محوطــه ســــازی

DDDIQ

مدیر ارشد
M I N A گفت:
سلام بر دوستان عزیز معمار

این تاپیک با هدف جمع آوری مطالب درمورد محوطــه ســــازی و چگونگی طراحی و عناصر آن ایجاد شده است
امیدوارم که با همکاری هم بتوانیم مطالب مفیدی در زمینه محوطــه ســــازی و چگونگی طراحی آن گردآوری کنیم .

با آرزوی موفقیت شما دوستان :gol:



شرح کامل کارهای محوطه سازی

ثبیت خاک با سیمان :
سیمان یکی از موادی است که از آن برای تثبیت خاکها و مصالح سنگی استفاده می شود. هچنین برای تثبیت رویه های شنی و بهسازی آنها برای آمدوشدهای بسیار زیاد به کار می رود. معمولاً هر نوع خاک نظیر شن و ماسه و خاکهای ماسه ای و خاکهای لای دار و خاکهای رس با حد روانی کم را می توان با استفاده از سیمان تثبیت کرد ولی خاک آلی، به هیچ وجه مناسب برای تثبیت با سیمان نیست. میزان سیمان لازم برای تثبیت خاک های ریزدانه بستگی به خواص خمیری خاک دارد. هر اندازه خاکی درصد ریزدانه بیشتری داشته باشد و یا خمیری تر باشد درصد سیمان بیشتری برای انجام عمل تثبیت لازم خواهد بود. حدود تقریبی سیمان لازم برای تثبیت خاکهای ریزدانه بین 7 تا 20 درصد وزن خشک خاک می باشد.
سیمان یکی از مناسبترین مواد برای اصلاح خاکهای ریز دانه در بستر راههایی است که میزان رطوبت آنها نسبتا زیاد باشد. مقدار سیمان لازم برای تثبیت خاکهای ماسه ای به درجه تخلخل خاک تثبیت شده بستگی دارد. عوامل دیگری که در میزان سیمان مورد نیاز موثرند عبارتند از : درصد شن و درصد مواد ریز دانه.

خاکهای شنی تثبیت شده با سیمان برای لایه های اساس و زیر اساس هر نوع راهی قابل استفاده می باشد. میزان سیمان لازم برای تثبیت خاکهای شنی بین 2 تا 6 درصد وزن خاک متغیر است و بستگی به درصد مواد ریزدانه دارد. مقاومت فشاری اینگونه خاکها در حالت تثبیت شده خیلی زیاد و بین 70 تا 140 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

تثبیت خاک با قیر :
تثبیت خاک با قیر برای خاکهای درشت دانه و شنی که مقدار ریزدانه آنها خیلی زیاد و خواص خمیری آنها نیز کم است مناسب می باشد. خاکهای ریزدانه با خواص خمیری زیاد برای تثبیت با قیر مناسب نیستند. بطور کلی قیر های مایع مناسب برای تثبیت خاکهای ریزدانه هستند. میزان متوسط قیر برای تثبیت خاکهای ریز دانه حدود 4 تا 8 درصد وزن خاک است. در مورد خاکهای ماسه ای، ماسه همراه با مقدار کمی ربزدانه به خوبی با قیر تثبیت می شود. مقدار مواد ریزدانه در خاکهای ماسه ای نباید از 25 درصد تجاوز کند.

تراکم خاک:
عملی است که طی آن حفره های موجود در میان ذرات از بین رفته و از حجم فضای خاک در اثر بارگذاری کاسته می شود. کوبیدن و متراکم کردن خاک توسط انواع غلتک ها صورت می گیرد.

غلتک چرخ فولادی : این غلتک سه نوع می باشد:

غلتک چرخ فولادی 3 چرخ

غلتک چرخ فولادی تاندوم


غلتک چرخ فولادی سه چرخ تاندوم :این غلتک برای کوبیدن خاکهای دانه ای شن و ماسه و سنگشکسته مناسب می باشد. همچنین از این غلتک برای اتو کردن خاکهایی که قبلا با غلتکهای پاچه بزی کوبیده شده اند. توانایی تراکم این نوع غلتک برای متراکم کردن 10 تا 15 سانتی متر خاک در 8 بار حرکت رفت و برگشت می باشد. از این علتک می توان برای متراکم کردن خاک در شیب های تا 12% نیز استفاده کرد.

غلتک چرخ لاستیکی: این غلتک در دو نوع یافت می شود:
غلتک چرخ لاستیکی سبک وزن، چرخ های کوچک، غلتک چرخ لاستیکی سنگین وزن با چرخ های بزرگ
این نوع غلتک قابلیت متراکم کردن خاک با عمل ورز دادن می باشد. غلتک های چرخ لاستیکی سبک برای متراکم کردن و کوبیدن خاکهای ماسه ای، رسها، لای های یا مخلوطی از آنها بکار می روند. غلتک چرخ لاستیکی سبک خاک را تا ضخامت 20 سانتی متر و غلتک چرخ لاستیکی سنگین خاک را تا ضخامت 60 سانتی متر متراکم می کند.

انواع قیر :
قیر یا بصورت طبیعی از معادن قیر استخراج می شود یا از پسمانده تبخیر نفت خام بدست می آید. قیر طبیعییا در سنگهای قیر یافت می شود و یا از دریاچه های قیر بدست می آید. قیر طبیعی در اثر تبخیر روغن های سبک و نفت خامی که از منابع نت زیرزمینی به طرف بالا نفوذ می کند و در مجاورت هوا و تابش آفتاب قرار می گیرد بوجود می آید.

انواع قیر نفتی :


قیر خالص : قیر های نفتی خالص از پسمانده پالایش نفت خام در برجهای تقطیر بدست می آید. در حین تقطیر نفت خام روغن های سبک تر در درجه حرارت پایین تر تبخیر شده و با بالا رفتن درجه حرارت روغن های سنگین تر از ان جدا می شوند. آنچه که در این برجها باقی می ماند، قیر خالص می باشد.

قیر های دمیده: این نوع قیر ها از دمیدن هوای داغ به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه بدست می آید. قیرهای دمیده حساسیت کمتر نسبت به تغییرات درجه حرارت دارند. لذا در حرارت های بالاتر خیلی بهتر است قیر اولیه حلات سخت خود را حفظ می کنند. در راه سازی از قیر های دمیده برای پر کردن ترک های رو سازی و همچنین حفرات و فضاهای خالی زیر دالهای بتنی استفاده می شوند.

قیر های محلول : قیر محلول یا قیر مخلوط از حل کردن قیر های خالص در روغنهای نفتی نظیر بنزین،نفت،گاز یا نفت کوره بدست می آید. هر اندازه تعداد روغن های نفتی در قیر محلول بیشتر باشد، روانی آن بیشتر و کند روانی آن کمتر خواهد بود. نوع روغن نفتی مورد استفاده در قیر های محلول در سرعت گرفتن آنها تأثیر دارد. اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود،قیر مایع بدست آمده را قیر تند گیر گویند و اگر از نفت برای حل کردن قیر خالص استفاده شود قیر مایع حاصل را کند گیر گویند. هرگاه از روغن های سنگین تر نظیر نفت گاز یا نفت کوره استفاده شود، در محلول حاصل قیر دیر گیر گفته می شود.

آزمایشات قیر :
آزمایش درجه نفوذ : این آزمایش برای تعیین سختی نسبی قیر های خالص و قیر های دمیده بکار می رود. طبق تعریف درجه نفوذ یک قیر مقدار طولی بر حسب دهم میلیمتر است که سوزن استانداردی با شکل معین در مدت 5 ثانیه تحت اثر وزنه 10 گرمی در قیر مورد آزمایش که درجه حرارت آن 25 درجه سانتیگرا د است فرو رود. درجه نفوذ کمتر نشاندهنده سخت تر بودن قیر و درجه نفوذ بیشتر نشان دهنده نرم تر بودن قیر است.

آزمایش کند روانی : این آزمایش برای تعیین خاصیت روانی قیر ها در درجه حرارت های بالا صورت می گیرد.

آزمایش درجه اشتعال : درجه اشتعال قیر ها درجه حرارتی است که وقتی گرمای قیر به آن درجه می رسد با نزدیک کردن شعله ای به سطح آزاد قیرسطح آن آتش می گیرد. انجام این آزمایش از آن جهت مهم است که با تعیین درجه اشتعال یک قیر حداکثر درجه حرارتی را که در آن می توان قیر را بدون خطر آتش سوزی کرد بدست می آید.

آزمایش تعیین درجه نرمی قیر : بمنظور مقایسه حساسیت قیر ها نسبت به تغییرات درجه حرارت آزمایش تعیین درجه نرمی انجام می شود.

انتخاب نوع قیر برای مصارف روسازی :
اگر درجه حرارت متوسط سالیانه منطقه ای زیاد باشد باید از قیر کند روان تری برای ساختن روسازی آسفالت استفاده کرد. هر اندازه تعداد و وزن وسایل نقلیه بیشتر باشد باید از قیر کند روان تری برای ساختن مخلوط های قیری استفاده کرد. هر اندازه تخلخل سطح بیشتر باشد باید از قیر محلول کند روانتری استفاده کرد. بهتر است در مناطق آب و هوای سرد و خشک از قیرهای محلول و در آب و هوای مرطوب با مصالح سنگی مرطوب از امولسیون قیر استفاده کرد. از مخلوط کردن قیر در آب به کمک یک ماده امولسیون ساز، امولسیون قیر بدست می آید.

آسفالت :
مخلوط های قیری که به نام آسفالت موسومند از اختلاط قیر و مصالح سنگی بوجود می آیند. آسفالت ها انواع مختلفی دارند و از آنها برای ساختن لایه های رویه اساس و زیر اساس و روسازی راهها استفاده می شود. بطور کلی به دو قسمت تقسیم می شوند:آسفالت های سرد و آسفالت های گرم

-آسفالت سرد : به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر محلول یا قیر خالص اطلاق می شود. که اختلاط مصالح آن در درجه حرارت محیط صورت می گیرد. در بعضی مواقع ممکن است فقط نیاز به گرم کردن قیر باشد ولی مصالح حرارت داده نمی شود. این نوع آسفالت یک لایه نازک رویه آسفالتی است که برای راههای فرعی و راههای اصلی و خیابان ها که میزان تردد در آنها کم است به کار می رود. مصالح سنگی به کار رفته بایستی تمیز، سخت و بادوام بوده و از شن و ماسه شکسته یا سنگهای کوهی تهیه شود. طبق آیین نامه بایستی اندازه دانه های بزرگتر مصالح حداکثر 12 میلیمتر باشد چون در غیر این صورت سطح آسفالت بیشتر از حد زبر شده و در اثر تردد وسایل نقلیه سر و صدای زیادی ایجاد می شود.
قیر مناسب برای تهیه آسفالت سرد قیر های خالص با درجه نفوذ زیاد قیر های محلول و امولسیون قیر می باشد. آسفالت های سرد شامل 3 نوع می باشند:آسفالت سرد پیش اندود و آسفالت سرد پرودمیکس

-آسفالت گرم : ترکیبی است از مصالح سنگی مرغوب خوب دانه بندی شده با حداقل فضای خالی و قیر خالصی که سطح دانه ها را اندود کرده و آنها را به یکدیگر چسبانده است. آسفالت گرم در کارخانه و در دمای 80 تا 170 درجه سانتیگراد تهیه شده و در همین درجه حرارت در سطح راه پخش و کوبیده می شود. مصالح سنگ بتن آسفالتی شامل مصالح ریز دانه، درشت دانه و گرد سنگ ( فیلر) می باشند.
گرد سنگ یا فیلر به مصالحی اطلاق می شود که از الک نمره 200 عبور کرده و حداکثر قطر آن کوچکتر از 09/0 میلیمتر می باشد. مهمترین نقش فیلر در بتن آسفالتی این است که سبب افزایش عمق روسازی و ازدیاد مقاومت آن در برابر تأثیر های آب بر افزایش قدرت باربری، کاهش تغییر شکل بتنی، افزایش مقاومت فشاری و برشی لایه می شود.
قیر مصرفی در بتن آسفالتی باید از نوع قیر خالص با درجه نفوذ بالا باشد که از تقطیر مستقیم مواد نفتی حاصل می شود. بطور کلی قیر با درجه نفوذ کمتر برای محورهایی با ترافیک سنگین و آب و هوای گرم و خشک و قیر با درجه نفوذ بیشتر برای ترافیک سبک با آب و هوای سرد توصیه می شود.
افزایش استقامت بتن آسفالتی با افزایش نسبت درصد قیر مصرفی تا رسیدن استقامت به یک مقدار حداکثر ادامه یافته و پس از آن با افزایش قیر از استقامت بتن آسفالتی بشدت کاسته می شود.

