مشاوره، پرسش و پاسخ و درخواستهای بخش باغبانی

گلابتون

مدیر بازنشسته
دوستان تازه وارد و همچنین سایر دوستان:gol:




در این تاپیک میتوانید اگر سوال یا پرسشی مرتبط با بخش باغبانی دارید مطرح بفرمایید ...

به شما اطمینان میدهیم که حتی المقدور در جهت رفع مشکلات دوستان کوشا باشیم... ویا حداقل راهنمای مناسبی برای شما عزیزان باشیم...:gol:




به نمایندگی از طرف کلیه دوستان بخش باغبانی
گلاب ...مسئول بخش باغبانی :gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوالی راجع به طراحی پارک

سوالی راجع به طراحی پارک

اینجا کسی میدونه واسه طراحی یه پارک رو یه زمین با ترازهای مختلف(تقریبا تپه مانند) باید این مکانها رو کجا گذاشت؟

1.پارکینگ
2.زمین بازی (فوتبال ،تنیس)
3.رستوران یا آمفی تئاتر
4.مسیر های ماشین رو و پیاده رو(تند رو و کند رو)
5.وسایل بازی کودکان
 
آخرین ویرایش:

said92

عضو جدید
هورمون رشد ریشه

هورمون رشد ریشه

با سلام
آیا از دوستان کسی می داند که چه هرمون یا ماده ای به قلمه جهت تکثیر گیاهان یا درختان مانند گل رز می دهند که گیاه تولید ریشه می کند و نیز احتیاج به اندکی اطلاعات در این زمینه دارم

ممنون
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
هورمون به موادی اطلاق می‌شود که به مقدار بسیار ناچیز در یک اندام معین از گیاه بوجود می‌آید و در اندام‌های دیگر استفاده می‌شود. با این تعریف شاید تصور شود که هورمون‌ها صرفاً جزء مواد کاملاً درون ساز گیاه هستند، اما همواره اینطور نیست زیرا هورمون‌ها هم در داخل اندام‌های گیاهی و هم به شکل سینتتیک و شیمیایی در خارج ساخته می‌شوند و روی گیاه القا می‌شوند. بنابراین علی رغم اینکه یک تفاوت ناچیز بین این دو نحوه ساخت هورمون موجود است بیشترین تفاوت مربوط به اصطلاح انگلیسی است.
در فارسی هم موادی که بصورت طبیعی در گیاه ساخته می‌شوند و هم موادی که به صورت مصنوعی از خارج به گیاه القا می‌شوند را تحت عنوان هورمون می‌شناسند، اما در اصطلاح انگلیسی موادی را که بصورت طبیعی (در داخل گیاه) ساخته می‌شوندPlant Hormone و موادی که بطور مصنوعی (در خارج از گیاه)‌ساخته می‌شوند را تحت عنوانPlant Growth Regulators یعنی تنظیم کننده‌های رشد گیاهی می‌شناسند. در تقسیم بندی‌های خیلی قدیمی‌تر هورمون‌ها بر حسب نوع قابلیت یا کاری كه به عهده دارند، به پنج دسته تقسیم می‌شوند.
هورمون‌ها
1- اكسین‌ها Auxines
2- ژیبرلین‌ها Giberellines
3- سیتوكینین‌ها Cytokinines
4- بازدارنده‌های رشد Inhibitors
5- اتیلن Ethylene
اکسین‌ها Auxines
عوامل موثر بر عملكرد هورمون‌ها در روی گیاهان زینتی
غلظت Dosageهورمون مصرفی؛
سن فیزیولوژیكی گیاه

