مسابقه : اگه گفتین این دانشمند کیه ؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

My Number One

عضو جدید
دانشمند

دانشمند

خوب این آقا در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده. به خاطر کارهاش بر روی زنجیره های شیمیایی جایزه نوبل گرفت. تاثیر ویتامین C بر روی سرماخوردگی رو کشف کرد.
به دلایلی به او لقب "مرد نامعقول" دادن(دلایلش رو بعدا میگم)
این بار دیگه خیلی راهنمایی کردما.;)
این شخص لینوس پالینگ نابغه یا نامعقول هستش.
در سال 1901 در اوسوگوی اورگون متولد شد.
به دلیل تقریر کتابی در مورد کاهش فعالیت های هسته در اتم جایزه صلح نوبل رو دریافت کرد.
در سال 1954 نیز جایزه نوبل شیمی را کسب کرد.
آخرین کتاب او با نام چگونه عمر طولانی و احساس بهتر داشته باشیم منتشر شد.
او به دلیل فعالیت های بشر دوستانه خود مرد نا معقول نامیده می شد.
اما مورد ستایش دانشمندان قرار می گرفت تا آنجا که وقتی از انشتین در مورد او پرسیدند،انشتین اینچنین پاسخ داد:او نابغه ای به تمام معناست!;)
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
نابغه یا نامعقول
اولین شیمدانهای شناخته شده در عرصه جهانی، شیمیدانهای دوران قرون وسطی بودند. آنها با واکنشهای شیمیایی آشنا بوده، ولی قادر نبودند تئوری منطقی در خصوص آنها بدهند و در توضیح آنچه در لوله های آزمایش می افتد به ارائه اصول کلی اتکا می کردند. اما پالینگ در دهه 1930 دنیای میکروسکوپی زنجیره های شممیایی را روشن ساخت.در سال 1901 در شهر اوسوگوی اورگون متولد شد و با جمع آوری حشرات و مواد معدنی رشد یافت. بعدها بر روی مواد شیمیایی گرفته شده از نوعی آهن فراوان و تصفیه کننده فولاد، آزمایشاتی را به انجام رسانید. با شناخت ویژگی های مواد، شیفته کار با آنها شد. بطوری که بعدها در رشته مهندسی شیمی ادامه تحصیل داده و برای انجام تحصیلات تکمیلی روانه انیستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا گردید. در سالهای 36-1927 در سراسر اروپا سفر کرد، با فیزیکدانان برجسته زمان ملاقاتهایی را به عمل آورد و یافته های جدید مکانیک کوانتومی را فرا گرفت. بعدها چنین بیان داشت:«زمانی فرا رسید که من در دنیا بیش از هر شخص دیگر اطلاعات مناسبی در خصوص علم مکانیک کوانتومی و دانش گسترده شیمی برخوردار هستم». دید پالینگ گسترده و عمیق بود. او بعدها به عنوان یک مرد واقعا متعلق به رنسانس، به دلیل تقریر کتابی در خصوص محدود کردن فعالیت های هسته در اتمسفر، جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد. او در سال 1928 تئوری «رزنانس» اتمها در مولکول و ارتعاشات داخلی آنها را که موجب اتصال مولکولها به یکدیگر می شود، را به چاپ رسانید.سپس یافته های خود را در کتاب «طبیعت زنجیره های شیمیایی» در سال 1939 که امروز به عنوان یکی از کتابهای ارزشمند و مطرح است،به رشته تحریر درآورد. در این کتاب در خصوص داروها، پلاستیکها و رشته های سنتزی موارد متعددی به چشم می خورد. همچنین با کار برروی پروتئینها زمینه ظهور زیست شناسی مولکولی را فراهم آورد. در سال 1942 به همراه گروهی از دانشمندان دیگر نخستین پادتهای سنتزی زا تهیه نمود و اولین فردی بود که ساختار «مارپیچ جفتی »
DNA را فرض کرد که بعدها دوستانش واتسون و کریک آن را اثبات نمودند. در طی سالهای آتی به کمیته اضطراری آلبرت انیشتین شامل گروهی از دانشمندان علم اتم (در سال 1946 برای ممنوعیت آزمایشات اتمسفری موشکهای هسته ای تشکیل شد) ملحق گردید. از شهرت خود برای منع آزمایشات هسته ای استفاده کرد و موفق شد به دلیل کار بر روی زنجیره های شیمیایی در سال 1954 جایزه نوبل شیمی را کسب کند و جایزه در روز امضای پیمان منع آزمایشات هسته ای توسط آمریکا، روسیه و بریتانیا به وی عطا شد. همچنین به دلیل مطرح کردن اینکه تاثیر ویتامین C در بهبود سرماخوردگی مجدا در بین همگان معروف شد. ادعاهای او با بحث و جدل روبرو شد و او از ارائه دلایل کافی برای یافته خود ناتوان بود. آخرین کتاب او به نام «چگونه عمر طولانی و احساس بهتر داشته باشیم» منتشر شد.انسانی که به دلیل فعالیت های بشر دوستانه خود «مرد نامعقول» نامیده می شد، مورد ستایش دانشمندان قرار گرفت تا آنجا که وقتی از انیشتین درباره او سوال شد، چنین پاسخ داد:«او نابغه ای به تمام معنا است».
 

