مجموعه ای از مقالات تصفیه آب

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بررسی روش های تصفیه آب خانگی و کاربرد آنها

دستگاههای تصفیه آب خانگی برای حذف یا کاهـش مواد زائد آب آشامیدنی بکار میروند. این مواد عمدتا عبارتند از:

الف) سختی آب

ب) کلر و ترکیبات بیماریزای کلر

ج) فلزات سنگین

د) آلودگی های میکربی
در زیر به بررسی این پارامترها و روشهای تصفیه آن ها می پردازیم:

۱) مواد زائد آب

الف) سختی آب [۱]
املاح موجود در آب موجب بالا رفتن سختی آب می شوند
تماس آب با ترکیبات آهکی موجود در زمین باعث ورود عوامل سختی در آب ها شده و معمولا آب های زیرزمینی از سختی زیادتری نسبت به آب های سطحی برخوردارند.
سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است. سختی آب به مجموعه املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم اطلاق میشود.

طبقه بندی آب ها از نظر سختی بشرح زیر می باشد:

ـ آب های سبک: ۶۰-۰ میلی گرم در لیتر

ـ آب های با سختی متوسط: ۱۲۰-۶۰ میلی گرم در لیتر

ـ آب های سخت: ۱۸۰-۱۲۰ میلی گرم در لیتر

ـ آب های خیلی سخت: بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم در لیتر

ـ آب های سخت در درجه حرارت بالا در جداره کتری و دیگ های بخار رسوبات کربنات کلسیم ایجاد میکند. مطالعات اخیر نشان داده که مصرف آب های سخت تر بعلت وجود منیزیم و کلسیم مرگ های ناگهانی ناشی از امراض قلبی و عروقی را به شدت کاهش میدهد.
در حال حاضر هیچگونه رابطه ای میان پیدایش سنگ کلیه و سختی آب گزارش نشده است. علاوه بر این وجود کلسیم و منیزیم در آبهای آشامیدنی سخت مانع جذب فلزات سنگین نظیر سرب، کادمیوم، روی و مس و رسوب آنها در استخوانها می شود.
در عین حال در نقاطی از روسیه که از آب های نسبتا سخت استفاده می کنند به مواردی از پیدایش سنگ در مجاری ادرار برخورده اند. این موضوع تقریبا در آب های با سختی ۵۰۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم به اثبات رسیده است.
از سوی دیگر در نقاطی که از آب های نرم تر استفاده می شود، به فشار خون، وجود چربی و کلسترول در خون برخورده اند که هر دوی این عوامل میتواند در مرگ های ناگهانی بسیار مؤثر باشد. به طور کلی میتوان گفت که در نقاطی که آب سخت مصرف می شود امراض قلبی کمتر از نقاطی است که ساکنین آنها آب های سبک تر مصرف می کنند. به علاوه بروز سکته های قلبی در نقاط با آب های سخت تر به مراتب کم تر از نقاط با آب های سبک تر است.

ب) کلـر [۲]
برای میکرب زدایی، در تصفیه خانه های شهری کلر به آب افزوده میشود
کلر و ترکیبات آن برای ضدعفونی آب آشامیدنی در تصفیه خانه ها به آب اضافه میگردد. در سالهای اخیر تحقیقات بعمل آمده نشان داده اند که مواد آلی موجود در آب با کلر ترکیب شده و ایجاد تری هالومتان ها، کلرات و سایر ترکیبات جانبی مضر و سمی می نمایند که باعث بروز انواع بیماریهای صعب العلاج در انسان میگردند.

ج) فلزات سنگین [۳]
فلزات سنگین از طریق نفوذ پساب صنعتی در آب آشامیدنی به انسان منتقل میشود
فلزات سنگین با توجه به توسعه شهرنشینی و صنایع که منجر به افزایش میزان فاضلاب و پساب تولید گردیده است، عمدتا از طریق دفع نادرست و غیربهداشتی فاضلاب شهری و پساب صنعتی وارد محیط زیست می گردد. مرگ و میرهای آبزیان در اثر تخلیه پساب های محتوی فلزات سنگین در دنیا و ایران بی سابقه نیست. سبزیجات اطراف تهران نیز که با فاضلاب آبیاری میشود از این آلودگی ها بی بهره نمیباشد. فلزات سنگین شامل سرب، جیوه، روی، نیکل، کرم، کادمیوم و غیره میباشد. وجود فلزات سنگین در غلظت بیش از استاندارد در آب شرب باعث عوارض مختلف نظیر مسمومیت، حساسیت شدید، ضایعات کروموزومی، عقب افتادگی ذهنی، فراموشی، پارکینسن، سنگ کلیه، نرمی استخوان و انواع سرطان منجمله سرطان پروستات میگردد. یکی از کارشناسان محیط زیست، آلودگی محیط مخصوصا آب با فلزات سنگین را بعنوان بزرگترین گناهی که بشر در طبیعت انجام میدهد ارزیابی نموده است...

د) میکرواورگانیزم های بیماری زا
میکربها از طریق نفوذ فاضلاب انسانی در آب آشامیدنی به انسان منتقل می شوند
امراض مختلفی بوسیله آب به انسان منتقل می شوند. از جمله این امراض می توان وبا، حصبه، اسهال میکربی و خونی، هپاتیت، سل، دیفتری، انگلهای خونی و کبدی را نام برد. عوامل بروز این بیماریها که شامل تک یاخته ها، ویروس ها، باکتری ها، کرم ها و انگلها می باشند، از طریق نفوذ فاضلاب در آب آشامیدنی به انسان منتقل می شود. بیماری های ناشی از آب آلوده سالانه نزدیک به یک میلیارد انسان را در روی کره زمین مبتلا می کند و باعث مرگ حدود ۱۰ میلیون نفر می شود.

۲) منشاء آب

آب لـوله کشی

آب تهران که از سدهای کرج، لار و لتیان تامین می گردد دارای کیفیت بالائی بوده و از این نظر معروفیت جهانی دارد. در سالهای اخیر بعلت کافی نبودن آب این سدها، برای تامین آب مورد نیاز تهران چاههای عمیق در سطح و حومه شهر حفر گردیده و آب آن به شبکه شهری اضافه گردیده است. آب این چاهها سختی آب تهران را بالا برده است و در صورتیکه قبل از ورود به شبکه تصفیه و گندزدایی نگردد می تواند از طریق نشت پساب منشاء آلودگی های انگلی و میکروبی و فلزات سنگین شود. از طرف دیگر بالا بودن مقدار کلر تزریقی در تصفیه خانه ها برای مقابله با این آلودگی ها موجب ایجاد آلودگی شیمیایی آب می گردد که علاوه بر طعم و بوی نامطبوع، کلر موجب ایجاد ترکیبات بیماری زای تری هالومتانها می شود. آب های شهری را بایستی قبل از استفاده از وجود میکرب ها و انگل ها و همچنین کلر و ترکیبات آن و در صورت موجود بودن، از فلزات سنگین پاک نمود.

آب معـدنی

در اکثر کشورهای غربی برای شرب از آب لوله کشی استفاده نشده و بجای آن از آب آشامیدنی بسته بندی شده در بطری استفاده میشود. دلیل این امر بدی کیفیت آب لوله کشی این ممالک که از رودخانه های حاوی فاضلاب تصفیه شده تامین میگردد میباشد.
آبمعدنی در کشورهائی که آب لوله کشی از تصفیه پساب تهیه میشود و فاقد املاح مفید میباشد و یا دسترسی به آب پاک میسر نمی باشد، تنها شیوه مطمئن تامین آب شرب است.
در مورد استفاده از آبمعدنی در کشور ما بایستی به موارد زیر توجه نمود[۴]:
همه آبهای بطری شده آبمعدنی نمیباشند. عبارت آب آشامیدنی قید شده بر روی بطری ها نشان دهنده آن است که این آبها فاقد املاح معدنی کافی بود و اکثرا از چاههای داخل یا اطراف شهر بدست می آیند.

ـ منشاء آب (چشمه یا چاه) میتواند بعلت مجاورت با عوامل آلوده کننده آب مانند چاههای فاضلاب محدوده شهری و ییلاقی، کارخانجات و محل چرای دام و غیره در معرض آلودگی قرار گیرد.
ـ عدم رعایت مسائل بهداشتی و آلوده بودن احتمالی بطری و درب بطری در خط پرکن آبمعدنی می تواند موجب آلودگی آبمعدنی گردد.
میکرواورگانیزم ها در شرایط مساعد در داخل بطری بسرعت رشد و تکثیر می یابند. از این نظر آبمعدنی را بایستی پیش از گذشت تاریخ مصرف استفاده نموده و قبل از مصرف چند روز در داخل یخچال نگهداری کرد.

۳) روش های تصفیه آب خانگی

متداول ترین روش های تصفیه آب خانگی بشرح زیر میباشد:

رزین های تبادل یون برای کاهش سختی آب:

رزین های تبادل یونی با تبدیل یون های کلسیم و منیزیم محلول در آب به یون های نامحلول ، آنها را جذب و در نتیجه سختی آب را کاهش می دهد. متاسفانه، این رزین ها محیط بسیار مساعدی برای رشد و تکثیر باکتریها میباشند بطوریکه تعداد باکتریها در داخل این *****ها در کمترین مدتی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
جدیدا برای مقابله با تکثیر میکرواورگانیزم ها در محیط رزینی، *****های رزینی نوع Bacteriostatic تولید گردیده است که تا حدودی مانع تکثیر سریع میکروبها در داخل ***** می گردد. با این وجود، قبل وبعد از این نوع ***** آب بایستی کاملا ضدعفونی گردد و چون راکد ماندن آب در داخل بستر رزین موجب گندیدگی سریع آب می گردد، باید دقت نمود که آب در داخل این *****ها همیشه جریان داشته باشد. رزینهای داخل ***** پس از مدتی اشباع شده و بایستی تعویض شوند. استفاده از این *****ها برای آبهای مشکوک و یا آلوده به میکروب و انگل مجاز نمی باشد.[۵]

کربن اکتیو (زغال فعال) برای حذف کلر، رنگ، بو و تری هالومتانها:

*****های کربن فعال خاصیت جذب مواد آلی و بعضی فلزات سنگین محلول در آب را دارد و رنگ، بو، کلر و ترکیبات کلر آب را حذف می نماید. مشابه *****های رزین، بستر کربن فعال محیط مساعدی برای تغذیه و تکثیر باکتری ها بشمارمی آیند و پس از آن گندزدایی و تصفیه میکربی ضروری میباشد.

زئولیت [۶] برای حذف فلزات سنگین:

زئولیت ها رزین های طبیعی هستند که دارای خاصیت مبادله کاتیونی و حذف فلزات سنگین میباشند. از جمله موارد مهم کاربری زئولیت ها حذف کاتیونهای ارسنیک، تیتان، آلومینیوم کوبالت، کرم، آلومینیوم، سرب، روی و غیره میباشد.

*****های سرامیکیئ برای حذف مواد معلق، باکتری ها و انگلها

*****های سرامیکی با منفذهای عبور آب حدود ۵/۰ میکرون، مانع عبور مواد معلق و کلیه انگلها و میکربها گردیده و با اطمینان کامل آلاینده های بیماری زای آب را حذف می نمایند. حتی آبهای آلوده و مشکوک پس از عبور از این صافی ها کاملا شفاف، بهداشتی و قابل شرب می گردند.
تصفیه با *****های سرامیکی تنها روش غیرشیمیایی میباشد که بدون نیاز به برق، آلودگی های میکربی آب را حذف می نماید. *****های سرامیک مرغوب، در مواقع شیوع بیماریهای اپیدمی نیز بهترین شیوه تامین آب شرب سالم در محل مصرف می باشند.

۴) دستگاه های تصفیه آب خانگی

بطوریکه مشاهده می شود، هیچ یک از روشهای فوق به تنهایی قادر به تامین آب شرب سالم و گوارا نمی باشد. با در نظر گرفتن مواد زائد موجود در آب و با استفاده از روشهای مختلف تصفیه بایستی مواد زائد را از آب خارج نمود.

منابع:

[۱] مقاله از سختی آب چه میدانید - مجله آب و محیط زیست- شماره ۱۹

[۲] مقاله مقایسه بین CIO۲ و روش UV/H۲O۲ برای ضدعفونی آب آشامیدنیمجله آب و محیط زیست شماره۳۱

[۳] مقاله فلزات سنگین و آلودگی محیط زیست- مجله آب وزارت نیرو شماره ۱۰

[۴] بروشور شرکت آبمعدنی چشمه

[۵] بروشور NSA bacteriological water filters

[۶] مقاله کاربردهای صنعتی زئولیتمجله آب و محیط زیست شماره ۳۵
 

lovex5050

عضو جدید
فــيلترهای تصفیه آب

فــيلترهای تصفیه آب

سلام به بچه ها
اگه کسی مقاله ای درباره فیلـتر های تصفیه آب و ضد عفونی کننده آب کسی داره یا می دونه کمک کنه ممنون مثل همیشه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
روشهای مدرن تصفیه فاضلاب چه مزیتهای زیست محیطی را نسبت به روشهای قدیمی تر داراست؟

مزایای زیست محیطی روشهای مدرن عبارت است از:
1- امکان تصفیه فاضلاب با بازده بیشتر
2- ابعاد زمین موردنیاز کوچکتر
3- میزان مصرف انرژی کمتر
4- امکان تصفیه فاضلاب بسیاری از صنایع مختلف
گفتنی است در صنایع آب و فاضلاب ، به کارگیری فناوری های برتر در زمینه ساخت تجهیزات مربوط با مصرف کمتر انرژی ، عمر مفید بیشتر تجهیزات و استهلاک کمتر باعث کاهش هزینه فاضلاب تصفیه شده به ازای هر مترمکعب خواهد شد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
کاربرد متا بی سولفیت سدیم
متابی سولفیت سدیم بعنوان یک احیا کننده نگهدارنده مواد غذایی و سفید کننده در صنایع مختلف جهت مواردی از قبیل ذیل استفاده میگردد:

در صنایع غذایی بعنوان نگهدارنده و جلوگیری کننده از فساد مواد غذایی بخصوص در میگوِ، آب میوه

سرکه و آبلیمو ، غذاهای دریایی ،میوه جات خشک و غیره.

در صنایع عکاسی در محلول ظهور جهت اسیدی کردن محلول ثبوت .

در صنایع چرمسازی جهت آهک زدایی پوست .

در صنایع آبکاری جهت تصفیه فاضلاب حاوی یون کروم شش ظرفیتی و جهت جدا کردن کلر اضافی بعد از ازبین رفتن یون سیانید .

در صنایع کاغذ سازی جهت سفید گری

در صنایع شیمیایی بعنوان احیا کننده جهت خالص سازی و جداسازی آلدییدها و کتونها و برای تولید سولفوکسیناتها “ماده پایه شامپو بچه”و جهت تولید بعضی رنگهای آلی .

در صنایع نساجی بعنوان تمیز و سفید کننده پشم و دیگر الیاف طبیعی ،جهت تولید رنگهای خمره ای

بعنوان حذف کننده کلر بعد از سفیدگری نایلون و بعنوان فعال کننده در پلیمریزاسیون اکریلو نیتریل.

در صنایع دارویی حهت تولید استامینوفن و به مقدار کم به بعضی از داروها اضافه میشود .

