[ مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ]

Bana8

عضو جدید
عجیبه یه همچین ساختمون های بزرگی که نیاز به نهایت دقت داره رو اینجوری الکی سرهم میکنن
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی مفید و آموزنده بود
مرسی
.............
کسی در مرود نحوه شاقول کردن ستون میتونه توضیح بده؟
به دوطریق میشه: 1-دوربین نقشه برداری 2-ابزاری به نام شاقول
با شاقول باید ستون رو از دو محور (دوطرف) شاقول کرد.
شاقول از یه تکه چوب و یه چند متر ریسمان و یه وزنه درست شده.
وزنه یا هر چیز دیگه ای که یه کم سنگین باشه جهت اینه که ریسمان شکم نده و کشیده بشه.چوب هم یه معیاره جهت ثابت نگه داشتن به ستون.چوب رو میزاری بالای ستون و وزنه و ریسمان رو اویزون میکنی در صورت شاقول بودن باید بالا و پایین ریسمان به یه اندازه از ستون فاصله داشته باشه.
موفق باشی
 

reza2011

عضو جدید
ممنون بابت عکسها مهندس

تصویر2:
1-صفحه ستون نسبت به سخت کننده ها کوچک انتخاب شده.
2-سخت کننده روبرو با بقیه نامتقارن میباشد.
3-طول بلت بیش از اندازه بوده که انقدر از صفحه ستون بالا امده است،در ضمن قسمت جلو سمت راست بلت نداره.
4-زیرش هم که معلوم نیس چی هس؟!!!!!!!!! احتمالا فونداسیون نداره و بولت رو وسط سنگ جاسازی کردن.
در کل افتضاحه.

تصویر 4:ظاهرا ستون بصورت باکس اجرا شده ولی چرا: 1- جوش رو سرتاسری اجرا نکردن؟ 2-ورق سمت چپ انقدر ضخیم انتخاب شده؟

تصویر 8:این مدلش رو تا الان ندیده بودم،به حساب خودش خواسته بادبند اجرا کنه..

تصویر10:این تصویر یه عیب دیگه ام داره :بیس پلیت باید در اکس پی قرار میگرفت که نگرفته.

تصویر 15:به نظر نمیرسه تخریب فونداسیون باشه چون میلگردهای پی مشخص نیستند که اگه باشند باید با بتن درگیر میشدند موقع کندن ولی بتن تکه تکه کنده شده.درضمن قسمت روبرو یه دیوار برشی ایجاد شده و کنارش هم چندتا ستون و دالی که تخریب شده.....
به نظر من ممکنه قضیه چیز دیگه ای باشه....

ممنون از شما دوست نكته سنج ... كاملا نظرات شما تاييد ميشه . در مورد ستون باكس هم همونطور كه به درستي اشاره كرديد بايستي جوش بصورت سراسري در كل طول ستون اجرا ميشد .
در مورد تصوير 15 هم حق با شماست . ظاهرا ستون و ديوار تخريب شده ولي باز هم آرماتوري ديده نميشه . البته از اين زاويه .
 

reza2011

عضو جدید
عجیبه یه همچین ساختمون های بزرگی که نیاز به نهایت دقت داره رو اینجوری الکی سرهم میکنن

كاملا حق با شماست . جالبه بدونيد كه تصوير شماره 8 متعلق به يك سازه بيمارستان است كه بعد از ساخت متوجه شده اند كه سازه با مشخصات فعلي جوابگو نبوده و بايستي مقاوم سازي شود . در طرح مقاوم سازي اين طرح پيشنهاد و اجرا شده ... واقعا هم خنده داره هم تاسف بر انگيز ...
 

reza2011

عضو جدید
به دوطریق میشه: 1-دوربین نقشه برداری 2-ابزاری به نام شاقول
با شاقول باید ستون رو از دو محور (دوطرف) شاقول کرد.
شاقول از یه تکه چوب و یه چند متر ریسمان و یه وزنه درست شده.
وزنه یا هر چیز دیگه ای که یه کم سنگین باشه جهت اینه که ریسمان شکم نده و کشیده بشه.چوب هم یه معیاره جهت ثابت نگه داشتن به ستون.چوب رو میزاری بالای ستون و وزنه و ریسمان رو اویزون میکنی در صورت شاقول بودن باید بالا و پایین ریسمان به یه اندازه از ستون فاصله داشته باشه.
موفق باشی

دوست من اون چيزي كه شما عنوان كردي اسمش شاقول نيست بلكه اصطلاحا اسمش قپوني هست ... براي كار حساسي چون شاقول كردن ستون ( فلزي يا بتني ) حتما بايستي از شاقول سالم بنايي استفاده شود . قپوني عبارت است از يك وزنه شامل سنگ يا اچر كه به ريسمان ميبندند و در موارد كم اهميت مانند سنگ كاري از اون استفاده ميشه . نحوه شاقول كردن در ستون بتني بدين شكل است كه ابتدا صفحه شاقول رو كاملا افقي و موازي با زمين به سطح قالب نزديك ميكنيم طوريكه حدود 1 ميليكتر باد خور يا فاصله داشته باشد . حال در چنين شرايطي هر زمان وزنه شاقول نيز 1 ميليمتر بادخور از قالب داشت ميگوييم ستون شاقول شده است . چنانچه وزنه كاملا به سطح قالب چسبيده باشد در اين حالت بايستي قالب به سمت صفحه تا جايي حركت داده شود تا وزنه شاقول آزاد شده و به حالت باد خور در آيد . چنانچه وزنه شاقول از سطح قالب فاصله گرفته باشد در آن صورت بايستي سطح قالب رو از صفحه تراز دور كنيم تا از پايين شاقول به حالت بادخور برسد . همونطور كه دوستمون گفتن ستون در هر امتداد جداگانه بايستي شاقول شود .
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
اقاي مهندس ، ممنون ، عالي بودند .

