مشاوره و راهنمایی درسی و شغلی معماران

مشاوره و راهنمایی درسی و شغلی معماران


  • مجموع رای دهندگان
    322
  • نظرسنجی بسته .

Alireza00

عضو جدید

سلام ،

به نظرم اومد که جای بحث در مورد بازار کار در این تالار خالیه .

مطمئنا همه اون هایی که دانشجو هستند ، از همین امروز به فکر روز فارق التحصیلی خودشونند، میدونیم که هیچ کس دمه در دانشگاه منتظره کسی نیاستاده که ما مدرک بگیریم و کارها رو به ما بسپاره . پس باید چه کار کرد .
و می دونیم که یک سری از موضوعات رو خیلی از ماها در مورد بازار کار نمیدونیم ،پس بیایید نظر هامون رو در مورد عناوینی اینچنینی در میون بگذاریم .

-یک فرد باید چه توانایی هایی داشته باشد تا بیکار باقی نماند ؟
-چه چیز هایی باعث پیشرفت در محیط کار می شود؟
- یک معمار در چه ضمینه هایی می تواند حضور داشته باشد ؟
- چه مشاغلی پر در آمد ترند ؟
- چه طور می توان جذب کار کرد ؟
- در معماری چطور می توان بازار یابی کرد ؟
-با کارفرما ، همکاران و........... چگونه باید برخورد کرد ؟
- دست مزد های فعالیت های معماری چه قدر است

و یا هر اطلاعاتی که به نظر شما می تونه برای موفقیت در بازار کار مفید باشه .

امید وارم مفید باشد !
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

pishy

عضو جدید
باسلام

خیلی موضوع خوبی رو مطرح کردی .موضوعی که جای بحثش زیاده .من خودم ترم 4 بودم که رفتم سر کار.اونم به واسطه آشنایی .کلاسهای دانشگاه هم بود و خلاصه سر کار راه میومدن باهام.ولی چیزی که مهم بود اینکه اطلاعاتی که از دانشگاه داشتم واقعا کافی نبود.کارهای بیرون با کارهای دانشگاه واقعا متفاوته و خلاصه یکی دو ماهی طول کشید تا رو فرم اومدم و تونستم مستقیما با کارفرماها صحبت کنم و اینو بگم زمان میبره تا بتونی طرح های قابل قبولی بزنی و باید حسابی تلاش کنی. الان که 3 ساله کار می کنم واقعا به این نتیجه رسیدم که در حین تحصیل رشته معماری باید کار هم بکنی تا بتونی خودت را با جو بیرون هم هماهنگ کنی.

فکر کنم خیلی حرف زدم .بهتره برم.اگه سوالی داشتین خوشحال می شم کمکتون کنم.:gol:
 

pishy

عضو جدید
با سلام

خیلی موضوع خوبی رو مطرح کردی.من خودم ترم 4 بودم رفتم سر کار اونم به واسطه آشنایی.اوایل خیلی سخت بود هم کلاسای دانشگاه بود و هم کار خلاصه باهام راه میومدن.اطلاعاتی که از دانشگاه داشتم اصلا کافی نبود.روزای اول خیلی مشکل داشتم از خودم خجالت می کشیدم که هیچی بلد نبودم یکی دو ماه طول کشید رو فرم بیام و بتونم خودم رو هماهنگ کنم و طرحهای قابل قبولی ارایه بدم. الان 3 ساله کار می کنم و به همه ی دوستان گلم توصیه می کنم در حین تحصیل حتی اگه شده کار های موقتی انجام بدن تا بتونن خودشون با جو بیرون از دانشگاه هم هماهنگ کنن.

فکر کنم زیاد حرف زدم و اخطار بگیرم . امیدوارم همگیتون موفق باشین .:gol:
 

Alireza00

عضو جدید
سه بعدی سازی

سه بعدی سازی

يکي از شغل هايي که امروزه علي الخصوص بين معماران جوان رواج دارد ، سه بعدي سازي است . با شديد شدن بازار رقابت بين شرکت ها براي ارائه بهتر طرح هايشان به مشتريان و کار فرماها کم کم موضوع سه بعدي به يک نياز اوليه در بين دفتر هاي معماري تبديل شده است و یک بازار کار مناسب به وجود آمده است .
شاید یکی از مناسب ترین راه های ورود به دفاتر معماری ،سه بعدی سازی باشد . شما در حین تحصیل می توانید با کم ترین لطمه به تحصیلتان به صورت پاره وقت یا پروژه ای برای شرکت ها سه بعدی سازی انجام دهید . به نظر من مهم ترین نکته ی مثبت در سه بعدی سازی این است که شما می توانید کم کم با افراد زیادی آشنا شوید و فرصتی برای ارائه ی توانایی هایتان برای شما به وجود می آید .
در بسیاری از پروژه ها برای جزئیات ( داخلی و خارجی ) تصمیم گیری نشده است و اغلب نقشه ها فاز 1 هستند و بدین ترتیب طراحی جزییات به شما سپرده می شود در اینجا شما باید تمام تلاش خود را برای اثبات توانایی هایتان انجام دهید ( منظور من ایجاد یک طرح عجقوجق نیست ، زیرا این موضوع باعث می شود آن ها شما را از معماری واقعی دور بدانند ) بدین ترتیب می توانید در بین مهندسین بالا دستی و کار فرما ها خود را یک فرد کاربلد معرفی کنید و بدبن روش به عنوان یکی از طراحان اصلی مجموعه یتان به کار خود ادامه دهید .
در پست های بعد در مورد دست مزد و شیوه های دریافت دستمزد می نویسم .
مطمئنا شما هم در مورد بازار کار شنیده ها یا تجربه هایی دارید . همین الان اون ها رو با دوستانتان در میان بگذارید .
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بحث خوبیه
فقط قبل اینها میشه بگین روز اول که رفتیم سر کار چی میشه منظورم اینه که چی کار می کنیم؟ :d اولش چقدر باید اطلاعات داشته باشیم ؟
مثلا میگن کد و تری دی بلدی ؟ خب من اینقدری بلدم که پروژه های عجق وجق خودم رو باهاش ارائه کنم اما نمی دونم باید چقدری بلد باشم که بگم بلدم؟
 

