مديريت موثر تعارض

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مديريت موثر تعارض
روش‌هاي مختلفي براي طبقه‌بندي رفتار انسان‌ها در مواجهه با تعارض پيشنهاد شده است. در اين مقاله، به معروف‌ترين روش طبقه‌بندي رفتارها كه روش «توجه دوگانه»(Dual-Concern) ناميده مي‌شود، مي‌پردازيم.


اين روش توسط Dean Pruitt و jeffry Rubin در سال 1994 مورد پيشنهاد قرار گرفته است.
براساس این طبقه‌بندی، در هر تعارض دو جنبه وجود دارد: «توجه به خواسته‌های خود» و «توجه به خواسته‌های طرف مقابل». هر انسانی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود و با توجه به برداشتی که طرف مقابل و ویژگی‌های شخصیتی وی دارد، روشی را برای مواجهه با تعارض، در پیش می‌گیرد.
روش‌های مواجهه با تعارض را براساس مدل «توجه دوگانه» می‌توان در قالب پنج گروه طبقه‌بندی کرد:
رفتار تهاجمی (رقابتی): این رفتار زمانی بروز می‌کند که شخص تنها به خواسته‌های خود توجه کرده و خواسته‌های طرف مقابل را کمتر مورد توجه قرار ‌دهد. کسانی که این استراتژی را در رفع تعارض انتخاب می‌کنند، کمتر از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند و بیشتر تلاش می‌کنند طرف مقابل را به پذیرفتن ایده‌هایشان ترغیب و مجاب ‌کنند. ارعاب و تهدید، تنبیه، لحن خشن، اصرار و رفتارهای یک طرفه از ویژگی‌های اصلی این نوع استراتژی در رفع تعارض محسوب می‌شود. استفاده از رفتار رقابتی (Comptetitve)، می‌تواند در برخی از تعارض‌ها موثر باشد. از جمله زمانی که مذاکره تنها بر سر یک موضوع بوده و جنبه‌های پیچیده بسیاری ندارد. در چنین شرایطی، برد یکی از طرفین، جز با باخت دیگری معنی پیدا نمی‌کند.
علاوه بر این، زمانی که فرصت کمی برای مذاکره وجود دارد، ممکن است استفاده از استراتژی رقابتی موثر باشد. همچنین گاه شرایطی وجود دارد که طرف مقابل، رفتار منطقی نداشته و حاضر نیست وارد یک تعامل سازنده شود. در چنین شرایطی بهترین کار، استفاده از این استراتژی و تاکید جدی روی خواسته‌ها خواهد بود.
تسلیم شدن: این استراتژی عکس رفتار تهاجمی است. به این صورت که فرد تمایل کمی به کسب خواسته‌های خود نشان داده و رضایت می‌دهد طرف مقابل به تمام خواسته‌های خود دست یابد. ممکن است چنین رفتاری در رفع تعارض کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که در برخی شرایط، استفاده از این تاکتیک می‌تواند کاملا موثر باشد. به عنوان مثال، گاه ممکن است شما به نتیجه برسید که خواسته‌تان اشتباه یا غیرمنطقی است. اکثر تجربیات و مطالعات نشان داده‌اند كه در چنين شرايطي، تسليم شدن و پذيرفتن سريع اشتباه مي‌تواند يك راه مناسب باشد.
اجتناب: برخي افراد در مذاكره، نه تنها به خواسته‌هاي طرف مقابل توجه نمي‌كنند، بلكه حتي خواسته‌هاي خود را نيز به دست فراموشي مي‌سپارند. رفتاري كه گاه از آن تحت عنوان رفتار انفعالي نام برده مي‌شود. اين گونه افراد ترجيح مي‌دهند وجود تعارض اساسا مطرح نشود. به اين اميد كه شايد بدون ايجاد تنش و مشكلات احتمالي، تعارض موجود با گذشت زمان برطرف شود. همچنين گاه به دليل نقص دانش و اطلاعات ممكن است، طرفين درگير در تعارض ترجيح دهند تا زمان تكميل اطلاعات خود وارد فرآيند رفع تعارض نشده و حتي وجود تعارض را ناديده بگيرند.
