مشاهده پدیده‎ای نورانی و عجیب در آسمان کشور (+عکس)

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
مشاهده پدیده‎ای نورانی و عجیب در آسمان کشور

حوالی ساعت 22:18 شامگاه امشب (پنجشنبه 18 خرداد 1391)، گزارش‌های متعددی از شهرهای کشور مبنی بر مشاهده پدیده نورانی عجیبی در آسمان منتشر شد. ماهیت این پدیده هنوز مشخص نشده است.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در آسمان تبریز، همدان، شیراز، کرج، تهران، کرمانشاه، شاهرود و مشهد، پدیده عجیبی دیده شده که ماهیت آن هنوز مشخص نیست.

به گفته برخی شاهدان عینی، نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت.


تصویر زیر نیز در آسمان تبریز ثبت شده است.



تصویر زیر نیز در آسمان تهران ثبت شده است.



هرچند ازماهیت این پدیده هنوز چیزی مشخص نیست، اما مشاهده این پدیده از تمام ایران بدان معنی است که این پدیده در ارتفاعی بسیار زیاد از سطح زمین اتفاق افتاده و انرژی عظیمی نیز در آن آزاد شده است.

پدیده مشابهی در خرداد 1386 در آسمان کشور دیده شد که دلیل آن، خالی شدن سوخت مرحله‌ای از یکی از موشک‌های ایالات متحده اعلام شد. تصویر این پدیده را در زیر مشاهده می‌کنید.



پدیده مشابهی نیز در آذر 1388 در آسمان نروژ مشاهده شد که در آن، موشک از مسیر خارج شده روسی مارپیچی نورانی در آسمان ایجاد کرد و از تمام نروژ مشاهده شد.



منبع
منبع


من خودم این نور رو دیدم ولی حدس نمیزدم بازه اون به این بزرگی باشه، خبر برای ساعاتی سر و صدای زیادی به پا کرد.

اولین اخبار مرتبطی که من پیدا کردم خبر 50 دقیقه مربوط به خبرگزاری مهر بود:

رزمایش سراسری پدافند غیرعامل به منظور ارزیابی واحدهای پدافندی کشور شب گذشته با موفقیت کامل به اجرا درآمد. به گزارش روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور، شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد.

بنا بر این گزارش، رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد ، با عکس العمل بموقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.

و بعد مشرق نیوز:
[h=1]دلیل مشاهده پدیده نورانی در آسمان کشور [/h]
به گزارش مشرق ، به نقل از روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور ، شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد.
بنا بر این گزارش، رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد ، با عکس العمل بموقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.

گفتنی است حوالی ساعت 22:18 شامگاه پنجشنبه( 18 خرداد 1391)، گزارش‌های متعددی از شهرهای کشور مبنی بر مشاهده پدیده نورانی عجیبی در آسمان منتشر شد. ماهیت این پدیده به دلیل این رزمایش بدون اطلاع بوده است

و نظری که برای اون منبع خارجی پیدا نکردم:
سفینه فضایی Artor-h5 RQ در نزدیکترین فاصله خود نسبت به زمین دیده شد
به گزارش سنترال کلوبز به نقل از سایت رسمی هوافضای بایکنور وابسته به سازمان فضایی ناسا سفینه مخابراتی Artor-h5 RQ در نزدیکترین فاصله خود نسبت به زمین قرار گرفت

این سفینه به علت فرار از نوعی تشعشعات خورشیدی مجبور به کاهش ارتفاع و مصون ماندن از زیان های احتمالی بود

مردم خاورمیانه این رویداد زیبا را حدود ساعت 16:42 به وقت گرینویچ مشاهده کردند

سفینه مزبور در حال حاضر در ارتفاع نرمال خود قرار گرفته است
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


بالاخره ماهیت پدیده نورانی پنج‌شنبه شب چه بود، موشک روسی یا پدافند غیرعامل ایران؟


نجوم - ساعت 22:18 پنج‌شنبه 18 خرداد، پدیده‌ای نورانی بر فراز کشورهای خاورمیانه مشاهده شد. منابع رسمی اعلام کرده‌اند همزمان با این پدیده، دو عملیات در حال انجام بود: پدافند غیرعامل در ایران و آزمایش موشک بالستیک در روسیه.


