ببخشید سوالم شاید راجع به این یکی 2بخشی که میگین نباشه اما کسی جواب این سوال رو میدونه?
ما یه خمش داریم که میشه bending
یه تغییر شکل خمشی داریم که میشه deflection
یه گشتاور خمشی داریم که میشه moment
میشه یه نفر اینها رو به هم ربط بده برام و بگه کدومش باعث اتفاق افتادن اون یکی میشه?
با یک مثال ساده بهت توضیح می دم شما پشت ماشین نشستین دارین فرمان ماشین را می چرخونین این چرخشی را که شما به فرمان ماشین در جهت عقربه های ساعت ( ساعتگرد ) و یا خلاف عقربه های ساعت( پادساعتگرد ) وارد می کنید همان تعریف moment است که در اینجا دست شما به عنوان بازوی نیرویی عمل می کند که تمایل دارد در فرمان چرخش ایجاد کند و در علم مهندسی سازه و مکانیک در تیرها ، قاب ها و خرپاها زیاد بااین لنگر سر کار داریم . ممکن است لنگر در ابتدای تیر و یا حتی در وسط تیر هم اتفاق بیافتد که اون موقع بر اساس معادلات تعادل سازه و در صورتی که قاب نامعین باشد تحلیلی خاصی مهندسان سازه انجام می دهن که یک از این تحلیل ها ، تحلیل ماتریسی است .
و یا ممکن است که تغیر شکل در تیر تحت تاثیر بار ها و لنگر ها یه حدی پیش برود که خیز مورد نظر از مقدار خیز معکوس فراتر رود که در این صورت در اصطلاح به این لنگر bending
در صورتی که پریود رفتار سازه تحت تاثیر نیروها با مقداری که در طراحی به آن ضریب اطمینان طراحی می گویند یک خورده بیشتر باشد و یا ممکن است این بار تصادفی اتفاق بیافتد که سازه به صورت ارتجاعی به این اعمال نیرو رفتار از خودنشان می دهد که می توان در تعریف مهندسی با این اصطلاح بیان کرد deflection
و حرف آخرکه اگر به نیروی لنگر پاسخ درستی داده نشود می تواند چه اتفاقات ناگواری را با خود به همراه داشته باشد یک بیلبورد تبلیغاتی کنار خیابان را در نظر بگیر که علاوه بر وزن خود تحت تاثیر نیروی باد است و حال باد چه لنگری در پای ستون ایجاد می کند که تمایل دارد سازه را در محل خود دچار پیچش کند که مهندسان سازه در این مورد تدابیری اصولی را انجام می دهند .