مديريت زنجيره تامين scm

melmdoost

عضو جدید
مدیریت زنجیره تامین ([FONT='Times New Roman','serif']supply chain management[/FONT])

مقدمهدر رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجهبه درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت رسانىسریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکت‌هابیش از این نمى‌توانند به تنهایى از عهده تمامى کارها برآیند. در بازار رقابتىموجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و تولیدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خودرا به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته‌اند[FONT='Tahoma','sans-serif']. [/FONT]علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى ازبازار است. بر این اساس، فعالیت‌هاى نظیر برنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد،تولید و برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمتبه مشترى که قبلا همگى در سطح شرکت انجام مى شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقالپیدا کرده است. مسئله کلیدى در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامى اینفعالیت‌ها است. مدیریت زنجیره تامین[FONT='Tahoma','sans-serif'] ( SCM ) [/FONT]پدیده‌اى است که این کار را به طریقىانجام مى‌دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیتدر حداقل هزینه دریافت کنند[FONT='Tahoma','sans-serif'].[/FONT]
در حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مى‌شود که رسماً از یکدیگرجدا هستند و به وسیله جریان‌هاى مواد، اطلاعات و جریان‌هاى مالى به یکدیگر مربوطمى‌شوند. این سازمان‌ها مى‌توانند بنگاه‌هایى باشند که مواد اولیه، قطعات، محصولنهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مى‌کنند. حتىخود مصرف کننده نهایى را نیز مى‌توان یکى از این سازمان‌ها در نظر گرفت[FONT='Tahoma','sans-serif'].[/FONT]


امروزه شرکت‌ها دریافته‌اند که بخش خرید آنها مى تواند به طورفزاینده اى در افزایش کارآیى و اثربخشى آنها موثر باشد و به همین دلیل شیوه هاىخریدشان را تغییر داده و سعى کرده اند تا براى کالاهاى خود شیوه خرید مناسب رابیابند، به طورى که بخش خرید بتواند به عنوان جزیى از شرکت ، اهداف استراتژیک خریدشرکت را برآورده سازد. براى تحقق این امر هر خرید استراتژیک نیازمند یک برنامه ریزىاستراتژیک خرید براى کالاى مورد نظر است که معناى این سخن برقرارى یک رابطهاستراتژیک با تامین کنندگان است .آشکار است که براى تحقق این امر باید با تامینکنندگان شایسته و منتخب روابط استراتژیک برقرار کرد تا در جوار همکارى استراتژیک باآنها بتوان به مزایاى رقابتى مورد نظر دست یافت[FONT='Tahoma','sans-serif'].
[/FONT]
براى رسیدن به اهداف توسعهفناورى اطلاعات و کسب و کار الکترونیک پیاده‌سازى راه‌حل‌هاى مدیریت زنجیره تامیندر سازمان‌ها به عنوان ضرورت اساسى مطرح مى‌گردد. توصیه مى‌شود صنایعى نظیر صنعتخودرو، صنایع هوا فضا و پتروشیمى که تامین‌کنندگان زیادى دارند از این راه‌حل براىبهبود ارتباط با تامین‌کنندگان بهره‌گیرند[FONT='Tahoma','sans-serif'].[/FONT]
دوستان براي ديدن ادامه متن ميتونند از فايل ضميمه استفاده كنند.

melmdoost@gmail.com
 

amirhakimi

عضو جدید
مرسی از بابت مطلبت melmdoost عزیز (هرچند که . . .)
اما راجع به موضوع شایعی مثل SCM مطلب زیاد هست و نیازی به زدن تاپیک براش نبود دوست گرامی:redface:
اگه هدفتون این بود که در ادامه چیز تازه تری برای بچه ها داشته باشین مشتاقانه منتظریم. :w16:
لازمه اضافه کنم که لینکهای فایل ضمیمه که گذاشتین چیزی توشون نیست.

با احترام
 
بالا