مشاوره ي گياه پزشکي

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام آقای مهدوی 2 تا سوال دارم
1- تو باغچه ی خونمون یک درخت مو داشتیم که به فراوانی میوه میداد و امسال هم به روال همیشه انگور خوبی داد ولی به یکباره درخت با انگورهاش خشک شد خودم شک به وجود نماتد بردم ویا بیماریهایی که مربوط به ریشه است نظر شما چیه و چه راهکاری رو پیشنهاد میدید برای حل مشکل البته هنوز برگهای مسن (برگهای ابتدایی درخت ) تقریبا زنده اند
2- یکی از اقوام باغ زردالو دارن که به طرز عجیبی یکی از درختان به یکباره خشک شد و در مدت یک هفته یک ردیف از درختاش خشک شدن و ما که به بیماری ریشه شک کردیم خاک رو برای آزمایش فرستادیم ولی با کمال تعجب چیز قابل توجهی نبود و ما هنوز علت وقوع این حادثه را نفهمیدیم در ضمن این بیماری (شاید) فقط مربوط به یک ردیف بود البته من فکر میکنم شاید به آبیاری ربطی داشته باشه حالا میخوام نظرتون در ررابطه با بیماری بدونم ممنون

سلام گلاب جون :gol::gol::gol:
اینم دو تا مشکلم که گفته بودم :cry:
ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنین:w36:
 

ali hamraeiiyan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام مهندسین محترم
می شه در مورد گوجه فرنگی ، بیماریها و علائم و راههای مقابله با اونها رو برام توضیح بدین ممنون میشم
آخه من این محصول رو دارم ولی چیز زیادی در موردش نمیدونم
ممنون
 

سحري

عضو جدید
سلام.
اول يكم در باره خاصيت محصولتون بدونيد تا باقيشو پيدا كنم

خواص گوجه فرنگی
کارشناسان تغذیه معتقدند کیلوپن موجود در گوجه فرنگی از رگهای بدن محافظت می کند. به نوشته نشریه فرانسوی سانته زنانی که هرروز در وعده های غذایی خود گوجه فرنگی مصرف می کنند، کمتر از سایر افراد دچار حمله های مغزی یا قلبی می شوند. براساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روی 40 هزار زن آمریکایی در طی هفت سال صورت گرفته است زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه فرنگی مصرف کرده اند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها 30 درصد کمتر از افرادی است که یکبار در هر هفته گوجه فرنگی خورده اند. بررسی های جدید حاکی است افرادی که در هفته دوبار غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی و حتی سس گوجه فرنگی مصرف می کنند از خواص پیشگیرانه گوجه فرنگی بهره مند خواهند شد. به گفته پژوهشگران کیلوپن، رنگدانه ای از خانواده کاروتنوئیدهاست که موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگی می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و ای است که هر کدام از این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدان دارند. پژوهش های اخیر همچنین نشان داده اند که مصرف مداوم گوجه فرنگی خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش می دهد. تحقیقات دیگر حاکی از کاهش خطر سرطان های معده و ریه در صورت مصرف گوجه فرنگی است. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند گوجه فرنگی های رسیده با روغن زیتون که خود نقش محافظتی برای رگها دارد کمی پخته شود و سپس مصرف گردد.
 

سحري

عضو جدید
بيماري هاي گوجه فرنگي


ميزان انتشار عارضه پوسيدگي گلگاه را مي توان با فراهم کردن رطوبت يکنواخت در مزرعه ( مثلا با استفاده از مالچ که هم باعث کنترل علفهاي هرز مي شود و هم مزرعه نيازي به کلتيواتور زدن پيدا نمي کند که ريشه ها در اثر آن آسيب ببينند ) و عدم مصرف زياده از حد کودهاي ازته کاهش داد. البته واريته هاي مختلف گوجه فرنگي از نظر حساسيت با هم بسيار تفاوت دارند. هيچکدام از واريته هاي حاضر تحمل کافي نسبت به اين عارضه ندارند تا بتوان از آنها به عنوان يک راه کنترلي استفاده کرد. در ضمن گزارش شده است که اسپري به موقع ميوه و شاخ وبرگ گوجه فرنگي با محلول رقيق شده کلريد کلسيم و تکرار آن، مانع از پوسيدگي گلگاه گوجه فرنگي مي شود.

آفتاب سوختگي : Sunscald
علائم آفتا ب سوختگي ابتدا روي گوجه فرنگي هاي کال ديده مي شود. اين علائم به صورت بروز نواحي سفيد يا برنزه روشن روي ميوه هايي است که در معرض آفتاب قرار گرفته اند. نواحي تغييير رنگ يافته چروک خورده و فرورفته اند و اغلب با يک هاله زرد رنگ احاطه شده اند. اين نواحي معمولا در قسمت بالاي ميوه ، جايي که بيشتر در معرض آفتاب قرار مي گيرد، ديده مي شوند. عارضه آفتاب سوختگي در بوته هايي که برگهاي پاييني آنها دراثر Septoria يا Early Blight . از بين رفته اند، و ميوه ها به شدت در معرض نور خورشيد قرار گرفته اند، ديده مي شود. بخشهاي آسيب ديده ميوه ممکن است توسط پاتوژن هاي ثانويه مورد حمله قرار گيرند.
کنترل : مراقب باشيد که در موقع برداشت يا هرس کردن، ميوه ها در معرض نور مستقيم خورشيد قرار نگيرند. داربست ها را طوري بببنديد که ميوه ها در معرض خورشيد نباشند. استفاده از قارچکش ها و مبارزه با بيماري هاي برگي از نابود شدن برگها جلوگيري مي کند. از کلتيوار هايي استفاده کنيد که پوشش برگي مناسبي دارند.