اجرای یک لایه بتن آسفالتی یا آسفالت گرم شامل مراحل زیر است:

آماده کردن سطح راه : لایه آسفالتی ممکن است بر رویه یک لایه آسفالتی یا بتنی و یا یک لایه غیر آسفالتی مانند قشر های شنی ساخته شود. در این حالت باید بستر کار از هر گونه مواد خارجی مانند گل و لای و گرد و خاک پاک شده و سطح راه عاری از مصالح شل و کنده شده باشد.

اندود نفوذی یا پرمیکت : در مواردی که لایه بتن آسفالتی بر روی یک لایه غیر آسفالتی ساخته می شود،باید سطح غیر آسفالتی موجود قبل از اجرای لایه بتن آسفالتی قیر پاشی شود. این قشر نازک قیر به نام اندود نفوذی یا پرمیکت معروف است.
میزان قیر مصرفی با توجه به تخلخل قشر اساس بین 8/0 تا 2 کیلوگرم در مترمربع تاخیر می کند. اجرای اندود نفوذی باید در مواقعی انجام شود که هوا بارانی و مه آلود نبوده و سطح راه خشک و دارای رطوبت جزیی باشد.

اندود سطحی یا تک کت : لایه نازک از امولسیون قیری یا قیر خالص با درجه نفوذی زیاد یا قیر تندگیر که بین دو لایه رویه یا توپکا و لایه آستر یا بیندر قرار گرفته تا دو لایه آسفالتی به خوبی به یکدیگر بچسبد که به آن اندود سطحی یا تک کت گفته می شود. مقدار این اندود همواره بین 2/0 تا 6/0 کیلوگرم در متر مربع متغیر می باشد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
باغ و باغچه

باغ و باغچه

شايد محوطه سازي در نگاه اول كار دشواري به نظر برسد، اما اگر نمي خواهيد براي اين كار هزينه هاي گزافي پرداخت كنيد، بهتر است به چشم يك تفريح جالب و جذاب به آن نگاه كنيد.
اغلب مردم تصور مي كنند كه پرورش گل و گياه يك نوع سرگرمي براي وقت گذراندن است و مي توان انجام آن را به دوره هاي كهنسالي موكول كرد؛ اما باغباني يكي از پربار ترين، نيرو بخش ترين، و در عين حال آرام بخش ترين سرگرمي هايي است كه براي تمام افراد و در تمام سنين مفيد مي باشد.
باغباني يكي از معدود فعاليت هايي است كه نه تنها از انجام آن لذت مي بريد، بلكه گاهي اوقات مي توانيد نتيجه كارتان را هم بخوريد؛ صرف وقت با گل ها و گياهان رازهاي بيشماري از طبيعت را در جلوي چشمان شما باز مي كند و با رشد گياه متوجه عرصه هاي مختلف زندگي شده و به عجايب زيادي در طبيعت پي خواهيم برد.

فوايد باغباني در محوطه ساختمان

از فوايد اين كار هر چه بگوييم كم گفتيم. مهمترين نكته اينكه نيازمند كار بدني بالايي مي باشد. شخم زدن، كندن، آب دادن، حرس كردن، سمپاشي، و اسپري مواد غذايي به گياه همه نيازمند فعاليت فيزيكي بالايي مي باشند.
انجام امور فوق به صورت خودكار به شما كمك مي كند كه ميزان اضافه كالري هاي انباشته شده در بدن خود را بسوزانيد.
از اين گذشته كار كردن در ميان گل ها و گياهان حس خوبي را به شما القا مي كند و مي توانيد تمام استرس و فشار حاكم بر بدن خود را بيرون بريزيد. به خاطر داشته باشيد كه تكنيك تخليه استرس كاملاً مجاني است و خيلي مفيد تر از چرخ زدن در اينترنت و يا بازي هاي كامپيوتري است.
با گل ها سكون و آرامش را تجربه مي كنيد و در نظر اطرافيان فردي مهربانتر دلپذيرتر و دوست داشتني تر جلوه مي كنيد.
از اين گذشته وقتي زحمات شما به بار بنشيند، شاهد زيبايي محوطه بيروني خانه خود مي شويد و از اين امر بيش از پيش لذت خواهيد برد.


كجا باغباني كنيم؟
براي محوطه سازي هر چقدر فضاي بزرگتري در اختيار داشته باشيد نتيجه كار جذابتر مي شود، اما فعلاً براي شروع حياط خانه بهترين گزينه است، اما اگر منزل مسكوني شما آپارتماني است و دسترسي شخصي به حياط امكانپذير نمي باشد، مي توانيد اين كار را در بالكن، تراس، و يا پاسيو نيز انجام بدهيد.


از كجا شروع كنيم؟
حتي اگر هيچ چيز هم از باغباني نمي دانيد اصلاً نگران نباشيد، براي شروع فقط بايد انگيزه و اشتياق داشته باشيد.
با اين دو ويژگي در حقيقت شما نيمي از راه را پيموده ايد. براي آموزش نكات اوليه چند تا آخر هفته به مناطق پرورش گل و گياه برويد و اطلاعاتي در اين زمينه بدست آوريد.
همچنين پيشنهاد مي كنيم كه به كتابخانه برويد چند كتاب در مورد باغباني تهيه كرده و مطالعه نماييد. وقتي با الفباي اين بازي آشنا شديد، به همراه وسايل و ملزومات اوليه وارد باغچه شويد.
طبيعت به شما كمك مي كند كه به بازي ادامه دهيد و رازهاي بيشماري را برايتان باز مي كند. با تلاش و استمرار تبديل به يك باغبان حرفه اي خواهيد شد.

آبرساني

ترفندي نو و ساده براي آبرساني: اگر مي خواهيد آبياري باغچه راحت بشود و مدت زمان كمتري را به اين كار اختصاص دهيد، يك لوله PVC تهيه كنيد و در طول آن چند سوراخ دريل نماييد. سر آن را به شلنگ آب وصل كرده و در باغچه قرار دهيد تا عمل آبرساني به گياهان به شيوه اي كاملاً خودكار انجام پذيرد. دقت داشته باشيد كه لوله PVC را متناسب با طول باغچه انتخاب كنيد تا آب راحتي به تمام نقاط باغچه برسد.

يك نكته جالب
ته مانده چاي حاوي نيتروژن است و غذاي بسيار مفيدي براي گياهان به شمار مي رود؛ بنابراين دفعه آينده تفاله هاي چاي را به جاي سطل آشغال در داخل باغچه پراكنده سازيد و آنوقت متوجه مي شويد كه وقتي با خاك تركيب مي شوند چه منبع غني براي تغذيه گياهان خواهند بود.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مراقبت بهينه از باغ و باغچه

مراقبت بهينه از باغ و باغچه


كارهاي متفاوتي هست كه شما مي توانيد با انجام دادن هر يك نماي زيبايي به خانه خود بدهيد؛ اما يكي از ويژه ترين اين امور محوطه سازي و ايجاد يك فضاي سبز اختصاصي در منطقه ورودي خانه است.
اين كار نياز به صبر و حوصله فراوان دارد و از روز اول كه دانه اولين گياه را در خاك مي كاريد نبايد انتظار ديدن منظره يك جنگل انبوه را داشته باشيد.
شما زماني به يك اثر هنري تبديل مي شود كه از آن به خوبي مراقب كنيد. به اين منظور يك سري فاكتورهاي منحصر بفرد وجود دارد كه بخشي از آنها را در اين قسمت با شما در ميان مي گذاريم.

خاك مناسب
اولين مسئله براي رشد و پرورش گياهان مختلف وجود خاك حاصلخيز است. اگر شما خاك سالمي در اختيار داشته باشيد آنوقت گلها و گياهاني كه در آن پرورش مي دهيد نيز شاداب و زيبا خواهند بود. به همين دليل قبل از كاشت عمل كودرساني را انجام دهيد و پس از كاشت به صورت مرتب آب و مواد معدني را به خاك برسانيد.

رنگ گياهان
گل هايي با رنگ هاي درخشان و پررنگ هميشه جاذبه خاصي را به حياط و باغچه شما هديه مي دهند. به اين منظور مي توانيد از گل هاي متفاوتي استفاده كنيد.
البته هر گلي جاذبه و زيبايي خاص خود را دارد اما استفاده از گل هايي با رنگ بهتر مي تواند زيبايي حياط شما را دو چندان كند.
در اين ميان مي توان به اقاقيا، رز، محمدي و جربراهاي رنگارنگ اشاره كرد.

علف هرز
زمانيكه به خاك كود مي دهيد، بي شك بايد انتظار رويش علف هاي هرز را نيز داشته باشيد.
علف هاي هرز نه تنها چهره باغچه شما از زيبايي در مي آورند، بلكه به ساير گياهان و گل ها نيز آسيب وارد مي آورند.
به همين دليل اگر مي خواهيد باغچه زيبايي داشته باشيد حذف و از بين بردن آنها را فراموش نكنيد.


آفت
آفت ها هم به مراتب خطرناك تر از علف هاي هرز هستند و مي توانند در مدت زماني كمتر از يك هفته زحمات يكساله شما به هدر بدهند.
به همين دليل هميشه بايد مراقب حمله آفات به گياهان و گل هاي باغچه حياط خود باشيد.
شته، سوسك هاي گياهخوار، و ملخ از جمله زيان آور ترين حشرات هستند. در اين زمان بايد از انواع آفت كش هاي موجود در بازار استفاده كنيد.

گياهان چهار فصل
افزودن گياهاني كه در چهار فصل سال سبز هستند سبب مي شود كه باغچه شما حتي در پاييز و زمستان نيز جلوه باشكوهي داشته باشد.
بنابراين بدنسيت چند بوته از اين گياهان را تهيه نموده و در باغچه بكاريد تا بتوانيد در تمام فصول سال از سبزي آنها لذت ببريد.
مطمئن باشيد كه با رعايت نكات فوق الذكر باغچه شما براي مدت زمان زيادي سالم و شاداب باقي خواهد ماند.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
آماده سازی باغچه برای فصل سرما
پاييز مقدمه زيبايي است براي ورود به زمستان و هم چنين فرصت بسيار مناسبي براي آماده شدن براي ورود به فصلي سرد.اين گونه فكر نكنيد كه پاييز فصل اتمام رويش و سبزي گياهان است, بلكه به اين فكر كنيد كه پاييز فرصتي است كه باغچه زيباي خود را كه قصد دارد به خوابي طولاني برود براي رويش مجدد در فصل شكوفايي آماده سازيد. در حقيقت مي توان گفت پاييز شروعي است براي داشتن باغچه اي زيبا در بهار.
رسيدگي به باغچه در فصل پاييز از جهات مختلفي داراي اهميت است. از يك سو سبب مي شود كه باغچه شما اگرچه سرسبز و رنگارنگ نيست اما تميز و مرتب به نظر برسد و دليل ديگر كه جنبه بصري ندارد واما از اهميت زيادي برخوردار است اين است كه زمينه براي شكوفايي بهتر و زيبا تر شدن باغچه در بهار فراهم مي كند.