جست‌و‌جو براي حل مساله: كساني كه از اين استراتژي پيروي مي‌كنند در پي آن هستند كه ضمن تامين حداكثر خواسته‌هاي خود، خواسته‌هاي طرف مقابل را نيز به صورت كامل تامين كنند. چنين رهيافتي در مذاكره، نيازمند درك متقابل و همكاري طرفين به منظور دستيابي به خواسته‌ها است. در شرايطي كه موضوع مذاكره بسيار پيچيده بوده يا هيچ يك از طرفين نتوانسته باشند به تنهايي به راه مناسبي براي رفع تعارض دست يابند، انتخاب اين استراتژي مي‌تواند اثربخش باشد. دلايل ديگري نيز ممكن است مذاكره‌كنندگان را به استفاده از اين روش ترغيب كند. از جمله زماني كه نيازمند حمايت طرف مقابل جهت اجراي توافقات حاصل از مذاكره هستيم. اگر مذاكره بدون همكاري متقابل و تلاش دو طرفه براي جست‌و‌جوي راه‌حل مناسب انجام شده باشد، نمي‌توان انتظار داشت كه طرف مقابل با علاقه و انرژي نتيجه مذاكره را پيگيري كند.
مصالحه: در اين استراتژي رفع تعارض، فرد درگير در فرآيند رفع تعارض، حاضر است به بهاي صرف‌نظر كردن از بخشي از خواسته‌هاي خود، قسمتي از خواسته‌هاي طرف مقابل را تامين كند. به عبارت ديگر، با در پيش گرفتن استراتژي مصالحه، هيچ كدام از طرفين به صورت كامل به خواسته‌هاي خود دست پيدا نمي‌كنند، اما به دليل اينكه طرف مقابل نيز از بخشي از خواسته‌هاي خود صرف‌نظر كرده است، از انتخاب اين استراتژي، احساس رضايت مي‌كند.
تعداد زيادي از كتاب‌ها و مقالات مربوط به حوزه تعارض، با تاكيد و ارزش گذاردن بر استراتژي «جست‌وجو براي حل مساله، تاليف و تدوين شده‌اند، اما بايد پذيرفت كه در اكثر موارد، نمي‌توان استراتژي‌هاي حل تعارض را اولويت‌بندي كرده و برخي از آنها را به صورت مطلق، بهتر از برخي ديگر دانست، بلكه با توجه به شرايط مذاكره و ويژگي‌هاي مذاكره‌كنندگان، ممكن است يكي از استراتژي‌ها موفق‌تر از ديگري باشد. البته اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه هر يك از ما در استفاده از يك يا چند مورد از اين استراتژي‌ها متبحرتر هستيم، برخي از ما بيشتر تمايل داريم كه از تعارض‌ اجتناب كنيم برخي ديگر همه چيز را به شكل رقابت و
برد و باخت مي‌بينيم و برخي ديگر نيز به استفاده از ساير استراتژي‌ها عادت كرده‌ايم.
كلام آخر
آموختيم كه تعارض هميشه بد نيست و اگر در حد بهينه وجود داشته باشد، حتي مي‌تواند موجب افزايش كارآيي و عملكرد شود. گفتيم كه انسان‌ها، روش‌هاي مختلفي را براي مواجهه با تعارض در پيش مي‌گيرند و اين وظيفه مذاكره‌كننده است كه روش مناسب براي مواجهه با هر تعارض را تشخيص داده و به اجرا درآورد. ديديم استراتژي‌هاي رقابتي، روشي براي رفع تعارض با افق زماني كوتاه‌مدت و استراتژي‌هاي حل مساله، روشي مبتني‌بر تعامل براي رفع تعارض با افق ديد بلندمدت محسوب مي‌شوند.
منبع: کتاب فنون مذاکره
مولف: محمدرضا شعبانعلی
انتشارات: نص
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
زمون‌های روان‌سنجی و ایجاد هماهنگی در تیم‌ها [h=1]مدیریت تعارض در سازمان[/h]