Catfacing :
علائم اين عارضه به صورت نواحي فرو رفته و دندانه دار در قسمت گلگاه ميوه است. گاهي خود ميوه نيز بدشکل شده و به صورت قلوه اي شکل يا اشکال ديگر در مي آيد. اين عارضه وقتي به وجود مي آيد که دماي هوا در طول گلدهي و تشکيل ميوه کمتر از 10 درجه سانتيگراد شود. اين دما باعث مي شو د که گرده افشاني کامل صورت نگيرد. در برخي مواقع گرماي زياده از حد، آسيبهاي ناشي ازبرخي علف کشها مثل D ـ ۴و۲
و تغييرات رطوبت خاک باعث catfacing مي شود. در ضمن نيتروژن زياد نيز باعث تشديد اين عارضه مي گردد. بروز catfacing به نوع کلتيوار گوجه فرنگي نيز بستگي دارد و در کلتيوارهاي قديمي بيشتر است. در ضمن کلتيوارهايي که ميوه درشت تري دارند، حساس ترند.

ترک هاي رشد: Growth Cracks
در گياه گوجه فرنگي دو نوع ترک رشدي ديده مي شود : متحدالمرکز و شعاعي . ترکهاي رشدي متحدالمرکز باعث بوجود آمدن ترکهاي دايره اي شکل در انتهاي ميوه مي شوند ولي ترکهاي شعاعي از انتها به طرف خارج گسترش مي يابند. اين عارضه هنگام رسيدن ميوه ظاهر ميشود. اين ترکها غالبا وقتي بوجود مي آيند که شرايط مختلفي مثل نوسانات زياد دما و رطوبت باعث تغيير شديد سرعت رشد مي گردد. باران هاي شديدي که پس از آب و هوايي خشک به وقوع مي پيوندند، باعث بوجود آمدن ترکهاي شعاعي در اکثر کلتيوارهاي گوجه فرنگي مي شوند. توانايي تحمل کلتيوارهاي گوجه فرنگي نسبت به ترک خوردن متفاوت است و بستگي به استحکام و قابليت انبساط ( strechability) پوست ميوه دارد. کلتيوارهاي بسيار حساس موقعي که ميوه هنوز سبز است، ترک مي خورند و کلتيوارهايي که تا حدودي مقاومند غالبا تا مراحل بعدي ترک نمي خورند. هر چه ميوه زودتر ترک بخورد، ترکهاي عميق تر ي در آن بوجود مي آيد. نيتروژن زياد و پتاسيم کم در ترک خوردن ميوه ها نقش دارند و بنابراين فراهم کردن مواد غذايي مناسب، آبياري منظم و کافي باعث کاهش احتمال ترک خوردن ميوه ها مي گردد.

Puffiness :
ميوه هايي که دچار اين عارضه مي شوند، تا حدودي پف کرده و زاويه دارند. حفرات داخل ميوه، در صورت وجود، فاقد ماده ژلاتيني به ميزان طبيعي اند و ميوه بافت متراکمي ندارد. اين عارضه در نتيجه گرده افشاني ناقص، کوددهي ضعيف و يا عدم تشکيل دانه به طور کامل بوجود مي آيد که غالبا ناشي از دماي پايين است. مشابه عارضه قبلي، نيتروژن زياد و کمبود پتاسيم نيز باعث اين مشکل مي شوند. برخي از کلتيوارها نسبت به اين عارضه حساس تراز بقيه هستند.

رسيدن لکه دار : Blotchy Ripening
در اين عارضه بخشي از ميوه به علت عدم تلقيح مناسب به خوبي نمي رسد. آب و هواي سرد باعث شيوع اين عارضه مي شود و کمبود آب يا مقدار زياده از حد آن نيز باعث تشديد ان مي گردد. علائم به شکل لکه هاي زرد رنگ يا سفيدي است که بافت زير آن سخت باقي مي ماند. نواحي آسيب ديده هم معمولا در بخش بالائي ميوه ( Stem End ) هستند. اين عارضه ممکن است با علائم ناشي از ويروس موزائيک توتون اشتباه شود. اين بيماري در کلتيوارهاي قديمي شايع تر است.

پيچيدگي برگ: Leaf Roll
پيچيدگي برگ نوعي عارضه فيزيو لوژيک است که در اثر آب و هواي سرد و باراني ايجاد مي شود. اين عارضه باعث پيچ خوردن برگهاي پاييني به سمت بالا وضخيم و چرمي شدن آنها مي گردد. پيچيدگي برگ اثري روي رشد گياه و ميزان محصول نمي گذارد و نيازي به مبارزه با آن نيست.