اکسین‌ها جزء اولین گروه هورمون‌های كشف شده هستند كه وظایفی همچون تسریع در ریشه‌زایی گیاهان و ریزش گل‌های اضافی درختان میوه را بر عهده دارند. مهم‌ترین عاملی که روی عملکرد اکسین‌ها تأثیر گذار بوده مقدار مصرف اکسین و یا غلظت هورمون مصرفی است. گاهی اوقات یک اکسین معین عامل رشد و تقسیم سلولی است. اما اگر همین ماده را در غلظت Dosage خیلی زیاد بکار بریم، باعث مرگ و از بین رفتن گیاه می‌شود. بنابراین در مصرف هورمون‌ها مخصوصاً اکسین‌ها غلظت مصرف اهمیت زیادی دارد. عامل دیگری که در روی عملکرد و یا وظیفه خاص اکسین اثر گذار است سن فیزیولوژیکی گیاه مورد استفاده است. بسته به اینکه گیاهان در چه مقطع سنی قرار گرفته‌اند غلظت مصرفی اکسین و زمان القا آن به سن متغیر است و نتایج متفاوتی دارد. اما بطور کلی مهم‌ترین وظایفی را که برای اکسین‌ها می‌شناسیم عبارتند از :
تسریع در ریشه زایی گیاهان سخت ریشه‌زا 3000 ppm - 8000 ppm- مخصوصاً در سطوح بزرگ و واحدهای تولیدی بزرگ که سرعت ریشه‌دار شدن گیاه و زمان آن اهمیت دارد، مصرف و کاربرد اکسین‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای است؛
عامل تُنُك کننده در محصولات سال‌آور- به این طریق باعث ریزش گل‌های اضافی درختان می‌شود. مثلاً در درخت سیب حالت سال‌آوری وجود دارد. بدین صورت که در بعضی از سال‌ها میوه زیاد تولید می‌كند و در سال دیگر محصول بسیار ناچیزی دارد. کاربرد اکسین‌ها باعث می‌شود که در سال‌های پر محصول تعداد گل‌های قابل تبدیل به میوه کم شود و در نتیجه عملکرد گیاه در سال‌های مختلف به شکل متعادلی نگه داشته شود.
ژیبرلین‌ها Giberellines
مهم‌ترین كاربرد ژیبرلین‌ها GA
جایگزینی سرما در غده‌ها؛
جایگزینی سرما در بذر
دسته نسبتاً بزرگ از هورمون‌های گیاهی ژیبرلین‌ها هستند که در سال‌های حدود 1940 شناخته شدند. کاربرد ژیبرلین‌ها در باغبانی به درشت کردن حبه‌های انگور، وادار كردن غده یا پیاز برای گل‌دهی و جایگزینی سرما در بعضی از بذرهای گیاهان است. بهترین و پرمصرف‌ترین جای مصرف GA در ژیبرلین‌ها در Flowery culture است که غده‌ها و پیاز‌ها را به کمک سرما وادار به گل‌دهی می‌کنیم، بنابراین ژیبرلین‌ها جایگزین سرما می‌شوند. با تیمار ژیبرلین دوره 3 تا 5 ماهه را که پیازها لازم دارند تا وارد مرحله گل‌دهی شوند را بسیار کوتاه‌تر می‌كنند.
وظیفه دیگر ژیبرلین‌ها جایگزینی سرما در بعضی از بذرها می‌باشد. بعضی از بذرهای گیاهان زینتی نظیرانواع نسترن‌ها نیازمند طی یک دوره سرما قبل از جوانه‌زنی هستند، لذا وقتی این بذرها را با GA که مخفف ژیبرلین اسید است تیمار کنیم آن را جایگزین یک دوره سرما کرده‌ایم. لازم به ذكر است که تعداد ایزومرهای ژیبرلین خیلی زیاد است از GA1- GA47 شناخته شده‌اند، و در کارخانجات مواد شیمیایی تولید می شوند اما GA3 کاربرد بیشتری دارد. مشخص كردن نوع هورمون و مقدار آن كار بسیار دقیق و ظریفی است كه در آزمایشگاه‌های تخصصی با استفاده از دستگاه HPLC صورت می‌گیرد.
سیتوكینین‌ها Cytokinines
سیتوکنین‌ها دسته‌ای از هورمون‌ها هستند که وظایف خاص و بسیار تخصصی بر عهده دارند. سیتوکنین‌ها وظایفی همچون کمک به تقسیم سلولی و جلوگیری از پیر شدن گل‌های شاخه بریده را بر عهده دارند كه كمیاب و گران قیمت بوده و دز مصرفی آن‌ها كم است. نقش دیگر سیتوکنین‌ها جلوگیری از پیر شدن گل‌های شاخه بریده Cut flowers است. سیتوکنین‌ها در محلول پاشی‌های آبی و شیمیایی روی شاخه‌های بریده شده كه برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند، کاربرد بسیار خوبی دارند. انواع سیتوکنین‌ها عبارتست از بنزیل آمینوپورین، زآتین و کینیتین.
بازدارنده‌های رشد Inhibitors
دسته چهارم از هورمون‌های گیاهی بازدارندگان رشد هستند که نقش متضاد بقیه هورمون‌ها را دارند.نقش سه دسته اول اكسین‌ها، ژیبرلین‌ها و سیتوكینین‌ها در تشویق گیاه به رشد و نمو است ولی ایندسته نقش جلوگیری كننده در رشد را دارند. در گیاه بنت قنسول Euphorbia Pulcherrimaصورت می‌توان از بازدارنده‌ای مثل B9 استفاده كرد. گیاهان زینتی کاربرد خوب و بسیار اقتصادی دارند واستفاده از این بازدارنده‌ها باعث می‌شود گیاهان کوتاه اما کامل از نظر ساختمان رشدی داشته باشیم. یك پا كوتاهی دسته‌ای دیگر از مواد بازدارنده که در گیاهان زینتی استفاده می‌شوند آلار SADH است، گر چه در بعضی از مجامع جهانی منع شده است اما چون مورد استفاده آن برای گیاهان زینتی است و مصرف خوراكی ندارد همچنان قابل استفاده است. بهترین مورد استفاده از آلار یا SADH در طولانی كردن خوشه‌های گل گیاه کاغذی است.
اتیلن Ethylene
بر خلاف چهار دسته دیگر (كه ابتدا خاصیت هورمونی آن‌ها شناخته شده)، اتیلن ابتدا به عنوان گازی فرار شناخته شد بعد بعنوان هورمون شناسایی شد. اتیلن را در گیاهان زینتی عمدتاً بعنوان هورمون پیری می‌شناسیم، هر وقت که بخواهیم گیاهان را به سمت بلوغ و پیری ببریم کاربرد اتیلن توصیه می‌شود. اتیلن گازی فرار است كه در گیاهان زینتی به هورمون پیری شهرت داشته و باعث رسیده شدن میوه‌هایی هم‌چون موز و گوجه‌فرنگی می‌شود. مصرف اتیلن بر روی سبز زدایی یا رسیدن میوه‌جات مفید است. اما در گیاهان زینتی بدلیل تشویق به طرف پیری و بلوغ خیلی مفید نیست. اتیلن بر روی گیاهان خانواده Coleus blumei خصوصاً گیاه آیکما Aechema خیلی مؤثر بوده و باعث رشد و انگیزه گل دهی در گیاه می‌شود. برای جلوگیری از فعالیت اتیلن و جوان ماندن گیاه از مواد شیمیایی و تركیبات نقره مثل نیترات نقره و تیو سولفات نقره 8-Hydroxy puinoline استفاده می‌كنند. هم‌چنین ماده‌ی شیمیایی دیگر به نام متیل سیكلو پروپان Methyle Cyclo Propane (1-MCP) را بصورت قر‌ص‌هایی در ظرف‌های بسته‌بندی گیاه قرار می‌دهند تا گل مدتی شاداب باقی بماند.
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
انواع قلمه ساقه
- قلمه چوبی Wood Cutting
- قلمه نیمه چوبی؛
- قلمه سبز؛
- قلمه علفی؛
- قلمه برگ.

