مهمترین رویدادهای ایران .جهان در طول تاریخ

مهرانه م

عضو جدید
مهمترين رويدادهاي ايران و جهان در طول تاريخ در اين روز 4 مي

دولت ايران ورود يونانيان را به ساتراپي خود، مصر ممنوع كرد

فرماندارايراني مصر در بهار سال ۴۵۴ پيش از ميلاد با صدور دستوري ورود يونانيان رابه مصر ممنوع اعلام كرد. طبق محاسبه تقويم نويسان، اين دستور كه به سهزبان و سه خط نوشته شده بود چهارم ماه مه آن سال صادر شده بود. علت صدوراين دستور اين بود كه يونانيان به تحريك مصري ها بر ضد دولت ايران ادامهمي دادند. يونانيان قبلا هم مصريان را بر ضد دولت ايران به شورش واداركرده بودند كه شورش آنان سركوب شده بود و يونانيان محرك پس از مصادره كشتيهايشان توسط ساتراپ ايراني مصر، اخراج (ديپورت) شده بودند. در قرون قديم،مصر به مدت 121 سال يك ساتراپي (ايالت) ايران بود.

زادروز خواجه عبدالله انصاري: اديب، عارف و انديشمند ايراني

خواجهعبدالله انصاري اديب، عارف و انديشمند ايراني، چهارم مه سال ۱۰۰۶ ميلاديچشم به جهان گشود و 83 سال عمر كرد و در شهر هرات درگذشت. وي معاصر خواجهنظام الملك و ابوسعيد ابي الخير بود. كتاب اسرار و جزوه دل و جان و رسالههاي قلندرنامه، هفت حصار و محبت نامه از جمله تاليفات اوست. مناجاتنامهخواجه عبدالله از لحاظ سادگي گفتار و شيريني بيان، كم نظير توصيف شده است.رباعيات شيخ عبدالله نيز معروفند. نثر خواجه عبدالله شعرگونه (همانند سخنسعدي) است. خواجه عبدالله اندرز فراوان در رسيدگي به احوال و رفع دشواري وبه دست آوردن دل مردم داده است از جمله اين عبارت معروف او «دل به دست آرتا كسي (شخصيتي) باشي»، يا «دوست را از در بيرون كنند، ولي نه از دل». ويگفته است:
در راه خدا دو كعبه آمد حاصل == يك كعبه صورتست، يك كعبه دل
تا تواني زيارت دلها كن == كافزون ز هزار كعبه آمد يك دل
خواجهعبدالله اندرز داده است كه در سخن گفتن نبايد كلمات چنان بيان شود كه رنجشو نااميدي مخاطب را فراهم آورد و اندرز شيواي او در اين زمينه چنين است:«هر چيز كه به زبان آيد، شايد كه به زيان آيد». به عبارت ديگر، پيش ازبيان هر مطلب بايد درباره موضوع و انتخاب واژه ها و طرز اداي آنها تفكركرد.

درگذشت سلطان حسين ياقرا

سلطان حسين بايقرا از نوادگان امير تيمور گوركان چهارم ماه مه سال 1506 ميلادي در شهر هرات درگذشت.
وي كه هنگام مرگ 68 ساله بود پس از درگذشت پدرش بر قسمتي از خراسان حكومت مي كرد. هرات قرنها حاكم نشين خراسان بود.

منبع : نوشیروان کیهانی زاده
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 19 اردیبهشت ؛ 656 قمری: درگذشت ابن ابی الحدید، شارح نهج البلاغه