عوارض ناشي از علف کشها :
علف کشها مي توانند باعث بد شکل شدن شاخ و برگ گوجه فرنگي شوند. بوته هاي گوجه فرنگي به ويژه به D ـ ۴و۲ حساس هستند . علف کشهاباعث خم شدن برگها به سمت پايين، فنجاني و ضخيم شدن آنها مي شوند. برگهاي تازه باريک و پيچ خورده اند و به طور کامل توسعه نمي يابند. ميوه ها ممکن است دچار catfacing شوند و نرسند. در ضمن در اثر بادبردگي ( drift ) هم ممکن است علف کشهايي که براي کنترل علفهاي هرز چمني به کار مي روند، روي گياه زراعي رفته و عوارض آشکار گردند. بخارات ناشي از علف کشها هم ممکن است گياه را تا چند روز پس از کاربرد علف کشها تحت تاثير قرار دهند. علف هاي چيده شده اي که قبلا علف کش روي آنها استفاده شده نيز نبايد به عنوان مالچ درمزارع گوجه فرنگي به کار روند. اگر آسيب هاي وارد شده جزئي باشند، گياه قادر به رشد و ترميم خود خواهد بود. در ضمن گياهان آسيب ديده بايد به طور مرتب و کامل آبياري شوند.
 

ali hamraeiiyan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون
محصول من الان نزدیک به یک ماه میشه که نشا کردم اول رشد حرکت خوبی داشت ولی الان دو سه هفتهای میشه که ثابت مونده و رشد چندانی نداره نمیدونم چرا سر چاش گیر کرده و حرکت نمیکنه از موادی هم که بهش میدم کود آهن با مخلوط کردن کود سفید بیشتر هست
 

bahram.rostami

عضو جدید
جهت کنترل علف هرزیولاف وحشی در مزارع گندم در صورت عدم کنترل در مراحل اولیه تاقبل از خوشه دهی سم سافیکس به میزان 3لیتر درهکتار موجب توقف رشد وعدم تولید بذر جهت سال آینده می شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام
گلهای گل خانه ام از پشه های ریز پر شده چطور با انها مقابله کنم


از کلینیک های دامپزشکی کارت های زرد رنگی هست که میتونید تهیه کنید. این کارت ها چسبنده هستند و در گلخانه شما نصب میشوند. باید قبل از این کار خیالتون راحت باشه که درز یا سوراخی در گلخونتون وجود نداشته باشه و پشه ها نتونن بیان اون تو ... :gol:

حالا برای اطلاعات بیشتر شما :

كاربرد تله هاي فرموني در رديابي آفات
امروزه اطلاعات كامل و درستي از آفات محصولات كشاورزي به دست آمده است.كه البته اين اطلاعات تابع شرايط محيطي و بيولوژي آفت مي باشد.تله هاي فرموني درخيلي از موارد از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار بوده و گاهي به عنوان تنها وسيله مطمين در جهت تعيين ظهور و تراكم جمعيت آفات قبل از وارد كردن خسارت جدي به شمار مي روند.
در طي سالهاي اخير به دليل روشن شدن اهميت كاهش مصرف سموم، منجر به افزايش فشار در جهت به حداقل رساندن كاربرد آفت كشها گرديده است.در اين راستا يك سيستم هشداردهنده فرموني مي تواند راه حل مناسبي در جهت استفاده حداقل از سموم به شمار آيد.اگرچه تله هاي فرموني اطلاعات مفيدي در جهت شناخت از چگونگي تراكم جمعيت آفت به ما مي دهدولي تفسير دقيق اطلاعات به دست آمده از تله هاي فرموني احتياج به متخصصين
ذيربط دارد.در مواردي كه نتوان از اطلاعات به دست آمده استفاده كرد، اين مشكل به كمك متخصصين امر و با سابقه كه از آفات شناخت و تجربه كافي دارند، مي تواند حل شود.

2-2- معرفي تعدادي از تله هاي مورد استفاده در برنامه رديابي و شكارآفات

2-2-1- تله دلتا (Deltatrap )
اين تله به نحوي تا خورده مي شود كه تله به شكل مثلث در مي آيد. سپس دو سيم مجزا كه در انتهاي سيم نگهدارنده وجود دارد در داخل سوراخهاي تعبيه شده در قسمت بالائي تله قرار داده مي شوند به نحوي كه تله توسط سيم نگهدارنده قابل نصب باشد.صفحات چسبناك به طور مجزا در قسمت انتهائي تله قرار داده مي شود.بعضي از انواع تله دلتا يك تكه بوده و به منظور بر رفع آلودگي محيطي يا مشكل جدا شدن كپسول ،فرمون در داخل تله تركيب شده و آماده مصرف مي باشد.

2-2-2- تله بالي ( wing trap)
تله بالي wing trap نيز از نظر كاربرد مانند تله دلتا بوده و به عنوان جايگزين تله هاي دلتا معرفي شده ا ست.
اين تله از دو صفحه تشكيل شده كه صفصه زيرين چسبدار بوده و توسط يك رشته سيم به نحوي در كنار هم قرار مي گيرند كه تله حالت بالي به خود مي گيرد.كپسول فرمون در روي صفحه چسبدار زيرين يا با سيمي در قسمت بالا قرار مي گيرد.