يك خواهش كوچولو :
لطفا جلوي عكس هايي كه شاهكار مهندسي اطلاق ميشن ، بجاي عكس خنده ، گريه بذاريم !! چون واقعا گريه دارن ، نه خنده !!
وقتي به مساله اي ميخنديم ، يعني اون مساله چندان اهميتي نداره ، ولي وقتي ناراحت باشيم ، سعي ميكنيم اصلاح كنيم . خواهشاً
تو اين عكس ها نشون ميده ، ما مهندسين ( با عرض معذرت از همه ي مهندسين عزيز) ارزشي براي جان مردم قايل نيستيم و فقط مسايل مالي رو اولويت قرار ميديم !! شرمنده ف عكس بيمارستان واقعا تاسف برانگيز بود .:(
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
اقاي مهندس ، درمورد تصوير شماره 16 ، تصميمي كه مهندس ناظر در مورد اين ستون بايد بگيره چي هست ؟؟ تخريب ؟؟
 

reza2011

عضو جدید
اقاي مهندس ، درمورد تصوير شماره 16 ، تصميمي كه مهندس ناظر در مورد اين ستون بايد بگيره چي هست ؟؟ تخريب ؟؟

خدمت شما عرض كنم كه كرمو بودن بتن مشكل شايعي است كه پس از باز شدن قالب روي بتن مشاهده ميشود و اصلي ترين علل آن هم عدم ويبره خوب هست . در پاسخ به جواب سئوال شما بايد بگم كه خير .. هرگز براي بتن كرمو دستور تخريب داده نميشه چون در واقع يك ايراد اساسي محسوب نميشه . بايستي به كمك بتن بسيار پرسيمان و فاقد شن قسمتهاي توخالي پر شود و سپس روي آن با ماله صاف شود . كرمو بودن يكي از معايب ظاهري بتن هست .

عللي كه باعث ميشه دستور تخريب توسط مهندس ناظر صادر بشه عبارتند از :

1- معلوم بشه كه آرماتورهاي بكار رفته در ستون داراي سايز يا تعداد كمتر از نقشه اصلي هستند . ( البته در اين مورد هم بايستي نقشه ها با وضعيت موجود مجدد محاسبه شده و چنانچه جوابگو نباشد بايستي ستونها تخريب شود البته بايستي توجه داشته باشيم كه به هر شكل چنانچه ريشه هاي انتظار نيز با قطر كمتر از نقشه اجرا شده باشه ديگه كاري نميشه كرد و حداقل بايستي آرماتورهاي خود ستون درست اجرا بشه . قبل از مطرح كردن مورد دوم بهتر ميدونم يك موضوعي رو همينجا براي دوستان و همكاران عزيز مطرح كنم ... در يك سازه بيمارستان كه خود من سرپرست كارگاه اون پروژه بودم سازه بسيار بسيار اور ديزاين ( Over Design ) طراحي شده بود . به عبارتي محاسب براي اينكه از هر حيث خيالش راحت باشه تراكم و قطر آرماتور رو به حدي بالا گرفته بود كه به ياد دارم در بخش هايي از سازه فونداسيون در محل فونداسيون ديوار برشي امكان داخل كردن شلنگ ويبره به داخل مش اصلا وجود نداشت ... تصور كنيد يك سازه 3 طبقه بيمارستان كه در فونداسيون ديوار برشي آن 27 ميلگرد Q25 بايستي در عرض 2.5 متر در بالا و پايين مش جداگانه اجرا ميشد ... ما در حكم پيمانكار خودمون سازه رو محاسبه كرديم و ديديم كه سازه بسيار بسيار دست بالا طراحي شده . لذا به خاطر دارم پس از اجراي فونداسيون در ارتباط با آرماتور ستون ها به جاي آرماتور 20 از 18 استفاده ميكرديم زيرا محاسبات ما نشون ميداد كه آرماتور 16 هم جوابگو بود . خب اين موضوع رو مطرح كردم كه بگم حتي در صورتيكه ناظر پي برد كه آرماتور ستون مطابق نقشه نيست و مثلا قطرش كمتر شده بازم نبايد به سرعت دستور تخريب دهد بلكه بايد سازه كنترل مجدد شود تا ببينيم با شرايط جديد جوابگوي بارهاي وارده خواهد بود يا خير ... اون چيزي كه در پروژه براي هر كارفرما بسيار داراي اهميت است زمان بندي و عدم تاخير در اين راستا است . لذا دستور تخريب در يك پروژه بتني واقعا بايستي با در نظر گرفتن تمام تمهيدات انتخاب شود .

2- ممكن است همونطور كه قبلا هم در پست هاي قبلي بهش اشاره كردم ابعاد مقطع تمام شده ستون برابر با نقشه باشد ولي ابعاد هسته مركزي ستون كه تحمل كليه بارها بر عهده اين بخش است به دليل زياد گرفتن كاور يا خاموت با ابعاد غلط كاهش يافته باشد كه در اين حالت هم باز بايد وضعيت موجود كنترل و چنانچه جوابگوي بارهاي وارده نباشد دستور تخريب تنها انتخاب موجود خواهد بود . با سپاس از توجهتون .
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
اقاي مهندس ، ممنون ، عالي بودند .

يك خواهش كوچولو :
لطفا جلوي عكس هايي كه شاهكار مهندسي اطلاق ميشن ، بجاي عكس خنده ، گريه بذاريم !! چون واقعا گريه دارن ، نه خنده !!
وقتي به مساله اي ميخنديم ، يعني اون مساله چندان اهميتي نداره ، ولي وقتي ناراحت باشيم ، سعي ميكنيم اصلاح كنيم . خواهشاً
تو اين عكس ها نشون ميده ، ما مهندسين ( با عرض معذرت از همه ي مهندسين عزيز) ارزشي براي جان مردم قايل نيستيم و فقط مسايل مالي رو اولويت قرار ميديم !! شرمنده ف عكس بيمارستان واقعا تاسف برانگيز بود .:(

وجدان كاري شما ستودني است خانم مهندس وليكن من فكر ميكنم مهم قرار دادن آيكون خنده يا گريه نيست ... مسلما من هم با نظر شما 100% موافقم و فكر ميكنم مهندسيني كه تصاوير رو ميبينن خودشون به عمق فاجعه پي خواهند برد . من احساس شخصيم اينه كه وقتي شيرين تر اين مشكلات رو مطرح كنم بيشتر تاثير گذار هست . باز هم از حسن نيت و توجه شما سپاسگذارم .
 

reza2011

عضو جدید
من يك سئوال از شما دوستان عزيز داشتم .. ميخواستم بدونم اين روش كه من عكس ها رو براي جلوگيري از دير لود شدن تصاوير در خود پست نميزارم مورد توجه شما قرار گرفته يا ترجيح ميديد عكس ها مستقيما در داخل پست باشه ؟
 

reza2011

عضو جدید
مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش پنجم ) - خرابي هاي زلزله بم (1)

مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش پنجم ) - خرابي هاي زلزله بم (1)


زلزله بم ...