Alireza00

عضو جدید
سلام بحث خوبیه
فقط قبل اینها میشه بگین روز اول که رفتیم سر کار چی میشه منظورم اینه که چی کار می کنیم؟ :d اولش چقدر باید اطلاعات داشته باشیم ؟
مثلا میگن کد و تری دی بلدی ؟ خب من اینقدری بلدم که پروژه های عجق وجق خودم رو باهاش ارائه کنم اما نمی دونم باید چقدری بلد باشم که بگم بلدم؟

شما باید حد متوسط و خوب رو در کار با مکس و فوتوشاپ بشناسید و خودتون رو با کیفیت های بازار کار هماهنگ کنید و اون زمان شروع به کار کنید .
برای این کار به مجله ها و سایت هایی که درون اون ها ارائه ی معماری وجود داره برید و سعی کنید یکطبقه بندیی بد، متوسط و خوب رو ایجاد کنید ، زمانی که احساس کردید که کیفیت کار هاتون متوسط به بالاست ( نه مطلقا خوب ) شما می تونید یک شروع خوب داشته باشید .
 

Alireza00

عضو جدید
سلام به دوستای عزیز............موضوع جالب و خوبی رو شروع کردین خدا کنه ادامه داشته باشه.منم خیلی دوست دارم زمان تحصیلم کار کنم ولی نمیدونم چه جوری باید شروع کنمو از کجا!!!ممنون میشم کمکم کنید

بدون شک بازار پر از نیروهای متوسط و ضعیف است و همین باعث می شه که آدم هایی که مهارت هایشان از حد متوسط بالاتر است به سرعت جذب کار شوند . اما سوال اینجاست که من و شما چه مهارت خاصی داریم که انتظار یک موقعیت شغلی مناسب را داشته باشیم؟.
بهترین راه برای ورود به بازار کار داشتن تخصص است ، اگر استاندارد های این تخصص را دارید می توانید شروع کنید ولی اگر نه چرا سعی نمی کنید سطح توانایی هایتان را بالا ببرید !؟
 

pishy

عضو جدید
به نظر من درسته كه بايد مكس و فتو شاپ بلد باشي ولي قبل از اون شما بايد به كد تسلط كامل داشته باشين چون اصل مهم در كار بيرون اينه كه شما يه طراح موفق و خوبي باشي به طوري كه همه طرح هات رو قبول داشته باشندو اين امر جز با تلاش زياد به دست نمياد:gol:
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان عزیزم
و تشکر از علیرضا جان به خاطر تاپیک خوب و مفیدش .
فکر کردم قبل از اینکه بحث داغ بشه و مساله اصلی فراموش بشه یکسری از نکات و تجربیاتم رو خدمت دوستان عرض کنم .
باید قبول کنیم که کار یک معمار، معماریه و سایر مسائلی که درکناره مطرح میشه اصلا صحیح نیست . مفهوم عملی کار یک معمار ، طراحیه و این کار ابزاری بجز کاغذ و قلم نیاز نداره . یعنی با علومی که یک مهندس معمار در طول دوران تحصیلش یاد میگیره ، نیاز به ابزار دیگه ای نداره . این در حالیه که یک معمار هنرش در جایگذاری و نقشه کشی نیست و یا تسلطش بر نرم افزارهایی که حکم تسهیل کننده کار رو دارن ، بلکه هنر معمار در خلف فضاست . در خلق گذاره . در خلق پیرامونی ، مطابق با نیاز های انسان. مفهوم واقعی شغل یک معمار به مراتب سخت تر و مقدس تر از یک پزشکه و اگر چه یک معمار در انتهای تحصیلش سوگند یاد نمی کنه ، ولی در مقابل ضررهای روانی و اختلالات روحی و روانی اجتماع مسئوله .
سوال اینجاست که آیا یک معمار باید جذب بازار کار بشه یا بازار کار باید جذب یک معمار بشه .
یک معمار نیازی به فعالیتهای جنبی برای فعالیتت نداره ، اگر و فقط اگر علوم دوره تحصیلاتش رو به شکل عملی و با توجه به تمام جنبه هاش فرا گرفته باشه . یک معمار میتونه درطرح یا خلق هر وسیله ، فضا ، یا مکانی نقش داشته باشه و هنرش رو به نمایش بگذاره و از این راه عایدات مالی هم داشته باشه .
توصیه دوستانه من به همه دوستانم اینه که در هر مقطعی که مشغول تحصیل هستن ، تمامی دروس رو با دید عملی فرا بگیرن و برای انجام یک پروژه ، صرف پاس کردن و فارغ التحصیل شدن حرکت نکنن . تمام زحمات دوران تحصبلات ، به راحتی در همین بازار کاری که همه می گن کار نیست و نمی شه کار کرد ، جواب میده مهم اینه که چقدر براش زحمت کشیدید و چقدر میتونید ازش استفاده کنید . و یقین بدونید یکمعمار خوب که در کارش متخصصه هیچ وقت بیکار نمی مونه .
ادامه دارد ...
 