2-2-3- تله قيفي funnel trap))
تله فونل معمولا به رنگ سبز بوده كه از سه قسمت تشكيل شده و شامل يك بدنه سطل مانند در قسمت پائين و يك قسمت قيف مانند و يك صفحه صاف در قسمت بالاي آن مي باشد.قسمت قيفي شكل در داخل بدنه سطلي قرار مي گيرد و در نهايت صفحه صاف روي پايه هاي تعبيه شده در قسمت بالا قرار مي گيرد.سبد مخصوص قرار گرفتن فرمون در سوراخي كه در قسمت بالاهي كلاهك تعبيه شده قرار داده مي گيرد.براي جمع آوري حشرات از آب يا آب خلوط با پروپيلن گليكول يا DDVPدر قسمت سطلي شكل استفاده مي شود.



2-2-4- تله دام Dome trap) )
اين تله از دو قسمت پلاستيكي درست شده است كه پس از روي هم قرار گرفتن تله شگل گنبدي به خود مي گيرد. در قسمت بالايي آن محفظه اي جهت قرار دادن سبد مخصوص فرمون تعبيه شده است. كپسول فرمون در فضاي خالي سبد قرار داده مي شود. براي جمع آوري حشرات از آب يا آب مخلوط با پروپيلن گليكول يا DDVP استفاده مي شود.



2-2-5- تله مكفيل (Mc phail trap)
اين تله از نظر ساختاري مشابه تله دام بوده با اين تفاوت كه حالت گنبدي ندارد. اين تله همراه با پروتئين هيدروليزات يا نمك هاي آمونيوم براي رد يابي مگس هاي زيتون و همراه با متيل اوژنول جهت شكار مگس هلو بسيار كاربرد دارد. شعاع تاثير تله هاي مكفيل با پروتئين هيدروليزات نزديك به 20متر است و در فاصله 40متري اين تاثير كاهش مي يابد و اين تاثير با رطوبت نسبي كم و دماي بالا، افزايش مي يابد.نسبت جنسي مشاهده شده در تله مكفيل همرا با پروتئين هيدروليزات معمولا 1:1 است.


2-2-6- تله سرا ترپ ( cera trap)
اين تله مخصوص مايع سراترپ بوده و جهت شكار مگس هاي مديترانه به كار برده مي شود.اين تله از دو قسمت بدنه و درپوش تشكيل شده است كه در قسمت بدنه سه سوراخ دايرهاي شكل جهت قرار گرفتن سه تيوپ پلاستيكي تعبيه شده است.طراحي تله به گونه اي است كه مگس ها به راحتي وارد تله شده و در داخل مايع مخصوص سراترپ مي افتند.تراكم تله در هر هكتار از باغات مركبات جهت شكار انبوه 70-100 عدد مي باشد.
ميزان مصرف مايع سراترپ 200سي سي در هر تله مي باشد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
2-3- انتخاب تله براي شكار پروانه ها
براي شب پره هاي كوچك نظير leaf rollersوtotrix moth كه انبوهي از پروانه هاي آفات درختان ميوه را تشكيل مي دهند تله هاي انتخابي از نوع Delta trap توصيه شده است.شب پره هاي مذكور به تدريج روي صفحه چسبدار اين نوع تله گرفتار شده و به سرعت شمارش مي گردند. بعلاوه اين تله ها به آساني قابل سرويس و نگهداري هستند.
تله بالي wing trap نيز از نظر كاربرد مانند تله دلتا بوده و به عنوان جايگزين تله هاي دلتا معرفي شده و از نظر بعضي از متخصصين ترجيح داده مي شود.
در مورد گونه هاي بزرگتر نظير Geometridae ،Lymantridae و Coccidae ورق هاي چسبدار دلتا به سرعت توسط پروانه ها پر شده و يا به وسيله پولك بال حشرات آلوده مي گردند.براي اين قبيل شب پره ها مخصوصا وقتي كه داراي جمعيت زيادي هستند تله قيفي funnel trap توصيه شده است.تله مذكور با داشتن يك سطل بزرگ نگهدارنده مي تواند به نحو موثري تعداد زيادي از شب پره ها را جمع آوري نمايد.در صورتيكه جمعيت شب پره هاي بزرگتر پايين باشد، تله هاي دلتا به دليل داشتن حساسيت بيشتر ترجيح داده مي شوند.

تله هي قيفي در زماني كه منطقه مورد نظارت و مراقبت داراي گردو خاك باشد،بايستي مورد توجه قرار گيرند،جمع شدن مقدار زيادي گرد و خاك روي ورقه هاي چسبدار در تله هاي دلتا مي تواند كارايي آنرا كاهش دهد.