ساعت وقوع :
5:26:26 بامداد ( اين زلزله در ساعات آغازين بامداد كه اكثر ساكنان بم خواب بودند اتفاق افتاد كه اين مساله را ميتوان به عنوان يكي از عوامل تشديد تلفات جاني در نظر گرفت )

تعداد تلفات : بيش از 25000 نفر


شدت زلزله : 6.1 الي 6.3 ريشتر

وضعيت لرزه خيزي منطقه : منطقه زلزله زده بم در جنوب شرقي ايران در يك پهنه فعال لرزه خيز واقع است و ليكن از خود شهر بم هيچ زمين لرزه تاريخي تا پيش از اين گزارش نشده است .


نشانه ها : وقوع پيش لرزه ها در شب قبل از وقوع حادثه و همچنين شنيده شدن صداهايي از زمين كه توسط بعضي از سكنه گزارش شده است .

زمان وقوع زلزله غير قابل پيش بيني است . وليكن وقوع پيش لرزه يا زلزله هاي خفيف ميتواند ( نه لزوما ) به معناي وقوع زلزله قوي در لحظاتي بعد باشد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وضعيت تهران در برابر زلزله

تهران در بيشتر روزها شاهد زمين‌لرزه‌هاي كوچك است. اين زمين‌لرزه‌ها در شمال شرق، شرق، غرب و جنوب تهران بيشتر محسوس است.از سال 1996 تا سال 2003 تهران 2100 زلزله را پشت سر گذاشته است كه از نيم ريشتر تا 4 ريشتر متغير بوده‌اند.

كدام يك از نواحي تهران امن‌تر از جاهاي ديگر هستند؟

هيچ جاي تهران امن نيست. تنها مي‌توان گفت كه نواحي مركزي شهر به نسبت ديگر مناطق، كمتر زلزله‌خيز هستند، ولي به هر حال اگر خداي ناكرده گسل شمال يا جنوب تهران راه بيفتند آنگاه ديگر بايد منتظر يك فاجعه باشيم.

وضعيت آسيب پذيري سازه ها در برابر زلزله در تهران :

70 الي 80 درصد سازه‌هاي تهران نمي‌توانند در مقابل زلزله بالاي هفت ريشتر مقاومت كنند.

زلزله‌هاي بالاي 5/5 ريشتر براي تهران خطرناك هستند.

وضعيت گسل هاي تهران : تهران داراي سه گسل اصلي شمال، شرق و گسل ري در جنوب ميباشد .

گسل شمال تهران از لشكرك و سوهانك شروع شده تا فرحزاد و حصارك و از آنجا به سوي غرب امتداد مي‌يابد.

اين گسل در مسير خود، نياوران، تجريش، زعفرانيه الهيه و فرمانيه را در بر مي گيرد.

گسل‌ري يا گسل جنوب تهران نيز كه در صورت فعاليت پرتلفات‌ترين گسل كشور و شايد جهان مي‌باشد از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حركت بر روي جاده كمربندي تهران در حد نصاب كوره‌هاي آجرپزي چهار دانگه پايان مي‌يابد.


گسل شرق نيز كه توانايي قوي‌ترين زلزله را دارا است از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضي سرخه‌ حصار و حركت بر روي بزرگراه شهيد بابايي تا مجيديه و سيدخندان امتداد مي‌يابد.



جالب اينجااست كه اكثر حريمهاي انتقال نيروي شهر تهران نيز بر روي همين گسلهاي زلزله واقع شده است.


در اين ميان تك گسل ملاصدرا نيز كه از خيابان شريعتي تا شهرك غرب امتداد يافته، محلات ونك، ميرداماد، سعادت آباد و شهرك غرب را ناايمن ساخته است. احداث برج ميلاد نيز دقيقا در مجاورت اين گسل صورت گرفته است.


از محلات به نسبت امن‌تر شهر تهران مي‌توان به راه‌آهن، محور نواب محور خيابان انقلاب و آزادي و هفت چنار به علاوه ارگ قديم تهران اشاره كرد.




ارگ قديم تهران حد فاصل خيابان شوش، 17 شهريور، انقلاب و كارگر جنوبي را شامل مي‌شود كه بازار تهران، خيابان مولوي، ميدان بهارستان، ميدان امام خميني، محله اميريه و خيابان جمهوري اسلامي را شامل مي‌شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 1

در اين تصوير شكست برشي و خمشي هر 2 در ستون روي داده است . با توجه به عكس به نظر ميرسد كه فواصل خاموت ها در نزديكي بر ستون و اتصال به تير زياد بوده و تعداد خاموت ها كم اجرا شده است . لذا يكي از عوامل شكست برشي را ميتوان تعداد ناكافي از خاموت در محل اتصال به تير دانست . همانطور كه ميدانيد تعداد خاموت در ناحيه انتهايي ستون از هر 2 انتها تا نقطه عطف ستون بيشتر از ساير نقاط ستون است . شكست برشي باعث گسيختگي در بتن با زاويه 45 درجه است كه مهمترين نشانه شكست برشي محسوب ميشود . همچنين نوع و قطر خاموت نيز در اين شكست ميتواند تاثير گذار باشد . در آيين نامه بتن ايران ( آبا ) شكل انواع خاموت با توجه به تعداد و آرايش ميلگرد در مقطع ستون ارائه شده است . شكست خمشي كه نشانه بارز ان جاري شدن ميلگردهاي ستون است نيز ميتواند به دليل ناكافي بودن مقاومت ميلگرد رخ بدهد . باز هم به دليل ناكافي بودن خاموت بخشي از ميلگرد بين هر خاموت كمانش كرده است .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 2

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 3

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 4

در اين عكس پديده ستون كوتاه به وضوح نشان داده شده است . بر اساس رابطه سختي با طول كه نسبت عكس دارد , هر چقدر طول كاهش يابد سختي افزايش مي يابد پس با نصف شدن طول ستون سختي 2 برابر ميشود . با افزايش سختي ميزان جذب انرژي المان افزايش خواهد يافت و نيروي بيشتري را از زلزله جذب خواهد كرد و لذا تخريب آن سريعتر خواهد شد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 5

در اين تصوير به وضوح ديده ميشود كه فاصله خاموت ها از هم چيزي در حدود 25 سانت است . در حاليكه در بخش انتهايي ستون فواصل خاموت بايستي 10 سانت اختيار شود . ( اين فاصله بر اساس آبا تعيين ميشود )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 6

در اين تصوير مشاهده ميشود كه خاموت هاي گره اتصال يا اجرا نشده يا به درستي اجرا نشده ( تعداد ناكافي ) است . در گره اتصال يعني ناحيه اتصال تير به ستون بايستي خاموت ستون اجرا شود ولي به دليل سخت بودن اجراي خاموت در فضاي پر تراكم اتصال تير به ستون اكثرا اين بخش اجرا نميشود . در سازه هاي با شكل پذيري بالا در مورد اين قسمت ( گره اتصال ) شاهد سخت گيري هاي بسيار زيادي از طرف آبا هستيم .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 7