phalagh

مدیر بازنشسته
چه عجب بالاخره یکی تار عنکبوتای اینجا رو پاره کرد و یه خبری از این جا گرفت......:gol:
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اسم این نابغه چیه؟

اسم این نابغه چیه؟

اسم این نابغه چیه؟
 

پیوست ها

  • MaxPlanck1901.jpg
    MaxPlanck1901.jpg
    9.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

My Number One

عضو جدید

سلام.
فکر کنم الان من باید سوال مسابقه رو طرح کنم.
آثار او در ریاضی‌ فیزیک، به عنوان پایه‌های اصلی ترمودینامیک شیمیایی مطرح است و بسیار به گسترش این دانش کمک کرده‌است. او یکی از پایه‌گذاران تحلیل برداری بوده‌است.
انصافا خیلی کمک کردم.
این دانشمند بزرگ چه کسی هستن؟:)
 

phalagh

مدیر بازنشسته

سلام.
فکر کنم الان من باید سوال مسابقه رو طرح کنم.
آثار او در ریاضی‌ فیزیک، به عنوان پایه‌های اصلی ترمودینامیک شیمیایی مطرح است و بسیار به گسترش این دانش کمک کرده‌است. او یکی از پایه‌گذاران تحلیل برداری بوده‌است.
انصافا خیلی کمک کردم.
این دانشمند بزرگ چه کسی هستن؟:)
همون اشتباهی که من یه بار کردم شما هم تکرار کردید. عکس رو مستقیما از سایت مرجع در اینجا کپی نکنید. اگه برید توی PROPERTIES عکس اسم دانشمند هست.
البته ببخشیدخودم که همچین اشتباهی کردم و آقای فروتن زود جواب دادن کلی خورد تو ذوقم.:redface:
میتونید عکس رو در یه جایی مثل www.tinypic.com آپلود کنید.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
J. W. Gibbs در یازدهم فوریه 1839 در نیوهاون و در بیست و هشتم آوریل 1903 در همان شهر از دنیا رفت.
او فارغ التحصیل کالج یال در سال 1858 بود و درجه دکتری خود را در سال 1863 دریافت نمود و مدت سه سال در همان کالج بعنوان مربی منصوب شد.
بعد از این مدت، به پاریس ( زمستان 66-67) و برلین (67) رفت تا در کنفرانس های و ماگنوس و دیگر اساتید فیزیک و ریاضی شرکت کند.
در سال 1868 به هدل برگ به دیدن استاد کیرشهف رفت و سپس به نیوهاون برگشت. دوسال بعد وی بعنوان استاد ریاضی فیزیک کالج هال منصوب شد و تا زمان مرگش در این سمت بود.
در 1876 و 1878 او دو قسمت از مقاله " در بررسی تعادل فازهای ناهمگن" را منتشر کرد که این مقاله بطور کلی مهمترین سهم وی در گسترش علوم فیزیکی بود.
غیر از فعالیت های علمی، گیبس زندگی بی دغدغه ای را گذراند؛ او فقط یکبار از اروپا دیدن کرد که حدود سه سال به طول انجامید؛ بقیه تعطیلات تابستانی خود را در کوهستان می گذرانید. تمام عمر زندگی او در نیوهاون طی شد. فروتنی او نسبت به کارها و فعالیتش های از صفاتی است که تمامی کسانی که او را می شناختند گفته می شود.
پروفسور گیبس بعنوان اولین دانشمند علوم نظری در آمریکا شناخته شده است و بعنوان پدر علم شیمی ترمودینامیک شناخته شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اسم این نابغه چیه؟