Alireza00

عضو جدید
دومان عزیز با تمام گفته هات موافقم ولی بزار این طو ر بگم که اون اوایل وقتی از یکی از اساتیدمون که اصرار داشت بچه ها سر کار بروند پرسیدیم" استاد! چه جوری؟ ما که چیزی بلد نیستیم ؟ " می گفت برید دفتر ها رو جارو بزنید .
من هم فکر می کنم کار هایی مثل نقشه کشی ، سه بعدی سازی ، ماکت و ...... به نوعی همون جارو زدنه که باعث می شه کم کم شما به عنوان یک معمار حق خط کشیدن رو پیدا کنید . بعضی از دوستان من که از این نوع جارو زدن شروع کردند و واقعا انرژی گذاشتند الان پروژه های خوبی چه توی طراحی و چه توی اجرا در دست دارند ولی خیلی ها رو می شناسنم که علی رغم توانایی های بالا منتظرند کسی اون ها رو کشف کنه .
البته مطمئنم آدم های با کیفیت و دانا هیچ وقت بیکار نمی مونند ولی : اگر چیزی رو می خواهی باید به سمتش بری .
 

Alireza00

عضو جدید
دستمزد سه بعدی

دستمزد سه بعدی

همون طور که پرداخت پول کار مشکلیه ، گرفتن اون هم کار سختیه ! و با این وضعیت کسب در آمد مناسب کار مشکلیه .
بعضی از دوستام که پاره وقت برای شرکت ها کار 3d می کنند ، دستمزدی در حدود 3 تا 4 هزار تومان برای هر ساعته که در نهایت اگر پاره وقت باشید چیزی حدود 300 تا 400 تومان و اگر تمام وقت باشید حدود 700 تا 800 تومان می شه .( این ها شنیده های منه اگر طور دیگه ای شنیده اید با دیگران در میون بگذارید) . کار کردن شرکتی این خوبی رو داره که شما در هر ماه احتمالا پولتون رو در یافت می کتید .( از این جهت احتمالا که ممکنه شرکتبه مشکل مالی بخوره و در یافتی ها رو به تعویق بندازه و شاید هم سر ماه عذر شما رو بخواهند و یک نفر دیگه جای شما بیاد، خیلی راحت:whistle:)
نوع دوم کار اینه که شما پروژه ای کار کنید . موفقیت مالی در این وضعیت به شدت به کیفیت کارها ، نوع ارتباط شما با کارفرما ، قیافه شما :tooth: و همچنین مقداری هم شانس بستگی داره .
در این وضعیت تقریبا هیچ استانداردی برای دریافت شما وجود نداره و آدم های مختلف با توانایی های مختلف دریافتی های مختلف دارند ، تنها مامن شما برای نجات از این بازار در هم برهم :
- انجام کار با کیفیت بالا
- پیشنهاد قیمت های قابل قبول و منصفانه
است .
که بدون هر یک از این ها یا اصلا به شما کاری داده نمی شود و یا خیلی زود از گردونه خارج می شوید .

شما چه تجربه هایی دارید ، خوب بگید ما هم استفاده کنیم .
 

nino

مدیر بازنشسته
يکي از شغل هايي که امروزه علي الخصوص بين معماران جوان رواج دارد ، سه بعدي سازي است . با شديد شدن بازار رقابت بين شرکت ها براي ارائه بهتر طرح هايشان به مشتريان و کار فرماها کم کم موضوع سه بعدي به يک نياز اوليه در بين دفتر هاي معماري تبديل شده است و یک بازار کار مناسب به وجود آمده است .
شاید یکی از مناسب ترین راه های ورود به دفاتر معماری ،سه بعدی سازی باشد . شما در حین تحصیل می توانید با کم ترین لطمه به تحصیلتان به صورت پاره وقت یا پروژه ای برای شرکت ها سه بعدی سازی انجام دهید . به نظر من مهم ترین نکته ی مثبت در سه بعدی سازی این است که شما می توانید کم کم با افراد زیادی آشنا شوید و فرصتی برای ارائه ی توانایی هایتان برای شما به وجود می آید .
در بسیاری از پروژه ها برای جزئیات ( داخلی و خارجی ) تصمیم گیری نشده است و اغلب نقشه ها فاز 1 هستند و بدین ترتیب طراحی جزییات به شما سپرده می شود در اینجا شما باید تمام تلاش خود را برای اثبات توانایی هایتان انجام دهید ( منظور من ایجاد یک طرح عجقوجق نیست ، زیرا این موضوع باعث می شود آن ها شما را از معماری واقعی دور بدانند ) بدین ترتیب می توانید در بین مهندسین بالا دستی و کار فرما ها خود را یک فرد کاربلد معرفی کنید و بدبن روش به عنوان یکی از طراحان اصلی مجموعه یتان به کار خود ادامه دهید .
در پست های بعد در مورد دست مزد و شیوه های دریافت دستمزد می نویسم .
مطمئنا شما هم در مورد بازار کار شنیده ها یا تجربه هایی دارید . همین الان اون ها رو با دوستانتان در میان بگذارید .