ذوالفقار دانشی: حوالی ساعت 22:18 دیشب پنج‌شنبه 18 خرداد، در آسمان شمال و شمال غرب، نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت. افراد متعددی در شهرهای مختلف کشور و دیگر کشورهای همسایه این پدیده را دیدند و به سرعت، گزارش‌هایی از مشاهده این پدیده را به پایگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها ارسال کردند.

مشاهده این پدیده در آسمان بسیاری از کشورهای منطقه بدان معنی بود که این رویداد در ارتفاع بالایی از سطح زمین رخ داده و فیلم‌ها و تصاویری که دقایقی پس از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد، این احتمال را تقویت کرد که این پدیده مربوط به آزمایش موشکی در ارتفاع بالا باشد. مشابهت این پدیده با دو رویداد موشکی که در سال‌های 1386 در آسمان خاورمیانه و سال 1388 در آسمان نروژ دیده شد، بر تقویت این احتمال افزود.
با این حال، نیمه‌شب بود که خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند رزمایش سراسری پدافند غیرعامل به منظور ارزیابی واحدهای پدافندی کشور شب گذشته با موفقیت کامل به اجرا درآمده است. طبق گزارش روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور ، شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد. رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد ، با عکس العمل بموقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.
با انتشار این خبر، برخی‌ گمان کردند پدیده نورانی شب گذشته مربوط به رزمایش پدافند غیرعامل بوده و از آن‌جایی که در برخی شهرهای کشور، پدافند هوایی همزمان با مشاهده این پدیده اتفاق افتاده بود، این احتمال تقویت شد.
اما در اوایل بامداد، خبرگزاری‌های جهانی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که روسیه در ساعت 21:39 پنج‎شنبه 7 ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنج‌شنبه 18 خرداد به وقت ایران) موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدیدی از سری TOPOL-M را با نام RS-12M از جنوب این شلیک کرده و موشک با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است.موشک سری TOPOL-M سه مرحله‌ای است و حدود 47تن وزن دارد. طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و می‌تواند محموله‌ایبه وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه می‌رسد و می‌تواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود. مشخصات این آزمایش با زمان و ویژگی‌های ظاهری پدیده مشاهده شده در آسمان مطابقت داشت و به همین دلیل، اغلب کارشناسان حدس می‌زنند که پدیده نورانی شب گذشته مربوط به این آزمایش باشد. تصویر زیر مربوط یه یکی از این موشک‌هاست که در رژه نظامی به نمایش درآمده است.

موشک بالستیک، موشکی بسیار بزرگ است که کلاهک جنگی یا هسته‌ای خود را تا هزاران کیلومتر دورتر حمل می‌کند. این موشک با استفاده از موتورهای چندمرحله‌ای، خود را به مدار زمین می‌رساند، در آن‌جا به سوی هدف مورد نظر شتاب می‌گیرد و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را از دیگر بخش‌های موتور جدا می‌کند. احتمالا پدیده مشاهده شده مربوط به بخش جداسازی نهایی کلاهک از موشک بوده که طی آن، بخشی از سوخت باقی‌مانده در اتمسفر فوقانی زمین منتشر شده و با پخش شدن در شرایط کم‌فشار آن محل، پدیده نورانی شب گذشته را ایجاد کرده است.
مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور نیز دیده شده بود. در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد. در آذر 1388 نیز مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی شلیک شده بود.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
فیلم جسم نورانی عجیب دیشب

نجوم - فیلم زیر در لکبتان، منطقه‌ای در باکو (پایتخت آذربایجان، همسایه شمالی ایران) گرفته شده است. این فیلم با گوشی همراه گرفته شده است.