فیزیکدان برجسته‌ی آلمانی، است. پایه‌گذار فیزیک کوانتوم، اندیشمندی بود که قوانین طبیعت و کیهان جذبش می‌کرد و برایش پرسش می‌آفرید. او توانست در مورد پدیده‌ی تابش جسم سیاه که تا آن زمان پاسخی کافی به آن داده نشده بود، فرمولی موفق ارائه دهد، فرمولی که ره‌گشای بسیاری از مسائل حل نشده‌ی علم فیزیک شد و تاکنون نیز اهمیت و جایگاهش حفظ شده‌ است.
اینم کمک
 

My Number One

عضو جدید
فیزیکدان برجسته‌ی آلمانی، است. پایه‌گذار فیزیک کوانتوم، اندیشمندی بود که قوانین طبیعت و کیهان جذبش می‌کرد و برایش پرسش می‌آفرید. او توانست در مورد پدیده‌ی تابش جسم سیاه که تا آن زمان پاسخی کافی به آن داده نشده بود، فرمولی موفق ارائه دهد، فرمولی که ره‌گشای بسیاری از مسائل حل نشده‌ی علم فیزیک شد و تاکنون نیز اهمیت و جایگاهش حفظ شده‌ است.
اینم کمک
آقا فلق خودم هم متاسفانه متوجه شدم ولی از اونجایی عجله داشتم باید می رفتم دانشگاه امتحان داشتم دیگه گفتم بیخیالش.راستی امروز بچه های دانشگاه ما اعتصاب کردن،همه ی دخترا و پسرا اتوبان جلوی ایستگاه رو بسته بودن نمیزاشتن ماشینا رد شن.پلیسا هم ریخته بودن سر ایستگاه دانشگاه ولی نمی تونسن کاری کنن،رییس دانشگاه هم اومد ،همه ی بچه ها هم با هم "یار دبستانی من" رو می خوندن!;)
حالا بزارین این دانشمند رو معرفی کنم:
ماکس پلانک:
روز بیست و سوم آوریل زادروز ماکس پلانک، فیزیکدان برجسته‌ی آلمانی، است. پایه‌گذار فیزیک کوانتوم، اندیشمندی بود که قوانین طبیعت و کیهان جذبش می‌کرد و برایش پرسش می‌آفرید. او توانست در مورد پدیده‌ی تابش جسم سیاه که تا آن زمان پاسخی کافی به آن داده نشده بود، فرمولی موفق ارائه دهد، فرمولی که ره‌گشای بسیاری از مسائل حل نشده‌ی علم فیزیک شد و تاکنون نیز اهمیت و جایگاهش حفظ شده‌ است.


پیش از آنکه به تحصیل فیزیک بپردازد، به او هشدار داده بودند که فیزیک رشته‌‌ی درآمدزایی نیست و در مورد اکثر زمینه‌هایش تحقیقات کافی صورت گرفته است. تنها برخی از سئوالات است که هنوز ذهن دانشمندان را مشغول نگه داشته؛ مثل خطوط طیفی یا اسپکترال، ستارگان خوددرخشنده و تابش جسم سیاه.

ماکس پلانک جوان که در صدد انتخاب پیشه‌ی اصلی‌اش بود، تحت تأثیر همین نصایح، مسیر دیگری غیر از فیزیک، یعنی موسیقی را برگزید. او توانست در همنوایی با گروه کر پسران، به عنوان خواننده‌ی سوپرانو موفقیت کسب کند. علاوه برآن پیانو را عالی می‌نواخت و گه‌گاه در کلیسا به عنوان نوازنده‌ی ارگ هنرنمایی می‌کرد.
اما موسیقی نیز نتوانست برای او ثروت به دنبال بیاورد. پلانک تغییر مسیر داد و به همان جایی بازگشت که از ابتدا به آن تعلق داشت. گزینش فیزیک به عنوان رشته‌ی اصلی‌اش سبب شد که یکی از مهم‌ترین نظریه‌های فیزیک مدرن، یعنی فیزیک کوانتوم پایه‌ریزی شود.