البته مشکلی که هست اینکه برای نرم افزارهایی مثل مکس زمانی حداقل 1 سال میبره که شما خیلی حرفه ای بشید و تو محیطی مثلا مثل تهران حرفه ای بودن مهمه که تو دوران دانشجویی من افراد خیل یکمیو دیدم . مگر اینکه با یک جای متوسط شروع کنی که خیلی درامد بالایی نخواهد داشت

سلام به همه دوستان عزیزم
و تشکر از علیرضا جان به خاطر تاپیک خوب و مفیدش .
فکر کردم قبل از اینکه بحث داغ بشه و مساله اصلی فراموش بشه یکسری از نکات و تجربیاتم رو خدمت دوستان عرض کنم .
باید قبول کنیم که کار یک معمار، معماریه و سایر مسائلی که درکناره مطرح میشه اصلا صحیح نیست . مفهوم عملی کار یک معمار ، طراحیه و این کار ابزاری بجز کاغذ و قلم نیاز نداره . یعنی با علومی که یک مهندس معمار در طول دوران تحصیلش یاد میگیره ، نیاز به ابزار دیگه ای نداره . این در حالیه که یک معمار هنرش در جایگذاری و نقشه کشی نیست و یا تسلطش بر نرم افزارهایی که حکم تسهیل کننده کار رو دارن ، بلکه هنر معمار در خلف فضاست . در خلق گذاره . در خلق پیرامونی ، مطابق با نیاز های انسان. مفهوم واقعی شغل یک معمار به مراتب سخت تر و مقدس تر از یک پزشکه و اگر چه یک معمار در انتهای تحصیلش سوگند یاد نمی کنه ، ولی در مقابل ضررهای روانی و اختلالات روحی و روانی اجتماع مسئوله .
سوال اینجاست که آیا یک معمار باید جذب بازار کار بشه یا بازار کار باید جذب یک معمار بشه .
یک معمار نیازی به فعالیتهای جنبی برای فعالیتت نداره ، اگر و فقط اگر علوم دوره تحصیلاتش رو به شکل عملی و با توجه به تمام جنبه هاش فرا گرفته باشه . یک معمار میتونه درطرح یا خلق هر وسیله ، فضا ، یا مکانی نقش داشته باشه و هنرش رو به نمایش بگذاره و از این راه عایدات مالی هم داشته باشه .
توصیه دوستانه من به همه دوستانم اینه که در هر مقطعی که مشغول تحصیل هستن ، تمامی دروس رو با دید عملی فرا بگیرن و برای انجام یک پروژه ، صرف پاس کردن و فارغ التحصیل شدن حرکت نکنن . تمام زحمات دوران تحصبلات ، به راحتی در همین بازار کاری که همه می گن کار نیست و نمی شه کار کرد ، جواب میده مهم اینه که چقدر براش زحمت کشیدید و چقدر میتونید ازش استفاده کنید . و یقین بدونید یکمعمار خوب که در کارش متخصصه هیچ وقت بیکار نمی مونه .
ادامه دارد ...


حرف شما مسعود جان کاملا منطقی و اصولا معماری یعنی همین . اما بهتر نیست واقعیت جامعه رو ببینیم ؟
توی کشور ما معماری یعنی درامد یعنی بساز بفروشی . تو دانشگاهای ما معماری چقدر در سطح عالی درس داده میشه ؟ چقدر استادای ما هرچی بلدن یاد میدن ؟ چقدر دروس دانشگاهی با بازار کار یکیه ؟ چقدر دروس دانشگاهی مرتبطه ؟
من اینو اصلا قبول ندارم که میگی دروس رو کاربردی نگاه کنیم . تو دانشگاه طرح مسکونی میدن مدرسه و..... اما اگه طرحت فانتزی نباشه فایده نداره و مسخره ات میکنن ولی وقتی میری تو کار واقعی اینقدر مشکلات پیش میاد که ترجیح میدی همون مکعبت رو کار کنی ! حتی بهترین طرح هم بدی باز تا خیلی مسائل دیگه نباشه نمیشه .
تو معماری تجربه حرف اول و تا ابدیده نشی فایده نداره و نمی توونی خودتو بالا بکشی .
برای بالا شدن هم باید از پایین شروع کنی و خوذتو بالا بکشی .
فکر نمی کنم حتی معمارای خیلی بزرگ هم به این راحتی شروع کرده باشن . خیلی مثل رایت و .... تو دفترای معماری بزرگ و با تجربه کار کردن و کار یاد گرفتن و بعد خودشون واسه خودشون کار کردن
من اعتقاد ندارم که با معماری کردن ادم معمار بشه بهتر ادم معمار بشه بعد معماری کنه . واسه معماری عجله ای نیست . ما باید واسه معمار شدن عجله کنیم نه معماری . مثل لویی کان
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بچه ها حرفاتون خیلی خوب بود...
اما با اجازه یه سوال دارم.
وقتی ازت میپرسن نمونه کار داری یا نه باید چی بگیم... ببخشید سوالم خیلی شاید مسخره باشه. اما من واقعا نمیدونم اسم ایم کارایی که ما در طول ترم انجام میدیم... مثلا درس برداشت یا روستا یا حتی کارای طرحمون نمونه کاره یا نه...
و اینکه به نظر شما کار در هر شرکتی به هر شکلی که باشه قابل قبوله؟؟؟
یکی از بچه ها گفته بودن شما دفترارو اول جارو بزنید. منظورشونو متوجه شدم که ینی باید با کارای ساده کد و امثال اون شروع کنیم اما به نظرتون بدون گرفتن پول مناسب این کار منطقیه و پیشنهاد میشه ؟
 