2-4- انتخاب تله براي شكار مگس هاي ميوه (Tephritidae)
- Bactrocera olea مگس زيتون
- Ceratitis capitat مگس ميوه مديترانه اي
- Rhogoletis ceraci مگس گيلاس
- Bactrocera zonata يا انبه مگس هلو
- Dacus cucurbitae مگس جاليز

وقتي فرمون اختصاصي مگس در دسترس باشد،انتخاب تله به تراكم جمعيت آفت مورد نظر و گاهي به مسئله گرد و خاك منطقه بستگي پيدا ميكند.
در مناطق خشك كه به علت گردو خاك، چسب تله كم اثر مي گردد،استفاده از تله هاي سطلي توصيه شده است.
در مناطق معتدل و عاري از گردو خاك،جائي كه جمعيت آفت زياد نمي باشد تله دلتا بواسطه داشتن حساسيت بيشتر ترجيح داده مي شوند.اگر جمعيت آفت زياد باشددر اين صورت تله هاي سطلي به واسطه داشتن ظرفيت بيشتر توصيه شده است.
موقع استفاده از فرمون اختصاصي مگس ها بايد به خاطر داشت كه فقط حشرات نر شكار مي شوند.اگر شكار نرها و ماده ها با هم مورد نياز باشند،تله مكفيلMc phail) ) ويا تله دام (Dome trap )به همراه ماده جلب كننده پروتئين هيدروليزات توصيه شده است.
مگس زيتون با تركيبي از تله هاي چسبدار زرد عمودي Vertical yellow sticky trapبه همراه فرمون نظارت و مراقبت مي شود.تله فوق به تنهايي نرها و ماده ها را تواما جلب مي نمايد(به دليل خاصيت جلب كنندگي رنگ زرد) ولي وقتي همراه با فرمون باشد افزايش قابل ملاحظه اي در شكار نرها (حدود 10 برابر به وجود مي آيد.همچنين براي شكار مگس زيتون مي توان از تله مكفيل به همراه ماده جلب كننده پروتئين هيدروليزات و يك حشره كش استفاده نمود.
مگس ميوه مديترانه با استفاده از فرمون اختصاصي و تله دلتا نظارت و رديابي مي شود . جهت شكار انبوه مي توان از مايعceratrap همراه با تله هاي مخصوص سراترپ استفاده كرد.
تله مگس گيلاس، cherry fruit fly trapتله مخصوصي است كه با كاربر د ماده جلب كننده نمك آمونيوم براي شكار مگس گيلاس مورد استفاده قرار مي گيرد.
مگس هلو با استفاده از تله Mc phail استاندارد زرد همراه با ماده جلب كننده متيل اوژنول در شكار انبوه مورد استفاده قرار مي گيرد.
جهت شكار ساير مگس هاي ميوه Tephritidae تله هاي گنبدي Dome trapويا تله مكفيل همراه با ماده جلب كننده پروتئين هيدروليزات توصيه شده است.



2-5- كارت ها و نوار هاي رنگي
يكي از عوامل مكانيكي موثر در كاهش جمعيت آفات در چهار چوب مبارزه تلفيقي ،استفاده از تله ها ي رنگي چسبنده مي باشد. به طور كلي حشرات به رنگهايي كه طول موج آن ها بين 650- 300 نانومتر مي باشد عكس العمل نشان مي دهند.استفاده از تله هاي چسبنده يكي از ايمن ترين كم هزينه ترين روشهاي مبارزه با آفات مي باشد.از كارت ها و نوار هاي زرد و آبي به تعداد محدود مي توان براي رد يابي و به تعداد زياد تر براي شكار انبوه آفات به خصوص در محيط هاي بسته مانند گلخانه هااستفاده كرد.


2-5-1- كارت ها ي زرد چسبدار (Yellow sticky traps )
كارت هاي زرد در ابعاد مختلف وجود دارد و نزديك به تاج گياه يا محلي كه بيشترين جمعيت فعال آفت حضور دارد نصب و استفاده مي شود.از كارت هاي زرد چسبنده براي كنترل آفاتي نظير سفيد بالك ها، مگس هاي مينوز،شته هاي بالدار ، مگس قارچ ، زنجرك ها و پسيل ها استفاده كرد.زماني كه از كارت زرد جهت كنترل مگس هاي مينوز استفاده مي شود بهتر است كه به صورت افقي نصب شود.جهت رديابي تعداد كارت مورد استفاده1 عدد در هر 200مترمربع و جهت شكار انبوه آفات تعداد كارت زرد نصب شده 1 عدد در هر 10 مترمربع تا حداكثر 1عدد در هر 2مترمربع مي باشد.در گلخانه ها همزمان با رشد گياه كارت ها بالا كشيده مي شوند.


2-5-2- كارت ها ي زرد همراه با ماده جلب كننده مخصوص شكار مگس گيلاس(cherry fruit fly trap) اين تله در حقيقت كارت هاي زرد عمودي چسبدار مي باشد كه با كاربرد نمك آمونيوم به عنوان ماده جلب كننده جهت شكار مگس هاي گيلاس مورد استفاده قرار مي گيرند.زمان نصب تله قبل از ظهور حشرات كامل در طبيعت مي باشدكه بسته به شرايط منطقه اي و اقليمي متفاوت بوده و غالبا مقارن ماه هاي ارديبهشت و خرداد مي باشد.تله ها در ارتفاع 2-5/1متري از سطح باغ درون تاج درخت وبه سمت حاشيه ها و با فاصله 50 متر از يكديگر نصب مي شوند.تعداد تله مورد استفاده جهت رديابي آفت مذكور1 تله در هر هكتار و در هر ايستگاه كمتر از 2 تله نبايد باشد.
در صورت استفاده جهت شكار انبوه آفت به ازاي هر درخت يك تله توصيه شده است.

