معرفی باغ های گیاهشناسی ایران

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهشناسی ملی ایران
باغ گیاهشناسی کاشان
باغ گیاهشناسی مشهد
باغ گیاهشناسی نوشهر
باغ گیاهشناشی فدک ذزفول
باغ گیاهان داروئی همدان
کلکسیون گیاهان کویری وبیابانی یزد
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهشناسی ملی ایران
باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال 1347 با مساحتی حدود 145 هكتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه اتوبان تهران-كرج (پیکانشهر) احداث گردید. این باغ که یکی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می شود، آب و هوایی نیمه خشك دارد و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن حدود 240 میلی متر است. هدف از احداث باغ گیاه شناسی، ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه ها است. باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها را بر عهده دارد. همچنین باغ گیاه شناسی به عنوان ذخیره ژنتیكی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امكان شناخت گونه‌های گیاهی كشور فراهم گشته و محدوده پراكنش آنها تعیین می‌گردد. تحقیق در زمینه روش های تكثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است كه در باغ های گیاهشناسی به آن پرداخته می شود.
باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس ، جنگلی خزری و بیابان ها و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریكا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه‌ها وجود دارد.
در باغ گیاه شناسی ملی ایران یک هرباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه های گیاهان خشک شده جهت پژوهشگران گیاه‌شناسی طبقه بندی و نگهداری می‌شود.
این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشك است كه در حال حاضر با داشتن 247 هزار نمونه گیاهی یكی از معتبرترین هرباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین و مجهزترین آنها در كشور است. علاوه براین ،تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر كشورهای دنیا از طریق مبادله در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می شود.باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش های مختلف 1-باغ صخره ای 2-گیاهان دارویی 3-پوشش گیاهی قاره آمریکا 4-آربراتوم 5-باغ سیستماتیک 6-ناحیه ایران و تورانی 7-ناحیه زاگرس 8-ناحیه البرز 8-رویشگاه هیمالیا 9-حوزه خزر 10-قطعات نمایشی 11- رویشگاه آذربایجان و قفقاز 12-پوشش گیاهی قاره اروپا 13-باغ چین و ژاپن 14-جنگل تفریحی 15-فضای سبز محوطه اداری 16-گلخانه ها و نهالستان 17-باغ میوه 18-نهالستان می باشد.

 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
عکس هایی ازباغ گیاهشناسی ملی ایران

عکس هایی ازباغ گیاهشناسی ملی ایران

2010_7_4_img634138326009843750.jpg

2010_7_4_img634138326052500000.jpg
 

baharet

عضو جدید
باغ ارم شیرازم یادتون رفته که ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این باغ گیاه شناسی هست :razz:
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
عکس هایی ازباغ گیاهشناسی ملی ایران

عکس هایی ازباغ گیاهشناسی ملی ایران

2010_7_4_img634138326411562500.jpg


2010_7_4_img634138326918281250.jpg
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهان داروئی همدان