شمه‌ای از زندگی ماکس پلانک

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک، در بیست و سوم آوریل سال ۱۸۵۸ در شهر کیل آلمان زاده شد. پدرش استاد حقوق و پدربزرگش عالم الهیات بود. ماکس جوان که از چنین پشتوانه‌ی خانوادگی برخوردار بود، از همان ابتدا گرایش‌ها و توانمندی‌هایش را در زمینه‌های مختلف آشکار کرد. او به زبان‌های کهن‌ علاقمند بود و فیزیک و ریاضیات را دوست می‌داشت. در ۱۷ سالگی در دانشگاه مونیخ، تحصیل در رشته‌های فیزیک عملی و ریاضیات را آغاز کرد و بعدها ترمودینامیک را به عنوان رشته‌ی اصلی و قانون دوم ترمودینامیک را به عنوان موضوع تز دکترایش برگزید.
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: بسیاری از سیاستمدارانی که به علم و پیشرفت علاقه‌مندند نیز از انجمن ماکس پلانک دیدن می‌کنند؛ از جمله ژان کرتین، نخست‌وزیر پیشین کانادا (سمت چپ)
پلانک توجه خود را به مشکل روز فیزیک کلاسیک، یعنی تابش جسم سیاه معطوف کرد. جسم سیاه سطحی است که تمام تابش فرودی را جذب می‌کند. پلانک در سال ۱۹۰۰ به این نتیجه رسید که برای توجیه پدیده‌ی تابش جسم سیاه باید ایده‌ی کاملا جدیدی را پیش کشید. او گفت، انرژی کمیتی گسسته است و از بسته‌هایی تشکیل شده که کوانتوم نام دارند. هر کوانتوم انرژی ضریبی از یک پایه‌ی انرژی است. پلانک همراه با این نظریه فرمول و ثابت پلانک را ارائه داد. ثابت پلانک از ثابت‌های بنیادین فیزیک است که برای توضیح بسته‌های انرژی به کار می‌رود. این ثابت را در بخش مرکزی تئوری کوانتوم به کار می‌برند.



پیوستن به جرگه‌ی بزرگان علم فیزیک

فرمول پلانک در علم انقلابی پدید آورد و بسیاری از اندازه‌گیری‌ها میسر شد. تئوری کوانتوم در ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو گردید، ولی در سال ۱۹۱۸ آلبرت انیشتین، نیلز بوهر و ورنر هایسن‌برگ پس از بررسی تئوری پلانک،‌ آن را تأیید کردند.

پلانک که با تأیید تئوری‌اش توسط برجسته‌ترین دانشمندان آن زمان، قرار یافته بود، باز هم افتخاری دیگر کسب کرد و در سال ۱۹۱۸ موفق به اخذ جایزه‌ی نوبل فیزیک شد.

انجمن ماکس پلانک

دانشمند برجسته‌ی آلمانی در روز چهارم اکتبر ۱۹۴۷ بر اثر حمله‌ی قلبی درگذشت. از او انجمنی به یادگار مانده که به همین نام معروف است. انجمن ماکس پلانک که شصت سالگی‌اش را در بیست و ششم فوریه‌ی سال جاری پشت سر گذاشت، انجمنی است که به تحقیقات پایه‌ای در زمینه‌های گوناگون معروف است. این انجمن در شهر گوتینگن آلمان واقع است و ۷۸ موسسه‌ی پژوهشی در داخل و خارج از کشور را زیر پوشش خود دارد. اعطای ۱۵ جایزه‌ی نوبل به پژوهشگران این انجمن، گواهی است بر اهمیت آن و شخصیتی که نامش را از او برگرفته است.;)
 

My Number One

عضو جدید
سلام.
ببخشید دیر شد.
در سن شانزده سالگی وارد مدرسهٔ پلی تکنیک شد. گی لوساک،یواسون، آراگو و آمیر از جملهٔ استادان او بودند. پس از طی مدرسهٔ پلی تکنیک با درجهٔ افسری وارد ارتش فرانسه شد، ولی پس از سقوط ناپلئون و تبعید پدرش از ارتش خارج شد. پس از آن در پاریس اقامت گزید. در پاریس با دانشگاه سوربون و کالج دوفرانس در ارتباط بود. به موسیقی و تئاتر دلبستگی داشت و حتی درباره رقص و شمشیربازی تحقیق می‌کرد.اولین اثر مهم او جزوه‌ای بود که در سال‌های ۱۸۲۲ تا ۱۸۲۳ نگاشت و در آن برای تعیین رابطهٔ ریاضی کار تولید شده به وسیلهٔ یک کیلوگرم بخار تلاش کرد.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
نیکلا لئونار سعدی کارنو (به فرانسوی: Nicolas Léonard Sadi Carnot) (زادهٔ ۱۷۹۶ میلادی - درگذشتهٔ ۱۸۳۲ میلادی) که بیشتر با نام سعدی کارنو شناخته می‌شود، فیزیکدان فرانسوی بود که قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد و چرخه کارنو در ماشین‌های گرمایی به نام اوست.
کارنو در یک خانوادهٔ برجسته و ممتاز فرانسوی به دنیا آمد. پدرش لازار کارنو (۱۷۵۳ تا ۱۸۲۳) ریاضی‌دان انقلابی، طراح نقشه‌های جنگی، پدید آورندهٔ چهارده ارتش جمهوری فرانسه و از شخصیت‌ها ی برجستهٔ دولتی محسوب می‌شد که به علت ابداع روش‌های نوین و موثر جنگی برای مقابله با دول اروپایی «طراح پیروزی» نام گرفته بود. برادرش آزادی‌خواه و سیاست‌مداری برجسته بود و برادرزاده اش به ریاست جمهوری فرانسه رسید. پدر کارنو به فرهنگ و ادب فارسی عشق می‌ورزید و به علت علاقهٔ وافرش به سعدی شاعر پرآوازهٔ ایرانی، نام میانی فرزندش را سعدی نهاد.

