مهم :راه حلهایی برای خودروهای پرمصرف

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژاپن موفق به ساخت خودرو ای با سوخت آب شد

شاید برایتان اتقاق افتاده باشد که آرزو کنید به جای رفتن به ایستگاهای بنزین و ایستادن در صف های طویلش برای سوخت گیری خودرو خود از آب شرب منزلتان استفاده میکردید.
حالا دیگر نیاز نیست آرزو کنید. چون کمپانی Genepax ژاپن توانست خودرو ای با سوخت آب طراحی کند.
این خودرو می تواند توان لازم برای راه اندازی موتورش را تنها از طریق یک باک آب و مقداری هوا تولید کند.
به گفته شرکت سازنده در این طرح از یک سلول الکترو شیمیایی ساده استفاده میشود.
الکترود های این سلول از جنس نوعی پلاتین خاص است که به نامMembrane electrode Assebly-MEA مشهورند. فعلا مکانیزم ساخت این الکترودها در انحصار شرکت سازنده می باشد.
در ضمن یک واکنش شیمیایی ساده که بین این الکترودها و آب صورت میگیرد اکسیژن و هیدروژن سازنده آب از یکدیگر جداسازی میشود.
این واکنش نیاز به استفاده از هیچ نوع کاتالیزوری جهت تسریع فرایند فوق ندارد.سپس از هیدروژن آزاد شده به عنوان عمده ترین سوخت جهت راه اندازی موتور آن استفاده می شود.اگر کمی در مورد واکنش های شیمیایی بدانید بی شک منتظر هستید تا از لوله اگزوز این خودرو گاز دی اکسید کربن ساتع شود. در حالیکه فرایند مذکور به گونه ای طراحی و سازماندهی می شود که هیچ نوع محصول مازاد فرعی نظیر گاز دی اکسید کربن در آن دیده نمی شود.
شاید ظاهرش برای عده ای چندان جذاب نباشد اما به هر حال طرحیست که می تواند طرفداران زیادی در دنیا برای خود پیدا کند. چیزی که فراوان است آّب!
 
آخرین ویرایش:

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم مرجع

اینم مرجع

new fuel cell system "Water Energy System (WES)," which uses water as a fuel and does not emit CO2.
The system can generate power just by supplying water and air to the fuel and air electrodes, respectively, the company said at the press conference, which took place June 12, 2008, at the Osaka Assembly Hall.
The basic power generation mechanism of the new system is similar to that of a normal fuel cell, which uses hydrogen as a fuel. According to Genepax, the main feature of the new system is that it uses the company's membrane electrode assembly (MEA), which contains a material capable of breaking down water into hydrogen and oxygen through a chemical reaction.
Though the company did not reveal the details, it "succeeded in adopting a well-known process to produce hydrogen from water to the MEA," said Hirasawa Kiyoshi, the company's president. This process is allegedly similar to the mechanism that produces hydrogen by a reaction of metal hydride and water. But compared with the existing method, the new process is expected to produce hydrogen from water for longer time, the company said.
With the new process, the cell needs only water and air, eliminating the need for a hydrogen reformer and high-pressure hydrogen tank. Moreover, the MEA requires no special catalysts, and the required amount of rare metals such as platinum is almost the same as that of existing systems, Genepax said.
Unlike the direct methanol fuel cell (DMFC), which uses methanol as a fuel, the new system does not emit CO2. In addition, it is expected to have a longer life because catalyst degradation (poisoning) caused by CO does not occur on the fuel electrode side. As it has only been slightly more than a year since the company completed the prototype, it plans to collect more data on the product life.
At the conference, Genepax unveiled a fuel cell stack with a rated output of 120W and a fuel cell system with a rated output of 300W. In the demonstration, the 120W fuel cell stack was first supplied with water by using a dry-cell battery operated pump. After power was generated, it was operated as a passive system with the pump turned off.
This time, the voltage of the fuel cell stack was 25-30V. Because the stack is composed of 40 cells connected in series, it is expected that the output per cell is 3W or higher, the voltage is about 0.5-0.7V, and the current is about 6-7A. The power density is likely to be not less than 30mW/cm2 because the reaction area of the cell is 10 x 10 cm.
Meanwhile, the 300W fuel cell system is an active system, which supplies water and air with a pump. In the demonstration, Genepax powered the TV and the lighting equipment with a lead-acid battery charged by using the system. In addition, the 300W system was mounted in the luggage room of a compact electric vehicle "Reva" manufactured by Takeoka Mini Car Products Co Ltd, and the vehicle was actually driven by the system.
Genepax initially planned to develop a 500W system, but failed to procure the materials for MEA in time and ended up in making a 300W system.
For the future, the company intends to provide 1kw-class generation systems for use in electric vehicles and houses. Instead of driving electric vehicles with this system alone, the company expects to use it as a generator to charge the secondary battery used in electric vehicles.