قلمه یا Cuttingاستفاده ا ز بخش‌های ساقه و گاهی برگی بعضی از گیاهان زینتی می‌باشد كه قابلیت ریشه‌زایی سریع دارند. اگر آخرین قسمت ساقه یا بخش رشد یافته سال قبل در قلمه استفاده شود، قلمه چوبی یا اصطلاحاً Wood Cutting می‌گویند. بیشتر درختان میوه، درختچه‌های زینتی، گیاهان برگ ریز و گیاهان خزان دار به کمک این روش تکثیر می‌شوند. در این روش طول قلمه 10 تا 25 سانتی‌متر است و بسته به نوع قلمه و تعداد، 3 تا 7 گره در قلمه باقی می‌ماند. این چنین قلمه‌هایی فاقد برگ هستند، چون زمان قلمه گیری این گونه گیاهان به دوره خواب گیاهان نزدیک می‌شود (حدوداً از اواسط آبان به بعد) .
قلمه‌هایی كه بافت محكمی دارند، كمی خشبی شده ولی انعطاف لازم را دارند و حاصل رشد سال جاری هستند را قلمه‌های نیمه چوبی یا نیمه خشبی گویند. درختچه‌های زینتی و سوزنی برگان و تعدادی از گیاهان گلخانه‌ای نظیر آکالیفا Acalypha و گل کاغذی به این وسیله تکثیر می‌شوند. طول قلمه‌ها حدود 10 تا 15 سانتی‌متر بوده و 3 تا 4 گره روی ساقه بجای می‌ماند. قلمه‌ها بدون برگ یا با داشتن یک یا دو برگ کشت می‌شوند.
قلمه‌های سبز، حاصل رشد جاری گیاه و حامل مریستم انتهایی هستند و به سرعت ریشه‌دار می‌شوند. چنین قلمه‌هایی طولی در حدود 5 تا 10 سانتی‌متر دارند و حداقل دارای دو گره هستند و معمولاً برگ دارند و با یک یا دو برگ در محیط ریشه زایی کشت می‌شوند. این قلمه‌ها تقریبا در تمام گیاهان زینتی مانند سوزنی برگ‌ها از قبیل كاج مطبق و آلوکالیاها قابل استفاده می‌باشند.
نوع دیگر قلمه‌های ساقه، قلمه‌های علفی یا Herbaceous Cutting است که در گیاهان زینتی نظیر انواع فوتوس‌ها، دیفن باخیا و برگ انجیری کاربرد دارند.
نوع دیگر قلمه، قلمه برگ است. برگ‌های بعضی از گیاهان قابلیت ریشه دار شدن دارند. عمده برگ‌های ریشه زا برگ‌های کامل هستند. یعنی باید یک برگ کامل همراه با دم برگش در بسترهای تکثیر کشت شود در حالیکه بعضی از برگ‌ها را بوسیله تکه کردن یا قطعه كردن، می‌توان تکثیر کرد مانند برگ‌های بگونیای ریزوم‌دار و سانسویریا.
تکثیر بوسیله اندام‌های زیر زمینی
اندام‌های زیرزمینی
- ساقه‌های تغییر شكل یافته (پیازها)؛
- بخش‌های گوشتی ریشه.
گل گلایول با پیاز تو پر بوسیله اندام‌های زیرزمینی تكثیر می‌شود. هم‌چنین گل سنبل با پیازهای حساس و سخت ریشه‌زا تكثیر پیدا می‌كند. ریزوم‌ها بخشی از ساقه زیرزمینی گیاه هستند که بعنوان عامل تکثیر از آن استفاده می‌شود. حال به معرفی بعضی از گیاهانی كه به این وسیله تكثیر می‌شوند، می‌پردازیم.
گل اختر
گل اختر یا کانا از خانواده کاناسل است که یک گیاه تابستانه با گل‌های بسیار زیبا به رنگ‌های متنوع می‌باشد. بدلیل اینکه برگ‌های بزرگ و متراکم تولید می‌کند در زمانی که گیاه روی گل نیست برای فضای سبز مناسب است. بخش تکثیری این گیاه، یک ریزوم بسیار جوان، فعال و مرتب در حال جوانه زدن است بنابراین می‌توان با قطعه کردن ریزوم این گیاه را تکثیر کرد. هم‌چنین ریزوم‌های برخی از بگونیاها و اخترها نمونه بارز این دسته از گیاهان می‌باشند.
عامل تکثیر در گیاهان پیازی (بعنوان مثال گلایول)، پیازچه‌های بسیار کوچک هستند که در کنار پیاز مادری رشد می‌کنند. پیازچه‌ها را چند سال‌ متوالی (3 تا 4 سال) در زمین مرغوب می‌کارند و زمانی که پیازها به اندازه معین رسیدند، گل می‌دهند.
استفاده از جوانه‌ها بعنوان پیوند
عمل پیوند یاGrafting متصل کردن دو قسمت گیاهی است، بطوریكه این دو قسمت بوسیله باززایی با هم کاملاً جوش خورده و یک گیاه را تشکیل دهند. معمولا بر روی همه درختان میوه عمل پیوند صورت می‌گیرد. هم‌چنین گل سرخ از خانواده رزاسه عموماً با روش پیوند تکثیر می‌شود.
در عمل پیوند دو بخش پایه و پیوندك وجود دارد. بخش پایینی و اصلی که پایه یاStock نامیده می‌شود و بخشی را که از گیاه دیگر جدا می‌شود و روی گیاه مادری چسبانده می‌شود را اصطلاحاً پیوندک Scion می‌گویند. بنابراین پایه و پیوندک دو عامل مهم در موفقیت پیوند هستند. انتخاب پیوندك و سازگاری پیوندك مهم می‌باشد، زیرا هر پایه با هر پیوندكی عمل پیوند موفقی نخواهد داشت.
پایه بسته به نوع گیاه می‌تواند نهال یك ساله یا شاخه بسیار باریك باشد. نسترن‌ها گیاه بومی كشور ایران هستند. در پایان سال اول یا دوم وقتی ضخامت پایه نسترن به اندازه یك مداد معمولی شد مناسب پیوند است. دو نوع پیوند وجود دارد. پیوند جوانه و پیوند شاخه كه هر دو آن بر روی نسترن انجام می‌شود.
پیوند
1) نیمانیم یا انگلیسی
2) پیوند اسكنه از انواع پیوند شاخه هستند.
پیوند انگلیسی در فصل زمستان و بر روی گیاهانی چون رز، نسترن و كلماتیس انجام می‌گیرد. لازم به ذكر است كه پیوند اسكنه احتیاج به چسب پیوند دارد تا باز زایی بخش‌های جدا از هم راحت صورت گیرد.
معمول‌ترین پیوند جوانه، پیوند شكمی یا Tاست، كه در اواسط فصل بهار یا اواخر شهریور قابل انجام است و نیازی به چسب پیوند ندارد.
معمولاً پایه و پیوندك را از یك خانواده انتخاب می‌كنند تا شانس سازگاری بیشتر باشد. دو نشانه بارز ناسازگاری پایه و پیوندك عبارتند از
الف) برجستگی در بخش طوقه،
ب) نامتناسب بودن رشد پایه و پیوندك.
معمولاً بعد از گذشتن 2 یا 3 سال از پیوند علائم ناسازگاری مشخص می‌شوند.
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
رزاسه يا گل‌ سرخيان
رزاسه يكي از خانواده­هاي متنوع و پر جمعيت از نظر گونه­هاي گياهي است. گياهان گوناگون آن با كاربرد مختلف ديده مي‌شوند. تعداد زيادي گياهان دارويي، درختان ميوه، بخشي از گياهان زينتي، تعداد زيادي گل‌هاي شاخه بريده يا گياهان آپارتماني در اين خانواده هستند. اجداد رزهاي امروزي نسترن‌ها هستند. نسترن­ها با نام جنسي رزا Rosa در جهان شناخته شده هستند و شامل مجموعه‌اي از گياهان با خواص و كاربردهاي گوناگون مي­باشند. نسترن­هاي شناخته شده­اي در نقاط مختلف ايران بصورت پايه درختان پيوندي و پايه گل­هاي رز پيوندي كشت و كار مي­شوند.