زندگی‌نامه

کارنو در سن شانزده سالگی وارد مدرسهٔ پلی تکنیک شد. گی لوساک، پواسون، آراگو و آمپر از جملهٔ استادان او بودند. پس از طی مدرسهٔ پلی تکنیک با درجهٔ افسری وارد ارتش فرانسه شد، ولی پس از سقوط ناپلئون و تبعید پدرش از ارتش خارج شد. پس از آن در پاریس اقامت گزید. در پاریس با دانشگاه سوربون و کالج دوفرانس در ارتباط بود. به موسیقی و تئاتر دلبستگی داشت و حتی درباره رقص و شمشیربازی تحقیق می‌کرد.
در همین زمان به صنعت علاقمند شد و شروع به مطالعهٔ نظریهٔ گازها کرد. اولین اثر مهم کارنو جزوه‌ای بود که در سال‌های ۱۸۲۲ تا ۱۸۲۳ نگاشت و در آن برای تعیین رابطهٔ ریاضی کار تولید شده به وسیلهٔ یک کیلوگرم بخار تلاش کرد. پس از انتشار این اثر به تحقیقات خود ادامه داد و نظریات خود را کامل‌تر کرد که یاداشت‌هایی از آن‌ها به جای مانده‌است.
در آن زمان ماشین بخار به وسیلهٔ جیمز وات اختراع شده بود و در صنعت نقش مهمی ایفا می‌کرد. با این حال و علی‌رغم کوشش‌های صنعتگران، بازده آن بسیار اندک بود. در آن زمان هنوز اطمینان کاملی نسبت به قانون بقای انرﮊی وجود نداشت، و انرﮊی و گرما متفاوت از هم انگاشته می‌شدند و اصولا گرما به عنوان ماده‌ای بی‌وزن و نامرئی پنداشته می‌شد.
کارنو سعی کرد موضوع ایجاد نیروی محرک را مستقل از هر نوع دستگاه به کار گرفته شده در نظر گیرد، و سرانجام به این نتیجه رسید که بیشترین بازدهی که می‌توان از هر نوع ماشین گرمایی گرفت به اختلاف دمای دو چشمه (یا دیگ) سرد و داغ بستگی دارد. برای این کار او چرخه‌ای را معرفی کرد که اکنون به افتخار او چرخهٔ کارنو نامیده می‌شود. بر اساس این چرخه، به آن مادهٔ واسطه در طی پروسهٔ تبدیل از مایع به گاز و انجام کار و برگشت به حالت مایع دو فرایند آرمانی بی درو و دو فرایند آرمانی هم دما انجام می‌دهد. در این پروسه جریان خود به خودی گرما (یا آن گونه که کارنو و هم عصرانش تصور می‌کردند «جریان کالریک») همواره از چشمهٔ داغ به سوی چشمهٔ سرد روان می‌شود و مادهٔ واسطه با دریافت گرما از چشمهٔ داغ و انجام کار بقیه را به چشمهٔ سرد می‌فرستد.
اثر کارنو تحت عنوان «تفکرات دربارهٔ قدرت حرکتی آتش»به هنگام انتشار چندان مورد توجه قرار نگرفت و مدت‌ها پس از مرگ زود هنگام کارنو و چاپ اثرش به وسیلهٔ برادرش در سال ۱۸۷۸ توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد. اندیشه‌ها ی کارنو به وسیلهٔ کلوین و کلوزیوس تکمیل و تصحیح شد. اکنون می‌دانیم که بازده کارنو یا بیشترین بازده یک ماشین آرمانی برابر است با نسبت تفاضل دما‌های چشمه‌های سرد و داغ به دمای مطلق چشمهٔ داغ.
کارنو در جوانی و در اوج فعالیت علمی‌اش در سی و شش سالگی بر اثر ابتلا به بیماری وبا که در آن زمان همه‌گیر شده بود چشم از جهان فروبست.

