مطالعات گروهی

مطالعات گروهی

  • سبک شناسی در معماری ( دکتر پیر نیا)

    رای: 10 27.0%
  • بوطیقای معماری (انتونی انتو نیاس)

    رای: 1 2.7%
  • از زمان و معماری ( منوچهر مزینی)

    رای: 6 16.2%
  • معماری معاصر غرب (قبادیان)

    رای: 6 16.2%
  • درک رفتار سازه ها (دکتر گلابچی)

    رای: 7 18.9%
  • آشنایی با معماری جهان (ابراهیم زارعی)

    رای: 7 18.9%

  • مجموع رای دهندگان
    37
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Anooshe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها کسایی که این کتابارو مطالعه کردن میشه بیان خلاصه هاشونو بگن امروز 7امه دیگه
من که نتونستم این هفته تهیه کنم کتابارن ولی خب حداقل می خوام خلاصه های دوستایی که خوندنو دنبال کنم
 

bache-memar

عضو جدید
یعنی امروز در باره کتابها حرف نمی زنید؟
تازه کتاب دوم چیه؟تا کجاش رو باید بخونیم؟
و خلاصه ها رو چجوری بزاریم؟ یعنی اسکن کنیم یا تایپ کنیم؟
 

معمارباشی

عضو جدید
سلام هر طوری که راحت تر باشی ... من خودم شخصا اسکن می کنم ... ولی می تونی تایپ کنی یا عکس بگیری ... اممم ... بحث می کنیم ولی نه در یک زمان مشخص ... مثلا 2-3 روز رو به این موضوع اختصاص می دیم و هر کسی هر زمانی که وقت داشت میاد و نظرش رو می نویسه و سوالش رو می پرسه یا سوال دیگری رو جواب می ده ...
 

bache-memar

عضو جدید
بسیار خوب، من هر روز تقریبا سر میزنم. اولین بارم هست که دارم تو برنامه هاتون شرکت می کنم .
کتاب دوم کی معرفی میشه؟
 

bache-memar

عضو جدید
بسیار خوب بنابراین فردا میام
فکر می کنم باید برنامه جالب باشه.
ما که این برنامه رو تو دانشکده اجرا می کنیم خیلی خوبه.
 

marya_com

عضو جدید
منم خوندم ولی زیبایی شناسی را چون فضا زمان معماری را نداشتم!
سعی کردم زیبایی شناسی را بیشتر بخونم به جبران اون یکی کتاب!
 

bache-memar

عضو جدید
سلام، من کتاب فضا زمان رو تا105 و سبک شناسی رو فصا معماری پارسی رو خوندم،البته با توجه بهبرنامه های دانشکده کتب دیگه هم می خونم ، ولی شما کی می خواید خلاصه هاتون و بزارید؟می خوام ببینم چجوریه؟:redface:
 

Anooshe

عضو جدید
کاربر ممتاز
:surprised:امروز 8امه
چرا همه خوندن میان فقط میگن خوندن و بس؟؟؟؟؟؟
خب خلاصه هاتون رو بذارین دیگه لطفا
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم 24 صفحه از فضا زمان معماریو که درباره رایت بود خوندم( 2 دور! 329-354) ولی از اونجایی که اصولا خلاصه نویسی بلد نیستم چیزی ندارم بذارم! سوالی که برام پیش اومد درباره ی کمپوزیسیون داخلی خونه های رایته، این کتاب که عکس درستو حسابی نداره، من که اصلا نفهمیدم این کمپوزیسیون داخلی که با سطوح مسطح دیوار های ضخیم که از خارج بنا به داخل کشیده شدن به وجود اومده چه جوریه!!

(واسه این که دست خالی نباشم بعد از خوندن اون 24 صفحه رفتم عکس های کارخونه واکس سازی جانسون رو پیدا کردم و گذاشتم تو بخش معماری جهان (فرانک لوید رایت و آثارش). اینم لینکش فرانک لوید رایت و آثارش )
 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سلام. خوبین بچه ها؟ میبینم که بیش از 7 -8 روز گذشته و خبری نیست از خلاصه و طرح سوال و... قرار شده بود اگر نمیتونید خلاصه کنید از اون بخشی که میخونید سوال طرح کنید. حداقل 10 تا... یادتون رفته؟! قرار شد در اول پست هم قید کنید که این خلاصه یا سوالات از صفحه چند تا چند کدوم کتاب هست و بعد با هم همگی رفع اشکال کنید... خلاصه ها لازم نیست همه ی مطالب اون بخش رو در بربگیره... میشه فقط به چنتا لغات کلیدی با توضیح مختصر... در حدی که یه یادآوری بشه واسه کسانی که اون بخش رو خوندن... اکتفا کرد.
اینکه چقدر به برنامه پایبند باشین به خودتون بستگی داره. من میتونم طبق قراری که باهم گذاشتیم الان به همتون اخطار بدم... اما به نظرتون فایده ای داره . تا خودتون نخواهید این تاپیک پیش نمیره و موفقیتی هم حاصل نمیشه...
 
آخرین ویرایش:

ارشیتکت86

عضو جدید
سلام ای بابا من که خبر نداشتم امروز اومدم آخه اینترنتمون قطع بود اگه میشه قبلا کتابارو معرفی کنید که بتونیم پیدا کنیم من هر جارفتم فضا زمان ممنوع الخروج بود

ولی من 5تا فصل معماری جهانو خوندم شاید بهتره لیست کتابا رو اعلام کنید که تهیه کنیم بعد طبق امار که کتاب دارن منبع مطالعه رو اعلام کنیم وشروع کنیم به خوندن وگرنه تنبلی در کار نیست من فردا میرم این2 تا کتابو بخرم اگه میشه بگید برنامه مطالعاتی چیه که کتابایی که کتابخونه گیرم نمیاد بخرمشون ممنون:gol:
 

bache-memar

عضو جدید
سلام، گرچه میدونم ناقصه ولی واسه شروع من ریز ریز خلاصه هامومیزارم .فردیت طلبی و انسان گرایی که از شاخصه های دوران رنسانس بود تو پرسپکتیوکه اختراع این دوره بود هم موج میزد .سیر به اوج رسیدن پرسپکتیو از ترینی تی نقاشی مازاچودر سانتاماریا نوولا شروع میشه با نقاشی محراب فریبنده ی برامانته تو سانتا ماریا پرسوسان سانتیرو ادامه پیدا میکنه و تو کلیسای سنت پیتر به اوج میرسه.اینجور که فهمیدم این کلیسا کار چند نفره،میکل آنژ ،مادرنو و برنینی .سوال: یکی این کلیسا رو درست واسه من توضیح بده . دقیقا کجاش بحث پرسپکتیو مطرحه؟برونلسکی با سختن کلیسای یتیمان ورواق خاصش روح رنسانسی روتوبنا ها آورد. کلیسای پاتزی با معماری داخلیش شروع کلیساهای متمرکز بود البته دیواز نمای کلیسا هم که باربر نبود نوعی توآوری بود.
 

پاناگولیس67

عضو جدید
به نظرم بهتره هر کسی بیاد و مهمترین جملاتی که به نظرش اومده بزاره...خلاصه باید مفید و در بر دارنده نکته باشه... مناسب تره از بیان همه جزییات خودداری کنیم!!!
خب من مهمترین جملاتی که در قسمت پیشگفتار وجود داره براتون میزارم :
پیشگفتار - معماری در حدود سال 1960 / بیم ها و امید ها
· در حدود سال 1910 قوانینرسپکتیو متزلزل گشت .
· از میان پایتخت های نو خواسته شاندیگار از مهمترین آنهاست به دلیل اینکه در این شهر ساختمان های حکومتی بر رأس شهر قرار دارند و نه در میان آن ، طوریکه در شهر های محدود به برج و بارو در زمان قرون وسطی مرسوم بود .
· دربرزیلیا مسئله ایجاد محیطی انسانی و انتقال امور از مرکز شهرها طوری که شهر ها بتوانند توسعه یابند به نحو دیگری حل شده است ؛ میدان سه قوا .
· طرح ورسای : مجموعه ساختمانی عظیمی مشتمل بر قصور و وزارت خانه ها در مقابل طبیعت .
· در تصور فضایی واحدی که معماری تمام جهان را به هم پیوند می دهد ، در هر نقطه از جهان معماری تنوع و اصالت خود را خواهد داشت .
· تازه ترین نمود های قدرتی خلاقه در معماری جدید ابتدا در فنلاند و سپس در برزیل .
 

پاناگولیس67

عضو جدید
· فنلاند ، ایجاد طرح های آرام و ترکیب معماری جهانی و معماری بومی .
· برزیل ، زیبایی خطوط و فرم .
· راز اعتلای کارهای معماران ژاپنی بر خلاف این تصور غلط که تأثیر گرفته از فرانک لوید رایت ( امپریال هتل - توکیو ) است ، الهام از گذشته و علاقه و شور برای پیشرفت های آینده است .
· فن ساختمان پیش آهنگ نوآوری های معماری
· سیم انعطاف پذیر ترین ماده ساختمانی
· در ساختمان ها غلافی تمام ساختمان خود در حال تعادل است و برای نخستین بار در تاریخ ساختمان می توان به این شیوه طاق هایی زد که محتاج به تکیه گاه برای خنثی کردن فشار جانبی طاقی نباشد .
· مصداق های تقرب معماری و مجسمه سازی که امروزه پسندیده نیست ؛ کلیسای رنشان - لوکوربوزیه / اپرای سیدنی - یرن اوتزن / تالار جشن توکیو - کونیومائکاوا / کاخ ملی ورزش توکیو - کنزو تانگه /
· تأثیر حجم در فضا یکی ار رموز معماری .
· برای درک تصور فضایی کنونی معماری می توان سه مرحله را شرح داد ؛ نخست وقتی است که تصور فضایی معنایش ترکیب احجام ساختمان های مختلف با یکدیگر است و معمار به فضای داخلی ساختمان توجهی ندارد معماری مصری - سومری و یونانی .
· دومین مرحله از نیمه دوره معماری رومی . توجه به فضای داخلی ساختمان ها و مسئله طاقی زدن ؛ بنای پانتئون .
· مرحله سوم ؛ پیدایش انقلاب اپتیکی - زمانی که پرسپکتیو یک نقطه ای اعتبار خود را از دست داد .
 

bache-memar

عضو جدید
سلام
ببخشید که خلاصه هام مثل شما نیست واحتمالا اون شرایطی که گفتید رونداره.
از دفعه بعد درست میکنم.
ضمنا دیشب هول هولکی گذاشتم آخه انتخاب واحدم بود.
 

bache-memar

عضو جدید
اینم ادامه خلاصه هامه البته همش نیست .:
ازینجا به بعد گیدئون بحث شهر روپیش میکشه خود گیدئون شهر رو 1موجود زنده حاصل از تجلی روابط گوناگون اجتماعی میدونه ومیگه شهر دیکتاتوری ارگانیک نیست.
شهر رنسانسی شهر ستاره ای بود که از زمان فیلارته تا سکامتزی ادامه داشت .
الیته فرم مرکزی شهر مثل قرون وسطی تابع شرایط دفاعی بود .ولی شهر قرون وسطی ارگانیک تر بود .
آلبرتی تو کتابش در باره شهر ایده آل بحث میکنه فیلارته با تمام جزئیات ترسیمش میکنه و جورجومارتینی تکمیل میکنه .
سفرزیندا شهر ستاره ای بود که جورجو مارتینی پیشنهاد کرد ، جالبه که این نقشه تو بازسازی لندن بعد از آتشسوزی 1666 ، توسط اولین مورد استفاده قار گرفت .
تنها شهری که کمی با عقاید فیلارته جوره شهر ویجوانو است.
گیدئون یکی از شرایط موفقیت 1میدان عمومی رو سادگی عناصر معماریش میدونه .
از فراچسکو دی جورجو مارتینی به عنوان انسان کامل عصر رنسانس یاد میکنه حتی از داوینچی هم کاملتر.
از خصوصیات میادین دوره رنسانس رواق هایی هستند که میدان رو احاطه کردن.
از ایراداتی که گیدئون به شهر سازی دوره رنسانس میگیره اینه که به اینکه شهر محل تجمع مردمه وبایذ امور مردمی رتق و فتق بشه توجه نشده توش.
در این دوره حجیم سازی اوج گرفت ، دیوارها پر از پنجره شد .
قصر فارنزه یکی از مهمترین ساختمان های رنسانسیه .
حجم بنا بش از ظرفیت زمینشه که اینم از همون فردیت طلبی رنسانسی نشأت میگیره .
جلال و جبروت این قصر زمزمه ی شروع باروکه!!!
نکته مهم اینه که شهرسازی اواخر قرن 15 و اوایل 16 پر از بی نظمی بود، هیچ وحدتی تو یاختمان های یک خیابون دیده نمی شد چه از نظر سطح اشغال چه حجم چه نما . حتی برامانته هم تو طراحی خیابان جولیا به وحدت فکر نکرد تا اینکه جورجووازاری با طراحی خیابان اوفیتزی (قصر اوفیتزی) وحدت رو تو طراحی شهری به وجود آورد .جلو آمدگی بام وخطوط افقی سطح نما پرسپتیو فوق اعاده ای دارند . باید گفت میکل آنجلو اون زمان استاد وازاری بود و تو طرح دست داشت .
جز اینکه معمارای رنسانسی با آوردن پنجره ها به نما توجه کردند،پله های آزاد که سطوح پس و پیش رفته ی بنا روبه سطح زمین پیوند میداد هم از ابتکاراتشونه . برامانه با ساختن حیاط بلودره این هنر رو تکمیل کرد .
 