باغ گیاهان داروئی همدان

باغ گیاهان داروئی همدان

باغ گياهان دارويي در استان همدان درسال 1376 تاسيس گرديد و به جمع آوري و نگهداري گياهان دارويي بومي و غير بومي متناسب با شرايط اقليمي منطقه پرداخته است. اين باغ در فضايي به وسعت 3.7 هكتار, درداخل شهر همدان واقع گرديده است .
اهداف احداث اين باغ عبارت است از:
1_ جمع آوري ژرم پلاسم گونه هاي گياهي داروئي در حال انقراض و تكثير و نگهداري آنها.
2_ تشويق كشت گونه هاي دارويي اقتصادي بر اساس توصيه روشهاي علمي بجاي جمع آوري غير اصولي از عرصه هاي منابع طبيعي (محل هاي پراكنش ) و جلوگيري يا كاهش تخريب اين اكوسيستم ها.
3_ ايجاد اشتغال و توليد درآمد منطقي در اراضي زراعي فقير و كم بازده.
4_ صرفه جويي در وقت و هزينه علاقمندان تحقيقات بر روي گونه هاي دارويي و سهولت دسترسي بدون مراجعه به زيستگاه اصلي گياه.
5_ افزايش اطلاعات و گرايش عمومي به شناخت و استفاده صحيح از گياهان دارويي در اين باغ173 گونه گياهي متعلق به 64 خانواده شامل گياهان علفي (25 درصد),بوته اي(41 درصد),درختي و درختچه اي(27 درصد) وگياهان پيازي(7 درصد) با طراحي مناسب استقرار يافنه اند.علاوه بر استمرار جمع آوري و كشت گونه هاي ديگر نسبت به ثبت اطلاعات در زمينه هاي مختلف مانند مراحل فنولوژي, روشهاي تكثير وكشت و غيره پرداخته مي شود. در اين مجموعه دو خانواده گياهي ( 39 درصد)Lamiaceae و(23 درصد) Asteraceae بيشترين جنس و گونه ها را به خود اختصاص داده اند .
كلكسيون هاي موجود در باغ:
1- قطعه گياهان علفي يكساله: اين مجموعه وسعتي برابر 0.5هكتار را بخود اختصاص داده است ودر آن كرتهائي به ابعاد 14متر مربع به صورت منظم طراحي شده كه كل مجموعه به شكل يك قالي ايراني مي باشد.
2-قطعه گياهان بوته اي وچند ساله: اين مجموعه وسعتي برابر 0.4 هكتار را به خود اختصاص داده وكرتها داراي شكل نامنظم ومساحت متفاوت مي باشند و به وسيله سيستم آبياري تحت فشار آبياري مي گردند.
3-محوطه درختان ودرختچه هاي داروئي: اين محوطه ها در مجموع مساحتي برابر0.9هكتار را به خود اختصاص داده اندو به شكل يك كمربند اطراف باغ بجز قسمت شرقي آنرا در بر مي گيرند.
4-محوطه كشت پايلوت:اين محوطه ها در مجموع بصورت قطعات مجزا از هم جهت كشت آزمايشي گياهان تحت مطالعه در طرح هاي مرتبط با وظايف باغ در نظر گرفته شده است و در مجموع جمعا مساحت حدود 0.8 هكتار را به خود اختصاص داده است.
5- فضاي سبز و محوطه هاي گل كاري وچمن كاري: جهت زيبائي وتنوع مجموعه در حاشيه راهها ومحوطه ها با طراحي مناسب ايجاد شده است.
6-محوطه گياهان پيازي وريزوم دار: در زميني به وسعت 300 متر مربع تعداد زيادي از گياهان پيازي به صورت مجموعه اي زيبا كشت گرديده است.
7- گلخانه وشاسي ها: وسعت اين منطقه جمعا حدود 0.2 هكتار مي باشد كه شامل سه گلخانه در مجموع به مساحت 980 متر مربع و80 متر مربع شاسي جهت نگهداري تكثير وكشت گياهان داروئي مختلف مي باشد .
8-نمايشگاه فرآورده هاي داروئي وداروهاي گياهي: در قسمت مركزي باغ بةوسعت 50 متر مربع احداث ودرآن فراورده هاي گياهي وداروئي وداروهاي ساخته شده از گياهان به نمايش گذاشته شده است..
9-راههاي ارتباطي مجموعه باتوجه به محدوديت اقليمي تاكنون 173 گونه گياهي جمع آوري گرديده كه پيش بيني مي شود اين تعداد به حدود 320 گونه ارتقاء يابد اميد است با استمرار طرح هر روز بر تنوع وتعداد گياهان مجموعه و دايره پژوهشهاي مرتبط با موضوع باغ گياهان افزوده گردد.

