معرفی پلاستیک ها

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تهیه و تنظیم : گروه کارشناسان صنایع کوچک

پلاستیک چیست
؟

انجمن آمریکایی آزمایشات، مواد پلاستیک را به این صورت تعریف می کند :
پلاستیک ماده ای است که به عنوان یک جزء اصلی دارای یک ماده ی آلی با وزن مولکولی بالا است در حالت ساخته شده جامد است و در بعضی مراحل تولید یا عمل آوری آن می توان با جریان یافتن یا سیال یافتن به شکل مورد نظر تبدیل می شود، به عبارت دیگر پلاستیک ها مواد آلی با وزن مولکولی بالا هستند که می توانند به اشکال مفید و مختلف درآیند.بعضی از آنها به صورت طبیعی یافت می شوند ولی به صورت مصنوعی تهیه می شوند و به طور کلی پلاستیک در مقایسه با فلزات و آلیاژها خیلی ضعیف تر،نرم تر،مقاوم تر ودربرابر یونهای کلرواسیدکلریدریک مقاومت کمتر در اسید سولفوریک غلیظ،اسید نیتریک،حلال هاو محدودیت حرارتی پایین تر می باشد.

پلاستیک­ها، همان پلیمرهای مصنوعی هستند که تحت فشار و دما قابل ذوب بوده و شکل پذیر می­باشند، اما نکته جالب در پلاستیک­ها، طیف وسیعی از ویژگی­ها وخصوصیات است که جایگاهی خاص برای این پلیمر ایجاد کرده است.
به طوری که برخی از آنها غیر قابل انعطاف، یعنی قابل تراشکاری بوده و برخی دیگر نرم و انعطاف پذیر هستند که در مصارف بسیار ظریف می­توان از آن استفاده کرد این خصوصیت و ویژگی منحصر بفرد، باعث شده که پلاستیک­ها، جایگزین مواد طبیعی مشابه از جمله فلزات ، شیشه ، چوب ، الیاف و…. شود.

پلاستیک محصولی است که به منظورهای مختلفی بکار می رود.پلاستیک ممکن است سخت یا نرم باشد شفاف یا مات باشد.می تواند شبیه چوب یا چرم یا ابریشم بنظر آید.می تواند در ساخت اسباب بازی یا دریچه های قلب بکار رود.در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف وجود دارد.مواد خام اولیه برای تهیه پلاستیک عبارتند از نفت و گاز .این سوخت های فسیلی بعضا با اکسیژن و کلر برای ساخت انواع پلاستیک ترکیب می شوند

بعضی از انواع پلاستیک ها قابل بازیافت هستند و برخی قابل بازیافت نیستند.خیلی ها فکر می کنند که پلاستیک ها پسماندهایی هستند که در نهایت غیر قابل تبدیل هستند یا از آنجا که سوختهای فسیلی را مصرف می کنند آنها را انرژی خوار می نامند.در صورتی که چنین نیست وپلاستیکها از لحاظ انرژی و مصرف آن بسیار با صرفه عمل می کنند .یعنی انرژی خیلی کمتری برای ساخت یک بطری پلاستیکی نسبت به ساخت بطری شیشه ای مصرف می شود.همچنین از آنجایی که پلاستیکها وزن سبکی دارند انرژی کمتری برای حمل آنها مصرف می شود.

گرچه پلاستیکها به طور کلی سبک هستند ولی دفع آنها در محلهای دفن زمینی گزینه ی خوبی نیست بلکه دو راه دیگر هم وجود دارد بازیافت و زباله سوزی .کاربری این روش ها موجب بازپس گیری برخی ارزشهای پلاستیک می شود که میتواند در ساخت دوباره اقلام پلاستیکی به کار آید.

زباله سوزی موجب بازیابی انرژی شیمیایی می شود که می تواند به منظور تولید بخار و الکتریسیته بکار رود .در صورتی که دفن زمینی پلاستیکها هیچ کدام از این مزایا را ندارد و بعلاوه دفن بهداشتی پلاستیک به معنی دفن همیشگی است چرا که این نوع پسماندتجزیه هم نمی شود.