رزا فوئتيدا Rosa foetida
يكي از اين نسترن­هاي بسيار زيباي شناسايي شده در ايران رزا فوئتيدا Rosa foetidaاست. كه در منطقه كوهستاني كردستان به وفور يافت مي­شود. رزا فوئتيدا درختچه‌اي است با رشد منظم و برگ­هاي درخشان سبز، گل­هاي زرد معطر و منظره­اي بسيار زيبا دارد. اين گياه به تنهايي هم بعنوان درختچه زينتي قابل كشت و كار است.


رزا موشاتا
نسترن ديگري به نام نسترن زرد يا رزا موشاتا است كه در مناطق كوهستاني ايران مي­رويد. اما رايحه مطبوعي كه در رزا فوئتيدا هست در اين گياه وجود ندارد. رزا موشاتا گياهي است كه بافت نامناسب و خاكي با PH بالا را بخوبي تحمل مي­كند.


نسترن شيرازي
نسترن ديگر به نام رز وحشي تحت نام نسترن شيرازي و رزا هميسفريكا گياهي است كه در كوه‌هاي استان فارس به وفور وجود دارد.نسترن ديگري در استان فارس به نام گل دو رو وجود دارد كه در حقيقت يك رزا فوئتيدا استRosa foetida bicolorيا گل آتشين.


گل محمدي Rosa damascena
نسترن بومي و معطر ديگر در ايران رزا دامِسانا يا گل محمدي است. و به عنوان كار اقتصادي در بسياري از نقاط ايران در حال كشت و كار است. گل‌هاي پُر پَر آن تا اواخر مرداد ماه ديده مي‌شود.


تقسيم­بندي رزها
بر طبق تقسيم‌بندي­هاي نه چندان جديد، رزهاي موجود در عالم گياهي به سه گروه بزرگ تقسيم شده‌اند.


رزهاي پرورشي
- رزهاي تك گل؛
- رزهاي خوشه‌اي؛
- رزهاي پا كوتاه مينياتور.


رزهايي كه بصورت تك گل يا يك گل درشت ظاهر مي­شوند. به اين چنين رزهايي بخاطر اينكه كامليا گل درشتي داشته و از خانواده چاي بوده است تي هيبريد يا هيبريد چاي Tea hybrid مي­گويند. تمام گل­هاي شاخه بريده و اكثر رز فضاي سبز از اين دسته رزها هستند.