حرص كرن و پاكسازي

بيشتر آفت ها و بيماري ها از باقي ماندن قسمت هاي خراب و زائد گياه در زمستان بوجود مي آيد و در كل گياه و خاك رخنه مي كند و آن ها را بيمار مي كند.زيرا در زمستان فرصت خوبي براي آفات و بيماري ها فراهم مي شود تا در قسمت هاي ديگر انتشار يابند.بنابراين براي آماده كردن باغچه براي فصا سرد اولين و مهم ترين مرحله حرص كردن گياهان و حذف قسمت هاي مرده و بيمار از گياه است اين كار هم به سالم سازي و هم به زيب سازي باغچه مي تواند كمك كند.
در اين قسمت ليستي از كارهايي كه براي تميز كردن باغچه لازم است انجام دهيد آورده شده است:
هرس كردن و قطع مقداري از شاخه هاي كهنه درختان و گياهان ديگر كه داراي ريشه هاي زنده هستند و قرار است كه در بهار بار ديگر سبز و گكوفا شوند.
حذف كامل گياهان و سبزي جاتي كه عمرشان تنها يك سال است و در سال بعد ديگر سبز و زنده نخواهند شد. اين نوع گياهان را بايد به طور كامل و از ريشه از خاك در آوريد تا مواد غذايي خاك را بي دليل مصرف نكنند.
برگ هاي مريض را بكنيد و علف هاي هرز را با دست كاملا از ريشه بيرون آوريد.
پس از اتمام پروژه پاكسازي و مرتب كردن شاخه ها و پس از اينكه از نبودن قسمت هاي مريض و مرده اطمينان حاصل كرديد باغچه را با مواد و كود هاي مغذي و سالم تغذيه كنيد.

حفاظت و آماده سازي:
ابتدا ار باغچه تعدادي عكس بگيريد و از شرايط فعلي آن يادداشت بردازيد.اين كار به شما كمك مي كند تا سال بعد با تماشاي عكس ببينيد و مقايسه آن با باغچه فعلي در يابيد كه كدام يك از گياهان در بهار سبز نشده اند و در پاييز سال بعد بايد حرص يا كلا حذف شوند.
گياهان و گلدان ها را براي ورود به زمستان آماده كنيد. اكثر گلدان ها در زمستان در اثر سرما ترك مي خورند.براي جلوگيري از يخ زدگي گياهان و ترك خوردن گلدان ها, روي آن ها را كاملا با چند لايه نايلون بپوشانيد.هم چنين از آن جايي كه در پاييز و زمستان رويش گياهان متوقف مي شود از آبياري و كوددهي زياد به گياهان خودداري كنيد.
پاييز زمان بسيار مناسبي است براي اينكه در مورد خاك باغچه خود اطلاعاتي بدست آوربد و از وضعيت و سلامت آن با خبر شويد.خاك باغچه را تست و آناليز كنيد و در صورتي كه تقص و كمبودي داشت آن را جبران كنيد و آن را براي داشتن يك باغچه سرحال و شاداب در بهار آماده كنيد.
خاك را با مواد طبيعي و سالم تغذيه و ترميم كنيد.چنانچه در پاييز اين مواد را به خاك اضافه كنيد فرصت كافي وجود دارد تا مواد كاملا در خاك نفوذ كنند و تا بهار خاك بخوبي آماده و تقويت مي شود.خالص بودن و سالم بودن مواد و كود هاي استفاده شده بسيار مهم است و بر كيفيت خاك تاثير زيادي دارد.
حفاظت از درختان و درختچه از آفات. پاییز زمان بسيار مناسبي برای حفاظت از درختان و درختچه از آفات بالقوه اي است كه ممكن است در اوايل بهار فعال شوند ، معمولا براي اين كار از مواد حشره کش مخصوص و تزريق آن در خاك استفاده مي شود.اين ماده توسط ریشه گرفته مي شود و تاثير آن براي ماه ها باقي مي ماند. این یک راه آسان و سازگاری با محیط زیست برای کنترل برخی از آفات در تمام طول سال است به خصوص در اوایل بهار.

كاشت براي فصول بعد:
پاييز هم چنين زمان مناسبي براي كاشت برخي درختان و درختچه هاست. درست است كه هوا سرد است اما فراموش نكتيد كه خاك گرم است و توانايي جاي دادن برخي از گياهان را در خود دارد. با كمي تحقيق گياهاني كه كاشت آن ها در پاييز توصيه مي شود را بشناسيد و به كاشت آن ها بپردازيد.
ر اين صورت همانگونه كه باغچه خود را براي آرميدن در بسترخواب زمستاني آماده مي كنيد در عين حال آن را براي ورود به فصل بهار ي زيبا نيز مهيا مي سازيد.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سایه و نور برای گیاهان

سایه و نور برای گیاهان



انتخاب گياهي كه با شرايط و ويژگي هاي نور محيط مورد نظر براي كاشت سازگار باشد را مي توان به عنوان يكي از رموز موفقيت يك باغبان در باغباني و كاشت گياه دانست.
كاشت گياهاني كه دوستدار سايه هستند در قسمت آفتاب گير و گرم و هم چنين كاشت گياهان دوستدار نور در قسمت هاي بي نور و سايه دار از جمله اساسي ترين اشتباهاتي است كه باغبانان تازه كار مرتكب آن مي شوند،
اما اگر شما هم قصد كاشت گياه در باغچه خانه را داريد و در اين خصوص تجربه و اطلاعات كافي نداريد، نگران نباشيد زيرا گياهاني وجود دارند كه با تمامي شرايط مي توانند خود را هماهنگ سازند.
شما به عنوان يك باغبان در وهله اول بايد به خوبي از شرايط باغچه خود باخبر باشيد و بدانيد كه نورگيري باغچه شما به چه نحو است و در طول روز نور خورشيد چگونه مي تابد و نحوه تابش آن در طول روز و همچنين در فصول مختلف چگونه تغيير مي كند.
براي مثال قسمت جنوب شرقي باغچه شما ممكن است در طول زمستان دائماً سايه باشد، همين قسمت مي تواند در يك عصر تابستاني ميزبان نور خورشيد رو به غروب باشد
مشاهده دقيق و مستمر يكي از مهم ترين روش ها براي شناخت باغچه و آشنا شدن با آن است. يك باغبان خوب بايد در بخش هاي مختلف روز باغچه خود را نگاه كند تا ببينيد وضعيت نور و سايه در باغچه به چه نحو است. بنابراين با بودن در داخل خانه نخواهيد توانست باغبان كارامدي براي باغچه خانه خود باشيد.
هم چنين بايد باغچه خود را طوري طراحي و باغباني كنيد كه با گذشت زمان و تغيير شرايط نيز باغچه و گياهان موجود در آن بتوانند خود را تطبيق دهند.
همانطور كه گفته شد گياهان مختلف به شرايط نور متفاوتي نياز دارند و براي مثال گياهاني كه نياز به نور خورشيد دارند اگر در قسمت سايه كاشته شوند، بسيار ضعيف و زرد و با برگ هاي تنك و كم پشت رشد مي كنند و هم چنين اگر گياهان سازگار با سايه را در قسمت آفتابگير بكاريد همواره برگ هاي پژمرده و سوخته خواهند داشت، بنابراين بايد گياهان سازگار با نور را دقيقا در معرض نور خورشيد بكاريد و در قسمتي كه سايه آن ها تشكيل مي شود به كاشت گياهان سازگار با سايه بپردازيد.
متاسفانه برچسب هايي كه به گياهان در گلخانه نصب شده است داراي اطلاعات كم و اندكي در خصوص آن گياه است، بنابراين با مطالعه آن ها نمي توانيد تمام اطلاعات ضروري را دريافت كنيد به همين دليل توصيه مي كنيم كه ابتدا شرايط و وضعيت باغچه خود را به طور دقيق بررسي كنيد و با آن آشنا شويد سپس كمي در خصوص گياهان مختلف مطالعه كنيد يا در اينترنت به جستجو بپردازيد تا مناسب ترين گياهان را براي باغچه خود بشناسيد و اقدام به خريد آن ها نماييد.

مفاهيم برخي از مهم ترين اصطلاحاتي كه ممكن است در مطالعات و جستجوها با آن ها برخورد كنيد به شرح زير است:

نور كامل / خورشید: بدان معنی است که گياه به نور مستقیم خورشید در قسمت زيادي از روز (در حدود پنج ساعت یا بیشتر) نیازدارد.


نيمه خورشید ؛ نیمه سایه ؛ قسمتي نور يا قسمتي سايه: بدان معنی است که گیاه می تواند در نيمي از روز از نورخورشيد استفاده كند و بقیه روز را نيز مي تواند در سایه سپري كند.


آفتاب صبح :بدان معنی است که گياه تنها به آفتاب هنگام طلوع خورشيد نياز دارد و آفتاب در ظهر و عصر نبايد به آن بخورد.
سایه کامل / سایه :بدان معنی است كه گياه بايد در قستي كه سايه گير است و نور ورشيد به آنجا راه نمي يابد كاشته شود.


سایه نور:
به معنی اي است كه نبايد گياه در معرض مستقیم خورشید قرار گيرد بلكه مقداري نور خوشيد بايد به صورت متمايل به آن منعكس شده و با ملايمت به آن بتايد، اما به طور كلي به مقدار زیادی نور نياز ندارد.


آفتاب یا سایه :
بدین معنی است که گیاه در هر دو شرايط آفتابی و یا سایه دار رشد مي کند.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
كاشت گياه در باغچه

كاشت گياه در باغچه



قبل از خريد گياه هان براي كاشت در باغچه مواردي وجود دارد كه بايد مد نظر قرار داده شود براي مثال بايد محل قرار گيري آن ها در باغچه , ميزان رشد ان ها و هم چنين ميزان نياز آن ها به نور براي رشد را تعيين كنيد و سپس به خريد گياه مناسب براي باغچه بپردازيد.

كاشت گياهان به صورت گروهي
بهتر و زيبا تر است كه براي باغچه خود از انواع محدود تري گياه اما از هركدام از آنها به خصوص از انواع كوچك تر در تعداد بيشتري به صورت گروهي استفاده كنيد.
اگر به طبيعت بكر برويد و در ان به خوبي دقت كنيد خواهيد ديد كه چنين حالتي را در طبيعت نيز وجود دارد و تمام گياهان ظريف به صورت گروهي و در تعداد زياد كنار هم روييده اند.
بنابراين طبيعت بكر مي تواند بهترين الهام دهنده به شما براي طراحي دكوراسيون باغچه تان باشند.


