نرم افزار آباکوس

alireza2013

عضو جدید
در مورد آباکوس بیشتر توضیح بدین. چگونه در پایان نامه ارشد از این برنامه استفاده کرد
 

reza2011

عضو جدید
نرم افزار آباکوس از جمله نرم افزاری های قدرتمند اجزای محدود در بازار است. اسم و نشان این نرم افزار از لغت abacus در زبان انگلیسی به معنای چرتکه گرفته شده است .

ABAQUS قابليت حل مسايل از يك تحليل خطي ساده تا پيچيده ترين مدلسازي غير خطي را دارا مي باشد. اين نرم افزار داراي مجموعه المانهاي بسيار گسترده اي مي باشد كه هر نوع هندسه اي را مي توان توسط اين المان ها مدل كرد. همچنين داراي مدل هاي رفتاری بسيار زيادي است كه در مدلسازي انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظير فلزات، لاستيك ها، پليمرها، كامپوزيت ها، بتن مسلح، فومهاي فنري و نيز شكننده و همچنين مصالحی ژئوتکنیکی نظير خاك و سنگ، قابليت بالايي را ممكن مي سازد. نظر به اينكه ABAQUS يك ابزار مدلسازي عمومي و گسترده مي باشد، استفاده از آن تنها محدود به تحليل مسائل مكانيك جامدات ( یعنی مسئله تنش - کرنش) نمي شود. با استفاده از اين نرم افزار مي توان مسايل مختلفي نظير انتقال حرارت، نفوذ جرم، تحليل حرارتي اجزاء الكتريكي، اكوستيك، تراوش و پيزو الكتريك را مورد مطالعه قرار داد. ABAQUS با وجود اينكه مجموعه قابليتهاي بسيار گسترده اي را در استفاده از نرم افزار اختيار كاربر قرار مي دهد، كار نسبتا ساده اي مي باشد. پيچيده ترين مسايل را مي توان به آساني مدل كرد. به عنوان مثال مسايل شامل بيش از يك جزء را مي توان با ايجاد مدل هندسي هر جزء و سپس نسبت داده رفتار ماده مربوطه به هر جزء و سپس مونتاژ اجزاء مختلف مدل كرد. در اغلب مدلسازي ها، حتي مدلهاي با درجه غير خطي بالا، كاربر مي بايست تنها داده هاي مهندسي نظير هندسه مساله، رفتار ماده مربوط به آن، شرايط مرزي و بار گذاري آن مساله را تعيين كند. آباکوس در يك تحليل غير خطي، به طور اتوماتيك ميزان نمو بار و رواداری های همگرايي را انتخاب و همچنين در طول تحليل مقادير آنها را جهت دستيابي به يك جواب صحيح تعديل مي كند. در نتيجه كاربر به ندرت مي بايست مقادير پارامترهاي كنترلي حل عددي مساله را تعيين كند.

نرم افزار آباکوس شامل ۴ بخش است:

  1. Abaqus/CAE که شامل محیطی برای طراحی و مدلسازی (پیش پردازش)و نمایش گرافیکی نتایج حاصل از تحلیل است.
  2. Abaqus/CFD که یک نرم افزار تحلیل دینامکی سیالات است و از نسخه ۶٫۰ به بعد به این مجموعه نرم افزاری اضافه شد.
  3. آباکوس/استاندارد که یک تحلیل گر کلی بر مبنای روش اجزای محدود می‌باشد و از رویکرد انتگرال گیری ضمنی استفاده می‌کند.
  4. Abaqus/CFD که یک تحلیل گر خاص اجزای محدود می‌باشد و از رویکرد صریح برای انتگرال گیری استفاده می‌کند و برای حل سیستم‌های غیرخطی شامل مسائل تماس و در حالت بارگذاری گذرا کاربرد دارد.

همچنین این نرم افزار از زبان برنامه نویس منبع باز Python برای برنامه نویسی در داخل نرم افزار پشتیبانی می‌کند. وجود امکان اسکریپت نویسی در داخل نرم افزار، قابلیت های مدلسازی آن را دو چندان می کند.
یکی از مهمترین قابلیت های نرم افزار آباکوس نسبت به سایر نرم افزارهای اجزای محدود موجود، امکان تغییر و اضافه کردن به امکانات و کتابخانه های نرم افزار است. قابلیتی تحت عنوان «ساب روتین» نویسی که ابزاری بسیار قدرتمند برای کاربران حرفه ای می باشد. ساب روتین در واقع یک مجموعه کد است که توسط کاربر با استفاده از زبان برنامه نویسی فرترن برای کاربرد خاصی نوشته می شود. با استفاده از این قابلیت می توان مواردی نظیر تعریف مدل های رفتاری جدید، انجام بارگذاری های خاص و ... را انجام داد.

دانلود فايهاي آموزشي آباكوس
 
بالا