1- رزهايي كه به حالت خوشه­اي يا چند گلي هستند. تفاوت عمده اين دسته با گروه قبل در اين است كه يك گل درشت­تر در مركز گل و تعدادي گل در اطراف آن وجود دارند. اين رزهاي خوشه­اي را اصطلاحاً رزا گِرَندي­فلوراRosa grandiflora مي­نامند.

2- رزهايي كه اصلاً مصرف شاخه بريده ندارند و به عنوان يك گياه فضاي سبزي و قابل سَربرداري كشت و كار مي­شود. انواع رزهاي مينياتور كه بسيار سريع‌الرشد هستند و به عنوان گياه پرچيني Border plant براي فضاي سبز استفاده مي‌شوند.

تكثير رزها بسته به نوع استفاده آن‌ها متفاوت است. اگر رزا به منظور استفاده در فضاي آزاد كشت مي‌شود بهتر است از روش پيوند روي پايه­هاي نسترن استفاده شود. اما اگر هدف از كشت و كار رزها استفاده از گل­هاي شاخه بريده اين گياهان است مي­توان بوسيله كاتينگ و قلمه برداشتن آن‌ها را تكثير كرد.

نسترن گياهي است كه ميوه­هاي آن به رنگ قرمز و نارنجي است. درون اين ميوه­ها بذرهاي كرك­دار سفيدي وجود دارد كه آن‌ها را از داخل ميوه جدا مي­كنيم و در يك بستر مناسب ترجيحا ‌ً در سنگريزه ياشن نسبتاً درشت قرار داده و مرحله استراتيفيه Stratifieaeيا طي دوره سرما را براي آن ايجاد مي­كنيم.سپس اين بذرها را وارد محيط كشت مي­كنيم. محيط كشت مي‌تواند مزرعه و يا حتي يك گلدان باشد.

زمان اجراي پيوند هنگامي است كه ضخامت ساقه­هاي نسترن به اندازه كافي رسيده باشند. عمل پيوند را بايد در فصل مناسب انجام داد. پيوندهاي نيمانيم و پيوندهاي گلخانه­ در ماه‌هاي زمستان انجام مي‌شود، زماني كه پايه فعال و در حال رشد است. از يك گياه در حال خواب و دورمسني پيوندك را انتخاب مي­كنيم و بر روي پايه وصل مي­كنيم.

روش ديگر پيوند جوانه است. اين پيوند را در فصل بهار يا اواخر تابستان انجام مي­دهيم. بعد از استقرار پيوند و اطمينان از گيرايي پيوند، گياه را به محل اصلي آن انتقال مي­دهيم. براي انتقال از گلدان‌هاي معمولي يا پيت­هاي حلبي كه فضاي كافي براي رشد ريشه­هاي گياه دارند استفاده مي­كنيم، و بدون اينكه به ريشه­هاي گياه آسيبي برسد حجم ريشه همراه با خاك را از گلدان جدا مي­كنيم و در زمين اصلي مي­كاريم. بعد از كاشت در زمين نگهداري خاصي احتياج دارد.

ارقام مختلف گياهان رز دوره­هاي متفاوتي از گل­دهي دارند. بعضي از ارقام در طي يك فصل رشد 6 تا 8 بار گل توليد مي­كنند و بعضي ديگر دفعات كمتري، گل­ دهي دارند.


اما در هر حال براي داشتن يك رز سالم و پر گل دو نوع هرس توصيه مي­‌شود :
- هرس سبز يا تابستانه؛
- هرس فرم يا زمستانه.

هرس تابستانه معمولاً پس از پايان هر دوره گل­دهي اتفاق مي‌افتد. تمام دم‌گل و گل­هاي پژمرده شده را برمي­داريم بدين ترتيب جوانه­هاي پايين گل رشد كرده و براي دوره بعد به گل مي­روند. اين هرس از اوايل ارديبهشت تا اوايل آذر ماه بشرط اينكه امكان گل‌دهي باشد قابل انجام است.

هرس زمستانه در اوايل پاييز يا اواخر زمستان انجام مي‌شود و بسته به ضخامت ساقه‌ها نوع هرس متفاوت است. چنانچه ساقه‌ي رز قطور و محكم است 3-2 جوانه را باقي گذاشته و بقيه را حذف مي‌كنيم. اگر شاخه ضعيف بود و امكان رشد همه جوانه‌ها وجود نداشت 6- 5 جوانه باقي گذاشته و بقيه را حذف كنيد.

نگهداري شاخه رز: بعد از بريدن و انتقال به گلدان (در طول و ارتفاع بريده مي‌شود)، بخش‌هايي از انتهاي ساقه كه حالت لزج و بيمارگونه دارد را قطع كنيد و براي نگهداري ساقه استفاده از تركيبات نقره، ساكارز و اتانول 5% توصيه مي‌شود
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
ریشه دارکردن قلمه ها:
قدرت ریشه زایی در قلمه گیاهان مختلف متفاوت است. برخی از گیاهان (بید، تبریزی، انگور) به راحتی ریشه دار می شوند و در برخی دیگر مانند (ورد، سیب، هلو) این کار به سختی انجام می شود و در گروهی مانند (گردو و پسته) این کار به تقریب نا ممکن است. پژوهشها نشان می دهد که قدرت ریشه زایی با غلظت آکسینی که در یاخته های بافت پینه ای ناحیه ته قلمه یافت می شود ارتباط مستقیم دارد. در باغبانی از همین پدیده برای ریشه دار کردن قلمه های گیاهان سخت ریشه زا می توان استفاده کرد، به 2 نکته در اینجا اشاره دارم:

اول اینکه . اگر قلمه گرفته شده، در اصل قدرت ریشه زایی نداشته یعنی مواد مورد نیاز ریشه زایی را نداشته باشد، نمی توان آن را با استفاده از هرمون وادار به این کار کرد.