صنعت پلاستیک ها با توجه به ارتباط شدید آن با صنعت نفت از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حقیقت به نوعی می توان عنوان کرد که اگر نفت نباشد قادر به تولید پلاستیک ها نیستیم. تا اواسط دهه ۱۹۵۰ منبع اصلی ماده اولیه برای صنعت پلاستیک در اروپا زغال سنگ بود که در این راستا قطران زغال سنگ, کک,گاز زغال سنگ و آمونیاک قطران زغال سنگ منبعی برای مواد شیمیایی آروماتیک مانند بنزن,تولوئن فنول,نفتالین, و محصولات وابسته بود که در نهایت به تولید پلاستیک های مهمی نظیر رزین های پلی استیلن ونایلون ها منتهی می شد.

توسعه صنعت پتروشیمی احتمالا بزرگترین عامل منحصربه فرد در رشد پلاستیک است به همین دلیل صنعت پتروشیمی از طریق تولید پلاستیک ها به طور محسوس و از جنبه های مختلف در زندگی روزمره ی ما نمایان است.

از لحاظ تاریخی صنعت پلاستیک از شدت رشد بسیار سریعی برخوردار بوده است. اگر چه پلاستیک های مصنوعی از اواخر قرن نوزدهم به گسترده به بازار نفوذ پیدا کرده اند. ولی درحقیقت این صنعت با پایان جنگ جهانی دوم و ورود مواد اولیه پتروشیمیایی نسبتا ارزان به بازار رشد کرد و ما را به عصر کنونی می توان به عصر پلاستیک ها نام داد؛ رهنمون ساخت و سرعت رشد این صنعت بیشتر از صنایع دیگر می باشد.

که این امر خود به خاطر مزایای فناوری های جدید ودخالت دادن پارامتر های اقتصادی در جایگزین کردن پلاستیک ها بجای موادی مانند فلز, شیشه, چوب, سرامیک و… است.

به عنوان مثال می توان از جایگزین یک لوله ی پلاستیکی بخاطر قیمت وسهولت نصب و اتصال آن در قیاس با نمونه ی فلزی آن نام برد. در حال حاضربا توجه به پیشرفت های جدید در صنایع خودرو سازی و یا لوازم خانگی قطعات پلاستیکی به خاطر کاهش وزن و افزایش بازدهی سوخت جایگزین بسیار مناسبی برای قطعات فلزی در این دسته از تولیدات شده اند از مثال های متعدد دیگری که در تصدیق این امر میتوان اشاره کرد این است که امروزه از انواع پلاستیک های پلیمری در بازار در حدود ۷۰ % آنها مختص به چهار گروه پلی استایرن (PS) ،پلی اتیلن (PE ) ، پلی پروپیلن (PP ) ، پلی وینیل کلراید (PVC ) می باشد.

برای تولید این چهار زمینه ی کالایی رقابت زیادی بین شرکت های شیمیایی :”داو- بی اف گودریچ- فیلیپس- یونیون کار باید- و پونت- مونسانتو – اکسون” از اهمیت خاصی برخوردار است که با توجه به قیمت کالاهای پلاستیکی عرضه شده به بازار رقابت شدیدی بین تولید کنندگان وجود دارد. در مواردی نیز پلاستیک های خاصی فقط توسط یک یا دو تولید کننده تولید می شود و جنبه ی رقابتی از بین می رود.

از سال ۱۸۶۹که اولین پلاستیک با نام سلولز نیترات به دست آمد تا کنون، تحول عظیمی در این صنعت صورت گرفته است. رشد تولید انواع پلاستیک و حضور آن در زندگی روزمره بصورتی است که تقریباً ادامه زندگی برای بشر کنونی بدون آن ممکن نمی­باشد این فرض هنگامی تحقق پیدا می­کند که بدانیم از خودکار ، کابینت ، تلویزیون ، میز تحریر ، صندلی ، پایه چراغ و تلفن گرفته تا حتی قاب عینک از این نوع پلیمر ساخته می­شوند. موضوع هنگامی جالب­تر خواهد شد که بدانیم تنها در ایالات متحده آمریکا در آغاز دهه ۸۰ میلادی، رقمی معادل ۱۴ میلیون دلار رزین پلاستیکی برای تهیه محصولات مختلف تولید شده است

فرایند شکل‌گیری پلاستیک :

تاریخچه شکل گیری پلاستیک همراه با توسعه اسید فنیک در قرن بیست ام شروع می شود در آغاز تولیدی از مواد پلاستیکی نبود ام مشتق شده بود از مواد طبیعی ، از این رو پیشرفت روی محدود کردن محصول از فرایند های مرسوم می باشد.