در اين تصوير به وضوح مشاهده ميشود كه خاموت هاي گره اتصال اجرا نشده است .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 8

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 9

من به شخصه از ديدن اين تصوير شگفت زده شدم . اين نشون ميده كه يك سازه واقعا شكل پذير بايستي در برابر زلزله به چه صورت از خودش عكس العمل نشون بده .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تصوير شماره 10

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 11

در اين تصوير شاهد يك شكست برشي در تير هستيم . كاملا واضح است كه ناكافي بودن تعداد خاموت در ناحيه انتهايي تير سبب اين گسيختگي شده است .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 12

باز هم يك شكست برشي ديگر كه بزرگترين دليل آن كم بودن خاموت درناحيه بحراني تير ميباشد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 13

به ياد داشته باشيد كه سقف بايستي بار زلزله را تحمل و سپس به گره ها يعني نقاط اتصال و المان هاي سازه اي منتقل كند . براي اين منظور پارامتر تاثير گذار صلبيت سقف به عنوان ديافراگم ميباشد . سقف هاي تيرچه بلوك صلبيت بالايي ندارند و توصيه ميشود براي سازه هاي بتني از سقف هاي دال بتني استفاده گردد . اين گونه از سقف ها داراي صلبيت بسيار خوبي در برابر بار زلزله ميباشد . متاسفانه بلوك هاي سفالي در اين حالت خود باعث آسيب جدي به ساكنين ميشوند . توصيه ميشود كه در صورت استفاده از سقف تيرچه بلوك از بلوك هاي پلي استايرن استفاده شود . نكته بعدي كه متاسفانه كمتر به ان توجه ميشود عدم اجراي اودكاي اتصال تيرچه به تير است . همچنين كيفيت نامرغوب تيرچه ها نيز ميتواند يكي از عوامل تاثير گذار باشد . در صورت امكان توصيه ميشود كه در خود كارگاه اقدام به ساخت تيرچه نماييم .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 14

در اين تصوير علت شكست گسيختگي در ناحيه اتصال سقف به تير اصلي بوده است . ضمنا توصيه ميشود كه از ارايش شطرنجي براي تيرچه گذاري استفاده كنيد . در اين تصوير مي بايست در سقف ناحيه كنسول تير ريزي در امتداد عمود بر دهانه كه دهانه كوچك تري هست انجام ميشد . كاملا مشخص است كه تيرچه ها بدون آنكه متحمل كوچكترين باري شوند به يكباره فرو ريخته اند .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 15

در تصوير اتصال تير آهن به ستون بتني مشاهده ميشود . اين تركيب به هيچ هنوان نه مجاز است و نه بر اساس آيين نامه ...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 16


باز هم همانند تصوير شماره 15 اتصال تير فلزي به ستون بتني ديده ميشود . متاسفانه تير بدون هيچ اتصالي وارد ستون بتني شده و احتمالا فقط به ميلگردهاي طولي ستون جوش شده است ....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 17

يك تير مشاهده ميشود كه فقط 5 سانت داخل مقطع ستون شده است آن هم بدون هيچ اتصالي و صرفا از طريق يك پليت كه از يك طرف به جان تير و از طرف ديگر به خاموت ستون جوش شده است ... واقعا چه تركيب احمقانه اي... 100% خلاف

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 18

در اين تصوير مشاهده ميشود كه بتن تيرچه در ناحيه ورود به تير زده نشده است . لذا پيوستگي لازم بين تيرچه و تير بتني تامين نشده است .همچنين ميلگرد هاي طولي تير نيز در انتها فاقد قلاب 90 درجه جهت تامين پيوستگي بين بتن و آرماتور ميباشد . فواصل و تعداد خاموت ها نيز رعايت نشده است .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جمع بندي كلي :


اميد كه ديگر شاهد صحنه هاي دلخراشي همچون اين صحنه نباشيم ...



روح تمام رفتگان اين حادثه دلخراش شاد و قرين آمرزش الهي

با تشكر فراوان از زحمات جناب آقاي مهندس يوسف رضا خادميان ...

ادامه دارد ...
 
آخرین ویرایش:

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
من يك سئوال از شما دوستان عزيز داشتم .. ميخواستم بدونم اين روش كه من عكس ها رو براي جلوگيري از دير لود شدن تصاوير در خود پست نميزارم مورد توجه شما قرار گرفته يا ترجيح ميديد عكس ها مستقيما در داخل پست باشه ؟
عكس ها مستقيما در داخل پست باشه بهتره.
 

reza2011

عضو جدید
مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش ششم ) - خرابي هاي زلزله بم (2)

مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش ششم ) - خرابي هاي زلزله بم (2)


زلزله بم ...



تصوير شماره 1

در تصوير يك ستون با بست موازي مشاهده ميشود كه در راستاي بست هاي خود دچار كمانش شده است كه البته ظاهرا اين كمانش به مرز بحراني نرسيده است . توصيه ميشود تا حد امكان از استفاده از ستونهاي پا باز با بست ( بدون ورق تقويت سراسري ) احتراز شود . اين ستونها در برابر بار زلزله بسيار ضعيف عمل ميكنند به خصوص در امتداد بست هاي خود . لذا در قاب هاي خمشي هرگز اين ستون بكار نرود .

ضمنا در تصوير مشاهده ميشود كه در دهانه سمت راست از يك مهاربند غير مجاز استفاده شده است . اين مهاربند بار خود را به وسط ستون منتقل كرده و باعث كمانش و تخريب سريعتر ستون خواهد شد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 2

نكته حائز اهميت آنكه باز هم كمانش در امتداد بست ها اتفاق افتاده است .