Alireza00

عضو جدید
قرار داد بستن خیلی مهمه ؛ زیاد پیش اومده که به کسی قول می دهند و آخرش به راحتی پولش رو می خورند.
خود من یه بار یه کاری رو قبول کردم ، سر پول هم صحبت کردیم :thumbsup2:.......... قرار شد کار ها برای ارائه اولیه تا یک هفته آماده بشه ، من هم یک هفته با استرس کار کردم ، وقتی روز موعود رسید برای هماهنگی تماس گرفتم گفتند یه کار ضروری پیش اومده آقای مهندس تشریف بردند شهرستان . ................. به هر حال آخرش به زبون بی زبونی گفتند برو دنبال کارت :crying2:.
قرار داد ها رو معمولا کار فرما ها می نویسند و خوب معمولا هم به نفع اون هاست ،دز قرار داد چیز هایی مثل : مباغ قرار داد - مدت زمان انجام کار - خسارت تاخیر - شرایط فسق قرار داد ( این یکی هیچ وقت به نفع شما نیست )و ......... نوشته می شه .
به هر حال کارفرماها با شما طوری رفتار می کنند ( رفاقتی ) که قرار دادی امضا نشه ولی تجربه ی من می گه خیلی راحت در مورد مبلغ مورد نظرتون و قرار دادصحبت کنید :evil:.
راستی یادتون نره وقتی قرار داد رو امضا کردید یه نسخش رو بردارید ( یکی از دوستام همین کارو کرده بود )
 

farnaz*

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرار داد بستن خیلی مهمه ؛ زیاد پیش اومده که به کسی قول می دهند و آخرش به راحتی پولش رو می خورند.
خود من یه بار یه کاری رو قبول کردم ، سر پول هم صحبت کردیم :thumbsup2:.......... قرار شد کار ها برای ارائه اولیه تا یک هفته آماده بشه ، من هم یک هفته با استرس کار کردم ، وقتی روز موعود رسید برای هماهنگی تماس گرفتم گفتند یه کار ضروری پیش اومده آقای مهندس تشریف بردند شهرستان . ................. به هر حال آخرش به زبون بی زبونی گفتند برو دنبال کارت :crying2:.
قرار داد ها رو معمولا کار فرما ها می نویسند و خوب معمولا هم به نفع اون هاست ،دز قرار داد چیز هایی مثل : مباغ قرار داد - مدت زمان انجام کار - خسارت تاخیر - شرایط فسق قرار داد ( این یکی هیچ وقت به نفع شما نیست )و ......... نوشته می شه .
به هر حال کارفرماها با شما طوری رفتار می کنند ( رفاقتی ) که قرار دادی امضا نشه ولی تجربه ی من می گه خیلی راحت در مورد مبلغ مورد نظرتون و قرار دادصحبت کنید :evil:.
راستی یادتون نره وقتی قرار داد رو امضا کردید یه نسخش رو بردارید ( یکی از دوستام همین کارو کرده بود )
اگر راجع به تاسیس دفترهای فنی مهندسی هم توضیح داده بشه خیلی خوبه.
برای اینکه یک دفتر فنی مهندسی تاسیس بشه نیاز ه که یک مهندس معمار ویک مهندس عمران با هم همکاری کنند.
که حداقل یکیشون پروانه ی اشتغال داشته باشه.(یعنی امتحان نظام مهندسی داده باشه)
می خواستم راجع به حق الزحمه ی هر کدوم بدونم.همه چیز نصف نصفه؟
اینجا یعنی استان گلستان طراحی ومحاسبه متری 500 تومنه که متری 200 تومن مهندس معمار برمیداره و متری 300 تومن مهندس عمران.البته در مورد دفاتر خدمات مهندسی که نقشه های روستایی طراحی می کنند که زیر نظر بنیاد مسکن هستند.
می خواستم بدون که جاهای دیگه هم همینطوره؟
بعدش اینکه آیا سهم مهندس معمار فقط در این متری 200 تومن طراحیه؟مهندس عمران چه کارهای دیگه ای در کنارش انجام مسده که ممکنه مهندس معار ندونه که اون انجام میده؟
و اینکه آیا فقط این مهندس عمرانه دفتر هست که نظارت هم برمیداره؟
و اینکه برای اینکه یک مهندس معمار بتونه نظارت کنه چیکار باید کنه و از کجا شروع کنه؟
سوال دیگه اینکه آیا هزینه ی تجهیزات دفتر(میز و صندلی و کرایه مغازه)هم به عهده ی مهندس عمرانه که پروانه اشتغال داره وهم ما که به عنوان مهندس معماریمه؟(که پروانه اشتغال نداریم)
 
آخرین ویرایش:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چرا هیچکس به من جواب نداد؟؟؟

سلام به شما و همه دوستان عزیز
شاید دونستن تجربه من بتونه کمکی بهتون بکنه . من برای شروع کار اجرایی رفتم یه دفتر مهندسی و اونجا تمام مقررات ونحوه کار کردن و طراحی کردن و برخورد با مشتری رو از یک آرشیتکت که از دوستانم بود و حدود 6 سال سابقه کار داشت شروع کردم .
سال 78 بود که اتوکد رو حرفه ای یاد گرفتم و همزمان تمام اصول فنی نقشه کشی رو برای کارهایی اجرایی یاد گرفتم و ضمن همین کارها در کارهای نظارتی هم شرکت می کردم و نحوه برخورد با کارگر ، نحوه نظارت بر تمام کارهای معماری و کلا ریزه کاریهای نظارت رو تا زیر سیبیلی و چرب کردن سیبیل ام دی اف کارو ...!!! یاد گرفتم وگر نه کار راه نمی افتاد و ...
چندوقت به همین ترتیب گذشت و من تازه متوجه اجرایی طراحی کردن شدم . کاری که هیچ وقت در دوران دانشجویی انجام نمی دیم . دیتیله طراحی کردن، به اجرا فکر کردن در طول طراحی و حتی به پرت نرفتن فضا فکر کردن ، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن ، نیازهای کارفرما رو مد نظر قرار دادن و شاید از همه مهمتر اینکه سهل اجرا شدن و ساده بودن و ترکیب ززیبایی و سادگی و القا کردن نظرات معمارانه به کارفرما رو در حالی که ازت راضی باشه و بهت گیر نده و پولت رو هاپولی نکنه !!! رو یاد گرفتم ...
اما تمام اونچیزی که نیاز دارید برای اولین بار انجام بدید اینه که در ابتدای کار با یک نفر که در حیطه کاری شما سرشناسه جلو برید ، وارد بازار کار بشید و خودتون رو به چند نفر معرفی کنید . مطمئن باشید با یکی دو تا کار قشنگ ، تازه و درست و حساب شده مشتریهاتون رو به دست میارید . ولی توصیه من اینه که هیچ وقت با اعتماد صد در صد و غرور کاذب و ایده آل های رویایی وارد بازار کار نشید چون به سرعت ضربه می خورید . توصیه آخرم هم اینه که برای شروع به کارتون هیچ وقت دستمزد بالا تقاضا نکنید و اگر جایی برای کارآموزی میرید که سرش به تنش می ارزه حتی رایگان کار کنید . مطمئن باشید با این کار بزرگترین دستمزد رو برای خودتون در اینده ذخیره می کنید .
برای همتون آرزوی موفقیت در رسیدن به اهدافتون رو دارم ...
 