عبدالحمید بنهبهالله بنمحمدبنحسینمدائنی، مشهور به ابنابیالحدید در روزاول ذیحجه سال 586 قمری در شهر مدائن در خانوادهای که اهل علم و دانشبودند دیده به جهان گشود.
جوانیاش را درزادگاهش با تحصیل علوم سپری کرد و در این دوران به آرای معتزله بصره وبغداد گرایش پیدا کرد، تا جاییکه در مذهب معتزله از اهل نظر شد. وی باوجود اینکه سنی مذهب بود، اما ارادت خاصی به امیر مؤمنانعلی(ع) داشت و اورا از نظر کثرت ثواب و فضائل و خصال حمیده از دیگران برتر می دانست و اینموضوع در کتابش به خوبی مشهود است. مهمترین اثر او شرح نهجالبلاغه است .ابن ابیالحدید بنا به نقل ذهبی در کتاب سیر اعلامالنبلاء، در 5جمادیالثانیسال 656 قمری به دیار باقی شتافت.
672 قمری: درگذشت مولانا
جلالالدینمحمد بلخی، معروف به رومی در سال 604 قمری در بلخ متولد شد. شهرتش به رومبه سبب طول اقامت او در قونیه است که در آن زمان جزو قلمرو امپراتوری رومبوده است؛ هرچند مولوی، خود را از مردم خراسان می‏شمرد. زندگانی مولانا باآشنایی با شمس تبریزی صورتی دیگر گرفت. او پس از 16سال همدمی با شمس، ازاو جدا شد و در آتش فراق او سوخت. مولانا پس از آگاهی از اقامت شمس دردمشق فرزند خود را با جمعی از یاران در جست‏وجوی شمس فرستاد. عاقبت شمسدعوت وی را اجابت کرد و به قونیه آمد، اما پس از مدتی با رنجش خاطر ازفتنه‏انگیزی حسودان، از قونیه رفت. از این رو مولانا غزلیات سوزناک‏تریسرود. در میان بزرگان ادب فارسی، مولوی پرکارترین شاعر است و آثار فراوانیدارد از جمله: مثنوی معنوی، غزلیات شمستبریزی، رباعیات، فیهمافیه، مکاتیبو مجالس سبعه . مولا نا سرانجام در 5 جمادی الثانی سال 672 قمری در سن 68سالگی در قونیه بدرود حیات گفت .
1653 میلادی: اتمام بنای ساختمان تاریخی تاج محل
تاجمحل، نام آرامگاه ارجمند بانو، ملقب به ممتاز محل، ملکه ایرانی شاهجهان،پادشاه هند است. شاهجهان که پنجمین شاه مغولی بابری هند به شمار می‏رفت،مدت 30سال حکومت هند را در اختیار داشت. بنای تاجمحل پس از فوت همسرشاهجهان، پادشاه مغول هند در ایالت آگرای این کشور آغاز شد. نمای بیرونیتاج محل با نقش‏های رنگی مزین شده است و کتیبه‏هایی نیز به خط عربی داردکه آیات قرآنی بر آنها نقش بسته است. در این بنا همچنین 2ضریح یکپارچه ازمرمر سفید قرار دارد که اجساد ملکه نور جهان و شاهجهان زیر آن دفن شدهاست. برای احداث بنای تاجمحل معماران برجسته ایرانی در این مکان یکی اززیباترین ساختمان‏های جهان و از عالی‏ترین نمونه‏های معماری اسلامی هند رابنا کردند. این بنا سرانجام در 9 می 1653میلادی خاتمه یافت.
1949 میلادی: درگذشت موریس مترلینگ، فیلسوف بلژیکی
موریسمترلینگ، نویسنده ، شاعر و فیلسوف بلژیکی در 29 اوت سال 1862 میلادی درشهر گنت در ایالت فلامند متولد شد. زبان آلمانی و فرانسه را در خانوادهفراگرفت و در مدرسه زبان لاتینی را آموخت و تحصیلات خود را در رشته حقوقبه پایان رسانید. مترلینگ در بلژیک به شغل وکالت پرداخت و ابتدا به نوشتننمایشنامه و سپس به نویسندگی روی آورد. او زبان انگلیسی را نیز آموخت.مترلینگ پس از چندی به فلسفه گرایش پیدا کرد و به نوشتن کتب فلسفی اقدامکرد. « پرنده آبی» نمایشنامه ای است که به خاطر آن برنده جایزه نوبل شد .برخی آثار وی عبارتند از: عقل و سرنوشت ، زندگی زنبور عسل ، معبد ویرا ،دو باغ ، هوش گلها ، مرگ ، زندگی موریانه ، زندگی مورچه و ... . او درسالهای پایان زندگی، دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستانهای ویژهدر آمریکا بهسر برد. وی در 9 می سال 1949 میلادی در اثر سکته قلبی درگذشت.
 

Similar threads

بالا