چندین سال بعد از تولید صنعتی صمغ فنول اسید، صمغ کلراید تولید شد و سپس مایعی چرب که در تولید لاستیک مصنوعی استفاده می شود تولید شد. تقریباً همه مواد اصلی از صمغ مصنوعی توسعه داده شده اند. تاریخچه شیوه شکل دهی که اولین دستگاه قالب گیری تزریقی در آلمان و در سال ۱۹۲۱ میلادی بود که این ماشین ها گسترشی از ماشینهای دایکاست ( ریختن تحت فشار) بوده و پایه ی همه شیوه های ماشین کاری فشاری، ماشین غلتطک زنی و اکستروژن ( با فشار بیرون راندن) می باشد که امروزه هم موجود می باشد.

توسعه و رواج شکل دهی پلاستیک به دلیل خصوصیات مواد و قیمت و شایستگی اجرا می باشد که از یکنواختی مواد مصنوعی ناشی می شود و همچنین توده قابلیت تولید فوق العاده برای تقلیل قیمت تمام شده محصول باعث رواج بیشتر این محصول شده است.

یک صنعت تا وقتی که تدارکات و ملزومات برای خواسته ها نباشد توسعه نخواهد یافت. صنعت پلاستیک سازی نمونه مدل سازی است که در خور خواسته می باشد. یکی از مشکلات در صنعت پلاستیک سازی از بین رفتن انرژی و دیگر مشکل ناشی از مصرف بیش از اندازه انرژی می باشد.

ویژگی مهم مواد پلاستیکی :


یک ویژگی مهم مواد پلاستیکی در صنعت فرایند پذیر بودن آن می باشد. اگر ماده ای قابل ذوب یا قابل حل باشد، در صنعت قابل استفاده است و گرنه نمی توان از آن استفاده صنعتی کرد چون نمی توان آن را برای تهیه مواد بکار ببریم.

نقش پلاستیک‌ها در صنعت :

حدود ۲۳٫۵% پلاستیک‌ها در صنایع بسته‌بندی بکار می‌روند.

حدود ۲۰% پلاستیک‌ها در صنایع ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. استفاده از عایق اسفنجی به منظور کاهش اتلاف گرمایی ساختما‌ن‌ها و حفظ منابع ارزشمند انرژی مورد توجه است. حدود ۸% پلاستیک‌ها صرف وسایل منزل مانند وسایل برقی، مبل و اسباب باری می‌شود. توضیح اینکه در اتومبیل‌سازی روند صنعت به سمت تولید شاسی و کلیه زیرمجموعه‌های مربوط به کف اتومبیل طی یک عمل تزریقی-واکنشی پیش می‌رود. هم‌اکنون بادبان‌های پارچه‌ای و اتاقک‌های چوبی جای خود را به بادبان‌های نایلونی و بدنه‌ی پلی‌استری داده‌اند. پوست مصنوعی، قلب مصنوعی و داروی پلاستیکی جزء موارد استفاده پلاستیک‌ها در پزشکی هستند. دماغه‌ی هواپیما، اتصالات زیر بال، اتصالات بال به بدنه از اجزاهای پلاستیکی هواپیما محسوب می‌شوند.

تولید :


برای تهیه ی پلاستیک ها در جهان با توجه به تنوع و تعداد آنها و کمبود اطلاعات کاری مشکل با تقریب همراه خواهد بود.ولی این بررسی را می توان درباره ی مهمترین آنها با دقت بیشتری انجام داد.در سال ۱۹۸۲ ظرفیتی بالغ بر ۸/۵۵ میلیون تن جهت تولید پلاستیک ها ی پر مصرف (پلی اتیلن سبک و سنگین-پلی پروپیلن-پلی وینیل کلرید و پلی استیرن)در جهان وجود داشته و پیش بینی می شود که این ظرفیت درسال ۱۹۹۰به ۳/۶۸ میلیون تن افزایش یابد.

قسمت عمده پلاستیک ها در ایالات متحده آمریکا،اروپای غربی و ژاپن تولید می شود.