امیر1984

عضو جدید
دوستان به نکته های خوبی اشاره کردن و تجربه های چند سال کار اجرایی رو گفتن منم وقتی شروع به کار کردم تازه فهمیدم چقدر بازار کار با دانشگاه و درس ها تفاوت داره و تا شروع به کار نکنی با کتاب خوندن یاد نمیگیری.
راستش من تاحالا هرچی کار کردم در حد طراحی آپارتمان و نما یا ویلایی و از این جور طرحها بوده که خودمم از طرحام خوشم نمیومد چون کار کردن با این کارفرماها و این مهندس های محاسب جایی واسه معماری نمیزاره.
الان که کار طراحی یه ساختمان بزرگ که جای کار کردن داره بهم پیشنهاد شده خودمم موندم که چطور طراحی کنم که هم خودمو راضی کنه و از این فرصت استفاده کنم و هم طرحمو سازه ایها قبول کنن و سازشو طراحی کنن
 

masi_r7

عضو جدید
فرناز جون سلام.درمورد سوالت بايد بگم كه مهندس معمار هم ميتونه نظارت برداره چون ما دوتا امتحان واسه نظام ميديم يكيش معماري يكي نظارت ولي نظارتش اگه اشتباه نكنم فقط تا پنج سقفه ساختمونهاي بلندتر رو فقط مهندس عمران براي نظارت امضا ميكنه بيشتر پولي رو هم كه بچه هاي معمار ميگيرند واسه نظارتهاست.در ضمن قيمت نظارت هر متر مربعي (توي مشهد از 3500) شروع ميشه.
اميدوارم جواب سوالاتو داده باشم :gol:
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
نکات مهم قراردادهای استخدام

نکات مهم قراردادهای استخدام

نکات مهم قراردادهای استخدام

در اکثر کشورها بستن قرارداد بین مهندسین و استخدام کنندگان امری ضروری محسوب می شود چرا که قرارداد تعیین کننده اختیارات و وظایف هر یک از طرفین در قبال یکدیگر می باشد. در بستن قرار داد باید هشیاری به خرج داد در صورت عدم توجه به متن قرارداد ممکن است ملزم به انجام کاری برای مدت شش ماه تا یکسال شوید در حالی که رضایت شما نیز جلب نشده است. برای خواندن کامل مقاله آنرا از لینک زیر دانلود نمائید
دانلود مقاله قراردادهای استخدام
لینک کمکی


(منبع :وبلاگ نظارت و ایمنی کارگاه)
 

Art_saya_design

عضو جدید
سلام 1- اطلاعات متريالي 2-اطلاعات فني3-اطلاعات اجرائي :در شروع لازمه ولازمش كار كردن 4-نحوي برخورد با كار فرما5-نحوي بستن قراردادو...كه در شروع من توصيه ميكنم كه مهندس بازي رو كنار بگذاريد ومثل يك شاگرد در دركنار يك شخص يا شركتي كه در سه موضوع اول ميتونيد مشغول كار بشيد تازه از اونجا من ميتونم كمكتون كنم وگرنه با نوشتن اگه اين كاره ميشديد كه تو4سال شده بوديد بچه ها دنبال كار باشيد نه حرفهاي دل خوشي به هم;)
 

Art_saya_design

عضو جدید
سلام 1- اطلاعات متريالي 2-اطلاعات فني3-اطلاعات اجرائي :در شروع لازمه ولازمش كار كردن 4-نحوي برخورد با كار فرما5-نحوي بستن قراردادو...كه در شروع من توصيه ميكنم كه مهندس بازي رو كنار بگذاريد ومثل يك شاگرد در دركنار يك شخص يا شركتي كه در سه موضوع اول ميتونيد مشغول كار بشيد تازه از اونجا من ميتونم كمكتون كنم وگرنه با نوشتن اگه اين كاره ميشديد كه تو4سال شده بوديد بچه ها دنبال كار باشيد نه حرفهاي دل خوشي به هم;)

سلام
1-اطلاعات فني 2-اطلاعات متريالي 3- اطلاعات اجرائي :كه از مهمترين مباحثه شروع كاري مي باشند
4-نحوه برخورد با كارفرما5-نحوه ويزيت كار6-نحوه بستن قراردادو...
من به همه دوستان توصيه ميكنم مهندس بازي رو كنار بذارند و كنار شخص يا شركت مشغول به كار وفعاليت بشن براي آموختن سه گزينه اول اگه قرار بشه هر شخصي كه از دانشگاه مدركي بگيره و شركتي تاسيس كنه كي كار ميخواد كنه تازه بعداز شروع ما ميتونيم صحبتامونو ادامه بديم اگه با نوشتن گفتن كسي چيزي ياد ميگرفت فكر كنم 4يا5سال دانشگاه كافي بوده دوستان رشته ما كاري نه نشستني وگفتماني ما كه نويسنده نيستيم بزرگترين معماران فعالترين معماران باز من در خدمتتون هستم پس شروع كنيد تشريف بياريد دفتر ما من براي شروع كمكتون ميكنم استارت بزنيد از كوچكترين جا موفق باشيد
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مشاوره و راهنمایی درسی و شغلی معماران