در صنعت ساختمان جهت تولید روان کننده بتون و غیره

در صنعت تصفیه آب جهت کلر زدایی آب قبل از ورود آب به سیستم اسمز معکوس
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آب و فاضلاب

مهندسی بهداشت شاخه ای از مهندسی است که حفاظت محیط زیست از اثرات سوءناشی از فعالیت های انسان حفاظت جوامع انسانی از عوامل سوء زیست محیطی و بهتر نمودن کیفیت محیط برای سلامتی و رفاه انسان را به عهده دارد . همانطور که در تعریف بالا نهفته است انسانها در تماس با محیط زیست گاهی اثر سوء بر آن گذاشته و گاهی نیز در اثر آلودگی های موجود در محیط ضرر می بینند . شناخت طبیعت محیط و اثرات متقابل محیط و انسان مقدمه لازمی برای شناخت وظیفه مهندس بهداشت محیط است .

آب به عنوان حلال عمومی موسوم است و پارامترهایی شیمیایی به قدرت حل کنندگی آب مربوط می شود کل جامدات محلول قلیائیت (Alkalinity) سختی فلورایدها ، فلزات ، مواد آلی و مواد مغذی ، پارامترهای شیمیایی مورد توجه در کیفیت آب به شمار می روند . یادآوری بعضی اصول اولیه شیمی مربوط به محلولها که در زیر آورده می شود به فهم بحث بعدی در مورد پارامترهای شیمیایی کمک خواهد کرد .

شیمی محلولها

اتم کوچکترین واحد عناصر به شمار می رود ، اتمها اجزاء ساختمانی هستند که از انها مولکول های عناصر و ترکیبات ساخته می شود . به عنوان مثال ، بر اثر ترکیب دو اتم هیدروژن با هم مولکول هیدروژن تشکیل می شود .

H + H = H۲

با اضافه شدن یک اتم اکسیژن به مولکول هیدروژن یک مولکول آب تشکیل می شود .

H۲ + O = H۲O

جرم نسبتی اتم عناصر ، بر اساس جرم ۱۲ برای کربن تعیین شده است ، جمع جرم اتم تمامی اتم های موجود در یک مولکول ( جرم مولکولی ) آن مولکول نامیده می شود .

جرم اتمی هیدروژن ۱ و جرم اتمی اکسیژن ۱۶ است . بنابراین جرم مولکولی هیدروژن ۲ و جرم مولکولی آب ۱۸ می باشد . یک مول (Mole) هر عنصر یا ماده مرکب جرم مولکولی آن ماده است که بر حسب واحدهای معمولی جرم همانند گرم گزارش می شود . یک مول هیدروژن ۲ گرم است . در صورتی که یک مول اب ۱۸ گرم می باشد ، اگر یک مول از ماده ای را در آب حل کنیم و حجم محلول را به یک لیتر برسانیم محلول به دست آمده را « محلول یک مولار » می نامند .

پیوند عناصر در یک ترکیب بعضی مواقع به وسیله نیروهای الکتریکی ناشی از انتقال الکترون ها صورت می گیرد وقتی که این ترکیبات در آب تجزیه می شود بارهای الکتریکی مختلف تولید می شود به عنوان نمونه کلرید سدیم را می توان نام برد :

NaCl Na + Cl

گونه های باردار « یون » نامیده می شوند . یون های با بار مثبت به کاتیون « Cation » و یونهای با بار منفی به آنیون « Anion » معروف هستند . تعداد بارهای مثبت و منفی بایستی مساوی باشد تا خصوصیت خنثی بودن الکتریکی ترکیب شیمیایی حفظ شود . تعداد بارهای هر یون به ظرفیت « Valence » آن یون معروف است . بدین طریق ، ظرفیت سدیم « Valence » آن یون معروف است . بدین طریق ظرفیت سدیم « Na+ » یک است . در صورتی که ظرفیت کلسیم « Ca۲+ »دو می باشد . بعضی از ترکیبات موسوم به رادیکالها نیز دارای بار الکتریکی هستند . نمونه ای از رادیکال کاتیونی آمونیوم « NH۴ + » می باشد در صورتیکه کربنات « CO۳ » رادیکال آنیونی می باشد . وقتیکه یونها یا رادیکالها با همدیگر واکنش انجام می دهند ترکیبات جدیدی تشکیل می دهند . واکنش ها ممکن است بر اساس یک – به یک چنانکه در مورد کلرید سدیم دیدیم پیش نروند . در این حال این واکنش ها بر اساس تعادل یا اکی والانس « equivalence» که به خنثائی الکتریکی مربوط است جلو می روند . از نظر فنی ، تعادل هر عنصر یا رادیکال به تعداد اتمهای هیدروژنی گفته می شود که عنصر رادیکال قادر به نگهداری در ترکیب یا قادر به جابجا کردن در واکنش باشد در اکثر موارد اکی والانس یک یون مساوی با ارزش مطلق ظرفیت آن است . مقدار معادل یا اکی والانت « equivalent» هر عنصر یا رادیکال جرم وزنی وملکولی آن بر حسب گرم ، تقسیم بر اکی والانس « equivalence » آن می باشد میلی اکی والان جرم مولکولی گزارش شده بر حسب میلی گرم ، تقسیم بر اکی والانس است و غالباً در شیمی آب مفیدتر است به خاطر اینکه غلظت مواد محلول غالباً در محدوده میلی گرم در لیتر می باشد .

بسیاری از مواد جامد ، خصوصاً آنهایی که ساختار بلورین دارند ، به سادگی در آب یونیزه می شوند . آب ممکن است در این فرایند ماده واکنش کننده باشد و یا نباشد .

در معادلهA اب واکنش کننده است ، در صورتی که در معادله B نیست :

A ) CaO + H۲O Ca۲ + ۲OH

B ) NaCl + H۲O Na + Cl + H۲O

وقتی که آب واکنش کننده نیست ، آن را از معادله حذف می کنند . فلشهای دوطرفی در معادله B نشان دوطرفه بودن واکنش است . این به این معنی است که شکل جامد (NaCl) ممکن است به اجزای یونی خود تجزیه شود (انحلال) یا اجزای یونی ممکن است ترکیب شده و فرم جامد را تشکیل دهند ( رسوب ) . وقتی که ماده ماده جامد در اولین لحظه با آب برخورد می کند ، جهت واکنش خالص (کل برآیند) به طرف فرم یونی است . در صورت وجود مقدار کافی جرم جامد ، حالت تعادل دینامیک که در آن ، درجه انحلال و درجه رسوب دقیقاً مساوی است برقرار می شود . در این نقطه ، آب با گونه های حل شونده اشباع شده است .

مواد محلول از خاصیت حل کنندگی آب بر روی جامدات ، مایعات و گازها پدید می آیند . مواد محلول ممکن است همچون مواد معلق ، آلی و یا غیرآلی باشند . مواد غیرآلی که در آب محلولند شامل مواد معدنی ، فلزات وگازها می باشند . آب ممکن است با این مواد در اتمسفر ، روی سطوح ، و در خاک تماس پیدا کند . مواد حاصل از تجزیه گیاهان ، مواد شیمیایی آلی و گازهای آلی ، اجزای محلول آلی آب هستند . قدرت حلالیت آب ، آن را وسیله ایده آلی برای حمل مواد زائد از اماکن صنعتی و خانه ها می کند .

اثرات

بسیاری از مواد محلول در اب نامطلوب هستند . مواد معدنی محلول ، گازها و اجزای آلی ممکن است باعث تولید رنگ ، طعم و بوی ناخوشایند بشوند . بعضی از مواد شیمیایی ممکن است سمی و بعضی از مواد محلول آلی سرطانزا می باشند . غالباً دو یا چند ماده محلول ( خصوصاً مواد آلی و اعضای گروههای هالوژنها) ترکیب شده و باعث تشکیل ترکیبی می شوند که خاصیت مورد اعتراض تری از هرکدام از مواد اولیه دارند . همه مواد محلول در آب ، نامطلوب نیستند . به عنوان نمونه ، آب تقریباً خالص مقطر طعم بیمزه دارد . به علاوه ، آب با در نظرگرفتن اجزای محلول حالت تعادلی دارد . آب اشباع نشده حالت خورندگی ( Corrosive) دارد و به سادگی موادی را که با آن تماس پیدا می کنند حل می کند . برای کاهش تمایل آب در ایجاد خوردگی در لوله ها و ملزومات ، در بعضی مواقع به آب نسبتاً خالص ماده ای که به راحتی در آب قابل حل است ، اضافه می شود .

تعادل یون

یونهایی که در اکثر سیستمهای ابی طبیعی در اندازه گیری TDS مشاهده می شود ، در جدول زیر آورده شده است . آنهایی که در قسمت اجزای اصلی لیست شده ، غالباً برای مشخص کردن میزان جامدات محلول آب ، کافی بوده و اینها «یونهای معمول» (Common Ions) نامیده می شود و اغلب تک تک اندازه گیری شده و سپس برحسب اکی والان جهت نمایش تقریبی TDS جمع زده می شود . جهت کنترل ، جمع آنیونها باید مساوی جمع کاتیونها باشد ، زیرا خنثایی الکتریکی باید حفظ شود . مقدار عمده عدم تعادل به معنی این است که اجزای دیگری وجود دارد یا اشتباهی در آنالیز یک یون یا بیشتر ،رخ داده است .

قلیائیت :

قلیائیت به مقدار یونهای موجود در آب گفته می شود که بر اثر واکنش با یون هیدروژن آن را خنثی می کند . بدین طریق قلیائیت ، میزان توانایی آب برای خنثی کردن اسیدهاست .



اجزای قلیائیت در سیستمهای آبی طبیعی شامل HPO۴ ، H۲PO۴ ، HS ، NH۳ ، CO۳ ، HCO۳ ، OH ، HSiO۳ ، H۲BO۳ می باشد . این ترکیبات از انحلال مواد معدنی خاک و اتمسفر حاصل می شود . فسفاتها نیز ممکن است از پاک کننده های موجود در فاضلاب و از کودهای شیمیایی و حشره کش های مورد استفاده در زمینهای کشاورزی ، سرچشمه بگیرد . سولفید هیدروژن و آمونیاک ممکن است حاصل تجزیه میکروبی مواد آلی باشد .

اکثر قریب به اتفاق اجزای قلیائیت را بیکربنات ( HCO۳) ، کربنات (CO۳ ) ، و هیدروکسید ( OH) تشکیل می دهد . علاوه بر معدنی بودن ریشه آنها ، این مواد می توانند از دی اکسید کربن ( CO۲) که جزئی از اتمسفر و حاصل تجزیه میکروبی مواد آلی است سرچشمه بگیرند .

اندازه گیری

اندازه گیری قلیائیت به وسیله تیتراسیون آب با اسید و تعیین معادل هیدروژن آن صورت می گیرد و سپس برحسب میلیگرم در لیتر CaCO۳ گزارش می شود . اگر در تیتراسیون از اسید سولفوریک ۰/۰۲Nاستفاده شود ، یک میلی لیتر اسید ، ۱ میلیگرم قلیائیت بر حسب CaCO۳ را خنثی می کند . یونهای هیدروژن اسید با قلیائیت طبق معادلات زیر واکنش می کنند .

H + OH H۲O

CO + H HCO۳

HCO۳ + H H۲CO۳

اگر اسید به طور آهسته به آب اضافه شده و ph آب برای هربار افزودن یادداشت شود ، منحنی تیتراسیون به دست می آید .

تغییر انحناهای این منحنی که تقریباً درphهای ۳/۸ و ۵/۴ اتفاق می افتد از اهمیت خاصی برخوردار است . تبدیل کربنات به بی کربنات در ph برابر ۳/۸ تقریباً کامل است . در عین حال ، به دلیل اینکه بیکربنات نیز نوعی از قلیائیت است برای خنثی کردن کامل باید مقدار مساوی اسید اضافه شود . بنابراین خنثائی کربنات در ph برابر ۳/۸ فقط نیمه کامل است . به علت اینکه تبدیل هیدروکسید به آب در ph برابر ۳/۸ کامل است ، تمام هیدروکسید و یک دوم کربنات در phبرابر ۳/۸ اندازه گرفته شده است . در ph برابر ۵/۴ تمام کربنات به اسید کربنیک تبدیل شده است . که شامل بی کربنات ناشی از واکنش اسید و کربنات نیز می شود . بدین طریق ، مقدار اسید لازم برای تیتراسیون نمونه آب تا pH برابر ۵/۴ معادل قلیائیت کل آب است . این نکته در مثال زیر شرح داده شده است .



یونهای فلزی چند ظرفیتی که به حد وفور در آب طبیعی یافت می شوند کلسیم و منیزیم می باشند . از دیگر یونها ، آهن و منگنز در حالت احیا ، استرانسیوم و آلومینیوم را می توان نام برد . دو یون آخری معمولاً در مقادیر بسیار کمتری از کلسیم و منیزیم یافت می شود و در عمل سختی به صورت جمع یونهای کلسیم و منیزیم نمایش داده می شود .

اثرات


مصرف صابون به وسیله آبهای سخت دارای زیان اقتصادی برای مصرف کننده آب است . صابونهای سدیمی با کاتیونهای چند ظرفیتی فلزی ، واکنش کرده و تولید رسوب می کند ، و بدین طریق خاصیت کشش سطحی اش را از دست می دهد .

تنها بعد از رسوب همه یونهای سختی است که کف کردن (Lathering) صابون اتفاق می افتد ، و در این زمان گفته می شود که آب به وسیله صابون « نرم » شده است . رسوب متشکل از سختی و صابون به دیواره وان حمام ، دستشویی و ماشین ظرفشویی چسبیده و ممکن است لباسها ، ظروف و دیگر اقلام را لکه دار کند . باقیمانده های رسوب سختی و صابون ممکن است در منافذ باقی بماند و حالت خشن نامساعد بر پوست باقی بگذارد . در سالهای اخیر ، این مشکلات با پیدایش صابونها و شوینده هایی که با سختی واکنش نمی کند تا حد زیادی رفع شده است .

جرم گرفتن دیگ بخار در نتیجه رسوب سختی کربنات ممکن است موجب زیان اقتصادی قابل توجهی از طریق گرفتگی آبگرمکن ها و لوله های آب داغ شود . تغییرات ph در شبکه های آبرسانی نیز ممکن است باعث ایجاد رسوب شود . بیکربناتها در pH بالای ۹ شروع به تبدیل شدن به کربناتها (که قابلیت حل شوندگی کمتری دارد ) می کند . سختی منیزیم ، خصوصاً سختی مربوط به یون سولفات ، برای کسانی که به آن عادت ندارند اثر مسهلی دارد . غلظت منیزیم کمتر از mg/L ۵۰ در آبهای آشامیدنی مطلوب است ، اگرچه بسیاری از منابع آبی همگانی از این مقدار تجاوز می کند . سختی کلسیم مشکل سلامتی ایجاد نمی کند . در حقیقت آب سخت ظاهراً برای سیستم گردش خون انسان مفید است .

اندازه گیری


سختی را می توان به وسیله روشهای اسپروکتروفتومتری یا تیتراسیون شیمیایی برای تعیین مقادیر یونهای کلسیم و منیزیم در یک نمونه اندازه گیری کرد .

همچنین می توان مستقیماً با تیتراسیون کردن به وسیله EDTA (ethylenediamine tetraacetic acid ) و استفاده از EBT ( eriochrome black T ) به عنوان معرف اندازه گیری کرد .EBT با کاتیونهای فلزی دو ظرفیتی واکنش کرده و کمپلکسی را که به رنگ قرمز است تشکیل می دهد . EDTA جایگزین EBT در این کمپلکس می شود و وقتی که این جایگزینی کامل شد ، محلول از قرمز به آبی تغییر رنگ می دهد . اگر EDTA ۰.۰۱M استفاده شود ، ۱.۰mL از تیتر کننده ، یک میلیگرم سختی بر حسب CaCO۳ را اندازه گیری می کند .

فلوراید

فلوراید در طبیعت به طور کلی درچند نوع سنگ های رسوبی یا آتشفشانی یافت می شود و به ندرت در مقادیر زیاد در آبهای سطحی پیدا شده و فقط در چند نقطه جغرافیایی در آبهای زیرزمینی مشاهده می شود و مقدار زیاد فلوراید برای انسانها و حیوانات سمی است ، در صورتی که غلظتهای کم می تواند مفید باشد . غلظتهای حدود ۱ mg/L در آب آشامیدنی به جلوگیری از پوسیدگی دندانها در اطفال کمک می کند . به هنگام تشکیل دندانهای دائمی ، فلوراید با مینای دندان به طریق شیمیایی ترکیب شده و باعث ایجاد دندان سخت تر و قویتری می شود که در برابر فساد مقاوم است . اگر به طور طبیعی فلوراید در آب جهت تشکیل دندانهای سالم وجود نداشته باشد این ماده به منابع آب اضافه می شود .

مصرف بیش از حد فلوراید منجر به بی رنگ شدن دندان می شود . بیرنگی قابل توجهی موسوم به خالدارشدن (Mottling ) در مواقعی که غلظت فلوراید در آب آشامیدنی بیش از ۲mg/L است ، به طور نسبی معمول است ، ولی در غلظتهای کمتر از ۱.۵mg/L نادر است . دندانهای بزرگسالان از اثر فلوراید مصون است ، اگرچه اثرات مفید و مضر فلوراید در سالهای تشکیل دندانها تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند . میزان فلوراید بیش از حد می تواند باعث ایجاد اختلالاتی در استخوانها نیز گردد . غلظت کمتر از ۵mg/L مشکلی ایجاد نمی کند و غلظتهای بالاتر از این مقدار نیز بجز بروز لکه های سیاه (خال زدگی) عارضه ای ایجاد نمی نماید . به فرض مصرف آب بیشتر در مناطق گرمسیری ، استانداردهای EPA براساس دماهای معمولی وضع شده است .

فلزات

همه فلزات تا حدی قابل حل در آب هستند . اگرچه مقدار زیادی هر فلزی ممکن است سلامتی را به خطر اندازد ، ولی فقط آنهایی که در مقادیر نسبتاً کم ، مضر هستند سمی قلمداد شده اند و دیگر فلزات در رده غیر سمی قرار می گیرند . منابع فلزات در آبهای طبیعی شامل انحلال از رسوبات طبیعی و تخلیه های فاضلاب شهری ، صنعتی یا کشاورزی می باشد . اندازه گیری فلزات درآب معمولاً به وسیله نورسنجی اتمی صورت می گیرد .

فلزات غیر سمی

علاوه بر یونهای سختی ، کلسیم و منیزیم ، دیگر فلزات غیرسمی که معمولاً در آب یافت می شوند شامل سدیم ، آهن ، منگنز ، آلومینیوم ، مس و روی است . سدیم بیشتر از دیگر فلزات غیرسمی در آبهای طبیعی وجود دارد ، در پوسته زمین فراوان است و نسبت به دیگر عناصر خیلی واکنش پذیر است . نمکهای سدیم به مقدار زیاد در آب قابل حل هستند . غلظتهای زیاد باعث ایجاد طعم تلخ در آب شده و سلامتی بیماران قلبی و کلیوی را به خطر می اندازد . سدیم همچنین خاصیت خورندگی (Corrosive ) بر سطح فلزات دارد و در غلظتهای زیاد برای گیاهان سمی می باشد .

آهن و منگنز در اکثر موارد با یکدیگر یافت می شود و در غلظتهای عادی در آبهای طبیعی خطری برای سلامتی ندارد . آهن به مقدار ۰.۳mg/L و منگنز به میزان ۰.۰۵mg/L می تواند باعث ایجاد مشکل رنگ شود . به علاوه ، بعضی از باکتری ها از آهن و منگنز به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند و رشد توده لجن (Slime ) ایجاد شده ممکن است مشکلات طعم و بو بوجود آورد .

مقادیر زیاد آهنی که در بعضی مواقع در سیستم آب طبیعی یافت می شود ، معمولاً از نوع آنیونهای کلرور(FeCl۲ ) ، بیکربنات ۲ (HCO۳ )Fe یا سولفات (SO۴ )Fe و در حالت احیا شده می باشد . در حضور اکسیژن ، یون فروس (Fe۲+ ) به یون فریک (Fe۳+ )اکسید شده و با هیدروکسید یک ترکیب نامحلول { ۳ (OH )Fe }تشکیل می دهد . بدین طریق ، معمولاً مقادیر زیاد آهن فقط در سیستمهایی همچون آبهای زیرزمینی یا در لایه های پایینی دریاچه طبقه بندی شده ، یافت می شوند . همین طور ، یونهای منگنز Mn۲+ و Mn۴+ از نوع کلرور ، نیترات و سولفات حل شونده هستند ، در صورتی که ترکیبات اکسید شده (Mn۳+ و Mn۵+ )تقریباً نامحلول می باشند . در عین حال ممکن است اسیدهای آلی که از گیاهان تجزیه شده مشتق می شوند با آهن و منگنز کی لیت (Chelate )شوند و بدین طریق از اکسید شدن و در نتیجه رسوب آنها در آبهای طبیعی جلوگیری به عمل آید .

دیگر فلزات غیر سمی معمولاً در مقادیر بسیار کمی در سیستم آبهای طبیعی یافت می شوند و اکثر آنها قبل از رسیدن به حد غلظت سمی مشکلات طعم ایجاد می کنند . در عین حال ، مس و روی اثر تشدیدکنندگی دارند و در مواقعی که هر دو موجودند ، حتی در مقادیر کم ، برای بسیاری از گونه های بیولوژیکی سمی هستند
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
میکسرهای دور تند و منعقد کننده

برای افزودن مواد شیمیایی و منعقد کننده به آب برای انجام عملیاتی نظیر کواگولاسیون و ته نشینی از الکترومیکسرهای دور تند استفاده می شود این تجهیزات شامل یک موتور الکتریکی متناسب بهمراه همزن(شامل شفت و یک پروانه) می باشد, نحوه اتصال که بنا به حجم محلول قابل اختلاط دور و شرایط کاری با کلاس و حفاظت و قدرت به الکترو موتور و نوع پروانه با توجه به اطلاعات حاصله از طراحی تولید می گردد و از مواد مختلفی قابل تولید وساخت می باشد.

هواده

هواده های مکانیکی در سطح سیال تولید جریان آشفته یا توربولانت می کنند و موجب ورود اکسیژن به داخل سیال می گردند.

این هواده ها در دو شکل طراحی می گردند:

* هواده های دور کند که بر روی یک سطح ثابت مستقر می گردند.
* هواده های دور تند, شناور در سطح سیال
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اسکروپمپ:

با جابجایی مارپیچ تعبیه شده موجب خروج لجن غلیظ شده از محیط می گردد, این پمپ ها با قدرت های مختلف ، طول مارپیچ مختلف و از آلیژ مقاوم به خوردگی طراحی و ساخته می گردند.

فیلـترهای پرس:

جهت فشرده سازی و جدا سازی سیال از مواد معلق و جامد استفاده می گردند فیلـتر پرس ها در دو شکل دستی و مکانیکی قابل طراحی و ساخت می باشد و تعداد قاب وصفحه ها, جنس قاب ها, درجه آبگیری و سایر موارد بستگی به پارامترهای طراحی و نیاز مصرف کننده دارد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
عنوان : نمونه‌های عملی از کاربرد فناوری‌نانو در تصفیه آب

كلمات كليدي: نانولوله ها، نانو الياف، نانو غربال، Nanotechnology، تصفيه آب، سرامیک‌های نانو‌حفره‌ای


نانولوله‌های کربنی می‌توانند برای تشکیل غشاهایی با تخلخل نانومتری و دارای قابلیت جداسازی آلودگی‌ها، به طور یکنواخت هم‌راستا شوند.

● فناوری‌نانولوله‌های کربنی
▪ غشاهای نانولوله‌‌ای
نانولوله‌های کربنی می‌توانند برای تشکیل غشاهایی با تخلخل نانومتری و دارای قابلیت جداسازی آلودگی‌ها، به طور یکنواخت هم‌راستا شوند. تخلخل‌های نانومتری نانولوله‌ها این *****ها را از دیگر فناوری‌های *****اسیون بسیار انتخاب‌پذیرتر نموده است. همچنین نانولوله‌های کربنی دارای سطح ویژه بسیار بالا، نفوذپذیری زیاد و پایداری حرارتی و مکانیکی خوبی هستند. اگر چه چندین روش برای سنتز نانولوله‌های کربنی استفاده شده است، غشاهای نانولوله‌ای می‌توانند به وسیله پوشش‌دهی یک ویفر سیلیکونی با نانوذرات فلزی به عنوان کاتالیست، که موجب رشد عمودی و فشردگی بسیار زیاد نانولوله‌های کربنی می‌شود، سنتز شوند و پس از آن برای افزایش پایداری، فضای بین‌ نانولوله‌های کربنی را با مواد سرامیکی پر نمود.

▪ حذف آلودگی‌ها
مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که غشاهای نانولوله‌ای می‌توانند تقریباً همه انواع آلودگی‌های آب را حذف کنند؛ این آلودگی شامل باکتری، ویروس، ترکیبات آلی و تیرگی است. همچنین این غشاها نویدی برای فرایند نمک‌زدایی و گزینه‌ای برای غشاهای اسمز معکوس هستند.

▪ مقدار تصفیه آب
اگر چه تخلخل نانولوله‌های کربنی به طور قابل توجهی کوچک است، غشاهای نانولوله‌ای نشان داده‌اند که به خاطر سطح داخلی صاف نانولوله‌ها، شدت جریان بیشتر یا یکسانی نسبت به تخلخل‌های بسیار بزرگ‌تر دارند.

▪ هزینه
با توسعه روش‌های جدید و بسیار مؤثر برای تولید نانولوله‌های کربنی، هزینه تولید غشاهای نانولوله‌‌ای به طور پیوسته کاهش می‌یابد. بر اساس پیش‌بینی‌ برخی منابع، به دلیل کاهش قیمت نانولوله‌های کربنی، غشاهای نانولوله‌ای بسیار ارزان‌تر از سایر غشاهای *****اسیون، غشاهای اسمز معکسوس، سرامیک و غشاهای پلیمری خواهد شد. از آن جا که نانولوله‌های کربنی شدت جریان بالایی را نشان می‌دهند، فشار مورد نیاز برای انتقال آب نسبت به فرایند نمک‌زدایی با اسمز معکوس، کاهش می‌یابد و به دلیل این ذخیره انرژی، نمک‌زدایی با استفاده از *****های نانولوله‌ای بسیار ارزان‌تر از اسمز معکوس خواهد بود. انتظار می‌رود غشاهای نانولوله‌ای بسیار بادوام‌تر از غشاهای متداول باشند و استفاده مجدد از آنها بازدهی *****اسیون را کاهش ندهد.

▪ روش مصرف
غشاهای نانولوله‌ای می‌توانند در گزینه‌های مشابهی به عنوان غشاهای میکرو*****اسیون و اولترا *****اسیون استفاده شوند. مطالعات نشان می‌دهد که این مواد بادوام و در برابر گرما مقاومند و تمیز کردن و استفاده مجدد از آنها ساده است و با استفاده از فرایند اولتراسونیک و اتوکلاو درC ْ۱۲۱ در مدت ۳۰ دقیقه تمیز می‌شوند.

▪ توضیحات تکمیلی
انتظار می‌رود در پنج الی ده سال آینده، شاهد ورود غشاهای نانولوله‌ای نمک‌زا به بازار باشیم. اخیراً محققان برای غلبه بر چالش‌های مرتبط با افزایش مقیاس فناوری، فعالیت‌های تازه‌ای را مدنظر قرار داده‌اند.

● نانوغربال‌ها
آزمایشگاه‌های سلدن (Seldon)، چندین طرح مبتنی بر *****های نانوغربال را توسعه داده‌اند. نانوغربال از نانولوله‌های کربنی جفت‌ شده با یکدیگر تشکیل می‌شود که روی یک زیرلایه متخلخل و منعطف قرار گرفته‌اند. و می‌توان برای تشکیل *****های شبه‌کاغذی، آنها را روی یک زیرلایه صاف و یا لوله‌ای قرار داد، با این کار توانایی پیچیده شده شدن به اطراف هر ساختار استوانه‌ای متداول و یا هر ساختار دیگری را به دست می‌آورند، همچنین برای افزایش سطح ***** می‌توان نانوغربال‌های مسطح را تا زد. اخیراً در آزمایشگاه‌های مذکور چندین نمونه ***** قابل حمل مبتنی بر این فناوری، برای خالص‌سازی آب ساخته شده‌اند؛ این *****ها در اندازه قلم بوده و تحت عنوان ابزارهای *****اسیون نی‌مانند به نام water stick معروف هستند.

▪ حذف آلودگی‌ها
از نانوغربال‌ها می‌توان در حذف گستره وسیعی از ترکیبات آلی و معدنی و یا مواد زیستی استفاده کرد. این ***** می‌تواند از چندین لایه نانولوله‌ کربنی ساخته شود که هر لایه قابلیت حذف نوع متفاوتی از ترکیبات را دارد. نانوغربال‌های مورد استفاده در Water stick توانایی حذف بیش از ۹۹/۹۹ درصد از باکتری‌ها، ویروس‌ها، کیست‌ها، میکروب‌ها، کپک‌ها، انگل‌ها، و همچنین کاهش قابل توجه آرسنیک و سرب را دارند. نانوغربال‌های چند عملکردی نیز مانند ترکیبات معدنی اعم از فلزات سنگین، کودها، فاضلاب‌های صنعتی و دیگر مواد می‌توانند ترکیبات آلی از قبیل Pesticideها و herbicideها را حذف نمایند. همچنین می‌توان ***** را با یک لایه ضدباکتری برای جلوگیری از تشکیل فیلم بیولوژیکی پوشاند. در حال حاضر آزمایشگاه‌های سلدن مشغول ارتقای این فناوری برای استفاده از آن در نمک‌زدایی از آب دریا هستند.

▪ مقدار تصفیه آب
نانوغربال‌ها در مقایسه با دیگر ابزارهای *****اسیون که دارای همان اندازه تخلخل هستند، به دلیل خواص انتقال جرم سریع نانولوله‌ها، بدون استفاده از فشار، شدت جریان مناسبی را تأمین می‌کنند. در یک ***** نمونه با قطر پنج سانتی‌متر شدت جریان شش لیتر بر ساعت مشاهده شده است. همچنین water stick برای تصفیه یک لیتر آب آلوده در ۹۰ ثانیه طراحی شده است. این *****، در طول عمر مفیدش ۲۰۰ تا۳۰۰ لیتر آب تولید می‌کند؛ اگر چه این مقدار می‌تواند با تغییرات پیش از *****اسیون افزایش داده شود.

▪ هزینه
آزمایشگاه‌ سازنده برای قیمت‌گذاری water stick یک طرح رقابتی را با دیگر فناوری‌های مشابه در نظر دارد، تا این فناوری برای مردم کشورهای در حال توسعه قابل استفاده باشد.

▪ روش مصرف
Water stick که شبیه نی نوشیدنی طراحی شده آب تمیز آشامیدنی تولید می‌کند. اخیراً نمونه‌ای از Water stick به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان وسیله‌ای با ***** قابل تعویض را طراحی کرد. علاوه بر این هنگامی که عمر مفید این ***** به پایان می‌رسد، به طور اتوماتیک جریان را متوقف می‌‌کند. نانوغربال‌ها توان ترکیب با دیگر ابزارهای *****اسیون را دارند.

