نمادها و نشانه ها
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

منبع قسمت آخر مربع (مربع متجسم ترین_ تا آخر) از
کتاب حس وحدت _ نادر اردلان ، لاله بختیار _ ترجمه حمید شاهرخ _ نشر خاک
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

cute

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام:gol::gol:
عزیز عکسی که گرفتی کیفیتش خوب نیست
اگه میتونی یه عکس دیگه بذار
ببینم این خشونت فقط باید با رنگ القا شه
چون حجم خشونتی رو نشون نمیده
و منم مثل آگرین برام سواله چرا خشونت؟
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام:gol::gol:
عزیز عکسی که گرفتی کیفیتش خوب نیست
اگه میتونی یه عکس دیگه بذار
ببینم این خشونت فقط باید با رنگ القا شه
چون حجم خشونتی رو نشون نمیده
و منم مثل آگرین برام سواله چرا خشونت؟
با موبایل گرفتم عزیزم
رنگ برا نشون دادن احساسات خیلی موثر هستن
استادمون ازمون خواسته 4 تا ورودی طراحی کنیم با 4 موضوع خشونت - لطافت - شادی و غم
 
  • Like
واکنش ها: cute

cute

عضو جدید
کاربر ممتاز
با موبایل گرفتم عزیزم
رنگ برا نشون دادن احساسات خیلی موثر هستن
استادمون ازمون خواسته 4 تا ورودی طراحی کنیم با 4 موضوع خشونت - لطافت - شادی و غم


حق با توئه
اما بهتر در مورد حجمش کمی تغییر نظر کنی
چون همون طور که گفتم خشونت القا نمی کنه
خیلی دوست دارم در انتها کارتو ببینم
ورودر با موضوع غم و شادی باید جالب باشه
موفق باشی:gol::gol:
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
حق با توئه
اما بهتر در مورد حجمش کمی تغییر نظر کنی
چون همون طور که گفتم خشونت القا نمی کنه
خیلی دوست دارم در انتها کارتو ببینم
ورودر با موضوع غم و شادی باید جالب باشه
موفق باشی:gol::gol:
عزیز به 2 تا استاد نشون دادم و به 10 نفر از همکلاسیام
همه گفتن خشونت
حتما کار تکمیل شدم رو 1 شنبه میزارم
ممنون
 
  • Like
واکنش ها: cute

RAINY_NIGHT

عضو جدید
سلام:gol::gol:
عزیز عکسی که گرفتی کیفیتش خوب نیست
اگه میتونی یه عکس دیگه بذار
ببینم این خشونت فقط باید با رنگ القا شه
چون حجم خشونتی رو نشون نمیده
و منم مثل آگرین برام سواله چرا خشونت؟
منم موافقم.به نظر من اگه می خوای خشونت و نشون بدی از مثلث های کشیده استفاده کن.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
منم موافقم.به نظر من اگه می خوای خشونت و نشون بدی از مثلث های کشیده استفاده کن.
ممنونم از همتون که سر میزنین
اگه همتون نظرتون اینه باشه
من یکشنبه شما رو در جریان ادامه ی نظرات استادم میزارم
 

زیگورات

عضو جدید
باید یه حسی رو تو کارم ایجاد کنم ولی نمیدنم چطوری و چه حسی؟ و این حس باید طوری باشه که به شعور بیننده بر نخوره مثلا نماش یه دوربین نباشه که بگه اینجا خانه عکسه با نمایش حسها به بیننده بفهمونه که این مکان چه جاییه.

سلام موضوع خوبیه .منم اول راه طراحیم و دوست دارم اطلاعاتم زیاد بشه و یه راهنمایی هم میخوام ؟ استادمون خواسته برای خانه عکس جوان طرح بدیم و ماکتشو بسازیم با توجه به اینکه یه سری افراد با علاقه و هدف مشترک تو یه مکان صمیمی (خانه) دور هم جمع میشن و فعالیت میکنن. با توجه خاص به مفهوم نور چون خانه عکسه0 به نظرم
:)
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
باید یه حسی رو تو کارم ایجاد کنم ولی نمیدنم چطوری و چه حسی؟ و این حس باید طوری باشه که به شعور بیننده بر نخوره مثلا نماش یه دوربین نباشه که بگه اینجا خانه عکسه با نمایش حسها به بیننده بفهمونه که این مکان چه جاییه.