.
2-5-3- كارت هاي آبي چسبدار (Blue sticky traps)
از كارت هاي آبي جهت كنترل تريپس ها استفاده مي شود. محل نصب كارت آبي نزديك به تاج گياه مي باشد كه همراه با رشد گياه بالا كشيده مي شود.جهت رد يابي آفت 1 عدد كارت در هر 200متربع توصيه شده است. وجهت شكار انبوه در مناطق آلوده با تراكم پايين جمعيت آفت 1 عدد كارت در 20مترمربع و در مناطق خيلي آلوده 1 عدد كارت در هر2متر مربع توصيه شده است.
در باغات حداقل يك كارت به ازاي هر درخت نصب مي شود.محل نصب كارت در فاصله بين تنه و سر شاخه ها مي باشد.


2-5-4- نوارهاي زرد و آبي
كار ت هاي زرد و آبي به صورت رول يا نوار هاي 100متري جهت استفاده راحت تر بين رديف هاي كشت به خصوص در گلخانه ها قبل از كشت يا بلافاصله بعد از كشت در بالاي رديف ها ويا دور تنه و شاخه در ختان كشيده مي شود.ازنوار هاي زرد جهت كنترل زنجره خرما و پسيل پسته و ساير آفات توضيح داده شده در مباحث بالا استفاده مي شود.


2 -6- جلب كننده ها (Lure)
يكي از روش هاي مورد استفاده در بر نامه رديابي و شكار انبوه آفات استفاده از مواد جلب كننده مي باشد. جلب كننده ها در واقع محرك هاي غذائي ،بينائي و يا جنسي مي باشند كه گاهي به تنهائي يا در تركيب با ساير محرك ها و يا سموم در انواع تله ها استفاده مي شوند.

2-6-1- پروتئين هيدروليزات(protein hydrolysate)
پروتئين هيدروليزات به عنوان يك ماده جلب كننده(محرك غذائي) در به دام اندازي مگس ها به ويژه مگس زيتون مورد استفاده قرار مي گيرد.ميزان محلول سمي مصرفي در هر تله 500 سي سي مي باشد (پروتئين هيدروليزات 3% + مالاتيون 2 در هزار+ آب). تعداد تله هاي مكفيل مورد استفاده بسته به تراكم جمعيت آفت متفاوت بوده و به شرح زير مي باشد:
- تعداد تله مكفيل در حالت طغياني 80 تله در هكتار
- در آلودگي متوسط 35 تله در هكتار
- در آلودگي كم 20 تله در هكتار


2-6-2- متيل اوژنول(methyl eugenol)
متيل اوژنول نيز به عنوان يك ماده جلب كننده (محرك جنسي) جهت رديابي و شكار انبوه مگس هاي نر هلو يا مگس انبه(Bactrocera zonata) همراه با تكنيكال يكي از سموم (مالاتيون تكنيكال) به كار مي رود.ميزان مصرف متيل اوژنول مسموم 2 سي سي در هر تله مي باشد كه در داخل پنبه تزريق مي شود و داخل سبد مخصوص تله مكفيل قرار داده مي شود..تعداد تله مكفيل مورد استفاده حداقل 5 تله در هر هكتار مي باشد.
نحوي تهيه متيل اوژنول مسموم: از سم تكنيكال به ميزان 5% به متيل اوژنول اضافه مي شود. 2 سي سي از محلول آماده شده داخل پنبه تزريق شده و ذاخل تله قرار داده مي شود.

فهرست منابع فارسي:

1- اسدي ،ي.1377.روشهاي نوين پيش آگاهي درختان ميوه.سازمان حفظ نباتات.93صفحه
2- بي نام.1377.چكيده نتايج سومين سال تحقيقات كاربردي فراورده فرموني selibate cs عليه كرم ساقه خوار برنج.آزمايشگاه تحقيقات بيولوژيك مازندران(آمل).2 صفحه
3- خانجاني،م.1385.آفات سبزي و صيفي ايران.انتشارات دانشگاه بوعلي سينا.468صفحه
4- خانجاني،م.1383.آفات گياهان زراعي ايران. .انتشارات دانشگاه بوعلي سينا.731صفحه
 

metanat25

عضو جدید
پاسخ به سوال كرم سفيد ريشه

پاسخ به سوال كرم سفيد ريشه

سلام تا اونجايي كه من اطلاع دارم سم ليندين فعلا منسوخ شده و پيداش نمي كنيد.بهترين راه حل براتون سم سوين يا ديازينون مي باشد. معذرت مي خوام از فضولي كه كردم
 

kendab

عضو جدید
ممنون از شما
پشه ها از روی خاک داخل گلدان می ایند
ایا دلیل این کار میتونه سوراخ نبودن گلدان برای عبور اب اضافی باشد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون از شما
پشه ها از روی خاک داخل گلدان می ایند
ایا دلیل این کار میتونه سوراخ نبودن گلدان برای عبور اب اضافی باشد
اگه پشه ها توی خاک گلدان هستن ممکنه تخمشون در خاک بوده باشه
یه بار خاک گلدانهارو عوض کنین و یه خاکی که مطمئنین چیزی توش نیست رو بذارین ببینین بازم میشه؟