مشاهده این پدیده در آسمان ایران و آذربایجان بدان معنی است که منشأ این پدیده می‌بایست در ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین رخ داده باشد.


http://www.khabaronline.ir/detail/219094/science/astronomy





فیلم جدیدی از پدیده نورانی دیشب که منشأ این پدیده را نشان می‌دهد


نجوم - فیلم جدیدی از شهر ولگاگراد در روسیه، مراحل بیشتری از پدیده نورانی شامگاه گذشته را نشان می‌دهد. با توجه به این فیلم، این احتمال که منشأ این پدیده نقص فنی یک موشک در ارتفاع بسیار بالا بوده، تقویت می‌شود.


حوالی ساعت 22:18 شب گذشته (پنجشنبه 18 خرداد 1391) ، پدیده نورانی عجیبی بر فراز ایران و برخی کشورهای همسایه مشاهده شد. اینکه کشورهای متعددی موفق به تماشای این پدیده شده‌اند، بدان معنی است که این پدیده در ارتفاع بسیار بالایی از زمین رخ داده است. همچنین شباهت ظاهری این پدیده با موارد مشابه در سالهای 1386 و 1388، این احتمال را مطرح کرد که منشأ این پدیده، نقص فنی موشکی در ارتفاعات بالا باشد.
خبرهای تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید.
5353



دانلود فايل ضميمه
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد؛
آزمایش موشک روسی، علت مشاهده شی‌ء نورانی در آسمان


وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شی نورانی دیده شده در آسمانهای برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، نتیجه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین قاره ای "Topol " بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این موشک در ساعت 22:39 به وقت باکو آزمایش شد.
ابتدا ساکنان آستراخان و ولگراد این موشک را در آسمان مشاهده کردند، پس از آن ساکنان آذربایجان، ایران، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها این موشک را در آسمان دیدند و تمام شاهدان در این کشورها در ابتدا تصور کرده بودند که این شی یک یوفو ( جسم ناشناخته پرنده فضایی) یا یک شهاب سنگ است.
ساکنان چندین منطقه در آذربایجان مدعی شدند که یک جسم پرنده را در آسمان در ساعت 22:50 مشاهده کردند.
براساس گزارش خبرگزاری آذری ( APA) این جسم پرنده در ارتفاع بالا از غرب به شرق حرکت می کرده است و به مدت 3 دقیقه رویت شده است.
این موشک در ویدئوهای آپلود شده در اینترنت شبیه یک جسم مخروطی شکل در ارتفاع بالا است که رد روشنی را از خود به جای گذاشته است.
اسدالله قمری نژاد - دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه وجود این شی نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشکها است، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می کند و وارد جو زمین می شود می سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می شود.
محمد رحیمی - عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران نیز به مهر اعلام کرد: احتمال می رود این پدیده ناشی از فعالیت های فضایی و پرتاب موشک به فضا باشد.
به گزارش مهر،‌ شب گذشته شی نورانی در آسمان برخی شهرهای ایران نظیر طبس، تبریز،‌ اردبیل،‌ کرمانشاه، تهران و بهبهان مشاهده شد.


www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1621122
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
به قول دکتر کپی: سفارت روسیه لانه ی جاسوسیه:دی عجب آدمای عجیبی هستن این روس ها:surprised:
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
چقدر دنیا مسخره شده !!!
یک کشور می خواد ازمایش موشکی کنه ! یکی میگه من می خوام پدافند عامل بزارم و ........
انگار مردم هیچ حقی ندارند و اصلا آرامش مردم مهم نیست !
این حق مردم است که شب رو به عنوان شب داشته باشند !!!!
عجب عصری شده ف یا این همه پیشرفت حق میلیون ها ادم به راحتی خورده میشه !
حالم از از زمینی ها بهم میخوره .
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدا رو کشر.....بالاخره جامعه‌ی مهندسی مملکت هم این تاپیک رو زد!!!
دیشب از ساعت ۱۱ شب من تو فیس بوق داشتم راجع به این مسئله بحث میکردم تا الان!!!
(صفحه‌ی دو به بعد رو مطالعه کنین!!)