يك نتيجه كلي ميتوان از اين تصاوير گرفت كه زلزله هميشه دست ميزاره روي نقاط ضعف سازه و نه نقاط قوت سازه ... كمانش حول محور ضعيف تر اعضا رخ داده و سبب تخريب عضو ميشه . كمتر ديده ميشه كه كمانش حول محور قوي رخ بده و باعث خرابي بشه .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 4

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 5

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 6

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 8

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 9

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 10

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 11

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 12

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 13

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



در تصوير ستون با مقطع باكس ديده ميشود . در محل اتصال به دليل نبودن يا ضعف ورق هاي پيوستگي مچاله شدن ستون در اين مقطع قابل مشاهده است . ورق هاي پيوستگي دقيقا در امتداد ورقهاي بالايي و پاييني در اتصال گيردار در داخل باكس بايستي به هر 4 ضلع باكس جوش شود . در غير اين صورت در اثر ممان هاي منتقل شده از ورق هاي بالايي و پايني ستون در اين قسمت به شدت آسيب ميبيند و دچار پديده له شدگي و مچاله شدگي ميشود .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




ستون در محل اتصال كاملا بريده شده است . به نظر ميرسد مقطع ستون ضعيف بوده و در اثر سيكل رفت و بر گشتي زلزله نيروي كششي ايجاد شده در 2 مهاربند به تدريج باعث گسيختگي ستون شده است و با گسيختگي ستون مهاربند نيز قادر به تحمل نيروها نخواهد بود .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



پديده ستون كوتاه به وضوح ديده ميشود . به دليل تيرهاي پاگرد در پلكان ما هميشه شاهد پديده ستون كوتاه در بخش پله خواهيم بود كه غير قابل اجتناب است . وليكن در سازه هاي بتني كه تير پاگرد بتني اجرا ميشود به دليل تخليه ممان از 2 سر تير پاگرد به ميانه طول ستون تخريب سريعتر رخ خواهد داد . لذا نتيجه گيري ميشود كه اصولا بخش پلكان به دليل پديده ستون كوتاه فضايي غير ايمن به شمار آمده و ضمنا تخريب اين بخش در سازه هاي بتني سريعتر رخ ميدهد . به همين دليل است كه توصيه ميشود در سازه هاي بتني بخش پله بصورت فلزي اجرا شود تا اتصال تير پاگرد به ستون مفصلي باشد و نه گيردار .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



اين بار پديده ستون كوتاه در آشپز خانه اپن مشاهده ميشود .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



به دليل ابعاد نامناسب ورق وصله جان كه حتي چشمي هم كاملا قابل درك كردن است ستون در محل وصله گسيخته شده است .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 19

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با تشكر فراوان از زحمات جناب آقاي مهندس يوسف رضا خادميان ...

ادامه دارد ...
 

reza2011

عضو جدید
دوستان لطفا در اين مورد نظر بديد كه پر كردن ستون هاي با بست موازي از آجر آيا تاثيري هر چند كم در مقاومت ستون در برابر زلزله خواهد داشت يا خير ؟ لطفا دليل گفته خودتون رو هم بيان كنيد .
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
به نظرم تصویر 8 کاری به سیستم سازه ای نداره و احتمالا واسه کارهای معماری و نما سازی اینکارو کردن که البته یه کم سنگینه
در مورد تصویر 15 هم به نظر تخریب سقف هست نه فنداسیون
،البته با شک چون تکه ای بتنی بزرگ هستن
در کل ممنون بابت عکسها و توضیحات;)
 

reza2011

عضو جدید
سلام
به نظرم تصویر 8 کاری به سیستم سازه ای نداره و احتمالا واسه کارهای معماری و نما سازی اینکارو کردن که البته یه کم سنگینه
در مورد تصویر 15 هم به نظر تخریب سقف هست نه فنداسیون
،البته با شک چون تکه ای بتنی بزرگ هستن
در کل ممنون بابت عکسها و توضیحات;)

دوست عزيز ضمن تشكر بابت اظهار نظر جنابعالي در مورد تصوير شماره 8 موضوع كوچكترين ارتباطي با معماري نداره و اين كاملا واضحه .. با استفاده از غلاف فلزي دور ستون ها خواستند كه مهاربند فلزي رو به قلاف ها جوش بدن و مثلا خواستن
مهاربند بدين شكل با بتن كار كنه ... كاملا هم در تصوير معلومه كه مهاربند ها به غلاف ها جوش داده شده است ... اين تصور 100% ابلهانه هست زيرا همچين سيستم سازه اي نه ما داريم و نه در اين حالت غلاف هاي فلزي به كمك ستون مياد .

در اينجا 2 تركيب جداگانه وجود داره ... اسكلت بتن آرمه + سازه متشكل از غلاف فلزي با مهاربند .... اين 2 سيستم با هم كار نميكنه و سيستم غلاف فلزي و مهاربند به هيچ روي نميتونه اين ستونهاي بتني رو تقويت كنه .

در مورد تصوير شماره 15 هدف اين نيست كه بگم چي تخريب شده بلكه فقط ميخواستم بگم كه مهندس ناظري كه دستور تخريب ميده به نظرمن وجدان كاري داره البته يك بعد ديگه قضيه رو هم بايد ديد و اون اينكه به چه علت اين سازه بايد تا اين مرحله غلط اجرا بشه و پيش بره و هيچ كس هم نفهمه ... شايد هم ايراد از نقشه ها بوده ..
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان
ممنون از تاپیک جالبت مهندس رضا
درمورد ستون با بست موازی اگه صحیح طراحی و اجرا بشه بعید میدونم جوابگو نباشه.نکته اینجاست که امروزه هر جوشکار یا استادبنایی که از راه میرسه طرح ستون دوبل با بست موازی میده ولی عدم اگاهی در مورد ضوابط و شرایط بست ها منجر به حوادثی مانند تصاویر بالا میشه.
در تصویر 2 استفاده از پل خرجینی و در تصویر 4 استفاده از سقف از نوع طاق ضربی در قوانین جدید مجاز نمیباشد.
در تصویر 6 جوشکاری ورق و بست منقطع اجرا شده که صحیح نیست.

در مورد پر کردن ستون با بست موازی از اجر ،یه دورانی سوال خودمم بود ولی تو هیچ کتابی ندیدم چیزی نوشته باشه،از چند نفر پرسیدم و گفتن مجاز نیست چون وزن سازه رو هرچند به مقدار کم بالا میبره(راستش زیاد قانع نشدم با این جواب) ولی عموما این کار رو انجام میدنن که اشتباهه.
 

reza2011

عضو جدید
سلام به همه دوستان
ممنون از تاپیک جالبت مهندس رضا
درمورد ستون با بست موازی اگه صحیح طراحی و اجرا بشه بعید میدونم جوابگو نباشه.نکته اینجاست که امروزه هر جوشکار یا استادبنایی که از راه میرسه طرح ستون دوبل با بست موازی میده ولی عدم اگاهی در مورد ضوابط و شرایط بست ها منجر به حوادثی مانند تصاویر بالا میشه.
در تصویر 2 استفاده از پل خرجینی و در تصویر 4 استفاده از سقف از نوع طاق ضربی در قوانین جدید مجاز نمیباشد.
در تصویر 6 جوشکاری ورق و بست منقطع اجرا شده که صحیح نیست.

