عنوان: مدل سازي رسوب آسفالتين بر اساس معادله ي حالت SRK و بررسي اثر تزريق گاز روي آن نويسنده(گان): سمانه سروش، محسن وفايي سفتي، رحيم مسعودي، |
چکيده: يكي از مهم ترين مشكلات صنعت نفت در زمينه هاي استخراج و بهره برداري، انباشت نفت خام در مخازن سطح الارضي، و خطوط انتقال نفت تشكيل مواد اورگانيك سنگين(آسفالتين و واكس) و به دنبال آن ايجاد رسوب درون سازندهاي نفتي، تاسيسات و خطوط انتقال نفت خام است. علت اين امر تغيير در شرايط ترموديناميكي مانند تغيير در تركيب نفت خام، درجه حرارت و تغيير در فشار است. به منظور پيش بيني شرايط تشكيل رسوب آسفالتين مدل سازي رياضي با لحاظ كردن پديده ترموديناميكي شرايط تشكيل رسوب لازم و ضروري است. لذا در اين پژوهش، تلاش براي ارايه مدلي است كه افزون بر پيش بيني رفتار فازي سيال مخزن قادر به پيش بيني ميزان و نقطه تشكيل رسوب آسفالتين باشد. در اين پروژه معادله حالت SRK براي پيش بيني مقدار و onset آسفالتين استفاده شده است. در مدل توسعه يافته، فاز آسفالتين به صورت يك فاز جامد در نظر گرفته شده و معادله هاي تعادل دو فازي VLE براي تعيين نقطه حباب و دو فازي LSE و سه فازي VLSE براي تعيين نقطه ته نشيني آسفالتين در دماهاي مختلف استفاده شده است. تفكيك جزء سنگين نفت به چند جزء بر مبناي تابع توزيع گاما صورت گرفته و ويژگي-هاي اجزاي آن محاسبه شده است. مدل توسعه يافته قادر به پيش بيني شرايط تشكيل رسوب آسفالتين در شرايط متفاوت از جمله دما، فشار و تركيب هاي متفاوت و همين طور در اثر تزريق گاز است. نتيجه هاي حاصل از مدل با خطاي قابل قبولي با داده هاي آزمايشگاهي مرتبط قابل مقايسه است. |
کليدواژگان: آسفالتين، معادله ي حالت SRK ، شرايط ترموديناميكي، Onset. |
شبیه سازی و آنالیز ترمودینامیکی سیکل ترکیبی توربین گازی مجهز به پیل سوختی
(پیل سوختی اکسید جامد لوله ای و بررسی میزان برگشت ناپذیری سیستم ترکیبی)
![]()
دانلود کامل مقاله
در این مقاله، به بررسی عملکرد ترمودینامیکی سیستم ترکیبی توربین گاز مجهز به پیل سوختی اکسید جامد لوله ای با سوخت هیدروژن پرداخته شده است. کلیه اجزای سیستم، جداگانه به کمک روابط ترمودینامیکی مدل سازی شده است.آثار پارامترهای مختلف بر راندمان سیکل و آنتروپی تولیدی سیستم ترکیبی، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای صحت کار، نتایج حاضر با نتایج مراجع معتبر مقایسه شده و مطابقت خوبی مشاهده شده است. نتایج شبیه سازی نشان داد که با افزایش دمای ورود به توربین، راندمان سیستم ترکیبی کاهش مییابد، این در حالی است که توان سیستم افزایش مییابد.همچنین، افزایش دمای ورود به توربین و افزایش نسبت فشار، باعث افزایش آنتروپی تولیدی و در نتیجه افزایش برگشت ناپذیری سیستم میشود. نتایج تحقیق در نقطة طراحی نشان داد که ۶۰ % برگشت ناپذیری سیستم ناشی از محفظه احتراق و پیل سوختی ( ۲ میزان آنتروپی تولیدی، سهم محفظة احتراق و ۲۸ % سهم پیل سوختی اکسید جامد) و ۱۷% نیز سهم مبدل حرارتی است . همچنین سیستم ترکیبی دارای راندمان ۵۶٫۹% میباشد، در حالی که سیستم بدون پیل سوختی دارای راندمان ۳۱٫۴% ست که نشان از عملکرد فوق العاده سیستم ترکیبی دارد.
تعداد صفحات: ۱۲
حجم فایل: ۱۴۲۰ کیلوبایت
مرجع: نشريه علمى - پژوهشى مديريت انرژى
نویسندگان: هامون پورميرزاآقا - رضا ابراهيمي