▪ توضیحات تکمیلی
آزمایشگاه‌های سلدن، سیستم تولیدی را برای تولید نانوغربال‌ها توسعه داده‌اند؛ این سیستم دارای صرفه اقتصادی، ظرفیت تولید ۲۷۶ متر مربع بر ماه است که هر متر مربع برای ۳۹۶ ***** کافی است. در حال حاضر پزشکان آفریقایی نمونه‌ای از water stick را مورد استفاده قرار داده‌اند.

● روش‌های دیگر نانو*****اسیون
▪ ***** آلومینای نانولیفی
شرکت Argonide فناوری جاذب‌های نانولیفی را به صورت کارتریج *****های نانوسرام عرضه کرده است. این جاذب‌ها از نانوالیاف آلومینا با بار مثبت روی زیرلایه شیشه‌ای تشکیل شده‌اند. نانوالیاف آلومینا سطح بیشتری نسبت به الیاف متداول داشته و بار مثبت بالایی دارند که باعث جذب سریع‌تر آلودگی‌‌های باردار منفی از قبیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و کلوئیدهای آلی و غیرآلی می‌شود.

▪ حذف آلودگی‌ها
*****های نانوسرام بیش از ۹۹/۹۹ درصد ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، ترکیبات آلی طبیعی، DNA و کدری را حذف می‌کند، همچنین دارای قابلیت جذب ۹/۹۹ درصد از نمک‌ها، مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین از قبیل کروم، آرسنیک و سرب را هستند، حتی اگر ذرات، نانومقیاس و یا حل شده باشند. *****های نانوسرام در PH بین پنج تا ۹ بهتر عمل می‌کنند.

▪ مقدار تصفیه آب
شدت جریان *****های نانوسرام بدون استفاده از فشار حدود یک تا ۵/۱ لیتر بر ساعت، به ازای هر سانتی‌متر مربع از ***** است. حداکثر فشار چهار bar می‌تواند به ***** اعمال شود که منجر به شدت جریان ۹ تا ده لیتر بر ساعت به ازای هر سانتی‌متر مربع از ***** خواهد شد. کارتریج *****های نانوسرام دارای یک طراحی تاخورده است که سطح آنها را افزایش می‌دهد. همچنین طبق گزارش ***** به طور متوسط مقاومت عملکردی بالایی نسبت به غشاهای بسیار متخلخل دارد.

▪ هزینه
شرکت آرگوناید (Argonide) هزینه تولید *****های نانوسرام را ارزان اعلام کرده است؛ چرا که آنها می‌توانند با استفاده از فناوری کاغذسازی تولید شوند. در حال حاضر هر متر مربع ***** ده دلار هزینه برمی‌دارد، که ممکن است این مقدار به سه دلار برسد. کار تریج *****ها به ازای ۲۰-۲۰۰ *****، وابسته به قطر آنها در حدود ۳۷ دلار هزینه دارند. صفحات ***** می‌توانند با قرار گرفتن در اطراف لوله‌های فلزی، بین دو ***** متداول و یا در یک نگهدارنده مجزا، هزینه نهایی ***** را کاهش دهند. *****های نانوسرام به جای جمع‌آوری ذرات بسیار ریز بر روی سطح، آنها را جذب می‌کنند؛ بنابراین نسبتاً عمر مفید و طولانی‌تری دارند.

▪ روش مصرف
مطابق با توصیه‌های شرکت آرگوناید، *****های نانوسرام به تصفیه‌های پیشین و یا پسین، تمیز کردن، شارژ مجدد ***** و یا از بین بردن مواد زاید خطرناک نیاز ندارند. این *****ها به طور همزمان ترکیبات شیمیایی و بیولوژیکی را بدون استفاده از مواد گندزدای شیمیایی و یا مواد منعقدکننده، حتی در آب‌های شور بسیار کدر حذف می‌کنند.

▪ توضیحات تکمیلی
به گفته شرکت آرگوناید، *****های نانوسرام می‌توانند پودرهای بسیار ریز فلزی حذف شده را برای کاربردهای صنعتی بازیافت کنند.

● نانوالیاف جاذب جریان
شرکت KX طرحی از *****های جاذب جریان شامل نانوالیاف را با هدف استفاده در کشورهای در حال توسعه بهره‌برداری کرده است. ***** شامل یک لایه پیش *****اسیون برای حذف چرک‌ها، یک لایه جاذب برای حذف آلودگی‌های شیمیایی و یک لایه نانوالیاف برای حذف آلودگی‌ها و ذرات کلوئیدی است. نانوالیاف از چندین پلیمر آب‌دوست، رزین‌ها، سرامیک‌ها، سلولز، آلومینا و دیگر مواد ساخته می‌شوند. این فناوری در مقیاس‌های خانگی و شهری قابل دسترسی است.

▪ حذف آلودگی‌ها
طبق گزارش‌ها، *****های سطح فعال بیش از ۹۹ درصد از باکتری‌ها، ‌ویروس‌ها، انگل‌ها، آلودگی‌های آلی و دیگر آلودگی‌های شیمیایی را حذف می‌کنند.

▪ مقدار تصفیه آب
طبق اعلام شرکت‌ سازنده، مقیاس خانگی *****های سطح فعال می‌تواند به ازای هر *****۳۷۵ لیتر آب را با سرعت چهار تا شش لیتر بر ساعت تولید کند. در مقیاس روستایی بیش از ۷۵۰۰ لیتر بر روز با سرعت ۶/۵ لیتر بر دقیقه تولید می‌کند. در مقیاس روستایی هر ***** برای بیش از ۹۵ هزار لیتر آب مؤثر است.

▪ هزینه
انتظار می‌رود *****های خانگی شش تا۱۱ دلار فروخته شوند و *****های جایگزین برای آنها ۸/۰تا۹/۰ دلار هزینه دربر خواهد داشت؛ یعنی ۰۰۲/۰ دلار به ازای هر لیتر آب. همچنین *****های روستایی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار هزینه خواهند داشت که تقریباً ۰۰۰۳/۰ دلار به ازای هر لیتر است.

▪ روش مصرف
طراحی *****های سطح فعال به گونه‌ای است که بدون استفاده از تجهیزات وسیع، یا نگهدارنده به‌آسانی قابل استفاده باشند.

● سرامیک‌های نانو‌حفره‌ای، کِلِی‌ها و دیگر جاذب‌ها
▪ غشای سرامیکی نانوحفره‌ای
شرکت آلمانی AG Nanovation، طرحی از *****های سرامیکی نانوحفره‌ای را تحت عنوان Nano pore و سیستم‌های *****اسیون غشایی را با مقیاس‌های متنوعی عرضه نموده است. *****های غشایی Nano pore از نانوپودرهای سرامیکی روی مواد پایه از قبیل آلومینا تشکیل شده‌اند و در اندازه‌های متفاوت و در دو شکل لوله‌ای و مسطح موجود هستند. این محصولات با استفاده از نانوپودرهای سرامیکی شرکت و تحت فرایندهای پیوسته تولید می‌شوند.

▪ حذف آلودگی‌ها
طبق ادعای شرکت سازنده، *****های غشایی Nanopore باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به طور مؤثر از آب حذف می‌کنند. علاوه بر این آزمایش‌های کیفی آب، Coliformها، fecal coliformها، Salmonella یا streptococci را در آب تصفیه شده نشان نمی‌دهند.

▪ مقدار تصفیه آب
مقدار آب تولیدی وابسته به اندازه و شکل ***** و کیفیت آب تصفیه شده است. یک واحد *****اسیون با ابعاد cm ۱۵× ۶۰×۱۲۰ سطحی معادل با ۲ m ۱۱ ایجاد کرده، می‌تواند ۸ هزار لیتر آب آلوده را در روز تصفیه کند.

▪ هزینه
‌تولید سیستم‌های *****اسیون غشایی بر مبنای pore Nano با فرایندهای پیوسته که همزمان تمامی لایه‌های ***** مونتاژ می‌شوند، ارزان است؛ هنگامی که تمامی هزینه‌های *****اسیون که شامل حفظ، ‌جایگزینی *****ها، تمیز کردن عوامل و هزینه‌های عملیاتی است، با مواردی از قبیل عمر طولانی‌تر *****، پایداری بیشتر و تمیز کردن کمتر همراه شوند، هزینه این *****ها با *****های پلیمری قابل رقابت می‌گردد.

▪ روش مصرف
*****های غشایی Nano pore با توجه به خواص ضدرسوبی بسیار شدید خود نیاز به تمیزسازی مکرر ندارند. همچنین می‌تواند به جای پاکسازی شیمیایی با بخار استرلیزه شود. غشاهای Nano pore نسبت به آلودگی‌های قارچی و باکتریایی، اصطکاک، اسید و بازهای غلیظ شده، دمای بالا و اکسیداسیون مقاوم هستند.

» منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
 

parvaresh19

عضو جدید
واحد تصفیه آب صنعتی

واحد تصفیه آب صنعتی

میشه اگر مطلبی در مورد واحدهای تصفیه آب صنعتی به خصوص در پالایشگاه دارید بذارید یا حداقل نحوه دست یابی را بفرمایید .
 
این واحد مربوط به پالایشگاه نفت تبریزه :



واحد تصفيه آب صنعتی
واحد تهيه آب صنعتی تشكيل شده است از :
1- تهيه آب صنعتی شامل :
برجهای فعل و انفعال يا Hot line reactors
صافيهای زغالی Anthracite filters
صافيهای رزينی يا زئوليت Zeolite softener​
2-سيستم آب آتش نشانی (شامل مخزن ذخيره ، تلمبه های انتقال و شبكه عنكبوتی توزيع در گستره پالايشگاه و انبار 2 پخش).
3- مخازن آب خام (شامل دو دستگاه مخزن با ظرفيت ذخيره سازی 40 هزار مترمكعب).
4- شبكه آب آشاميدنی (شامل مخزن ذخيره، سيستم كلرزنی، تلمبه های انتقال و شبكه آب رسانی).
5- برجهای خنك كننده (شامل 2 برج هركدام با 7 سلول و چهاردستگاه تلمبه گردشی توربينی هركدام با ظرفيت 5500 مترمكعب در ساعت).
6- سيستم سوخت رسانی (شامل شبكه سوخت مايع سبك و سوخت مايع سنگين بوده و هر شبكه شامل مخازن مربوطه و تلمبه های انتقال می باشد).
7- سيستم هوای فشرده ( شامل 4 دستگاه كمپرسور برقی و يك دستگاه كمپرسور توربينی می باشد).
8- سيستم بازيافت آب مقطر گرم و سرد (شامل تجهيزات جمع آوری و بهسازی مجدد بوده و قريب 60% آب مورد نياز ديگهای بخار را تأمين می نمايد).
واحد بازيافت آبهای آلوده
واحد بازيافت آبهای آلوده شامل سه بخش عمده زير می باشد:
1- تصفيه فيزيكی و بيولوژيكی آبهای آلوده به مواد آلی.
2- تصفيه شيميايی آبهای آلوده به مواد شيميايی تخليه شده از برجهای خنك كننده، ديگهای بخار و برجهای فعل و انفعال و تخليه ها و سرريزهای مخازن آب.
3- تصفيه فاضلاب بهداشتی
اين واحد ضمن پيشگيری از توسعه آلودگی آب و خاك، مقادير قابل ملاحظه ای آب مصرف شده را بصورت مستمر بازيافت نموده و به چرخه مصرف مجدد بازگشت می دهد.بطوريكه 75% آب جبرانی برجهای خنك كننده را تأمين می نمايد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اگر منظور شما تصفیه پساب ها می باشد در این زمینه تعدادی مقاله در تالار مقالات قرار داده شده است.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
تصفیه صنعتی آب خام

تصفیه صنعتی آب خام

پیش تصفیه

زمانی که برای تأمین آب جهت توزیع در یک سامانه آبرسانی، امکان استفاده از چند منبع آب خام یا کیفیت‌های متفاوت وجود داشته باشد، بحث رقیق‌سازی قابل طرح خواهد بود. به‌طور معمول غلظت‌های بالاتر از حد مجاز نیترات در منابع آب زیرزمینی مشاهده می‌شود و در مقابل، آب‌های سطحی اغلب دارای غلظت نیترات کمتری هستند. از این رو در یک سامانه آبرسانی می‌توان از اختلاط آب‌های سطحی با آب‌های زیرزمینی که دارای غلظت‌های متفاوتی از نیترات می‌باشند، برای تعدیل این آلاینده استفاده نمود
گاهی به‌دلیل گستردگی سامانه آبرسانی امکان فراهم نمودن شرایط اختلاط بهینه ممکن نیست. وجود مخازن متعدد و پراکنده در سطح شهر که از منابع چندانه تغذیه می‌شوند، مدل طراحی شبکه آبرسانی و سرعت مصرف آب در معامله توزیع، همه از عواملی هستند که دستیابی به اختلاط بهینه را دشوار می‌سازند.
از سوی دیگر با افزایش غلظت نیترات در منابع آب زیرزمینی، به همان نسبت به حجم بیشتری از آب خام دارای نیترات کم برای رقیق‌سازی نیاز خواهد بود. در شرایط ایده‌آل (در دسترس بودن آب بدون نیترات) برای کاهش غلظت نیترات ۱۰۰ میلی‌گرم در لیتر (در یک حجم آب) به غلظت نیترات ۲۵ میلی‌گرم در لیتر، نیاز به ۳ حجم آب بدون نیترات می‌باشد. حال در صورتی که غلظت نیترات به ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر برسد، نیاز به ۷ حجم آب بدون نیترات برای رسیدن به آب دارای نیترات، ۲۵ میلی‌گرم در لیتر است.
در شرایط واقعی و به‌طور معمول، آب‌های سطحی نیز خود دارای مقداری نیترات می‌باشند که در نتیجه نیاز به حجم بیشتری از آب برای رقیق‌سازی است و به‌خصوص زمانی‌که منابع تولید و انتشار ترکیبات نیتروژن و فرآیند نیترات‌سازی همچنان فعال باشند، عملیات رقیق‌سازی به مرور قابلیت خود را برای کاهش نیترات از دست می‌دهد و دیگر راه‌حل قابل اطمینانی نخواهد بود.

اسمز معکوس
اگر بر محلول بازوی سمت راست ، فشاری بیش از فشار تعادلی وارد شود، آب در جهت مخالف معمول رانده می‌شود. این فرایند که «اسمز معکوس» نامیده می‌شود، برای تهیه آب خالص از آب نمک‌دار بکار می‌رود.
در فرآیند اسمز معکوس آب با فشار زیاد از یک سری غشاء نیمه تراوا (Semi-PermeableMembrane) عبور داده می‌شود. این فشار خارجی از فشار اسمزی طبیعی بیشتر است در نتیجه مولکول‌های کوچکتر از منافذ غشاء، عبور می‌کنند در حالی که مولکول‌های بزرگتر، قادر به عبور از غشاء نیستند و سپس در جریانی جانبی از کنار غشاء عبور داده شده و دفع می‌گردند. در این فرآیند میکروارگانیسم‌ها نیز از آب حذف می‌شوند. به‌طور کلی این فرآیند برای شیرین کردن آب‌های شور به‌کار می‌رود ولی در سال‌های اخیر برای حذف آلاینده‌های خاص نظیر نیترات مورد توجه قرار گرفته است. اسمز معکوس یک روش تصفیه فیزیکی و نوعی *****اسیون است که نیاز به موادشیمیائی ندارد.
در اغلب منابع از روش اسمز معکوس به‌عنوان روشی موفق و اقتصادی در درازمدت برای کنترل آلاینده‌های آب از جمله نیترات یاد شده است. در این روش علاوه بر نیترات، کل جامدات محلول (TDS) آب نیز کاهش می‌یابد. اگرچه فرآیند RO می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را نیز حذف کند، اما توصیه شده که آب پاک از نظر شاخص باکتریائی (بدون کلیفرم) به فرآیند RO وارد گردد. به‌طور کلی فرآیندهای *****اسیون برای جداسازی آلاینده‌ها به چهار گروه کلی قابل طبقه‌بندی هستند. میکرو*****اسیون (MF)، اولترا*****اسیون (UF)، نانو*****اسیون (NF) و اسمز معکوس که به هایپر*****اسیون (HF) شهرت یافته است. )
در برخی منابع قطر منافذ غشاهای صنعتی RO حدود ۰۰۰۵/۰ میکرون (۵۰۰ پیکومتر) و اندازه تقریبی منافذ غشاهای دستگاه‌های تصفیهٔ خانگی نیز تا ۰۰۰۱/۰ میکرون (۱۰۰ پیکومتر) ذکر شده است.
اسمز معکوس [reverse Osmosis (RO)]
صنایع امروز برای تصفیه آب مورد استفاده در بخشهای تولید بخار و فرآیند خود از سیستم اسمز معکوس استفاده فراوانی می برند. اساس کار این دستگاهها بر عبور ملکولهای غیریونی مثل آب از یک غشاء با روزنه های بسیار ریز بنا شده است. این غشاءها به صورتی ساخته شده اند که ملکولهای خنثی را براحتی از خود عبور می دهند. به همین دلیل آب ورودی به سیستم، که دارای املاح مختلف است به آب تقریبا خالص تبدیل می گردد. در سیستم اسمز معکوس، جریان ورودی یا خوراک (Feed) به دو جریان آب تصفیه شده (Permeate) و پساب غلیظ (Reject) یا (Brine) تبدیل می شود.
تبادل یونی
تبادل یون یک واکنش برگشت‌پذیر است که در آن یون‌های یک محلول با یون‌های دارای بار الکتریکی مشابه موجود روی رزین تعویض می‌گردند. نیترات در آب از بار منفی برخوردار است بنابراین می‌توان آن را توسط رزین‌های آنیونی از آب حذف نمود. وقتی‌که رزین یون‌های قابل تبادل خود را از دست داد، نیاز به احیاء دارد.
در این عمل با استفاده از یک محلول که دارای یون‌های از دست رفته رزین به مقدار کافی می‌باشد، رزین دوباره به فرم فعال اولیه تبدیل می‌شود اما مقداری از ظرفیت تبادل خود را از دست می‌دهد، به‌طور کلی هر چه ظرفیت یون بیشتر باشد یا تمایل بیشتری جذب رزین می‌گردد. بنابراین یون سه ظرفیتی و یون دو ظرفیتی بیش از یون یک ظرفیتی توسط رزین جذب می‌شود. حتی برای یون‌های با ظرفیت یکسان نیز ضریب گزینش متفاوت است و اغلب هر چقر وزن مولکولی بیشتر باشد و با اندازه یون کوچکتر گردد، تمایل به جذب افزایش می‌یابد. وجود ضریب گزینش باعث می‌شود که یون‌ها به‌طور یکسان جذب رزین نشوند. ترتیب گزینش یون‌ها در هنگام استفاده از رزین‌های آنیونی رایج به ترتیب روبرو می‌باشد:
SO۴>NO۴>Cl>HCO۴
در نتیجه وقتی که نیترات یون موردنظر برای حذف باشد، قبل از آن به‌طور اجتناب‌ناپذیر، فسفات و سولفات مبادله شده و زمانی نیترات مبادله می‌گردد که دیگر یون‌های مذکور به‌صورت آزاد وجود نداشته باشند.
پس از کاهش ظرفیت رزین مشکل دیگری به‌وجود می‌آید که آن مبادله دوباره یون‌های نیترات جذب شده روی رزین با یون‌های سولفات تازه وارد است که منجر به افزایش نیترات در آب خروجی می‌شود که به پدیده Nitrate Dumping معروف است. در این زمان مقدار نیترات در آب تصفیه شده بیش از مقدار نیترات در آب خام ورودی می‌گردد.
در سال‌های اخیر رزین‌هائی ساخته شده‌اند که نسبت به نیترات قابلیت جذب بیشتری دارند و به آنها رزین‌های انتخابی می‌گویند. برای افزایش ضریب گزینش نیترات در این نوع رزین‌ها، طول زنجیره‌های استری (به‌دلیل وجود گروه فعال تری‌اتیل و ری یونیل آمین) افزایش یافته تا ظرفیت نیترات برای احیاء زنجیره‌ها بیشتر شود. اما با افزایش طول این زنجیره، ظرفیت حجمی رزین کاهش می‌یابد، بنابراین رزین‌های انتخابی در فواصل زمانی کوتاه‌تری نسبت به رزین‌های معمولی نیاز به احیاء دارند. مزایای روش تبادل یونی به اختصار شامل بهره‌برداری آسان، عدم نیاز به تخصص بالا و تجهیزات پیچیده، عدم نیاز به فضای زیاد جهت احداث و سرمایه‌گذاری اولیه کمتر نسبت به اسمز معکوس می‌باشد. معایب آن نیز عبارتند از اینکه یک روش تصفیه شیمیائی است و نیاز به مواد شیمیائی برای راهبری دارد، مشکل دفع و یا تصفیه پساب خروجی وجود دارد، حدود ۲ تا ۱۵ درصد آب ورودی صرف شستشوی معکوس و احیاء رزین می‌شود، قادر به حذف ذزرات، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های آب نمی‌باشد و هزینه بهره‌برداری آن در درازمدت زیاد است.
 

نازنین

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصفیه پساب های صنعت آبکاری

تصفیه پساب های صنعت آبکاری

نگاه کلی

محلولهایی که در صنعت آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند با اندک تفاوتی مثل یک زهر خطرناک در مورد موجودات عمل می‌کنند. پساب‌های تولید شده در این کارگاه‌ها معمولا سمی هستند. آنها به قدری زهرآگین اند که تزریق مستقیم آنها داخل فاضلاب‌ها و کانال‌های شهری سبب صدمات جدی می‌شوند. بنابراین هدف از تصفیه پساب‌ها این است که پساب طوری دور ریخته شود که زندگی حیوانات و یا گیاهان را تحت تاثیر قرار ندهد و طبیعت حفظ شود بدین منظور باید بعد از استفاده از آب‌ها ، آنها را تصفیه نموده به طوری که تمام احتیاجات صنعتی و انسانی را رفع کند.

احیای کلی پسابها


اگر انجام کار به وجه مطلوب مورد نظر باشد، استفاده از آب برای آبکشی قطعات به حداقل خود می‌رسد. به موازات صرفه جویی در آب و اقتصادی نمودن آن از هدر رفتن مقدار مواد شیمیایی مهم جلوگیری می‌شود و بدین ترتیب مسمومیت زدایی نیز به عمل می‌آید. به طرق زیر می‌توان مقدار پساب‌ها را در صنعت پوشش‌کاری کاهش داد:
  • طولانی نمودن دوره سیکل
  • استفاده از حمامهای آبکشی ساکن ، لوله کشی مدار بسته (پمپاژ آب در مدار بسته) و استفاده از آبکشی به طور آبشاری.
  • استفاده از مونتاژهای صحیح
  • استفاده از مواد ترکننده
روش های سم زدایی

سم زدایی به روش ناپیوسته (ایستا)

در این روش از طریق انبارکردن ، پساب‌ها مدت زمان کوتاهی (یک روز یا یک هفته) در منابع جمع می‌شود و در این توقفگاه ، عملیات سم زدایی انجام می‌گیرد. این روش برای پساب‌هایی با مقادیر کوچک، روش کاملا مناسبی است و برای سم زدایی پساب‌های غلیظ و رزین های مبادله کننده یونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش را می‌توان به صورت خودکار درآورد.

سم زدایی مستقیم


در این روش قطعاتی که از وان عملیات خارج می‌شوند ابتدا در حمام آبکشی ثابت (آبکشی- جمع آوری) وارد شده، سپس وارد یک وان حاوی محلول رفع سمیت می‌شوند. محاسن اصلی این روش سم زدایی حتی در مورد کمپلکس های سیانیدی می‌باشد که به سختی منهدم می‌شوند. زیرا زمان انجام واکنش عملا نامحدود است و می‌توان با مقدار زیادی هیپوکلریت که در این روش از بین نرفته و در فرآیند باقی مانده استفاده نمود.

سم زدایی پیوسته


در این حالت کنترل (آنالیز) به روش الکترومتریک صورت می‌گیرد. تعیین مقدار اسیدیته و قلیایی ، همچنین تعیین مقدار سیانید و اسید کرومیک توسط الکترودهای مخصوص و به کمک پتانسیومتری صورت می‌گیرد. نتایج چنین عملیات اندازه گیری می‌تواند توسط یک سیستم چاپگر به طور پیوسته تعیین و همچنین مراقبت مداوم سم زدایی ، انجام گیرد. مراحل بعدی با استفاده از امپولسیون های برقی که توسط دستگاههایی که جهت دور اثر مواد به کار گرفته شده اند، می‌باشد. در تمام این حالات قبل از دور ریختن آب ، تمام مراحل به طور اتوماتیک کنترل می‌شوند. در پایان هر مرحله ، در صورتی که محلول مورد نظر طبق استاندارد نباشد توسط آژیر خبر داده شده و جریان آب قطع می‌شود.

مسمومیت زدایی سیانیدها


بین مواد سمی، سیانیدها خطرناک ترین آنها می‌باشند. برای از بین بردن و یا حذف آنها عملا از دو روش استفاده می‌شود:
  • رسوب دادن آنها به شکل سیانید آهن (کمپلکس قابل حل سخت)
  • از بین بردن به طریق اکسیداسیون.
اکسیداسیون توسط کلر و یا هیپوکلریت ( آب ژاول ، کلرید آهک) صورت می‌گیرد. شرایط اساسی برای انجام اکسیداسیون مطلوب وجود محیط قلیایی قوی است که نباید pH زیر 9 باشد (ترجیحا باید بین 11-10 یا بیشتر باشد). با استفاده از اکسید کننده های قوی ، سیانیدها سریعا به سیانات‌ها تبدیل می‌شوند. در صورتی که ماده اکسید کننده زیاد باشد، اکسیداسیون سیانات تا تشکیل اسیدکربنیک و ازت ادامه می‌یابد. با این روش اکسیداسیون کامل سبب مسمومیت زدایی کلی پساب‌ها می‌شود.

مسمومیت زدایی اکسید کروم (VI)


خنثی‌سازی ساده اکسید کروم(VI) توسط مواد قلیایی کافی نیست، زیرا کرومات‌های قلیایی تشکیل یافته قابل حل در آب بوده و مسمومیت کننده هستند، حتی به مقدار اندک نیز (محلول در آب) برای تندرستی خطرناک است بدین علت حتما لازم است که قبلا اکسید کروم (VI) را به اکسید کروم (III) تبدیل و سپس خنثی نمود. از احیا کننده هایی مانند دی اکسید گوگرد ، سولفیت سدیم ، بی سولفیت سدیم ، سولفات آهن (II) و کلرید آهن (II) برای احیای کروم (VI) به کروم (III) استفاده می‌شود.
پایان واکنش احیای اسید سولفورو در نتیجه تغییر رنگ محلول از اکسید کروم (VI) از رنگ زرد متمایل به قرمز به رنگ آبی آسمانی- سبز اکسید کروم (III) تشخیص داده می‌شود. اگر واکنش احیا توسط سولفات آهن صورت گرفته باشد این تغییر رنگ با یک پوشش شدید رنگ زرد سولفات آهن (II) که تشکیل می‌یابد، تشخیص داده می‌شود.

خنثی سازی و ترسیب فلزات سنگین


خنثی‌سازی از یک طرف pH را به یک مقدار بی‌خطر برای پدیده های بیولوژیک تنظیم می‌کند و از طرف دیگر با خنثی‌سازی ، فلزات سنگین سمی در محلول به نمک های قلیایی و یا هیدروکسیدهایی با قابلیت انحلال کم تشکیل می‌یابند و در نتیجه این مواد از پساب‌ها جدا می‌شوند. سابقا تصور می‌شد که در منطقه pH خنثی ، یعنی pH=7 ، تمام فلزات بدون باقیمانده ته نشین می‌شوند در حالی که بعدها به این واقعیت پی برده شد که تک‌تک فلزات در یک ناحیه مخصوص pH رسوب می‌نمایند. در pH خنثی آهن (III) ، آلومینیوم و کروم به طور کلی عملا رسوب می‌کنند.مس و روی تا نزدیکی های 5/8=pH و نیکل ، کادمیوم ، سرب و نقره در pH های بالای 9 رسوب می‌نمایند. عموما برای رفع این محلولها در این شرایط pH مجاز نیست و باید بعد از ***** کردن نسبت به خنثی‌سازی محلول اقدام نمود. خنثی‌سازی پساب‌ها و ته نشین نمودن فلزات سنگین توسط نیترات سود و شیره آهک صورت می‌گیرد. برای ترسیب کلی از شیره آهک در صورت وجود همزمان سولفات‌ها ، فلوئورها و فسفات‌ها استفاده می‌شود. واکنش های خنثی‌سازی تقریبا بلافاصله صورت می‌گیرد ولی ترسیب هیدروکسیدهای فلزی وقت زیادی طلب می‌کند. در اکثر اوقات سریع نمودن عملیات ترسیب و یا سدیمانتاسیون هیدروکسیدها ، با اضافه نمودن مواد راسب کننده (اغلب ذرات آلی کلوییدی) صورت می‌گیرد.

تصفیه لجن ها


بعد از سم زدایی و خنثی‌سازی پساب‌ها، یون های فلز که ابتدا در محلول موجود بودند بعدا به صورت لجن هیدروکسید در پساب‌ها دیده می‌شود. جداسازی این لجن طبق مقررات دولتی اجباری است زیرا در صورت وارد کردن آن در کاتالیزاسیون ممکن است در صورت تغییر احتمالی pH فلزات مربوطه که به صورت رسوب هستند دوباره وارد آب شده و سبب مسمومیت شوند. جداسازی لجن ها منحصرا از طریق سدیمانتاسیون (صاف کردن) و سوسپانسیون صورت می‌گیرد.
  • سدیمانتاسیون: برای سدیمانتاسیون آب های حاوی لجن راکد، آنها را وارد یک مخزن بات ابعاد مناسب می‌کنند. هیدروکسیدهای سنگین در ته مخزن ته نشین شده و از سطح مخزن آب روشن گرفته می‌شود ذرات ریز لجن گاه به گاه توسط پمپاژ در مخزنهای مخصوصی که برای لجن ساخته شده‌اند جمع آوری می‌شوند. بدین ترتیب این آبها 2-1% مواد جامد در بردارند و 99-98% بقیه آب می‌باشد. این روش بهترین روش شناخته شده است.
  • سوسپانسیون: تصفیه لجن‌های با دانه بندی ریز با گذشت زمان تکنیکی‌تر شده است. ***** پرس ها و انواع دیگر *****ها در این مورد مطمئن ترند با استفاده از این روش نه تنها لجن ضخیم از لجن های ریز دانه به دست می‌آید، بلکه می‌توان مستقیما پساب‌ها را تصفیه کرد. این لجن های ضخیم تقریبا 80-50% آب در بردارند و به راحتی قابل حمل می‌باشند. اگر امکان حمل کردن لجن های ضخیم به یک مرکز جمع آوری زباله و یا کوره ذوب وجود داشته باشد، این بهترین روش برای حل مساله لجن ها خواهد بود.
مبادله کننده های یونی

یون‌های آلوده کننده ای که در مبادله کننده‌ها جمع می‌شوند، طبیعتا ظرفیتشان نامحدود نیست در پایان واکنش ، مبادله به تدریج آهسته می‌شود تا بالاخره متوقف می‌گردد. برای احیای مبادله‌کننده ها کاتیونی ، آنها را در اسیدهای قوی آبکشی می کنند. یون های فلزی بدین ترتیب وارد اسیدی می شوند و هیدروژن جای آنها را می گیرد. برای احیای مبادله‌کننده های آنیونی ، آنها را با سود آبکشی می‌نمایند تا آنیون‌های جمع شده در آن جای خود را به یون‌های هیدروکسید بدهند. بدین ترتیب مبادله کننده ها دوباره قابل استفاده می‌شوند.

daneshnameh.roshd.ir
 

salam_to_all

عضو جدید
نیاز شدید به مقالات تصفیه آب و فاضلاب و فیـلتر های مورد استفاده

نیاز شدید به مقالات تصفیه آب و فاضلاب و فیـلتر های مورد استفاده

سلام
جهت ارائه مقاله نیاز شدید به مقالات
1- روشهای تصفیه آب و فاضلاب
2- ***** های مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب
3- روش های صرفه جویی اقتصادی در تصفیه
4- روش های بهینه سازی یک تصفیه خانه
دارم
ضمن تشکر لطفا در این زمینه کمک و یاری رسانید
ضمنا تقریبا تمامی مطالب موجود در در زمیته "تصفیه" سایت مطالعه شده

هم اکنون نیازمند یاری سبزتانم
 
تصفیه چه نوع پسابی ؟ صنعتی یا شهری ؟ فرق میکنه
ضمنا هدفت از تصفیه پساب استفاده مجدد در چه جور جایی هستش؟ یا اینکه بعد از تصفیه میخوای به محیط زیست بریزی ؟
 

salam_to_all

عضو جدید
سلام
پساب صنعتی و ریختنش در محیط زیست منظورمه
البته موضوع مقاله رو روش های بهینه و اقتصادی تر میگرده
ببینین کلا من رو تو این زمینه شاگرد خودتون بدونین وحتی مطالب غیر مرتبط به مقالم در زمینه تصفیه بفرستین
منتظر مطالب با ارزشتون هستم
با تشکر
نسترن
 
سلام
پساب صنعتی و ریختنش در محیط زیست منظورمه
البته موضوع مقاله رو روش های بهینه و اقتصادی تر میگرده
ببینین کلا من رو تو این زمینه شاگرد خودتون بدونین وحتی مطالب غیر مرتبط به مقالم در زمینه تصفیه بفرستین
منتظر مطالب با ارزشتون هستم
با تشکر
نسترن
اگه سوالی داشتی در این زمینه بپرس من در خدمتم
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
سيستم ميكروارگانيسم ها چه مزايايي دارد؟
براي هر نوع پسابي، سيستم خاصي كه بتواند پساب را بهينه كند نياز داريم. ميكروارگانيسم هاي اختصاصي پساب مورد نظر را از يك بستر ثابت عبور مي دهند و تجزيه و تصفيه پساب، داخل سيستم انجام مي شود. اين سيستم كم حجم تر است و هزينه كمتري هم دارد. توجيه اقتصادي آن، هزينه كمتر و بازدهي بيشتر است، در اين سيستم ته نشين سازي وجود ندارد، يعني لجن توليد نمي شود. سرعت عمل بيشتر است، زيرا ميكروارگانيسم ها روي بستري رشد مي كند كه داخل محيط است. وقتي پساب به آن برخورد مي كند، سريع تر تجزيه مي شود، زمان ماند(توقف آن) كم مي شود و حجم مخزن نيز كم شده و سريعتر مي توان پساب را تصفيه كرد.

چرا در كشور، از اين روش استفاده نمي شود؟
اين روش در كشورهاي مختلف، خوب جواب داده است و علت اينكه، از آن استفاده نمي كنيم، دلايلي دارد. اول اينكه در اين زمينه متخصص كم داريم. اين سيستم نسبت به روش لجن فعال، كنترل هاي پيچيده تر و دقيق تري دارد. دوم، اين روش به طور گسترده معرفي نشده و در واقع جا نيفتاده است، در اين زمينه بايد علمي و عملي كار زيادي شود. البته روش هاي جديد در حد آزمايشگاهي در كشور، كار شده و جواب داده ولي هنوز به صنعت انتقال نيافته است.

براي اين انتقال چه بايد كرد؟
فرهنگ تصفيه فاضلاب در رابطه با محيط زيست به عنوان يك اصل انكار ناپذير بايد گسترش يابد. اگر كارخانه اي سيستم تصفيه فاضلاب ندارد نبايد آنرا تعطيل كرد، بايد مديران آنرا توجيه كرد كه اين تصفيه تا چه اندازه مي تواند براي محيط زيست و حتي خود كارخانه مفيد و سازند باشد. در اينجا مسايل فردي مطرح نيست، اگر فاضلابي تصفيه نشد و وارد محيط زيست شد، به تمامي احاد جامعه آسيب مي رساند.
در اين مورد اگر خود، نخواهيم، فشار جامعه جهاني اجازه نمي دهد، زيرا در هر صورت ما يك سلسله پروتكل هاي جهاني را در رابطه با حفظ محيط زيست امضا كرده ايم. در بحث فايناس وقتي كه براي پروژه اي از يك بانك خارجي وام مي گيريم، بانك به ما و ساير مشتريانش مي گويد اگر مسايل و ضوابط زيست محيطي و استانداردهاي تاسيس كارخانه ها را به خصوص در مسايل نفتي، رعايت نكنيد، وام به شما تعلق نمي گيرد.(در اينجا اصلاً مسئله تحريم در ميان نيست)
در دنياي امروز رعايت مسايل زيست محيطي به اندازه اي برجسته و مهم و مورد نياز شده است كه برخي مي گويند شايد تا30 سال ديگر سازمان ملل متحد نداشته باشيم، زيرا اين تشكيلات به سازمان جهاني محيط زيست تبديل مي شود. در تمام دنيا مسايل زيست محيطي بر همه مسايل مقدم است.

كشورهاي فعال و به روز كدامند؟
كشورهايي كه در بحث محيط زيست فعال هستند به جز چند كشور پيشرفته آمريكا و اروپايي، شايد باور كردني نباشد كه كوبا يكي از كشورهايست كه در رديف5 كشور اول دنيا قرار دارد.آنها روي ميكروارگانيسم ها و تصفيه فاضلاب و ساير مسايل زيست محيطي خوب كار كرده و پيشرفته اند. پاره اي از كشورهاي آسياي جنوب شرقي نيز عملاً موفق هستند. همه كشورهاي پيشگام از جمله ژاپن در صددند تا فاضلاب را تصفيه كنند و آب سالم و مواد استخراج شده از آن را دوباره مورد استفاده قرار دهند.
دقت عمل ژاپني ها به حدي رسيده كه در يك نمايش علمي، ماهي
قزل آلا را در حوضچه هاي آب تصفيه شده از پساب كارخانه ها رها كرده بودند و مي دانيم ماهي قزل آلا در صورت وجود كوچكترين آلودگي در آب به علت حساسيت زياد زنده نمي ماند.
ديدگاه حائز اهميت در كشور، اينكه بايد توليد فاضلاب كمتر باشد و آنرا به حداقل برسانيم، هر چقدر فاضلاب كمتر توليد شود، كنترل آن آسان تر است. براساس آمار، سرانه جهاني فاضلاب براي هر فرد100 ليتر است در حاليكه در ايران به250 ليتر مي رسد.

در رابطه با ارتقاي آموزش هاي محيط زيست در سطح دانشگاه چه كرده ايم؟
از لحاظ آموزشي3 دهه است كه رشته هاي منابع طبيعي تدريس مي شود. در رابطه با آلودگي هوا، واحدهاي عملي گذاشته شده و گرايش مهندسي محيط زيست نيز كه زير مجموعه اي از مهندس شيمي است مصوب شده و كارشناسي ارشد هم پيش بيني شده است.
در مورد بايوتكنولوژي شايد به اندازه انگشتان دست متخصص نداشته باشيم. در اين مقوله كار چنداني از لحاظ آموزشي نشده و افراد به طورخودجوش اين دانش را اندوخته اند. بايوتكنولوژي در كشور، رشته جديدي است كه دانشگاه صنعتي شريف، اميركبير، علم و صنعت و برخي از پژوهشگاهها روي آن كار مي كنند.
دانش بسيار پيشرفته ديگري كه در سطح جهان تنها4 نفر دانشمند و متخصص دارد، دانش توليد سلول است. بسياري از كشورها هنوز در مرحله استفاده از سلول هستند. اين مسئله با سلول هاي بنيادي كه در ايران مركز رويان روي آن كار مي كند و در جهان مركزي شناخته شده است تفاوت دارد.

در اين دانش جديد و از ديدگاه منابع طبيعي، توليد سِلول گياهان، مثلاً گندم به اجرا در آمده است. پيش از اين روي اصلاح ژنتيكي كار مي شد، ژني انتخاب مي شد موتاسيون روي آن انجام مي گرفت، ژن فرا ريخته اي بوجود مي آمد كه توليد گندم را بالا مي برد. ولي حالا سلول گندم را توليد مي كنند.
سلولي كه ما خودمان به آن فرمان مي دهيم كه به چه نحوي رشد كند و در هر متر مربع زمين، چه مقدار محصولي بدهد. البته براي رسيدن به اين مرحله، از سالها قبل كار شده تا بتوان سلولي از گياهي را توليد كرد كه حتي آفت ها روي محصول آن بي تأثير باشد. چنين محصولي به آفت كش ها كه بيشترين زيان را به محيط زيست مي رسانند، نيازي نخواهد داشت و در نتيجه محيط زيست سالم تر مي ماند.
در اينجا زمينه بحث را به كنفرانس فالموت مي كشانيم و از دكتر مرندي مي خواهيم در اين مورد توضيح بيشتري بدهد.
هفتمين كنگره دوسالانه بيوهيدرومتالوژي روزهاي11 و12 ارديبهشت ماه جاري در شهر فالموت انگلستان برگزار شد. از نظر موقعيت جغرافيايي شهر فالموت در جنوب غربي ترين بخش كشور انگلستان و در كنار ساحل و حاشيه چند معدن قديمي واقع شده است. در اين كنگره مقالاتي از25 كشور از جمله ايران برزيل، ژاپن، استراليا، فرانسه، كره جنوبي، آلمان، بلژيك، آفريقاي جنوبي، نيجريه، هند، كانادا، آمريكا، شيلي، انگلستان، اسپانيا، ايتاليا، اتريش و پرتغال ارايه شد.

ايران در اين كنفرانس چه نقشي داشت؟
از ايران، مقاله من با عنوان(Biosorption of metals from Acid Mina Drainage by Fixed Bed Column) به صورت سخنراني ارايه شد. البته يك مقاله ديگر از كشور ايران بصورت پوستر پذيرفته شده بود. سطح علمي كنگره با توجه به تجارب قبلي آن از سوي نمايندگان علمي كشورها بسيار بالا و قابل تحسين برآورد شد. در اين كنگره كليه دستاوردهاي جديد در علم بيوهيدرومتالوژي و استفاده از ميكروارگانيسم ها در عمليات معدن و محيط زيست به نمايش گذاشته شد. در چار چوب برگزاري كنگره فيزيك نمايشگاه تخصصي برپا شده بود.


محتواي مقاله تان را به طور خلاصه بيان كيند؟
با توجه به كاربرد ميكروارگانيسم ها در محيط زيست و استخراج مواد، تحقيق حاضر به انجام رسيد. در اين تحقيق نمونه آب زهكش اسيدي معدن سرچشمه مورد بررسي قرار گرفت. آناليزها نشان مي دهد كه ميزان غلظت يونهاي آهن، منگنز، و مس و سولفات در اين نمونه بالا بوده و لزوم جداسازي اين فلزات به عنوان منبع آلودگي انكارناپذير است. در اين حال گونه قارچي آسپرژيلوس نايجر(Aspergilus Niger) در محيط آزمايشگاه كشت داده شد. گونه قارچي يادشده يكي از بهترين گونه هاي ميكروبي در جهت جذب بيولوژيكي فلزات سنگين است. طبق آزمايشهاي آزمايشگاهي در عمليات فلاسك غوطه ور، نتايج، حذف95 درصد به بالاي فلزات فوق را نشان مي دهد. بعد از كسب نتايج موفق در عمليات فلاسك غوطه ور، با تهيه گرانولهاي قارچي و قرارگيري آن در ستون بستر ثابت، عمليات جذب بيولوژيكي فلزات سنگين از آب زهكش اسيدي انجام پذيرفت كه نتايج نشان مي دهد كه جذب بيولوژيكي از دو مدل جذب لانگمور و فرندليش تبعيت كرده است. و از طرفي كليه داده هاي آزمايشگاهي برپايه نقاط شكست، تبعيت داده ها را نشان مي دهد. در كل نتايج آزمايش و تحقيق فوق كارايي بالاي اين سيستم جهت كنترل آلودگي حاصل از آب زهكش اسيدي معادن را نشان مي دهد.


- رضا مرندي: متولد1351- تهران- دكتراي مهندسي محيط زيست، گرايش
آب و فاضلاب
- معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي -
واحد تهران - شمال
- مجري25 طرح زيست محيطي تخصصي
- ارايه56 مقاله علمي در گنكره ها و نشريات علمي داخلي و خارجي
- تدريس در دانشگاه ها
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
تجارت محصولات آب وفاضلاب در دنیا

عدم دسترسی به آب سالم وآلود گی آبهای سطحی مشکل عمده ای برای بیشتر نواحی جهان است بر اساس برآوردهای انجام شده درسا ل 2000،جمعیتی بالغ بر 1/1میلیارد نفر(18%از جمعیت دنیا ) فاقد آب نوشید نی سالم و4/2میلیارد نفر(40% کل جمعیت جهان) به فاضلاب مناسب دسترسی نداشته اند . اکثر این افراد در نواحی روستا ئی کشورهای در حا ل توسعه سکونت دارند. همچنین به علت فرسودگی شبکه های توزیع و عدم بهره گیری از تکنولوژیهای نوین ، درحدود 40% ازآب آشامیدنی در شبکه توزیع آب این کشورها هدر می رود. براساس آمارهای بهداشت جهانی ، هرساله 2/2میلیون نفرانسان که اکثرآنها کودک هستند به علت عدم دسترسی به آب نوشیدنی سالم ،فاضلاب مناسب ویا فقر بهداشت ازبین می روند. از آنجائیکه دسترسی شهروندان به آب نوشیدنی سالم وتصفیه فاضلاب امری حیاتی برای توسعه اقتصادی اجتماعی است، درسالهای اخیر کشورهای جهان ، سرمایه گذاریهای زیادی را دراین بخش انجام داده اند. این سیاستهای اعمال شده از سوی دولتها فرصتهای مناسبی را برای شرکتهای تولید کننده تجهیزات مدرن صنعت آب وفاضلاب فراهم نموده است تا دراین بازار پرسود به رقابت بپردازند .
ارزش مبادلات در بازارجهانی تجارت تجهیزات آب وفاضلاب درسال 2001به 47 میلیارد دلار رسید وبا احتساب مشارکت شرکتهای مهندسی ومشاوره حجم مبادلات پولی به 77 میلیارد دلار می رسد،که از این مقداربیش از 80% حجم کل این بازار در انحصار ایالات متحده،اروپای غربی و ژاپن است. با افزایش رشد اقتصادی کشورهای آسیای جنوب شرقی ،آمریکای لاتین وغول اقتصادی چین بازاراین بخش نسبت به قبل 10درصد رشد داشته است.
امروزه تخمین زده می شود که 66% فاضلاب در اروپا ،35% در آسیا 14% درصد در آمریکای لاتین تصفیه می گرددودرآفریقا به استثنای چندین کشورهیچ گونه فاضلابی تصفیه نمی گردد. این در حالیست که در بخش آب نیز اکثر کشورهای جهان از استانداردهای کیفیت آب تخلف می کنند.به عنوان نمونه بیش از 35% آب نوشیدنی در آفریقا آلوده بوده وبرخلاف استانداردهای سلامت ملی است،این میزان در آسیا 21% ودرآمریکای لاتین وحوزه کارائیب 18% است.
با توجه به آمارهای فوق پتانسیل بسیار بالائی برای ورودبه بازارجهانی صادرات محصولات بخش آب وفاضلاب وجود دارد.اما بدون درک نیازهای بازار،خدمات مشاوره ای مناسب ،تفاهم نامه های همکاری میان کشورها وبهره گیری از ابداعات وفن آوریهای جدید این هدف مقدور نخواهد بود . چالشهای اساسی برای توسعه صنعت آب وفاضلاب ،یافتن محدودیتها ،جبران هزینه های انجام شده ،رفع آلودگی فزاینده منابع آب وروشهای گران تصفیه آب وفاضلاب می باشد.همچنین عدم دسترسی به آب نوشیدنی سالم وتامین آب مورد نیاز مراکز صنعتی همانند تصفیه فاضلاب یک محدودیت عمده برای توسعه است .
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
تکنولوژی سيستم رادار در خطوط فاضلاب

جراي يك كانال بايد متناسب با بهره وري و قابليت اعتماد ، پايداري مکانيکي و مقاومت آن بر عليه تراوش از داخل و نفوذ پذيري از خارج باشد .
پيدا کردن معيار صحيح بستگي به مهندسين راه و ساختمان دارد ، اين روزها بازديد و بررسي مداوم از روند کار و اطمينان از استحکام تونلها و محکمي لوله ها بيشتر توسط بازرسي از طريق سيستم تلويزيون مطرح مي باشد .اين مهم نيست که اين روش ها تا چه حدي دقيق مي باشد ولي با داشتن محيط بي ثبات و با وجود حفره ها در پشت ديوارها همچنين داشتن اطلاعات مربوط به ضخامت ديوار، غلظت فاضلاب اين مشخصات نا معلوم خواهند ماند .داشتن خصوصيات ذکر شده، باعث بوجود آمدن نشت يا حتي منجر به فرو پاشي کل کانال ها خواهد شد بهر حال بخاطر قرار گرفتن کانال ها در زير خيابانها جايي که انسانها عبور مي کنند ممکن است بعلت فروپاشي به جان انسانها صدمه وارد شود .

چگونه ما مي توانيم اين نواقص را بموقع دريابيم؟

فقط با داشتن سيستم رادار در فاضلاب مي توان اين کار را انجام داد و با وجود سيستم رادار زمين شناختي و باپخش کردن ضربان الکترومغناطيسي (آنتن وسيع و گسترده ، دستگاه دريافت کننده ) همچنين ثبت و ارزيابي حافظه، نواقص را بيشتر و دقيق تر مي توان تشخيص داد.

با انعکاس عدم پيوستگي ، فاصله ها را مي توان با ثبت موقعيتها در پشت ديوار لوله ها تعيين کرد. ما به اين نتيجه مي رسيم که کشف واقعي از حفره ها ، محيط هاي غير متعادل (بي ثبات ) و نواقصي که در اطراف لايه هاي زمين به مساحت تقريبي 2 متر از خط فاضلاب وجود دارد را بازرسي مي کند ، همچنين ثبات مکانيکي را دراين منطقه مشخص مي کند .

آنتن رادار ذکر شده بر روي يک ستون متحرکي نصب شده و معمولا توسط سيتم بازرسي TV به طرف خط فاضلاب و داخل آن کشيده مي شود .

استفاده از تکنولوژي سيستم رادار چه سودي براي خط فاضلاب دارد و چگونه عمل مي کند؟

استفاده صحيح از سيستم لوله فاضلاب به سه عامل بستگي دارد:

1-ابعاد هيدروليکي مناسب.

2-بهره برداري پايدار و ايمني عمومي.

3-پايداري در مقابل تراوش داخلي و تراوش از خارج.

مهندسي راه وساختمان در مورد طراحي صحيح تصميم گرفته و جايي که نياز به کنترل دائمي ايمني و پايداري لوله فاضلاب مي باشد اين وظيفه بر عهده بازرس شبکه تلويزيون گذاشته مي شود .

برای اين منظور ، دوربين ها بوسيله کابل ميله ای به طرف خطوط فاضلاب هدايت می شوند. يا بوسيله دستگاه حمل کننده به طرف لوله ها کشيده می شوند..دوربين هايي که وجود دارد از کيفيت عالي و تکنولوژي محوري برخوردار هستند که با قاب هاي قابل تنظيم براي بازرسي داخل لوله فاضلاب مورد استفاده قرار مي گيرد.

ارزيابي عکس هاي گرفته شده با چنين دوربين هايي پايداري و ناهماهنگي داخل فاضلاب را مورد بررسي قرار ميدهد.

اخيرا اين تکنولوژي توسط لنزهاي شبيه چشم ماهي که توانايي گرفتن عکسهاي بزرگتر از 180 درجه را در داخل لوله ها دارند ارتقا پيدا کرده است .

استفاده از ماشينهاي تجسمي و نرم افزار هاي تصويري ، اين عکس ها مي تواند به آسانی به نقشه هاي اندازه گيري تبديل شود.

اگرچه اين متد بازرسي خيلي پيشرفته مي باشد ولي اين دستگاه نمي تواند به داخل ديوارها نگاه کند وبموقع نواقص و حفره ها را ، همچنين مکانهاي ناپايدار را در پشت ديوارها که باعث نشتي و نامتعادل بودن ساختمانها مي شود مشاهده کند با وجود اين مسائل لوله هاي فاضلاب در زير خيابانها جايي که انسانها تردد مي کنند حفاري شده اند و اين دستگاه بازرس TV کمک بزرگي به پيدا کردن نواقص و حفره ها درداخل لوله هاي فاضلاب مي کند.

چگونه اين معايب و نواقص بموقع مشخص مي شود؟

راه حل با سيستم رادار مي باشد ، به صراحت صحبت کنيم سيستم رادار، زمين شناختي، فرستنده و گيرنده الکترومغناطيسي و باندهاي وسيع آنتني براي جمع آوري اطلاعات بصورت متوالي را دارد همچنين اين سيستم در مورد ارزيابي و ذخيره کردن اطلاعات کاربرد بالايي دارد براي چنين روش بازرسي ، آنتن رادار معمولا توسط حامل واحد بازرسي به داخل لوله فاضلاب فرستاده مي شود و براي فرستادن و گرفتن اطلاعات از طريق ضربانهاي الکترومغناطيسي بر روي يک نرم افزار بررسي مي شود. در جزئيات آنتن رادار بر روي حامل جداگانه اي سوار است که توسط يک قسمت بازرسي TV کشيده و تقويت مي شود . آنتن رادار بصورت محوري به طرف بدنه فاضلاب تا حدي که ممکن باشد جهت يابي مي شود.

رادار به يک جهت تا زاويه 60 درجه را تحت کنترل مي گيرد .بنابراين چنانچه آنتن رادار نزديک به ديواره فاضلاب قرار گيرد بهترين رسوخ را در خارج از فاضلاب بصورت مستقيم نشان مي دهد و لوله فاضلاب بصورت خيلي باريک خواهد بود .

بهترين موقعيت نگه داشتن آنتن بطرف بالا و مستقيم است . بخاطر نگاه کردن در چندين موقعيت اطراف لوله آنتن رادار را بايد چرخاند و هرجهتي که بخواهيد تا زاويه 60 درجه به طرف عقب يا جلو مي تواند حرکت داشته باشد .

فرکانسهاي مورد استفاه در چندين مورد مي تواند با اهميت باشد . فرکانسهاي بالا راه حلهاي بهتري را ارائه مي دهد و براي نفوذ کردن در را بطه با کارهاي اجرايي امکانات بيشتري را بوجود مي آورد . در گرفتن نتيجه عمليات فرکانسهاي پايين راه نفوذ بهتري را نشان مي دهد . در فرکانسهاي حدود 5/1 GHZ ما به نتايج خوبي رسيديم .

تمام مواد متاليکي سيستم رادار را منفعل مي کند و اين مواد شامل چدن و غيره مي باشد تقويت متاليکي(کمتر از 15سانتی متر)همينطور در مورد جنس حلبي کار نفوذي را دچار مشکل مي کند . چنانچه فاصله بين ميله استيلي کم باشد (کمتر از 5 سانتي متر)اين کار غير ممکن مي باشد . سيمان تقويت نشده و لوله هاي پلاستيکي براي نقشه برداري از طريق سيستم رادار مواد مناسبي هستند .محدوديتهايي که مي تواند در رابطه با فاضلاب اعمال شود توسط قطر آنتن رادار (به طور مثال 200 ميلي متر)توسط سيستم عامل تعيين مي شود نه تنها سيستم حمل کننده بايد قادر باشد که آنتن رادار را از ديواره لوله فاضلاب در يک فاصله مناسب بلندکند بلکه بايد مقاومت کافي داشته باشد که تمام سيستم در لوله فاضلاب گير نکند .

اين اطلاعات نشان دهنده کشف دقيق حفره ها ، محيط هاي بي ثبات يا نواقصي که در بعضي از ناحيه هاي بطور تخميني در حدود 1 تا 2 متر اطراف لوله وجود دارد و اين بيانگر اهميت سالم بودن لوله ها و استحکام کل سيستم مي باشد . معمولا در رابطه با تغييرات مداوم ،رادار سيستم بسيار مناسبي است و مزيت کمتري نسبت به تعيين پارامترهاي قطعي دارد . آنتن توسط يک کابل فيبر شيشه اي اضافي به واحد کنترل رادار متصل شده است . درزمان نفشه برداري اپراتور قادر خواهد بود که اطلاعات رادار را بر روي يک صفحه جداگانه مورد بررسي قرار دهد.

از انعکاس عدم پيوستگي و عمق تعيين شده اطلاعات مورد نياز دريافت و همچنين آشکار خواهد شد نتيجه تصويرهاي رادار تنها نمايانگر يک نقشه نمي باشد . تمام مسائل غير قاعده در حدود 60 درجه از قسمت اصلي توام با يکديگر نشانگر يک تصوير فردي مي باشد اين يکي از عاملهايي است که تصوير ها را مشکل و نا مفهوم مي سازد .

يک زمين شناختي ساده اين را روشن مي کند براي گرفتن نقشه از يک فاضلاب بزرگ يا بايد نقشه هاي متعددي گرفته شود يا آنتنهاي زيادتري را نصب کرد .

معمولا اطلاعات مربوط به سيستم رادرا نياز به تفسير دارد . اين نياز به تجربه کافي دارد و بايد از طرف متخصصين نرم افزار مورد پشتيباني قرار گيرد .

اين تکنولوژي براي اولين بار از طرف شرکت رادرا فاضلاب در آلمان GOLOGNEدرSEWER RADAR 2003 ENTSOTGA بوجود آمده .

در حدود 6 سال تحقيق و آزمايش بر روي اين سيستم نتيجه بسيار مثبتي در بر داشته است .

سيستم رادار فاضلاب در حدود دو سال مي باشد که در اختيار مشتريان قرار گرفته و آنها از اين سيستم استفاده مي کنند
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
تکنولوژی سيستم رادار در خطوط فاضلاب

جراي يك كانال بايد متناسب با بهره وري و قابليت اعتماد ، پايداري مکانيکي و مقاومت آن بر عليه تراوش از داخل و نفوذ پذيري از خارج باشد .
پيدا کردن معيار صحيح بستگي به مهندسين راه و ساختمان دارد ، اين روزها بازديد و بررسي مداوم از روند کار و اطمينان از استحکام تونلها و محکمي لوله ها بيشتر توسط بازرسي از طريق سيستم تلويزيون مطرح مي باشد .اين مهم نيست که اين روش ها تا چه حدي دقيق مي باشد ولي با داشتن محيط بي ثبات و با وجود حفره ها در پشت ديوارها همچنين داشتن اطلاعات مربوط به ضخامت ديوار، غلظت فاضلاب اين مشخصات نا معلوم خواهند ماند .داشتن خصوصيات ذکر شده، باعث بوجود آمدن نشت يا حتي منجر به فرو پاشي کل کانال ها خواهد شد بهر حال بخاطر قرار گرفتن کانال ها در زير خيابانها جايي که انسانها عبور مي کنند ممکن است بعلت فروپاشي به جان انسانها صدمه وارد شود .

چگونه ما مي توانيم اين نواقص را بموقع دريابيم؟

فقط با داشتن سيستم رادار در فاضلاب مي توان اين کار را انجام داد و با وجود سيستم رادار زمين شناختي و باپخش کردن ضربان الکترومغناطيسي (آنتن وسيع و گسترده ، دستگاه دريافت کننده ) همچنين ثبت و ارزيابي حافظه، نواقص را بيشتر و دقيق تر مي توان تشخيص داد.

با انعکاس عدم پيوستگي ، فاصله ها را مي توان با ثبت موقعيتها در پشت ديوار لوله ها تعيين کرد. ما به اين نتيجه مي رسيم که کشف واقعي از حفره ها ، محيط هاي غير متعادل (بي ثبات ) و نواقصي که در اطراف لايه هاي زمين به مساحت تقريبي 2 متر از خط فاضلاب وجود دارد را بازرسي مي کند ، همچنين ثبات مکانيکي را دراين منطقه مشخص مي کند .

آنتن رادار ذکر شده بر روي يک ستون متحرکي نصب شده و معمولا توسط سيتم بازرسي TV به طرف خط فاضلاب و داخل آن کشيده مي شود .

استفاده از تکنولوژي سيستم رادار چه سودي براي خط فاضلاب دارد و چگونه عمل مي کند؟

استفاده صحيح از سيستم لوله فاضلاب به سه عامل بستگي دارد:

1-ابعاد هيدروليکي مناسب.

2-بهره برداري پايدار و ايمني عمومي.

3-پايداري در مقابل تراوش داخلي و تراوش از خارج.

مهندسي راه وساختمان در مورد طراحي صحيح تصميم گرفته و جايي که نياز به کنترل دائمي ايمني و پايداري لوله فاضلاب مي باشد اين وظيفه بر عهده بازرس شبکه تلويزيون گذاشته مي شود .

برای اين منظور ، دوربين ها بوسيله کابل ميله ای به طرف خطوط فاضلاب هدايت می شوند. يا بوسيله دستگاه حمل کننده به طرف لوله ها کشيده می شوند..دوربين هايي که وجود دارد از کيفيت عالي و تکنولوژي محوري برخوردار هستند که با قاب هاي قابل تنظيم براي بازرسي داخل لوله فاضلاب مورد استفاده قرار مي گيرد.

ارزيابي عکس هاي گرفته شده با چنين دوربين هايي پايداري و ناهماهنگي داخل فاضلاب را مورد بررسي قرار ميدهد.

اخيرا اين تکنولوژي توسط لنزهاي شبيه چشم ماهي که توانايي گرفتن عکسهاي بزرگتر از 180 درجه را در داخل لوله ها دارند ارتقا پيدا کرده است .

استفاده از ماشينهاي تجسمي و نرم افزار هاي تصويري ، اين عکس ها مي تواند به آسانی به نقشه هاي اندازه گيري تبديل شود.

اگرچه اين متد بازرسي خيلي پيشرفته مي باشد ولي اين دستگاه نمي تواند به داخل ديوارها نگاه کند وبموقع نواقص و حفره ها را ، همچنين مکانهاي ناپايدار را در پشت ديوارها که باعث نشتي و نامتعادل بودن ساختمانها مي شود مشاهده کند با وجود اين مسائل لوله هاي فاضلاب در زير خيابانها جايي که انسانها تردد مي کنند حفاري شده اند و اين دستگاه بازرس TV کمک بزرگي به پيدا کردن نواقص و حفره ها درداخل لوله هاي فاضلاب مي کند.

چگونه اين معايب و نواقص بموقع مشخص مي شود؟

راه حل با سيستم رادار مي باشد ، به صراحت صحبت کنيم سيستم رادار، زمين شناختي، فرستنده و گيرنده الکترومغناطيسي و باندهاي وسيع آنتني براي جمع آوري اطلاعات بصورت متوالي را دارد همچنين اين سيستم در مورد ارزيابي و ذخيره کردن اطلاعات کاربرد بالايي دارد براي چنين روش بازرسي ، آنتن رادار معمولا توسط حامل واحد بازرسي به داخل لوله فاضلاب فرستاده مي شود و براي فرستادن و گرفتن اطلاعات از طريق ضربانهاي الکترومغناطيسي بر روي يک نرم افزار بررسي مي شود. در جزئيات آنتن رادار بر روي حامل جداگانه اي سوار است که توسط يک قسمت بازرسي TV کشيده و تقويت مي شود . آنتن رادار بصورت محوري به طرف بدنه فاضلاب تا حدي که ممکن باشد جهت يابي مي شود.

رادار به يک جهت تا زاويه 60 درجه را تحت کنترل مي گيرد .بنابراين چنانچه آنتن رادار نزديک به ديواره فاضلاب قرار گيرد بهترين رسوخ را در خارج از فاضلاب بصورت مستقيم نشان مي دهد و لوله فاضلاب بصورت خيلي باريک خواهد بود .

بهترين موقعيت نگه داشتن آنتن بطرف بالا و مستقيم است . بخاطر نگاه کردن در چندين موقعيت اطراف لوله آنتن رادار را بايد چرخاند و هرجهتي که بخواهيد تا زاويه 60 درجه به طرف عقب يا جلو مي تواند حرکت داشته باشد .

فرکانسهاي مورد استفاه در چندين مورد مي تواند با اهميت باشد . فرکانسهاي بالا راه حلهاي بهتري را ارائه مي دهد و براي نفوذ کردن در را بطه با کارهاي اجرايي امکانات بيشتري را بوجود مي آورد . در گرفتن نتيجه عمليات فرکانسهاي پايين راه نفوذ بهتري را نشان مي دهد . در فرکانسهاي حدود 5/1 GHZ ما به نتايج خوبي رسيديم .

تمام مواد متاليکي سيستم رادار را منفعل مي کند و اين مواد شامل چدن و غيره مي باشد تقويت متاليکي(کمتر از 15سانتی متر)همينطور در مورد جنس حلبي کار نفوذي را دچار مشکل مي کند . چنانچه فاصله بين ميله استيلي کم باشد (کمتر از 5 سانتي متر)اين کار غير ممکن مي باشد . سيمان تقويت نشده و لوله هاي پلاستيکي براي نقشه برداري از طريق سيستم رادار مواد مناسبي هستند .محدوديتهايي که مي تواند در رابطه با فاضلاب اعمال شود توسط قطر آنتن رادار (به طور مثال 200 ميلي متر)توسط سيستم عامل تعيين مي شود نه تنها سيستم حمل کننده بايد قادر باشد که آنتن رادار را از ديواره لوله فاضلاب در يک فاصله مناسب بلندکند بلکه بايد مقاومت کافي داشته باشد که تمام سيستم در لوله فاضلاب گير نکند .

اين اطلاعات نشان دهنده کشف دقيق حفره ها ، محيط هاي بي ثبات يا نواقصي که در بعضي از ناحيه هاي بطور تخميني در حدود 1 تا 2 متر اطراف لوله وجود دارد و اين بيانگر اهميت سالم بودن لوله ها و استحکام کل سيستم مي باشد . معمولا در رابطه با تغييرات مداوم ،رادار سيستم بسيار مناسبي است و مزيت کمتري نسبت به تعيين پارامترهاي قطعي دارد . آنتن توسط يک کابل فيبر شيشه اي اضافي به واحد کنترل رادار متصل شده است . درزمان نفشه برداري اپراتور قادر خواهد بود که اطلاعات رادار را بر روي يک صفحه جداگانه مورد بررسي قرار دهد.

از انعکاس عدم پيوستگي و عمق تعيين شده اطلاعات مورد نياز دريافت و همچنين آشکار خواهد شد نتيجه تصويرهاي رادار تنها نمايانگر يک نقشه نمي باشد . تمام مسائل غير قاعده در حدود 60 درجه از قسمت اصلي توام با يکديگر نشانگر يک تصوير فردي مي باشد اين يکي از عاملهايي است که تصوير ها را مشکل و نا مفهوم مي سازد .

يک زمين شناختي ساده اين را روشن مي کند براي گرفتن نقشه از يک فاضلاب بزرگ يا بايد نقشه هاي متعددي گرفته شود يا آنتنهاي زيادتري را نصب کرد .

معمولا اطلاعات مربوط به سيستم رادرا نياز به تفسير دارد . اين نياز به تجربه کافي دارد و بايد از طرف متخصصين نرم افزار مورد پشتيباني قرار گيرد .

اين تکنولوژي براي اولين بار از طرف شرکت رادرا فاضلاب در آلمان GOLOGNEدرSEWER RADAR 2003 ENTSOTGA بوجود آمده .

در حدود 6 سال تحقيق و آزمايش بر روي اين سيستم نتيجه بسيار مثبتي در بر داشته است .

سيستم رادار فاضلاب در حدود دو سال مي باشد که در اختيار مشتريان قرار گرفته و آنها از اين سيستم استفاده مي کنند
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
روش پايپ جكينگ و ميكروتونلينگ

روش پايپ جكينگ و ميكروتونلينگ از روشهاي جديد لوله گذاري در دنيا به شمار مي رود كه در آن نيازي به حفر ترانشه نيست و به همين دليل آسفالت معابر و خيابانها تخريب نمي شود و هيچ گونه مزاحمت ترافيكي براي شهروندان ندارد.


مطلبي كه در ادامه مي آيد شرح كاملي است از چگونگي اجراي كلكتور فاضلاب به روش پايپ جكينگ و ميكروتونلينگ و مزاياي استفاده از آن كه اميدواريم مورد توجه كارشناسان فن قرار گيرد :

1- روشهاي اجراي شبكه فاضلاب :

به طوركلي دو روش عمده براي نصب شبكه هاي فاضلاب در سطح شهر وجود دارد . روش اول كه بسيار متداول مي باشد روش ترانشه باز بوده و روش دوم روشهاي بدون حفر ترانشه مي باشد . يكي از روشهاي اجراي شبكه بدون حفر ترانشه ، احداث نقب هاي سنتي بوده و روش ديگر استفاده از دستگاههاي حفار ميكروتونل و پايپ جكينگ است . استفاده از تجهيزات ميكروتونلينگ و پايپ جكينگ داراي نكات برجسته اي بوده كه عمده موارد آن به شرح زير مي باشد :

1-1- نداشتن مزاحمت ترافيكي در منطقه اجراي عمليات
2-1- نداشتن مزاحمت اجتماعي براي مردم و جلوگيري از ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي و گردوخاك
3-1- امنيت كامل ترافيكي و مردمي در محدوده خيابانهاي اجراي طرح ( در اين روش بدليل عدم حفاري ترانشه خطر سقوط اتومبيل ها و مردم به محل نصب لوله از بين رفته و ريزش خاك و ديواره هاي ترانشه و متعاقبأ تأسيسات شهري وجود ندارد .)
4-1- عدم تخريب آسفالت خيابانها و حفظ اموال عمومي
5-1- حفظ يكدستي و يكنواختي سطح آسفالت سواره روها و جلوگيري از آسيب به سيستم تعليق و جلوبندي خودروها و حفظ سرمايه هاي ملي
6-1- برقراري و رواني امور جاري كسبه محلي و جلوگيري از ايجاد خسارت به كسب روزمره آنها
7-1- حفظ بافت طبيعي خاك به دليل حفاري در ابعاد مورد نياز لوله و جلوگيري از نشستهاي بعدي

2- دلايل انتخاب روش ميكروتونلينگ و پايپ جكينگ :
خيابان شريعتي كه با تعريض خيابان راه شاه قديم احداث گرديد ، داراي تأسيسات زيرزميني بسياري نظير لوله هاي آب ، گاز و كابلهاي مخابرات و برق و ... در دو سمت خود بوده و از طرفي شبكه قديمي فاضلاب اصفهان بصورت مارپيچ در سطح اين خيابان قرار گرفته است . جنس خاك اين خيابان در سمت خيابان محتشم كاشاني ( دقيقي ) رسي مي باشد كه با توجه به پر بودن شبكه فاضلاب قديمي و عمر زياد آن امكان نشست فاضلاب در بخش هاي مختلف وجود دارد .
عدم پايداري خاك رس در برابر جريان آب موجب ريزش آن و ايجاد مشكلات مختلف در زمان حفر ترانشه خواهد شد . همچنين وجود شبكه هاي فرعي كه از كوچه هاي اطراف به كلكتور قديمي راه شاه وارد شده اند ، در صورت حفر ترانشه ، موجب ايجاد مزاحمت زياد در عمليات اجرايي شده و تركيبي از روش ترانشه باز و نقب سنتي را الزامي مي نمود كه در اين حالت نيز هنوز خطر ريزش و هزينه هاي سنگين چوب بست و حفاظت خاك را به مجريان تحميل مي نمود .از طرفي ترافيك سنگين منطقه و وجود چند تقاطع و بيمارستان و نيروي انتظامي و ... نيز پارامترهاي مهم ديگري بودند كه مانع جدي در مقابل روش ترانشه باز را ايجاد مي نمودند. لذا با توجه به موارد فوق روش پايپ جكينگ و ميكروتونلينگ براي اين منطقه انتخاب گرديد .

مشخصات فني دستگاه موجود و روش اجرايي :

جهت اجراي اين خط انتقال از يك دستگاه ميكروتونل جلو باز (open face ) براي لوله اي با قطريكهزار ميليمتر استفاده شده است.
اين دستگاه با بهره گيري از مشاوره فني و تكنولوژي مورد استفاده شركت MTS آلمان و توسط كارشناسان ايراني ساخته شده است. دستگاه از دو بخش Cutter sleeve و Machine pipe تهيه شده كه اين دو بخش با چهار جك هيدروليك به يكديگر متصل شده و عمل اصلاح مسير و فرمان دادن به دستگاه توسط اين جكها انجام مي شود . تخليه خاك حفاري شده از بخش حفار توسط يك دستگاه نوار نقاله و سپس توسط يك دستگاه واگن با سيستم تخليه حلزوني انجام مي گردد . اين واگن مرتباً در بين ماشين حفار و شافت ارسال در حركت مي باشد . از ديگر اجزاي ماشين حفار واحد پمپ هيدروليك و شيرهاي كنترل و فرمان آن مي باشد .
كنترل مسير توسط نور ليزر انجام شده و هرگونه انحراف در جهات مختلف به راحتي شناسايي شده و از آن جلوگيري به عمل مي آيد .
جهت جك كردن لوله ها از چهار دستگاه جك 250 تن هيدروليك و جمعأ يك ايستگاه (Jacking station) جك هزار تني استفاده مي شود كه البته فشار مورد نياز جهت اين پروژه خاص حداكثر 100 تن پيش بيني شده است . نيروي اين چهار جك توسط يك صفحه فولادي توزيع فشار (Trust ring) به صورت يكنواخت به پشت لوله ها منتقل و توزيع مي گردد . جهت صرفه جويي در طول شافت ارسال و همچنين كاهش هزينه ايستگاه جك ، كورس جكها 80 سانتيمتر بوده و توسط چند اسپيسر فضاي مورد نياز تأمين مي گردد .

ويژگيهاي ابتكاري و خاص اين پروژه :

در اين پروژه كه براي اولين بار در اصفهان به روش ميكروتونلينگ و پايپ جكينگ اجرا مي گردد ابتكارات و ويژگيهاي خاص به شرح ذيل مورد استفاده قرار گرفته است .
1- ساخت ماشين حفار (Open face ) با تكنولوژي آلمان در ايران كه از خروج بيش از 000/500 دلار ارز جلوگيري به عمل آمد .
2- كاهش هزينه خريد ماشين حفار تا ميزان 60 درصد كه طبيعتأ هزينه اجراي پروژه را به طور چشمگيري كاهش مي دهد.
3- انطباق كامل ويژگيهاي دستگاه حفار با شرايط اجرايي ايران
4- كاهش چشمگير نياز به قطعات يدكي خارجي و صرفه جويي ارزي از اين محل
5- انتقال تكنولوژي ماشين حفار به ايران براي دستگاههاي (Open face)
6- آموزش اپراتور دستگاه در ايران توسط كارشناسان ايراني و عدم نياز به حضور كارشناسان خارجي .
7- استفاده از نور ليزر در كنترل ارتفاع پروژه و جلوگيري از انحراف مسير .
8- استفاده از صفحه توزيع فشار از جنس نئوپرين به جاي صفحات چوبي نئوپان كه علاوه بر توزيع فشار بين لوله ها ، بعنوان يك واشر به راحتي پس از نصب از نشت فاضلاب به بيرون از شبكه و ورود آب زيرزميني به داخل شبكه جلوگيري بعمل مي آورد . شايان ذكر است كه اين عمل براي اولين بار در اين صنعت در ايران انجام مي شود .
9- استفاده از كمربند فولادي براي اتصال لوله ها (collar) كه اين نوع اتصال در روش پايپ جكينگ بهترين نوع اتصال مي باشد .
10- استفاده از ماده مخصوصي كه توسط يكي از كارشناسان ايراني ساخته شده است جهت اتصال collar بر بتون لوله ( اين ماده داراي چسبندگي بسيار بالا به بتن و فولاد بوده و در عين حال كاملأ مقاوم در برابر خورندگي و تخريب ناشي از محيط اسيدي شبكه فاضلاب مي باشد . اين ماده بسيار مناسب جهت توليد لوله هاي فاضلابي نيز مي باشد .)
11- استفاده از نيوجرسي فايبرگلاس با آب به جاي نيوجرسي بتني كه اين عمل اگرچه هزينه اضافه اي را به پروژه تحميل نمود ؛ اما اين نوع مانع فيزيكي در مقابل ضربات خودروها به صورت مستهلك كننده انرژي و ضربه عمل نموده و ضمن كنترل خودروها از وارد آمدن آسيب جدي به سرنشينان و همچنين خودرو جلوگيري مي نمايد .
12- استفاده از گلدانهاي گل با گلهاي زيباي فصل به عنوان مانع بازدارنده ، علاوه بر تأمين امنيت فيزيكي محوطه به زيبايي كارگاه و شهر افزوده است .
 
بالا