سايز نهايي گياهان
يكي ديگر از مهم ترين نكاتي كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه هر گياه حداكثر تا چه اندازه اي رشد مي كند. زيرا طبق همين ويژگي گياهان بايد درخصوص جاي قرار گيري آن در باغچه تصميم بگيريد. فراموش نكنيد كه شما بايد با يك نگاه تمام گياهان موجود در باغچه را ببينيد بنابراين گياهي نبايد جلوه گياه ديگر را مسدود كند و جلوي ديد آنرا بگيرد و هم چنين گياه بلند تر نبايد جايي كاشته شود كه راه رسيدن نور به گياه كوتاه تر را بگيرد.
بهترين حالت براي كاشت گياهان اين است كه گياهان بلندتر در عقب و گياهان كوتاه تر در جلوي باغچه كاشته شوند.
قبل از كاشت نهايي گياهان در باغچه و انتقال آنها از گلدان به باغچه ابتدا گلدان هاي گياهان را كنار هم قرار دهيد و چند بار آن ها را جابجا كنيد تا ايده خوبي به ذهنتان برسد و مناسب ترين حالت را برگزينيد.
ضمنا توجه كنيد كه به جز حالات رسمي و خاص گياهان نبايد در خطوط منظم و راست كاشته شوند. هم چنين تعداد گياهان در يك گروه بهتر از يك عدد فرد باشد زيرا در اين صورت جلوه كار زيباتر بوجود مي ايد تا زماني كه تعداد گياهان در يك گروه زوج باشد.
اطمينان حاصل كنيد كه تركيب زيبايي ازگياهان با رنگ ها و بافت هاي متنوع را كنار هم قرار داده ايد.

رنگ گل ها
رنگ هاي گل و گياهاني كه در باغچه مي كاريد رنگ آميزي دكوراسيون باغچه شما را تشكيل مي دهند. بنابراين بدون فرم و طرح قبلي اقدام به كاشت گل و گياهان بدون توجه به رنگ ان ها نكنيد زيرا ممكن است در نهايت نتيجه اي به كه دست مي آيد راضي كننده نباشد.
در رنگ نهايي باغچه شما بايد هماهنگي و هم خواني وجود داشته باشد و رنگ هاي مختلف روي اصول كنار هم قرار گيرند از اين روي در خصوص اينكه چه رنگ گلي كجا و در كنار چه رنگي كاشته شود به خوبي فكر كنيد.​
 

DDDIQ

مدیر ارشد
ترفندهای محوطه سازی

ترفندهای محوطه سازی

ترفندهای محوطه سازی در طراحی فضای سبز
 

پیوست ها

  • ترفندهای محوطه &#1.pdf
    152.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
کاربرد آب در فضای سبز

کاربرد آب در فضای سبز

کاربرد آب در فضای سبز به عنوان عنصر طراحی

چکیده
آب از نظر روانی بعنوان عنصری زندگی بخش باعث جذب انسان می گردد،صدای آرام آب ایجاد آرامش می نماید و از جریانهای تند آب و آبشارها برای صداهای ناموزون و ناخوشایند استفاده می ایجاد خط ،(Focal point) گردد در یک طرح فضای سبز آب معمو لاً بعنوان یک نقطه تأکید وارد می گردد. (line)
از نظر کاربرد ، آب ها به دودسته آبهای راکد و روان تقسیم می شوند کاربرد آبهای راکد براساس نوع ظرف ، رنگ آب متفاوت است.
آبهای روان به صورت آبهای آبشاری و فورانی دیده می شوند ا ثرات آبهای آبشاری برحسب صفحه ، (Full sheet) سرعت جریان و میزان شیب بصورتهای مختلف از آن جمله صفحه کامل استخرهای پله أی ،(Broken sheet) یا صفحه شکسته ، (interrupted sheet) منقطع (turbulent نهرهای خروشان ،(Quiet stream) نهرهای آرام ، (Steppedpools) تقسیم می گردند. stream)(clear نیز به شکلهای متفاوت از آن جمله ستونی (spouting water) آبهای فورانی و غیره دسته بندی می گردند. column) در این مقاله سعی می شود با بیان روشهایی چند از کاربری آب بعنوان عنصر طراحی مروری بر
بینشهای گرانقدر گذشتگانمان داشته باش یم.سپس بر اثرات مختلف آب و کاربردهای کنونی آن
پرداخته می شود.
 

پیوست ها

  • کاربرد آب در فضا&#.pdf
    140.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
طراحی کاشت در محوطه سازی

طراحی کاشت در محوطه سازی

برگرفته از وبلاگ مهندسی فضای سبز براساس جزوه های درسی دکتر لقایی و دکتر کافی




محوطه یک ساختمان به عنوان اولین فضایی که بازدید کننده درآن قدم می نهد از اهمیت بسزایی برخوردار است . خواه این ساختمان یک مدرسه باشد یا یک بیمارستان یا حتی فضای یک منزل مسکونی .فردی که برای اولین بار وارد مکان می شود با هر نگاه درباره محیط اطراف خود قضاوت میکند .
گیاهان درمحوطه جایگاه ویژه ای دارند ومهمترین عنصر بکار رفته در محیط می باشند. بنابرین کاشت و جانمایی گیاهان در محیط عملی است که طراح باید با دقت و تخصص انجام دهد .


تعریف طراحی کاشت
عبارت است از یک فرایند، یک هنر و در نهایت یک علم . فرایند کاشت گیاهان در محیط از یک مفهوم انتزاعی در ذهن طراح شروع شده و پس از ترکیب با نیازهای محیطی و موقعیت مکانی در نهایت به یک طرح کشت مناسب می انجامد. از آنجا که در طراحی کاشت گیاهان سه اصل زیبایی ، عملکرد و اجرا و نگهداری مناسبی باید مد نظر قرار گیرد، می توان آنرا ترکیبی از علم و هنر طراح نیز دانست.


اصول طراحی کاشت
برای کاشت گیاهان از متد های مختلفی می توان تبعیت کرد . طراح محیط از یک سو باید باخصوصیات اقلیمی و محیط زیستی منطقه از قبیل خاک و هیدرولژی و دما و بارش آشنا باشد و از سوی دیگر با خصوصیات فیزیولژیکی گیاهان مختلف تا بتواند بهترین گیاهان مناسب آن منطقه را بیابد .
از سوی دیگر طراح کاشت باید با بکار بردن اصول زیبایی شناسی و قواعد فرم و بافت ورنگ ترکیب مناسبی ایجاد نماید که علاوه بر گیاهشناسی صحیح زیبا و دلپذیر باشد .


بطور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه سازی درنظر گرفت:



1- اصل گزینش و نوع فضای سبز
اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است . اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می تواند عملکرد محوطه ، اقلیم منطقه، فرهنگ و... باشد ؛ انتخاب نماید . به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک ( informal )را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می نماید.



2- اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان
گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گلها و گیاهان پوششی . اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود. با شیوه هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .



3- اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری
گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می رود . و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم .به عنوان مثال می توان در محوطه سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود . ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می سازدو جلوه اثر را می زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند تر و با ابهت تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت .بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.



4-اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت
بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
- از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گلها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
- قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه


5- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی
در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.



6- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط
باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدوربپوشانند.



7- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط
مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند . یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند .ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.
از دیگر اصولی که می توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:
- طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
- بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
- تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
- بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
- بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکها
- عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
- بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
- توجه به منظره چهار فصل محوطه
- تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها



مراحل طراحی کاشت
می توان برای فرایند طراحی کاشت گیاهان در محوطه 8 مرحله در نظر گرفت
مرحله اول . بررسی و سنجش سوابق تاریخی منطقه
باغسازی هر کشور در هر دوره تاریخی متاثر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است . این امر در جزییات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است . می توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اششتباهات فاحش پیشگیریکرد . اشتباهاتی مانند کاشت افرای ژاپنی در محوطه هایی که سابقا باغ ایرانی بوده و احتیاج به باز زنده سازی دارد.
مرحله دوم : تجزیه و تحلیلی محیطی
اولین بار که برای بازدید محوطه مورد نظر برای طراحی می روید اظهار نظر در مورد طرح و گیاهان کار دشواری است . اما با یک نگاه عمیق به محوطه های کاشته شده مجاور منطقه می توان گیاهان مناسب برای محیط را به آسانی شناسایی کرد . اینکه در محوطه اطراف چه گیاهانی بکار فته و استفاده ازکدام گیاه موفقیت امیز بوده بسیار مهم می باشد . تجزیه و تحلیل سایت خود عنوان مقاله ای است که پیشتر در باره آن بحث شده .
مرحله سوم : انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیلها
گول اولین طرح و برداشت خود را خوردن اشتباهی است که انسان در بیشتر مراحل زندی خود انجام میدهد. اولین برنامه و ایده لزوما بهترین نیست . بهتر است چند طرح در نظر گرفته شود و از میان انها بهترین انتخاب گردد.
مرحله چهارم : پرورش یکی از ایده ها و آفرینش یک طرح کامل
مرحله پنجم : ترکیب بندی کلیه عناصر و ایجاد وحدت در تمام اجزای مصنوع و نامصنوع در طراحی کاشت
مرحله ششم: توسعه و گسترش بستر گیاهی
مرحله هفتم :کاشت گیاهان و اجرای عناصر باغ
مرحله نهایی : نگهداری منظر
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزوه ای برای درس محوطه سازی
 

پیوست ها

  • mohavatesazi.pdf
    209.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • ghir va asfalt.zip
    297.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
تراس بندی و کار در شیب و دیوارهای نگهدارنده ( Retaining Wall) در طراحی فضای سبز

تراس بندی و کار در شیب و دیوارهای نگهدارنده ( Retaining Wall) در طراحی فضای سبز

گاه پستی و بلندی موجود زمین ما را ناچار به تراس بندی فضای سبز می کند و گاه مفهوم اصلی طرح و کاربرد تفاوت در ارتفاعات از سوی طراح به زمین مورد نظر تحمیل می شود.
در حالت اول مانند هنگامی که بر روی یک تپه یا شیب بیش از ۴۰ ٪ فضای سبز اجرا می کنیمُ کاشت گیاهان بر روی شیب زیاد می تواند باعث شسته شدن خاک و سختی نگهداری گردد. مثلا چمن زنها در شیب زیاد ممکن است چپ شوند و نیز آب بر روی شیب حرکت کرده و مقدار کافی از آن جذب نگردد. در چنین مواردی استفاده از تراس بندی با استفاده از دیوارهای نگهدارنده ( Retaining Wall ) ضرورت می یابد.برای مثال در شکل یک می توانید ببینید که به علت تمایل به حفظ نخلهای موجود و ارتفاع آنها نسبت به خیابان ناچار به استفاده از دیوار نگهدار شده ام.

گاهی نیز طراح می خواهد از اختلاف ارتفاع بعنوان یک عنصر زینتی استفاده کند ( شکل یک - کاربرد زینتی تراس بندی در پارک الممزر دبی)




و یا بنا به محدودیت های دیگر مثل کوچک بودن قطعه فضای سبز تراس بندی به طرف بالا یا بر عکس به طرف پایین را به عنوان یک ابزار طراحی به کار می گیرد. در شکل ۳ بنده مجبور شدم با توجه به کوچک بودن قطعه از تقسیم فضای سبز به ارتفاعات استفاده کنم و محل نشستن را زیر ارتفاع موجود بسازم و مشاهده می کنید که دیوار نگهدار این کار را برای من انجام داد.