آینده پلاستیک ها:


در اصل دلیل رشد چشمگیر در تاثیر متقابل سه عامل بر یکدیگر قرار دارد:
۱- افزایش شناخت خصوصیات و تواناییهای مواد پلاستیکی
۲- قابلیت رو به بهبود پلاستیک ها به واسطه ظهور مواد جدید، کیفیت های بهتر تجهیزات فعلی و تجهیزات فرایند بهتر
۳- کاهش مداوم هزینه مواد اولیه پلاستیک ها نسبت به هزینه مواد رایج مانند چرم، کاغذ و فلزات و سرامیک
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص :

خواص :

در حال حاضر پلاستیک های مختلفی با خواص کاملاً متفاوت توسط سازندگان گوناگون در دنیا ساخته و به بازار عرضه می شود .این خواص از نظر اهمیتی که در کاربرد پلاستیک ها دارند در زیر شرح داده شده اند:

۱-سبک بودن

بطور متوسط وزن یک قطعه ی پلاستیکی تقریباً۲/۱ وزن قطعه مشابه آلومینیوم و ۶/۱ وزن قطعه مشابه آهنی می باشد.این خاصیت مصرف پلاستیک ها را نسبت به فلزات از نظر سهولت و ارزانی حمل ونقل متمایز می سازد و به خصوص مصرف آنها در صنایع حمل و نقل زمینی،دریایی،هوایی نسبت به فلزات رجحان می دهد.

۲-عایق حرارت بودن
پلاستیک ها عموماًحرارت را خوب منتقل نمی کنند وازاین نظر به عنوان عایق حرارت در صنایع و در ساخت اشیائی که در مجاورت حرارت هستند ولی نباید گرم شوند(مانند فرمان وسایل نقلیه،دسته ظروف،میز و صندلی و….) مصرف عمده داشته و از این نظر نسبت به مواد رجحان دارد.

۳-عایق الکتریسیته بودن

پلاستیک ها عموماًخوب الکتریسیته را منتقل نمی کنند وازاین نظربه عنوان عایق الکتریسیته در صنایع الکتریکی و الکترونیکی مانند روکش انواع سیمها،کابل ها،وسایل و ابزار الکتریکی،ساخت انواع مختلف کلید ها،سرپیچ ها،پریزها و امثال آنها مصرف عدیده دارند.

۴- شفاف بودن

بعضی از پلاستیک ها شفاف بوده و به جای شیشه کاربرد دارند.

۵-رنگ پذیری

پلاستیک ها را می توان در رنگهای مختلف تولید نمود بطوریکه قطعه ساخته شده مانند فلزات و چوبها نیاز به رنگ آمیزی نداشته باشد.

۶-مقاومت در برابر شرایط جوی

اغلب پلاستیک ها در شرایط مختلف جوی فوق العاده مقاوم و پایدار بوده و عاری از مسائلی هستند که از این نظر برای چوب و فلزات به وجود می آید.

۷-مقاومت در برابر حلالها و مواد شیمیایی

اغلب پلاستیک ها در برابرحلالها ومواد شیمیایی مقاوم بوده ومانند فلزات خورده نمی شوند و از این نظر کاربرد آنها در صنایع غذایی و صنایع بهداشتی بسیار فراوان است.

۸-بهداشتی بودن

میکربها-باکتری ها-انگل ها-قارچ ها و جلبکها نمی توانند روی پلاستیک ها رشد کنند.این خاصیت سبب شده که مصرف پلاستیک ها در امور پزشکی و جراحی،دندان پزشکی،صنایع داروسازی،صنایع غذایی و کشاورزی و در امور بهداشتی روز افزون شود.

۹-سهولت ساخت

قطعات ومحصولات پلاستیکی رامی توان به سهولت به فرم دلخواه ساخت از یک قالب می توان به سرعت میلیون ها قطعه ی پلاستیکی را تولید نمود که هرگز چنین امکانی برای ساخت همین قطعات از فلزات ویااز شیشه وجود ندارد.

۱۰-ارزانی تهیه قطعات و محصولات پلاستیکی با توجه به وفور مواد اولیه و سهولت ساخت آنها به مراتب ارزانتر از ساخت همان قطعه از مواد طبیعی است.

۱۱-سازگاری


بسیاری از خواص گفته شده می توانند یکجا در یک نوع پلاستیک وجود داشته باشند مثلاًمی توان پلاستیکی ساخت که بسیار سبک ولی بسیار محکم و سخت نیز می باشد لذا قطعات پلاستیکی می توانند حائز اهمیت وشرایط مختلف و متنوعی بوده ویا به عبارت دیگر با این شرایط سازگار باشند در صورتی که این سازگاری در مواد طبیعی دیده نمی شود.

ویژگیهای مطلوب پلاستیک مانند سبکی، شفافیت و نورگذرانی، پایداری در برابر واکنشهای شیمیایی، هوازدگی و سایش، شکل‌پذیری، چسب‌پذیری، ضربه‌پذیری، جذب آب کم، ثبات رنگ، ثبات اندازه و جز اینها سبب گسترش روز افزون مصرف پلاستیک در ساختمان شده است.