سلام موضوع خوبیه .منم اول راه طراحیم و دوست دارم اطلاعاتم زیاد بشه و یه راهنمایی هم میخوام ؟ استادمون خواسته برای خانه عکس جوان طرح بدیم و ماکتشو بسازیم با توجه به اینکه یه سری افراد با علاقه و هدف مشترک تو یه مکان صمیمی (خانه) دور هم جمع میشن و فعالیت میکنن. با توجه خاص به مفهوم نور چون خانه عکسه0 به نظرم
:)
چه کمکی میتونم بکنم دوست عزیز ؟
 

archi_atish

عضو جدید
کاربر ممتاز
استاد ما هم ازین کارا می کنه
ما هفته پیش حس شیطونی...تنفر...عصبانیت...حتی تبادل اطلاعات رو طراحی کردیم ! !
فکر می کنم یکی از دلیلاش این باشه که می خوان ما ذهنمون دورو ور همه چی بره
 

archi_atish

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا ورودی خشونت را برسونه :surprised::surprised:؟؟؟؟؟؟چرا استادتون گفته ورودی خشونت را برسونه(علت را گفته؟:eek:)( من حس خوبی نسبت به اینکه ورودی در بدو ورود حس خشونت داشته باشه ندارم:surprised:) ، ورودی باید حس دعوت کنندگی داشته باشه و به طور کلی نمایانگر حس و حال مکانی باشه که ما میخواهیم وارد آن بشیم.(ما وردوی یه مهد کودک را مانند ورودی یه دانشگاه طراحی نمیکنیم):)
خوشحال میشم نظردوستان را در این مورد بخونم:gol:
عزیزم یه موقع هستش که یه کار از یه مهندس معمار میخوان
شاید طراحیه یه موزه ..موزه جنگ یا موزه تاریخ زندگیه هیتلر یا موزه نا ملایماتی که در طول تاریخ سر یه کشور اومده(اینا مثال بود)
اینجور مواقع همون طرح ورودی که مثلاحس خشونت رو بده می تونه نقطه قوت کار یه مهندس معمار باشه
و خلاصه مثالهائی ازین قبیل
 

archi_atish

عضو جدید
کاربر ممتاز
کی میدونه احساسات در معماری یعنی چی؟
استادمون خواسته که احساسات غم شادی و خشونت رو با احساسات و رنگها در قالب یه حجم ارائه بدیم

:w06::w00:
و البته کل معماری یعنی احساسات
معمار بی احساس مثل ببر بی دندون میمونه
 

tanha990

عضو جدید
این ورودی که گذاشتین اصلا خشونت را نمیرسونه بیشتر من حس میکنم یه مکان صنعتی هست که سعی شده خیلی تمیز و با سطح های صاف باشه ...
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نمیدونم شاید حق با شما باشه
عجیبه که طرز فکر ها متفاوته که البته در این مورد خاص نباید باشه
من همچنان روی نظر خودم اصرار دارم
ممنون از حضورتون
بی خبرتون نمیزارم
 

atepte_poloos

عضو جدید
سلام به همه ی دوستان
اینم کاره من
با همون مفهوم خشونت


کار منم خامه ولی تکمیل شدشو هم می ذارم
منتظر نظراته سازندتون هستم................
 