در مورد پر کردن ستون با بست موازی از اجر ،یه دورانی سوال خودمم بود ولی تو هیچ کتابی ندیدم چیزی نوشته باشه،از چند نفر پرسیدم و گفتن مجاز نیست چون وزن سازه رو هرچند به مقدار کم بالا میبره(راستش زیاد قانع نشدم با این جواب) ولی عموما این کار رو انجام میدنن که اشتباهه.

ممنون مهندس امير ... در مورد ستون با بست موازي بهت بگم كه اگر خواستي يك ساختون واسه خودت بسازي هرگز از اين نوع ستون استفاده نكن . اين ستونها رفتارشون در زلزله خوب نيست ... بهتره كمي بيشتر هزينه كني و ورق رو سرتاسري اجرا كني .. خسيس بازي در نيار مهندس :biggrin:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون مهندس امير ... در مورد ستون با بست موازي بهت بگم كه اگر خواستي يك ساختون واسه خودت بسازي هرگز از اين نوع ستون استفاده نكن . اين ستونها رفتارشون در زلزله خوب نيست ... بهتره كمي بيشتر هزينه كني و ورق رو سرتاسري اجرا كني .. خسيس بازي در نيار مهندس :biggrin:

:biggrin::biggrin::biggrin:
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
ممنون مهندس امير ... در مورد ستون با بست موازي بهت بگم كه اگر خواستي يك ساختون واسه خودت بسازي هرگز از اين نوع ستون استفاده نكن . اين ستونها رفتارشون در زلزله خوب نيست ... بهتره كمي بيشتر هزينه كني و ورق رو سرتاسري اجرا كني .. خسيس بازي در نيار مهندس :biggrin:

اقاي مهندس !!؟؟
فقط براي خودشون اينكار رو بكنن ؟؟ پس ديگران ....؟؟؟
 

reza2011

عضو جدید
اقاي مهندس !!؟؟
فقط براي خودشون اينكار رو بكنن ؟؟ پس ديگران ....؟؟؟

خدمت خانم مهندس زيبا عرض كنم كه در توضيحات تصوير شماره 1 هم گفتم كه ستون با بست موازي در زلزله رفتار خوبي از خودش نشون نميده ... نگفتم عزيز دل ؟
 

reza2011

عضو جدید
مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش ششم ) - خرابي هاي زلزله بم ( بخش آخر )

مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش ششم ) - خرابي هاي زلزله بم ( بخش آخر )

درود بر دوستان ناسپاس :biggrin: البته به استثناي چند تاشون كه واقعا با مرام هستن ...:gol:

زلزله بم ...


تصوير شماره 1

در تصوير گسستگي اتصال تير به ستون مشاهده ميشود .به دليل ضعيف بودن نبشي زير سري و همچنين جوش نامناسب و ضعيف تير از ستون كنده شده است . ضمنا مشاهده ميشه كه نبشي جان اجرا نشده ...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




ورق جوش شده روي ستون كه اتصال تير به ستون روي ان اجرا شده از ستون كنده شده . ضمنا به دليل ضعيف بودن جوش نبشي جان به صفحه گسستگي رخ داده است .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



اولا اتصال ورق اتصال مهاربند به ستون كنده شده و لذا مهاربند ديگر نقش خود را ايفا نخواهد كرد . ذكر اين نكته ضروري است كه مهاربند بايستي بر اثر كمانش اعضاي قطري به مرز گسيختگي برسد ولي عموما مشاهده ميشه كه قبل از اينكه گسيختگي در اثر كمانش بوجود بياد مهاربند از ورق اتصال كنده ميشه يا ورق اتصال از ستون كنده ميشه .

دلايلي كه باعث شكست در مهاربند ها ميشود :

ابعاد غلط صفحات اتصال گوشه و مياني

طول جوش كم براي اتصال مهاربند به صفحات اتصال

ضعيف بودن يا لاغري اعضاي مهاربند

عدم انتخاب صحيح تير پيوند در مهاربندهاي داراي خروج از مركزيت

عدم اجراي درست سخت كننده در تير پيوند

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



دوستان اظهار نظر كنند لطفا ...
:mad:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



كمانش عمود بر محور صفحه مهاربند در تصوير مشاهده ميشود ... دوستان توصيه ميشود براي كم شدن نيروي آپليفت ( Up Lift ) يعني نيروي كششي بلند كننده ستون هاي كناري حتما مهاربند رو تا حد امكان در قاب هاي خارجي و در دهانه هاي بيروني انتخاب كنيد . در تصوير بهتر مي بود كه مهاربند سري اول از سمت چپ در دهانه ابتدايي ( يك دهانه عقب تر ) قرار ميگرفت .

يك نكته ديگر در ارتباط با اين تصوير عدم قرار گيري صفحه اتصال مهاربند در آكس ستون و تير است . ضمنا به نظر ميرسد در انتخاب المان قطري از تك مقطع به جاي دوبل مقطع استفاده شده كه كار اشتباهي است .

ضمنا صفحه اتصال به تير جوش نشده است . بطور چشمي ميتوان حدس زد كه ابعاد صفحات اتصال نيز بسيار ناكافي است .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 2

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 3

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 4

كمانش عمود بر صفحه معمولا زودتر از كمانش داخل صفحه سبب گسيختگي مهاربند ميشود .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



دوستان اظهار نظر كنند ... :redface:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



ابعاد ورق اتصال مياني نا كافي است و ضمنا از مقطع تك به جاي دوبل استفاده شده است .

نكته بسيار مهم در ارتباط با اين تصوير اين است كه در يكي از المان ها از وصله غير فني و نادرست استفاده شده است . اولا توصيه ميشه از بكار بردن وصله در اعضاي مهاربند اجتناب شود . ضمنا وصله بر خلاف آيين نامه و بطور خيلي كثيف اجرا شده بدون استفاده از ورق هاي وصله بال و جان ...


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



يك طبقه به دليل پديده طبقه نرم كاملا له شده و ناپديد شده است ...

طبقه نرم به طبقه اي اطلاق ميشود كه به دليل كاهش يكباره و ناگهاني سختي نسبت به ساير طبقات به سرعت و قبل از طبقات ديگر تخريب ميشود . كاهش سختي عموما به دليل كم كردن مهاربند هاي يك طبقه نسبت به ساير طبقات به دلايل مختلف مثلا دلايل معماري و يا به دليل تامين فضا در پاركينگ اتفاق مي افتد .