سلام به دوستان عزیز و گرانقدرم
با توجه به اینکه در حال حاضر فضای متشنج اجتماعی ،‌ امکان همفکری و بحث و تبادل نظر روی گزینه های درسی ،‌شغلی و اجتماعی معماری رو فراهم نمی کنه ،‌ این تاپیک رو به عنوان کانون مشاوره معماران ایجاد می کنم و امیدوارم بتونم به کمک شما در حل مشکلات وراهنمایی دوستان بکوشیم .
هدف از ایجاد این تاپیک راهنمایی درسی ،‌ مطالعاتی ،‌عناوین تحقیقات ،پایان نامه ها ،‌مشاوره شغلی و همفکری در باره مسائل مربوط به دنیای معماری هست . امیدوارم این تاپیک مورد استفاده همه شما باشه .
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

zhsaffar

عضو جدید
دومان جان اين تاپيك جديد مطالبي رو كه محور بحث اين تاپيك (كه بحث خوبي هم بوده نمي دونم چرا فراموش شده)بوده رو هم قراره در بر بگيره؟
اگه اينطوره بهتره كه با هم ادغام بشن. در ضمن يه پيشنهاد داشتم كه عنوان راهنمايي دزسي رو از روي اين تاپيك برداري چون به اندازه اي تاپيك درخواست وراهنمايي و مشكلات درسي توي اين تالار وجود داره كه نشه به همشون رسيد و اگه اينجا هم به محيط مشايهي تبديل بشه تاپيك n امي خواهد بود كه جمع كردنش به راحتي از كنترل خارج بشه.اگه فقط همون "عناوین تحقیقات ،پایان نامه ها ،‌مشاوره شغلی و همفکری در باره مسائل مربوط به دنیای معماری" باشه به نظرم مفيد تر بتونه فعاليت كنه.
آهان يه چيز ديگه"همفکری در باره مسائل مربوط به دنیای معماری" خيلي كليه...مثلا اون تاپيك بحثهاي هفتگي رو هم كه سيمين زده بود در بر ميگيره...
بازم هرچي خودت صلاح دونستي.
 
آخرین ویرایش:

Seesteen

عضو جدید
شرکت خصوصی

شرکت خصوصی

سلام به دوستان خوبم و دومان عزیز...
ممنون از این تاپیک مفیدتون..
بچه ها من چند تا سوال دارم ...لطفا هر کی میدونه راهنمایی کنه...
1-من الان فارغ التحصیل شدم..میخوام واسه خودم کار کنم..یه دفتر معماری داشته باشم...باید از کجا شروع کنم؟؟
2ـکار فرماهامو چه طور پیدا کنم؟؟
3ـخودم که حق امضا ندارم...واسه گرفتن حق امضا ی آرشیتکت های دیگه چه کار میتوونم انجام بدم؟؟
آیا یه مرجع خوب برای کار حرفه ایی معماری و چند و چوونش وجود داره؟
خیلی ممنون میشم کسایی که تو این زمینه تجربه دارن تجربیاتشون و در اختیارم بذارن;) واقعا کمک بزرگی میکنین...آخه توی دانشگاه این چیزا رو به آدم یاد نمیدن.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به دوستان خوبم و دومان عزیز...
ممنون از این تاپیک مفیدتون..
بچه ها من چند تا سوال دارم ...لطفا هر کی میدونه راهنمایی کنه...

سلام دوست خوبم .

-من الان فارغ التحصیل شدم..میخوام واسه خودم کار کنم..یه دفتر معماری داشته باشم...باید از کجا شروع کنم؟؟

برای ایجاد یک شرکت معماری 2 قسمت وجود داره . ابتدا مکان و تجهیزات اداری و قسمت دوم ثبت یک شرکت معماری در حوزه فعالیت هایی که خودتون در اساسنامه شرکت مشخص می کنید . که یکسری روند خاص داره که توصیه می کنم ابتدا قانون کامل ثبت شرکتها رو مطالعه کنید تا خدای نکرده دچار مشکل نشید .

ـکار فرماهامو چه طور پیدا کنم؟؟

این سوال اکثر کسانی هست که کارشون رو تازه قراره شروع کنن . برای اینکار اول باید خودت و قابلیتهات رو بشناسی . بعد از اون خودت رو معرفی کنی و بعد از معرفی خودت کارها و توانایی هات رو در معرض نمایش بگذاری . توصیه می کنم پروِه پایان دوره یا پایان نامت رو حتما به دفتر کارت ببر و چنانچه هر کاری در زمینه حرفه ای معماری شروع می کنی مدارک کامل ازش تهیه کن و برای ثبت در دفاتر اداره خودت به عنوان نمونه کار نگهدار . کارفرما ها هزاران مدل هستند و این شما هستید که با نحوه تفکرتون اونها رو جذب می کنید. اگه دوست داشته باشید همیشه کارفرما داشته باشید ممکنه هر کسی رو در شرکت ببینید و مطمئن هستم سودی که در نهایت خواهید داشت برابر با سود کار چند کارفرمای مناسب و معقول نیست !!