پشه چه جوریه؟میشه مشخصاتشو بدین؟
 

ابونيما

عضو جدید
مزرعه بادمجان

مزرعه بادمجان

به به عجب جاي باشكوهيه اينجا ، الان پيداش كردم :gol:
خانمها و آقايون سلام
يه عالمه سئوال با يه عالمه جواب . حالا كه اينطوره پس مارم راه بدين تو تا يه جايي اون پس و پشتا پيدا كنم و بشينم .
اين عكس باسه يه مزرعه بادمجانه كه بطرز فجيعي بادمجوناش بجاي اينكه سياه بشند ، همشون زرد شدند :surprised: و هيچيش بازار نرفت و بجاي آدميزاد ، خوراك گوسفند شد .:biggrin: دليل اين اتفاق در حاله اي از ابهام مونده و اميدوارم به لطف شما رمز گشايي بشه:)





 

مریم گل آسا

عضو جدید
شکل ظاهری

شکل ظاهری

با توجه به عکسها پیداست مدت زیادیه که این مزرعه آب نخورده و برگها زرد و پژمرده شدن و دارن خشک می شن بادمجونهاشم ظاهرا به جای اینکه روی پشته باشن توی جوی افتادن که باعث میشه گیاه آفت بزنه.
 

ابونيما

عضو جدید
خانم گل آسا
بهتون تبريك ميگم . در مورد كم آبي مزرعه كاملا درست گفتين . نگاه تيز بيني داري اما دليل اين عارضه نيست . اين مزرعه رو به خاطر عدم امكان ارسال محصول به بازار از آب انداختند و رهاشده . لذا دليل اصلي رو بايد جاي ديگري جستجو كرد .
بازم ازت ممنونم :gol:
 

z_kahdouei

عضو جدید
سلام. من گلخونه ندارم. گياهام رو توي بالكن نگه ميدارم. اما گياه هاي من هم همون پشه هاي كوچيك رو داره كه الان مدتيه توي خونه هم پر از اونا شده. پشه نيستن مگس هاي كوچيكن شبيه حشره هاييكه دور سطل آشغال ها جمع ميشن. من چه طور مي تونم اون ها رو كم كنم؟
 

kendab

عضو جدید
سلام
به نظرمیاید این سایت فقط برای سرگرمی هست نه سوال پرسیدن
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
به نظرمیاید این سایت فقط برای سرگرمی هست نه سوال پرسیدن

سلام دوست عزیز
اخه با مشخصاتی که دادین خیلی چیزها ممکنه باشه شما دقیقا باید بگین چه شکلین یه عکسی بذارین تا بشه تصمیم گرفت
ممنونم
پس منتظر عکستون هستیم

 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. من گلخونه ندارم. گياهام رو توي بالكن نگه ميدارم. اما گياه هاي من هم همون پشه هاي كوچيك رو داره كه الان مدتيه توي خونه هم پر از اونا شده. پشه نيستن مگس هاي كوچيكن شبيه حشره هاييكه دور سطل آشغال ها جمع ميشن. من چه طور مي تونم اون ها رو كم كنم؟
سلام دوست عزیز اون مگسهایی که دور سطل زباله جمع میشن بیشتر مگس های سرکه هستن دقیق بگین اون مگسها چه شکلین و اندزشون رو هم ذکر کنین اصلا بهترین کار اینه که ازشون عکس بگیرین تا بهتر بشه تصمیم گرفت
با تشکر:gol:

 

z_kahdouei

عضو جدید
سلام
راستش من خيلي سعي كردم كه ازشون عكس بگيرم اما متاسفانه با دوربين من اين امكان نيست كه بتونم با كيفيت ازشون عكس بگيرم. عكس ها تار ميشه. فقط تونستم اينطوري ازشون عكس بگيرم. نميدونم كمكي ميكنه يا نه كه البته فكر مي كنم نميكنه! تا جاييكه من نگاشون كردم بالهاي بلندي دارند، ته دمشون چيزي شبيه به نيش دارند. توي يه زاويه هايي هم بالهاشون طوسي يا خيلي كم سبز ميشه.











 

Zuf

عضو جدید
فیتونیای بیمار !

فیتونیای بیمار !

سلام دوستان
من یک ماه پیش یه فیتونیا خریدم و بعد متوجه شدم که آفت داره (کرم ریز،هزار پا و شپشک)
و از سم ملانیون استفاده کردم .فعلا آفتش از بین رفته و خوب هم جوونه میزنه ولی برگهای قدیمیش خشک وقهوه ای شدن ، علتش چی میتونه باشه ؟ خیلی ناراحتم ممنون میشم راهنمایی کنید..
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام دوستان
من یک ماه پیش یه فیتونیا خریدم و بعد متوجه شدم که آفت داره (کرم ریز،هزار پا و شپشک)
و از سم ملانیون استفاده کردم .فعلا آفتش از بین رفته و خوب هم جوونه میزنه ولی برگهای قدیمیش خشک وقهوه ای شدن ، علتش چی میتونه باشه ؟ خیلی ناراحتم ممنون میشم راهنمایی کنید..