دوم اینکه . اثر آکسین، تنها تولید سرآغازه های ریشه است و اگر این ماده مدت زیادی در محیط کشت باقی بماند از رشد ریشه های تولید شده جلوگیری خواهد کرد. البته در طبیعت، پس از اینکه ملکولهای آکسین کار خود را انجام دادند، یا توسط خود گیاه از بین می روند و یا توسط آب آبیاری شسته می شوند. بنابراین مشکلی در رشد ریشه های تولید شده بوجود نمی آید. در حال حاضر اینگونه کاربردهای اکسین در دنیا متداول است و برای این منظور آمیخته های هرمونی ویژه ای به نامهای تجاری مانند : " روتان و هورمودین " در بازار یافت می شود.
منبع وبلاگ باغبان باشی
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
[FONT='12 Yagut_shsmrt']کاربردهای هورمون اسیدابسیزیک در باغبانی[/FONT]1.کمک به ریزش:
این بازدارنده هورمونی باعث تحریک ریزش و پیری برگ و میوه می‌شود



2.جلوگیری از سبز شدن بذر:
اسیدآبسیزیک از سبز شدن تعداد زیادی از بذرها جلوگیری کرده و یا سبز شدن آنها را به تاخیر می‌اندازد و نیز به علت همین ماده است که بذر در داخل میوه جوانه نمی‌زند


3.کند شدن رشد و ایجاد پیری:
اسیدابسیزیک رشد انوع زیادی از بافتها و اندام‌های گیاهای از جمله ساقه‌ها و ریشه‌ها را کند می‌سازد و اثر دیگر آن مربوط به پیری اندامهای گیاهی است چون این هورمون تجزیه کلروفیل را تسریع می‌کند


4. تسریع در تشکیل ریشه:
در برخی از گونه‌های ریشه را بهبود می‌بخشد



5.اثر روی گلدهی:
در برخی از گیاهان روز کوتاه به گلدهی کمک می‌کند که ممکن است ناشی از کند سازی رشد باشد که خود ان می‌تواند برای گل دادن مساعد باشد.




6.در طولانی کردن دوره خواب بذور و جوانه‌ها و کوتاه داشتن قد گیاهان چوبی از این هورمون استفاده می‌کنند


7.استفاده از این هورمون باعث کنترل بسته شدن روزنه‌های گیاه می‌شود که بدین وسیله در هنگام کم آبی مانع از دست رفتن آب گیاه می‌شود


8.دخالت در تشکیل غده ها:

در گیاهانی كه در روزهای کوتاه غده های خود را گسترش می دهند عامل اصلی در تحریک رشد غده ها اسید ابسزیک میباشد

منبع وبسایت علوم باغبانی دانشگاه بو علی سینا
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام.:gol:
مشتقات اکسین معمولا واسه رز استفاده میشه.

فرو بردن ته قلمه های برگدار رز در محلول ایندول بوتیریک اسید (IBA ) با غلظت

کم به مدت 24 ساعت با استفاده از 1mg/g IBA همراه با پودر تالک منجر به 100

% ریشه دهی در اغلب ارقام رز گردیده است .ایندول بوتیریک اسید موثرتر از ایندول

استیک اسید یا نفتالین استیک اسید (NAA ) است.

کاربرد غلظت های بالای اکسین در ریشه دار کردن قلمه های رز در ازمایشات نتایج

منفی داشته.

غلظت های 1-10 میلی گرم در لیتر IBA و تیمار به مدت 24 ساعت قلمه های رز در

آن،ریشه زایی بیش از 30 رقم رز را تحریک میکند.

و دیگر اینکه: ثابت شده در گیاه رز تیمار بلند مدت با غلظتهای پایین اکسین سودمند تر

از فرو بردن سریع قلمه ها در غلظت های زیاد آن است.

اینها که نوشتم برداشتهایی از کتاب رز از "سازمان ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات" بود.

اما ما تو دانشگاهمون تقریبا همه نوع قلمه سخت ریشه زایی رو : به مدت 5-10 ثانیه

ته قلمه رو در محلول IBA به غلظت 2000-3000ppm فرو میکردیم و نتایج خوبی

داشت حتی زیتون و فدق و گردو و بازدانگان که از سخت ریشه زا ها هستند با این

غلظت جواب دادن.

امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.:)

 
آخرین ویرایش:

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام:
میتونید شما پودر IBA رو با استفاده از مقدار خیلی کمی الکل آزمایشگاه، به دور از نور (میتونی دور هاون چینی رو با فویل بپوشونی که نور نبینه)بسابی تا حل بشه.بعد رقیقش میکنی.تناسب مقدار رو هم البته باید رعایت کنی .روی بسته ی پودر باید نوشته شده باشه.الان دقیق نسبتها یادم نیست ولی روی پاکتش حتماً طرز درست کردن و نسبت مخلوط کردن رو نوشته.موفق باشی.;)
 
آخرین ویرایش:

ir_programmer

عضو جدید
درخواست راهنمایی

درخواست راهنمایی

من دنبال يك مقاله فارسي در مورد معماري فضاي سبز هستم.
اگر دوستان كمك كند ممنون ميشم.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز .میشه لطفاً کمی بیشتر توضیح بدی که دقیقاً در چه زمینه ای از فضای سبز شما مطلب میخواهید؟

یه سر به مجله اینترنتی منظر بزنیدhttp://www.manzar.ws
 

hatami895

عضو جدید
نيازمند رفرنس در مورد شرايط اپتيمم رشد گياهان گلخانه اي

نيازمند رفرنس در مورد شرايط اپتيمم رشد گياهان گلخانه اي

نيازمند رفرنس در مورد شرايط اپتيمم رشد گياهان گلخانه اي از نظر نور - co2 -o2 - NPK - رطوبت - دما و ساير فاكتورهاي موثردر رشد .لطفا e-mail بزنيد hatami72@gmail.com
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.