دیوارهای نگهدارنده انواع مختلفی دارند که در مطلب بعدی به برخی توضیحات و نقشه اجرایی می پردازیم


منبع: وبلاگ طراحی فضای سبز
 

DDDIQ

مدیر ارشد
نقشه اجرایی دیوارهای نگهدار در طراحی فضای سبز و تراس بندی و محل بازی کودکان

نقشه اجرایی دیوارهای نگهدار در طراحی فضای سبز و تراس بندی و محل بازی کودکان

قبل از پرداختن به نقشه های اجرایی مطلبی را اضافه کنم و آن استفاده از دیوارهای نگهدار در حاشیه سازی محل بازی کودکان است. چنین دیواره ای علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر برای محل بازی کودکان می تواند به عنوان نیمکت برای نشستن والدین مورد استفاده قرار بگیرد که این صرفه جویی در هزینه می شود.
در چنین حالتی پهنای دیوار نگهدارنده را ۵۰-۶۰ سانتی متر بگیرید و روی آن را بر حسب بودجه با بلوکهای سیمانی یا سنگ طبیعی بپوشانید. همینطور که می دانید به سنگ کاری بر روی یک دیوار copping و بر روی دیواره های آن cladding میگن.
لبه سنگ یا بلوک در جهت زمین بازی باید حتما پخ باشه برای ایمنی بچه ها. من اکثر اوقات زمین بازی بچه ها رو میگم حفاری کنن که ۵۰ سانتی متر پایین تر از ارتفاع موجود معابر پارک باشد و با یک شیب ( Ramp ) ورودی براش می سازم و اینجوری بچه ها احساس امنیت بیشتری می کنن و دیوار نگهدار اختلاف ارتفاع رو پر می کنه. حالا به یک نقشه دیوار نگهدار برای این منظور نگاه کنید:



و اما وقتی دیوار نگهدار برای تراس بندی به کار میره باید به مسایل سازه ایش توجه بیشتری کنید. اگر ارتفاع دیوار بیشتر از یک متر باشه حتما بسته به نوع خاک محل از انواع مهار برای نگه داشتنش استفاده میشه. در دیوارهای نگهدار بلند بهتره دیوار با یک زاویه ۵ ٪ به طرف عقب مایل باشه و این البته باعث زیبایی دیوار هم میشه. زیر سازی دیوار نگهدار رو دست کم نگیرید و اگر ریشه درختان ممکنه به دیوار فشار یا آسیب وارد کنه از یک لایه مرز زیستی (Bio-Barrier ) استفاده کنید که با استفاده از هورمون ریشه ها رو از دیوارتون فراری بده.
اینم نقشه همون دیواری که دیدید تو خیابون ساخته بودم از ناچاری


منبع: وبلاگ طراحی فضای سبز
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
استفاده از خاکپوش ( مالچ ) در طراحی فضای سبز

استفاده از خاکپوش ( مالچ ) در طراحی فضای سبز

در تاریخچه طراحی کلاسیک فضای سبز استفاده از خاکپوش چندان اهمیتی نداشته و تقریبا همه جای فضای سبز رو با گیاهان پر می کردند و از اینکه خاک در جاهایی دیده بشه چندان ابایی نداشتند. ولی در فضای سبز امروزی تلاش می کنند که حجم پوشش گیاهی رو اندکی کم کنند و این میتونه به این دلایل باشه:

  • پوشش گیاهی حساس و زنده بوده و کاشت آن عملیاتی مشکل است
  • با کمبود آب شیرین در جهان صرفه جویی در مصرف آب اهمیت روز افزون می یابد
  • هزینه های آبیاری و نگهداری از گیاهان زیاد است
  • گاه از خاکپوشها در زیر درختان و درختچه ها نیز استفاده می شود که علاوه بر افزودن زیبایی میزان تبخیر سطحی خاک را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردد.
به این دلیل نیاز به جایگزینی وجود دارد که زمین خالی نماند و این چیزی نیست بجز خاکپوش ( مالچ ).


مزایای کاربرد خاکپوش ( مالچ ) :

  • سهولت کاربرد و نصب آن
  • هزینه تقریبا برابر با هزینه گیاه کاری ولی با هزینه نگهداری کمتر از گیاه
  • عدم نیاز به آبیاری
  • ایجاد قابلیت طرح دهی به فضای سبز با توجه به تنوع رنگ و بافت آن
انواعی از خاکپوش و نکاتی در مورد کاربرد هر کدام:

  • قلوه سنگ ( Pebble ) که معمولا سنگهایی با قطر ۷-۱۰ سانتی متر و از سنگهای رودخانه ای مدور می باشد ولی اندازه ها و اشکال دیگر آن مانند قلوه سنگهای شکسته و گوشه دار نیز وجود دارند. قلوه سنگ یا بصورت خاکپوش و بدون سیمان برای پوشاندن زمین به کار می رود و یا با استفاده از ملاط نصب می گردد. ( تجربه : از کاربرد در زیر درخت برگ ریز خودداری کنید که نظافتش خیلی سخته )


  • ریگ ( Gravel ) که معمولا درا ندازه ای کوچکتر و معمولا ۱-۳ سانتی متر یافت می شود. گاهی از سنگ شکسته الک سه چهارم ( Crash ) هم می توانید بجای ریگ استفاده کنید. در رنگهای خاکستری و سفید معمولتر است ولی رنگهای سیاه و قهوه ای و زرد آن را هم می توان یافت. خلاصه بسته به آنچه در بازار یافت میشه همیشه مثل نقل و نبات نمونه های شسته شده گراول رو تو شیشه رو میز کارتون داشته باشید. ( تجربه : برای تمیز کردن آن از گرد و غبار و برگ درختان از دمنده ( blower ) استفاده کنید. تا حد امکان کاری کنید که آب آبیاری به قسمت خاکپوش شما نرسه )


  • خاکپوش ( مالچ ) چوب ( Wooden Mulch ) که معمولا از پوست و چوب پنبه درختان بویژه کاج تهیه می شود و اندازه های آن بین ۳-۱۰ سانتی متر است. قبلا همه انواع موجود آن رنگ قهوه ای طبیعی داشتند ولی امروزه انواع رنگ شده آن هم در رنگهای مختلف و با ۵ سال گارانتی ثبات رنگ یافت می شود و می شوانید با آنها روی زمین نقاشی کنید. ( تجربه : این نوع مالچ هر یکی دو سال یک بار باید عوض شه چون کاملا از قیافه میفته )


  • شیشه هم از انواع خاکپوشهای جدید است که معمولا بلورهای ۳-۶ سانتی متری آن را بدون رنگ یا در رنگهای مختلف به عنوان خاکپوش ( مالچ ) بکار می برند.


نحوه کاربرد خاکپوش :


  • خاکپوش را معمولا به صورت لایه ای به ضخامت ۱۰ سانتی متر روی زمین می گسترانند
  • از جئو تکس برای جدا کردن آن از زمین استفاده کنید چون در غیر این صورت بعئ از مدتی بوسیله خاک زیرین آلوده می شه و همچنین امکان استفاده مجدد از آن یا جابجایی آن از بین میره. ( تجربه : برخی از دوستان برای صرفه جویی بجای جئو تکس پلاستیک مشما زیر خاکپوش پهم می کنند که فکر زیاد خوبی میست چون علاوه بر اینکه به تدریج با اشعه ماورای بنفش پوسیده میشه جلوی نفوذ آب به خاک رو هم میگیره و آب در منطقه خاکپوشتون جمع میشه و رنگ خاکپوشتون رو هم خراب می کنه. لذا خساست نکنید )
  • از متراکم کردن زیر منطقه خاکپوش قافل نشید که بعدا ارتفاع اون دچار نا همگنی نشه
  • ارتفاع نهایی خاکپوشتون رو همیشه نسبت به جدول ۵ سانتی متر پایین تر بگیرید که در اثر باد و پا خوردن ریگ یا چوب از فضای سبز خارج نشه و معابر و خیابان رو آلوده نکنه
نکته : بعضی همکاران در ایران میگن اگه مثلا ریگ کار کنیم بچه ها میان ور می دارن پرتاب می کنن برا همدیگه. نظر شخصی من اینه که یکی از وظایف طراحی فضای سبز افزایش سطح فرهنگ شهروندی عمومی است و هر تغیری بهایی داره که باید پرداخته شه. لذا شما استفاده کنید و بگذارید بجه ها بر دارن و هی شما دوباره بریزید تا وقتی که اشباع شن. این نظر من بود و در مباحث مربوط به نقش آموزشی طراحی فضای سبز در آینده به آن می پردازیم حالا شما خود دانید.


امااااا . از کاربرد قلوه سنگ در شهرهایی که ما لُرها سکونت داریم بدون کاربرد ملاط جدا خودداری کنید وگرنه هرچه دیدید از چشم خودتون دیدید



این هم نقشه اجرایی کاربرد خاکپوش ( مالچ )





منبع: وبلاگ طراحی فضای سبز
 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویری از محوطه ســــازی

تصاویری از محوطه ســــازی

تصاویری از محوطه ســــازی :
 

پیوست ها

  • bigstockphoto_Tranquil_Garden__833329.jpg
    bigstockphoto_Tranquil_Garden__833329.jpg
    45.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • curb-appeal-1.jpg
    curb-appeal-1.jpg
    81.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 7-garden-gravel-steps.jpg
    7-garden-gravel-steps.jpg
    64.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1192826758b.jpg
    1192826758b.jpg
    57 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Patio-Garden.jpg
    Patio-Garden.jpg
    84.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Patio-Garden.jpg
    Patio-Garden.jpg
    84.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • minimalist-corner-garden-design-lighting.jpg
    minimalist-corner-garden-design-lighting.jpg
    51.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • landscape_design_6_lg.jpg
    landscape_design_6_lg.jpg
    65.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Natural-garden-green-grass-design.jpg
    Natural-garden-green-grass-design.jpg
    95.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • nw-design-backyard-l.227133745_std.jpg
    nw-design-backyard-l.227133745_std.jpg
    73.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • nw-design-backyard-l.227133745_std.jpg
    nw-design-backyard-l.227133745_std.jpg
    73.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • PAGE30_residential_landscape_installation.jpg
    PAGE30_residential_landscape_installation.jpg
    51.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • PAGE30_residential_landscape_installation.jpg
    PAGE30_residential_landscape_installation.jpg
    51.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • pagoda-garden-accessories-landscape-design-ideas.jpg
    pagoda-garden-accessories-landscape-design-ideas.jpg
    78.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • patio-landscape-design-ideas.jpg
    patio-landscape-design-ideas.jpg
    63.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • patio-pictures-raised-bed.jpg
    patio-pictures-raised-bed.jpg
    23.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
مبلمان و استراحتگاه حیاط و محوطه پشت خانه