سلام دوست عزیز
ببین این که گفتی برگهای قدیمیش خشک و قهوه ای شدن به خاطر همون مشکلاتی بوده که داشته حالا یا آفت زده بوده و به خاطر تغذیه آفت بوده یا مشکلای فیزیولوژیک داشته که باعث شده.و اینها دیگه بر نمیگردن.این که سم زدی جلوگیری میکنه از بدتر شدنش ولی دیگه درستشون نمیکنه.اگه برگها خیلی خشک شدن بهتره که جداشون کنی.برای این میگم جدا بشن چون ممکنه از عاملی که خسارت زده بهش ممکنه هنوز باشه روی اونها و برگهای تازه و جدید رو هم مبتلا کنه.
 
  • Like
واکنش ها: Zuf

biolojist javan

عضو جدید
درخواست کمک

درخواست کمک

سلام دوستان من یه افتکش برای خیار می خواستم خیار سبز اونا دچار مینوز شده حالا نمی دونم مینوز درست هست همین که روی برگش یه خط سفید دایره وموجی می شه؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام دوست عزیز:gol:
مینوز دو نوع داریم یکی پروانه هست یکی مگس
برای خیار مگس مینوز هست که خسارت زیاد وارد میکنه
روشهای مبارزه بیولوژیک ، تله های نوری و تلفیقی موجوده.
برای سمپاشی از یکی از سموم ضربه ای فسفره و یا نیکوتینی جدید استفاده کنین و بعد از این با تله رنگی میشه تعداد آفت رو کاهش داد.
اگه توضیحات بیشتر در مورد روشهای دیگه خواستین بگین با بذارم براتون
 

sina666

عضو
دوستان يه سري گوجه فرنگي كاشتم كه اكثرشون زير ميوه هاش لكه سياه برداشته علت چيه؟تروخدا جواب بديد
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سینا جان ببین این مطالب خوبه ؟؟؟؟؟؟/

بیماری های فیزیو لوژیک گوجه فرنگی
پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی : Blossom End Rot
علائم اولیه پوسیدگی گلگاه شامل لکه های آب سوخته روی گلگاه میوه های رسیده یا در نزدیکی آن است . این لکه ها به سرعت رشد می کنند و ممکن است به هم بپیوندند و نواحی آسیب دیده وسیعی را بوجود بیاورند. به علت خشک و چروک شدن بافت ، سطح زخمها چروکیده و چرمی و به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه در می آید. قسمتهای آسیب دیده معمولا مورد حمله پاتوژنهای ثانویه قرار می گیرند که باعث پوسیدگی نرم و فساد میوه می گردند. در برخی مواقع بافتهای داخلی بیرنگ شده و متلاشی می گردند بی آنکه علائم قابل مشاهده ای در سطح میوه وجود داشته باشد.
:gol:پوسیدگی گلگاه عارضه ای است که با کمبود موقتی کلسیم موجود در گیاه مرتبط است و با تغییرات رطوبتی خاک تشدید می شود . اگر میزان آب محدود باشد، رشد گیاه کند می شود و متعاقبا جذب مواد غذایی نیز کاهش می یابد. این موضوع باعث کاهش غلظت کلسیم در گیاه می گردد زیرا کلسیم توسط جریان آب در گیاه جابجا می شود. به همین دلیل بخشهایی از گیاه که سریع تر تعرق می کنند، بیشترین میزان کلسیم را دریافت می نمایند.این نواحی معمولا برگهای بزرگ هستند که به خاطر اندازه شان تعرق زیادتری دارند. به این ترتیب میوه های در حال رشد، کمترین میزان کلسیم مورد نیاز خود را دریافت می کنند. استرس های رطوبتی ای که حتی در نتیجه پژمردگی های جزئی گیاه بوجود می آید، برای ایجاد کمبود کلسیم کافی است. زمانی که رطوبت به حد مناسب می رسد، گیاه رشد طبیعی خود را از سر می گیرد. ولی جذب کلسیم هنوز کند است و گیاهی که به سرعت در حال بزرگ شدن است، کلسیم کافی برای رشد خود دریافت نمی کند. کاربرد کودهای نیتروژنه به صورت آمونیوم نیز مستقیما بر جذب کلسیم در گیاه گوجه فرنگی تاثیر می گذارد و باعث کاهش جذب کلسیم و تجمع آن در بافتهای برگ گوجه فرنگی می گردد. در ضمن قطع شدن ریشه ها نیز باعث این عارضه می شود.

میزان انتشار عارضه پوسیدگی گلگاه را می توان با فراهم کردن رطوبت یکنواخت در مزرعه ( مثلا با استفاده از مالچ که هم باعث کنترل علفهای هرز می شود و هم مزرعه نیازی به کلتیواتور زدن پیدا نمی کند که ریشه ها در اثر آن آسیب ببینند ) و عدم مصرف زیاده از حد کودهای ازته کاهش داد. البته واریته های مختلف گوجه فرنگی از نظر حساسیت با هم بسیار تفاوت دارند. هیچکدام از واریته های حاضر تحمل کافی نسبت به این عارضه ندارند تا بتوان از آنها به عنوان یک راه کنترلی استفاده کرد. در ضمن گزارش شده است که اسپری به موقع میوه و شاخ وبرگ گوجه فرنگی با محلول رقیق شده کلرید کلسیم و تکرار آن، مانع از پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی می شود.

این بیماری در مازندران و گیلان بسیار شایع است.



 
بالا