به این وب لاگ اگر مراجعه کنید شاید به جواب در خوری برسید . و از آرشیو مطالب میتونید به اپتیم های دیگه هم برسید. جواب رو اینجا گفتم شاید سوال دوست دیگری هم باشه.سعی میکنم واسه شما هم میلش کنم.:gol:

http://baghbanigroup.mihanblog.com/Cat/67.aspx
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
سلام
ببخشید من این تالار مزاحم شدم. :Dاتفاقی این تاپیک را دیدم. فکر کنم اگه از نظر طراحی معماری منظورتون باشه، تو تالار معماری اگه مطرح بشه راحت تر به جواب برسید.
ضمن اینکه قرار دادن این مکانها توی پارک کاملا به نظر طراح بستگی داره و قانون نداره؟؟!!!
نمی دونم شاید هم من اشتباه میکنم و طراحی پارک تو رشته شما با مال ما خیلی فرق داره :surprised:..اینجوریه؟؟؟
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام آزاده عزیز .این تاپیک در مقطع زمانی یکسانی در دو تالار کشاورزی و معماری ایجاد شدن که البته بچه های معماری اون زمان جوابهایی در این خصوص ارایه کردند. درسته این مکانیابیها سلیقه ای هست ولی وقتی پای امتحان و نمره به وسط میاد حتماً اصولی هم باید براش در نظر گرفته بشه مثلاً باد غالب منطقه یا راحتی دسترسی یا محافظت از آلودگی صوتی و....

ممنون میشم کمک کنید;)
 

رفیعی

عضو جدید
شما میتوانید از کتاب معروف معماری متاسفانه در حال حاضر اسمش فراموش کردم استفاده بکنید .بسیار مفید میباشد -مهندسی شقایق گستر -رفیعی
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
سلام آزاده عزیز .این تاپیک در مقطع زمانی یکسانی در دو تالار کشاورزی و معماری ایجاد شدن که البته بچه های معماری اون زمان جوابهایی در این خصوص ارایه کردند. درسته این مکانیابیها سلیقه ای هست ولی وقتی پای امتحان و نمره به وسط میاد حتماً اصولی هم باید براش در نظر گرفته بشه مثلاً باد غالب منطقه یا راحتی دسترسی یا محافظت از آلودگی صوتی و....

ممنون میشم کمک کنید;)
راستش همه اینها را هم در نظر بگیرین، باز هم سلیقه ای هست. فقط مثلا زمین ورزشی (خصوصا فوتبال) باید جهت گیریش شمالی-جنوبی باشه. یا اینکه پارکینگ در زمین شیبدار، یا در بالای سایت و یا در پایین سایت قرار میگیره. زمین بازی بچه ها باید جایی باشه که ایمنی داشته باشه. یعنی دسترسی سواره اطرافش نباشه و دید کافی از طرف محل نشستن والدین به زمین بچه ها داشته باشه.

شما میتوانید از کتاب معروف معماری متاسفانه در حال حاضر اسمش فراموش کردم استفاده بکنید .بسیار مفید میباشد -مهندسی شقایق گستر -رفیعی
در تکمیل سخنان مهندسی شقایق گستر که خودش را کشت :D ،
کتاب طراحی پارک و باغ. انتشارات شهرداری تهران
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از توجهتون . اتفاقاً سوال کنکور امسال همین ها رو خ.استه بودن بعلاوه اسکله ای برای قایق های تفریحی در دریاچه .

بچه ها طنز کلامی نوشته ها رو درک کنین اینجور بیشتر از گفته های هم لذت میبریم. :gol:
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
درجواب خانم یا اقای مهندس معماری بیسواد باید عرض کنم این کتاب یکی از اصلی ترین کتابهای طراحی بنام اصول طراحی مدرن به همراه سی دی اموزشی میباشد لطفا خانم یا اقای مهندس این کتاب را تهیه کنند ومطالعه کنند بدردشان می خورد لطفا اصول ادب را رعایت کنیدشرکت مهندسی شقایق گستر
خیلی عذر می خوام از حضورتون، کجای نوشته من بی ادبی داشت.:surprised:.
شما که اطلاعات کامل دارین و با سواد هستین، چرا اسم دقیق کتاب را اینجا نمی گذارید؟؟؟ اصول طراحی مدرن چی؟؟؟؟؟ واقعا فکر می کنید اسم کتابه!!!!!

ممنون از توجهتون . اتفاقاً سوال کنکور امسال همین ها رو خ.استه بودن بعلاوه اسکله ای برای قایق های تفریحی در دریاچه .