Although the production cost is currently about ¥2,000,000 (US$18,522), it can be reduced to ¥500,000 or lower if Genepax succeeds in mass production. The company believes that its fuel cell system can compete with residential solar cell systems if the cost can be reduced to this level.
 

پیوست ها

  • thumb_230_2D.jpg
    thumb_230_2D.jpg
    12.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • thumb_230_2C.jpg
    thumb_230_2C.jpg
    9.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوخت شکلاتی

سوخت شکلاتی

از خودرویی كه با زائدات كارخانه های شكلات سازی كار می كند و از الیاف گیاهی در ساخت آن بهره گرفته شده است، رونمایی شد.
نام این خودرو “ World Fisrt F3 ” است و سازندگانش امیدوارند ، این خودرو با سرعت 145 مایل در ساعت (233 كیلومتر در ساعت) حركت كند و الهام بخش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست باشد.


WorldFirstF3

این خودرو با روغن های نباتی و زائدات شكلات كه به سوخت زیستی تبدیل شده اند، حركت می كند؛ فرمان این خودرو، از الیاف گیاهی ساخته شده و از هویج و دیگر سبزی های ریشه ای گرفته شده است.
همچنین صندلی این خودرو، از الیاف گیاه كتان و فوم روغن دانه سویا ساخته شده و بدنه این خودرو نیز از الیاف گیاهی تهیه شده است.
دانشمندان دانشگاه وارویك می گویند: خودروی جدید سریع ترین خودرو در نوع خود است و سوخت آن از مواد زیستی و از مواد تجزیه پذیر تهیه شده است.
دانشمندان امیدوارند، این خودرو چند هفته دیگر كه در جاده آزمایش می شود، بتواند به سرعت بیش از 145 مایل در ساعت (344 كیلومتر در ساعت) دست یابد.
دانشمندان با این خودرو با سرعت حدود 60 مایل در ساعت (96 كیلومتر در ساعت) حركت كرده اند و اكنون در حال تنظیم نهایی موتور هستند تا بتوانند با بیشترین سرعت با آن حركت كنند.
@ سایت اختصاصی WorldFirstF3
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیو دیزل