 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهان کویری یزد

كلكسيون گياهان كويري در سال 1370 در محل كنوني ايجاد و گونه‌هاي موجود از مركز تحقيقات كشاورزي يزد به اين محل منتقل شدند. اين كلكسيون در منطقه دشت سرپوشيده حوزه يزد ـ اردكان ( به وسعت حدود 22 هكتار، 8 هكتار كاشت شده و 14هكتار محصور شده ) با ارتفاعي معادل 1160متر از سطح دريا در فاصله 30 كيومتري از مركز استان در مسير يزد – اردكان واقع شده است .

اهداف تشكيل كلكسيون:

1- بررسي مقدماتي سازگاري گونه‌هاي مختلف با آب و هواي منطقه .
2- حفظ و نگهداري منابع ژنتيكي گياهان سازگار با مناطق كويري.
3- توليد پايه‌هاي مادري سازگار جهت توليد بذر, قلمه و نهال براي انجام امور تحقيقاتي .
4- ايجاد محيط مناسب از مجموعه گياهان زنده و سبز مناطق كويري براي بازديد دانشجويان, كارشناسان, پژوهشگران و علاقه مندان به منابع طبيعي .
5- معرفي گياهان مناسب براي كاشت در پاركها, فضاهاي سبز و قطعات زينتي مناطق مشابه .
اين كلكسيون شامل دو بخش مهم است:
1- بخش گياهان زينتي: در اين بخش 26 گونه از 20 تيره گياهي در محوطه‌اي به صورت پارك كاشته شده است.
2- بخش سيستماتيك : در اين بخش 85 گونه از 22 تيره گياهي بر اساس تيره در كنار هم كاشته شده است.
تاكنون بيش از 100 گونه گياهي در كلكسيون گياهان كويري استان يزد استقرار يافته اند . بيشترين تعداد گونه به ترتيب مربوط به تيره هايChenopodiaceae با 24 گونه و تيره Poaceae با 20 گونه مي باشد . كمترين گونه‌هاي استقرار يافته مربوط به تيره‌هاي Brassicaceae و Solanaceae با يك گونه مي باشد. تا كنون 82 گونه با شرايط موجود سازگار بوده و مراحل رشد را طي نموده اند. قلمه و بذر بيش از 50 گونه در حد امور تحقيقاتي هر سال تهيه و نگهداري مي‌شود. پس از استقرار اوليه مراحل و رشد ساليانه گونه‌ها ثبت و آفات و بيماريهاي مهم اين گياهان در حد امكان مورد بررسي قرار مي گيرد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهشناسی فدک