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



دوستان اظهار نظر كنند لطفا ... :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصوير شماره 5

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بررسي ساختمانهاي سالم در زلزله بم



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



برخلاف توضيح زير عكس به نظر من اصول مهندسي رعايت نشده است زيرا :

اولا در طبقه دوم از مهاربند تك قطري استفاده شده است لذا بايستي در يكي از دهانه ها جهت قطري عوض ميشد . در اين حالت هر 2 المان يا تحت فشار هستند يا تحت كشش . در حالت ايده آل يك المان بايستي تحت كسس و ديگري در همان زمان تحت فشار باشد .

سعي كنيد از هر سيستمي كه جهت مهاربند استفاده ميكنيد از پايين ترين طبقه تا بالاترين طبقه و در كليه قابها از همان مهاربند استفاده كنيد . در صورتيكه مجبور به استفاده از تركيب چند سيستم مهاربند بوديد براي محاسبه نيروي زلزله در جهت اطمينان از كمترين ضريب رفتار استفاده شود .

در تصوير در طبقه اول در دهانه اول از سمت راست از مهاربند قطري 2 طرفه استفاده شده ولي دهانه كناري فاقد مهاربند است ولي در طبقه بالا سيستم كلا عوض شده است كه وضعيت مناسبي نيست . سعي شود هر دهانه كه مهاربندي در ان قرار دارد تا بالاترين طبقه با همان رويه ادامه يابد تا مانع از پديده طبقه نرم شويد .


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


برخلاف توضيح زير عكس به نظر من اصول مهندسي رعايت نشده است زيرا :

طبقه اول به دليل كم بودن مهاربند نسبت به طبقه سوم طبقه نرم خواهد بود .

در طبقه دوم و چهارم سيستم مهاربند اجرا نشده كه خود ميتواند سبب پديده طبقه نرم شود .


به جاي مهاربندي در 2 دهانه مجاور توصيه ميشه دهانه هاي ابتدايي و انتهايي در خارجي ترين قاب ها مهاربندي شود .


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



در اين تصوير نيز اصول مهندسي رعايت نشده است :

در دهانه اول از سمت راست براي طبقه اول شكل مهاربند اجرا شده غير قابل قبول است . در طبقه دوم مهاربند تك قطري و همگي در يك جهت اجرا شده .. به ياد داشته باشيم كه مهاربند تك قطري هميشه بايستي به تعداد زوج استفاده شود . ضمنا براي هر جهت تك قطري يك مهاربند در جهت مخالف نيز براي دهانه بعدي در نظر گرفته شود .


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


اميد كه ديگر شاهد صحنه هاي دلخراشي همچون اين صحنه نباشيم ...



روح تمام رفتگان اين حادثه دلخراش شاد و قرين آمرزش الهي

با تشكر فراوان از زحمات جناب آقاي مهندس يوسف رضا خادميان ...

پايان
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
اقاي مهندس ،ممنون از لطفتون
عكس ها واقعا دلخراش و قابل تامل بودند .
يك سوال اينجا پيش مياد :
به نظرتون بعد از زلزله بم كه امر مقاوم سازي ساختمان هاي روستايي به ميان اومد و به اين امر تاكيد ميشه ، ميشه گفت كه اين كار چقدر صحيح انجام ميشه ؟؟ اصلا اينكار تو روستاها انجام ميشه ؟؟ چقدر اصولي و طبق ضوابط ايين نامه اي هست ؟؟
اگر خداي نكرده ، يكبار ديگه زلزله اي بياد، باز بايد بر كرده ي خودمون تاسف بخوريم ،يا به كاري كه باعث نجات جان هموطنانمون شده ، افتخار بكنيم؟؟
 

reza2011

عضو جدید
اقاي مهندس ،ممنون از لطفتون
عكس ها واقعا دلخراش و قابل تامل بودند .
يك سوال اينجا پيش مياد :
به نظرتون بعد از زلزله بم كه امر مقاوم سازي ساختمان هاي روستايي به ميان اومد و به اين امر تاكيد ميشه ، ميشه گفت كه اين كار چقدر صحيح انجام ميشه ؟؟ اصلا اينكار تو روستاها انجام ميشه ؟؟ چقدر اصولي و طبق ضوابط ايين نامه اي هست ؟؟
اگر خداي نكرده ، يكبار ديگه زلزله اي بياد، باز بايد بر كرده ي خودمون تاسف بخوريم ،يا به كاري كه باعث نجات جان هموطنانمون شده ، افتخار بكنيم؟؟

ممنون از توجه شما .. راستش من اطلاعي ندارم ولي فكر ميكنم سا زه هاي جديد تا حد زيادي بر اساس اصول مهندسي ساخته شده اند . من هم اميدوارم . در ضمن در مورد چند عكس انتظار داشتم كه اظهار نظر كنيد هم شما و هم بقيه دوستان ...
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه
ممنون بابت تاپیک مفیدت مهندس رضا

در اکثر تصاویر، مشکلات ایجاد شده ناشی از جوشکاری ضعیف و غیراصولی میباشد.

تصویر2:بطور حتم این بادبند طبق اصول مهندسی اجرا نشده است و بطور چشمی میتوان گفت که هم ورق میانی(صفحه اتصال)کوچک است و هم پروفیل ضعیف انتخاب شده(استفاده از پروفیل تک).

تصویر3:استفاده از بادبندی که بطور سلیقه ای ایجاد و نصب شده که 100% اشتباه است.

تصویر4:ورق میانی(صفحه اتصال)کوچک انتخاب شده،و لقمه در بین دو نیمرخ اجرا نشده است که خود عاملی است در ایجاد کمانش.

تصویر زیر تصویر4(شکست اتصال بادبند):ورق اتصال بادبند باید بصورت کامل به تیر و ستون جوش داده شود ولی در این تصویر با استفاده از یک نبشی این اتصال را ایجاد کرده اند که صد درصد اشتباه است.

تصویر بالای تصویر 5:ظاهرا برای ستون از پروفیل قوطی استفاده کرده اند ولی به جهت اتصال نادرست تیر(تیرچه)به ستون،جان ستون را برش داده اند که خود باعث ایجاد تمرکز تنش و در نتیجه لهیدگی شده است.
 

reza2011

عضو جدید
سلام به همه
ممنون بابت تاپیک مفیدت مهندس رضا

در اکثر تصاویر، مشکلات ایجاد شده ناشی از جوشکاری ضعیف و غیراصولی میباشد.

تصویر2:بطور حتم این بادبند طبق اصول مهندسی اجرا نشده است و بطور چشمی میتوان گفت که هم ورق میانی(صفحه اتصال)کوچک است و هم پروفیل ضعیف انتخاب شده(استفاده از پروفیل تک).