 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کف کردیم یه عکس بذارین. یا اجازه بدین ما بذاریم
 

phalagh

مدیر بازنشسته
این شیمیدان محترم در خانواده ای فقیر به دنیا اومد.یه قوانینی در الکتروشیمی ارائه داده. الکترون رو هم کشف کرده.
این یکی خداییش دیگه خیلی آسونه.
میخواستم یه چیز سخت بزارم اما هرچی دنبال اسم دانشمندایی که مدنظرم بود گشتم پیدا نکردم

 
آخرین ویرایش:

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
این شیمیدان محترم در خانواده ای فقیر به دنیا اومد.یه قوانینی در الکتروشیمی ارائه داده. الکترون رو هم کشف کرده.
این یکی خداییش دیگه خیلی آسونه.
میخواستم یه چیز سخت بزارم اما هرچی دنبال اسم دانشمندایی که مدنظرم بود گشتم پیدا نکردم


فکر کنم تامسون باشه درسته؟

جورج جان تامسون







جورج جان تامسون در 18 دسامبر 1856در شهر منچستر انگلستان متولد شد. پدرش به جمع‌آوری کتابها علاقه داشت، ولی تامسون علاقه خود را متوجه معلمی کرد، به طوریکه هشت نفر از شاگردانش برنده جایزه علمی نوبل شدند.

او که در نزدیکی منچستر به دنیا آمده بود، در سن 14 سالگی به کالج اونس که امروز دانشگاه ویکتوریا نامیده می‌شود راه یافت. جوزف در کالج از کمک هزینه تحصیلی استفاده می‌کرد و شاید اگر این کمک هزینه نبود، جوزف بعد از فوت پدرش، نمی‌توانست ادامه تحصیل دهد. ایشان در سال 1940در انگلستان درگذشت.

سیر علمی تامسون
تامسون در نوزده سالگی فارغ التحصیل رشته مهندسی شد و در امتحان دانشگاه کمبریج شرکت کرد و رتبه دوم را کسب کرد و در این دانشگاه نیز با استفاده از کمک هزینه تحصیلی به تحصیل پرداخت و در رشته فیزیک فارغ التحصیل گردید. او پس از فراغت از تحصیل رسمی، به استخدام کالج ترینیتی همین دانشگاه کمبریج درآمد و در آزمایشگاه کاوندیش به تحقیق پرداخت.

در سال 1884 لردرایلی که رئیس آزمایشگاه بود، استعفا کرد و تامسون که فقط 28 سال داشت، به ریاست آزمایشگاه انتخاب شد. گرچه کمی سن او مخالفت بسیاری از استادان را برانگیخت، و لیکن نبوغ تامسون و حسن مدیریت او سبب شد که مدت 34 سال این آزمایشگاه را با سطح بالای تحقیق علمی جهان اداره کند. او نه تنها مدیر این آزمایشگاه تحقیقاتی بود، بلکه خود نیز در شمار محققین ممتاز این مرکز بود.

آثار علمی تامسون
در سال 1897 تامسون بهنام "پدر الکترون" شهرت یافت. او که بر روی پرتوی کاتدی مطالعه می‌کرد، با مشاهده انحراف این اشعه در میدانهای مغناطیسی و الکتریکی معتقد شد که این اشعه، جریانی از ذرات باردار الکتریکی منفی هستند.


تامسون جرم نسبی هر ذره را بدست آورد و مشخص کرد که جرم هر الکترون تقریباً 2000 برابر کمتر از جرم اتم هیدروژن است.


به تشویق تامسون ، ویلسون ، یکی از شاگردانش ، «اتاق ابری» را ساخت و با آن برای تعیین و تشخیص ذرات اتمی استفاده کرد. از جمله ویلسون توانست جرم و مقدار بار الکترون را اندازه‌گیری کند.
سرانجام تامسون
تامسون پس از 37 سال مدیریت آزمایشگاه کاوندیش‌ ، استعفا کرد و شاگردش ارنست رادرفورد به ریاست آزمایشگاه انتخاب شد. تامسون در آخر عمر ، روحیه‌ای پرنشاط داشت. موفقیت خود و پسر و شاگردانش ، سهم عمدهای در نشاط او داشتند.
او در سال 1906 برنده جایزه نوبل شد. این جایزه را به خاطر تحقیقات علمی و نظری که بر روی هدایت الکتریکی گازها کرده بود، دریافت کرد. پسرش جرج پاجت تامسون (متولد 1892) نیز برنده جایزه نوبل سال 1937 شد. این جایزه به خاطر کشف پدیده تفرق الکترون در کریستالها به او اعطا گردید.