مبلمان و استراحتگاه حیاط و محوطه پشت خانه

عکسای جالبین. دیدنشون ضرر نداره
 

پیوست ها

  • 2347449698_2270dd6a15Modern-Garden-Architecture-Outdoor-Pool-Landscaping-Design-Ideas-11.jpg
    2347449698_2270dd6a15Modern-Garden-Architecture-Outdoor-Pool-Landscaping-Design-Ideas-11.jpg
    29.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • A-beautiful-small-pond-and-a-patio-with-a-sitting-area.jpg
    A-beautiful-small-pond-and-a-patio-with-a-sitting-area.jpg
    25.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1.jpg
    1.jpg
    39.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Backyard-landscaping-ideas-453x301.jpg
    Backyard-landscaping-ideas-453x301.jpg
    57.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • contemporary-garden-design-Cocoon-jack-merlo-garden-design.jpg
    contemporary-garden-design-Cocoon-jack-merlo-garden-design.jpg
    48.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • courtyard-modern-outdoor-relaxing-area-design5.jpg
    courtyard-modern-outdoor-relaxing-area-design5.jpg
    46.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • dzn_Ecolodge-by-felix-delubac-architectes-13.jpg
    dzn_Ecolodge-by-felix-delubac-architectes-13.jpg
    45.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • garden-design-3.jpg
    garden-design-3.jpg
    100.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • garden-design-41.jpg
    garden-design-41.jpg
    41 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • garden-design-hanover-quay-garden.jpg
    garden-design-hanover-quay-garden.jpg
    87.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • garden-fountain1-550x733.jpg
    garden-fountain1-550x733.jpg
    54.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • homecombo5white.jpg
    homecombo5white.jpg
    59.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • modern-residence-contemporary-8.jpg
    modern-residence-contemporary-8.jpg
    96.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Living-Out-Garden-Design-by-Eckersley-Garden-Architecture-03.jpg
    Living-Out-Garden-Design-by-Eckersley-Garden-Architecture-03.jpg
    69.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Living-Out-Garden-Design-by-Eckersley-Garden-Architecture-02.jpg
    Living-Out-Garden-Design-by-Eckersley-Garden-Architecture-02.jpg
    77.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • modern-garden-design-andy-sturgeon.jpg
    modern-garden-design-andy-sturgeon.jpg
    19.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Simple-Garden-Ideas-480x372.jpg
    Simple-Garden-Ideas-480x372.jpg
    59.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • سقف.jpg
    سقف.jpg
    50.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • wondering-modern-landscape-design-ideas-elegant.jpg
    wondering-modern-landscape-design-ideas-elegant.jpg
    44.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • small-garden-lush-vegetation-floating-deck-decorating2.jpg
    small-garden-lush-vegetation-floating-deck-decorating2.jpg
    41 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • small-backyard-landscape-design.jpg
    small-backyard-landscape-design.jpg
    74.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • ranadi-villa-facade.jpg
    ranadi-villa-facade.jpg
    9.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • small yard landscape design.jpg
    small yard landscape design.jpg
    81.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • pcfa55ea7969162bbd579eb20210664152_yfra2uil7v49coydgv.jpg
    pcfa55ea7969162bbd579eb20210664152_yfra2uil7v49coydgv.jpg
    32.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • pc417f7ed18782b59d156e9b2bceae97ec_k1has0lthnuywdckm6x.jpg
    pc417f7ed18782b59d156e9b2bceae97ec_k1has0lthnuywdckm6x.jpg
    57.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • pc93ac13bc015ccbbc452469b3ea3f4896_tthqxfjnc1k0ovc3a81.jpg
    pc93ac13bc015ccbbc452469b3ea3f4896_tthqxfjnc1k0ovc3a81.jpg
    53.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Flower-show-garden.jpg
    Flower-show-garden.jpg
    46.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
منظرآرایی و محوطه سازی(لند اسکیپ)

منظرآرایی و محوطه سازی(لند اسکیپ)




.
.


.
.
محوطه سازی​

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.
منبع : پاتوق دانشجویان معماری + ایران ویج





 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پروژه لند اسکیپ بارسلونا - اسپانیا

پروژه لند اسکیپ بارسلونا - اسپانیا



مشخصات پروژه:طراحی :شرکت SAU
نام پروژه : E (CO) stratègia
برنده رقابت : Les 16 portes de Collserola, porta 13 Competition
نوع : چشم انداز / برنامه ریزی شهری
محل اجرا: بارسلونا / اسپانیا
سال : 2012
تصویر ها: اعتباری SAU"این مسابقه در مورد بازاندیشی مرز بین پارک طبیعی Collserola و شهر بارسلونا به اجرا در آمده است" این پروژه در16 سطح طراحی شده و سعی بر این شده است که ورودی اصلی شهر در بخش th13 به شکل لبه های فولد درکنارسیستم فضای سبز متشکل خطوط شکسته کنارتپه Serra marina و مترو را در تک بافت شهری کناری محله Trinitat نمایان کند.



طرح اصلی پروژه:
این گروه در یک دیدگاه کلی توانسته اند ، محدوده سیستم فضای سبز کلان شهر بارسلونا و ارتباط با پارک ملی و رودخانه Besòs وتپه های Serra marina در لبه های محدوده اتوبان کمربندی را در یک بازبینی خلاقانه به گونه ای طراحی کنند که از تپوگرافی شیارهای تپه های بومی به صورت لایه های فولد سبز و پوشاندن آن با کاشت درختان و بوته های متناسب با طرح قالب کلی پارک ملی یک فضا کاملا سازماندهی شده و مدرنی را برای چشم اندازی جاده کمربندی بارسلونا به نمایش بگزارند.



منبع : سایت معماری مدرن
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
 دکوراسیون باغچه و حیاط

 دکوراسیون باغچه و حیاط

 [h=2] دکوراسیون باغچه و حیاط[/h]
مدل دکوراسیون های زیبا و جالب برای باغچه و حیاط را گردآوری کرده ایم . مدل های زیر را مشاهده کنید و از آن ها برای طراحی باغچه و حیاط منزلتان الگو بگیرید ، امیدواریم مورد پسند قرار بگیرد .
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط
دکوراسیون باغچه و باغ و حیاط

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
محوطه سازی

محوطه سازی

انتخاب خاک در محوطه سازی
در محوطه سازی در بخش های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند . همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی ،بررسی ، جمع آوری ، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب در محوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد .

مصالح ساختمانی در محوطه سازی
خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست ؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امرییست که علاوه بر حس زیبایی شناسی در محوطه سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست . علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد.

ساخت المانها در محوطه سازی
با توجه به مساحت وخواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از المانها عبارتند از آلاچیق ، رواق ، آّبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و...

• آلاچیق در محوطه سازی
آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده میشود ، اطلاق می گردد و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمیکند . این در حالیست که در محوطه سازی برای انواع مختلف از آلاچیق ، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .

• آبنما در محوطه سازی
یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای محوطه سازی شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته ، آبنما بوده است . ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد . در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ، ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .

• برکه در محوطه سازی
برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد . برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش ، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ،می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه ) قادر به ادامه حیات اند.

• استخر در محوطه سازی
از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته. امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود . ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است.

• نهر در محوطه سازی
در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغای ایرانی که ساخت آنها به بیش از 2000 سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده ، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

• کف سازی در محوطه سازی
همواره یکی از اثر گذارترین بخشها در محوطه سازی کفسازیهاست . کفسازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی(hard scape) است که می تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان ، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و ... در محوطه سازی داشته باشد . استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.

• تاسیات برقی در محوطه سازی
استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نور پردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی امری اجتناب ناپذیر است . اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان سازی ، استفاده از استاندارد های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده ؛ اما در محوطه سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه ها ، کمتر به این امر توجه شده.استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه سازی ، نقش مهمی در ایمن سازی و کاهش هزینه های نگهداری داراست.

• تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی
تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی شامل آبرسانی ، تاسیسات آبیاری اتومات ، تاسیسات استخر و تاسیسات آبنما ، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد . به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی ، آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.


منبع : سایت خانه باغ


در ادامه تصاویری از محوطه سازی به نمایش گذاشته می شود :


.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.
.
.
.
منبع : گوگل سرچ + باشــــــــگاه مهندســــــــان ایــــــــران

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی کاشت فضای سبز در محوطه سازی

طراحی کاشت فضای سبز در محوطه سازی

بطور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه سازی درنظر گرفت:

1- اصل گزینش و نوع فضای سبز

اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است . اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می تواند عملکرد محوطه ، اقلیم منطقه، فرهنگ و... باشد ؛ انتخاب نماید . به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک ( informal )را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می نماید.
2- اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان
گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گلها و گیاهان پوششی . اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود. با شیوه هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .

3- اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری
گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می رود . و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم .به عنوان مثال می توان در محوطه سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود . ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می سازدو جلوه اثر را می زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند تر و با ابهت تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت .بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.
3-اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت
بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
- از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گلها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
- قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه
5- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی
در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.
6- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط
باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدوربپوشانند.
7- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط
مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند . یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند .ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.

از دیگر اصولی که می توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:
- طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
- بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
- تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
- بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
- بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکها
- عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
- بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
- توجه به منظره چهار فصل محوطه
- تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها

مراحل طراحی کاشت
می توان برای فرایند طراحی کاشت گیاهان در محوطه 8 مرحله در نظر گرفت
مرحله اول . بررسی و سنجش سوابق تاریخی منطقه
باغسازی هر کشور در هر دوره تاریخی متاثر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است . این امر در جزییات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است . می توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اششتباهات فاحش پیشگیریکرد . اشتباهاتی مانند کاشت افرای ژاپنی در محوطه هایی که سابقا باغ ایرانی بوده و احتیاج به باز زنده سازی دارد.
مرحله دوم : تجزیه و تحلیلی محیطی
اولین بار که برای بازدید محوطه مورد نظر برای طراحی می روید اظهار نظر در مورد طرح و گیاهان کار دشواری است . اما با یک نگاه عمیق به محوطه های کاشته شده مجاور منطقه می توان گیاهان مناسب برای محیط را به آسانی شناسایی کرد . اینکه در محوطه اطراف چه گیاهانی بکار فته و استفاده ازکدام گیاه موفقیت امیز بوده بسیار مهم می باشد . تجزیه و تحلیل سایت خود عنوان مقاله ای است که پیشتر در باره آن بحث شده .
مرحله سوم : انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیلها
گول اولین طرح و برداشت خود را خوردن اشتباهی است که انسان در بیشتر مراحل زندی خود انجام میدهد. اولین برنامه و ایده لزوما بهترین نیست . بهتر است چند طرح در نظر گرفته شود و از میان انها بهترین انتخاب گردد.
مرحله چهارم : پرورش یکی از ایده ها و آفرینش یک طرح کامل
مرحله پنجم : ترکیب بندی کلیه عناصر و ایجاد وحدت در تمام اجزای مصنوع و نامصنوع در طراحی کاشت
مرحله ششم: توسعه و گسترش بستر گیاهی

مرحله هفتم :کاشت گیاهان و اجرای عناصر باغ
مرحله نهایی : نگهداری منظر


منبع:پیوند سبز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدل طراحی و نما و محوطه سازی

مدل طراحی و نما و محوطه سازی

اکثر مدل های محوطه سازی های امروزی فرم های هندسی دارند. خطوط تمیز و فضاهای باز با جزیات مجسمه وار تلفیق شده اند تا مدل های فضاهای خارجی و نما ی مدرن را ایجاد کنند. محوطه هایی که در آن ها گل و گیاه به طور انبوه رشد کرده اند هم در این سبک جای دارند. نکته ی مهم آن است که همه چیز را طوری کنار هم قرار دهید که مبتکرانه و چشم گیر به نظر برسد.

با این که این کارها نظر ساده می رسد، باغچه هایی با جزییات فراوان و اکسسوری ها و محتویات جورواجور، باغ های مدرن را جالب کرده اند. به خصوص وقتی که صاحب خانه ها از اشیای خودساخته شان (DIY) در حیاط استفاده می کنند.
[h=2]طراحی محوطه[/h] اولین سوالی که در شروع کار از خودتان خواهید پرسید این خواهد بود که: چطور حیاط را به فضاهای مختلف تقسیم کنم؟ راه های مختلفی برا این کار وجود دارد.