نویسنده: Andrew Cravenho
مترجم: فریبا ولیزاده
منبع: businessblogshub
فعالیت هماهنگ تیم اساس موفقیت آن به‌شمار می رود. تنها خوش شانس‌ترین افراد می توانند حضور در تیمی کاملا هماهنگ را تجربه کنند.
در اکثر موارد بروز اختلافات و درگیری میان اعضای تیم، امری اجتناب‌ناپذیر است. درگیری‌هایی که منجر به استعفا نیز می‌شوند، چندان نادر نیستند. چرا چنین وضعیتی پیش می‌آید؟ بر اساس تجارب شخصی من که حاصل مدیریت چند کسب‌و‌کار و بنگاه اقتصادی کوچک بوده است، درک برخی از خواسته‌های کارکنان بر اساس تست‌های روان سنجی و شناخت خود شما از ویژگی‌های ذاتی انسان، می‌تواند این تنش‌ها را تاحدودی کاهش دهد.


تست‌های روان شناختی و به ویژه آزمون شخصیت مایرز بریگز (MBTI) در طول سال‌ها با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. منتقدان، این آزمون‌ها را غیر قابل اعتماد تلقی می‌کنند. من معتقدم این گروه از منتقدان یک نکته را در نظر نداشته‌اند و آن اینکه، نتایج نامعتبر این آزمون‌ها در شناخت افراد، بهتر از نداشتن اطلاعات است.
هیچ‌کس، قادر به شناخت کافی خصوصیات فردی افراد نخواهد بود، اگر این تلاش‌ها بر اساس سوالات چندگزینه‌ای مبهم نیز بوده باشند اعتماد به نتایج ارزیابی‌ها دشوارتر خواهد شد. اما به هر حال گرایش به انجام چنین آزمون‌هایی صرفا تلاشی برای آغاز است.
در این ارزیابی به دنبال چه هستیم؟
اعضاي تیم‌ها با انواع مشکلات روبه‌رو هستند. برخی این مشکلات را جدی می‌گیرند و برخی دیگر برعکس. برخی حاضر به صحبت کردن در ارتباط با این مشکلات نیستند و رویکرد تهاجمی انفعالی را پیش می‌گیرند، در حالی که گروهی دیگر بسیار پر سر و صدا با موضوع برخورد می‌‌کنند. مشکل اصلی افرادی هستند که به افراط روی آورده‌اند. آزمون‌های روان شناختی به این شناخت کمک بسیاری می‌کند.
ارزیابی MBTI، ایده‌ای سرسختانه، ولی مفید در ارتباط با شناخت تمایلات افراد از جمله درونگرا یا برونگرا بودن و طرز تفکر و نوع اقداماتشان به شما ارایه می‌کند. در حالی که این آزمون اطلاعات بسیاری را در قالب اصطلاحات رفتاری برای شما فراهم می‌کند، اما من ترجیح می‌دهم در صورت رویارویی با کارکنانی که ویژگی‌های عادی نداشته و بهتر یا بدتر از حد متوسط هستند به چنین آزمون‌هایی رجوع کنم. با اطلاعات حاصل از چنین آزمون‌هایی باید چه کرد؟
در هر حال این آزمون‌ها با ایجاد تمایل به شناخت افراد، شما را در مدیریت تعارض یاری می‌رسانند.
اگر یکی از بهترین کارکنانم برای مثال آقای x که در طول ساعات کار روابط دوستانه‌ای دارد، نسبت به شرکت در جلسات گروهی تمایلی نداشته باشد، نمی‌توان این برخورد را حمل بر بی‌ادبی دانست. زیرا ممکن است وی از جمله افرادی باشد که اجتماعی نبوده و احساس مناسبی نسبت به شرکت در گردهمایی‌هايی این چنینی ندارد.
هر چیزی که به شناخت شما از ذات انسانی عمق بخشد، برای شما که یک مدیر هستید، مفید خواهد بود. درست است که حل تمام تعارضات اعضای تیم عملی نیست، اما باید این حقیقت را به یاد داشت که نشان دادن رفتاری دلسوزانه به کارکنان ثابت خواهد کرد که شما به فکر آنها هستید و در نهایت منجر به تقویت روح اعتماد در آنان خواهد شد.
