[معماری معاصرایران]:ایستگاه متروی دوران - شیراز

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس

شیراز-1384


موقعيت استقرار ايستگاه دوران

ايستگاه دوران در امتداد شرقي – غربي بلوار مدرس حد فاصل تقاطع خيابان دوران و خيابان 12 متري استقرار مي يابد . اين محدوده از شمال به بافت مسكوني ، از جنوب به پادگان نظامي (نيروي هوايي) از شرق به تقاطع خيابان دوران و ورودي پادگان نظامي محدود مي گردد
.

مشخصات كلي ايستگاه دوران


• نوع ايستگاه:عميق
• درجه ايستگاه:درجه 3
• فاصله از مبدا : 980 Km+M+
• فاصله از ايستگاه قبلي:825.60
• فاصله از ايستگاه بعدي:1020
• عمق ايستگاه: 13.36متر
• جمعيت مسافرين در ساعت پيك: 1126 نفر در دو جهت شرق و غرب

بررسي روند طراحي معماري

با توجه به خاص بودن نوع طراحي پروژه هايي همچون ايستگاه مترو و مسائلي كه در برخورد با اين طرح با آن روبرو خواهيم شد،طرح بصورت فضايي تهي در نظر گرفته شده كه توسط لايه هاي مختلف عملكردي تعريف گرديده است و از طريق ارتباط ميان لايه ها امكان دسترسي و حركت نرم و سيال در بين تراز ها فراهم شده است.
براي نيل به اين هدف و دستيابي به مطلوب ترين نوع چيدمان بخش هاي ايستگاه ،گزينه هاي مختلفي ارائه گرديد ،كه در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
• در كليه گزينه ها طراحي بر اساس محل قرارگيري سالن فروش بليط و دسترسي هاي منتهي به سكو مورد بررسي قرار گرفته اند. و در نهايت بنابر انتخاب گزينه مناسب عرض سكو و محل قرارگيري سكو نسبت به محل ورودي ايستگاه در خيابان تعيين گرديد.
• ايستگاه در 4 تراز طراحي گرديده است كه شامل تراز خيابان و ورودي ها در 1492.74+ ، تراز سالن فروش بليط در 1485.774 ، تراز سكو در 1479.924
• و تراز زير سكو در 1477.154 . مبناي سنجش تراز ها در محل ريل و معادل 0.00+ بوده است.








منبع:www.njp-arch.com
 
بالا