خودم که حق امضا ندارم...واسه گرفتن حق امضا ی آرشیتکت های دیگه چه کار میتوونم انجام بدم؟؟

برای حق امضا در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال باید ازتاریخ اتمام درس و تحویل پایان نامه شما گذشته باشه و بعد از اون می بایست در امتحانات آزمون نظام مهندسی درجه 3 شرکت کنید و در صورت قبولی در تمام مراحل آزمون شما موفق به دریافت کارت نظام مهدسی و دریافت درجه سه خواهید شد .
اما تا قبل از گرفتن حق امضا شما حق انجام پروِه و طراحی رو دارید . ولی چنانچه برای کار بزرگی طراحی کنید ،‌اون طرح باید به تایید مهندسینی که حق امضا دارند برسه . پروِژه های بزرگتر رو هم شرکت های مشاور انجام می دن که خیلی بحثش مفصله .

آیا یه مرجع خوب برای کار حرفه ایی معماری و چند و چوونش وجود داره؟

1- قانون کار و ضوابط طراحی مربوط به ادره کار و امور اجتماعی
2- قوانین ازمان بهینه سازی مصرف سوخت
3- قوانین شهری و شهرداریها ،‌ضوابط و اصول ساخت و ساز
4- قوانین سازمان نظام مهندسی برای تهیه نقشه های معماری
5- قوانین سازمان آتش نشانی در زمینه رعایت موارد ایمنی
6- نشریه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد فهرست بهای اقلام و خدمات در زمینه عمران و ساختمان
امیدوارم جوابهات رو گرفته باشی .
 

sanaz950

عضو جدید
سلام به همه.
من چند تا سوال دارم ممنون ميشم راهنماييم كنين.
سوالم در مورد قيمت طراحيه مثلا ميخوام بدونم براي طراحي يه ساختمون مثلا آپارتمان مسكوني چقدر بايد بگيريم؟ فاز يك جقدر فاز دو چقدر؟ و اگه به طور جداگانه فقط نما رو كار كنيم چطور؟ قيمت ها چجوري حساب ميشه بر اساس متر مربع زيربنا يا ...؟
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به همه.
من چند تا سوال دارم ممنون ميشم راهنماييم كنين.
سوالم در مورد قيمت طراحيه مثلا ميخوام بدونم براي طراحي يه ساختمون مثلا آپارتمان مسكوني چقدر بايد بگيريم؟ فاز يك جقدر فاز دو چقدر؟ و اگه به طور جداگانه فقط نما رو كار كنيم چطور؟ قيمت ها چجوري حساب ميشه بر اساس متر مربع زيربنا يا ...؟


سلام ساناز جان
قیمت طراحی معمولا چیزی هست که بسته به وضعیت یک طراح مشخص میشه . تعرفه خاصی در این مورد نیست و باید بگم بجز حق امضای نظام مهندسی که مشخصا ذکر کرده هر متر طراحی چقدر ،‌ جای دیگه ای نمی شه قیمتی از طراحی به دست آورد .
معمولا طراحی برای کسایی که اول کارشونه از متری 800 تومن شروع می شه و تا متری 4000 تومن هم می رسه . البته اینها شامل طراحی های کلیه . یه موضوع مهم که توی قیمت طراحی بسیار زیاد اهمیت داره اینه که در چه شهری هستید ؟ کارفرماتون کیه ؟ طراحی چقدر از شما زمان می بره ؟ کار دیتیله باشه و یا فقط طراحی باشه ؟ طراحی با نظارت اجرا همراه باشه یا نه ؟ و ...
در مورد طراحی نما حدود متری 2500 تومنه . نرمال و عادی طراحی منزل و مسکونی متری 2000 تومن ،‌ طراحی تجاری حدودا 3000 تومن . پلان تیپ هم حدود 20 تا 30 درصد پلان ضرب در تعداد طبقات .
در مورد دکوراسیون داخلی هم معمولا درصدی کار می کنن که بین 9 درصد تا 18 درصد متغیره که با توجه به میزان خرید مصالح متغییره . مثلا اگر کسی 30 میلیون خرید داشته ،‌15 درصد مربوط به قیمت طراحی خواهد بود .
در کل قیمتها حکم توافقی دارن . بسته یه اینکه کار بیارزه یا نه باید نسبت به انتخاب کار اقدام کنید .
توصیه اکید می کنم قبل از انجام هر کاری کارفرما رو بشناسید . گاهی اوقات سود بالا زیاد به نفعتون نیست اگر کارفرمایی داشته باشید که به هیچ صراطی مستقیم نباشه و اونوقته که از معماری بیزار خواهید شد !!!
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مرسي دومان عزيز بابت راهنماييتون فقط اون قسمت كه درباره پلان تيپ گفتين درست متوجه نشدم ميشه بيشتر توضيح بدين...

مثلا چنانچه یک اپارتمان 10 واحدی طراحی کردید که پلان طبقاتش یک شکله شما یک پلان رو پول کامل طراحی می گیرید و برای 10 طبقه دیگه 20 در صد کل قیمت طراحی هر واحد رو می تونید بگیرید که باز هم رقم توافقیه .
 

اقلیما

عضو جدید
سلام.ممنون که به فکر ما هستی.من دبیر انجمن علمی دانشگاهمون هستم میخواستم راهنماییم کنی برای مفید تر شدن انجمن برای خودمون و دانشجو ها ی دیگه
 

maral63

عضو جدید
ba salam

ba salam

ba salam va tashakor az rahnamaihaton.doste aziz man terme5hastam va hanoz hich tajrobe kari nadaram.albate khili dost daram kar konam vali nemidonam az koja va chejori shoro konam.rastesh mitarsam ke ye chizaie balad nabasham va onja zaie sham.lotf mikonid age rahnamiam konid.mamnon misham.behem begid az koja shoro konam?:(
 
بالا