سـعید

مدیر بازنشسته
حس جزئی از وجود انسان است که با حالت های مختلف از ذهن آدمی متبلور میشود . حس عاملی برای بیان و عکس العمل به آنچیزیست که ما درک میکنیم و پاسخش را میدهیم..
حال اینکه چطور پاسخ را با چه حسی بیان کنیم بستگی به عوامل زیادی دارد که میتونم به ذات هر شخص و تفکرات او اشاره کنم..
چون منشا و آغاز تمامی انسان ها از یک جاست و به خالق یکتا برمیگرده پس ما میتونیم حس های مشترکی را در خود ببینیم که بیان آنها در حد بسیار زیادی با هم مشابه هستند...
هر کسی احساسات خود را به گونه ای متفاوت بیان میکنه. به طور مثال : در حس شادی 1 نفر با جیغ زدن , 1 نفر با حرکات شدید , 1 نفر با یک لبخند و حتی 1 نفر ممکن است که بی تفاوت باشه...
گونه های دیگه ای هم برای بیان حس وجود داره که بیان حس در معماری رو میشه به صورت نمونه توضیح داد..
ابتدا باید حس های طبیعی اشکال رو درک کنیم..

خطوط شکسته : حس های از قبیل خشونت , تیزی , عصبانیت ,
خطوط راست افقی : درستی , افق , راستی , پاک
خطوط راست قائم : استواری , هدف , ارتفاع
خطوط مواج : حرکت , زمان , پویایی , جریان , لطافت
مربع : استواری , نظم , قانون , ثبات
مثلث : استواری , اقتدار , سکون
دایره : حرکت , سرعت , روان , زمان

برای بیان حس در معماری ابتدا فاکتور های بیان شده را درک کنید و با توجه به موضوعی خواسته شده به صورت خالص و همچنین ترکیبی استفاده کنید..

البته با توجه که حس چیزی ذاتی ست نمیشه همیشه قانونی رو برای اون در نظر گرفت چون به عنوان مثال طرحی که برای من حسی از استواری رو بیان مبکنه ممکن است برای یک شخص دیگه حسی از سکون رو القا کند..

موفق باشید..
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلاااااام به همگی
اول بزارین 1 عکس از کارم بزارم ...


خوب اینم 1 عکس از راندوش..


خوب در مورد خشونت باید بگم طرحم رد نشد ولی قراره روش بیشتر کار کنم که شما رو از نتیجه بی خبر نمیزارم
در مورد لطافت باید بگم طرحم به کلی رد شد(راست میگفت خودمم خیلی خوشم نیمد)
در مورد غم فکر کنم خوشش اومد:w15:خوشحال شدم
حالا فعلا اینا رو داشته باشین برمیگردم
 

داروگ

عضو جدید
سلام من ترم 4 کاردانی هستم
اولین نظره که تو سایت میزارم .
من کوچکتر از اینم که نظر بدم.اما با تمام احترامات...
این ورودی که من می بینم شاید نامتعادل و نا متقارن باشه تا حدودی حس معلق بودن رو نشون بده ولی میشه به سادگی دید که خشونت رو تا 10%بیشتر نمی رسونه از نظر من تا میتونی از تزلزل و آشفتگی استفاده کن اگه من باشم از شکستن شیشه کانسپت می گیرم.:w10::w10:
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام من ترم 4 کاردانی هستم
اولین نظره که تو سایت میزارم .
من کوچکتر از اینم که نظر بدم.اما با تمام احترامات...
این ورودی که من می بینم شاید نامتعادل و نا متقارن باشه تا حدودی حس معلق بودن رو نشون بده ولی میشه به سادگی دید که خشونت رو تا 10%بیشتر نمی رسونه از نظر من تا میتونی از تزلزل و آشفتگی استفاده کن اگه من باشم از شکستن شیشه کانسپت می گیرم.:w10::w10:
ممنون که اومدی
قابل توجه دختر خانما و آقا پسرا
این ورودی که گفته بودم خشم رو میرسونه آیا تائید شد
استاد گفتن و من بار دیگر بسی خوشحال شدم :w15:
ممنون از همه و داروگ
ادامه دارد ...
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
موضوع مورد بحث در این تاپیک به پایان رسید
از همه ی دوستانی که کمک کردن ممنون
دستتون مر30
 

Similar threads

بالا