می توانید از متخصصین کمک بگیرید ویا بعد از دیدن نمونه های بسیار خودتان به تقسیم و ترکیب کردن فضا بپردازید. از گیاهان، سنگ، خاک های رنگی، مبلمان، آبنما، مجسمه و… برای تزیین و دلپذیر کردن این قسمت از خانه استفاده کنید. خیلی از ایده هایی که در ادامه آمده اند را خودتان می توانید انجام دهید و فقط کمی وقت و حوصله و شاید کمک دوستانتان را احتیاج داشته باشید.

موزاییک های چمنی


یکی از المان های محبوب امروزی در طراحی محوطه، فضاهای باز شبکه بندی شده است. سیمان و چمن و بسیاری گیاهان و عناصر دیگر را می توان با هم در ترکیب های مربعی یا مستطیلی قرار داد. یکی از نکاتی که این نوع ترکیب بندی دارد این است که باعث می شود فضا بزرگتر به نظر برسد.











موزاییک های سنگی


در این نمونه ی انگلیسی از باغچه های سنگی، سنگ های قطعه ای و مسیری که با سنگ ریزه های مشخص شده اند، به زیبایی فضایی مناسب برای قرار گیری حمام پرندگان را آماده کرده اند.








خیلی اوقات سنگ ها گزینه های مناسبی برای یک پارچه سازی فضا هستند. می توانید از بسترهای سنگی و چمنی به طور همزمان استفاده کنید و آن ها را با سنگ های تخته ای با هم مرتبط سازید.





محل قرارگیری گیاهان


وقتی می خواهید برای محل قرار دادن چمن های تصمیم بگیرید، بدانید که استفاده کردن از گیاهان بزرگ، فضایی کاملا متفاوت خلق خواهد کرد. به این حیاط توجه کنید که چطور استفاده از بستر سنگ ریزه ای، و همچنین بسترهای گل دار، فضایی زیبا خلق کرده است.











از فلزها هم می توانید در باغچه های گیاه دار استفاده کیند. این فضا به چندین مستطیل با ارتفاع های مختلف تقسیم شده و هر کدام از باغچه ها، با استفاده از ورق های فلزی از هم متمایز شده اند. ارتفاع گیاهان استفاده شده در این فضا کاملا مناسب است.








زیبایی ای که با استفاده از درختان در محوطه حاصل می شود را هیچ وقت از یاد نبرید! در این باغچه ی بسیار مدرن، از یک افرای ژاپنی در بستری سنگی استفاده شده. در این فضا از چمن استفاده نشده اما نحوه ی استفاده از گیاه در مرزها بسیار هوشمندانه است.





اگر محوطه ی بسیار بزرگی داشته باشیم چطور باید آن را تزیین کرد؟ به تصاویر زیر دقت کنید که چگونه فضا با استفاده از شیشه ی مات،دیوارها و پوشش های بلند تقسیم بندی شده است.





در زاویه ای دیگر از همین فضا می بینید که چقدر جزیینات آن فراوان و با دقت انتخاب شده اند. مثل فواره ی آبی که در سمت راست قرار دارد و یا مسیرهای چمنی که سبزی و طراوت فضا را دو چندان کرده.
[h=2]
[/h] [h=2]جزییات محوطه سازی[/h] حالا که کار اصلی تقسیم کردن فضا را انجام داده اید، وقت اضافه کردن جزییاتی است که به فضا جان می دهند و آن را قابل استفاده می کنند. جزییاتی مثل پرداخت های نهایی، بلوک های مختلف کاشت گیاه، مبلمان فضای آزاد و…


گلدان ها


انتخاب های مختلفی برای گلدان مناسب حیاط شما وجود دارد. حتی اگر گلدان های مدرن به نظرتان گران می رسند، بازهم گزینه های فراوان دیگری هستند که می توانند شما را راضی کنند. بسیاری از این گلدان ها را می توانید بر اساس سلیقه و نیاز خودتان بسازید و یا رنگ کنید.






برخی از گلدان ها بسیار جنبه ی مجسمه وار دارند. مثل این مجموعه ی به هم پیوسته ی پنج تایی از گلدان های مدرن از آهن گالوانیزه.







مبلمان فضای آزاد

مبلمانی که برای محوطه ی خارجی استفاده می کنید باید حتما راحت و با دوام باشند. در بسیاری از فضاهای مدرن، به خصوص آن هایی که چمن ندارند، مبلمان مهمترین عنصر فضا می شود.






حتی یک بالکن کوچک را هم می توان به محوطه ای با صفا تبدیل کرد! میز و صندلی ای مثل آنچه در تصویر می بینید بسیار مناسب این فضاهای کوچک اند. توجه کنید که چطور سه گلدان کوچک به همراه یک درختچه ی کوچک در کنار میز، سبزی کافی برای این فضا را فراهم کرده اند.







برای بالکن های بزرگ تر و یا پشت بام، مبلمان مختلفی وجود دارد. یک قالیچه، که در تمام طول سال دوام و سلامت خود را از دست نمی دهد، بستر مناسبی برای متحد کردن اجزای این فضا شده است.






با این محوطه ای که همه چیز در آن به کار رفته است این متن را به پایان می رسانیم؛محوطه ی چمن،سنگفرش، مجموعه ای غنی از گیاهان، میز با روکش چوبی و صندلی های مدرن.




برگرفته از سایت
parsianhome.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
محوطه سازی و طراحی حیاط خانه

محوطه سازی و طراحی حیاط خانه

حیاط های بزرگ اغلب طوری طراحی می شوند که جایی برای نشستن و لذت بردن از هوای آزاد را دارند. شما می توانید در محوطه سازی آن به فکر میز و صندلی مخصوص حیاط باشید و پاسیو و حیاط خلوت زیبایی برای خود ایجاد کنید. پستی هم که امروز برای شما انتخاب کرده ایم، راجع به دکوراسیون حیاط و محوطه سازی حیاط است. اگر شما هم حیاط بزرگی دارید و به دنبال طراحی زیبای حیاط می گردید، نمونه های زیر بهترین و جدیدترین مدل های محوطه سازی حیاط هستند.




دکوراسیون حیاط منزل





دکوراسیون پاسیو و حیاط خلوت





عکس مدل حیاط





طراحی فضای حیاط





مدل حیاط خانه





چیدمان مبلمان حیاط





طراحی حیاط خانه





محوطه سازی و مدل حیاط





محوطه سازی , طراحی زیبای حیاط





دکوراسیون حیاط و پاسیو





محوطه سازی حیاط خانه های ویلایی





عکس حیاط سازی خانه



دکوراسیون داخلی حیاط



نویسنده : سحر اسدی
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
گل آرایی و محوطه سازی برای باغ و بوستان

گل آرایی و محوطه سازی برای باغ و بوستان

گل آرایی هنر تزئین و شکل دادن به بوته ها و درختان با هرس کردن است که موجب زیباتر شدن باغ می شود. با این هنر میتوان بوته ها را به شکل های مختلف و جالبی درآورد، البته کار بسیار ساده و راحتی نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد. معمول ترین شکل برای گل آرایی ایجاد شکل حیوانات است، البته شکل هایی که می توان ایجاد کرد بسیار متنوع و زیاد است و از اشکال ساده ای مانند کره و هرم گرفته تا اشکال پیچیده ای مانند پرنده و انسان!

البته این هنر جدید و تازه نیست و حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و به مرور زمان توسعه یافته و پیشرفت کرده است. در واقع هنر گل آرایی مربوط به زمان قرون وسطی است و برای مدتی فراموش شد و در دوره رنسانس تولد دوباره یافت.




محوطه سازی حیاط با اشکال ساده





طراحی محوطه سازی با اشکال پیچیده





محوطه سازی خانه های ویلایی با گل آرایی ساده





محوطه سازی باغ با گل آرایی اشکال ساده





محوطه سازی و فضای سبز با هرس کردن هرمی درختان





گل آرایی حیاط با هرس کردن بوته ها به شکل نوشته





محوطه سازی و گل آرایی بوته ها به شکل مجسمه های معروف





گل آرایی درختان باغ به شکل پرنده





گل آرایی درختان و بوته ها به طرح های پیچیده و حرفه ای





عکس هایی از محوطه سازی باغ و بوستان





گل آرایی و محوطه سازی به شکل حیوانات





محوطه سازی ویلاهای بزرگ با گل آرایی درختان





جدیدترین مدل های محوطه سازی و گل آرایی



گل آرایی با گل های رنگی


نویسنده : سحر اسدی
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
محوطه سازی

محوطه سازی

محوطه سازی چیست؟
به زبان ساده می توان محوطه سازی را چگونگی بکار بردن و جانمایی المان های مختلف مورد نیاز در یک فضا تعریف کرد. شاید در نگاه اول تصور این باشد که جدول بندی و مشخص کردن فضای سبز و راه ها تعریف مشخصی از محوطه سازی باشد، اما این چنین نیست و تمامی موارد بالا تنها اجزائی از عملیات پیچیده محوطه سازی می باشند .بعنوان مثال در محوطه سازی یک شهرک مسکونی بایستی تمامی موارد وضوابط مباحث مختلف مسکن و شهرسازی در کنار طراحی زیبا وچیدمان مناسب بکار برده شود که از این موارد می توان به جانمایی نقاط امن، دسترسی های مختلف، فضا سازی های مناسب با جمعیت، و تراکم کلی فضا اشاره کرد.
بعنوان نمونه دیگر می توان به محوطه سازی ویلا اشاره کرد که در کشور ما در حال افزایش می باشد. در محوطه سازی ویلا و باغ ها بایستی به زیبایی در کنار ایمنی و استاندارد بودن آن توجه نمود. به عنوان مثال استفاده از استخر در ویلا خود شرایط وضوابطی دارد که حتما بایستی در طراحی اولیه لحاظ گردد که متاسفانه امروزه مشاهده می شود در ویلاسازی که در کشور ما انجام می گیرد کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
در محوطه سازی باغ ها هم تقریبا این چنین موارد بایستی لحاظ شده و در طراحی های تخصصی استفاده شوند.

در طراحی اولیه محوطه سازی بایستی اولویت بندی را همیشه رعایت نمود. بعنوان نمونه در محوطه سازی ویلا و یا باغ شما بایستی چیزی شبیه به موارد زیر را طبق نیازها واستانداردهای موجود اولویت بندی نمایید:

1) ایمنی

2) دسترسی به فضای مسکونی ودیگر فضاها

3) چیدمان صحیح آیتم و المان های دکوراتیو در کنار یکدیگر

4) فضاسازی مناسب

5) استفاده از رنگ بندی های متناسب با فضا و در عین حال متناسب با دیگرالمان ها

6) داشتن زیبایی هر جزء از المان ها در فضا بصورت تکی

7)
پیش بینی راه های فرار اضطراری وهمچنین در نظر گرفتن نقاط امن مانند پناهگاه

8) پیش بینی مسیر صحیح انشعابات وتاسیسات ساختمانی و نزدیکی آن ها به فضای مورد استفاده

» نکته مهم در طراحی محوطه سازی این است که پس از طراحی، تمامی فضاها ومسیرها را یک به یک چک کنید و خود را در آن فضا تصور نموده و تمامی مسیرها را بصورت رفت وبرگشت بپیمایید و همچنین از تمامی امکانات موجود در فضا استفاده کنید. با این کار شما به درک صحیحی از طراحی خود می رسید وبه اشکالات احتمالی آن پی خواهید برد.
بعنوان مثال فرض کنید شما یک شهرک مسکونی طراحی نموده اید، یک روز خود را در این شهرک شبیه سازی نمایید، مثلا ساعت 6 صبح به قصد ورزش به پارک خواهید رفت و به منزل بر می گردید. ساعت 7 به نانوایی رفته نان خرید می کنید. در مسیر برگشت به سوپر مارکت رفته و دیگر مایحتاج صبحانه را می خرید. به همین صورت کل کارهای یک روز را انجام داده و کاستی ها و احیانا نقاط ضعف طراحی خود را بیابید. با تکرار وتمرین فراوان، مطالعه و دیدن تصاویر مختلف از طراحی های متفاوت ایده های جدیدی خواهید یافت که شما را به یک طراح تمام عیار تبدیل خواهد نمود.