جالب ناک تر اینه که همه‌ی عکس های مربوط به ایران که کار شده، همه از همون فیس بوق اومده!! تصویر ابی، مربوط به تبریزه که صفحه‌ی تبریز به عنوان اولین گروه گذاشته بود!! تصویر سفید رنگ هم مربوط به یه دوست مشترک فیس بوقی هستش که عکسش همه‌جای اینترنت پخش شده!!

جالبه که خبرانلاین چطوری تونسته عکس های البومی رو برداره که تنها توی یه بحث بین چند کاربر کار شده بودن؟!(غیر از کپی کردنش از صفحه‌یی که من گذاشته بودمش؟!!!!)



موشک درسته دوستان!!! سفینه‌ای که میگن اومده به زمین نزدیک شده، که خورشید خرابش نکنه، وجود خارجی نداره!!!!
پدافند غیر عامل ایران، تجهیزات نظامی به کار نمی‌بره و هیچ ارتباطی به اونا نداره!!!

اتفاق رو تو سلیمانیه‌ی عراق، لبنان و اسرائیل هم دیدن!!و اتفاقا دو کشور اخری رو خیلی هم ترسونده!!!



انگار مردم هیچ حقی ندارند و اصلا آرامش مردم مهم نیست !
یه کشور دیگه، یه موشکی زده به سمت یه کشور دیگه!! از شما باید اجازه میگرفت بابتش؟!! بعد، چطور ارامش شما بهم ریخت؟!!!
مردم همه نشسته بودن انگشت به دهن این پدیده‌ی زیبا رو تماشا میکردن و لذت میبردن...بعضی ها هم مو به تنشون سیخ شده بود که حس جالبی داره!!:surprised:
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خدا رو کشر.....بالاخره جامعه‌ی مهندسی مملکت هم این تاپیک رو زد!!!
دیشب از ساعت ۱۱ شب من تو فیس بوق داشتم راجع به این مسئله بحث میکردم تا الان!!!

(صفحه‌ی دو به بعد رو مطالعه کنین!!)

جالب ناک تر اینه که همه‌ی عکس های مربوط به ایران که کار شده، همه از همون فیس بوق اومده!! تصویر ابی، مربوط به تبریزه که صفحه‌ی تبریز به عنوان اولین گروه گذاشته بود!! تصویر سفید رنگ هم مربوط به یه دوست مشترک فیس بوقی هستش که عکسش همه‌جای اینترنت پخش شده!!

جالبه که خبرانلاین چطوری تونسته عکس های البومی رو برداره که تنها توی یه بحث بین چند کاربر کار شده بودن؟!(غیر از کپی کردنش از صفحه‌یی که من گذاشته بودمش؟!!!!)



موشک درسته دوستان!!! سفینه‌ای که میگن اومده به زمین نزدیک شده، که خورشید خرابش نکنه، وجود خارجی نداره!!!!
پدافند غیر عامل ایران، تجهیزات نظامی به کار نمی‌بره و هیچ ارتباطی به اونا نداره!!!

اتفاق رو تو سلیمانیه‌ی عراق، لبنان و اسرائیل هم دیدن!!و اتفاقا دو کشور اخری رو خیلی هم ترسونده!!!




یه کشور دیگه، یه موشکی زده به سمت یه کشور دیگه!! از شما باید اجازه میگرفت بابتش؟!! بعد، چطور ارامش شما بهم ریخت؟!!!
مردم همه نشسته بودن انگشت به دهن این پدیده‌ی زیبا رو تماشا میکردن و لذت میبردن...بعضی ها هم مو به تنشون سیخ شده بود که حس جالبی داره!!:surprised:

سیناپس جان

یعنی یه موشک اینقدر نور داره که از خلیج فارس تا ارمنستان از افغانستان تا رزیم اشغالگر

ببیننش؟

خیلی باید قوی تر از یک موشک بوده باشه

بنظرم به انرژی خیلی عظیمی لازم هست برای تاباندن نور در این مقیاس
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
خدا رو کشر.....بالاخره جامعه‌ی مهندسی مملکت هم این تاپیک رو زد!!!
دیشب از ساعت ۱۱ شب من تو فیس بوق داشتم راجع به این مسئله بحث میکردم تا الان!!!