بچه ها طنز کلامی نوشته ها رو درک کنین اینجور بیشتر از گفته های هم لذت میبریم. :gol:
چه جالب گلرخ جان، سوالهای شما ،مثل سوالهای مرحله دوم معماری منظر می مونه ، برای شما چه جوریه؟ باید بکشید یا توضیح بدین؟؟؟؟
برای ما اینجوریه که بیشتر روی جنبه های دید و منظر تاکید میشه و اینکه مثلا درختان با ارتفاع بیشتر در حاشیه سایت در کنار خیابان قرار می گیرند برای جلوگیری از ورود آلودگی صوتی و آلودگی هوا به داخب پارک و در داخل پارک درختان کوتاه تر.
در مورد زمین تپه ای هم درختان بلند تر در قسمت بلند تر و درختان کوتاه تر در قسمت پایین تر قرار می گیرند برای اینکه فرم تپه را احیا کنند.
در مورد مسیرهای دسترسی: مسیر های دسترسی باید تا حد امکان منطبق بر خطوط توپو
گرافی زمین باشند. وجهت گیری ساختمانها هم، هم جهت با خطوط توپوگرافی . یعنی طول ساختمان در جهت خطوط شیب باشه.
هر دفعه که پست می دم یک چیزهای جدید یادم میاد. ولی دوست دارم سوال کامل و موضوع دقیق را بدونم. که چه چیزهایی مهم هست و چه چیزهایی میخوان.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا 2 سال پیش کنکور ما هم 2 مرحله ای بود(مهندسی طراحی محیط زیست ) اما پارسال و امسال امتحان تشریحی و تستی رو یه روز میگیرن. بیشتر آنالیز سایت رو تو این سوالا میخواد . بعد رو سایتی که طراحی کردی یه پرسپکتیو میخوان و نما ی روبرو .....

روی این خطوط توپوگرافی زیاد بلد نیستم مانور بدم. آخه زیاد در موردشون اطلاعات ندارم .اطلاعلت کتابی دارم اما نحوه ی استفادشون رو نمیدونم.

مرسی از راهنماییاتون:gol:
 

رفیعی

عضو جدید
با سلام اسم کتاب neu fertمیباشدکه کلیه اصول طراحی را اموزش داده است در ضمن این کتاب ترجمه میباشدو کتاب پلان های عمومی که شامل 2000 نوع پلان از مکانه با کاربری مختلف میباشد/این شرکت با سابقه 10 سال فعالیت طراحی فضای سبز و محوطهسازی اماده اریه خدمات میباشد--شرکت مهندسی شقایق گستر-رفیعی
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
با سلام اسم کتاب neu fertمیباشدکه کلیه اصول طراحی را اموزش داده است در ضمن این کتاب ترجمه میباشدو کتاب پلان های عمومی که شامل 2000 نوع پلان از مکانه با کاربری مختلف میباشد/این شرکت با سابقه 10 سال فعالیت طراحی فضای سبز و محوطهسازی اماده اریه خدمات میباشد--شرکت مهندسی شقایق گستر-رفیعی

کتاب نویفرت کتاب استاندارد طراحی معماری است و شاید یک فصل خیلی کوچکش به طراحی پارک اختصاص داشته باشه. استاندارد طراحی یعنی مثلا اینکه جایی که ماشین بخواد دور بزنه چقدر باشه ، الان کتاب را دیدم..از 600 صفحه کتاب 20 صفحه راجع به باغ و فضای سبز صحبت کرده و آن هم در مورد
حصارهای باغ، پله ها در باغ، باغ: روشهای کاشت، گلخانه و طرز طراحی گلخانه در باغ . درختان پرچین. تجهیزات باغبانی
شما مطمئنید از این کتاب استفاده می کنید؟؟؟؟

در ضمن ایشون گفتن من یک کتاب دیگه استاندارد معماری یادم اومد:
از سری کتابهای Time Saver
مبحث Landscape
چون این کتاب چند جلدی مباحث مختلفی داره که هر کدام در یک جلد و مبحث لند اسکیپ هم در یک کتاب جدا ارائه شده.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از همکاریتون. راستش من الان تنها کتابی که در این زمینه دارم پلان گرافیک هستش و طراحی باغ و پارک (جمشید حکمت)، آشنایی با طراحی محیط و منظر و اصول طراحی فضای سبز در محیط ها یمسکونی و البته فضای سبز شهری(کتاب سبز شهرداری ها )
تو اینا یه اشاراتی شده اما مثال تصویری خاصی ارایه نشده .

آزاده جان این کتابا که معرفی کردی به زبان ساده توضیح داده یا خیلی فنی هستن؟؟:gol:
 

amgoli

عضو جدید
مهندسان کشاورزی کمک

مهندسان کشاورزی کمک

با سلام
اگه یه درخت پرتقال پوستش به اندازه 20 cm (در طول ساقه) و دوروبر ساقه اش به کلی کنده بشه برای جلوگیری از خشک شدن درخت چی کار باید کرد؟ عامل فیزیکی باعث کندن پوست درخت شده است.
با تشکر
 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با یه سری گونی ( گونی های پشمی ) کل دور تنه درخت رو بپوشونین, ضخامتش مهمه, 10 سانت خوبه, بهد باید چند بار در روز اون گونی ها رو آب چاشی هم کنین, نمناک بمونن بهتره, تعداد آب پاشی ها به میزان دمای هوا هم بستگی داره, زیاد سفت نبندین ساقه گیاه رو با گونی, باید راحت بسته بشن, فکر کنم گونی ها یه ماه بمونن روی ساقه کافی باشه

بهر حال اگه یه متخصص بهتون جواب بده بهتره, ولی این راه عملیه
 

monana

عضو جدید
نگران خشک شدن درخت نباشید بهتره که محلی رو که پوستش کنده شده با یک قارچکش عمومی آغشته کنید تا تنه دچار پوسیدگی نشه.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر میکنم با چسب پیوند اون محل رو بچسبونین خوب باشه .اما بهتره با کسی که درخت رو دیده مشورت کنی . اگه به بافت داخلی درخت رسیده باشه که به نظرم باید از چسب پیوند استفاده کرد .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل سوال و مشاوره درباره پرورش بن سای (بونسای) باغبانی 433

Similar threads

بالا