بسیاری از پلاستیکها از مصالح سنتی سبک‌ترند و تعدادی از آنها را می‌توان به صورت متخلخل درآورد که وزن ویژه بسیار کمی داشته باشند.

برخی از قطعات سازه‌ای یا نیمه‌سازه‌ای را با پلاستیک می‌سازند، پلاستیک به عنوان مواد کمکی در ساختمان مصرف می‌شود و گاهی از موارد بخشی از مواد مرکب ساختمانی (کمپوزیتها) را پلاستیک تشکیل می‌دهد. برای مصارف سازه‌ای، پلاستیکها را تقویت می‌کنند. در (۹۰%) موارد این تقویت با تار شیشه، و در بقیه موارد با الیاف دیگری نظیر پنبه، کنف، پنبه کوهی و الیاف مصنوعی و فیبرهای فلزی صورت می‌گیرد. حدود (۸۵%) از پلاستیکهای تقویت شده از رزینهای پلی‌استر و بقیه از رزینهای آکریلیک، ملامین، فنولی، سیلیکون، نایلون، پلی‌استایرین و پی وی سی می‌باشند.
از پلاستیک برای ساختن مصالح آب‌بندی، بخاربندی، درزپوشها، درزبندی، تولید لوله‌های آبرسانی و فاضلاب و عبور سیم برق و روکش سیم و کابل برق نیز استفاده می‌شود. ورقه‌های آب‌بندی و بخاربندی از پلی‌اتیلن و پی وی سی هستند. درزپوشها را در ضخامتهای استاندارد ۵/۰، ۱ و ۵/۱ میلیمتر از پی وی سی می‌سازند. درزبندها نیز (واتر استاپ) از پی وی سی ساخته می‌شوند.
پلاستیکها در ساختن لوازم بهداشتی، قطعات پمپها، شیرآلات و سردوش، یراق‌آلات در و پنجره، اتصالات لوله‌کشی، آسترکاری لوله‌های آبرسانی و منابع ذخیره آب، ساختن چسبها و رنگها، ابزار کار، دسته ابزار، وسایل نقشه‌کشی و نقشه‌برداری، روغن قالب، مواد افزودنی بتن، قطعات اتصال بتن پیش‌ساخته ساندویچی و در ساختن کلید، پریز، سرپیچ لامپ و قطعات لوستر نیز مصرف می‌شوند. سنگدانه‌های سبک پلاستیکی در ساختن بتن سبک مصرف می‌شوند. در و پنجره و قفسه آشپزخانه را نیز اغلب از پی وی سی می‌سازند. از ورقه‌های پلی‌اتیلن برای پوشاندن مصالح ساختمانی و حفظ کارهای نو از سرما، یخ زدن، برف، باران، گرما، وزش باد، تبخیر آب بتن و نظایر آن استفاده می‌شود.

خواص ویژه برای انتخاب قطعات پلاستیکی و سفارش به سازندگان
:

۱-ویسکوزیته مذاب:
که این خاصیت نحوه فرایند پلیمر را مشخص می کند. TFF ویسکوزیته مذاب بسیار بالایی دارد و نایلون ویسکوزیته مذاب پایینی دارد.
۲-دمای قالب گیری:

که عبارت است از حداقل دمای فرایند برای ویسکوزیته مذاب (تارسیدن به سطح مطلوب قالب گیری) در این زمینه پلاستیک های مهندسی دمای بالایی نیاز دارند و در عین حال پلیمر PE دمای کمی نیاز دارد تا به سطح مطلوب قالب گیری برسد.

۳-سختی و انعطاف پذیری :
PVC نرم نشده (هموپلیمر) و پلی استرهای گرما سخت بسیار سخت و چقرمه هستند. و پلاستیک های EVA و LDPE نرم شده بسیار انعطاف پذیرند.

۴-استحکام :
پلاستیک های مهندسی استحکام بالایی نیاز دارند در حالی که پلیمرهای اولفینی ( PE و PP ) استحکام زیادی لازم ندارند.

۵-سختی:
گرما نرم های غالبا دارای سطح بسیار سختی هستند.

۶-مقاومت خراشیدگی:
گرما سخت های پلی استر و UF مقاومت خراشیدگی خوبی دارند و پلی استایرن ها علیرغم سختی بالا مقاومت خراشیدگی ضعیفی دارند.