اجراي پروژه بزرگ " احداث باغ گياهشناسي گرمسيري و نيمه گرمسيري خوزستان " در راستاي طرح توسعه باغ هاي گياهشناسي در سطح كشور از سال 1370شروع گرديده است وشهرستان دزفول به عنوان محل اجراي طرح در نظر گرفته شد. از جمله دلايل انتخاب اين شهر به عنوان محل احداث باغ گياهشناسي مي توان به شرايط ايده آل و بسيار خوب اين منطقه از نظر اقليم , خاك , آب , فرهنگ بالاي كشاورزي و نيز ارج نهادن به مقاومتها و رشادتهاي مردم قهرمان آن اشاره كرد .
هدف اصلي از احداث باغ گياهشناسي خوزستان جمع آوري گونه هاي مختلف گرمسيري و نيمه گرمسيري به منظور انجام پژوهشها و تحقيقات برروي گونه هاي جمع آوري شده مي باشد . با ايجاد و استقرار كلكسيونهاي مختلف گياهي , باغ گياهشناسي به قطب مهم تحقيقات اساسي و پايه اي در زمينه هاي گياهشناسي و مطالعات پوشش گياهي تبديل شده و در زمينه امور آموزشي از كاربرد وسيعي برخوردار خواهد گرديد .
ساير اهداف احداث باغ گياهشناسي خوزستان به شرح زير مي باشد :
1-استقرار كلكسيونهاي مختلف گياهان بومي و غير بومي به منظور انجام مطالعات و تحقيقات افراد علاقه مند با صرف حداقل زمان و سهولت كامل در دسترسي به گياه
2-جمع آوري و حفظ گونه هاي مختلف گرمسيري و نيمه گرمسيري بومي و غيربومي
3-جلوگيري از فرسايش ژنتيكي گونه هاي بومي و در حال انقراض
4-بررسي سازگاري اكولوژيكي و ساير تحقبقات علمي در مورد گونه هاي بومي و غير بومي
5-ايجاد پايه هاي مادري و تهيه بذر از ارقام سازگار با شرايط محيطي محل احداث باغ
6-تشخيص و انتخاب گونه هاي داراي ارزش صنعتي , تجاري , دارويي , حفاظتي و...
7-ايجاد بانك ژن نباتات مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري جهت حفاظت گونه هاي در حال انقراض
8-تبادل بذر با مؤسسات داخلي و خارجي
9-انجام مطالعات و بررسي هاي فنولوژيكي گونه هاي مختلف جمع آوري شده به عنوان پايه واساس تحقيقات در زمينه هاي علوم گياهي , منابع طبيعي و كشاورزي
10- تبادل اطلاعات و بهره برداري هاي علمي دانشجويان و پژوهشگران شاخه هاي مختلف علوم طبيعي , كشاورزي و منابع طبيعي
11-آشنايي مردم با گونه هاي جديد و نحوه تكثير و نگهداري آنها
12-ايجاد يك مجموعه تفرجگاهي با هدف جلب توريست
در باغ گياهشناسي گرمسيري و نيمه گرمسيري خوزستان تعداد ?? كلكسيون مجموعه گياهي در سطحي به مساحت ?? هكتار در نظر گرفته شده كه هر مجموعه براي خود داراي طرح تفصيلي خواهد بود . كلكسيونها و مجموعه هاي گياهي مورد نظر به شرح ذيل مي باشند :