بیو دیزل

امیر صمیمی كارشناسی ارشد مهندسی شیمی - پیشرفته



بیودیزل چیست؟
بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی کار می‌کند و برای این کار اصولاً هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل، ظرفیت و دامنه کار گازوئیل را حفظ می‌کند.استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌هاینسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق می‌شود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش‌های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می‌یابد. با بکاربردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می‌شود (چون اکسیژن موجود در بیودیزل احتراق کامل به CO2 را ممکن می‌سازد).
بخش سولفات از بین می‌رود (زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد) اما قسمتی محلول یا هیدروکربن به همان صورت باقی می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند، بنابراین بیودیزل باتکنولوژی جدیدی مانند کاتالیست‌ها (که از ذرات محلول گازوئیل می‌کاهند نه کربن جامد) وEGR (با کربن کمتر عمر موتور بیشتر می‌شود) بسیار خوب کار می‌کند.ویژگی‌های شیمیایی: ویژگیهای فیزیکی بیودیزل بسیار شبیه گازوئیل معمولی است. با این حال،ویژگیهای خروجیهای اگزوز بیودیزل بهتر از گازوئیل معمولی است
ویژگیهای فیزیکی بیودیزل
وزن مخصوص ۸۸/۰
ویسکوزیته ۲۰ درجه سلسیوس (سانتی استوک) ۵/۷
عدد ستان(اندیس ستان) ۴۹
نقطه اتصال ***** سرد(درجه سلسیوس) ۱۲-
ارزش حرارتی خالص (کیلوژول در لیتر) ۳۳۳۰۰
بیودیزل چگونه ساخته می‌شود؟
بیودیزل را میتوان از روغنهای گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید کرد. این گازوئیل از منابع داخلی قابل تجدید بوجود می‌آید. این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیکی است و هنگامیکه بعنوان یک جزء ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازمند حداقل تغییرات در موتور است و نسبت به گازوئیلی که جایگزینش می‌شود، سوختی پاک است.روغن‌های گیاهی می‌توانند برای تولید ترکیبات شیمیائی- که استر خوانده می‌شوند- ، با یک الکل (معمولاً متانول) ترکیب شوند. زمانیکه این استرها به منظور سوخت مورد استفاده قرار میگیرند،بیودیزل خوانده ‌شوند. گلیسیرول (که در داروسازی و تولید لوازم آرایش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد) به عنوان یک محصول فرعی تولید می‌شود اخیراً بیودیزل طی فرایندی با نام Transesterification تولید ‌شود.
در این فرآیند ابتدا روغن گیاهی( یا چربی حیوانی) از ***** عبور داده می‌شود، سپس برای از بین بردن اسیدهای چرب آزاد،با قلیا فرآیند می‌گردد؛ بعد با یک الکل (معمولاً متانول) و یک کاتالیزور (معمولاً هیدروکسید سدیم یا پتاسیم) ترکیب می‌شود. تری گلیسریدهای روغن برای تشکیل استرها و گلیسرول واکنش شیمیایی انجام می‌دهند و بعداً‌ از یکدیگر جدا شده و مورد تصفیه قرار می‌گیرند. بیشتر تمایلاتی که امروز برای تولید بیودیزل وجود دارد ناشی از ظرفیت بسیار بالای تولید سویا،تولیدات مازاد و کاهش قیمت‌ها است. متیل سویات، یا سوی دیزل که از واکنش متانول با روغن سویا حاصل می‌شود، اصلی‌ترین شکل بیودیزل در آمریکاست.
چربیهای بلااستفاده حیوانی و روغن سوخته ( که بعنوان ” شبه گریس“ شناخته می‌شوند) نیز منابع و ذخایر خوبی هستند. این منابع از روغن سویا ارزان‌ترند و به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های تامین مواد اولیه در نظر گرفته می‌شوند. بادام زمینی، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و کنولا (گونه‌ای از دانه شلغم روغنی) نیز از منابع روغنی دیگرند. استرهایی که از هر یک از این منابع ساخته شده‌اند گرچه شاید در میزان انرژی عدد ستان (مشابه اکتان بنزین) یا دیگر مشابهات فیزیکی کمی متفاوت باشند اما می‌توانند با موفقیت در موتورهای گازوئیلی مورد استفاده قرار گیرند.
بازار بیودیزل
بیودیزل سوختی تقریباً ناشناخته است و برای رسیدن به استفاده تجاری گسترده، باید از موانع گوناگونی بگذرد. این سوخت می‌بایست قبل از هرگونه ورود به بازار، بر موانع نظارتی فائق آید و قیمت آن نیز رقابتی تر شود.به نقل از سازمان سوخت‌های طبیعی آمریکا، با انگیزه بالای دولت، تولید بیودیزل از دانه‌های روغنی می‌تواند به حدود ۲ میلیارد بشکه در سال برسد که این رقم حدود ۸ درصد مصرف بزرگراهی گازوئیل در اوایل این قرن است. بیودیزل با بازار کنونی‌اش احتمالاً‌ به عنوان سوخت مورد استفاده در ناوگان اتوبوس و کامیون‌های سنگین لحاظ می‌شود ( که در ابتدا به صورت ترکیب با گازوئیل فسیلی با استاندارد ۲۰ درصد است.) اخیراً، هر گالن متیل سویات بیش از ۲ دلار قیمت دارد و قیمت آن با گازوئیل که ۶۵ تا ۷۰ سنت درگالن است رقابت می‌کند. هزینه‌های تامین مواد اولیه علت ۹۰ درصد از هزینه‌های مستقیم تولیدند که هزینه سرمایه و برگشت سرمایه را نیز شامل می‌شوند به عنوان مثال، برای تولید یک گالن بیودیزل به ۷،۳ پوند روغن سویا نیاز داریم که قیمت آن حدود ۲۰ سنت برای هر پوند است.بنابراین فقط هزینه‌های تامین مواد برای تولید هر گالن متیل سویات، حداقل ۱،۵۰ دلار است که این رقم بدون احتساب هزینه‌های بازاریابی است.
تلاش می‌شود که با توسعه گیاه‌های پیوندی سویا که دارای روغن بیشتری هستند، بتوان این هزینه‌ها را کاهش داد. برای مثال، دانه‌های سویا، حدودا ۲۰ درصد روغن دارند در حالیکه دیگر دانه‌های روغنی دارای بیش از ۵۰ درصد روغن‌اند. ذخیره روغن دانه‌های شلغم روغنی اروپا که مورد استفاده قرار می‌گیرند حدوداً ۴۰ درصد است .
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوخت زیستی چیه

سوخت زیستی چیه

مطالعه بفرمایید
 

پیوست ها

  • p0102201160511-1XP5XR.pdf
    261.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا