ويژگي هاي مهم اجراي طرح به شرح زير مي باشد :
- تاکيد سازمان هاي بين المللي و منطقه اي نظير UIC – اسکاپ – اکو بر اهميت آن .
- سرعت اجراي طرح در تاريخ عمليات اجرايي ايران بي نظير و در سطح جهان نيز به گواهي مجامع بين المللي کم نظير است .
- کليه عمليات طراحي و ساخت توسط مشاوران و پيمانکاران داخلي انجام شده است .
کاهش فاصله و زمان حمل و نقل ترانزيت ( ترانزيت تايم ) درمسير سرخس – بندر عباس از 2431 کيلومتر به 1617 کيلومتر و مدت ترانزيت از 6 روز به 4 روز .
کاهش هزينه هاي حمل : کاهش 800 کيلومتر از طول مسير موجب کاهش هزينه حمل به ميزان 15 تا 20 درصد خواهد بود که اين کاهش زمان و هزينه درنهايت افزايش تناژ و رشد درآمد ارزي را به دنبال خواهد داشت .
با توجه به مراتب فوق افزايش هاي زير در فاز اول براي حمل و نقل هاي ترانزيتي قابل پيش بيني مي باشد .
- حدود 30 درصد رشد در ميزان حمل پنبه ( متوسط حمل فعلي در سال 350 هزار تن )
- حدود50 درصد رشد در میزان حمل موادسوختی (متوسط حمل فعلی درسال 450هزارتن )
- حدود 20 درصد رشد در ميزان حمل کانتينري ( متوسط حمل فعلي در سال 3500 TEU )
- حدود 20 درصد رشد در ميزان حمل ساير کالاها ( متوسط حمل فعلي در سال 150 هزار تن)
علاوه بر موارد فوق ، اين طرح به لحاظ شاخه ارتباطي از تربت حيدريه به سنگان در مرز افغانستان درادامه تا هرات درخاک افغانستان ، اولين خط آهني خواهد بود که درخاک افغانستان احداث مي شود و امکان ارتباط مستقيم ريلي آن کشور با جمهوري اسلامي ايران و همچنين ارتباط ريلي با ساير کشورها را از طريق شبکه ريلي کشورمان فراهم مي آورد .