1.كلكسيون گياهان ناحيه سوداني
2." ناحيه صحرايي – عربي
3." گياهان ناحيه ايراني توراني
4." گياهان منطقه زاگرس
5." گياهان استراليا
6." گياهان ناحيه جنوب شرق آسيا
7." گياهان دارويي و صنعتي
8." ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري
9." گياهان قلمرو نئوتروپيك ( آمريكاي جنوبي و مركزي )
10." گياهان صخره اي
11." گياهان پيازي
12." گياهان سوزني برگ
13." گياهان آبزي مردابي
14." سيستماتيك
15." گياهان نادر و در حال انقراض
16." باغ ايراني
17." باغ رز
18.مزارع تحقيقاتي و آموزشي
19.مجموعه نهالستان و گلخانه
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ گیاهشناسی نوشهر
در سال 1333حدود 7 هكتار از زمينهاي ايستگاه كشاورزي نوشهر جهت كاشت گونه هاي درختي و درختچه اي در نظر گرفته شد و تعدادي گونه ا ز خارج و داخل كشور جمع آوري و در 73 قطعه مختلف كاشت گرديد. بدين وسيله آربراتوم ( مجموعه درخت و درختچه ) بنا گذاشته شد .هدف از احداث اين باغ انجام مطالعات اكولوژي از جمله بررسي روند سازگاري گونه كاشته شده بود .اين باغ مجموعه هاي ساده و زيبايي از جمله آلاچيق و آبنما را كه نمايي از باغ هاي ايراني است , در خود جاي داده است .
باغ گياهشناسي نوشهر از نظر وسعت و قدمت دومين باغ گياهشناسي در كشور است .حضور مجموعه اي از گونه هاي منحصر به فرد در آربراتوم باعث شهرت جهاني آن شده و هر ساله مورد بازديد بسياري از محققين و دانشجويان رشته هاي مرتبط قرار مي گيرد.
اين گنجينه با ارزش از نظر حضور و تنوع گونه هاي گياهي شايان توجه است . اهداف اوليه احداث اين مجموعه همانند اهداف ساير باغ هاي گياهشناسي دنيا , در واقع آموزش و تحقيقات بنيادي در رابطه با علوم زيستي و گياهي است . انتقال گونه هاي جنگلي بومي و وارد كردن گونه هاي غير بومي , ايجاد كلكسيونهاي مختلف و پوپلمانهاي آزمايشي از گونه هاي مختلف با فرمهاي زينتي متنوع از اهداف در دست اجرا در اين با غ مي باشد . براي اين باغ همانند ساير باغ هاي گياهشناسي دنيا در كنار آربراتوم , بخشهاي مختفي از جمله قطعات درختچه هاي زينتي , گياهان معطر و پرچين سازي , سوزني برگان , گياهان پيازي , گياهان گرمسيري , گياهان دارويي , توندرا , باغ سيستماتيك ,گلخانه گياهان گرمسيري , ومجموعه گياهان خشك يا هرباريوم در نظر گرفته شد.
حضور تعدادي از گونه هاي غير بومي كمياب مانند دارتالاب برگ خزان ( Taxodium distichum ) , لاله دار ( Liriodendron tulipifera) , بلوط چوب پنبه اي ( Quercus suber ) , توت آمريكايي ( Maclura pumifera ) , توت كاغذي ( Brossonetia papyrifera ) , عنبرالسائل ( Liquidamber orientalis ) , ژينكگو ( Ginkgo biloda ) ,تونگ ( Aleorites fordii ) و آروكارياي شيلي ( Araucaria araucana ) و انواعي از گونه هاي سوزني برگ و كولتيوارها و فرم هاي زينتي آن همچون Picea pungence و Pendula Chamaecyparis nootkatensis و ... اين مجموعه را به يك باغ گياهشناسي بي نظير در ايران و برخي كشورهاي همسايه تبديل نموده است .
هر باغ گياهشناسي از يك سيستم پويا در جهت شناسايي گونه هاي بومي و غير بومي بر خوردار است ,از اين جهت وجود هرباريوم جهت تحقق اهداف فوق و همچنين به عنوان يك موزه جهت نگهداري نمونه هاي گياهي خشك شده از مناطق مختلف و رويشگاههاي طبيعي جمع اوري شده اند ضروري بوده و وظيفه مهم بينادي ,در زمينه هاي تحقيقاتي و مطالعات جنبي در خهت شناساندن پتانسيل هاي طبيعي هر منطقه , از اهميت ملي و جهاني برخوردار است در همين راستا هرباريوم باغ گياهشناسي شمال و در دنباله طرح ملي فلور ايران از سال 1376 تاسيس و راه اندازي شد به طوري كه در حال حاضر تعداد 14000نمونه گياهي را كه به صورت علمي جمع آوري و تهيه شده اند , همراه با يك سري مشخصات ثابت و به صورت خشك نگهداري مي كنند . اين تعداد نمونه مربوط به 124خانواده گياهي و حدود 1400 گونه مي باشند كه از زيستگاههاي مختلف استان مازندران , از ارتفاعات دماوند تا شبه جزيره ميانكاله جمع آوري شده است . تا كنون هرباريوم باغ گياهشناسي شمال ضمن شناسايي گونه هاي جمع آوري شده تعداد دو گونه گياهي جديد با نامZare Spiraea sheikhii و Sorbus tiliaefolia Zare , Amini & Assadi , از خانواده Rosaceae را براي اولين بار از ايران به جهان گياهي و دو گونه به اساميOenothera senuatr L. از خانواده Onagraceae و Sida rhombifolia از خانواده Malvacaea را به عنوان گزارش جديد از ايران معرفي نموده است .


(اضافه میکنم که متاسفانه باغ گیاهشناسی نوشهردرسالهای اخیردچارتخریب شده که دراینجاذکرنشده)
 

Similar threads

بالا