تصویر3:استفاده از بادبندی که بطور سلیقه ای ایجاد و نصب شده که 100% اشتباه است.

تصویر4:ورق میانی(صفحه اتصال)کوچک انتخاب شده،و لقمه در بین دو نیمرخ اجرا نشده است که خود عاملی است در ایجاد کمانش.

تصویر زیر تصویر4(شکست اتصال بادبند):ورق اتصال بادبند باید بصورت کامل به تیر و ستون جوش داده شود ولی در این تصویر با استفاده از یک نبشی این اتصال را ایجاد کرده اند که صد درصد اشتباه است.

تصویر بالای تصویر 5:ظاهرا برای ستون از پروفیل قوطی استفاده کرده اند ولی به جهت اتصال نادرست تیر(تیرچه)به ستون،جان ستون را برش داده اند که خود باعث ایجاد تمرکز تنش و در نتیجه لهیدگی شده است.

توضيحات عالي و كامل بود مهندس . سپاس.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
با تشکر از آقا رضا
در مورد تصویری که در مهاربند ضربدری وصله وجود داره ،همونطور که گفتید وصله توصیه نمیشه ولی به هر دلیلی اگه استفاده شد نباید محل وصله در یک چهارم میانی بادبند باشه
و در مورد دو تصویر آخر که از دو سیستم در ارتفاع استفاده شده، طبق آیین نامه 2800 ضریب رفتار سیستم فوقانی نباید از مقدار ضریب رفتار سیستم تحتانی بیشتر باشه که در هر دو تصویر این اشکال وجود داره
 

reza2011

عضو جدید
سلام
با تشکر از آقا رضا
در مورد تصویری که در مهاربند ضربدری وصله وجود داره ،همونطور که گفتید وصله توصیه نمیشه ولی به هر دلیلی اگه استفاده شد نباید محل وصله در یک چهارم میانی بادبند باشه
و در مورد دو تصویر آخر که از دو سیستم در ارتفاع استفاده شده، طبق آیین نامه 2800 ضریب رفتار سیستم فوقانی نباید از مقدار ضریب رفتار سیستم تحتانی بیشتر باشه که در هر دو تصویر این اشکال وجود داره

ممنون رسول جان ...
 

reza2011

عضو جدید
مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش هفتم ) ... سازه هاي بتني

مجموعه مصور اشكالات اجرايي ساختمان ( بخش هفتم ) ... سازه هاي بتني

سلام دوستان . در اين تاپيك سعي بر آن است كه تا حدي پرده از اشكالات موجود در سازه هاي بتني برداشته شود . منتظر نظرات تكميلي مهندسين و همكاران عزيز هستم .


عكس 1




1- آرماتوربندي كثيف و غير فني
2- قسمتي از آرماتور طولي تير از بالا و قسمتي از پايين آرماتور سفره تحتاني تير عمور بر تير اول عبور كرده است
3- عدم فاصله ثابت و يكنواخت بين آرماتورها




عكس 2


1- بلوك شكسته در بلوك ها ديده ميشود كه سبب پرت بتن و ورود بتن به داخل بلوك خواهد شد .
2- آرماتور بندي بسيار غير فني ميلگردهاي حرارتي



عكس 3


استفاده از وصله (اورلپ) برای تیرچه که باعث ضعف تیرچه در آن محل میشود.



عكس 4



بلوك هاي شكسته در بين بلوك ها مشاهده ميشود كه سبب پرت بتن شده و بتن وارد شده به داخل بلوك ها از زير كاملا مشخص است .



عكس 5


عدم ويبره يا عدم انجام ويبره خوب و همچنين عدم كيفيت بتن و عدم اختلاط خوب سبب شده كه دانه هاي سنگي در زير تير جمع شود و بتن تير كرمو شود .



عكس 6


يكي از ميلگردهاي طولي ديوار برشي قطع شده و ادامه پيدا نكرده است . اين موضوع ميتواند سبب ضعف ديوار برشي شود .



عكس 7


1- عدم اجراي درست سنجاق بين 2 مش آرماتور ديوار برشي
2- نادرست بودن شكل ظاهري سنجاق و عدم انطباق با شكلهاي مورد تاييد آيين نامه



عكس 8


1- آرماتور كمر كش بايستي تا انتهاي ستون امتداد يابد .
2-فاصله بين خاموتهاي ستون متغير است . ضمنا در نقاط ابتدايي ستون بايستي فاصله خاموتها كمتر باشد كه رعايت نشده است .



عكس 9


ميلگرد انتظار پاگرد به دليل آنكه در موقعيت صحيح خود قرار گيرد خم شده است كه بر خلاف آيين نامه ميباشد .



عكس 10


رعایت نکردن طول کافی میلگرد بالایی تیرچه



عكس 11


كرمو شدن سطح بتن ستون



عكس 12


آرماتوربندي بسيار كثيف و غير فني ... اينقده ايراد توي اين عكس هست كه ترجيح ميدم هيچي نگم ...



عكس 13



بسيار كثيف و غير فني



عكس 14


در دال بتني فاصله بين 2 مش رعايت نشده و قسمت هاي داخلي مش ها تقريبا روي هم قرار گرفته است .



عكس 15


اجراي غلط صفحه انتظار در يك سازه بتني . بتن سوراخ شده و به يك روش غلط صفحه به ميلگرد جوش شده است .



عكس 16


اجراي غلط سنجاق بين 2 مش و همچنين شكل ظاهري نادرست سنجاق



عكس 17


سنجاق بين 2 مش هم غلط اجرا شده و هم شكل ان بر خلاف آيين نامه است .


عكس 18



پر نكردن سوراخ بلوك ها سبب پرت بتن در حين بتن ريزي خواهد شد .



عكس 19

ترك در يكي از بحراني ترين نقاط ستون . در مورد دلايل پيدايش اين ترك , دوستان اظهار نظر كنند .


عكس 20



طول اورلپ بسيار ناكافي است .


 
آخرین ویرایش:

ahmadtorfi61

عضو جدید
با سلام
عکسهای خوبی بود
مورد تصویر8 دقیقا تو پرژه ای که ناظرش من بودم همین اتفاق افتاد و مشاور همچین دتایلی را برای تقویت ستون ارایه کرد. ستونها دارای آرماتور با نمره پایین بودند که مشاور تصمیم به مقاوم سازی آنها با این روش کرد. در ضمن سازه ما 5 سقف بیشتر نداشت
 
بالا