(صفحه‌ی دو به بعد رو مطالعه کنین!!)

جالب ناک تر اینه که همه‌ی عکس های مربوط به ایران که کار شده، همه از همون فیس بوق اومده!! تصویر ابی، مربوط به تبریزه که صفحه‌ی تبریز به عنوان اولین گروه گذاشته بود!! تصویر سفید رنگ هم مربوط به یه دوست مشترک فیس بوقی هستش که عکسش همه‌جای اینترنت پخش شده!!

جالبه که خبرانلاین چطوری تونسته عکس های البومی رو برداره که تنها توی یه بحث بین چند کاربر کار شده بودن؟!(غیر از کپی کردنش از صفحه‌یی که من گذاشته بودمش؟!!!!)



موشک درسته دوستان!!! سفینه‌ای که میگن اومده به زمین نزدیک شده، که خورشید خرابش نکنه، وجود خارجی نداره!!!!
پدافند غیر عامل ایران، تجهیزات نظامی به کار نمی‌بره و هیچ ارتباطی به اونا نداره!!!

اتفاق رو تو سلیمانیه‌ی عراق، لبنان و اسرائیل هم دیدن!!و اتفاقا دو کشور اخری رو خیلی هم ترسونده!!!




یه کشور دیگه، یه موشکی زده به سمت یه کشور دیگه!! از شما باید اجازه میگرفت بابتش؟!! بعد، چطور ارامش شما بهم ریخت؟!!!
مردم همه نشسته بودن انگشت به دهن این پدیده‌ی زیبا رو تماشا میکردن و لذت میبردن...بعضی ها هم مو به تنشون سیخ شده بود که حس جالبی داره!!:surprised:
خبر مشرق در مورد رزمایش ته خنده بود که خبر حذف شده!
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر مشرق در مورد رزمایش ته خنده بود که خبر حذف شده!
دی!! کاش میشد فهمید برخی ها مثل مشرق دقیقا سردبیرشون رو چه حسابی خبر ها رو کار میکنه؟!


یعنی یه موشک اینقدر نور داره که از خلیج فارس تا ارمنستان از افغانستان تا رزیم اشغالگر

ببیننش؟


اووووووووووم................ مسئله اینه که اونقد نور نداره!!!! اونقد ارتفاع داشته که همه دیدنش!!! کل نوردهیش هم برا چند ثانیه بوده!!!!توجه کن که یه موشک بالستیک بوده!!!!! عکسش رو ببین!! سیب زمینی نیست که!! موشک بالستیکه که برای چند لحظه یه همچین حالتی رو درست کرده و به خاطر ارتفاعش، همه‌ی ملت دیدنش....
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
یه کشور دیگه، یه موشکی زده به سمت یه کشور دیگه!! از شما باید اجازه میگرفت بابتش؟!! بعد، چطور ارامش شما بهم ریخت؟!!!
مردم همه نشسته بودن انگشت به دهن این پدیده‌ی زیبا رو تماشا میکردن و لذت میبردن...بعضی ها هم مو به تنشون سیخ شده بود که حس جالبی داره!!:surprised:

به نظر من اره
مگه فضا برای یک کشوره !
انگار بگی من دوست دارم وسط کوچه آتیش روشن کنم ! به بقیه چه !
من اصلا نیدیم ولی همین که شنیدم ارامشم بهم خورد !
یعنی چی یه کشور چون قدرتش زیاده هرکاری دوست داره انجام بده !
یکی با بمب هسته ای حمله می کنه و یکی دیگه ماه رو می خره و میفروشه و ......
عجب دنیایی داریم !
 

Similar threads

بالا