پوستههای استوانهای مشبك كامپوزیتی بخاطر دارا بودن فوایدی همچون استحكام ویژه بالا، سبكی وخواص مقاومت به خوردگی، امروزه بطور وسیعی در صنایع هواپیماسازی، صنایع موشكی و دریایی مورد استفاده قرار میگیرند. در بعضی موارد مانند سازه موشك، این پوستهها تحت بار محوری فشاری قرار
میگیرند. بدین ترتیب، پایداری سازههای مخروطی و استوانهای تحت نیروهای خارجی یك مسئله سازهای بحرانی برای طراحی راكت، مخازن تحت فشار، پوستههای موتور راكت و تانكرهای گاز میباشد.
كامپوزیتهای كربنـاپوكسی در صنعت هوافضا به دلیل دو پارامتر مهم طراحی، پایین بودن وزن و بالا بودن استحكام از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند. لازم به ذكر است كه استحكام و مدول ویژه بالای كامپوزیتهای كربنـاپوكسی تنها در جهت الیاف و بنابراین بیشترین میزان تحمل بار در این جهت میباشد.
یك سازه كامپوزیتی مشبك را میتوان قرارگیری ریبهای كامپوزیتی متصل به یكدیگر كه تشكیل یك مجموعه پیوسته را به صورت 2 بعدی (صفحهای) یا 3 بعدی (فضایی) میدهند، در نظر گرفت. این مجموعه از ریبها (نوارها) كه شكل شبكهای به سازه میدهند از الیاف پیوسته، چقرمه، سفت و مستحكم تشكیل شـدهاند. بدین ترتیـب سازههای كامپوزیتی مشبـك به دلیـل داشتن استـحكام بالا، نسـبت وزنی كم، انعـطاف پذیری در طراحی دارای قابلیتهای كاربردی بیشتری نسبت به سازههای فلزی میباشند.
اجزای اصلی این سازه مشبك شامل گرهها، ریبها و سلول واحد میباشد (شكل 1-1). معمولاً هر سازه از تكرار چند سلول واحد تشكیل شده و استحكام سازههای مشبك كامپوزیتی رابطه مستقیم با این واحدها دارد، ضمناً محل برخورد ریبها، گره نامیده میشود. یكی از ویژگیهای اصلی سازههای مشبك كامپوزیتی رخداد حالتهای مختلف شكست در آنها میباشد. شكست سازه مشبك كامپوزیتی میتواند ناشی از شكست ریبها (ریبهای مایل)، كمانش موضعی ریبها و یاكمانش كلی پوسته و در نهایت شكست پوسته یا شبكه باشد.

پوستههای مشبك كامپوزیتی غالباً از ریبهای مایل (هلیكال) تشكیل میشوند كه ابعاد (عرض، ضخامت و تعداد آنها)، فاصله آنها نسبت به یكدیگر و زاویه قرارگیریشان نسبت به محور طولی پوسته، از خروجیهای طراحی میباشند(شكل1-2).

میگیرند. بدین ترتیب، پایداری سازههای مخروطی و استوانهای تحت نیروهای خارجی یك مسئله سازهای بحرانی برای طراحی راكت، مخازن تحت فشار، پوستههای موتور راكت و تانكرهای گاز میباشد.
كامپوزیتهای كربنـاپوكسی در صنعت هوافضا به دلیل دو پارامتر مهم طراحی، پایین بودن وزن و بالا بودن استحكام از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند. لازم به ذكر است كه استحكام و مدول ویژه بالای كامپوزیتهای كربنـاپوكسی تنها در جهت الیاف و بنابراین بیشترین میزان تحمل بار در این جهت میباشد.
یك سازه كامپوزیتی مشبك را میتوان قرارگیری ریبهای كامپوزیتی متصل به یكدیگر كه تشكیل یك مجموعه پیوسته را به صورت 2 بعدی (صفحهای) یا 3 بعدی (فضایی) میدهند، در نظر گرفت. این مجموعه از ریبها (نوارها) كه شكل شبكهای به سازه میدهند از الیاف پیوسته، چقرمه، سفت و مستحكم تشكیل شـدهاند. بدین ترتیـب سازههای كامپوزیتی مشبـك به دلیـل داشتن استـحكام بالا، نسـبت وزنی كم، انعـطاف پذیری در طراحی دارای قابلیتهای كاربردی بیشتری نسبت به سازههای فلزی میباشند.
اجزای اصلی این سازه مشبك شامل گرهها، ریبها و سلول واحد میباشد (شكل 1-1). معمولاً هر سازه از تكرار چند سلول واحد تشكیل شده و استحكام سازههای مشبك كامپوزیتی رابطه مستقیم با این واحدها دارد، ضمناً محل برخورد ریبها، گره نامیده میشود. یكی از ویژگیهای اصلی سازههای مشبك كامپوزیتی رخداد حالتهای مختلف شكست در آنها میباشد. شكست سازه مشبك كامپوزیتی میتواند ناشی از شكست ریبها (ریبهای مایل)، كمانش موضعی ریبها و یاكمانش كلی پوسته و در نهایت شكست پوسته یا شبكه باشد.

پوستههای مشبك كامپوزیتی غالباً از ریبهای مایل (هلیكال) تشكیل میشوند كه ابعاد (عرض، ضخامت و تعداد آنها)، فاصله آنها نسبت به یكدیگر و زاویه قرارگیریشان نسبت به محور طولی پوسته، از خروجیهای طراحی میباشند(شكل1-2).