کلام آخر
"اتم ، یک گویچه‌ای است به قطر 8-10 سانتیمتر که به طور همگون دارای بار مثبت بوده و در درون آن الکترونهای منفی شناورند که ابعاد آنها حدود 13-10 سانتیمتر می‌باشد."
(جی، جی تامسون)
 

phalagh

مدیر بازنشسته
ولی تامسون کاشف الکترون هستش آقا فلق.

1897 تامسون (Thomson) كاشف الكترون :warn:
شرمنده ببخشید سایتی که ازش زندگینامه رو گرفتم بد عنوان کرده بود.
بهتره اینجوری بگم این دانشمند کشف که جریان الکتریکی دارای شاری از ذرات باردار است.
درضمن من آقا نیستم !!
 
آخرین ویرایش:

My Number One

عضو جدید
شرمنده ببخشید سایتی که ازش زندگینامه رو گرفتم بد عنوان کرده بود.
بهتره اینجوری بگم این دانشمند کشف که جریان الکتریکی دارای شاری از ذرات باردار است.
درضمن من آقا نیستم !!
سلام.
ببخشید من نمی دونستم.
ولی سوال این دفعه سخته،یعنی توضیحاتش خیلی کمه!:cry:
 

phalagh

مدیر بازنشسته
آین آقا بیشتر کارش در زمینه الکتریسیته بوده. و به صورت تفننی به شیمی میپرداخته. به همین دلیل ممکنه اونو به عنوان یه شیمیدان نشناسید. اما کارای مهمی در زمینه شیمی کرده. قانون الکترولیز رو کشف کرد. موادی مانند بنزن رو کشف کرد.سیستم میعان رو که در رشته ما خیلی کارآمده ابداع کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آین آقا بیشتر کارش در زمینه الکتریسیته بوده. و به صورت تفننی به شیمی میپرداخته. به همین دلیل ممکنه اونو به عنوان یه شیمیدان نشناسید. اما کارای مهمی در زمینه شیمی کرده. قانون الکترولیز رو کشف کرد. موادی مانند بنزن رو کشف کرد.سیستم میعان رو که در رشته ما خیلی کارآمده ابداع کرد.

مایکل فارادی

مایکل فارادی (۱۸۶۷-۱۷۹۱)

مایكل فارادی فرزند نعل بند فقیری است كه در بیست و دوم سپتامبر ۱۷۹۱ در انگلستان متولد شد. او به رغم آموزش رسمی كمی كه دیده بود ادیسون زمان خود شد. در سیزده سالگی در دكان صحافی به عنوان شاگرد مشغول كار شد و هنگام فراغت به

مایکل فارادی (۱۸۶۷-۱۷۹۱)

مایكل فارادی فرزند نعل بند فقیری است كه در بیست و دوم سپتامبر ۱۷۹۱ در انگلستان متولد شد. او به رغم آموزش رسمی كمی كه دیده بود ادیسون زمان خود شد. در سیزده سالگی در دكان صحافی به عنوان شاگرد مشغول كار شد و هنگام فراغت به مطالعه كتابهای موجود در دكان صحافی می پراخت. مطالعه یكی از تألیفات شیمی دان سوئیسی ژان مارسه او را به خط سیر علوم وارد نمود. فارادی از آن پس در كلاس سر همفری دیوی (شیمی دان مشهور) حاضر می شد و مقالاتی هم در این باره می نوشت و برای استاد می فرستاد. او با خودآموزی در علم تا آنجا پیش رفت كه برجسته ترین فیزیكدان آزمایشگر عصر خود شد.
در سال ۱۸۱۳ سر همفری دیوی او را به عنوان دستیار خود انتخاب نمود. در آغاز فارادی می بایست فقط كارهای جزئی و بی اهمیت از قبیل جارو كشیدن كف آزمایشگاه و تمیز كردن آزمایشگاه را انجام می داد ولی او همیشه چشم و گوشش را باز نگه می داشت و هرگاه فرصت دست می داد تجربیات آزمایشگاهی خود را انجام می داد. فارادی به مبحث الكتریسیته علاقه خاصی داشت. در آن زمان می دانستند كه هرگاه جریان های الكتریكی از میان مایعات خاصی عبور داده شوند جریان الكتریكی مایع را به عناصر تشكیل دهنده آن تجزیه می كند بنابراین مثلاً جریان الكتریكی می تواند آب را به دو ماده گازی شكل اكسیژن و هیدروژن تجزیه كند یا اگر مثلاً جریانی الكتریكی را از میان محلول نیترات نقره عبور دهند نقره خالص رسوب می كند. این فرایند را الكترولیز می نامند. فارادی در سال ۱۸۲۱ نخستین موتور الكتریكی (الكترو موتور) را ساخت. البته این هنوز موتوری بسیار ساده و ضعیف تر از آن بود كه بتواند كاری انجام دهد ولی به هر حال این موتور اختراع معركه ای بود كه روزی پی از بهینه سازی و تكامل ماشینهای پرقدرتی را برای هر خط كاری قابل تصوری به كار می انداخت. فارادی به این ترتیب توجه جهان علمی ان روز را به خود جلب كرد و در سال ۱۸۲۴ به عنوان استاد انجمن سلطنتی انگلستان در لندن برگزیده شد. دیوی نسبت به فارادی نظر خوبی نداشت و او را همان شاگرد فقیر سابق می دانست در صورتی كه در این هنگام فارادی مقامی همانند دیوی كسب نموده بود. فارادی درسال ۱۸۳۱ روندی را كه طی آن نخستین موتور الكتریكی را به كار انداخت به طور معكوس تجزیه كرد. در موتور الكتریكی او از الكتریسیته برای ایجاد حركت استفاده كرده بود. حال می خواست از حركت برای تولید الكتریسیته برای ایجاد حركت استفاده کند.