منبع : parsbp
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مراحل و ملاحظات طراحی نورپردازی محوطه

مراحل و ملاحظات طراحی نورپردازی محوطه

1. بررسی و شناخت سایت:
این بررسی، ملاحظه دقیق وضع موجود محوطه را شامل می شود. این عناصر عبارت است از:
- Soft Cape
- Hards Cape
- Water Features

2.تعیین عملکرد فضا و طبیعت استفاده کنندگان از فضا.
3. توجه به این نکته که نواحی مهم در هنگام روز، الزاماً همان نواحی مهم در هنگام شب نیست.
4. تعیین نقاط کانونی اصلی و فرعی
5. جمع آوری اطلاعات و شناخت دقیق مشخصات سایت و عناصر گیاهی ، مانند:

- شکل کلی، ارتفاع، ابعاد و نوع گیاه
- مشخصه شاخ و برگ (شکل، رنگ، بازتابی نور، بافت، شفافیت، تراکم).
- الگوی شاخه ها (Branching Pattern) باز، بسته، متراکم، بالارونده یا پائین رونده
- وضعیت تنه و پوسته (خاردار، پوسته پوسته، چند رنگ و ...)
- عمق و گسترده ریشه
- میزان رشد ( سرعت و مقدار)
- همیشه سبز یا برگ ریز.
- تغییرات فصلی.

عوامل موثر بر طراحی:

برخی از عوامل که در طراحی نورپردازی محیط بیرونی باید در نظر گرفته شود، عبارتست از:
چشم زدگی (Glare)، مشاهده پذیری (Visibility)، شدت روشنایی (Illuminance)، درخشندگی (Brightness)، روشنایی (Luminance).
چشم زدگی (Clare):

انواع چشم زدگی عبارتند از:
- Disability Glare- Discomfort Glare- Nuisance Glare

شدت روشنایی (Illuminance):
شدت روشنایی عبارتست از واحد اندازه گیری شدت شار منتشره بر روی یک سطح که در اغلب مواقع، تنها عامل اندازه گیری در طراحی یا ارزیابی محیط های بیرونی به شمار می رود.
- روشنایی (Luminance) و درخشندگی (Brightness):این دو اصطلاح، اگر چه مترادف به کار می روند، اما معنای متفاوتی دارند.

روشنایی یک منبع یا سطح عبارتست از شدت نور منبع یا سطح از دید ناظر، درخشندگی، عبارتست از دید یا ادراکی ویژه که عمدتاً نتیجه لومینانس یا روشنایی منبع یا سطح است.
روشنایی سطح (Surface Luminance) و روشنایی منبع نور(Source Luminance) عامل مهم در نورپردازی بیرونی محسوب می شوند. روشنایی سطح، به عمق و جاذبه صحنه های نورپردازی بیرونی می افزاید. علاوه برآن برای امنیت و مشاهده پذیری (Visibility) مفید است.
برای کاهش خیرگی (Glare) لازم است روشنایی چراغ در جهت معمول (Typical) دید، به حداقل برسد. زاویه دید معمول بین 45 تا 85 درجه است.روشنایی چراغ پایه کوتاه (Bollard)، چراغ های محوطه (Landscape Light) و نورافکن ها (Flood Lights) باید کم باشد تا کمتر جلب توجه کند.
چراغ های زاویه باز (High - angle Light) زاویه 80 درجه نسبت به خط عمود، احساس امنیت و مشاهده پذیری را بهبود می بخشد. این نوع نورپردازیی، به دلیل امکان نصب پایه ها با فاصله های زیادتر و تعداد کمتر، از نظر اقتصادی مناسب تر است.

اشکالات طراحی در جانمایی چراغ ها
:
ایجاد خیرگی، به خصوص در مورد پایه های کوتاه یا چراغ های پرنور (High Lumen)، حتی چراغ های به اصطلاحFull Cut Off نیز، اگر خوب طراحی نشده باشند، ممکن است روشنایی بیش از حد ایجاد کنند. در موارد مشابه، چراغ های Non Cut Off مناسب تر خواهد بود.

نسبت های روشنایی (Luminance Ratios)
نسبت های روشنایی، عبارتست از حداکثر قابل قبول روشنایی بین ناحیه روشن شده و نواحی مجاور، منظور از نواحی مجاور نواحی است که می توان از آنها، ناحیه نورپردازی شده را دید.نسبت های روشنایی، نباید از 20 به 1 بیشتر باشد.

تعادل و هماهنگی:
اگر چه به نظر می رسد کاربرد منابع نوری، تنها در ایجاد روشنایی در شب می باشد، ولی در واقع چنین نیست، چرا که اکثر این عناصر، در روز به عنوان یک عنصر شهری قابل رویت بوده و در زیبایی یا آشفتگی محیط نقش مهمی بر عهده دارند. بنابراین علاوه بر رنگ و نوع پراکنش نور، طراحی سایر اجزای منابع روشنایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید در ساخت آنها به زیبایی، هماهنگی با محیط و سایر اجزاء و مبلمان موجود توجه خاصی مبذول داشت.

تکنیک های نورپردازی درختان:
برای روشن تر کردن سطح شاخ و برگ درخت، نورافکن ها را در شاخه های پائین آن نصب می کنند، به طوری که نور آنها از لابه لای شاخه های درخت، به طرف بالا بتابد.اگر امکان پنهان کردن منبع نور وجود داشته باشد، می توانیم نورافکن ها را پای درخت نصب نمائیم. به طوری که کل ارتفاع درخت را به صورت قائم روشن کند.
در شکل زیر منبع نور در فاصله ای از درخت نصب شده است. به طوری که شاخ و برگ به صورت زمینه ای روشن عمل کرده و جزئیات از دیده پنهان می ماند. برای روشن کردن سطح مجسمه، ممکن است تنها یک نورافکن لازم باشد، اما در اطر اف آن یک روشنایی فرعی مطیع کار گذاشته می شود تا اثر نور منعکس شده را به وجود آورد.

جانمایی چراغ ها، به شکل کلی درخت، ساختار شاخه ها و نوع شاخ و برگ آنها بستگی دارد:
- درختان Open Spreading (درختان با کاکل گسترده)
- درختان Open Vertical (درختانی با کاکل باریک و عمود)
- درختان Dense Spreading (درختانی با کاکل گسترده متراکم).

نورپردازی مسیرها:
روشنایی پیاده روها و سطح زمین، معمولاً با چراغ های Bollards (پایه کوتاه) به دست می آید. این چراغ ها، به صورت زیرزمینی نصب می شوند و دارای فرم قوی، کوتاه و مستحکمی هستند.چراغ های کوچک با برش نور تیز Sharp Cutoff نیز، بر روی پایه های کوتاه و مخصوص مسیرهای عبور استفاده می شوند.

نورپردازی عمومی:
اولین دسته که مهمترین عامل نورپردازی نیز می باشد، تأمین نورعمومی است. این نورپردازی در جایی کاربرد دارد که فضای باز شهری دارای تعریف استفاده در شب باشد. انتخاب نوع نور مناسب شامل چراغ های همگانی پروژکتوری در ارتفاع یا چراغ هایی با ابعاد انسانی یا چراغ هایی با ارتفاع کم بستگی به تعریف فضا و نورکاربردی این فضا دارد.
مثلاً نورپردازی عمومی با پروژکتور برای مکان های سرباز ورزشی و یا فضاهای عمومی گسترده کاربرد دارد.گاهی در کنار یک عنصر مهم که می خواهیم نور قوی تری برای آن استفاده نمائیم، مثل یک ساختمان تاریخی، چراغ های با ارتفاع کمتر، مورد استفاده قرارمی گیرند تا باعث تعرض نوری به عنصر مهم تر نگردد.

- نورپردازی عناصر و المان های مهم به صورت کلی
- تعریف یک بدنه توسط چراغ متوالی
- روشنایی برای تأکید بر خواص شیء
- روشنایی برای تعریف خاصیت جدید برای یک شیء
- نورپردازی یک جسم برای نمایش فرم خاص آن
- نورپردازی به منظور تزئین اجسام

طراحی نورپردازی محیط های آبی:
- فواره ها: بخشی از فواره (آب یا سازه) را که می خواهد نورپردازی شود، فرم هندسی و نورپردازی آن معین گردد.
- آبشارها: نوع لبه (Weir) که آب از آن فرو می ریزد بررسی شود.
- نهرها و برکه ها: این موارد بهتر است
- ساحل و کناره ها: تنها بخش قابل نورپردازی، کف ها و خیز آبهاست.
- دیگر موارد: چشمه ها، سطوح رنگی و صخره ای و دیگر محیط های طبیعی خاص که اغلب در پارک های ملی یافت می شوند، باید به فرم زیبایی نورپردازی شوند و آلودگی نوری، روشنایی محیط پیرامون و مزاحمت های نوری محیط باید در نظر گرفته شود.
- استفاده از نور برای ایجاد یک شکل نمادین خاص
- نورپردازی به عنوان یک شناسه و نمادشهری
- استفاده از نور برای ایجاد جذابیت در فضاها

منابع:
1. استفاده از نوردر طراحی پارک، ابوذر مجلسی، پایان نامه تربیت مدرس،1384
2. بررسی تکنیک های نور پردازی در باغ و پارک، داود نهرلی و رضا پذیرش، معماری محوطه، شماره 9 و 10، زمستان 87
3.نورپردازی باغ، داود نهرلی و رضا پذیرش، معماری محوطه، شماره 7 و8، تابستان 87
4.نور روز در معماری، بنجامین، اونز، ترجمه شهرام پور دیهیمی، نشر نخستین، تهران 79، ص 7.
5.ارنست، نویفرت. اطلاعات معماری، ترجمه هدایت مونایی، تهران، انتشارات آزاده، 1377، ص 101.
6. The Landscape Lighting Book, Janet Lennox Moyer.
7. New Complete Guide to Landscaping: Design, Plant, Build (Better Homes and Gardens(R)

منبع :نشریه اینترنتی معماری منظر
 

hnfati

عضو جدید
فضای سبز خانگی

فضای سبز خانگی



اگر به دنبال یک الهام برای طراحی باغ خود هستید، جای مناسبی را انتخاب کرده اید. در این مطلب، نمونه هایی از چند طراحی باغ که می تواند ایده هایی برای داشتن باغ رویاییتان به شما بدهد، آمده است. تنوع بسیاری در عکس های زیر آمده است، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که تصویر مورد علاقه خود را بیابید و بیشتر تحقیق کنید. لوازم تزئینی مناسب و گیاهان زیبا، می توانند فضای مناسبی برای استفاده از باغ ایجاد کنند. از عکس های زیر لذت ببرید و اگر مفید بودند، با ثبت نظر، ما را آگاه کنید.
.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.freshome.com
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
E . H . S . A . N پــــــروژه های طراحـــی پــارک و محوطــه معماری منظر 21

Similar threads

بالا