۷-براق بودن :
استات سلولزها-پلی سولفون ها براق و سطحی شفاف دارند.

۸-شفافیت :
شفافیت پلاستیک با درصد انعکاس نور مشخص می شود تعداد کمی از پلاستیک ها شفافیت خوبی دارند مثل MMA-PS و پلی کربنات ها.

۹-مقاوم در برابر زرد شدن:
پلی استایرن ها وقتی درمقابل نور قرار میگیرند زرد می شوند ولی پلی متیل متاکریلات ها در مقابل نور زرد شدن مقاوم هستند.

۱۰-استحکام ضربه ای:
پلی استایرن ها استحکام ضعیفی دارند و در عین حال پلاستیکی مثل ABS استحکام ضربه ای خوبی دارد با وجود اینکه سختی زیادی دارد.

از جمله خواص ویژه ای که می توان برای پلاستیک ها متصور شد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱۱- مفتول پذیری
۱۲- مقاومت شیمیایی (در برابر اسیدها-بازها و…)
۱۳- مقاومت در برابر روغن و چربی
۱۴- مقاومت در برابر آلودگی
۱۵- مقاومت خزشی
۱۶- مقاومت شعله ای
۱۷- مقاومت حرارتی
۱۸- مقاومت جوی (آب وهوایی)
۱۹- مقاومت در برابر اشعه ها و ماوراء بنفش
۲۰- مقاومت شکست تنشی
۲۱- ثابت دی الکتریک
۲۲- استحکام دی الکتریک
۲۳- مقاومت ویژه الکتریکی
۲۴- جذاب آب
۲۵- نفوذپذیری
۲۶- انقباض قالبی
۲۷- قابلیت جوشکاری(پیوند دادن)
۲۸- قیمت
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزودنیهای پلاستیکها:

افزودنیهای پلاستیکها:

تقسیم فیزیکی این افزودنی ها به چهار گروه انجام می شود:

جامدات، لاستیکها، مایعات و گازها که از مورد آخر در ساخت بسپارهای سلولی استفاده می شود. از نظر عملکرد با گروه های بیشتری روبرو هستیم که موارد ذیل مهمترین اند:

۱- پرکنها
۲- نرمسازها و نرم کننده ها .
۳- روان کننده ها و روان ساز ها
۴- افزودنی های ضد پیری
۵- دیر سوز کنندها
۶- رنگها
۷- عوامل پف دهنده
۸- عوامل شبکه ای کننده
۹- افزودنی های تخریب پذیر در مقابل امواج فرابنفش

در حالت کلی افزودنی ها باید از مشخصات زیر برخوردار باشند مگر آنکه به دلیل عملکرد شان چنین نیاز های منتفی باشد:

۱- باید از عملکرد موثر بر خوردار باشند
۲- باید تحت شرایط فرایند پایدار باشند
۳- باید تحت شرایط کارکرد پایدار باشند
۴- نباید مهاجرت یا رویایی داشته باشد.
۵- باید غیر سمی باشند و طعم و بو به ماده ندهند.
۶- باید ارزان باشد.
۷- نباید به شکل معکوس خواص بسپار را تحت تاثیر قرار دهند.

موادی که برای بهبود خواص پلاستیک‌ها به آنها اضافه می‌شوند عبارتند از:



  • پلیمرها
  • روان‌کننده‌ها (باعث افزایش انعطاف‌پذیری پلاستیک‌ها می‌شوند)
  • رنگ‌کننده‌ها (برای بهبود خواص ظاهری)
  • کندکننده‌های شعله (کاهش آهنگ اشتغال)
  • پرکننده‌ها (تغییر وزن جهت کاهش هزینه)
  • تقویت‌کننده‌ها (افزایش خواص مکانیکی مانند استحکام فشاری یا کششی مثل بتن)
  • حباب‌سازها (افزایش سختی از طریق ایجاد ساختار اسفنجی)
  • پایدارکننده‌ها (برای بالا بردن عمر آنها)
  • کاتالیزرها (برای افزایش سرعت گیرش یا جامد شدن )

منابع :تاریخچه تولید پلاستیک http://daneshnameh.roshd.ir
پلاستیک http://fa.wikipedia.org
پلاستیک ها http://www.iranplastic.com
پلاستیک چیست؟ http://shimi4life.blogfa.com
تاریخچه فرایند شکل‌گیری پلاستیک http://shafafshimi.com
پلاستیک http://daneshnameh.roshd.ir
 

Similar threads

بالا