او زمانی به این فكر افتاد كه در حال انجام آزمایشهایی با آهنربا بو. آهن ربای فارادی از جنس آهن بود. نیروی مغناطیسی یا جاذبه آهنربا به طور نامرئی در فضای اطراف آهن ربا گسترده است كه این فضا را میدان مغناطیسی یا میدان نیرو می نامند. فارادی كشف كرد كه چگونه می توان برق تولید كرد. نخستین ژنراتور یا به عبارت دیگر مولد برق فارادی از یك صفحه مدور مسی تشكیل می شد كه میان دو انتهای یك آهن ربای نعل اسبی به وسیله محوری استقرار یافته بود و بوسیله یك اهرم حركت دستی چرخانده می شد. وقتی این صفحه مدور با سرعت در میدان مغناطیسی می چرخید جریان الكتریكی ایجاد می شد كه این جریان از طریق یك جفت سیم مسی به نقطه دلخواه هدایت می شد. فارادی در سالهای ۱۸۳۱ و ۱۸۳۲ اثر خود را كه شامل «الكتریسیته القایی» بود به جامعه پادشاهی داد و همین اثر بود كه نام او را در دنیای ابدی ساخت. شهرت او بیش از هرچیز به پاس كشف پدیده القاء الكترومغناطیسی است كه سبب توفیق وی در آن آزمایش مقدماتی هانس كریستین اورستد بود.
آن آزمایش نشان می داد كه عقربه قطب نمایی كه در مجاورت یك سیم حامل جریان برق واقع باشد از راستای خود منحرف میشود. فارادی دریافت كه در هر دو زمینه الكتریسیته و مغناطیس، خواص بوسیله نیروهایی كه در راستاهای نامرئی به نام راستای خطوط نیرو یا میدان اثر می كنند منتقل می شود. این كشف او آغازگر نظریه میدانها و در حكم برداشتن یك قدم در آن زمینه بود. كمك مهم فارادی به پیشرفت فیزیك جلب توجه دست اندركاران به میدان نامرئی نیرو بود كه امروزه از اهداف اصلی پژوهش در كلیه زمینه ها از ذرات درون هسته اتم گرفته تا فضاهای بین كهكشانی است. بررسی های الكتروشیمیایی فارادی نیز او را قانع ساخت كه ماده از اتم هایی مختلف الجنس با بار الكتریكی موازنه شده یعنی از اتمهایی كه دارای مقادیر برابری بار الكتریكی مثبت و منفی هستند درست شده است.
فارادی كه در زمان حیاتش از لحاظ علمی به درجه ای عالی رسیده بود مردی متواضع ، محجوب و ساده بود. او عنوان اشرافی بارون را كه به وی پیشنهاد كرده بودند نپذیرفت و گفته بود: چون این لقب چیزی به من نمی آموزد بنابراین مورد استفاده ام نخواهد بود. فارادی ایجاد كننده الكتروتكنیك در بیست و پنجم اوت ۱۸۶۷ در سن ۷۶ سالگی درگذشت
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هرکسی اسم اینو بگه معلومه خیلی باهوشه. اول می خوام بدون توضیح بذارمش.

اون یکی از بزرگترین ریاضدانان دنیاست. از بوجود اورندگان مثلثات. متاصفانه از اصل و نصبش اطلاع دقیقی نیست.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا