لیست اطلاعات بیماریها

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفاهیم: کهیر چیست؟


کهیرها برآمدگی های قرمزرنگ تاول مانندی هستند که در نتیجه واکنش آلرژیک به دارو،غذا، یا سایر مواد رخ می دهند.
با وجودآن که کهیر معمولا بدون درمان برطرف می شود،اما ممکن است بسیار تحریک کننده،خارش دار و حتی دردناک باشد.
رعایت نکات زیر می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از کهیرها تا زمان رفع آنها کمک کند:

  • مصرف قرص های آنتی هیستامین که بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه است به کنترل خارش کمک می کند. دکتر شما نیز ممکن است آنتی هییستامین یا داروهای تزریقی ضدحساسیت تجویز کند.
  • لوسیون کالامین بر روی کهیرها بمالید. این کار باعث کاهش تحریک و خارش پوست می شود.
  • برای تسکین خارش،درد و تورم بر روی پوست کمپرس سرد بگذارید.
  • اگر کهیر روی بدنتان را پوشانده است، حمام آب سرد بگیرید.
  • هیچگاه دوش آب گرم نگیرید- آب داغ ممکن است باعث تحریک پوست شود.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مفاهیم: تب دانگ چیست؟
[/h]

تب دانگ (Dengue fever) از طریق پشه‌هاى آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل مى‌شود. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند.
به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‎نامند.
بر طبق آمار منتشره از سوی سازمان جهانی بهداشت، 5/2 میلیارد نفر از جمعیت جهان یعنی رقمی معادل دو پنجم کل دنیا در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک هستند.
در بسیار از مناطق استوائى و نیمه گرمسیری، آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، استرالیا و آمریکا این بیماری شایع است و معمولا افراد غیر ایمن، کودکان و افراد بزرگسال در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم بیماری
تب، کسالت و بی حالی غیر طبیعی، سردرد، دردهای عضلانی، التهاب حلق، اسهال و استفراغ، کهیر و گاهی خونریزی از علائم ابتلا به بیماری «تب دانگ» هستند. بسیاری از این علائم شبیه به علایم یک سرماخوردگی عادی است.

درمان
برای درمان این بیماری، مراجعه به مرکز درمانی مجهز الزامی است. باید بیمار به دقت تحت نظر قرار گیرد و در صورت لزوم اکسیژن یا مایعات وریدى برایش تجویز شود.

میزان نهائى مرگ و میر در یک مرکز مجرب در نواحى استوائى تقریباً ۱ درصد است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ام اس (اسکلروز متعدد) چیست؟[/h]
بیماری ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن تخریب غلاف چربی اعصاب باعث اختلال کارکرد آنها و برور علائم گوناگون شود.
بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد یا ام‌اس (MS) ممکن است دچار انواع گوناگونی از ناتوانی‌ها شوند، در حالیکه بیماری پایانه‌های عصبی در مغز، نخاع و حتی چشم‌ها را هدف قرار می‌دهد، ‌علائم متفاوتی بروز می‌کند.
پزشکان اطمینان ندارند که علت دقیق ام‌اس چیست یا چه عواملی یک فرد را بیشتر از دیگری در معرض این بیماری قرار می‌دهد.اماعلائم ام‌اس فراوان و متفاوت است و به این بستگی دارد که کدام قسمت دستگاه عصبی مورد حمله بیماری قرار گیرد.
یک بیمار ام‌اس ممکن است در راه‌رفتن کمی دچار اشکال شود، در حالیکه دیگری ممکن است کاملا به صندلی چرخدار وابسته شود. یک بیمار ممکن است دچار ضعف شدید بدنی شود، در حالیکه دیگری ممکن است دچار محوشدن بینایی یا دوبینی شود. و بیمار دیگر ممکن است اشکال در سخن‌گفتن، سفتی عضلات، لرزش و اختلال در کنترل مثانه پیدا کند.
بسیاری از این علائم شکایات فرد هستند که دیگران نمی‌توانند ببیند، ار درد و ضعف شدید گرفته تا اشکالات حافظه.
اسکلروز متعدد را یک بیماری خود‌ایمنی می‌شمارند، زیرا دستگاه ایمنی بدن به دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) خود فرد حمله می‌کند.
رشته‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی با بافت چربی به نام میلین احاطه و حفاظت می‌شوند، که به هدایت تکانه‌های الکتریکی پیام‌رسان کمک می‌کند. در مبتلایان به ام‌اس میلین در نواحی متعددی تخریب می‌شود، و بافت جوشگاهی که به جای ماند را اسکلروز می‌نامند. گاهی خود رشته عصبی نیز آسیب می‌بیند.
هنگامی میلین یا رشته عصبی آسیب می‌بیند یا تخریب می‌شود، توانایی اعصاب رای هدایت تکانه‌های الکتریکی از اندام به سوی مغز و بالعکس مختل می‌شود و به این ترتیب است که علائم ام‌اس بروز می‌کند.
اغلب افراد مبتلا به ام‌اس در بین سنین 20 تا 50 تشخیص داده می‌شوند، و این بیماری زنان را دوبرابر بیش از مردان گرفتار می‌کند. تعداد مبتلایان به ام‌اس در سراسر جهان حدود 2.5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
علت دقیق ام‌اس نامعلوم است، اما دانشمندان تصور می‌کنند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در آن دخیل باشد.
استعدادی ژنتیکی برای این بیماری در فرد وجود دارد و بعد عاملی محیطی به آن اضافه می‌شود. مثلا فرد در معرض ماده خاصی قرار می‌گیرد، که دستگاه ایمنی را تحریک می‌کند، اما دستگاه ایمنی به اشتباه به جای مهاجم خارجی به خود اجزای بدن حمله می‌کند.
سلل گذشته کشف ژن دومی که با ام‌اس ارتباط دارد - که پیشرفتی عمده شمرده شد- این امید را برای پژوهشگران ایجاد کرده است که به درمان‌هایی مفید و نهایتا راه علاجی برای این بیماری دست یابند.
دانشمندان سال‌ گذشته، در کشفی که مهمترین پیشرفت ژنتیکی در پژوهش‌ها در مورد ام‌اس در سه دهه گذشته خوانده شد، اعلام کردند که ژنی را یافته‌اند که خطر ابتلا به این بیماری را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.
کارشناسان می‌گویند که با کشف ژن‌هایی این‌ چنین، نقاط نشانه‌گیری عالی هستند که پژوهشگران با هدف قرار دادن آنها می‌توانند به درمان‌ها یا علاج‌هایی برای ام‌اس دست یابند.

با کشف این ژن جدید دانشمندان می‌دانند که بخش دیگری از دستگاه ایمنی نیز در این بیماری دخیل است و قضایا پیچیده‌تر از آن است که می‌پنداشتند.
اما کشف این ژن تنها پیشرفتی نبوده است که در مورد ام‌اس به دست آمده است.
در یک پژوهش تازه دیگر دانشمندان توانسته‌اند به طور موفقیت‌آمیزی از سلول‌های بنیادی برای کمک به جایگزینی میلین از بین‌رفته در مغز موش‌ها استفاده کنند. بنابراین این احتمال مطرح شده است که زمانی بتوان از سلول‌های بنیادی برای درمان ام‌اس در انسان‌ها استفاده کرد.
همچنین پژوهشگران ثابت کردند که یک واکسن تجربی حاوی DNA برای مقابله با ام‌‌اس بی‌خطر و به احتمال زیاد موثر است. این واکسن با مهارکردن حمله دستگاه ایمنی به غلاف‌های میلین محافظ رشته‌های عصبی عمل می‌کند.
سایر پیشرفت‌ها در سال‌‌های اخیر در مورد ام‌اس اینها بوده‌اند:

  • تشخیص بهتر و سریع‌تر بیماری به یمن پیشرفت‌ها در تکنولوژی تصویربرداری.امروزه با استفاده از MRI می‌توان پلاک‌‌های بیماری که محل جوشگاه حاصل از تخریب میلین هستند،را در دستگاه عصبی مرکزی شناسایی کرد.
  • پیشرفتها در زمینه ساخت داروهایی که فروانی و شدت علائم بیماری را کاهش می‌دهند و از تجمع ضایعات در مغز و نخاع جلوگیری می‌کنند.
  • برنامه‌های شدیدتر توانبخشی که به طور خاص برای بیماران مبتلا به ام‌اس طراحی شده است.
HealthDay News
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبله فرنگي (سيفيليس)
تعدادي از مردم مبتلا به آبله فرنگي در انگلستان شناسايي شده اند و بايد گفت كه اين بيماري اساساً برخاسته از اين كشور است.
در اين مقاله چگونگي پراكندگي، نشانه ها و علايم و چگونگي درمان سيفيليس توضيح داده مي شود.
آبله فرنگي (سيفيليس) از چه طريق منتقل مي شود؟
آبله فرنگي (سيفيليس) از طريق جنسي منتقل مي شود و عامل بوجود آورنده آن باكتري تري پونما پاليوم است.
آبله فرنگي (سيفيليس) معمولاً از شخصي به شخص ديگر از طريق ***، واژنال، دهاني يا *** مقعدي منتقل مي شود. انتقال بطور مستقيم از طريق پوست زماني است كه شخص مبتلا به سيفيليس زخم، جراحت، خارش و يا جوش داشته است. و بخشي هم از طريق ور رفتن جنسي منتقل مي شود.
سيفيليس مي تواند از طريق تزريق خوني هم منتقل شود. تمام اهدا كنندگان خون در انگلستان قبل از استفاده از خون از اين نظر بررسي مي شوند. سيفيليس از مادر آبستن به جنين خود مي تواند منتقل شود. كه به عنوان سيفيليس ژنتيكي شناخته مي شود. همين طور همه زنان باردار از نظر سيفيليس آزمايش مي شوند.
علايم سيفيليس چيست؟
علايم و نشانه ها در مردان و زنان يكسان است. اما در تشخيص مي تواند متفاوت باشد ولي براحتي نمي توانيد متوجه تفاوتها شويد.
سيفيليس در سه مرحله مي تواند رشد كند كه به عنوان سيفيليس اول، دوم و سوم شناخته مي شود. اگر ادامه بحث را دنبال كنيد متوجه علايم زير مي شويد:
سيفيليس اول:

  • يك يا تعداد بيشتري زخم ــ معمولاً بي درد، زخمها در جاهايي كه باكتري وارد بدن شده است ظاهر مي شود. معمولاً شخص 2 تا 3 هفته بعد از اينكه با فرد مبتلا به سيفيليس تماس داشته باشد، مبتلا مي شود.
  • زخمها در هر جايي از بدن ظاهر مي شود ــ در زنان عمدتاً در نواحي بيروني تناسلي و در پشت گردن ظاهر مي شود. در مردان عمدتاً در نواحي بيروني تناسلي و روي پنيس (آلت مردي) ظاهر مي شود.
  • اين زخمها كمتر در نواحي دهان، لبها، لوزه، انگشتان يا كپل يافت مي شود.
زخمها خيلي مسري اند و ممكن است تا 6 هفته ادامه يافته تا التيام يابد. تا اين موقع باكتري به بخشهاي ديگر بدن منتقل مي گردد كه به عنوان سيفيليس دوم شناخته مي شود.
سيفيليس دوم:

  • زخمها بي درد، بدون خارش، محل خارش يا جوش بسيار مسري كه مي تواند در همه نقاط بدن و يا بصورت تكه اي اتفاق بيفتد كه بيشتر روي كف دست و كف پاست.
  • مسطح و يا زگيل مانند به نظر مي آيد كه روي فرج زنان يا مقعد مردان و زنان رشد مي كند.
  • علايم بيماري شبيه آنفلونزا است، خستگي، بي اشتهايي همراه ورم كردگي غدد عرقي، امكان پراكندگي در مناطق بدون مو و لكه هاي سفيد رنگ در دهان ظاهر مي شود.
سيفيليس سوم:
اگر سيفيليس درمان نشود بعد از چند سال مي تواند آسيب جدي به قلب، مغز، چشمان و اندامهاي داخلي بزند. و منجر به مرگ شود. اين نوع در انگلستان نادر است.
راه درمان سيفيليس چيست؟
اگر فكر مي كنيد سيفيليس داريد مهم است كه بسرعت آزمايش دهيد.
اين آزمايش شامل آزمايش خون، معاينه تناسلي و مقعدي است. همين طور بدن، دهان و گلو معاينه مي شود. اسفنج يا پنبه اي نياز است كه نمونه اي از ترشحات و سلولهاي هر زخم براي آزمايش برده شود.
درمان سيفيليس اول و دوم تنها شامل تزريق آنتي بيوتيك است. روش ديگر قرص يا كپسول آنتي بيوتيك است. پني سيلين معمول ترين درمان است. بنابراين پزشكان مي گويند اگر به پني سيلين حساسيت داريد، معمولاً درمان بيش از 14 روز طول مي كشد. بعضي آنتي بيوتيك ها به صورت متقابل و از طريق خوراكي اثر مي كنند بنابراين براي تأثيرگذاري زمان طولاني تري نياز است بنابراين اين موضوع را با پزشك يا پرستار خود در ميان بگذاريد.
براي اينكه از عفونت مجدد جلوگيري شود. همسر يا شريك جنسي بايد مورد بررسي قرار گيرد.
اگر درمان نشويد چه مي شود؟
بدون درمان عفونت مي تواند باعث صدمه طولاني مدت و جدي شده و منجر به مرگ گردد.
مشورت و پيگيري كنيد.
به GP، يك كلينيك دارويي جنسي يا يك كلينيك سلامت جنسي رويد. تمامي اين سرويسها رازدار هستند.
چگونگي اجتناب از ابتلا به بيماري هاي منتقل شونده از طريق جنسي

  • كاندوم هاي زنانه و مردانه، اگر به طور صحيح استفاده كنيد مي تواند در مقابل بيماري هاي منتقل شونده از طريق جنسي محافظت كند.
  • قبل از *** در مورد استفاده از كاندوم با شريكتان صحبت كنيد.
  • هر زمان كه *** مهبلي يا مقعدي داريد از كاندوم استفاده كنيد و اگر *** دهاني داريد از يك مانع استفاده كنيد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استئوپنی

استئوپنی (osteopenia) اصطلاحی پزشکی برای کاهش تراکم استخوان است.
این تشخیص به معنای آن است که شما ممکن است در معرض خطر شکل شدیدتر تحلیل رفتن استخوان به نام استئوپوروز (پوکی استخوان) باشید.

اگر استئوپنی دارد، زمان محافظت از استخوان*های*تان از تحلیل*رفتن بیشتر فرا رسیده است. هر چه میزان تراکم استخوانی*تان کمتر شود، خطر شکستگی استخوان در شما افزوده می*شود.
انجام ورزش*های تحمیل*کننده وزن، مصرف مقدار کافی کلسیم و ویتامین D،* مصرف نکردن الکل و سیگار نکشیدن می*تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند.
برخی از افراد مبتلا به استئوپنی ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای پایدار کردن یا افزودن توده استخوانی داشته باشند.
همچنین ممکن است به طور مکرر به دیدار پزشک بروند و آزمایش*های اندازه*گیری تراکم استخوان انجام دهند. با دکترتان در مورد توصیه*ها در این مورد مشورت کنید.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ناخنک چشم یا پتریژیوم pterygium چیست ؟

ناخنک یا پتریژیوم pterygium ، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می شود. معمولا در طرف بینی چشم است. این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است.
ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می کند. به علت وجود رگهای زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است. ناخنک گاهی ملتهب می شود و باعث سوزش و خارش و اشکریزش می شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می کند و تا وسط قرنیه می رسد و جلوی دید را می گیرد. به علاوه حتی ناخنک های کوچکتر هم می توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

● علت ناخنک و پیشگیری
اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) در ایجاد ناخنک مؤثر است. همچنین باد شدید و گرد و خاک با تحریک چشم در ایجاد ناخنک مؤثر می باشند.
بنابراین توصیه می شود افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و مدت زیادی در معرض تابش آفتاب هستند از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند.در افرادی که ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشمها (در موقع شستن دست و صورت یا حمام کردن) باعث تحریک چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشمها می شود. بنابراین این افراد باید دقت کنند که حتی الامکان آب وارد چشمشان نشود.
● درمانش
اگر ناخنک کوچک باشد و ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نشود نیاز به درمان خاصی ندارد.
اگر ناخنک گهگاه ملتهب شود و سوزش و قرمزی چشم ایجاد کند مصرف قطره های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود. در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می توان با نظر چشم پزشک یک دوره درمان با قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهاب انجام داد.
در مورد ناخنک های بزرگتر که از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده اند می توان با جراحی ناخنک را برداشت.
البته اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است و به خصوص در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند در نیمی از موارد، عود دیده می شود. در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک از روشهای تکمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص (مثلا میتومایسین) در حین جراحی استفاده شود.
در ناخنک های خیلی بزرگ که وسط قرنیه را هم درگیر کرده اند ممکن است لازم باشد علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده شود.
لازم به ذکر است که برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه شوند. پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریعی دارد و یا مکرراً عود می کند حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنیم.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیس*لکسی چیست؟

دیس*لکسی *(Ddyslexia) یا خوانش* پریشی که به آن اختلال رشدی در خواندن هم گفته می*شود، عارضه*ای است که در آن مغز نمی تواند به درستی تصاویر معینی مانند اعداد و حروف را پردازش کند.
دیسلکسی، یا نارساخوانی، بیماری ناشناخته و مبهمی است که متاسفانه به طور میانگین ۳۰ درصد از مبتلایان به آن، ترک تحصیل می*کنند و انگیزه خودکشی در این افراد ۶ برابر دیگران است

دیسلکسی، خوانش*پریشی یا نارساخوانی بیماری ناشناخته و مبهمی است که متاسفانه به طور میانگین ۳۰ درصد از مبتلایان به آن، ترک تحصیل می*کنند و انگیزه خودکشی در این افراد ۶ برابر دیگران است.
دیسلکسی نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی خواندن و نوشتن کودک تاثیر می*گذارد و نشانه*های آن در دوران دبستان آشکار می*شود. کودک مبتلا به دیسلکسی اگرچه به نظر باهوش می*رسد و هیچ مشکلی از نظر بینایی و شنوایی ندارد ولی با این حال نمی*تواند روش*هایی را که به وی آموزش داده شده است در جهت خواندن، نوشتن و تلفظ کلمات به کار بندد. نارساخوانی برخلاف باور عموم، شکلی از عقب*ماندگی ذهنی نیست و رابطه مستقیم با معلولیت جسمی، مشکلات فرهنگی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین یا آسیب*های مادرزادی مغزی ندارد.
کودکی که مبتلا به دیسلکسی است به طور معمول تا قبل از ورود به مدرسه مشکلی ندارد. کودک با شروع آموزش*ها تازه متوجه می*شود که نمی*تواند قدم به قدم با دیگران پیش برود و این امر، وی را آن*قدر پریشان حال می*کند که یا کلاس را به هم می*ریزد یا گوشه*گیر می*شود.
اما توجه داشته باشید دیسلکسی را نباید با اختلالات توجه، ناتوانایی*های یادگیری ناشی از کمبود فرصت*ها و امکانات آموزشی مانند تعویض مکرر مدرسه، حضور نامنظم در کلاس یا فقدان آموزش در مهارت*های اصلی، عقب*ماندگی ذهنی، اختلال در خود فروماندگی، نقایص شنوایی و بینایی، ناتوانی*های فیزیکی، اختلالات هیجانی یا مشکلات رایج در فرآیند یادگیری زبان دوم اشتباه گرفت.
این عارضه ناشی از اشکال در منطقه ای مغز است که وظیفه پردازش زبان را به عهده دارد و و توانایی کودک برای خواندن را مختل می*کند.
علائم دیس*لکسی شامل مشکلات در درک جملات ساده و اشکال در درک قافیه*ها و شناخت کلمات است.
دیس*لکسی همچنین باعث اشکال در شناخت کلمات نوشته شده با صداهای مشابه می*شود. در نتیجه کودکی مبتلا به دیس*لکسی در خواندن نوشته*ها کند عمل می*کند.
برای کودکان مبتلا به دیس*لکسی این توصیه ها ممکن است کمک*کننده باشد:
کودکان مبتلا به دیس*لکسی نیاز به ساعات اضافی در مدرسه یا به کار گرفتن معلم خصوصی دارند تا توانایی خواندن*شان بهبود یابد.
استفاده از شیوه تقویت مثبت هنگام کار کردن با کودکان دچار اختلال یادگیری مهم است.
در مواردی که مشکلات عزت نفس وجود دارد، مراجعه به مشاور مفید است.
این افراد که بهره هوشی در حد طبیعی و حتی گاه بیش از میانگین جامعه دارند، در موارد زیر
ممکن است دچار مشکلاتی باشند:
- خواندن
- نوشتن
- گوش دادن
- صحبت کردن
- تمرکز و توجه
- محاسبات ریاضی
در آمریکا، حدود ۷ تا ۱۵ درصد از کودکان در سنین مدرسه دچار انواع مختلفی از اختلالات خواندن هستند. با توجه به عدم انجام بررسی در ایران، اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ اما براساس شواهد موجود، احتمالا آمار کودکان مبتلا به اختلال خواندن در ایران کمتر از آمار فوق نیست.
دیسلکسی یکی از انواع اختلالات خواندن است که فرد مبتلا در خواندن و نوشتن متون مشکل دارد.
بدیهی است که اصطلاح اختلال خواندن در مورد کودکانی که مشکلات یادگیری دارند، صدق نخواهد کرد. مشکلات یادگیری غالبا ناشی از ناتوانی*های بینایی و شنوایی، ذهنی، انگیزشی، هیجانی، محیطی، اقتصادی و یا محرومیت*های فرهنگی است.
● چه عواملی باعث اختلال خواندن می*شود؟
اختلالات خواندن غالبا منشاء ارثی دارند؛ اما در بسیاری از موارد، علت آنها مشخص نیست. علاوه بر سابقه خانوادگی که در این بیماری مشاهده می*شود، سایر عوامل نیز به شرح زیر می*باشند:
- وزن کم در هنگام تولد
- استرس*های قبل و پس از تولد
- عفونت*های سیستم اعصاب مرکزی
- آسیب*های وارده به سر
شواهد علمی اندکی مبنی بر ارتباط بین تاری دید، اختلالات حرکتی چشم و انحرافات چشم با اختلالات خواندن وجود دارد.
علائم اختلالات خواندن چیست؟
قبل از ورود کودک به مدرسه، غالبا والدین از اختلال خواندن وی باخبر نیستند، اما با رفتن به مدرسه ممکن است علائم زیر در وی مشاهده شود:
- اشکال در خواندن و عدم تمایل به خواندن
- بدخطی و ضعف در نوشتن
- کندی در نوشتن
- اشکال در درس ریاضی
- اشکال در درک مطلب و مفهوم موضوع
- اشکال در حافظه
- اشکال در زبان (مثلا در دروس شفاهی و یا به خاطر آوردن لغات)
والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودکان مبتلا به اختلالات خواندن ممکن است به تدریج دچار مشکلات رفتاری و شخصیت شوند. همچنین اختلال خواندن ممکن است منجر به بی*علاقگی آنها نسبت به تکالیف مدرسه و در نهایت امتناع از کارهای دشوار گردد. اختلالات خواندن همچنین ممکن است باعث اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و گوشه*گیری کودک شود.
● خصوصیات و ویژگیها :
دانش آموزانی که اختلال در خواندن دارند بعضی از ویژگیهای زیر را از خود نشان می دهند :
- ناتوانی در یادگیری و یادآوری کلماتی که دیده اند.
- آینه نویسی دارند یعنی بعضی حروف کلمات را برعکس از آخر به اول می نویسند. مثلاً کلمه (سارا) را (راسا) می نویسند.
- در هجی کردن کلمات مشکل دارند.
- اشکال در سازماندهی مواد و مطالب نوشتاری
- اشکال در یافتن کلمات صحیح برای برقراری ارتباط گفتاری یا نوشتاری
- قاطی کردن حروف کلمات، معکوس خواندن حروف و کلمات.
- ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی
- اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.
- از خواندن لذت نمی برند.
- اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.
- خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .
- نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست.
ورنون[۳] با تحقیقات گسترده عوامل اختلال خواندن را به شرح زیر معرفی کرد :
- عدم آمادگی برای خواندن، عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری
- معلولیت های جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری، محدودیت واژه ها
- نیروی زیستن ناکافی، معلولیت های فرهنگی و اجتماعی
- عوامل شخصیتی ( اشکالات عاطفی و سازگاری)، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی
- عدم توجه به مدرسه و تغییر مکرر مدرسه یا آموزگار، شرایط نامساعد خانه
- روش های آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه، محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد.
- اشکال در درک موقعیت فضایی، عدم برتری جانبی، اختلال در قدرت حرکت
- تشخیص ضعفیف بین تصاویر مشابه
اگر چه بچه ها به طور طبیعی و به طور نرمال می شنوند، اما در نهایت، در ادراک کلمات یا حروف، برای این که آن ها را به نظم، ترتیب و قانون صحیح دربیاورند، با دشواری کامل مواجه هستند.
(ب) را با (پ) چنان قاطی و اشتباه می کنند که کلمات مشابه ساخته شده از حروف های ب و پ شنیداری و بینایی، حتی از نظر دستور آموزشی و پرورشی، کاملاً در هم و پر اشتباه خواهد شد.
هجی کردن به اشتباه صورت می گیرند و حروف یک کلمه را پس و پیش مشاهده
می کنند. اگر چه این دانش آموزان هوش متوسط، هوش نرمال یا هوش فرا دارند، ولی در صورت توجه نکردن به قابلیت های خلاقانه و هنرمندانه ی این بچه ها، آن ها را در مسیر ناتوانی ، نا امیدی و کسب نکردن موفقیت و گنگی در یادگیری های دیگر قرار می دهیم و مشکلات رفتاری و هیجانی غیر واقعی را به عنوان مجموعه ای از اختلالات برای این بچه ها تحفه آور می شویم.
انواع اختلالات خواندن :
طبقه بندی مختلفی از اختلالات خواندن معرفی شده است که مایکل باست افرادی را که دچار اختلال خواندن هستند به سه دسته تقسیم می کند : اول گروهی که اختلال خواندن آوایی دارند. این افراد مجموعه لغات نسبتاً زیاد و قابل توجهی را در ذهن شان ذخیره کرده اند اما هجی کردن آن ها ضعیف است. گروه دوم افرادی هستند که اختلال خواندن ایده ای دارند این گروه می خوانند و هجی می کنند اما در ساختار بینایی لغت اشکال دارند و گروه سوم افرادی که مشکل هر دو گرو ه را دارند.
بعضی متخصصان هم اختلال خواندن را شامل عقب ماندگی ، اختصاصی خواندن ، وارونه خوانی و دیسلکسی رشدی می دانند.
در اختلال خواندن، پیشرفت خواندن نسبت به سن و هوش نارسایی دارد، بیشتر افرادی که اختلال خواندن دارند از هوش متوسط یا بالاتری برخوردارند. به طور کلی اختلال خواندن با نارساخوانی، مترادف است ولی استفاده ی نا مناسب از اصطلاح نارساخوانی باعث شده که مردم آن را به معانی گوناگونی در نظر بگیرند. از انجا که خواندن و املا بسیار به هم مرتبط هستند، کودکانی که اختلال خواندن دارند در املا نیز مشکل دارند.
● دلایل و عوامل موثر به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دلایل بروز بیماری دیسلکسی بسیار متفاوت است. در اروپا بیش از ۵/۲ میلیون کودک مبتلا به دیسلکسی*اند و به همین دلیل محققان ۹ کشور اروپایی گرد هم آمدند تا با آزمایش روی ۴ هزار کودک دلایل و میزان مبتلایان به آن در زبان*های متعدد را بررسی کنند.
پیش از این تحقیقات (عصبی ـ کالبدی)، گالابوردا، استاد عصب*شناسی دانشگاه هاروارد آمریکا در سال ۱۹۷۹ و آزمایش*های پولسو در سال ۱۹۸۹ در دانشگاه میلان روشن کرده بود که دیسلکسی بیماری عصبی با ریشه ژنتیکی است.
آزمایش*های مغزی بیماران نیز مشخص کرد که یکی از عوامل بروز خوانش*پریشی تشکیل توده*ای عصبی در منطقه*ای از مغز است. این تومورهای خارجی خود نتیجه جهش*های غیرطبیعی یا نامنظم بودن سلول*های خاکستری در مناطقی از پوسته مغزی*اند.
به عقیده دانشمندان عوامل دخیل در بروز بیماری دیسلکسی، ۵۰ درصد ژنتیکی و ۵۰ درصد محیطی است. عصب شناسان با کمک تصاویر مغزی بیماران دریافتند که مغز این افراد در ۳منطقه نیمکره چپ، به ویژه نواحی پس*سری، گیجگاهی ـ آهیانه و گیجگاهی، یعنی به طور دقیق مناطقی که مربوط به توانایی خواندن است، کند عمل می*کند.
عوامل محیطی موجب بیماری دیسلکسی خود به دو دسته تقسیم می*شود: عوامل زیستی که طی زندگی رحمی روی جنین تاثیر می*گذارد و تمام مسایلی که پس از تولد برای نوزاد رخ می*دهد.
در حال حاضر این موضوع اثبات شده است که ضربات مغزی و عوامل روانی فامیلی روی یادگیری، خواندن و نوشتن تاثیر می*گذارد. در این میان روش*های آموزش و تلفیق ذکاوت نیز اهمیت ویژه*ای دارد.
● تفاوت زبانی
شگفت*انگیز آنجا است که تعداد مبتلایان به بیماری دیسلکسی در بعضی زبان*ها بیش از بقیه زبان*ها است. اگرچه تمامی خوانش*پریشان در تلفظ و به خاطر سپردن جملات کوتاه با مشکل روبه*رو هستند ولی با این حال کودکانی که زبان مادریشان ساده و با قاعده است، کمتر به دیسلکسی مبتلا می*شوند و حتی در کودکان مبتلا، شدت بیماری کمتر است
در واقع ساختار زبان بسیار با اهمیت است. نتایج آزمایشی روی دانشجویان انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی نشان داده که خوانش*پریشان ایتالیایی سریع*تر و بهتر از فرانسوی*ها و انگلیسی*ها می*خوانند.
درواقع زبان انگلیسی بی*قاعده و مرکب است. در اشعار <لرد بایرون> برای ۴۰ آوا، هزار نوع املا وجود دارد. در مقایسه در زبان <مولیر> برای ۳۵ آوا ۱۹۰ املا و در زبان <دانته> برای ۲۵ آوا ۳۳ املا وجود دارد. به همین علت تعداد انگلیسی*های مبتلا به دیسلکسی بیش از فرانسوی*ها و ایتالیایی*ها است.
از سوی دیگر مبتلایان به این بیماری در میان آلمانی*ها و فنلاندی*ها که زبان با قاعده دارند، بسیار کم است. در کشورهایی که زبان با قاعده دارند، کودکان به طور میانگین در کمتر از سه ماه خواندن را می*آموزند در حالی که این روند در میان کودکانی که زبان مادری*شان پیچیده و بی*قاعده است بی*قاعده است به طور تدریجی و طی ۵ سال دبستان به طول می*انجامد.
● مراقبت*های خانگی
کودکی که نارساخوانی دارد نیازمند توجه و کمک ویژه والدین است، با این حال نباید بیش از حد مراقب کودک بود. کودک را یک فرد شکست خورده درنظر نگیرید بلکه او را تشویق کنید تا مهارت*های جدیدی بیاموزد.
● درمان پزشکی
درواقع دیسلکسی درمان ندارد. کودک خوانش*پریش در مدرسه، کودن خطاب می*شود، از دوستانش فاصله می*گیرد، از زندگی ناامید می*شود و به همین علت است که بیشتر دانش*آموزان مبتلا به دیسلکسی در اروپا دست به خودکشی می*زنند، در صورتی که کودک مبتلا به دیسلکسی هیچ*گونه مشکل جسمی و روانی ندارد.
ابتدا باید این مسایل را حل کرد سپس با استفاده از برنامه*ای ویژه و زیرنظر متخصصان براساس توانایی و مشکلات کودک، آموزش خواندن و نوشتن را آغاز کرد. فراموش نکنید ۵ تا ۱۰ درصد کودکان دبستانی دیسلکسی دارند
● آیا ارتباطی بین چشم و اختلالات خواندن وجود دارد؟
بسیاری از معلمان، والدین و اولیای مدرسه ممکن است ناتوانی*های درسی کودک را ناشی از اختلال بینایی و چشمی وی بدانند؛ در حالی که این اختلال ناشی از روند پردازش اطلاعات در مغز است و چشم*های این کودکان با سایر کودکان طبیعی تفاوتی ندارد.
چشم مانند یک دوربین عکاسی کار می*کند؛ وقتی تصویری از محیط دریافت می*دارد، از طریق عصب بینایی اطلاعات را به مغز ارسال می*کند. چشم*های شما ادراکی نسبت به آنچه می*بینند، ندارند. دوربین عکاسی نیز همین*طور است. اما ذکر چند نکته در این مورد بسیار مهم به نظر می*رسد: بسیاری از کودکان به علت ناتوانایی*های درسی ممکن است به اپتومتریست و یا چشم پزشک ارجاع داده شوند و آنان نیز مانند دیگر کودکان اختلال بینایی و چشمی داشته باشند و برای آنها عینک تجویز شود؛ اما انتظار بهبود درس آنها با تجویز عینک و یا موارد مشابه وجود ندارد.
ممکن است برخی از چشم پزشکان و یا اپتومتریست*ها ***** و یا تمرینات بینایی ویژه*ای برای این کودکان تجویز کنند که باید گفت، انجام این تمرینات و یا تجویز عینک جهت تغییر روند ادراک بینایی کودک است و طبعا در شرایط انکساری و تیزبینی کودک تاثیری نخواهد داشت.
● آیا درمانی برای اختلالات خواندن وجود دارد؟
درمان اختلال خواندن به تنهایی و توسط یک فرد امکانپذیر نیست. برای بهبود شرایط خواندن و نوشتن و ادراک کودک، همکاری نزدیک آموزگار و والدین، اپتومتریست، شنوایی*سنج (ادیولوژیست) و گفتار درمان (کلیدی*ترین فرد) ضروری است.
هماهنگی این افراد ضامن پیشرفت کودک خواهد بود. فراموش نکنیم، عدم توجه به این کودکان باهوش، حتما مسیر زندگی آنان را در آینده تغییر خواهد داد. این موضوع شاید تاکنون کمتر مورد توجه کسی قرار گرفته باشد؛ اما با یک بررسی دقیق و اقدامات درمانی مناسب می*توان از مشکلات جدی این کودکان در آینده جلوگیری کرد
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی عامل اصلی نوسانات خلقی است که این نوسانات می توانند شدت و ضعف داشته باشند و به روابط فرد مبتلا با دیگران آسیب برسانند.
خلق افسرده: احساس شدید افسردگی
خلق شیدا: احساس شادمانی بسیار و ناامیدی
خلق مختلط: به عنوان مثال خلق افسرده همراه با بیقراری و فعالیت بیش از اندازه ناشی از شیدائی.
نوسانات خلقی که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی معمولا آنها را تجربه می کنند، عبارتند از:
مانیا یا شیدایی که فرد در این مرحله دچار احساس سرخوشی فوق العاده زیاد و غیرعادی می شود. در این مرحله بیمار سطح انرژی بالایی دارد و سریع صحبت می کند.
هیپومانیا که علائمی شبیه به مرحله مانیا دارد اما شدت علائم به مراتب کمتر است. این مرحله هرچند در فعالیت های روزانه اختلالی ایجاد نمی کند اما ممکن است به تصمیم گیری های نامطلوب منتهی شود.
افسردگی که البته علائم آن با اختلال افسردگی معمولی متفاوت است چون در مرحله افسردگی اختلال دو قطبی بیمار تحریک پذیری، احساس گناه و احساس بی ارزشی بسیار بیشتری را تجربه می کند و کاملا فاقد انرژی می شود.
مبتلایان به اختلال دو قطبی گاهی دچار خطرناک ترین حالت های نوسانات خلقی می شوند به حدی که گاهی حتی کار به خودکشی می کشد.
در حدود یک نفر از هر ۱۰۰ بزرگسال در طول زندگی خود دچار این اختلال می*گردد. معمولا این اختلالات بعد از سنین نوجوانی اتفاق می*افتد. در سنین بالاتر از ۴۰ سال این اختلالات غیر معمول است. مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلالات قرار دارند. علائم بیماری بستگی به این دارد که خلق شما به سمت افسردگی یا شیدائی تغییر کرده باشد. ۱- افسردگی
احساس افسردگی احساسی است که همه ما در طول زندگی آنرا تجربه کرده ایم. این احساس می*تواند به ما در شناخت و برخورد با مشکلات زندگی کمک کند. اما در افسردگی بالینی یا اختلالات دوقطبی این احساس افسردگی بسیار شدید تر است. در این حالت احساس افسردگی برای مدت طولانی باقی می*ماند و حتی انجام امور عادی زندگی را سخت یا غیر ممکن می*سازد. در صورتی که شما افسرده شده باشید متوجه این تغییرات در خود شده اید:
روحی
احساس غمگینی که از بین نمی*رود.
احساس نیاز به گریستن بدون هیچ دلیلی
ازدست دادن تمایل و رغبت به همه چیز
عدم لذت بردن از چیزهایی که قبلا لذت می بردید.
احساس بی قراری و آشفتگی
از دست دادن اعتماد به نفس
احساس بی ارزشی و ناامیدی
زودرنجی و تحریک پذیری
فکرکردن به خود کشی
فکری از دست دادن قدرت فکر کردن مثبت و امیدوارانه
از دست دادن قدرت تصمیم گیری حتی در موارد ساده
مشکل تمرکز کردن
جسمی
کم شدن اشتها و وزن
مشکل خوابیدن
بیدار شدن زودتر از موقع
احساس خستگی کامل
یبوست
عدم تمایل به رابطه جنسی
رفتاری
مشکل در شروع و به پایان رساندن کارها- حتی کارهای روزمره
گریه کردن زیاد و یا احساس نیاز به گریه و عدم توانایی گریستن
پرهیز از مواجهه با افراد
۲- شیدایی یا هیجان
شیدایی یک احساس خوشحالی، افزایش انرژی و خوش بینی بیش از اندازه است. این حالت می*تواند آنقدر شدید باشد که فکر کردن و قضاوت شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است تفکرات عجیبی راجع به خود داشته باشید، تصمیمات بدی بگیرید و به صورت شرم آور، مضر و گاهی خطرناک رفتار کنید.
مانند حالت افسردگی، در این حالت هم زندگی فرد مختل می*شود و می*تواند روابط و کار فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در حالتی که این حالت خیلی شدید نباشد به آن شیدائی خفیف می*گویند.
در صورتی که شما شیدا شوید ممکن است حالات زیر را در خود مشاهده کنید:
روحی
بسیار شاد و مهیج
عصبی و برانگیخته شدن توسط کسانی که در خوش بینی شما شریک نمی*شوند
احساس برتر بودن بیش از اندازه
فکری
پر از ایده های جدید و مهیج
پریدن از یک ایده یه ایده دیگر
شنیدن صداهایی که افراد دیگر نمی*شنوند
جسمی
بی میل یا ناتوان از خوابیدن
پر انرژی
افزایش تمایل به رابطه جنسی
رفتاری
برنامه ریزی های بلندپروازانه و غیر واقعی
بسیار فعال و پر جنب و جوش
رفتارهای نا معمول
حرف زدن سریع – دیگران ممکن است متوجه صحبتهای شما نشوند.
تصمیمات عجولانه و گاهی با نتایج مصیبت بار
ولخرجی
احساس صمیمیت زیاد
بروز بیش از حد احساسات
اگر شما در اواسط دوره شیدایی برای اولین بار باشید، ممکن است متوجه هیچ چیز غیر عادی نشوید. حتی دوستان و خانواده شما نیز ممکن است متوجه نشوند. حتی ممکن است اگر کسی سعی کند در این مورد نظری ابراز کند ناراحت شوید. در این حالت شما به تدریج در انجام امور روزمره و ارتباط با افراد دچار مشکل می شوید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرطان دهان

سرطان دهان رشد سلول هاي بدخيم در دهان يا زبان . اين نوع سرطان نادر ولي در عين حال خطرناك است . سرطان دهان ممكن است است لب ها، كام ، زبان ، غشاهاي دروني لب يا گونه ، يا ناحيه لوزه ها را درگير سازد.

اين سرطان در بزرگسالان بالاي ۴۰ سال شايع تر است ، ولي شيوع آن در بين جواناني كه از تنباكوي جويدني استفاده مي كنند در حال افزايش است .

علايم شايع
يك برآمدگي رنگ پريده و معمولاً بدون درد با حاشيه سخت كه در جاي دهان يا زبان ممكن است ظاهر گردد. خصوصيات اين ضايعه عبارتند از: اين ضايعه بزرگ شده ، زخمي مي شود و به آساني خونريزي مي كند. وجود اين ضايعه ممكن است مانع جا افتادن مناسب دندان هاي مصنوعي گردد. اين ضايعه ممكن است باعث سفت شدن زبان و اشكال در كنترل آن گردد و از اين طريق ، تكلم و بلع را دچار اختلال سازد.

علل
ناشناخته
عوامل افزايش دهنده خطر
مصرف تنباكو به هر شكل (از جمله نوع جويدني ) سابقه خانوادگي سرطان دهان سابقه قبلي سرطان دهان سوءمصرف الكل تماس با آفتاب (در مورد سرطان هاي لب تحتاني )

پيشگيري
عدم مصرف تنباكو؛ در صورت مصرف الكل ، ميزان آن در حد متوسط باشد.

عواقب مورد انتظار
با تشخيص و درمان زودرس ممكن است قابل علاج باشد. پس از برداشت ضايعه نماي طبيعي صورت را مي توان با جراحي ترميمي باز گرداند.

عوارض احتمالي
التيام كُند پس از جراحي گسترش سرطان به گره هاي لنفاوي گردن كه جراحي برداشت همه گره هاي لنفاوي سر و گردن را ايجاب مي كند. بدشكلي دايمي صورت اختلال دايمي تكلم اختلال بلع پايدار

درمان

فعاليت
پس از جراحي به تدريج فعاليت هاي طبيعي خود را از سر بگيريد.

رژيم غذايي
رژيم مناسب به وسعت بيماري و توانايي بيمار در جويدن و بلعيدن بستگي دارد. ممكن است لازم باشد بيمار از غذاهاي نرم استفاده كند. تا چند روز پس از جراحي ممكن است لازم باشد از رژيم مايعات استفاده شود.

در اين شرايط به پزشك خود مراجعه نماييد
اگر شما يا يكي از اعضاي خانواده تان داراي علايم تومور دهان يا زبان باشيد.
بروز موارد زير پس از جراحي :
ـ درد افزايش يابنده
ـ تب
ـ بروز توده هاي جديد
ـ خونريزي زياد

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیماری ایکس (سندرم متابولیک )



بیماری ایکس
سال ها قبل ما فقط بیماری هایی را می شناختیم که باعث اختلال واضح در سلامتی افراد می شد. با پیشرفت علم پزشکی اکنون بیماری هایی شناخته شده اند که بدون این که فرد از آن باخبر باشد و از نظر ظاهری برای او مشکل ایجاد کند، به طور مخفی سلامتی او را بتدریج تخریب می کند و در نهایت باعث مرگ او می شود. سندرم متابولیک یا بیماری ایکس سردسته این گونه بیماری هاست، که در ظاهر هیچ گونه اختلالی در سلامتی ایجاد نمی کند، اما به مرور باعث تخریب ارگان های حیاتی بدن می شود. بیماری ایکس را می توان مربع مرگ نامید. در ۴ گوشه این مربع ۴ بیماری خفیف شامل چاقی شکمی، فشار خون، زیادی انسولین خون و زیادی چربی های نابجای خون جای گرفته است و در قلب این مربع تنگ شدن رگ های قلبی و مغزی که عامل سکته هاست، قرار دارد. اما چگونه این مربع شکل می گیرد؟ وقتی غذا می خوریم هورمون انسولین از غده لوزالمعده ترشح می شود تا بتواند مواد مغذی را به مصرف سلول های بدن برساند. حال تصور کنید که غذا بیش از حد نیاز مصرف شود و فعالیت بدن آنقدر نباشد که بتواند قند حاصل از آن را مصرف کند. به این ترتیب غده لوزالمعده مجبور می شود انسولین بیشتری ترشح کند تا این مواد غذایی اضافی را ذخیره کند. ذخیره مواد غذایی به صورت چربی در نقاط مختلف بدن از جمله شکم است. یکی از معیارهای وجود بیماری متابولیک بزرگی شکم است، به طوری که اگر اندازه دور شکم در مردان بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در زنان بیش از ۸۹ سانتی متر باشد یا این که نسبت دور شکم به دور باسن در مردان بیش از یک به یک و در زنان بیش از ۸ به ۱۰ باشد چاقی تنه ای به عنوان یکی از زوایای مربع مرگ مطرح خواهد شد. اکنون فرض کنیم این فرد به خوردن غذا بیش از نیاز و بی تحرکی ادامه دهد؛ انسولین باید مرتب ترشح شود تا مواد غذایی اضافی را به مصرف رساند، بتدریج سلول های بدن به این انسولین که مرتب ترشح می شود مقاومت پیدا می کنند و سطح انسولین در خون زیاد می شود. زیاد شدن سطح انسولین در خون در اکثر مواقع هیچ علامتی ندارد و فقط با آزمایش مشخص می شود، البته به تدریج با زیاد شدن این مقاومت قند خون شروع به بالا رفتن می کند و به این ترتیب گوشه دوم مربع مرگ هم ایجاد می شود. زیادی انسولین موجب می شود نوعی چربی به نام تری گلیسیرید در خون زیاد شود و نوعی چربی به نام لیپوپروتئین متراکم که چربی مفید خون است کم شود. از طرفی ال دی ال نیز به فرمی کوچک و اکسیده شده تبدیل شود. همه این اتفاقات باعث می شود که چربی ها تمایل بیشتری برای رسوب در رگ ها داشته باشند و گوشه سوم یعنی چربی های نابجای خون ایجاد شود. اکنون نوبت به گوشه چهارم که همان فشار خون است می رسد. یکی از دلایل فشار خون ناتوانی انسولین در باز کردن رگ هاست که در بیماران دچار مقاومت به انسولین و دیابت رخ می دهد و به این ترتیب رگ ها در بیماران دیابتی خوب باز نمی شود و استعداد برای ابتلا به فشار خون بالا می رود. ناگفته پیداست که دلیل اصلی ایجاد مربع مرگ، خوردن غذا بیش از نیاز سلول های بدن و کم تحرکی است. اگرچه داروهایی برای بهبود این وضع وجود دارد، اما به هیچ عنوان جایگزین پرهیز از پرخوری و ورزش نمی شود.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]بیمارى خاموش یا پوکی استخوان[/h]

پوكى استخوان بیمارى است كه با ابتلا به آن استخوان هاى بدن به ویژه در نواحى بالاى ران، ستون فقرات و مچ ها به تدریج نازك و ضعیف می شوند و به نقطه اى مى رسند كه به راحتى مى شكنند. پوكى استخوان در جوامع پزشكى به « بیمارى خاموش » معروف شده است، زیرا تا زمان شكستگى استخوان ها فرد مبتلا از بیمارى خود مطلع نیست. استخوان ها با مرور ایام با توجه به بیمارى، توان خود را از دست داده اند، لذا با كمترین فشار در بازه شكست قرار مى گیرند.
[h=2]چه كسى پوكى استخوان مى گیرد[/h]با پیر شدن بدن ،خطر ابتلا به پوكى استخوان در افراد بیشتر مى شود. در بعضى از افراد زمانى كه پا به دهه سى و چهل مى گذارند ترمیم بافت هاى استخوانى بسیار كندتر خواهد شد. د رمورد زنان، پس از یائسگی، براى سال هاى متمادى نازك شدن استخوان ها سریعاً ادامه مى یابد. بعد از آن یعنى چند سال پس از نرخ سریع كاهش حجم استخوانى این روند متعادل تر خواهد شد. در مورد مردان همان گونه كه قبلاً گفته شد، تغییرات هورمونى گسترده اى مانند زنان وجود ندارد، مثلاً مردان حالت یائسگى مانند زنان ندارند. پدیده پوكى استخوان در مردان بسیار آهسته رخ مى دهد، ولى در سنین 65 و 75 زنان و مردان به یك نسبت تراكم استخوانى خویش را از دست مى دهند و نرخ كاهش حجم استخوان در آنها برابر است.
[h=2]سایر زنانی كه در بازه خطر ابتلا به پوكى استخوان هستند شامل شرایط زیر هستند:[/h]- حتماً در خانواده آنها نشانى از ابتلا به پوكى استخوان وجود دارد؛ به اندازه كافى در طول عمر خود از كلسیم استفاده نكرده اند؛ یائسگى زودرس داشته اند؛ تخمدان هاى خود را در اثر جراحى از دست داده اند؛ به علت بیمارى مجبور به استراحت هاى طولانى در رختخواب هستند؛ ناچار به استفاده از دارو در درازمدت بوده اند؛ از لحاظ شكل ظاهر داراى بدن و اندام كوچك هستند.
پوكى استخوان قابل پیشگیرى است. یك ژریم غذایى كامل از لحاظ كلسیم و ویتامین D به همراه وزن مطلوب و برنامه ورزشى مناسب بهترین راه در مقابله با پوكى استخوان است. با استفاده از این روش در سنین سالخوردگى از امنیت بیشترى در مقابل این بیمارى برخوردار خواهیم بود.

[h=2]-چگونه بفهمیم كه به پوكى استخوان مبتلا شده ایم؟[/h][h=2]كاهش قد یا شكستگى استخوان اولین مرحله در شناخت ابتلا به پوكى استخوان است[/h] ولى براى آگاهى از ابتلا حتماً نباید این اتفاق بیفتد. بهترین روش در نشان دادن پوكى استخوان[h=2]تست یا اسكن دكسا[/h] است. این تست به شما نشان مى دهد كه در چه بازه اى از خطر شكستگى استخوان قرار دارید. همچنین اگر داراى استخوان هاى طبیعى باشید با استفاده از تست DEXA نشان داده مى شود.

[h=2]راه هاى جلوگیرى از ابتلا به پوكى استخوان[/h]پوكى استخوان قابل پیشگیرى است. یك ژریم غذایى كامل از لحاظ كلسیم و ویتامین D به همراه وزن مطلوب و برنامه ورزشى مناسب، بهترین راه در مقابله با این بیماری است. با استفاده از این روش در سنین سالخوردگى از امنیت بیشترى در مقابل این بیمارى برخوردار خواهیم بود.
[h=2]كلسیم:[/h] استفاده از یك رژیم غذایى مناسب با كلیسم كافى در طول زندگى استخوان هاى شما را قوى و محكم نگاه مى دارد. انجمن بین المللى علومNATIONAL ACADEMY OF SCIENCE) پیشنهاد كرده است كه افراد داراى سنین 50 سال روزانه 1200 میلى گرم كلسیم مصرف نمایند. براى انجام دادن این مهم از رژیم غذایى استفاده كنید كه از كلسیم مناسب برخوردار باشد. این برنامه غذایى باید شامل لبنیات كم چرب به اندازه كافى، ماهى هاى كنسرو شده با استخوان هاى نرم مانند ماهى آزاد و قزل آلا، سبزى هاى برگ دار مانند كاهو، غذاهاى سرشار از كلسیم مانند نان، حبوبات و آب مركبات باشد.ورزش هاى مناسب به همراه كاهش وزن اگر در هفته سه الى چهار بار انجام شود بهترین عامل در جلوگیرى از پوكى استخوان خواهد بود. قدم زدم آهسته، پیاده روى سریع، تنیس و سایر ورزش هاى اینگونه كه در كاهش وزن نیز مؤثر هستند و تمرین هاى مناسبى به شمار مى آیند. در صورت توانایى، تمرینات آكروباتى و قدرتى نیز در جلوگیرى از افتادن ناگهانى و شكستن استخوان ها شما را یارى مى نماید.

[h=2]ویتامین D[/h]بدن شما از ویتامین D در جذب كلسیم استفاده مى نماید. اگر روزى 20 دقیقه در زیر نور خورشید باشید میزان مورد نیاز ویتامین D در بدن شما تولید خواهد شد. البته شما با خوردن تخم مرغ، ماهى هاى چرب، حبوبات و شیرهاى غنى شده با ویتامین D به میزان ویتامین مورد نیاز خواهید رسید.
اگر فكر مى كنید به ویتامین D بیشترى نیاز دارید با پزشك راهنماى خود صحبت كنید. انجمن بین المللى علوم، میزان مورد نیاز ویتامین D را براى سنین 51 تا 70 سال روزانه 400 واحد بین المللى IU(INTERNATIONAL UNIT) تجویز كرده است. افراد بالاتر از سن 70 سال باید 600 واحد ویتامین D در روز مصرف نمایند. مصرف بیش از 2000 واحد روزانه از ویتامین D نه تنها باعث مشكلات كبدى می شود، بلكه توده استخوانى را نیز نازك مى كند.

[h=2]تمرینات ورزشى منظم[/h]ورزش هاى مناسب بدنى، ماهیچه ها و استخوان ها را قوى و محكم نگه می دارد و مانع تحلیل رفتن استخوان ها مى شود. این روش همچنین ما را فعال و پرجنب و جوش نگاه مى دارد. ورزش هاى مناسب به همراه كاهش وزن اگر در هفته سه الى چهار بار انجام شود بهترین عامل در جلوگیرى از پوكى استخوان خواهد بود. قدم زدم آهسته، پیاده روى سریع، تنیس و سایر ورزش هاى اینگونه كه در كاهش وزن نیز مؤثر هستند و تمرین هاى مناسبى به شمار مى آیند. در صورت توانایى، تمرینات آكروباتى و قدرتى نیز شما را در جلوگیرى از افتادن ناگهانى و شكستن استخوان ها یارى مى نماید.
[h=2]سلامت زندگى[/h]استفاده اجبارى از بعضى داروها، خطر ابتلا به پوكى استخوان را افزایش مى دهد. بعضى از این داروها شامل گلوكوكور تیكودز كه نوعى استروئید محسوب شده و در كنترل بیمارى هاى ورم مفاصل و آسم مورد استفاده دارد، انواع قرص هاى خواب آور، داروهاى ضد سرطان و... مى شوند.
تیروئیدهاى بسیار فعال و یا استفاده از داروهاى فعال كننده تیروئید هاى نیمه فعال نیز خطر را افزایش مى دهند. اگر شما از این داروها استفاده مى كنید با پزشك معالج یا مشاور خود در مورد پوكى استخوان مشورت کنید.
[h=2]تغییرات مثبت در روش زندگى[/h]اگر آدم مؤمنی هستید و کاری به کار مشروبات الکلی ندارید، خوش به حالتان! و اگر نه: همین امروز سیگار را ترك كنید. از مشروبات الكلى استفاده نكنید. اگر علاقه به ادامه زندگى سالم دارید، شكل زندگى تان را سالم كنید.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سینوزیت





به افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند توصیه می‌شود که مایعات و مرکبات حاوی ویتامین C، میوه و سبزیجات بیشتری برای مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی مصرف کنند.
معنی ساده‌ این بیماری آن است که سینوس‌های شما عفونی یا ملتهب شده‌اند، اما این فقط اندکی از درد و گرفتاری‌ای را که در این شرایط تحمل می‌کنید، نشان می‌دهد. سینوزیت، به‌خصوص سینوزیت مزمن، از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی در کل دنیاست. با شروع فصل سرما دوباره سرماخوردگی بین مردم شایع می‌شود. دراین‌میان، یکی از بیشترین مشکلاتی که برای خیلی از افراد، به‌وجود می‌آید مشکل سینوزیت است که در برخی مواقع نیز با آلرژی اشتباه گرفته می‌شود. التهاب سینوسهای پارانزال
که ممکن است به دلیل عفونت،آلرژی یا بیماری های خود ایمنی باشد.


*** سینوزیت یک بیماری شایع است*** طبقه بندی طبق مدت : ·حاد: کمتر از ۴ هفته (اغلب شایع است ) ·تحت حاد :۴-۸ هفته ·مزمن:۸ هفته یا بیشتر *** هر ۳ نوع سینوزیت علائم مشابه دارند در نتیجه افتراق بین آنها مشکل
است

***
حا د معمولاً به وسیلهٔ عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مشخص میشود که معمولاً منشأ ویروسی‌ دارد. اگر که عامل باکتریایی باعث سینوزیت باشد، این ۳باکتری در آن دخیل است: ۱-استرپتوکوک نومونیا ۲-هموفیلوس آنفلوانزا ۳-مورکسلا کاتارهالیس ***شایعترین باکتری ایجاد کنندهٔ سینوزیت،هموفیلوس آنفلوانزا است*** *** سینوزیت ویروسی‌ معمولاً ۷-۱۰ روز طول میکشد*** *** سینوزیت حاد از قارچ هم منشأ می‌گیرد که در بیماران دیابتی و آنهایی که سیستم ایمنی‌ ضعیفی دارند مثل ایدز یا بیماران پیوندی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده میکنند،دیده میشود و میتواند تهدید کنندهٔ حیات باشد

***
مزمن طبق تعریف سینوزیتی مزمن است که بیش از ۳ ماه طول بکشد. که میتواند ناشی‌ از بیماریهای مختلف باشد که التهاب مزمن سینوس به عنوان یک علامت شایع است.
چطور می‌توان علایم سینوزیت را تشخیص داد و درمان مناسب برای آن چیست؟ دکتر ژانت سروش، متخصص عفونی، اطلاعات کاملی درباره نشانه‌ها، عوارض و روش‌های درمانی انواع سینوزیت را به‌طور کامل شرح می‌دهد. سینوسهای مجاوربینی(paranasal sinuses): حفره های توخالی و پـر از هـوایی هستـنـد کـه در مـیان استخوانهای صورت و جمجمه قرار گرفته و با حفره بینی در ارتباط می بـاشنـد. در هـر طــرف صورت ۴ عدد سینوس وجود دارد که عبارتند از: ۱- سینوسهای فکی (maxillary sinuses):در زیر چشمها و در استخوان گونه واقع میباشند.

۲- سینوسهای پیشانی(frontal sinuses):در بالای چشمها و در استخوان پیشانی واقع میباشند.
۳-سینوسهای اتموئید و یا پرویزنی(ethmoid sinuses):بین چشمها و بینی و در استخوان پرویزنی واقع میباشند.
۴- سینوسهای شب پره ای(sphenoid sinuses):در پشت سینوس پرویزنی و چشمها و در مرکز استخوان جمجمه زیر غده هیپوفیز واقع میباشند.
پیدایش و رشد سینوسها: ۱-سینوسهای پیشانی تا سن ۵-۱۰ سالگی وجود ندارند. این سینوسها از سن ۷ سالگی به بعد پدید می آیند. ۲-سینوسهای فکی و پرویزنی از بدو تولد وجود داشته و تا ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می دهند. ۳-سینوسهای شب پره ای در سنین بلوغ ظاهر می گردند.

‌کار سینوس‌ها در بدن چیست؟
سینوس‌ها در ناحیه فک و صورت قرار دارند و از بدو تولد نوزاد در بدن تشکیل می‌شوند. این اعضا، حوزه‌های توخالی هستند که قسمتی از صورت و جمجمه را اشغال می‌کنند و عملا کار فیزیولوژیکی زیادی در بدن انجام نمی‌دهند ولی اگر دچار التهاب، عفونت و ترشح غیرعادی شوند، علایمی ایجاد می‌کنند که به آن التهاب سینوس یا سینوزیت می‌گویند. باید بدانید که سینوس‌ها به خودی‌خود مشکلی برای سلامت بدن ایجاد نمی‌کنند و در عین حال، کار خاصی نیز انجام نمی‌دهند اما اگر به دلایلی این حفره‌ها دچار التهاب شوند به شکل سینوزیت ظاهر می‌شوند و در این صورت مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورند. معمولا سینوزیت از یک سرماخوردگی ویروسی معمولی شروع می‌شود که اغلب، التهابی که بر اثر این ویروس در مخاط سینوس ایجاد می‌شود، خودبه‌خود و بعد از گذشت چندروز بهبود پیدا می‌کند و احتیاجی به آنتی‌بیوتیک یا درمان‌های دیگر نیست. ولی گاهی اوقات به دنبال سرماخوردگی ویروسی، علایم سینوزیت ادامه پیدا می‌کند و بیش از یک هفته یا ۱۰روز هم ادامه پیدا می‌کند.


وظایف سینوسها:
۱-سبک شدن استخوان جمجمه و استخوانهای صورت. ۲-افزایش رزونانس (تشدید) صدای انسان. ۳-ایجاد یک بافر (ضربه گیر) در برابر ضربات وارده به سر و صورت. ۴-مرطوب و گرم کردن هوای تنفسی. ۵-تصفیه هوای تنفسی. ۶-عایق بندی ساختارهای حساس از قبیل ریشه دندانها و چشمها در برابر نوسانات سریع دمایی حفره بینی. نکته:سینوسهای مجاور بینی توسط سوراخهای ریزی بنام(ostium/ostia) به حفره بینی مرتبط می باشند. توسط این روزنه ها(مجاری) تبادل هوایی صورت گرفته و ترشحات سینوسها تخلیه میگردد. نکته:موکوس(mucus) یک ترشح لغزنده مخاطی است. موکوس یک کلوئید چسبناک و غلیظ که حاوی آنزیمهای آنتی باکتریال نظیر لیزوزیم و پادتنها (ایمنوگلوبینها) است. موکوس بطور طبیعی سفید و یا بی رنگ است. وظایف موکوس در سیستم تنفسی عبارت است از: مقابله با عوامل میکروبی و محافظت از ششها با به دام انداختن ذرات خارجی که همراه با هوای تنفسی وارد بینی میگردند.

نکته:بطور طبیعی مخاط سینوسها و بینی از مژکهای میکروسکوپی موسوم به سیلیا (cilia) پوشیده شده است. این مژکهای ضرباندار با حرکات ریتمیک به سمت عقب و جلو به مانند یک جاروب میکروسکوپی موکوس، میکروبها، ذرات محرک، گردو غبار و مواد حساسیت زا را به دام انداخته و به سمت سوراخهای بینی و یا پشت حلق و معده می رانند. نکته: آب و هوای سرد باعث میگردد فعالیت مژک های مخاط بینی و سینوسها کاهش یافته و یا کاملا متوقف گردند. این امر باعث آبریزش بینی میشود. همچنین موکوس در هوای سرد غلیظ ترمیشود، از اینرو هنگامی که شما از هوای آزاد به داخل منزل می آیید، موکوس رقیق تر شده و مجددا دچار آبریزش بینی میگردید. نکته:استعمال سیگار و آلودگی هوا میتوانند حرکات مژکها را مختل و یا متوقف سازند. نکته: به هر علت که مخاط سینوسها ملتهب شود، سبب مسدود شدن منافذ (راه های ارتباطی) میان سینوسها و بینی میگردد. احتباس هوا، موکوس و چرک باعث ایجاد فشار به دیواره سینوسها میگردد. همچنین وقتی هوا نمیتواند وارد سینوسها شود، خلاء ایجاد شده ایجاد درد خواهد کرد. انسداد راههای ارتباطی موکوس (ترشحات سینوسها) را به یک محیط مستعد برای رشد میکروبها تبدیل میکند.


طبق محل، چندین جفت سینوس پارا نزال وجود دارد :
۱- سینوس فرونتال ۲- سینوس اتموئید ۳-سینوس ماگزیلاری ۴-سینوس اسفنوئید *سینوس اتموئید خود به چند سینوس تقسیم میشوند* ·ماگزیلاری: فک بالا ==> درد یا فشار در فک بالا (گونه) مثل دندان درد، سر درد ·فرونتال: پیشانی ==> درد یا فشار در سینوس فرونتال(واقع شده در بالای چشمها ==> سر درد ·اسفنوئید ==> درد یا فشار در پشت چشم اما اغلب اشاره به راس یا بالای سر دارد **تئوری های اخیر حاکی‌ از همراهی سینوزیت با بیماریهای درگیر کننده راههای هوایی مثل آسم و همراهی با علائمی‌ چون سرفه است**


علایم و نشانه‌های بیماری سینوزیت چیست؟

از علایم بیماری سینوزیت می‌توان به ترشح بینی اشاره کرد که از حالت شفاف به صورت چرکی، زرد یا سبزرنگ تبدیل می‌شود. معمولا بیماران از سردردهای مزمن شکایت می‌کنند به خصوص وقتی سرشان را به سمت جلو یا پایین حرکت می‌دهند احساس پری یا سنگینی در این ناحیه می‌کنند. از آنجایی که ترشحاتی که از سینوس در پشت حلق جمع می‌شود هنگام دراز کشیدن فرد آن را بیشتر تحریک می‌کند. بنابراین، بیمار دچار سرفه‌های مداوم در طول شب یا زمان خوابیدن می‌شود که هنگام دراز کشیدن این حالت شدت پیدا می‌کند. ممکن است در مراحل حاد سینوزیت، بیمار دچار تب شود ولی اگر مدت، بیماری از دو یا سه هفته بیشتر شود به آن سینوزیت مزمن اطلاق می‌شود و معمولا در این نوع سینوزیت، دیگر ابتلا به تب وجود ندارد. علایم بیماران در سینوزیت مزمن نیز شبیه بیماران مبتلا به نوع حاد آن است. بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن نیز از ترشحات غلیظ چرکی از بینی، پشت حلق، سرفه‌های مزمن به خصوص در حالت دراز کشیدن و سردردها و سنگینی صورت شکایت می‌کنند. در اینجا روی این مساله تاکید می‌کنم که برخلاف تصور عامه مردم که اغلب فکر می‌کنند که سردرد در ناحیه پیشانی، ناشی از سینوزیت است باید بگویم که سردردها می‌توانند علل مختلفی داشته باشد و صرفا هر سردرد یا احتقان بینی، ناشی از سینوزیت نیست.
اگر فردی دچار سردردهای مزمن و آزاردهنده می‌شود، حتما باید با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کند تا علل دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد. بیماران به هیچ‌عنوان نباید بدون تجویز پزشک به طور خودسرانه برای سینوزیت خود آنتی‌بیوتیک مصرف کنند، چون باعث وخیم‌تر شدن وضعیت و عوارض دیگر می‌شود.


علایم سینوزیت:

۱-احساس درد و یا فشار در پیشانی، گیجگاه ها، گونه ها، بینی، پشت و یا دور چشم ها.
۲-تنفس از راه بینی دشوار میشود.
۳-تخلیه ترشحات غلیظ، زرد و یا سبز رنگ از بینی و یا پشت حلق.
۴-کاهش حس بویایی و چشایی.
۵-گرفتگی و احتقان بینی، آبریزش بینی.
۶-درد در فک فوقانی و یا دندانهای آرواره بالا.
۷-سر درد هنگام برخاستن از خواب که با خم شدن به طرف جلو بدتر میشود.
۸-بوی بد دهان.
۹-گوش درد-احساس گرفتگی گوشها.
۱۰-خستگی.
۱۱-سرفه (در هنگام شب تشدید میشود)، گلو درد.
۱۲-حالت تهوع و استفراغ.
۱۳-علایم سرماخوردگی ای که به درمان پاسخ نمیدهند.
۱۴-درد و تورم در ناحیه صورت.
۱۵-احساس سنگین بودن سر.

علایم سینوزیت های خاص:
۱-سینوزیت فکی: درد در فک بالا و دندانهای فک فوقانی-گونه ها حساس به لمس می شوند. ۲-سینوزیت پیشانی: لمس و فشار اندک به پیشانی ایجاد درد میکند.چشم ها حساس به نور میشوند. ۳-سینوزیت شب پره ای: گوش درد، گردن درد، درد در عمق سر. ۴-سینوزیت پرویزنی: تورم پلک ها و درد در ناحیه بین بینی و چشمها-حساسیت به لمس در دو طرف بینی-از دست رفتن حس بویایی .

تشخیص:
·علائم کمتر از ۱۰ روز: ویروسی‌ ·عوارض بیشتر از ۱۰ روز: باکتریایی ·سیتی اسکن از سینوس نشان دهنده این است که آیا سینوزیت حاد هست یا نه ·سیتی اسکن برای تأیید تشخیص اینکه آیا مزمن است یا نه به تنهایی کافی‌ نیست، برای تأیید تشخیص اینکه مزمن است یا نه ،اندوسکوپی بینی‌،سیتی اسکن ونشانه های بالینی نیاز است

‌علل بروز سینوزیت چیست؟
اولین علتی که منجر به عفونت یا التهاب سینوس می‌شود، عفونت‌های ویروسی است که به دنبال اثراتی که ویروس روی مخاط سینوس می‌گذارد آن را مستعد به التهاب و سینوزیت می‌کند و در این حالت سینوزیت چرکی اتفاق می‌افتد. اغلب سینوزیت‌ها ویروسی هستند و باکتریال نیستند، ولی ممکن است به دنبال سینوزیت ویروسی، عفونت باکتریال نیز اضافه شود که در آن صورت عفونت باکتریال ثانویه خواهیم داشت. ۳۰ تا ۵۰درصد سینوزیت‌های حاد باکتریال هستند و بقیه به صورت ویروسی و خودبه‌خود محدودشونده هستند و معمولا احتیاجی به درمان ندارند. برخی از عادت‌ها منجر به انسداد مجرای تنفسی بینی یا سینوس می‌شوند که از مهم‌ترین آنها آلرژی‌ها هستند. کسانی که به آلرژی درازمدت و حتی آسم مبتلا هستند به دلیل مخاط ملتهب و انسداد نسبی که در مجرای سینوس آنها وجود دارد مستعد این هستند که به‌طور مکرر دچار سینوزیت چرکی شوند. گاهی اوقات همین آلرژی و آسم منجر به تشکیل شدن پولیپ‌های بینی می‌شوند که در نتیجه روی مخاط بینی برجستگی‌هایی را ایجاد می‌کنند و مجرای سینوس‌ها را باریک یا مسدود می‌کند. بنابراین، ترشحات سینوس به راحتی تخلیه نمی‌شود و از علت‌های مهم سینوزیت‌های مکرر است. افرادی که در فصل زمستان و حتی فصل‌های دیگر دچار سینوزیت‌های چرکی می‌شوند حتما باید از نظر زمینه آلرژی و پولیپ‌های بینی مورد بررسی قرار گیرند.
انحراف تیغه یا سپتوم بینی، می‌تواند یکی دیگر از علل بروز سینوزیت باشد. انحراف تیغه بینی باعث می‌شود تا ترشحات سینوس، نتوانند به راحتی تخلیه شوند. در نتیجه، سینوزیت‌های چرکی مکرر اتفاق می‌افتد. کسانی که دچار انحراف بینی شدید هستند، سینوزیت‌های چرکی به صورت پشت‌سرهم اتفاق می‌افتد. بنابراین بیمار باید این عیب آناتومی را با مراجعه به پزشک و درمان به موقع رفع کند در غیر این صورت سینوزیت‌های عفونی به طور مکرر برای بیمار اتفاق می‌افتد.
اینکه فکر کنید کسی که دچار سرماخوردگی ویروسی می‌شود باید حتما از آنتی‌بیوتیک استفاده کند تا به سینوزیت چرکی مبتلا نشود، تصور اشتباهی است چون لزوما هر فردی که دچار سرماخوردگی ویروسی می‌شود بعدا به سینوزیت چرکی مبتلا نمی‌شود. اغلب سینوزیت‌هایی که با علایمی مانند سردرد، گرفتگی بینی، خلط پشت حلق و سرفه‌های شبانه، خود را نشان می‌دهند به دلیل التهاب مخاط ویروسی هستند و نیاز به درمان از طریق آنتی‌بیوتیک ندارند، فقط زمانی که پزشک معالج تشخیص دهد عفونت ویروسی دوره‌اش تمام شده و علایم بیش از حد معمول ادامه پیدا کرده و منجر به سینوزیت چرکی باکتریال شده است آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود تا عفونت سینوزیت چرکی برطرف شود. ولی مصرف آنتی‌بیوتیک به عنوان پیشگیری از سینوزیت چرکی کار کاملا نادرستی است.
تحریک‌های شیمیایی و آلودگی هوا نیز می‌توانند از دیگر علت‌های بروز سینوزیت باشند. برخی افراد که برحسب شغل‌شان با موادشیمیایی سروکار دارند یا در محیط‌هایی که آلودگی هوا شایع است زندگی می‌کند با تحریک دایمی مخاط، علایمی شبیه سینوزیت پیدا می‌کنند و دچار پولیپ‌های بینی می‌شوند که در نتیجه آن سینوزیت مکرر برای آنها اتفاق می‌افتد. به این نکته هم اشاره کنم که لزوما علت سینوزیت، ویروس و باکتری نیست و گاهی اوقات علت آن می‌تواند قارچ نیز باشد به خصوص کسانی که زمینه آسم و آلرژی دارند سینوزیت می‌تواند علت قارچی داشته باشد که باز هم باید تحت معالجه پزشک متخصص قرار گیرد و درمان خاص برای این نوع سینوزیت را انجام دهند. migna.ir
بعبارتی دیگر عوامل ایجاد کننده سینوزیت اینها هستند: ۱-آلرژی ها: با متورم و مسدود ساختن راههای ارتباطی و دهانه سینوسها و جلوگیری از تخلیه سینوسها. حساسیت میتواند به گرده گیاهان، مایت ها، شوره سر حیوانات، کپک ها، گرد و غبار و یا غذاها باشد. ۲-عفونتهای ویروسی:آنفلوآنزا و سرماخوردگی باعث التهاب مخاط سینوسها و تورم آنها شده و با افزایش ترشح موکوس موجب انسداد روزنه ها می شوند. در ۳ درصد بالغین و ۲۰ درصد کودکان، سرماخوردگی به عفونت باکتریایی ثانویه و سینوزیت خواهد انجامید. ۳-عفونت های باکتریایی: باکتریهایی که بطور طبیعی در مجاری تنفسی فوقانی بسر میبرند وقنی سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و یا تخلیه سینوسها بدرستی صورت نمیگیرد، باکتریهای محبوس شده تکثیر یافته و ایجاد عفونت میکنند. ۴-پولیپ های بینی: پولیپ رشد خوش خیم بافت مخاطی بینی است. پولیپ بینی در افراد مبتلا به آلرژی و آسم شایع میباشد. پولیپ ها میتوانند دهانه سینوسها را مسدود سازند. ۵-عفونتهای قارچی:عمدتاً به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن پدید می آیند. عفونتهای قارچی بیشتر در افراد مبتلا به آسم مشاهده شده و بیشتر سینوسهای فکی را درگیر می کنند. ۶-ناهنجاریهای ساختار بینی: انحراف تیغه بینی و بزرگ بودن شاخک های بینی میتوانند منافذ سینوسها را مسدود سازد.migna.ir 7-آلودگی هوا: هوای آلوده معمولاً از ذرات مولکولی بزرگ تشکیل یافته اند که در مخاط گیر افتاده و ممکن است واکنش آلرژیک و التهاب مخاط را سبب گردند. ۸-شنا کردن:شنا کردن در آب حاوی کلر باعث میشود مژک های مخاط بینی و سینوسها تضعیف شده و تخلیه ترشحات به خوبی صورت نگیرد. همچنین کلر باعث التهاب مخاط بینی میشود و فرد را مستعد عفونت باکتریایی میکند. ۹-سیگار کشیدن: دود سیگار حرکت طبیعی مژک ها را کند و یا متوقف میسازد.تجمع موکوس نیز ایجاد عفونت و ترشح پشت حلق میکند. ۱۰-اختلالات ضعف ایمنی بدن نظیر بیماریهای ایدز و فیبروز سیستیک. ۱۱-عفونت دندانها: انتشار عفونت دندانهای آسیای فک بالا نیز میتواند باعث سینوزیت فکی گردد.

از چه روش‌هایی برای درمان سینوزیت استفاده می‌شود؟
همان‌طور که گفتم به هیچ‌وجه درمان پیشگیری از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک پیشنهاد نمی‌شود اما کسانی که زیاد به سرماخوردگی ویروسی مبتلا هستند و استعداد بیشتری برای ابتلا به سینوزیت دارند باید بیماری زمینه‌ای آناتومی که منجر به انسداد مجاری تنفسی شده را برطرف کنند. یعنی اگر فرد به انحراف بینی دچار است باید با عمل جراحی اصلاح شود و اگر به آلرژی مبتلا است آن را درمان کند تا سینوزیت‌ به‌طور مکرر اتفاق نیفتد. اگر بتوانیم این عیب آناتومی را برطرف کنیم، فرد اگر دچار عفونت سرماخوردگی معمولی ویروسی شود می‌تواند با شست‌وشوی مکرر با محلول‌های سرم فیزیولوژیکی که در داروخانه‌ها در دسترس است یا آب‌نمک استریلی که خودمان می‌توانیم در منزل تهیه کنیم و بتوانیم از تجمع میکروب در حفره‌های سینوس جلوگیری کنیم. migna.ir
در نتیجه احتمال ابتلا به سینوزیت چرکی را کمی کاهش دهیم. برای کسانی که تشخیص داده می‌شود که به سینوزیت چرکی مبتلا هستند، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس است. آموکسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، کوآموکسی‌کلاو و داروهای جدیدتری که در بازار موجود است مانند آزیترومایسین را می‌توان برای درمان سینوزیت استفاده کرد. گاهی اوقات درمان این بیماری مشکل می‌شود و فرد به صورت مزمن دچار علایم می‌شود که در این مواقع، حتما باید با نظر متخصص از ترکیب چند آنتی‌بیوتیک استفاده شود، چنین بیماری حداقل دو هفته طول می‌کشد به این دلیل آنتی‌بیوتیک باید حفره‌ای پوشیده پیدا کند که این عمل کمی مشکل انجام می‌شود در نتیجه به درمان آنتی‌بیوتیکی طولانی‌مدت احتیاج است.
در بعضی از سینوزیت‌های مزمن که فرد بیشتر از سه تا چهار هفته علایم آن را دارد در صورت التهاب شدید و ضخامت مخاط سینوس نیاز به دخالت جراحی است. البته عمل جراحی به این معنا نیست که حتما سینوس‌ها باید باز شوند و شخص حتما به اتاق عمل برود، امروزه با تکنولوژی‌هایی که در عمل پزشکی موجود است از طریق وسیله‌ای به نام سینوسکوب و یا آندوسکوپی بینی لوله‌های ظریفی را وارد مجاری بینی و سینوس می‌کنند و مخاط ملتهب و ضخیم‌شده سینوس را می‌تراشند و آن را برمی‌دارند. شخصی که به سینوزیت مزمن دچار شده برای درمان، احتیاج به دخالت آندوسکوپی و جراحی نیز پیدا می‌کند و ممکن است به تنهایی با درمان آنتی‌بیوتیکی بهبود پیدا نکند.

درمان سینوزیت - وقتی هدف از درمان باز کردن راه ارتباطی بین سینوس و حفره بینی است، استفاده از ضد احتقان‌های موضعی یا عمومی می‌تواند کمک‌کننده باشد. - ممکن است بسته شدن راه ارتباطی، بر اثر آلرژی باشد که در این مواقع استفاده از داروهای ضدآلرژی مناسب است. - زمانی که نشانه‌هایی از عفونت سینوس‌ها وجود دارد باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. - در بسیاری از موارد سینوزیت حاد که نشانه‌ای از عفونت مثل تب، ترشحات بد رنگ و درد شدید وجود ندارد، می‌توان با استفاده از ۱۰ مورد زیر، سینوزیت را بهبود بخشید:
۱- بخور: تنفس هوای مرطوب و گرم باعث کاهش تورم منافذ سینوس‌ها خواهد شد. برای این کار روزی سه بار سر خود را روی ظرف آب جوش بگیرید و در حالی که حوله‌ای روی سرتان انداخته اید، به مدت ۱۵ دقیقه هوای گرم و مرطوب را استنشاق کنید، یا با استفاده از دستگاه بخور، هوای اتاق را مرطوب نگه دارید. دقت داشته باشید هفته‌ای یک بار برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را با مواد سفید کننده خانگی تمیز کنید.
۲- دوش آب گرم: آب گرم با افزایش جریان خون در سینوس‌ها، اثرات ضد احتقانی (ضدگرفتگی) خواهد داشت.
۳- تنفس در هوای تمیز: از افراد سیگاری دوری کنید. در فصل گرده افشانی، در و پنجره‌ها را ببندید و کمتر بیرون بروید تا دچار حساسیت نشوید.
۴- رطوبت بینی: روزانه چند نوبت بینی خود را با آب نمک بشویید، زیرا آب نمک با اثرات ضد التهابی، تورم منافذ سینوس‌ها را کم می‌کند.
۵- افزایش نوشیدن آب : روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا ترشحات بدن و سینوس‌ها رقیق شوند.
۶- ورزش: نرمش روزانه به مدت ۲۰ دقیقه، باعث افزایش جریان خون در بدن و سینوس‌ها می‌شود و از تورم منافذ آنها می‌کاهد.
۷- تغییر وضعیت خواب: با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سر به هنگام خواب و بالا قرار گرفتن سر نسبت به تنه، محتویات سینوس‌ها راحت‌تر تخلیه می‌شوند. خوابیدن بیش از حد به این دلیل که بدن در حالت افقی قرار دارد، گرفتاری سینوس را بیشتر می‌کند.
۸- عدم مصرف مواد محرک: شکلات و تنقلات ، گرفتاری سینوس‌ها را بیشتر می‌کند.
۹- کاهش مصرف مواد لبنی: مواد لبنی در حد مفید آن مصرف شوند، نه بیشتر.
۱۰- کنترل داروهای مصرفی: برخی از داروهای استروژن‌دار و ضدفشارخون، می‌توانند با تورم مخاط بینی مانع تخلیه ترشحات سینوس‌ها شوند.


درمان گیاهی سینوزیت
- دم کرده کاسنی که از مخلوط یک قاشق چایخوری پودر ریشه کاسنی در یک فنجان آب جوشیده تهیه می‌شود. - بخور گیاه بابونه - بخور اوکالیپتوس جراحی سینوزیت معمولا ۲۰ درصد موارد سینوزیت با درمان‌های طبی رایج بهبود پیدا نمی‌کنند، یا گاهی وجود پولیپ یا انحراف در تیغه بینی، سبب انسداد راه ارتباطی می‌شود که در این موارد نیاز به جراحی است. ۱- یکی از روش‌های موجود، جراحی تحت بیهوشی با استفاده از اندوسکوپ و لیزر سرد است. ۲- Balloon sinuplasty روشی جدیدتر است. در این روش، بعد از قرار دادن یک کاتتر کوچک راهنما درون بینی، زیر دید اندوسکوپی، یک سیم هدایت کوچک وارد سینوس می‌شود. سپس بالن متسع می‌شود و به آرامی دیواره‌های مجرا را متسع می‌کند. خونریزی در این روش بسیار کم است و اکثر بیماران پس از ۱ تا ۲ روز به فعالیت‌های عادی خود می‌پردازند. در این روش هیچ‌گونه بافت یا استخوانی برداشته نمی‌شود، بلکه بخشی از استخوان به سمت دیگر هل داده می‌شود تا دهانه سینوس باز شود.

‌آیا بوی بد دهان ناشی از سینوزیت است؟
بوی بد دهان (هالیبروزیس) می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد که تمامی آنها به حفره‌های دهان بازمی‌گردد. خرابی دندان، لثه، حضور میکروب‌ها روی مخاط زبان یا حضور میکروب‌ها روی سینوس‌ها، حتی ناراحتی معده، مری و ریفلکس یعنی برگشت اسید معده همگی می‌توانند از علل بوی بد دهان باشند. بنابراین سینوزیت چرکی علت شایع بوی بد دهان نیست، ولی می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. فردی که به سینوزیت چرکی مبتلا می‌شود به علت اینکه به طور دایم پشت حلق ترشحات چرکی دارد، باعث بروز بوی بد دهان می‌شود ولی این مساله به معنای آن نیست که فردی که مرتب دچار بوی بد دهان می‌شود، مبتلا به سینوزیت است. اگر فرد دچار علایم سینوزیت مانند خلط چرکی پشت حلق، گرفتگی و ترشحات بینی و سرفه‌های شبانه شود بوی بد دهانش می‌تواند به این علت ایجاد شده باشدکه با درمان سینوزیت این مشکل برطرف می‌شود.


کشیدن سیگار چه تاثیری روی وضعیت سینوزیت دارد؟

همان‌طور که گفتیم، با تحریک مخاط بینی و سینوس، پلیپ‌های بینی و التهاب مخاط ایجاد می‌شود که این التهاب‌ها به طور ثانویه موجب می‌شود تا ترشحات سینوس به راحتی تخلیه نشود و حفره‌ها پر از ترشحات چرکی و در نتیجه سینوزیت چرکی شود. موادشیمیایی، آلودگی هوا و آلرژن‌ها این موضوع را تشدید می‌کنند که به طور قطع سیگار در رأس این مواد قرار دارد یعنی یکی از علت‌های اصلی که باعث التهاب و تحریک مخاط بینی و سینوس می‌شود کشیدن سیگار است. سیگار می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به سینوزیت چرکی مکرر شود مثلا در افرادی که سیگاری هستند این مورد در فصل زمستان به وضوح دیده می‌شود که هرچند با هر بار درمان آنتی‌بیوتیک کمی بهبود پیدا می‌کند ولی با ادامه دادن به سیگار کشیدن قطعا سینوزیت دوباره عود می‌کند.


چرا آلرژی با سینوزیت اشتباه گرفته می‌شود؟

با توجه به اینکه برخی از علایم آلرژی مانند ترشحات دایمی و گرفتگی بینی به علایم سینوزیت شباهت دارد ممکن است در برخی موارد با آن اشتباه گرفته شود و در ضمن نکته مهم‌تر این است که در بسیاری مواقع آلرژی و سینوزیت به طور همزمان ایجاد می‌شوند یعنی فردی که مستعد آلرژی است مستعد ابتلا به سینوزیت نیز است. معمولا روش‌هایی برای تشخیص سینوزیت با آلرژی وجود دارد برای مثال فردی که با علایم سینوزیت به پزشک مراجعه می‌کند سریعا شروع درمان انجام نمی‌شود، معمولا عکس رادیوگرافی ساده سینوس و در صورت لزوم، سی‌تی‌اسکن سینوس برای فرد بیمار صورت می‌گیرد، در آن صورت تشخیص سینوزیت چرکی بسیار راحت انجام می‌شود چون به سادگی می‌توان حفره‌های بینی را مشاهده کرد که پر از چرک و عفونت هستند در این صورت این بیماری دیگر با آلرژی اشتباه گرفته نمی‌شود.


چه غذاهایی برای رفع سینوزیت مفید است؟


گام نخست مصرف غذاهایی است که سیستم ایمنی را تقویت کند. اگر مشکل سینوزیت ناشی از واکنش آلرژیک به غذای خاص است آن غذا باید از رژیم غذایی حذف گردد. این امر با همکاری متخصص آلرژیک و متخصص رژیم درمانی انجام می‌گیرد.

روی

غذاهای دریایی، گوشت قرمز، نان سبوس دار مثل نان سنگک، انواع مغزها مثل گردو، فندق، بادام و پسته انواع دانه های روغنی مثل آفتابگردان و کنجد منابع خوب روی هستند.

ویتامین C
توت فرنگی، توت سیاه، پرتقال، نخودفرنگی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، جعفری، شوید و به طور کلی سبزیجات برگ تیره، دارای مقادیر خوب ویتامین C هستند این ویتامین به سلول‌های دفاعی بدن برای رسیدن و بلوغ کمک می‌کند و فعالیت آنتی بادی را بهبود می‌بخشد.

بتاکاروتن
هویج، اسفناج، انواع کلم مثل کلم بروکلی و سایر منابع گیاهی به ویژه انواع گیاهان رنگ سبز و زرد دارای بتاکاروتن هستند، فقدان بتاکاروتن در رژیم غذایی فرد را مستعد به کمبود ویتامین A می‌کند و سبب تغییر شکل در سلول‌های مجاری تنفسی می‌شود و احتمال عفونت را بالا می‌برد.

ویتامین A
ویتامین A از پیش ساخته شده در لبنیات، زرده تخم مرغ، کره و برخی ماهی‌های چرب یافت می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳
منابع غذایی اسیدهای چرب امگا ۳ مثل ماهی کیلکا، قباد، شیر، حلوا و اوزون برون در رفع التهاب ناشی از سینوزیت نقش دارند.

تأثیر مرکبات بر سینوزیت

به افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند توصیه می‌شود که مایعات و مرکبات حاوی ویتامین C، میوه و سبزیجاتبیشتری برای مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی مصرف کنند.

سینوزیت به سه گروه حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود، افراد مبتلا به سینوزیت حاد باید از خوردن مواد غذایی تند و حاوی ادویه بپرهیزند. عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی سبب بروز سینوزیت در افراد می‌شود که سرماخوردگی و آنفلوآنزا آن را تشدید می‌کند.

چنانچه عفونت‌های ویروسی به طول بیانجامد به عفونت باکتریایی تبدیل می‌شود و ممکن است فرد را دچار سینوزیت حاد یا مزمن کند.

افراد مبتلا به سینوزیت حاد با درمان طبی ۱۰ تا ۱۴ درصد بهبود می‌یابند و دوره درمان سینوزیت مزمن طولانی‌تر است.
این بیماری در افراد دارای آلرژی‌های فصلی بروز می‌کند. مواد تحریک آمیز از جمله آلاینده های هوا، وایتکس، جوهر نمک، دود سیگار، عطر، مواد غذایی تند و ادویه دار سبب تشدید این بیماری می‌شود.


استفاده از اسپری فلفل تند در التهاب سینوس‌ها

اسپری فلفل به طور متوسط در عرض یک دقیقه و بسیار سریع، تأثیرگذاری خود را روی سینوزیت نشان می‌دهد.
محققان آمریکایی دریافتند یک اسپری بینی که حاوی مقداری فلفل تند (Capsicum annum) باشد، می‌تواند التهاب سینوس و یا همان سینوزیت را از بین ببرد.

بر اساس گزارش یونایتد پرس، محققان با مطالعه تأثیر اسپری بینی حاوی فلفل تند روی افراد دریافتند این اسپری می‌تواند روی التهاب حلق و بینی (رینیتیت) غیر آلرژیک تأثیرگذار باشد. رینیتیت غیرآلرژیک نوعی مشکل تنفسی است که توسط آلرژی و حساسیت ایجاد نمی‌شود و فقط عوامل محیطی چون آب ‌و هوا، عطر و مواد شیمیایی خانگی مسبب ایجاد آن هستند.

کاهش دردهای سینوزیتی با چند دستور خانگی


شیر و محصولات لبنی
هنگام ابتلا به سینوزیت نباید لبنیات مصرف کرد زیرا شیر و سایر محصولات لبنی تولید مخاط و غلظت آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل مجراهای باریک سینوس بسته شده و محیط ایده‌آلی برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌شود.

غذاهای تند غذاهای تند از عوامل محرک در ابتلا به سینوزیت هستند. اگرچه مکانیزم دقیق این تأثیر مشخص نیست اما گفته می‌شود بازگشت اسید معده باعث التهاب در ناحیه گلو و بینی شده و این التهاب علت اصلی تورم و گرفتگی مجاری و ابتلا به سینوزیت است.

غذا خوردن قبل از خواب خوردن غذا در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت قبل از خواب باعث می‌شود تا پس از خوابیدن اسید معده به سمت گلو و مجاری بینی بالا بیاید. این ترکیب اسیدی نیز باعث ایجاد التهاب در ناحیه سینوس‌ها خواهد شد. هنگام ابتلا به سینوزیت نباید لبنیات مصرف کرد زیرا شیر و سایر محصولات لبنی تولید مخاط و غلظت آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل مجراهای باریک سینوس بسته شده و محیط ایده‌آلی برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌شود

چای و نوشیدنی‌های داغ نوشیدن مایعات داغ به تسهیل جریان مخاط کمک می‌کند و سبب رفع احتقان و فشار در سینوس‌ها می‌شود. نوشیدن چای داغ در این روند مؤثر است. زیرا بخور و مصرف مایعات گرم به جدا شدن مخاط کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و افزودنی‌هایی که باعث سوزش معده می‌شوند، خودداری کرد.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث کم آب شدن مجاری بینی می‌شوند. از آنجایی که این نوشیدنی‌ها اسیدی بوده و باعث سوزش معده می‌شوند، باعث تحریک و واکنش بدن شده و از این رو نباید آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

آب برای کمک به رقیق شدن ترشحات، مصرف مایعات را افزایش دهید. مصرف آب به مقدار زیاد از جمله توصیه‌هایی است که باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. زیرا نوشیدن آب جدا شدن مخاط را آسان می‌کند. اگرچه مصرف آب میوه مفید است اما باید از مصرف آب میوه‌های شیرین خودداری کرد زیرا شکر و افزودنی‌ها باعث ضخیم شدن مخاط می‌شود.
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
ممنون اطلاعات خوبی کسب کردم.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از ۱۰ بیماری خطرناکی است که بین سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی شایع تر
است و از شایع ترین بیماریهای سرطانی است و ۲ تا ۴ ٪ بیماریهای بدخیم
سرطان را شامل می شودو در قسمت اورولوژی یکی از ۳ بیماری مهم است.
مردان بیشتر از زنان (۶۰٪) به آن مبتلا می شوند.
مصرف دخانیات همانند سیگار رل بزرگی در ایجاد آن دارد.اولین نشانه آن
معمولن وجود خون در ادرار است که در این موقع پزشک با انجام سونوگرافی به
وجود تومور پی می برد.
بعدن با پیدایش درد در پهلوها و احساس درد در شکم همراه می باشد. اغلب معالجه
آن با برداشتن کامل کلیه است. راههای معالجه دیگری اغلب احتیاج نیست.
علت سرطان کلیه:
سلول های سرطانی در همه انسانها وجود دارد که بخودی خود می میرند ویا اینکه
تحت تأثیر سیستم ایمنی بدن، اثر مخرب خود را از دست می دهند.نقش مهم در مرگ
خودبخود سلول های سرطانی را سلول مرگ از قبل طراحی شده ای ( آپوپتوزه ) انجام
می دهد.اینکه چرا بعضی از سلولهای سرطانی، با این وجود باقی مانده و تکثیر می یابند
مشخص نیست. مطمئنن علت مشخصی سبب آن نمی شود ، بلکه فاکتورهای پیچیده ای
با همدیگر ادغام شده و منجر به سرطان می شوند.
. مصرف دخانیات (سیگار) در ایجادسرطان کلیه رل بزرگی دارد.(۲۵ تا ۳۰٪)
. اضافه وزن بخصوص در خانم ها
. اشتغال به کارهایی که در معرض تماس با پنبه نسوز و کادیوم هستند
. در بیماران دیالیزی، امکان ابتلا به سرطان کلیه، به علت ایجاد کیست های زیاد، ۳۰ برابر
می باشد که در حدود ۶٪ این افراد به مرور زمان به سرطان کلیه مبتلا می شوند.
. پیوند کلیه در افراد ، احتمال سرطان کلیه را بالا می برد.
. عوامل ژنی بندرت اتفاق افتاده(۱٪) که اغلب زود و در هر ۲ کلیه ایجاد می شود.​
پیشگیری:
از مصرف دخانیات خودداری کنید.
رژیم غذایی مناسب و سالم​
علائم:
. درد پهلوها یا یک پهلو
. خون در ادرار
. احساس فشار در شکم
. فشار خون بالا
. تب
. خستگی سردرد
. لاغر شدن
. پائین آمدن توانايی بدن
البته هر کدام از این علائم می تواند نشانه بیماری های دیگری باشند.​
راههای شناخت آن:
. سونوگرافی
با سونوگرافی کیست و تومور تشخیص داده می شود.
. سی تی اسکن که همراه با داروی بیهوشی بوده و نوع بدخیم یا خوش بین
معلوم می شود.
. تستهای آزمایشگاهی( آزمایش ادرار و خون)
وقتی معلوم شد که تومور است، مرحله بعدی تشخیص اینکه به استخوان زده یا نه؟
سپس عملکرد کلیه ها بررسی می شود. با انجام آنژیوگرافی، مویرگهای خونی بررسی
می شود.سونوگرافی از شکم نشان می دهد که آیا به کبد نیز گسترش یافته؟
عکس برداری از سینه ها نشان می دهدکه آیا ریه ها نیز درگیر شده اند؟
بندرت سی تی اسکن از مغز لازم است.​
تنها با نمونه برداری بعد از عمل و آزمایشات پاتولوژی عمق تومور آشکار می شود
که آیا بافت لنفاوی و یا سایر اعضای بدن درگیر شده یا نه؟​
شانس بهبودی:
متفاوت بوده و هرچه زودتر شناخته شود شانس بهبودی بالاتر است. (تا ۹۵٪)
عمل:
در چگونگی عمل و نحوه آن، وضعیت بیمار، سن او ، اینکه تومور در یک کلیه است
یا هر دو کلیه واگر در یک کلیه است عملکردکلیه دیگرچگونه است ، نقش مهمی دارد.
معمولن کلیه درگیر با تومور را بطور کلی درآورده و ماهیچه های نزدیک و بافت
لنفاوی مجاور آن را نیز . اگر هر دو کلیه دچار تومور هستند و یا فرد دارای یک کلیه
است و دچار تومور شده، پزشکان سعی می کنند تومور و قسمت هایی از کلیه را درآورند
بگونه ای که عملکرد کلیه باقی بماند.
عمل با بیهوشی کامل انجام می گیرد.
ریسک عمل ۲ تا ۳٪ است.​
پس از عمل:
در روزهای اول بعد عمل ، اغلب چای نوشیده می شود و وقتی روده ها دوباره عملکرد
خود را بدست آورند ، (۳ تا ۴ روز بعد عمل) غذاهای راحت و سبک به بیمار داده می شود.​
شیمی درمانی معمولن در این بیماری موثر نیست ولی در موارد وخیم آن به همراه ایمن تراپی
انجام می شود.
در نوع شدید آن که به استخوان زده، کاهش کلسم در استخوان و افزایش آن در خون دیده​
می شود همراه با تشنگی زیاد، تهوع،‌ استفراغ، لرزش ماهیچه ها ، یبوست و فراموشی.
می تواند با کوما و اختلال در ضربان قلب همراه شود.اغلب به بیمار توصیه می شود که​
نوشیدنی زیادی بنوشدو نمکهای متعددی بخورد.
در کنار راههای متعددی که برای درمان سرطان وجود دارد، تغذیه نقش بسیار مهمی دارد.​
روزه ویا کم خوری بسیار خطرناک است و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. با​
ترک سیگار ، امکان برگشت مجدد بیماری کم می شود.
به بیمار توصیه می شود خود را منزوی نکند.​

تا ۳ سال بعد عمل ، توصیه می شود هر ۳ ماه یکبار، تمامی آزمایشات لازم را انجام
دهدتا خدای نکرده از برگشت سرطان ، آگاه شود.از سال سوم هر ۶ ما یک بار و پس از
چند سال ، سالی یک بار کافی است.
در حدود ۳۰ تا ۴۰ ٪ افرادسرطان کلیه مجددن آشکار می شود. در ۶۰ تا ۷۰ ٪ آنها در ۲
سال اول بروز کرده و در افرادی هم پس از ۱۵ سال بروز می کند.​

بطور کلی شانس بهبودی کامل یا ۱۰۰٪ زیاد بالا نیست.​
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کیست پشت زانو[/h]

تجمع مایع مفصلی در پشت زانو را به نام کیست بیکر (Baker’s cyst) می خوانند. این مایع مفصلی کمک می کند تا پا به راحتی حرکت کند و اصطکاک بین مفاصل زانو را کاهش می دهد.



علل کیست بیکر
این کیست به علت ورم زانو رخ می دهد. ورم در اثر افزایش مایع مفصلی زانو بوجود می آید.
هنگامی که فشار وارده بر زانو زیاد و طولانی مدت باشد، در قسمت پشت زانو، مایعی جمع می شود و موجب ورم می گردد.

این کیست معمولا در اثر مشکلات زیر بوجود می آید:
- آسیب غضروف زانو
- آرتروز زانو (در افراد مسن)
- آرتریت روماتوئید
- دیگر مشکلات زانو

علائم کیست بیکر
- علائم بعد از فعالیت بدنی و یا بعد از ایستادن طولانی مدت ممکن است بدتر شوند.
- یک کیست بزرگ ممکن است باعث ناراحتی و یا احساس سفتی در پشت زانو شود.
- - هنگامی که می ایستید و یا خم می شوید، درد پشت زانو بدتر می شود.
- پشت زانو ممکن است بدون درد باشد و یا درد همراه با ورم داشته باشد. ممکن است کیست را همانند یک بادکنک پر از آب احساس کنید.
برخی مواقع، کیست ممکن است پاره شود و مایع به درون بافت ساق پا برود و باعث ورم، درد، قرمزی و و کبودی در پشت زانو و ساق پا شود

بسیار مهم است که بدانید که درد و ورم بر اثر کیست بیکر رخ داده است یا لخته شدن خون.
لخته خون (ترومبوز وریدی عمقی) نیز باعث درد، ورم و کبودی در پشت زانو و ساق پا می شود.
لخته خونی می تواند خطرناک باشد. لذا برای تشخیص علت ورم و درد پشت زانو و ساق پا به پزشک مراجعه کنید.

راه های تشخیص کیست بیکر
پزشک ، پشت زانو را برای یافتن توده سفتی معاینه می کند.
اندازه کیست و میزان درد را می توان با توجه به محدودیت حرکت سنجید.
برخی مواقع، علائم پارگی غضروف زانو نیز وجود دارد.
- تابش نور به کیست، می تواند نشان دهد که کیست پر از مایع است.
- اگر توده به سرعت رشد کند و یا دارای درد شدید شبانه باشید و یا تب داشته باشید، بهتر است آزمایشات مختلفی را انجام دهید تا مطمئن شوید تومورهای دیگری ندارید.
- اشعه X نمی تواند کیست و یا پارگی غضروف زانو را نشان دهد، اما می تواند سایر مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد را نشان دهد، از قبیل آرتریت.
- با MRI می توان کیست و یا پارگی غضروف زانو را دید.

درمان کیست بیکر
- اگر کیست به علت آرتریت و یا پارگی غضروف زانو بوجود آمده باشد، باید این مشکلات را درمان کرد.
- معمولا کیست برداشته نمی شود، چرا که می تواند برگردد. اما اگر کیست بسیار بزرگ باشد و باعث عوارض زیادی گردد، می توان کیست را توسط جراحی برداشت.
جراحی ممکن است باعث تخریب عروق خونی و اعصاب گردد.
- اگر کیست از بین نرود و یا درد زیادی داشته باشد، می توان مایع درون کیست را توسط سوزنی بیرون آورد و به اصطلاح آن را خشک کرد.
- داروهای استروئیدی نیز ممکن است برای کاهش ورم در زانو تزریق شوند.
- همچنین ممکن است نیاز به عصا و یا بستن زانو توسط بریس (آتل) داشته باشید.

درمان خانگی کیست بیکر
- تا جایی که می توانید به زانوی خود استراحت دهید. از عصا و چوب زیر بغل استفاده کنید، با استفاده از این وسایل به زانوی خود استراحت دهید.
- از داروهای مسکن برای کاهش درد و ورم استفاده کنید.
- اگر اطراف زانو را بانداژ کرده اید، باند را آنقدر محکم نبندید که ساق پا را بی حس کند و موجب ورم در زیر بانداژ گردد.
- از پزشک خود بپرسید آیا وزنتان را باید کم کنید یا نه، زیرا اگر وزن زیاد باشد، فشار زیادی را بر زانوی شما وارد می آورد.
- تمرینات ورزشی آرام و تقویت عضلات اطراف زانو نیز ممکن است به کاهش علائم کمک کند.
- یخ را در محل درد قرار دهید.
- پاهای خود را در سطحی بالاتر قرار دهید، مخصوصا شب ها.
مریم سجادپور
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
Lung cancer

توضیح‌ کلی‌

سرطان‌ ریه‌ رشد بافت‌ بدخیم‌ در ریه‌. این‌ بیماری‌ لوله‌های‌ نایژه‌ای‌ و ریه‌ها را درگیر می‌سازد. سرطان‌ ریه‌ به‌ حنجره‌، کبد، مغز، استخوان‌ها و کلیه‌ها گسترش‌ یافته‌ و بزرگسالان‌ (معمولاً سنین‌ 70-40 سال‌) از هر دو جنس‌ را مبتلا می‌سازد. سرطان‌ ریه‌ شایع‌ترین‌ عامل‌ مرگ‌ ناشی‌ از سرطان‌ بوده‌ و میزان‌ بروز آن‌ باز هم‌ در حال‌ افزایش‌ است‌. این‌ بیماری‌ تقریباً به‌طور انحصاری‌ با سیگار کشیدن‌ در ارتباط‌ است‌.

علایم‌ شایع‌
سرفه‌ مقاوم‌
خلط‌ که‌ ممکن‌ است‌ حاوی‌ خون‌ باشد
خس‌خس‌
درد سینه‌
خستگی‌ و ضعف‌
کاهش‌ وزن‌
درد شانه‌، بازو یا استخوان‌ها
گاهی‌ بدون‌ علامت‌

علل‌
سیگار کشیدن‌
آلاینده‌های‌ هوا
نامشخص‌ (در برخی‌ موارد)
تماس‌ با آزبستوز
گسترش‌ سرطان‌ از نواحی‌ دیگر بدن‌ به‌ ریه‌
پنومونیت‌ میان‌بافتی‌ مزمن‌
تماس‌ با گاز رادون‌

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
سن‌ بالای‌ 60 سال‌
استعمال‌ دخانیات‌. احتمال‌ بروز سرطان‌ ریه‌ در یک‌ فرد سیگاری‌ 22 برابر افراد غیرسیگاری‌ است‌.
تماس‌ محیطی‌ با آزبستوز، اورانیوم‌، نیکل‌، کرومات‌ها، بیس‌کلرومتیل‌اتر یا آلاینده‌های‌ هوا.

پیشگیری‌
دوری‌ از آلاینده‌ها. استفاده‌ از ماسک‌ محافظ‌ در صورت‌ تماس‌ شغلی‌ با آلاینده‌ها.
عدم‌ استعمال‌ دخانیات‌. از آنجا که‌ سال‌ها طول‌ می‌کشد تا در اثر سیگار کشیدن‌ سرطان‌ ریه‌ ایجاد شود، افراد سیگاری‌ در هر زمان‌ می‌توانند اقدام‌ به‌ ترک‌ سیگار کرده‌ و خطر بروز سرطان‌ ریه‌ را به‌طور قابل‌توجهی‌ کاهش‌ دهند.
اقدام‌ به‌ ارزیابی‌ منظم‌ وضعیت‌ سلامتی‌ که‌ در صورت‌ مصرف‌ زیاد سیگار عکس‌ ساده‌ ریه‌ را نیز ممکن‌ است‌ شامل‌ شود.
بررسی‌ محیط‌ خانه‌ از نظر وجود گاز رادون‌

عواقب‌ مورد انتظار
این‌ بیماری‌ بدون‌ جراحی‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد. تنها 25% تومورها با جراحی‌ قابل‌ برداشت‌ هستند. با این‌ حال‌، علایم‌ این‌ بیماری‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ است‌. میزان‌ زنده‌ ماندن‌ بیماران‌ پس‌ از 5 سال‌ کمتر از 10% است‌.

عوارض‌ احتمالی‌
گسترش‌ مخرب‌ تومور به‌ سایر نواحی‌ بدن‌، از جمله‌ مغز
کلاپس‌ ریه‌ (روی‌ هم‌ خوابیدن‌ بافت‌ ریه)‌
تجمع‌ مایع‌ در ریه‌


درمان

اصول‌ کلی‌
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ خون‌، آزمایش‌ خلط‌، برونکوسکوپی‌ (استفاده‌ از یک‌ وسیله‌ بصری‌ با چراغی‌ در نوک‌ آن‌ که‌ از داخل‌ نای‌ عبور داده‌ شده‌ و وارد برونش‌ها می‌گردد)، نمونه‌برداری‌ (برداشت‌ مقدار کوچکی‌ از بافت‌ یا مایع‌ برای‌ بررسی‌ آزمایشگاهی‌)، سی‌تی‌ اسکن‌، و آزمون‌های‌ عملکرد ریه‌ باشد.
مراحل‌ درمانی‌ بسته‌ به‌ میزان‌ گسترش‌ تومور تعیین‌ می‌شود.
اگر سرطان‌ در مراحل‌ اولیه‌ باشد، جراحی‌ برداشت‌ کل‌ ریه‌ (پنومونکتومی‌) یا قسمتی‌ از ریه‌ (لوبکتومی‌) ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد.
اشعه‌درمانی‌ و داروهای‌ ضدسرطان‌ برای‌ متوقف‌ کردن‌ گسترش‌ تومور یا تخریب‌ سلول‌های‌ سرطان‌ ممکن‌ است‌ توصیه‌ شود.

داروها
برای‌ درد خفیف‌، مصرف‌ داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ نظیر استفامینوفن‌ یا آسپرین‌ احتمالاً کفایت‌ می‌کند.
داروهای‌ دیگری‌ جهت‌ درد شدیدتر، تهوع‌ یا اضطراب‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود.
داروهای‌ ضدسرطان‌

فعالیت‌
فعالیت‌ در حد توان‌. در صورت‌ انجام‌ جراحی‌، از سرگیری‌ فعالیت‌ را بر اساس‌ توصیه‌ پزشک‌ انجام‌ دهید.

رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علایم‌ سرطان‌ ریه‌ باشید.
بروز موارد زیر پس‌ از جراحی‌ یا در طی‌ درمان‌ دارویی‌: درد غیرقابل‌ تحمل‌ تهوع‌ یا استفراغ‌ بی‌خوابی‌
اگر دچارعلایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آندومتریوز، Endometriosis

آندومتریوز، Endometriosis




کنترل اندومتریوز با رژیم غذایی


اندومتریوز (ENDOMETRIOSIS) به حالتی گفته می شود که در آن، غشای داخلی رحم، در جایی خارج از رحم، رشد می *کند که می *تواند منجر به واکنش*های مزمن و التهابی چون دردهای لگن، دیسمنوره(قاعدگی دردناک)، لکه بینی*های قبل از قاعدگی، نازایی و دفع دردناک ادرار شود.در حدود 5 تا 10درصد زنان جهان در سنین باروری به اندومتریوز مبتلا هستند.اندومتریوز با دارو خیلی خوب درمان می* شود. با این* حال، یک مطالعه ی جدید پیشنهاد کرده است که تغییر مفید و موثر در روش تغذیه *ای، مانند یک روش درمانی کمکی، می تواند شما را نیرومند و سالم کند.اگر چه درمان و نتایج، متفاوت هستند، اما موارد زیادی وجود دارد که نشان می *دهد شدت بیماری اندومتریوز با تغییر در رژیم غذایی کاهش می یابد و موجب بهبودی این بیماری می *شود.



نکات قابل توجه


اما قبل از این که شما (به عنوان یک فرد مبتلا به اندومتریوز) بخواهید تغییراتی در رژیم غذایی و مکمل*های مصرفی روزانه *تان ایجاد نمایید، نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید که در اینجا برای *تان ذکر می کنم:* به خاطر داشته باشید که هیچ غذا و برنامه غذایی موجب درمان و علاج اندومتریوز نمی *شود.* استروژن (هورمون زنانه) مسئول اصلی ایجاد کننده مشکلات موجود در یک فرد مبتلا به اندومتریوز می *باشد. به همان اندازه ای که سیستم ایمنی ضعیف در ایجاد اندومتریوز نقش دارد، مقدار بالای استروژن در بدن نیز مسئول خیلی از علائم حاصله از این بیماری است.


مهم نیست که چه دلیلی عامل اصلی ایجاد این مشکلات است، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شما با اجرای یک برنامه غذایی منظم ، به سطحی از سلامتی دست پیدا کنید که بتواند


:
1- هورمون*های تان را تنظیم نماید،

2- از سیستم ایمنی* تان به نحو احسن نگهداری کند،

3- اندومتریوز را در شما کنترل نماید.
غذاهایی که در اندومتریوز باید کم مصرف شوند

بعضی غذاها در رژیم غذایی شما باید حذف یا کم مصرف شوند، از جمله مصرف غذاهایی که موجب افزایش "پروستا*گلاندین*ها" می *شوند، باید محدود شود، زیرا پروستاگلاندین*ها موجب تحریک ترشح استروژن می* شوند. البته به خاطر داشته باشید که همه پروستاگلندین*ها بد نیستند، مثلا پروستاگلندین E1 علائم اندومتریوز را تسکین می *دهد.* مصرف غذاهایی مانند چربی *ها، نمک، شکر، فرآورده*های لبنی و کافئین باید محدود شود، زیرا این غذاها باعث کاهش یا توقف عملکرد صحیح کبد می شوند. کبد، عضو اصلی تنظیم هورمون*ها و ویتامین*های گروه B در بدن است که به کاهش سطح استروژن کمک می کند.* کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآورده*های گوشتی نیز یک راه موثر برای کنترل این اندومتریوز است.خیلی تاکید می شود که به جای گوشت قرمز از فرآوره*های سویا مانند توفو و میزو و غذاهایی که از نظر فیبر غنی هستند، استفاده شود.با توجه به اینکه فرآورده*های سویا غنی از فیبر هستند و عناصری دارند که میزان استروژن را در بدن کنترل می* کنند، می *توانند موجب کاهش دردهای ناشی از خروج مدفوع ( اگر اندومتریوز در این نواحی تاثیر گذاشته باشد) شوند.


غذاهای مفید در اندومتریوز

* غذاهای که دارای ویتامین*های گروه B هستند، مانند ماهی، برنج، ماکارونی، نان* ها و غلات سبوس *دار و سبزیجات برگ سبز را در برنامه غذایی روزانه *تان مصرف نمایید.ویتامین*های گروه B مقدار استروژن را در بدن کنترل می *کنند و به کاهش علائم اندومتریوز کمک می *کنند، لذا به کنترل* کننده سطح استروژن معروفند. علاوه بر این ویتامین*های گروه B مخصوصا B6، B2، B1 از عود مجدد اندومتریوز* جلوگیری می کنند.
* آنتی اکسیدان *هایی مانند بتا کاروتن، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین E به همان میزانی که در کاهش گرفتگی عضلات و خون ریزی* در قاعدگی مفید و کارآمد هستند، در ارتقای سیستم ایمنی بدن نیز موثرند.هنگامی که این آنتی اکسیدان*ها در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، می* توانند به کنترل اندومتریوز و دردهای ناشی از آن کمک کنند.منابع خوب آنتی اکسیدان* ها شامل اسفناج، کلم* بروکلی، کرفس، خیار، بادام و روغن* گل آفتاب *گردان و روغن گلرنگ هستند.بنابراین با ایجاد این تغییرات ساده در رژیم غذایی روزانه* تان، می *توانید به بهبود اندومتریوز کمک کنید


عادت ماهانه می تواند خطرناک باشد


به*طور طبیعی،*عادت ماهانه خانم ها تقریبا هر 28 روز یک* بار رخ می*دهد و البته خصوصیات قاعدگی (طول دوره* ماهانه، مدت خون*ریزی و شدت آن) ممکن است بین خانم ها، متفاوت باشد. معمولا خون*ریزی ماهانه 5 تا 7 روز طول می*کشد و به طور طبیعی، حدود یک فنجان خون در این مدت از دست می رود.اغلب خانم ها در دوره*ای از زندگی خود، خون*ریزی شدید قاعدگی را تجربه می*کنند، اما بعضی از آنها تقریبا در تمام دوره*ها، خون*ریزی شدید دارند که این موضوع را نباید امری عادی و طبیعی تلقی کرد.بسیاری از خانم*ها تصور می*کنند که خون*ریزی*های شدید قاعدگی امری طبیعی است، در حالی که این حالت ممکن است بسیار خطرناک بوده و علامت نوعی اختلال خونی باشد.تحقیقات بسیاری نشان می*دهد که قاعدگی*های شدید ممکن است علامتی از یک سری اختلالات انعقادی خون باشد.



وقتی خون منعقد نمی*شود

محققان هشدار می*دهند که خانم ها و پزشکان باید به نشانه*های خون*ریزی*های بیش از حد توجه بیشتری داشته باشند و آن را امری طبیعی تلقی نکنند. بسیاری از این اختلالات انعقادی در خانم ها ناشناخته باقی می*مانند، در حالی که ممکن است نشانه*ای از وجود یک مشکل باشد. خانم هایی که دچار سیکل*های قاعدگی شدید می*شوند، باید بیشتر مراقب باشند، زیرا 25 درصد آنها مبتلا به اختلالات خونی ناشناخته هستند.خون*ریزی*های زیاد دوران قاعدگی ممکن است نشانگر این باشد که خون به سادگی و به*طور طبیعی لخته نمی شود. در بسیاری از موارد پزشکان به مشکلات انعقادی فکر نمی*کنند. بسیاری از پزشکان دلایل هورمونی و یا وجود فیبروم*ها را دلیل خون*ریزی*های شدید می*دانند و در برخی موارد حتی با برداشتن رحم از طریق جراحی، اقدام به درمان این خون*ریزی*ها می*کنند، در حالی که علت اصلی این مشکل وجود اختلالاتی در انعقاد خون است.


چرا و به چه علت؟

شایع*ترین عللی که می*توانند موجب خون*ریزی شدید قاعدگی شوند عبارتند از:- عدم تعادل هورمونی: در هر دوره ماهانه طبیعی، تعادل بین هورمون*های استروژن و پروژسترون، بازسازی دیواره رحم (اندومتر) را تنظیم می*کند. این دیواره در طول قاعدگی تخریب شده و از طریق خون*ریزی خارج می*شود. اگر تعادل بین هورمون*ها به*هم بخورد، اندومتر (دیواره رحم) بیش از حد رشد می*کند و به ناچار باید خون*ریزی بیشتری صورت بگیرد تا این دیواره بریزد و خارج شود.گاهی خونریزی*های شدید هنگام عادت ماهانه خانم ها، از یک اختلال انعقاد خون جدی ناشی می*شود.

عدم تعادل هورمونی در دختران جوانی که برای اولین*بار عادت ماهانه می*شوند و همچنین در خانم هایی که به یائسگی نزدیک می*شوند، *بیشتر رخ می*دهد. هر علت دیگری که بتواند این تعادل هورمونی را به*هم بزند، *ممکن است باعث منوراژی (خونریزی قاعدگی بیش از حد یا طولانی) شود، مثل بیماری*های تیرویید که اغلب با داروهای هورمونی قابل کنترل است. هر چند، *استفاده نامناسب از داروهای هورمونی خود می*تواند یکی از علل مستقیم منوراژی باشد.- فیبروم رحم: این تومور خوش*خیم و غیرسرطانی رحم، در سال*های باروری شما ظاهر می**شود. فیبروم رحم می*تواند به خون*ریزی قاعدگی شدیدتر از حد طبیعی و یا طولانی منجر گردد.- پولیپ: پیشرفت رشد تومور کوچک خوش*خیم در دیواره رحم (پولیپ رحم) می*تواند موجب خون*ریزی شدید یا طولانی قاعدگی شود. اغلب پولیپ رحم در سنین باروری و به علت تولید یا مصرف بیش از حد هورمون به وجود می*آید و می*تواند به خون*ریزی در زمانی غیر از زمان قاعدگی (لکه بینی) منجر گردد.- کیست*های تخمدان: این کیسه*های پر از مایع، داخل یا روی تخمدان*ها ایجاد می*شوند. این ضایعات اغلب خوش*خیم هستند و به ندرت موجب بی*نظمی**های قاعدگی از جمله منوراژی می*شوند.- اختلال عملکرد تخمدان: نارسایی تخمدان*ها در تولید، تکمیل و آزاد کردن تخمک (تخمک*گذاری) می*تواند موجب عدم تعادل هورمونی و در نتیجه منوراژی شود.- آدنومیوز: این بیماری وقتی ایجاد می*شود که غدد اندومتر در عضلات رحم جاسازی شود و اغلب موجب خون*ریزی شدید و درد می*گردد. در زنان میانسالی که تعداد بچه*های زیادتری داشته*اند، احتمال گسترش این بیماری بیشتر است.- آی.یو.دی: این دستگاه داخل رحمی که برای جلوگیری از بارداری به*کار می*رود، موجب لکه*بینی خفیف در زمان استفاده از آن می*شود که اغلب پزشک مجبور به خارج کردن آن از رحم فرد بیمار می*گردد.



درمان بیماری اِندومتریوز در زنان




پاسخ ها از خانم دکتر انسیه شاهرخ تهرانی* نژاد، متخصص بیماری*های زنان و زایمان می باشد.


*سئوال) در چه مواردی این بیماری نیاز به درمان دارد؟پاسخ) وقتی بیماری در افراد ایجاد علامت کرد، حتماً باید درمان شود. در مواقعی که مریض در حین قاعدگی یا مقاربت، درد شدید دارد حتماً نیاز به درمان دارویی هست. زمانی که مریض نازایی دارد، اگر اندومتریوز خیلی وسیع باشد، نیاز به عمل IVF (باروری خارج رحمی) وجود دارد. البته اگر اندومتریوز خفیف باشد، درمان دارویی کافی است.به عبارتی در بیماران زیر نیاز به درمان طبی است: میل به بچه*دار شدن و حفظ باوری، موارد خفیف تا متوسط بیماری، سن کم*تر از 40- 35 سال. در صورت وجود اندومتریوز و مقاومت به درمان دارویی، اندومتریوز بیش*تر از یک سانتی*متر در تخمدان، چسبندگی و انتشار وسیع باید اقدام به جراحی و برداشت بافت ناحیه ی مبتلا نمود.


*روش*های درمان اندومتریوز چیست؟مواقعی که اندومتریوز خفیف است، معمولاً درمان*های دارویی انجام می*گیرد که بیش*تر باعث متوقف شدن تخمک* گذاری می*شود و شامل یک سری قرص*های جلوگیری از حاملگی است که بیمار باید به صورت مداوم این قرص*ها را مصرف کند و یا درمان*هایی که شامل ترکیبات پروژسترونی است و آمپول*های پروژسترونی تجویز می*شود و یا یک نوع آمپول*های تزریقی که بیمار باید هر ماه یک بار تزریق کند. این آمپول*ها باعث می*شوند که در بیمار تخمک *گذاری متوقف شود. توقف تخمک *گذاری باعث می*شود که نقاط اندومتریوز مقداری آتروفیک شوند (تحلیل روند) و درد بیمار کم*تر شود. در 90- 80 درصد موارد، درد بیمار با دارو تسکین می*یابد و حدود 70- 50 درصد زنان با درمان موفق می*توانند حامله شوند و حدود 20- 10 درصد بیماران پس از یک سال از درمان دچار عود علایم می*شوند.


*توصیه شما به فرد مبتلا به اندومتریوز چیست؟با توجه به این که بیماری اندومتریوز، یک بیماری پیش رونده بوده و حتی اگر در مرحله خفیف هم باشد ممکن است طی چند سال شدید شود، باید سریعاً برای درمان آن اقدام کرد. در افراد مبتلا باید ابتدا مشخص شود اندومتریوز در چه مرحله*ای است و اگر بیمار ازدواج کرده و اندومتریوز دارد، بهتر است برای بچه*دار شدن زودتر اقدام کند، چون ممکن است اندومتریوز پیشرفت کند و باعث نازایی شود. اگر هم بچه نمی*خواهد بهتر است از روش*های جلوگیری از بارداری (مانند قرص*های ضدبارداری) استفاده کند. مصرف قرص*های ضدبارداری باعث جلوگیری از پیشرفت اندومتریوز می*شود.هم*چنین ترکیباتی مانند پروژسترون باعث می*شوند اندومتریوز در همان مرحله باقی بماند و پیشرفت نکند.


*توصیه شما به این بیمار و افرادی مثل ایشان چیست؟
معمولاً خیلی از دردهای موقع قاعدگی دردهای دیسمنوره اولیه هستند که خیلی از خانم*ها دچار آن می*شوند و نبایستی خیلی نگران باشند، اما وقتی دردهای پیش رونده دارند باید به پزشک مراجعه کنند. اگر خانمی ازدواج نکرده بهتر است از درمان*های دارویی استفاده کند، چون مصرف داروهای جلوگیری کننده حاملگی باعث می*شود بیماری پیشرفت نکند و اگر ازدواج کرده توصیه می*کنیم اگر شرایط مناسب برای باردار شدن دارند، هر چه زودتر اقدام به بارداری کنند. به طور کلی این افراد نباید از باردار شدن ناامید شوند.در این خانم باید بررسی شود که اندومتریوز در چه مرحله*ای است. در مرحله اول باید یک اسپرموگرام از شوهرشان داشته باشند که مطمئن شوند شوهرشان مشکل خاصی ندارد و یک بررسی هورمونی از خودشان انجام دهند. اگر اندومتریوز در مرحله خفیف باشد، درمان دارویی مثل داروهای تحریک کننده تخمک* گذاری انجام می*گیرد و اگر اندومتریوز وسیع باشد باید لاپاروسکوپی شود. احتمال این که عدم بارداری ایشان به علت اندومتریوز باشد، زیاد است. اگر در این فرد اندومتریوز شدید باشد، بهتر است با لاپاروسکوپی چسبندگی*ها آزاد شود. اگر این امکان وجود ندارد، می*بایستی توسط IVF (لقاح خارج از رحم) اقدام به درمان کرد. ولی در نهایت این خانم نباید نگران باشد و از بارداری هم ناامید نشود، چون در این افراد یا از طریق ساده و معمولی امکان بارداری وجود دارد یا اگر در مرحله وسیع و شدید اندومتریوز باشند، از طریق روش*های کمک به بارداری در این افراد می*توان مشکل را بر طرف کرد.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
هيرسوتيسم‌Hirsutism

شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
هيرسوتيسم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بيش‌ از حد موها در صورت‌ و بدن‌ زنان‌. اين‌ حالت‌ معمولاً به‌ تدريج‌ و در طي‌ زماني‌ طولاني‌ رخ‌ مي‌دهد.
علايم‌ شايع‌
موها ضخيم‌ و تيره‌ مي‌شوند و طبق‌ الگويي‌ كه‌ در مردان‌ ديده‌ مي‌شود رشد مي‌كنند (ريش‌، سبيل‌، موي‌ روي‌ قفسه‌ سينه‌)
عادت‌ ماهانه‌ نامنظم‌ يا قطع‌ عادت‌ ماهانه‌
آكنه‌
گاهي‌ كلفت‌ شدن‌ صدا
گاهي‌ مشكلات‌ ناباروري‌
علل‌
معمولاً به‌ علت‌ توليد بيش‌ از اندازه‌ آندروژن‌ها (هورمون‌هاي‌ مردان‌) از تخمدان‌ يا غدد فوق‌كليوي‌ به‌ وجود مي‌آيد. اين‌ توليد زياد هورمون‌ مردانه‌ در اثر اختلالاتي‌ مثل‌ نشانگان‌ تخمدان‌ پلي‌كيستيك‌ يا هيپرپلازي‌ مادرزادي‌ غدد فوق‌كليوي‌ رخ‌ مي‌دهد.
تومورهاي‌ غدد فوق‌كليوي‌ يا تخمدان‌
بدون‌ دليل‌ مشخص‌ و شناخته‌ شده‌
عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه‌ خانوادگي‌ هيرسوتيسم‌
افراد سبزه‌ و داراي‌ موي‌ تيره‌
مصرف‌ هورمون‌هاي‌ مردانه‌ (آندروژن‌ها) يا داروهاي‌ كورتيزوني‌، قرص‌هاي‌ تنظيم‌ خانواده‌، هورمون‌ها و بعضي‌ از داروهاي‌ ضد فشار خون‌
يائسگي‌ يا عدم‌ تخمك‌گذاري‌
پيشگيري‌
راه‌ خاصي‌ براي‌ پيشگيري‌ از آن‌ وجود ندارد.
عواقب‌ مورد انتظار
با تشخيص‌ و درمان‌ هرگونه‌ علت‌ زمينه‌ساز غالباً مي‌توان‌ از رشد بيشتر موها جلوگيري‌ نمود. پاسخ‌ به‌ درمان‌ ممكن‌ است‌ 12-6 ماه‌ زمان‌ ببرد.
موهاي‌ زايد را مي‌توان‌ با روش‌هاي‌ مختلف‌ حذف‌ كرد.
عوارض‌ احتمالي‌
بيمار ممكن‌ است‌ احساس‌ كند كه‌ جذابيت‌ كافي‌ ندارد و نتواند ارتباط‌ مناسبي‌ با افراد برقرار كند.
ناباروري‌
درمان‌ اوليه‌ هيرسوتيسم‌ ممكن‌ است‌ مؤثر واقع‌ نيافتد.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
معاينه‌، آزمايشات‌ تشخيصي‌، و شايد هم‌ تصويربرداري‌ (سي‌تي‌ اسكن‌ يا ام‌. آر. آي‌) به‌ تشخيص‌ علت‌ زمينه‌ساز هيرسوتيسم‌ كمك‌ خواهند كرد.
نوع‌ درمان‌ بستگي‌ به‌ علت‌ هيرسوتيسم‌ دارد. در صورتي‌ كه‌ هيرسوتيسم‌ خفيف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نيز دچار بي‌نظمي‌ نشده‌ باشد، ممكن‌ است‌ درمان‌ ضرورتي‌ نداشته‌ باشد. در موارد ديگر، درمان‌ گاهي‌ بستگي‌ به‌ اين‌ دارد كه‌ بيمار مي‌خواهد در آينده‌ بچه‌دار شود يا خير.
تومورهاي‌ تخمدان‌ يا غدد فوق‌كليوي‌ را بايد با جراحي‌ در آورد.
انتخاب‌هاي‌ درماني‌ براي‌ حذف‌ موهاي‌ زايد عبارتند از تراشيدن‌، استفاده‌ از موچين‌، سفيد كردن‌
استفاده‌ از موچين‌ مي‌توانند باعث‌ بروز عفونت‌ يا ماندن‌ جاي‌ موي‌ زايد شود. روش‌ الكتروليز موهاي‌ زايد را به‌طور دايمي‌ حذف‌ مي‌كند.
داروها
هيچ‌ دارويي‌ كه‌ اختصاصاً براي‌ درمان‌ هيرسوتيسم‌ تأييد شده‌ باشد وجود ندارد.
شايع‌ترين‌ داروي‌ مورد استفاده‌ براي‌ درمان‌ هيرسوتيسم‌ يك‌ ديورتيك‌ (ادرارآور) است‌ كه‌ اثرات‌ ضد هورمون‌هاي‌ مردانه‌ را نيز دارد. به‌ نظر مي‌رسد اين‌ دارو مؤثرترين‌ دارو در كم‌كردن‌ رشد مو باشد. ساير داروهايي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ براي‌ هيرسوتيسم‌ ناشي‌ از توليد بيش‌ از حد آندروژن‌ها توصيه‌ شوند عبارتند از دگزامتازون‌، داروهاي‌ تنظيم‌ خانواده‌، لوپرولايد و داروهاي‌ ضد آندروژن‌. تأثير اين‌ داروها تنها ممكن‌ است‌ به‌ كاهش‌ رشد موي‌ جديد كمك‌ كنند اما معمولاً مقدار مويي‌ كه‌ قبل‌ وجود داشته‌ است‌ تغييري‌ نمي‌كند.
امكان‌ دارد داروهاي‌ اضافه‌تري‌ براي‌ هرگونه‌ بيماري‌ زمينه‌اي‌ تجويز شوند.
اگر پوست‌ در اثر تراشيدن‌ تحريك‌ شود، از كرم‌ هيدروكورتيزون‌ 1% استفاده‌ كنيد.
استفاده‌ از مواد يا كرم‌هاي‌ موبر اغلب‌ توصيه‌ مي‌شود. موبرها را با احتياط‌ مصرف‌ كنيد زيرا ممكن‌ است‌ باعث‌ تحريك‌ پوست‌ شوند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
معمولاً محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.
اگر اضافه‌ وزن‌ داريد، معمولاً توصيه‌ مي‌شود رژيم‌ لاغري‌ بگيريد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ هيرسوتيسم‌ را داريد.
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
اگر حامله‌ شويد، نياز است‌ كه‌ بعضي‌ از داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ هيرسوتيسم‌ قطع‌ شوند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
هيپرآلدوسترونيسم‌Hyperaldosteronism

شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
هيپرآلدوسترونيسم‌ يك‌ بيماري‌ غدد درون‌ريز كه‌ در اثر توليد بيش‌ از حد آلدوسترون‌ (يك‌ نوع‌ هورمون‌ كه‌ توسط‌ غدد فوق‌كليوي‌ ساخته‌ مي‌شود) ايجاد مي‌شود. آلدوسترون‌ اضافي‌ باعث‌ مي‌شود كليه‌ها سديم‌ و آب‌ بيشتري‌ جذب‌ كنند و پتاسيم‌ بيشتر از حد عادي‌ از بدن‌ دفع‌ شود. اين‌ بيماري‌ ناشي‌ از اختلال‌ در غدد فوق‌كليوي‌ است‌ كه‌ به‌ قسمت‌ بالايي‌ كليه‌ها چسبيده‌اند. آلدوسترونيسم‌ هم‌ در مردان‌ و هم‌ در زنان‌ رخ‌ مي‌دهد و بين‌ سنين‌ 50-30 سالگي‌ شايع‌تر است‌.
علايم‌ شايع‌
خستگي‌ و ضعف‌
گاهي‌ فلج‌ موقتي‌
احساس‌ مور مور شدن‌ در ساعد، بازو، ساق‌، ران‌، پا، و دست‌ها و پاها.
تكرر ادرار، خصوصاً در شب‌
تشنگي‌
گرفتگي‌هاي‌ شديد عضلاني‌
اختلالات‌ بينايي‌
موارد زير با بررسي‌هاي‌ تشخيصي‌ آشكار مي‌شوند:
كاهش‌ سطح‌ پتاسيم‌ خون‌
افزايش‌ سطح‌ سديم‌ خون‌
افزيش‌ فشار خون‌
علل‌
افزايش‌ ترشح‌ آلدوسترون‌ در اثر يكي‌ از بيماري‌هاي‌ زير:
وجود تومور در غده‌ فوق‌كليوي‌
افزيش‌ فشار خون‌ يا بيماري‌ كليوي‌، كه‌ باعث‌ توليد بيش‌ از حد هورموني‌ به‌ نام‌ رنين‌ از كليه‌ مي‌شود. هورمون‌ در كنترل‌ سطح‌ آلدوسترون‌ خون‌ نقش‌ دارد.
عوامل تشديد كننده بيماري
رژيم‌ غذايي‌ حاوي‌ مقادير زيادي‌ شيرين‌ بيان‌ سياه‌رنگ‌
بيماري‌ كليوي‌
نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌
سيروز كبدي‌
مصرف‌ داروهاي‌ تنظيم‌ خانواده‌
مصرف‌ داروهاي‌ ديورتيك‌ (ادرارآور) كه‌ باعث‌ دفع‌ پتاسيم‌ مي‌شوند.
حاملگي‌
پيشگيري‌
اگر شما دچار بيماري‌ كليوي‌ هستيد يا فشار خونتان‌ بالا است‌، تحت‌نظر پزشك‌ خود باشيد، و برنامه‌ درماني‌ خود را به‌ دقت‌ رعايت‌ كنيد حتي‌ اگر هيچ‌ علامتي‌ نداريد.
عواقب‌ مورد انتظار
اگر اين‌ اختلال‌ توسط‌ يك‌ تومور غده‌ فوق‌كليوي‌ ايجاد شده‌ باشد، معمولاً با جراحي‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. اگر به‌ علت‌ بيماري‌ كليوي‌ يا بالابودن‌ فشار خون‌ رخ‌ داده‌ باشد، درمان‌ دارويي‌ براي‌ اين‌ اختلالات‌، علايم‌ آلدوسترونيسم‌ را كنترل‌ خواهد نمود.
عوارض‌ احتمالي‌
نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌
آترواسكلروز
نارسايي‌ كليه‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
بررسي‌هاي‌ تشخيصي‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ آزمايش‌ خون‌ و اندازه‌گيري‌ الكتروليتها، و نيز سي‌تي‌ اسكن‌ يا ام‌. آر. آي‌ از كليه‌ها و غدد فوق‌كليوي‌ باشند.
درمان‌ معمولاً شامل‌ دارو و رژيم‌ غذايي‌ با محدوديت‌ نمك‌ است‌.
وزن‌ خود را روزانه‌ ثبت‌ كنيد. در صورت‌ افزايش‌ وزن‌ به‌ ميزان‌ 5/1 كيلوگرم‌ يا بيشتر در عرض‌ 24 ساعت‌، پزشك‌ خود را مطالعه‌ سازيد.
جراحي‌ براي‌ درآوردن‌ غده‌ فوق‌كليوي‌ در بعضي‌ از بيماران‌
هميشه‌ يك‌ دست‌بند يا گردن‌ آويز كه‌ نشان‌دهنده‌ بيماري‌ شما و داروهاي‌ مصرفي‌ باشد به‌ همراه‌ داشته‌ باشيد.
داروها
اسپيرونولاكتون‌ براي‌ كاهش‌ اثر آلدوسترون‌. اين‌ دارو ممكن‌ است‌ باعث‌ بزرگ‌ شدن‌ پستان‌ و ناتواني‌ جنسي‌ در مردان‌ شود. ساير انتخاب‌هاي‌ دارويي‌ عبارتند از آميلورايد و تريامترن‌
امكان‌ دارد داروهاي‌ فشار خون‌ تجويز شوند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
اگر ضرورتي‌ به‌ عمل‌ جراحي‌ نباشد. محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد. اما اگر عمل‌ جراحي‌ انجام‌ شود، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ عادي‌ خود را تدريجاً از سر گيريد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ داراي‌ سديم‌ كم‌ و پتاسيم‌ زياد مصرف‌ كنيد. غذاهاي‌ غني‌ از پتاسيم‌ عبارتند از زردآلو و هلوي‌ خشك‌ شده‌، كشمش‌، مركبات‌، عدس‌ و غلات‌ سبوس‌دار. از شيرين‌ بيان‌ سياه‌رنگ‌ پرهيز كنيد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ آلدوسترونيسم‌ را داريد.
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در دهان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
آرنج‌ تنيس‌بازان‌tennis elbow
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
بيماري‌ آرنج‌ تنيس‌بازان‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ نواحي‌ استخواني‌ آرنج‌. عضلات‌، تاندون‌ها و اپي‌كونديل‌ (يك‌ برجستگي‌ استخواني‌ در سطح‌ خارجي‌ آرنج‌ كه‌ در آنجا عضلات‌ ساعد به‌ استخوان‌ بازو مي‌چسبند) آرنج‌ را درگير مي‌كند. بيشتر، بزرگسالان‌ (40-20 ساله‌) را مبتلا مي‌كند.
علايم‌ شايع‌
درد و حساسيت‌ به‌ لمس‌ در اپي‌كونديل‌
مشت‌ ضعيف‌
درد در هنگام‌ حركات‌ پيچشي‌ دست‌ يا بازو مثلاً حين‌ استفاده‌ از پيچ‌گوشتي‌ يا بازي‌ تنيس‌
علل‌
پارگي‌ نسبي‌ تاندون‌ يا كشيده‌ شدن‌ تاندون‌ روي‌ استخوان‌ به‌ علت‌:
استرس‌ مكرر مزمن‌ بر بافت‌هايي‌ كه‌ عضلات‌ ساعد را به‌ ناحيه‌ آرنج‌ وصل‌ مي‌كنند.
كشيدگي‌ ناگهاني‌ ساعد
عوامل تشديد كننده بيماري
شغل‌هايي‌ كه‌ مستلزم‌ حركات‌ شديد يا مكرر ساعد باشند مثل‌ مكانيكي‌ يا درودگري‌
شركت‌ در ورزش‌هايي‌ كه‌ مستلزم‌ حركات‌ شديد يا مكرر ساعد باشند مثل‌ تنيس‌
وضعيت‌ فيزيكي‌ نامناسب‌
پيشگيري‌
تا وقتي‌ كه‌ در شرايط‌ عالي‌ قرار بگيريد، ورزش‌هايي‌ مثل‌ تنيس‌ را به‌ مدت‌ طولاني‌ انجام‌ ندهيد.
راكت‌هاي‌ تنيس‌ مي‌توانند آرنج‌ تنيس‌بازان‌ را بدتر كنند. انتخاب‌ اندازه‌ يا نوع‌ متفاوت‌ (بزرگ‌تر، قابل‌ انعطاف‌تر، دسته‌ بزرگتر) ممكن‌ است‌ كمك‌كننده‌ باشد.
اگر به‌ تازگي‌ يادگيري‌ تنيس‌ را آغاز كرده‌ايد، از فرد متخصص‌ كمك‌ بگيريد. روش‌ و وضعيت‌ قرارگيري‌ در پيشگيري‌ از آسيب‌ها مهم‌ هستند.
براي‌ افزايش‌ تدريجي‌ قدرت‌ خود، از تمرينات‌ وضعيت‌ دهنده‌ ساعد استفاده‌ كنيد.
قبل‌ از شركت‌ در ورزش‌ها به‌ ويژه‌ رقابت‌ها، به‌ آهستگي‌ و به‌طور كامل‌ خود را گرم‌ كنيد.
عواقب‌ مورد انتظار
معمولاً قابل‌علاج‌ است‌ اما درمان‌ ممكن‌ است‌ 6-3 ماه‌ زمان‌ ببرد.
عوارض‌ احتمالي‌
پارگي‌ كامل‌ رباط‌ كه‌ براي‌ ترميم‌ نيازمند جراحي‌ است‌.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ معمولاً لازم‌ نيستند (راديوگرافي‌ معمولاً هميشه‌ منفي‌ است‌).
براي‌ تسكين‌ درد از گرما يا يخ‌ استفاده‌ كنيد. از پوشش‌هاي‌ مرطوب‌ و گرم‌، لامپ‌ گرمادهنده‌ يا غوطه‌ور شدن‌ در گرداب‌ يا كمپرس‌ سرد يا كيسه‌ يخ‌ (هر كدام‌ مؤثرتر به‌ نظر برسد) استفاده‌ كنيد.
ممكن‌ است‌ درمان‌هاي‌ ديامتري‌، فراصوت‌ يا ماساژ دريافت‌ كنيد.
اين‌ موارد به‌ تسكين‌ سريع‌تر علايم‌ و بهبودي‌ كمك‌ مي‌كند:
ماساژ درماني‌
ممكن‌ است‌ مجبور باشيد براي‌ بي‌حركت‌ كردن‌ آرنج‌ از يك‌ اسپلينت‌ ساعد استفاده‌ كنيد. در زمان‌ استفاده‌ از اسپلينت‌، ورزش‌ زير را 4-3 بار در روز انجام‌ دهيد: بازوهاي‌ خود را بكشيد؛ مچ‌ دست‌ خود را خم‌ كنيد؛ سپس‌ پشت‌ دست‌ خود را روي‌ يك‌ ديوار فشار دهيد. آن‌ را به‌ مدت‌ يك‌ دقيقه‌ نگه‌ داريد.
در صورت‌ شكست‌ ساير روش‌هاي‌ درماني‌ ممكن‌ است‌ آزاد كردن‌ تاندون‌ در اپي‌كونديل‌ با جراحي‌ لازم‌ باشد.
استفاده‌ از تسمه‌ آرنج‌ تنيس‌بازان‌ را هنگام‌ از سرگيري‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري طبيعي‌ پس‌ از درمان مدنظر قرار دهيد.
داروها
داروهاي‌ ضد التهاب‌ غيراستروييدي‌ براي‌ كاهش‌ التهاب‌
تزريق‌ بي‌حس‌ كننده‌ها يا داروهاي‌ كورتيزوني‌. كورتيزون‌ التهاب‌ را كاهش‌ مي‌دهد و بي‌حس‌ كننده‌ها موقتاً درد را تسكين‌ مي‌دهند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
تا زمان‌ محو علايم‌، فعاليتي‌ را كه‌ باعث‌ ايجاد آرنج‌ تنيس‌بازان‌ بود، تكرار نكنيد. سپس‌ به‌ تدريج‌ پس‌ از وضعيت‌گيري‌ مناسب‌، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري طبيعي‌ خود را از سر بگيريد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ آرنج‌ تنيس‌بازان‌ را داشته‌ باشيد.
اگر علي‌رغم‌ درمان‌، علايم‌ ظرف‌ 2 هفته‌ بهبود نيابند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
آفتاب‌زدگي‌ (حساسيت‌ به‌ نور آفتاب‌)
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
آفتاب‌زدگي‌ عبارت‌ است‌ از واكنش‌ به‌ مواجهه‌ بيش‌ از حد با آفتاب‌. پوست‌ در بخش‌هايي‌ كه‌ بيشتر در معرض‌ آفتاب‌ است‌، درگير مي‌شود.
علايم‌ شايع‌
بثور قرمز پوست‌، گاهي‌ همراه‌ با تاول‌هاي‌ كوچك‌، در نواحي‌ مواجهه‌ يافته‌ با آفتاب‌
لكه‌هاي‌ پوسته‌ريزي‌كننده‌
تب‌
خستگي‌ يا گيجي‌
قرمزي‌ پوست‌
علل‌
آفتاب‌ زدگي‌ بيشتر در فصول‌ گرم‌ كه‌ اشعه‌ فرابنفش‌ قوي‌تر است‌، رخ‌ مي‌دهد. مواجهه‌ با آفتاب‌ محرك‌ آن‌ است‌ و معمولاً همراه‌ با آفتاب‌ سوختگي‌ است‌.
در افرادي‌ كه‌ داروهايي‌ مصرف‌ مي‌كنند كه‌ باعث‌ حساسيت‌ به‌ نور مي‌شوند (افزايش‌ حساسيت‌ به‌ اشعه‌ فرابنفش‌)، به‌ ويژه‌ محتمل‌ است‌. شايع‌ترين‌ داروها عبارتند از آنتي‌بيوتيك‌هاي‌ تتراسايكلين‌، مدرهاي‌ تيازيدي‌، داروهاي‌ گوگرددار و قرص‌هاي‌ ضد بارداري‌ خوراكي‌. داروهاي‌ موضعي‌ و مواد شيميايي‌ نيز مي‌توانند واكنش‌ ايجاد كنند (فنوتيازين‌ها، سولفوناميدها، قطران‌ زغال‌، پسورالن‌ها).
برخي‌ از مواد آرايشي‌ از جمله‌ رژ لب‌، عطر و صابون‌ها نيز مي‌توانند يك‌ واكنش‌ حساس‌ به‌ نور ايجاد كنند.
عوامل تشديد كننده بيماري
عفونت‌ زمينه‌اي‌
سابقه‌ آفتاب‌ زدگي‌
اختلالات‌ متابوليك‌ مثل‌ ديابت‌ شيرين‌ يا بيماري‌ تيروييد
استفاده‌ از داروهاي‌ سركوبگر ايمني‌ با داروهاي‌ ذكر شده‌ در فهرست‌ «علل‌»
اختلالات‌ طبي‌ مثل‌ لوپوس‌ اريتماتوي‌ ديسكوييد، لوپوس‌ اريتماتوي‌ سيستميك‌ و يا پورفيري‌
پيشگيري‌
اگر سابقه‌ آفتاب‌زدگي‌ داريد، در صورت‌ امكان‌ دور از آفتاب‌ بمانيد.
در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ از لوسيون‌هاي‌ ضد آفتاب‌ با قدرت‌ محافظتي‌ 15 يا بالاتر استفاده‌ كنيد و لباس‌هاي‌ محافظ‌ بپوشيد.
عواقب‌ مورد انتظار
در صورتي‌ كه‌ دور از آفتاب‌ بمانيد، علايم‌ را مي‌توان‌ با درمان‌ كنترل‌ كرد. بهبودي‌ تا يك‌ هفته‌ طول‌ مي‌كشد.
عوارض‌ احتمالي‌
عود بثور و ساير علايم‌ در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ حتي‌ به‌ مدت‌ كوتاه‌ به‌ ويژه‌ در بهار و تابستان‌.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
هرگونه‌ علت‌ زمينه‌اي‌ مثل‌ داروها، مواد آرايشي‌ يا اختلالات‌ طبي‌ را معلوم‌ كنيد. آزمون‌ لكه‌ نوري‌ را مي‌توان‌ براي‌ شناسايي‌ علل‌ آلرژي‌ به‌ نور به‌ كار برد.
در طول‌ ساعات‌ اوج‌ اشعه‌ فرابنفش‌ (10 صبح‌ تا 2 بعد از ظهر) از آفتاب‌ دور بمانيد.
اگر بايد به‌ در اوج‌ آفتاق‌ به‌ فضاي‌ باز برويد، لباس‌هاي‌ محافظ‌ بپوشيد و از كرم‌هاي‌ ضد آفتاب‌ در دسترس‌ استفاده‌ كنيد.
داروها
كلروكين‌ قبل‌ از مواجهه‌ با آفتاب‌ براي‌ پيشگيري‌ عود علايم‌ ممكن‌ است‌ توصيه‌ گردد.
استروئيدهاي‌ التهابي‌ ممكن‌ است‌ براي‌ كاهش‌ التهاب‌ تجويز شوند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
جز براي‌ اجتناب‌ از مواجهه‌ طولاني‌ مدت‌ با آفتاب‌، محدوديتي‌ لازم‌ نيست‌.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد. براي‌ پيشگيري‌ از دهيدراتاسيون‌ (كم‌ آبي‌)، مايعات‌ فراوان‌ بنوشيد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علامت‌ آفتاب‌ زدگي‌ را داشته‌ باشيد.
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ داشته‌ باشند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
اسپوروتريكوز
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
اسپوروتريكوز عبارت‌ است‌ از يك‌ بيماري‌ قارچي‌ عفوني‌ كه‌ باعث‌ ايجاد زخم‌ و آبسه‌ در پوست‌، غدد لنفاوي‌ و عروق‌ لنفاوي‌ مي‌گردد. مزرعه‌داران‌ و باغداران‌ به‌ ويژه‌ افرادي‌ كه‌ با گل‌سرخ‌، خزه‌ مردابي‌ و يا زرشك‌ سر و كار دارند، بيشتر آلوده‌ مي‌شوند. اسپوروتريكوز سرايت‌ فرد به‌ فرد ندارد. در بزرگسالان‌ از هر دو جنس‌ ايجاد مي‌شود ولي‌ در مردان‌ شايع‌تر است‌.
علايم‌ شايع‌
مراحل‌ اوليه‌: يك‌ ندول‌ كوچك‌، قابل‌ حركت‌ و غيرحساس‌ به‌ درد در زير پوست‌ انگشتان‌ ظاهر مي‌شود. ندول‌ به‌ آهستگي‌ بزرگ‌ شده‌، صورتي‌ و زخمي‌ مي‌گردد. در عرض‌ چند روز يا هفته‌:
ندول‌هاي‌ تيره‌اي‌ در امتداد عروق‌ لنفاوي‌ تخليه‌كننده‌ ناحيه‌ ظاهر مي‌شود.
اگر قارچ‌ عامل‌ ايجادكننده‌ به‌ ريه‌ برسد، سرفه‌ همراه‌ با خلط‌ آغاز مي‌گردد (نادر).
برخلاف‌ ساير بيماري‌هاي‌ قارچي‌ كه‌ باعث‌ تب‌، لرز، احساس‌ ناخوشي‌ كلي‌ و بي‌اشتهايي‌ مي‌شوند، معمولاً علايم‌ ديگري‌ وجود ندارد.
علل‌
عفونت‌ با قارچي‌ به‌ نام‌ اسپوروتريكوز‌ شنكي‌ كه‌ در خاك‌، خزه‌ مردابي‌، علف‌هاي‌ هرزه‌ و سبزيجات‌ آلي‌ در حال‌ فساد زندگي‌ مي‌كند.
عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه‌ طبي‌ ساركوئيدوز يا سل‌
شغل‌هايي‌ كه‌ با گياهان‌ و خاك‌ سر و كار دارند مثل‌ كشاورزي‌ و پرورش‌ گل‌
سركوب‌ ايمني‌ ناشي‌ از بيماري‌ يا داروها
پيشگيري‌
در هنگام‌ كار با خاك‌، دستكش‌ بپوشيد.
عواقب‌ مورد انتظار
معمولاً با درمان‌ در عرض‌ 2-1 ماه‌ پس‌ از بهبود ضايعات‌ قابل‌ علاج‌ است‌ ولي‌ ممكن‌ است‌ بهبودي‌ 7-6 ماه‌ طول‌ بكشد. ميزان‌ كشندگي‌ در صورت‌ گسترش‌ عفونت‌ در بدن‌، بالا است‌.
عوارض‌ احتمالي‌
گسترش‌ قارچ‌ در بدن‌ كه‌ باعث‌ عفونت‌ سرتاسر و تهديدكننده‌ زندگي‌ مي‌گردد (نادر).
درمان‌
اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ كشت‌ آزمايشگاهي‌ چرك‌ حاصل‌ از ضايعات‌ باشند. آزمون‌ پوستي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد. ممكن‌ است‌ براي‌ رد ساير اختلالات‌ از جمله‌ سل‌، ساركوئيدوز، استئوميليت‌ باكتريايي‌ و نئوپلازي‌، آزمون‌هاي‌ ديگري‌ انجام‌ گيرند.
ممكن‌ است‌ بتوان‌ در منزل‌ با دارو درمان‌ كرد.
از آنجا كه‌ اسپوروتريكوز مسري‌ نيست‌، لازم‌ نيست‌ شخص‌ قرنطينه‌ شود.
گرم‌ كردن‌ مي‌تواند به‌ كاهش‌ درد كمك‌ كند.
ضايعات‌ را با بانداژهاي‌ شل‌ بپوشانيد تا از عفونت‌ ثانويه‌ با باكتري‌ها جلوگيري‌ كنيد.
روزانه‌ خود را وزن‌ و آن‌ را ثبت‌ كنيد.
در صورت‌ بروز عوارض‌، بستري‌ شويد. ممكن‌ است‌ براي‌ بيماران‌ مبتلا به‌ بيماري‌ استخوان‌ و مفاصل‌ يا ضايعات‌ ريوي‌، جراحي‌ توصيه‌ گردد.
داروها
محلول‌ اشباع‌ شده‌ يديد پتاسيم‌. آن‌ را در آب‌، آب‌ ميوه‌ يا ساير نوشيدني‌ها رقيق‌ كند و هر روز 3 بار بعد از غذا مصرف‌ كنيد. براي‌ جلوگيري‌ از تغيير رنگ‌ دندان‌ها آن‌ را با ني‌ بنوشيد.
داروهاي‌ ضد قارچ‌ مثل‌ فلوكونازول‌ يا ايتراكونازول‌
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديتي‌ لازم‌ نيست‌ مگر اين‌ كه‌ علايم‌ عفونت‌ منتشر ايجاد گردد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ اسپوروتريكوز را داشته‌ باشيد.
اگر در طول‌ درمان‌ موارد زير پيش‌ بيايند:
ـ كاهش‌ وزن‌ غيرقابل‌ توجيه‌
ـ تب‌ 3/38 درجه‌ سانتيگراد با دماسنج‌ دهاني‌
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد.
داروهاي‌ ضد قارچ‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارضي‌ جانبي‌ مثل‌ بثور پوستي‌، تحريك‌ زبان‌ و دهان‌ و سرفه‌ ايجاد كنند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌(بيماري ماري ـ استرامپل؛AS)
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌ عبارت‌ است‌ از يك‌ بيماري‌ مفصلي‌ پيشرونده‌ و مزمن‌ همراه‌ با التهاب‌ و سفتي‌. با حالت‌ «خم‌ شدن‌ به‌ جلو» ناشي‌ از سفتي‌ ستون‌ فقرات‌ و ساختارهاي‌ حمايت‌ كننده‌ آن‌ مشخص‌ مي‌گردد. ناحيه‌ ساكروايلياك‌ مفاصل‌ لگن‌، مهره‌اي‌ كمري‌، سينه‌اي‌ و گردني‌ را درگير مي‌كند. در داخل‌ خانواده‌ها، مردان‌ و زنان‌ به‌ يك‌ اندازه‌ مبتلا مي‌شوند. در جمعيت‌ عمومي‌ مردان‌ 5-4 برابر زنان‌ مبتلا مي‌گردند و شروع‌ بيماري‌ معمولاً در اواخر دهه‌ دوم‌ يا اوايل‌ دهه‌ سوم‌ زندگي‌ است‌.
علايم‌ شايع‌
مراحل‌ ابتدايي‌:
در دوره‌هاي‌ راجعه‌ كمردرد، درد مي‌تواند در طول‌ عصب‌ سياتيك‌ نيز ايجاد گردد.
سفتي‌ كه‌ در صبح‌ها بدتر است‌.
مراحل‌ بعدي‌:
بدتر شدن‌ پيشرونده‌ علايم‌. درد غالباً از قسمت‌ تحتاني‌ پشت‌ به‌ قسمت‌ مياني‌ پشت‌ يا بالاتر از آن‌ در گردن‌ گسترش‌ مي‌يابد. مفاصل‌ اندام‌هاي‌ فوقاني‌ و تحتاني‌ پاها و دست‌ها ممكن‌ است‌ درگير شوند.
كم‌خوني‌
سفتي‌ عضلات‌
خستگي‌؛ كاهش‌ وزن‌
التهاب‌ عنبيه‌ (در تقريباً 25% از بيماران‌).
علل‌
ناشناخته‌ ولي‌ ممكن‌ است‌ ناشي‌ از تغييرات‌ ژنتيك‌ يا اختلالات‌ خودايمني‌ باشد.
عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه‌ خانوادگي‌ اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌.
پيشگيري‌
پيشگيري‌ خاصي‌ ندارد.
عواقب‌ مورد انتظار
در حال‌ حاضر اين‌ بيماري‌ غيرقابل‌ علاج‌ تلقي‌ مي‌گردد. علايم‌ به‌ طور پيش‌بيني‌ نشده‌اي‌ پيشرفت‌ مي‌كنند و حملات‌ خفيف‌ تا متوسط‌ و دوره‌هايي‌ از فروكش‌ كردن‌ كامل‌ بيماري‌ وجود دارد. با درمان‌ مي‌توان‌ علايم‌ را تسكين‌ و كاهش‌ داد و بيشتر بيماران‌ مي‌توانند زندگي‌ طبيعي‌ را پيش‌ بگيرند. گاهي‌ بيماري‌ شديد است‌ و به‌ خاطر بدشكلي‌هاي‌ ايجاد شده‌، ناتوان‌ كننده‌ مي‌گردد.
عوارض‌ احتمالي‌
نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌
التهاب‌ چشم‌ كه‌ به‌ ندرت‌ منجر به‌ كوري‌ مي‌گردد.
آميلوئيدوز
بيماري‌ دريچه‌ قلب‌
بيماري‌ گوارشي‌
بيماري‌ ريوي‌
تحت‌ فشار قرار گرفتن‌ عصب‌ كه‌ باعث‌ كرختي‌ اندام‌ها مي‌گردد.
ناتواني‌ و بي‌حركتي‌ دايمي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ بررسي‌هاي‌ آزمايشگاهي‌ خون‌ و راديوگرافي‌ ستون‌ فقرات‌ باشند.
اهداف‌ درمان‌ عبارتند از كاهش‌ بدشكلي‌ بيشتر، آسوده‌سازي‌ بيمار و تسكين‌ ساير علايم‌
درمان‌ شامل‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ ورزشي‌ براي‌ روش‌هاي‌ تنفس‌، حفظ‌ وضعيت‌ مناسب‌ و به‌ كار گرفتن‌ گروه‌هاي‌ عضلاني‌ (در خلاف‌ جهت‌ بدشكلي‌ احتمالي‌) است‌. رعايت‌ درمان‌ توسط‌ بيمار، مهم‌ است‌.
ممكن‌ است‌ مشاوره‌ فيزيولوژيك‌ توصيه‌ گردد.
روي‌ پشت‌ خود بر روي‌ يك‌ تشك‌ محكم‌ بخوابيد. سعي‌ كنيد از بالش‌ استفاده‌ نكنيد يا اينكه‌ از يك‌ بالش‌ كوچك‌ استفاده‌ كنيد.
قبل‌ از فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري بدني‌ براي‌ تسكين‌ درد، از دوش‌ آب‌ داغ‌ يا كمپرس‌هاي‌ گرم‌ استفاده‌ كنيد.
جراحي‌ براي‌ جايگزيني‌ لگن‌ آسيب‌ ديده‌ يا قرار دادن‌ پيوندهاي‌ استخواني‌ در ستون‌ فقرات‌ (تنها در مراحل‌ پيشرفته‌).
پرتودرماني‌ به‌ ستون‌ فقرات‌ (تنها در صورت‌ شكست‌ ساير روش‌هاي‌ درماني‌).
سيگار نكشيد.
داروها
داروهاي‌ ضد التهاب‌ غيراستروئيدي‌ به‌ كاهش‌ ناراحتي‌ كمك‌ مي‌كنند.
سولفاسالازين‌، ويتامين‌ D و داروهاي‌ سركوبگر ايمني‌، گزينه‌هاي‌ بالقوه‌ هستند.
مسكن‌هاي‌ قوي‌تر و شل‌كننده‌هاي‌ عضلاني‌ ممكن‌ است‌ براي‌ دوره‌هاي‌ زماني‌ كوتاه‌ تجويز گردند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
تا حد توان‌ خود، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري كنيد.
براي‌ حفظ‌ وضعيت‌ قرارگيري‌ مناسب‌ و براي‌ اين‌ كه‌ تا حد امكان‌ راست‌ بايستيد، ورزش‌ كنيد.
در صورت‌ امكان‌ به‌ طور منظم‌ شنا كنيد، شناور شدن‌ در آب‌ به‌ شما اجازه‌ خواهد داد كه‌ راست‌ راه‌ برويد و نواحي‌ دردناك‌ راحت‌تر خواهند بود.
از فعاليتي‌ كه‌ بر پشت‌ شما فشار وارد كند و از ورزش‌هاي‌ تماسي‌ كه‌ احتمال‌ خطر بالاي‌ آسيب‌ به‌ ستون‌ فقرات‌ دارند) اجتناب‌ كنيد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا فرزندتان‌ علايم‌ اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌ را داشته‌ باشيد.
اگر در طول درمان‌ موارد زير پيش‌ بيايند: ـ تب‌، ممكن‌ است‌ نشانگر عود يك‌ مرحله‌ حاد باشد. ـ افزايش‌ درد و ناتواني‌ علي‌رغم‌ اقدامات‌ مذكور

 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
استفراغ‌ شديد حاملگي‌
Hyperemesis gravidarum
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
استفراغ‌ شديد حاملگي‌ عبارت‌ است‌ از تهوع‌ و استفراغ‌ شديد در يك‌ خانم‌ حامله‌، كه‌ باعث‌ كم‌آبي‌ بدن‌ و تغييرات‌ شديد در تركيب‌ شيميايي‌ بدن‌ مي‌شود. اين‌ حالت‌، متفاوت‌ و بسيار جدي‌تر از حالت‌ تهوع‌ و گاهي‌ استفراغ‌ صبحگاهي‌ معمول‌ در خانم‌هاي‌ حامله‌ است‌.
علايم‌ شايع‌
تهوع‌ شديد
استفراغ‌ پايدار (معمولاً 8-4 هفته‌)، ابتدا حاوي‌ مخاط‌، سپس‌ صفرا، و نهايتاً خون‌
كم‌ آبي‌ بدن‌
وزن‌ نگرفتن‌، يا كاهش‌ وزن‌ به‌ زير وزن‌ قبل‌ از حاملگي‌
پوست‌ رنگ‌ پريده‌، مومي‌، خشك‌ و گاهي‌ زرد
تند شدن‌ ضربان‌ قلب‌
سردرد، گيجي‌ يا خواب‌آلودگي‌ و بي‌حالي‌
علل‌
ناشناخته‌ است‌. رايج‌ترين‌ فرضيه‌ها عبارتند از:
حاملگي‌ دو قلو يا چند قلو، كه‌ باعث‌ توليد مقادير زيادي‌ از هورمون‌ گنادوتروپين‌ جفتي‌ مي‌شود.
التهاب‌ لوزالعمده‌
بيماري‌ مجاري‌ صفراوي‌
عوامل‌ رواني‌ مثل‌ افسردگي‌ يا پاسخ‌ نامناسب‌ و ناكافي‌ به‌ استرس‌
بيماري‌ تيروييد
عوامل تشديد كننده بيماري
حاملگي‌ در سنين‌ كم‌
اولين‌ حاملگي‌
زياد شدن‌ وزن‌ مادر
طلاق‌
استرس‌ عاطفي‌
خانم‌هاي‌ با پوست‌ روشن‌
پيشگيري‌
به‌ هنگام‌ حاملگي‌، هيچ‌ دارويي‌ را بدون‌ مشورت‌ با پزشك‌ مصرف‌ نكنيد.
در تمام‌ مراحل‌ حاملگي‌ رژيم‌ غذايي‌ مناسب‌ داشته‌ باشيد.
عواقب‌ مورد انتظار
معمولاً با گذشت‌ زمان‌ و درمان‌ مناسب‌ (جايگزين‌ مايعات‌ از دست‌ رفته‌) خوب‌ مي‌شود.
عوارض‌ احتمالي‌
كم‌ آبي‌ شديد بدن‌
ندرتاً رشد نامناسب‌ جنين‌ يا پيامد نامناسب‌ در جنين‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
بررسي‌هاي‌ تشخيصي‌ ممكن‌ است‌ براي‌ رد ساير اختلالات‌ كبد، كليه‌، لوزالعمده‌، روده‌ و مجراي‌ گوارش‌ انجام‌ گيرند.
در صورت‌ بستري‌ در بيمارستان‌ يا درمان‌ سرپايي‌، معمولاً مايعات‌ و الكتروليت‌هاي‌ از دست‌ رفته‌ (مثل‌ سديم‌ و پتاسيم‌) جبران‌ خواهند شد. اگر خانم‌ حامله‌ تحمل‌ نوشيدن‌ مايعات‌ را نداشته‌ باشد، تزريق‌ سرم‌ ضروري‌ خواهد بود.
حتي‌المقدور استرس‌ را كم‌ كنيد. روان‌ درماني‌ غالباً براي‌ غلبه‌ بر مشكلات‌ عاطفي‌ مفيد خواهد بود.
روزانه‌ خود را وزن‌ كنيد و هرگونه‌ تغيير غيرطبيعي‌ را به‌ پزشك‌ خود گزارش‌ دهيد.
داروها
سرم‌ درماني‌ براي‌ جايگزيني‌ مايعات‌ و الكتروليت‌هاي‌ از دست‌ رفته‌ در صورتي‌ كه‌ اين‌ اختلال‌ جدي‌ باشد. امكان‌ دارد تزريق‌ ويتامين‌ و داروهاي‌ ضد استفراغ‌ داخل‌ رگ‌ ضروري‌ باشد.
اگر داروهاي‌ ديگري‌ براي‌ شما تجويز شوند، به‌ دستورالعمل‌ مصرف‌ آنها توجه‌ كنيد.
بدون‌ نظر پزشك‌، هيچ‌ دارويي‌ را براي‌ جلوگيري‌ از استفراغ‌ مصرف‌ نكنيد.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
استراحت‌ در رختخواب‌ ممكن‌ است‌ براي‌ بعضي‌ از بيماران‌ مفيد باشد.
پس‌ از بهبودي‌، كارهاي‌ روزمره‌ خود را تدريجاً و هر قدر كه‌ توانتان‌ اجازه‌ مي‌دهد از سر گيريد. به‌ مقدار متوسط‌ كار و ورزش‌ كنيد. به‌ مقدار كافي‌ استراحت‌ كنيد.
رژيم‌ غذايي‌
اگر اختلال‌ به‌ حدي‌ نرسيده‌ باشد كه‌ نياز به‌ بستري‌ شدن‌ و دريافت‌ سرم‌ وجود داشته‌ باشد، اين‌ دستورالعمل‌ها را پيگيري‌ كنيد:
اگر صبح‌ها احساس‌ تهوع‌ مي‌كنيد، قبل‌ از برخاستن‌ از رختخواب‌ نان‌ سوخاري‌ يا شيريني‌ خشك‌ بخوريد.
وعده‌هاي‌ غذايي‌ بهتر است‌ كم‌ حجم‌ و تعدادشان‌ زيادتر باشد.
غذاهاي‌ سرخ‌ كردني‌ يا پر ادويه‌ نخوريد؛ اين‌ نوع‌ غذاها باعث‌ افزايش‌ تهوع‌ مي‌شوند. مصرف‌ محصولات‌، خصوصاً كره‌، شير و پنير را محدود كنيد.
پس‌ از اتمام‌ غذا، 45 دقيقه‌ بنشينيد.
اگر نياز به‌ سرم‌ باشد، پس‌ از مدتي‌ مي‌توان‌ به‌ ترتيب‌ مايعات‌ شفاف‌ و رقيق‌، رژيم‌ كامل‌ مايعات‌، و سپس‌ رژيم‌ عادي‌ در وعده‌هاي‌ كوچك‌ را امتحان‌ كرد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ استفراغ‌ شديد حاملگي‌ را داريد.
اگر علي‌رغم‌ درمان‌، تهوع‌، استفراغ‌ يا كاهش‌ وزن‌ بدتر شوند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
استوماتيت‌
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
استوماتيت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ فراگير دهان‌ (شامل‌ مخاط‌ دهان‌، لب‌ها، زبان‌ و كام‌) كه‌ داراي‌ 2 نوع‌ اصلي‌ است‌: استوماتيت‌ هرپسي‌ حاد و استوماتيت‌ آفتي‌ (زخم‌ دهان‌) كه‌ شايع‌تر است‌. ساير انواع‌ عبارتند از ژنژيويت‌، پريودنتيت‌، كانديدياز (برفك‌) و آنژين‌ و نسان‌. استوماتيت‌ ممكن‌ است‌ نشانه‌اي‌ از يك‌ اختلال‌ زمينه‌اي‌ جدي‌تر باشد.
علايم‌ شايع‌
علايم‌ بسته‌ به‌ نوع‌ فرق‌ مي‌كنند.
التهاب‌ دهان‌
قرمزي‌ و خونريزي‌
درد خفيف‌ تا شديد
زخم‌هاي‌ دهان‌
تنفس‌ بدبو
ممكن‌ است‌ با بي‌اشتهايي‌، خستگي‌، تب‌ و تحريك‌پذيري‌ همراه‌ باشد.
علل‌
عفونت‌
تروما
خشكي‌
تحريك‌كننده‌ها
عوامل‌ سمي‌
بيش‌ حساسيتي‌
بيماري‌هاي‌ خودايمني‌
كمبود ويتامين‌
كم‌خوني‌
گاهي‌ ناشناخته‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
آلرژي‌ به‌ غذا يا داروها
سيگار كشيدن‌
دندان‌ مصنوعي‌
استرس‌ روحي‌، اضطراب‌
دندان‌هاي‌ ناهموار
پرتودرماني‌
شيمي‌درماني‌
سوء مصرف‌ الكل‌، غذاهاي‌ داغ‌ يا چاشني‌ها
حساسيت‌ به‌ دهان‌شوها، رنگ‌ شكلات‌ها، رژ لب‌
عوارض‌ جانبي‌ داروها
مواجهه‌ شغلي‌ با رنگ‌ها، فلزات‌ سنگين‌، بخار اسيد، غبار صنعتي‌
پيشگيري‌
در صورت‌ امكان‌ از عوارض‌ خطرزا اجتناب‌ كنيد.
عواقب‌ مورد انتظار
در اكثر موارد در عرض‌ 2-1 هفته‌ و در ساير موارد 3-2 هفته‌ بهبود مي‌يابد. برخي‌ نيازمند درمان‌ هستند و سايرين‌ خود به‌ خود بهبود مي‌يابند.
پيامدهاي‌ ديگر به‌ اختلال‌ زمينه‌اي‌ بستگي‌ دارد.
عوارض‌ احتمالي‌
ممكن‌ است‌ پس‌ از درمان‌ عود كند.
اختلال‌ زمينه‌اي‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ خطرناكي‌ دربر داشته‌ باشد.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
درمان‌ بسته‌ به‌ علت‌ فرق‌ مي‌كند. گاهي‌ تعيين‌ آن‌ مشكل‌ است‌. معاينه‌ فيزيكي‌ لازم‌ است‌ و گاهي‌ تهيه‌ گستره‌ يا كشت‌ ضايعات‌ عامل‌ مسبب‌ را مشخص‌ مي‌كند.
بهداشت‌ كامل‌ دهان‌ مهم‌ است‌.
ترك‌ سيگار
دندان‌هاي‌ مصنوعي‌ را از لحاظ‌ تناسب‌ با لثه‌ها خوب‌ كنترل‌ كنيد.
داروها
در صورتي‌ كه‌ بتوان‌ علت‌ زمينه‌اي‌ را كشف‌ كرده‌ داروها به‌ طور خاص‌ متوجه‌ آن‌ خواهند بود.
ممكن‌ است‌ شست‌وشو دهنده‌هاي‌ بيني‌ يا قرص‌هاي‌ خوراكي‌ تجويز شوند.
داروهاي‌ بي‌حس‌كننده‌ موضعي‌ ممكن‌ است‌ مفيد باشند.
در صورت‌ مشخص‌ شدن‌ عامل‌ مسبب‌، داروهاي‌ ضد قارچ‌، ضد باكتري‌ يا استروئيدي‌ موضعي‌
مكمل‌هاي‌ ويتاميني‌ در صورت‌ نياز
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديت‌ لازم‌ نيست‌.
رژيم‌ غذايي‌
ممكن‌ است‌ لازم‌ باشد از غذاهاي‌ چاشني‌دار يا غذاهايي‌ كه‌ سفت‌، تيز يا خشك‌ هستند، اجتناب‌ شود.
از هر غذايي‌ كه‌ يك‌ واكنش‌ آلرژيك‌ برانگيزد، خودداري‌ كنيد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ استوماتيت‌ را داشته‌ باشند.
اگر پس‌ از شروع‌ درمان‌، علايم‌ بدتر شوند.
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ داشته‌ باشند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
التهاب‌ تيروييد (تيروييديت‌)
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
تيروييديت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ غده‌ تيروييد. غده‌ تيروييد يك‌ عضو توليد كننده‌ هورمون‌ در قاعده‌ گردن‌، كنار ناي‌ است‌. معمولاً افراد ميانسال‌ 50-30 ساله‌ از هر دو جنس‌ را مبتلا مي‌كند ولي‌ در زنان‌ شايع‌تر است‌. تيروييديت‌ هاشيموتو (تيروييديت‌ لنفوسيتيك‌ يا تيروييديت‌ خودايمن‌ نيز خوانده‌ مي‌شود) التهاب‌ مزمن‌ همراه‌ با ارتشاح‌ لنفوسيتي‌ است‌؛ تيروييديت‌ تحت‌ حاد (تيروييديت‌ گرانولوماتوز خوانده‌ مي‌شود) معمولاً به‌ دنبال‌ عفونت‌ ويروسي‌ رخ‌ مي‌دهد. انواع‌ نادرتر ديگري‌ نيز وجود دارند.
علايم‌ شايع‌
بزرگي‌، درد و حساسيت‌ به‌ لمس‌ در غده‌ تيروييد
تب‌
دردفك‌ يا گوش‌ (گاهي‌ اوقات‌)
پركاري‌ تيروييد (ضربان‌ قلب‌ سريع‌، عصبي‌ شدن‌، لرزش‌ و كاهش‌ وزن‌ سريع‌)
علل‌
اختلال‌ دستگاه‌ ايمني‌ (به‌ ويژه‌ تيروييديت‌ هاشيموتو و پس‌ از زايمان‌)
ويروس‌هاي‌ مختلف‌ مثل‌ اوريون‌ و آنفلوانزا
عفونت‌ باكتريايي‌ غده‌ تيروييد (نادر)
عوامل تشديد كننده بيماري
بيماري‌ اخير مثل‌ سل‌ يا هر عفونتي‌
بارداري‌
سابقه‌ خانوادگي‌ بيماري‌ تيروييد
سابقه‌ اختلالات‌ تيروييد
پيشگيري‌
پيشگيري‌ خاصي‌ ندارد.
عواقب‌ مورد انتظار
معمولاً با درمان‌ قابل‌ علاج‌ است‌. برخي‌ افراد خود به‌ خود بهبود مي‌يابند. پيگيري‌ منظم‌ پزشكي‌ بعد از علاج‌ مناسب‌ بيماري‌ توصيه‌ مي‌شود.
عوارض‌ احتمالي‌
از دست‌ رفتن‌ هميشگي‌ كاركرد تيروييد كه‌ مستلزم‌ جايگزيني‌ هورمون‌ تيروييد در تمام‌ عمر است‌.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ بررسي‌هاي‌ آزمايشگاهي‌ خون‌، برداشت‌ و اسكن‌ راديونوكلئيد تيروييد و سونوگرافي‌ (نادر) باشند.
دارو درماني‌ به‌ نوع‌ تيروييديت‌ بستگي‌ داد.
جراحي‌ براي‌ برداشتن‌ فشار وارد به‌ نواحي‌ مجاور گردن‌ يا تخليه‌ آبسه‌ (نادر)
داروها
داروهاي‌ ضد تيروييد يا جايگزيني‌ هورمون‌ تيروييد بسته‌ به‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هورمون‌هاي‌ تيروييد شما
مسدود كننده‌هاي‌ بتا آدرنرژيك‌ براي‌ سركوب‌ علايم‌ تيروييد پركار
آنتي‌بيوتيك‌ها براي‌ مقابله‌ با عفونت‌ در صورت‌ لزوم‌
داروهاي‌ كورتيزوني‌ براي‌ كاهش‌ التهاب‌ (نادر)
آسپرين‌ بادوز بالا براي‌ كمك‌ به‌ كاهش‌ التهاب‌
مسكن‌ در صورت‌ نياز
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
به‌ محض‌ بهبودي‌ علايم‌، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري طبيعي‌ خود را از سر بگيريد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ تيروييدي‌ را داشته‌ باشيد.
اگر در طول‌ درمان‌ موارد زير رخ‌ دهند:
ـ تب‌ و قرمزي‌ غده‌ تيروييد
ـ خستگي‌
اگر دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد.
داروهاي‌ مورداستفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ ايجاد كنند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
التهاب‌ زبان‌ (گلوسيت‌)
tongue inflammation
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل تشديد كننده بيماري
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
گلوسيت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد يا مزمن‌ زبان‌ در اثر علل‌ مختلف‌. گاهي‌ مسري‌ است‌ ولي‌ سرطاني‌ نيست‌.
علايم‌ شايع‌
هر يك‌ از موارد زير:
زبان‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌
زخم‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌
مويي‌شكل‌ شدن‌ زبان‌، گاهي‌ همراه‌ با سطحي‌ سياه‌
قرمز شدن‌ نوك‌ و گوشه‌هاي‌ زبان‌
علل‌
عفوني‌ از جمله‌ هرپس‌
سوختگي‌
آسيب‌ ناشي‌ از دندان‌هاي‌ ناصاف‌، عدم‌ تناسب‌ دندان‌هاي‌ مصنوعي‌، تنفس‌ دهاني‌ يا گازگرفتگي‌ مكرر در حين‌ تشنج‌
سوء مصرف‌ الكل‌، دخانيات‌، غذاي‌ گرم‌ يا چاشني‌
سلامت‌ نامناسب‌ دندان‌
آلرژي‌ به‌ خمير دندان‌، دهان‌ شور (به‌ ويژه‌ دهان‌ شور حاوي‌ پراكسيد)، شيريني‌، رنگ‌ يا مواد مورد استفاده‌ در كارهاي‌ دندان‌پزشكي‌
كمبود ويتامين‌هاي‌ ب‌ در اثر پلاگر، كم‌خوني‌ كمبود ويتامين‌ ب‌12 يا كم‌خوني‌ كمبود آهن‌
واكنش‌هاي‌ مضر نسبت‌ به‌ داروها
عوامل تشديد كننده بيماري
تغذيه‌ نامناسب‌ به‌ ويژه‌ كمبود ويتامين‌ها
سيگار كشيدن‌
مواجهه‌ شيميايي‌ يا محيطي‌ با موارد شيميايي‌ تحريك‌كننده‌ يا خورنده‌
الكليسم‌
اضطراب‌ يا افسردگي‌
ديابت‌ شيرين‌
پيشگيري‌
بهداشت‌ دهان‌ خوبي‌ داشته‌ باشيد. دندان‌ها و زبان‌ را حداقل‌ 2 بار در روز مسواك‌ بزنيد و هر روز از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ كنيد. مرتب‌ چكاب‌ دندانپزشكي‌ داشته‌ باشيد.
سيگار نكشيد.
با استفاده‌ از محافظ‌ سر در ورزش‌هاي‌ تماسي‌ يا دوچرخه‌ سواري‌، از آسيب‌ زبان‌ پيشگيري‌ كنيد.
عواقب‌ مورد انتظار
با درمان‌ معمولاً ظرف‌ 2 هفته‌ علاج‌پذير است‌.
عوارض‌ احتمالي‌
التهاب‌ زبان‌ در صورت‌ عدم‌ درمان‌ كافي‌ مي‌تواند مزمن‌ شود.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ بررسي‌هاي‌ آزمايشگاهي‌ خون‌ يا بيوپسي‌ براي‌ تشخيص‌ هر گونه‌ اختلال‌ زمينه‌اي‌ باشند.
درمان‌ متوجه‌ علت‌ زمينه‌اي‌ در كنار ابزارهاي‌ كمك‌ به‌ خود خواهد بود.
بررسي‌ كنيد كه‌ آيا بين‌ خوردن‌ غذاهاي‌ خاص‌ و التهاب‌ زبان‌ همراهي‌ وجود دارد يا خير. غذاهاي‌ تحريك‌كننده‌ مي‌توانند شامل‌ شكلات‌، مركبات‌، غذاهاي‌ اسيدي‌ (سركه‌، ترشي‌جات‌)، آجيل‌ شور يا چيپس‌ سيب‌ زميني‌ باشند.
روزانه‌ 3 بار يا بيشتر دهان‌ خود را با محلول‌ نمك‌ (نصف‌ قاشق‌ چايخوري‌ در 250 سي‌سي‌ آب‌ معادل‌ يك‌ بطري‌ نوشابه‌) بشوييد.
اگر التهاب‌ زبان‌، ناشي‌ از يك‌ دندان‌ يا دندان‌ مصنوعي‌ خراب‌ باشد، با دندانپزشك‌ خود مشورت‌ كنيد. تا زمان‌ رفع‌ علت‌، التهاب‌ بهبود نخواهد يافت‌.
داروها
براي‌ درد خفيف‌ مي‌توانيد از داروهاي‌ بدون‌ نياز به‌ نسخه‌ مثل‌ دهان‌ شوهاي‌ بي‌حس‌كننده‌ يا استامينوفن‌ استفاده‌ كنيد.
ممكن‌ است‌ براي‌ عفونت‌ و درد، آنتي‌بيوتيك‌ها يا بي‌حس‌كننده‌هاي‌ موضعي‌ تجويز گردند.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديتي‌ وجود ندارد.
رژيم‌ غذايي‌
غير از پرهيز از غذاهايي‌ كه‌ التهاب‌ را تشديد مي‌كنند، رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد. در طول‌ بهبودي‌ در حدامكان‌ از مايعات‌ فراوان‌ و رژيم‌ غذايي‌ كاملاً متعادل‌ استفاده‌ كنيد. براي‌ به‌ حداقل‌ رساندن‌ درد، مايعات‌ را با ني‌ بنوشيد. غذاهايي‌ كه‌ درد كمتري‌ ايجاد مي‌كنند، عبارتند از شير، ژلاتين‌ مايع‌، ماست‌، بستني‌ و فرني‌.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
ايجاد تب‌
عدم‌ بهبودي‌ علايم‌ ظرف‌ 3 روز علي‌رغم‌ درمان‌
اگر درد غير قابل‌ تحمل‌ شود و با درمان‌ تسكين‌ نيابد.
ظهور بثور پوستي‌
كاهش‌ وزن‌
اگر زبان‌ متورم‌ شود و مانع‌ بلع‌ گردد.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
انحراف‌ چشم‌
strabismus
شرح بيماري
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
رژيم‌ غذايي‌
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
شرح بيماري
انحراف‌ چشم‌ عبارت‌ است‌ از عدم‌ هماهنگي‌ حركت‌ عضلات‌ يا توانايي‌ تمركز بين‌ دو چشم‌ كه‌ باعث‌ مي‌شود چشم‌ها در جهات‌ متفاوتي‌ قرار بگيرند. ممكن‌ است‌ يك‌ يا هر دو چشم‌ به‌ داخل‌ (چشم‌هاي‌ ضربدري‌) يا خارج‌ («چشم‌ نهنگ‌») بچرخند. هم‌راستايي‌ چشم‌ها در بدو تولد كاملاً تكامل‌ نيافته‌ است‌. تغيير موقعيت‌ تكامل‌ حقيقي‌ چشم‌ در 4-3 ماهگي‌ خود را نشان‌ مي‌دهد ولي‌ ممكن‌ است‌ در كودكي‌ يا ديرتر رخ‌ دهد.
علايم‌ شايع‌
ناهماهنگي‌ حركات‌ چشم‌ها. در بعضي‌ موارد تنها در موقع‌ نگاه‌ كردن‌ به‌ جهت‌هاي‌ خاصي‌، قابل‌ مشاهده‌ است‌.
دوبيني‌ (گاهي‌)
ديد با تنها يك‌ چشم‌ همراه‌ با فقدان‌ درك‌ عمقي‌
علل‌
حركت‌ چشم‌ توسط‌ پيام‌هايي‌ كنترل‌ مي‌شود كه‌ از مغز به‌ 4 عضله‌ دور چشم‌ مي‌روند. عدم‌ هماهنگي‌ حركتي‌ از موارد زير ناشي‌ مي‌گردد:
عدم‌ توازن‌ عضلاني‌ بين‌ دو چشم‌
فقدان‌ توانايي‌ تمركز يكسان‌ در چشم‌ها. مغز نمي‌تواند تصاوير داراي‌ تمركز متفاوت‌ را تحمل‌ كند لذا پيام‌هاي‌ حاصل‌ از يك‌ ميدان‌ ديد را در نظر نمي‌گيرد. سرانجام‌ چشم‌ ضعيف‌تر در اثر استفاده‌ نامناسب‌، بلااستفاده‌ مي‌شود و يك‌ چشم‌ «تنبل‌» يا سرگردان‌ ايجاد مي‌گردد.
آسيب‌ مغزي‌ يا آسيب‌ به‌ سر (نادر)
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
سابقه‌ خانوادگي‌ انحراف‌ چشم‌
نشانگان‌ داون‌
بيماري‌ تيروييد
تومور چشم‌
آسيب‌ به‌ دستگاه‌ عصبي‌ مركزي‌ جنين‌
آسيب‌ زايماني‌
استفاده‌ نامناسب‌ از چشم‌
پيشگيري‌
پيشگيري‌ خاصي‌ ندارد.
عواقب‌ مورد انتظار
انحراف‌ چشم‌ را مي‌توان‌ با تشخيص‌ و درمان‌ زودرس‌، تصحيح‌ كرد. بدون‌ درمان‌ فوري‌ ممكن‌ است‌ كاهش‌ بينايي‌ در يك‌ چشم‌ دايمي‌ شود.
بسياري‌ افراد با ديد يك‌ چشمي‌ سازگار مي‌شوند و ياد مي‌گيرند تمامي‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ خود از قبيل‌ رانندگي‌ را با يك‌ چشم‌ انجام‌ دهيد. در صورت‌ از دست‌ رفتن‌ ديد يك‌ چشم‌، از چشم‌ ديگر در برابر آسيب‌ محافظت‌ بسياري‌ به‌ عمل‌ آوريد. براي‌ ورزش‌ و ساير فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري ها از جمله‌ درودگري‌ يا جوشكاري‌ كه‌ خطر آسيب‌ بالايي‌ دربر دارند، از عينك‌ محافظ‌ استفاده‌ كنيد.
عوارض‌ احتمالي‌
از دست‌ رفتن‌ ديد طبيعي‌ در يك‌ چشم‌
زجر رواني‌ حاصل‌ از جذاب‌ نبودن‌ ظاهر صورت‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
تشخيص‌ با توجه‌ به‌ شرح‌ حال‌ طبي‌ و معاينه‌ فيزيكي‌ گذاشته‌ مي‌شود و ممكن‌ است‌ شامل‌ آزمون‌هاي‌ تيزبيني‌، معاينه‌ شبكيه‌، معاينه‌ كامل‌ عصبي‌ و آزمون‌هاي‌ عضلاني‌ گردد.
درمان‌ 3 هدف‌ را دنبال‌ مي‌كند: به‌ دست‌ آوردن‌ بهترين‌ ديد ممكن‌، به‌ دست‌ آوردن‌ بهترين‌ جهت‌ براي‌ چشم‌ها، تأمين‌ بهترين‌ فرصت‌ براي‌ ديد دو چشمي‌.
درمان‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ عينك‌ يا بستن‌ چشم‌ قوي‌تر براي‌ تصحيح‌ عدم‌ توزان‌ تمركز (باعث‌ مي‌شوند چشم‌ ضعيف‌تر به‌ كار بيفتد)، تمرينات‌ مربوط‌ به‌ عضلات‌ چشم‌، سم‌ بوتولينيوم‌ (در حال‌ حاضر تنها در بزرگسالان‌ استفاده‌ مي‌شود) يا جراحي‌ براي‌ تصحيح‌ وضعيت‌ عضلات‌ چشم‌ باشد. گاهي‌ انجام‌ عمل‌ جراحي‌ دوم‌ ضرورت‌ مي‌يابد.
يك‌ درمان‌ جديد ديگر شامل‌ استفاده‌ از عينك‌ قرار گرفته‌ در يك‌ منشور پلاستيكي‌ نازك‌ است‌. بيمار قبل‌ از عمل‌ از اين‌ عينك‌ها استفاده‌ مي‌كند و به‌ تعيين‌ مقدار تطابق‌ جراحي‌ مورد نياز براي‌ عضلات‌ چشم‌ كمك‌ مي‌كند.
داروها
مگر در صورت‌ پيشنهاد تزريق‌ سم‌ بوتولينيوم‌، معمولاً براي‌ اين‌ اختلال‌ دارويي‌ لازم‌ نيست‌. اين‌ سم‌ از طريق‌ يك‌ سوزن‌ الكتروميوگرافيك‌ داخل‌ يك‌ عضله‌ چرخاننده‌ چشم‌ در خارج‌ از چشم‌ تزريق‌ مي‌گردد.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
محدوديت‌ لازم‌ نيست‌. زماني‌ كه‌ كودكتان‌ در حال‌ سازگار شدن‌ با بستن‌ يك‌ چشم‌ است‌، از او در مقابل‌ سقوط‌ يا آسيب‌ محافظت‌ كنيد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ ندارد.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر كودكتان‌ علايم‌ انحراف‌ چشم‌ را داشته‌ باشد.
اگر پس‌ از جراحي‌ چشم‌ علايم‌ عفونت‌ ايجاد گردند (قرمزي‌، درد، تب‌).
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
آب‌ سياه‌ چشم‌، نوع‌ زاويه‌ بسته‌ اوليه‌
Glaucoma primary angle closure
شرح بيماري​
علايم‌ شايع‌​
علل‌​
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر​
پيشگيري‌​
عواقب‌ مورد انتظار​
عوارض‌ احتمالي‌​
درمان‌​
اصول‌ كلي‌​
داروها​
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري​
رژيم‌ غذايي‌​
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟​
شرح بيماري
آب‌ سياه‌ چشم‌، نوع‌ زاويه‌ بسته‌ اوليه‌ عبارت‌ است‌ از يك‌ نوع‌ بيماري‌ چشم‌ كه‌ در آن‌ مايعي‌ كه‌ به‌ طور طبيعي‌ به‌ چشم‌ وارد و از آن‌ خارج‌ مي‌شود به‌ طور ناگهاني‌ گير مي‌افتد. اين‌ گير افتادن‌ ناگهاني‌ باعث‌ درد شديد و از دست‌ رفتن‌ بينايي‌ مي‌شود.
علايم‌ شايع‌
درد چشم‌ و سردرد شديد و ضربان‌دار قرمزي‌ چشم‌
تاري‌ ديد يا ديدن‌ هاله‌ در اطراف‌ نورها
كره‌ چشم‌ سفت‌ و حساس‌ مي‌شود.
گشادشدن‌ مردمك‌ و عدم‌ پاسخ‌ آن‌ به‌ نور (مردمك‌ در حالت‌ عادي‌ در اثر تابش‌ نور تنگ‌ مي‌شود).
گاهي‌ به‌ علت‌ درد شديد در چشم‌ ممكن‌ است‌ تهوع‌، استفراغ‌ و ضعف‌ رخ‌ دهد.
علل‌
علت‌ دقيق‌ آن‌ ناشناخته‌ است‌.
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
سن‌ بالاي‌ 60 سال‌
سابقه‌ خانوادگي‌ آب‌ سياه‌ يا دوربيني‌
استفاده‌ از بعضي‌ از داروها كه‌ باعث‌ مهار سيستم‌ كولينرژيك‌ (پاراسمپاتيك‌) مي‌شوند.
پيشگيري‌
مرتباً تحت‌ معاينه‌ چشم‌ قرار گيريد تا قبل‌ از شروع‌ علايم‌ بتوان‌ آب‌ سياه‌ را كشف‌ كرد. اگر بيش‌ از 40 سال‌ داريد، بايد فشار داخل‌ چشمتان‌ سالانه‌ حداقل‌ يك‌ بار اندازه‌گيري‌ شود. اندازه‌گيري‌ فشار چشم‌ ساده‌ و بدون‌ درد است‌.
عواقب‌ مورد انتظار
اگر درمان‌ زود آغاز شود مي‌توان‌ علايم‌ را كنترل‌ نمود.
عوارض‌ احتمالي‌
اگر درمان‌ به‌ تأخير افتد يا موفقيت‌آميز نباشد، امكان‌ دارد آن‌ چشم‌ بينايي‌ خود را به‌ طور كامل‌ از دست‌ بدهد.
درمان‌
اصول‌ كلي‌
بستري‌ شدن‌ به‌ هنگام‌ حمله‌ حاد آب‌ سياه‌. براي‌ پايين‌ آوردن‌ فشار بسيار بالاي‌ چشم‌ از داروهاي‌ مختلف‌ (قطره‌، قرص‌، سرم‌) ممكن‌ است‌ استفاده‌ شود.
جراحي‌ (سوراخ‌ كردن‌ عنبيه‌ با ليزر) براي‌ پيشگيري‌ از بروز حملات‌ آب‌ سياه‌ در صورتي‌ كه‌ ديگر درمان‌ها موفقيت‌آميز نباشند. با ايجاد اين‌ سوراخ‌ كوچك‌ در قسمت‌ محيطي‌ عنبيه‌ به‌ مايع‌ درون‌ چشم‌ اجازه‌ تخليه‌ داده‌ مي‌شود. با اين‌ كار ممكن‌ است‌ بتوان‌ حملات‌ آب‌ سياه‌ را تحت‌ كنترل‌ در آورد، اما براي‌ كنترل‌ فشار چشم‌ ممكن‌ است‌ تجويز دارو همچنان‌ ضروري‌ باشد.
داروها
به‌ هنگام‌ بستري‌، براي‌ كنترل‌ فشار داروهايي‌ داخل‌ رگ‌ تزريق‌ مي‌شوند.
پس‌ از جراحي‌، ممكن‌ است‌ نياز به‌ قطره‌هاي‌ چشمي‌ براي‌ كم‌ كردن‌ فشار داخل‌ چشم‌ وجود داشته‌ باشد. حتي‌ در صورت‌ رفع‌ علايم‌ يا بروز ناراحتي‌ گاه‌گاهي‌ در اثر قطره‌هاي‌ چشمي‌، دستور دارويي‌ را به‌ دقت‌ پيگيري‌ و رعايت‌ كنيد.
داروهاي‌ ادرارآور براي‌ كم‌ كردن‌ فشار چشم‌
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
پس‌ از درمان‌، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ عادي‌ خود را تدريجاً از سر گيريد و سعي‌ كنيد خسته‌ نشويد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان علايم‌ آب‌ سياه‌ حاد چشم‌ را داريد. اين‌ يك‌ اورژانس‌ است‌!
اگر دچار علايم‌ جديد و غيرقابل توجيه شده ايد‌. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
 

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
cataract
اطلاعات‌ اوليه‌
توضيح‌ كلي‌
آب‌ مرواريد عبارت‌ است‌ از كدر شدن‌ عدسي‌ چشم‌. عدسي‌ چشم‌ يك‌ ساختار شفاف‌ و انعطاف‌پذير در نزديكي‌ جلوي‌ كره‌ چشم‌ است‌. عدسي‌ كمك‌ مي‌كند تا اشيايي‌ كه‌ چشم‌ به‌ آنها نگاه‌ مي‌كند تار به‌ نظر نرسند و نيز در شكست‌ و تمركز نور روي‌ شبكيه‌ نقش‌ دارد. عدسي‌ رگ‌ خوني‌ ندارد و توسط‌ زجاجيه‌ كه‌ در اطراف‌ آن‌ قرار دارد تغذيه‌ مي‌شود. اگر تصلب‌ شرايين‌ موجب‌ عدم‌ تغذيه‌ مناسب‌ زجاجيه‌ شود، عدسي‌ چشم‌ نيز منبع‌ تغذيه‌ خود را از دست‌ خواهد داد (اين‌ مشكل‌ اغلب‌ در سنين‌ پيري‌ رخ‌ مي‌دهد). سپس‌ شفافيت‌ و انعطاف‌ پذيري‌ عدسي‌ كم‌ مي‌شود و آب‌ مرواريد اتفاق‌ مي‌افتد. آب‌ مرواريد ممكن‌ است‌ در يك‌ يا هر دو چشم‌ تشكيل‌ شود. البته‌ در اين‌ حالت‌، سرعت‌ رشد آب‌ مرواريد در دو چشم‌ ممكن‌ است‌ متفاوت‌ باشد. آب‌ مرواريد سرطان‌ نيست‌.
علايم‌ شايع‌
تاري‌ ديد كه‌ ممكن‌ است‌ در نور روشن‌ بدتر باشد. تاري‌ ديد ممكن‌ است‌ اول‌ بار وقتي‌ توجه‌ فرد را جلب‌ كند كه‌ به‌ هنگام‌ شب‌ در حال‌ رانندگي‌ باشد و به‌ نظر وي‌ برسد كه‌ نورها پخش‌ مي‌شوند يا هاله‌اي‌ دور آنها وجود دارد.
دو تا ديدن‌ اشيا (گاهي‌)
كدر شدن‌ و رنگ‌ سفيد شيري‌ در آمدن‌ مردمك‌ها (تنها در مراحل‌ پيشرفته‌)
علل‌
روند طبيعي‌ پيري‌
آسيب‌ به‌ چشم‌
در بيماري‌هاي‌ كه‌ قند خون‌ بالاست‌، مثل‌ ديابت‌ شيرين‌
التهاب‌، مثل‌ اووئيت‌ (التهاب‌ آن‌ قسمت‌هايي‌ از چشم‌ كه‌ عنبيه‌ را مي‌سازد)
داروها، به‌ خصوص‌ كورتيزون‌ و مشتقات‌ آن‌
قرار گرفتن‌ در معرض‌ اشعه‌ ايكس‌، امواج‌ ميكرو ويو و اشعه‌ مادون‌ قرمز
علل‌ ارثي‌، و نيز اثرات‌ سرخجه‌ روي‌ چشم‌ جنيني‌ كه‌ مادرش‌ در اوايل‌ حاملگي‌ مبتلا به‌ اين‌ بيماري‌ مي‌شود.
گالاكتوزمي‌ (بيماري‌ ارثي‌ در شيرخواران‌ كه‌ باعث‌ ناتواني‌ در هضم‌ شير مي‌شود). عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر سن‌ بالاي‌ 60 سال‌ وجود هر كدام‌ از علل‌ فهرست‌ شده‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
سن‌ بالاي‌ 60 سال‌
وجود هر كدام‌ از علل‌ فهرست‌ شده‌
پيشگيري‌
خانم‌هايي‌ كه‌ در سنين‌ باروري‌ هستند، در صورتي‌ كه‌ سرخجه‌ نگرفته‌اند يا واكسن‌ آن‌ را نزده‌اند، بايد عليه‌ آن‌ واكسينه‌ شوند.
مصرف‌ داروهاي‌ كورتيزوني‌ يا هرگونه‌ داروي‌ ديگري‌ كه‌ بر عدسي‌ تأثير مي‌گذارد بايد به‌ دقت‌ تحت‌نظر قرار داشته‌ باشد.
بيماري‌هاي‌ چشمي‌اي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ باعث‌ آب‌ مرواريد شوند، مثل‌ ايريت‌ (التهاب‌ خود عنبيه‌) و اووئيت‌، بايد سريعاً درمان‌ شوند.
به‌ طور منظم‌ از عينك‌ آفتابي‌ مناسب‌ استفاده‌ كنيد.
رژيمي‌ داراي‌ مقادير مناسب‌ از ويتامين‌ ـ آ و بتا كاروتن‌ داشته‌ باشيد.
عواقب‌ مورد انتظار
معمولاً با جراحي‌ خوب‌ مي‌شود. بعضي‌ آب‌ مرواريدها هرگز آن‌ قدر در بينايي‌ اختلال‌ ايجاد نمي‌كنند كه‌ نيازمند جراحي‌ باشد. در سير تشكيل‌ آب‌مرواريد، تعويض‌ مرتب‌ عينك‌ ممكن‌ است‌ به‌ بينايي‌ كمك‌ كند.
عوارض‌ احتمالي‌
از دست‌ دادن‌ بينايي‌
عوارض‌ پس‌ از عمل‌ جراحي‌، از جمله‌ پارگي‌ چشم‌، چسبندگي‌ها، عفونت‌، و جدا شدن‌ شبكيه‌ از محل‌ خود
درمان‌
اصول‌ كلي‌
معاينه‌ چشم‌ (با افتالموسكپ‌) تشخيص‌ آب‌ مرواريد را تأييد مي‌كند.
درمان‌ معمولاً شامل‌ عمل‌ جراحي‌ است‌.
در صورتي‌ كه‌ بينايي‌ چندان‌ زياد تحت‌تأثير قرار نگرفته‌ باشد، مي‌توان‌ از عينك‌هايي‌ كه‌ بيشترين‌ فايده‌ را داشته‌ باشند بهره‌ جست‌.
در صورتي‌ كه‌ بينايي‌ بدتر شود يا آب‌ مرواريد باعث‌ التهاب‌ و فشار در چشم‌ شود، عدسي‌ چشم‌ با جراحي‌ برداشته‌ مي‌شود. هم‌اكنون‌ روش‌هاي‌ مختلفي‌ براي‌ بيهوشي‌، بستري‌ كردن‌ بيمار، و تصحيح‌ بينايي‌ پس‌ از عمل‌ جراحي‌ وجود دارد. عمل‌ جراحي‌ را مي‌توان‌ با يا بدون‌ بستري‌ كردن‌ بيمار در بيمارستان‌ به‌ انجام‌ رساند. اگر هر دو چشم‌ آب‌ مرواريد داشته‌ باشند، معمولاً با هم‌ عمل‌ نمي‌شوند.
داروها
معمولاً دارو براي‌ اين‌ بيماري‌ لازم‌ نيست‌.
فعاليت‌
هيچ‌ محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد، فقط‌ اگر بينايي‌ در شب‌ دچار مشكل‌ شده‌ است‌ در شب‌ رانندگي‌ نكنيد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌ تان علايم‌ آب‌ مرواريد را داريد.
 
بالا