قدردان تعارض خواهید شد
سناریو دیگری را در نظر بگیرید. جلسه توفان فکری در جریان است و تمام افراد حاضر، نظرات و ایده‌های خود را اعلام می‌کنند. یکی از کارکنان شما هیچ نظری مطرح نمی‌کند و جز در مواردی که انتقادی داشته باشد، سخن نمی‌گوید. این رفتار وی برای شما جای سوال دارد. آیا واقعا او نسبت به این مسایل بی‌علاقه است؟ اگر او را شخصیتی «متفکر» در نظر بگیرید تا حدودی به پاسخ این سوال و دلیل رفتار کارمند خود پی خواهید برد. افراد متفکر ترجیح می‌دهند پیش از پذیرش یک ایده آن را از نظر‌های مختلف بررسی کنند تا در نهایت به نتیجه‌ای مناسب برسند. در برخورد با این قضیه در نظر داشته باشید که شما کارمندی دارید که ایده‌ها را به صورت موشکافانه بررسی می‌کند. در سوی دیگر این طیف، افرادی قرار دارند که از آنها به عنوان «فعالان» یاد می‌شود. افرادی که تمایل دارند همواره ایده‌های جدید مطرح کنند حتی بدون آنکه در مورد آنها فکر کرده باشند. در جلسه حل مشکل، فعالان و متفکران همواره در حال برخورد با یکدیگر هستند. متفکران بر این باورند که فعالان از خود راضی بوده و همواره تلاش دارند نظرات و ایده‌های خود را به دیگران تحمیل کنند. در این حالت این شما هستید که به‌عنوان یک مدیر می‌توانید شرایط را بهبود بخشید؛ زیرا به خوبی با شخصیت هر دو گروه آشنا هستید و به‌راحتی می‌توانید آنها را به آرامش و پذیرش سبک شغلی طرفین دعوت کنید.
به شما کمک می‌کند تا مدیری موفق باشید
آیا می توان بر اساس نتایج حاصل از آزمون‌های روان‌شناختی نیروی جدید استخدام کرد؟ من هرگز چنین چیزی را امتحان نکرده‌ام. من همیشه بر اساس تجارب و قابلیت‌های افراد اقدام به استخدام آنان کرده‌ام. من از این آزمون‌ها جهت بررسی افراد تحت استخدام خود استفاده می‌کنم و همیشه از اعضای تیم‌ها می‌خواهم تا نتایج ارزیابی‌های انجام شده بر اساس آزمون روان‌سنجی هم تیمی‌های خود را مطلالعه کنند تا تعامل بهتری با آنان داشته باشند و اجازه ندهند تفاوت‌های شخصیتی کیفیت عملکرد شغلی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. این درست است که شخصیت افراد گاهی تغییر می‌کند، اما در واقع هیچ نوع تغییر اساسی و بنیادینی در افراد ایجاد نمی‌شود. در واقع یک فرد درونگرا هیچ‌گاه به فردی برونگرا تبدیل نمی‌شود. نتایج حاصل از ارزیابی‌های آزمون‌های روان سنجی فقط تغییرات نامحسوس در برخی صفات افراد را در طول زمان به نمایش می‌گذارد. میزان توجه به نتایج این ارزیابی‌ها به طور کامل به مدیران افراد بستگی دارد؛ اما باید یادآور شوم این نتایج همواره من را در مسیر صحیح هدایت کرده‌اند. بیش از خواندن نتایج باید قادر به تفسیر آنها باشید. توانایی درک این نتایج ابزاری عالی برای یک مدیر است. فراموش نکنید کارکنان همچون مشتریان، جزیی اساسی از کسب‌وکار شما هستند و باید به دنبال کسب رضایت و ایجاد حس شادی و ارزش در آنان باشیم.
 

vafa.g

عضو جدید
سلام دوستان من 1مقاله راجع به تعارض فارسی دارم اگه میخایین بفرستم براتون
 
بالا