مراسم شمع گذاری تاسوعای حسینی در تبریز

milad1378

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

تبریز و اردبیل خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور بوده و بر همین اساس مراسم ماه محرم در این دو شهر سرشار از نشانه ها و نمادهاست و آئین "شمع گردانی" یکی از این آیینها است که تجلی یافته است.

مردم تبریز مانند سایر مناطق و فرهنگهای مختلف کشور، دارای آداب و رسوم و سنن خاصی در برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری بوده، اما برخی از این مراسم و آیینها از جمله طشت گذاری، شمع گردانی، برپایی دسته جات ششگانه و... نه تنها در کشور بلکه در سراسر دنیا بی نظیر و متعلق به منطقه آذربایجان است و همیشه در بررسی آیینهای عاشورایی مورد مطالعه قرار گرفته است.




زنان و مردان در عصر روز تاسوعا با حضور در مساجد و شرکت در مراسم شمع روشن کردن ارادت خود را به شهیدان کربلا ابراز می‌دارند
این مراسم که از ظهر روز تاسوعا تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، مردم عزادار تبریز به صورت گروهی و در قالب دستجات عزاداری از یک مسجد به مسجد دیگر و از محله‌ای به محله دیگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.

بی شک آیینهای دینی و مذهبی و اجتماعی نظیر عزاداری ( طشت گذاری و شمع گذاری)، مراسم نوروز، و... که با فرهنگ و باورهای مردم گره خورده است، همواره و به قدمت تاریخ بشر در جامعه رشد خواهد یافت و بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. چنانچه عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) و واقعه کربلا در طول تاریخ و با گذشت بیش از هزار و 350 سال هنوز هم زنده و هر سال پر شورتر برگزار می شود.



اما باید توجه داشت که این آیینها نیز نیازمند توجه، بازکاوی، آسیب شناسی، ارائه راهکارهای صحیح برای پویایی و نشر از سوی دستگاه های فرهنگی و آموزشی بوده تا از هر گونه آسیبها و بدعتها دور نگه داشته شود.
این همان نکته ای که است که در پاره ای مواقع دچار کم توجهی و بی توجهی بوده و برخی بردعتها و خرافات به بعضی آئینها و سنهای عزاداری خالص و پاک نفوذ کرده که باید آسیب شناسی و بدعت زادایی شود.




 

Similar threads

بالا