پاناگولیس67

عضو جدید
من واقعا نمیدونم چرا وقتی قرار نیست به برنامه ریزی که ضمانت احراییش خودمون هستیم عمل کنیم بیخود اصلا برنامه میریزیم!؟؟!؟؟!؟!؟؟!
وقتی حوصله انجام کاری و نداریم برای چی میگیم انجام میدیم!؟!؟؟
صبر خوبه اما واقعا بعضی وقتها صبر بی معنی میشه از روزی که پیشنهاد این کار و معمار باشی عزیز داد چقدر میگذره؟!
از روزی که شروع کردیم چی؟!؟از روزی که قرار بود کتابا رو بخونیم!؟!؟
آدم واقعا ناامید میشه...
 

marya_com

عضو جدید
من زیبایی شناسی را فقط دارم!
خلاصه کردن مقدمه این کتاب کمی سخته!
در مقدمه فرستنده و گیرنده و انواع مختلف اخبار و دریافت اخبار به وسیله اندام های حسی و عوامل مزاحم در انتقال داده ها تعریف شده
طریقه دیدن و چیزی که در ذهن شکل می گیره!مثلا دایره که در چند قسمت قطع شده را اچر ببینید بازم شکل دایره در ذهن تداعی می شه!
مقدمه بیشتر برای آشنایی.نمیدونم چطور خلاصه کنم!
امیدوارم بخش بعد را که درباره فرهنگ و سبک بتونم خلاصه کنم
سوال هم نمی دونم چی در بارم که مخصوص معماری باشه!!
....................................................................................................
نظر میس ونده رو درباره ی بداعت در معماری چیست؟
پارازیت چیست؟
نظریه گشالت چیست؟
 

bache-memar

عضو جدید
سلام
از رها و بقیه بزرگترای مجلس خبری نیست؟
1 نظر بدین حداقل،راه رونشون بدین.
 

bache-memar

عضو جدید
سلام
خوب من ادامه خلاصه هام رو میزارم چون در هر صورت دارم می خونم و خلاصه برمیدارم.
حداقل فایده ی این تاپیک این شد که من به خلاصه برداری از کتاب هام علاقه مند شدم.
میدان کاپیتالینو:
تو این میدوون میکل آنژ نشون ئداد که چطور میشه احجام بزرگ رو با توازن و تناسب باهم ترکیب کرد . به نوعی طراحی شهری .
در مورد میکل آنژ نکته مهم اینه که ترکیبی از روحیه مذهبی گوتیک و بینش دنیوی باروک بود.
میکل آنژ رو با جان کنستابل و ویلیام ترنر که نقاشی دوره آخر باروک رو به قرن 19 پیوند دادن مقایسه میکنه .
پله کان لوکوردوناتا وکاخ سنا محور عظیمی میسازه که بعد ها محور مادر نامیده میشه و ستون فقرات شهرسازی قرن 18
لئوناردو داوینچی
برنامه ها و ابتکارات فنی زیادی داشت ولی نقشه جامعی برای شهر طرح نکرد .
برای اولین بار تو رم مقیاس شهر سازی رنسانسی تغییر کرد .
سنت پطر اول 1 باسیلیکا بود بعد با انتقال مرکز پاپی از لاتران به واتیکان کم کم گسترش یافت .
اعتقاد گیرئون به شهر با مرکزیت مذهبی است ولی بدون خشکی و زمختی .
اینجا گیدئون سیکتوس پنجم رو مورد مطالعه قرار میده .
پاپی که خیلی به معماری و شهرسازی کمک کرد .
شهر سازی جدید روم مدیون سیکتوس و راه هایی بود که ایجاد کرد ، گرچه ایجاد این راه ها فقط به دلایل مذهبی بود .
- کسی که نقشه پاریس رو تغییر داد : بارون هاوسمان
دومینیکو فونتانا معمار شخصی سیکتوی بو.د توانایی های فنی زیادی داشت ولی در معماری بی ذوق بود . مهمترین کار هاشم ویلای من تالتو و خیابان فلیچه .
سیکتوس به میادین شهر رم شخصیت داد .جلوی برخی کلیسا ها رو خالی کرد که قرن ها دبعد میادین عظیمی مثل کولنا ساخته شدند .
به نوعی سیکتویس اولین شهر ساز به معنای امروزی آن بود
نشان تمایز باروک نحوه ی فکری و احساسی است که در آن جاری است .
در اواخر باروک ریاضیات بی نهایت توسط پاسکال کشف شد نقاشان و معماران هم ئسعی کردند که بی نهایت رو تو آثارشون بیارن .
 

ارشیتکت86

عضو جدید
سلام بچه ها چی شد پس این همه منم هستما من که خجالت کشیدم رها ازمون ناامید شده از اول مهر باید شروع کنیم اونم با جدیت 2گروه میشیم یکی فارغ التحصیلا که وقتشون ازادتره یکیم دانشجویا که دانشگاه میرن وامسال ازمایشی ولی جدی امتحان میدن
نظرتون چیه؟:mad:
 

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

Archi_Nick

عضو جدید
شروع کنید

شروع کنید

یکی به داد ما تنبلا برسه
چرا کسی شروع نمی کنه؟(با خودم بودم):D
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا