مصرف خودسرانه و بی‌رویه دارو درحال افزایش است

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92041005747
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴



محققان دانشگاهی هشدار دادند: مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها بیشترین داروهای مورد استفاده جهت خوددرمانی هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دهه گذشته مصرف خودسرانه دارو به صورت بی‌رویه‌ای در کشور افزایش یافته است که می‌تواند عوارض متعددی را در پی داشته باشد لذا مطالعه‌ای با هدف تعیین علل خوددرمانی در بین مراجعان به داروخانه‌های استان همدان توسط دکتر سید محمد مهدی هزاوه‌ای، استاد گروه آموزش بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش انجام شد.

این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود که روی 428 نفر از مراجعان به داروخانه‌های استان همدان انجام گرفت. نمونه‌گیری به صورت طبقه‌بندی با انتساب متناسب در بین داروخانه‌های شهرهای مختلف استان همدان انجام گرفت و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کتبی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 توصیف شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که داروهای مسکن (29.9 درصد)، آنتی بیوتیک‌ها (20.6 درصد) و داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی (12.6 درصد) بیشترین مصرف جهت خوددرمانی را داشتند. استفاده قبلی از دارو و بهبودی علایم (32.2 درصد) و تجویز نسخه مشابه از سوی پزشک (25.3 درصد) بیشترین دلایل مصرف خودسرنه دارو از دید شرکت‌کنندگان در مطالعه بود.

با توجه به نتایج این مطالعه و شیوع بالای مصرف خودسرانه دارو، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی به‌منظور افزایش درک خطر مصرف خودسرانه دارو در بین اقشار مختلف جامعه ضروری به‌نظر می‌رسد.

این مطالعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر شده است.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا