سلام دوست عزیزخدا از هر کاری ک قراره در آینده و حال اتفاق بیفته آگاهی داره
ومیدونه ک عکس العمل ما چیه
چه خوب و چ بد
حالا سوال خدا داره از چیزی ک براش مشخصه امتحان میگیره!!
از این کارش چه حاصلی بدست میاره
دوستان عزیز من خداپرست هستم و خیلی خیلی بهش اعتقاد دارم
فقط شبه اس
همین...........
ممنون
خدا از هر کاری ک قراره در آینده و حال اتفاق بیفته آگاهی داره
ومیدونه ک عکس العمل ما چیه
چه خوب و چ بد
حالا سوال خدا داره از چیزی ک براش مشخصه امتحان میگیره!!
از این کارش چه حاصلی بدست میاره
دوستان عزیز من خداپرست هستم و خیلی خیلی بهش اعتقاد دارم
فقط شبه اس
همین...........
ممنون
تو هم با این توجیه کردنتسلام دوست عزیز
اما اگر بگین که به هر حال خدا علم داشت که ما چه میکنیم پس چرا ما رو خلق کرد باید گفت که اگه خدا هر کسی رو بدون اینکه امتحان کنه ببره بهشت یا جهنم هر کسی که تو بهشت باشه یا جهنم اعتراض میکنه که حق من این نبوده چرا چون میگن تو مارو خلق میکردی بعد اگه عمل میکردیم اونموقع مارو پاداش یا عذاب میکردی نه اینکه بدون امتحان داری پاداش و عذاب میدی به همین خاطره که خدا ما رو خلق میکنه تا خودمون سرنوشتمونو رقم بزنیم و هیچ حجتی بر خدا نداشته باشیم و هی نگیم اگه من رو خلق کرده بودی الان تو بهشت یا فلان مرتبه از بهشت بودم یا... از اینم که بگذریم عیار هر کی تو این امتحان مشخص میشه.
یا علی
برای کی ظاهر شود.
امیر مؤمنان على علیه السلام تعریف بسیار پر معنى در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد مىفرماید:
گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاهتر است ولى آنها را امتحان مىكند تا كارهاى خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آنها ظاهر گردد.
![]()
سلام دوست عزیزجواب سوال را بدیت
( خدا از آینده باخبره ) با ( ما را میخواد امتحان کنه) تناقض داره
یا یکیش را رد کنید
یا هردو را
یا دلیل مستند و عقلی بیاورید
یا بگید ما بلد نیستیم
با سلامخدا از هر کاری ک قراره در آینده و حال اتفاق بیفته آگاهی داره
ومیدونه ک عکس العمل ما چیه
چه خوب و چ بد
حالا سوال خدا داره از چیزی ک براش مشخصه امتحان میگیره!!
از این کارش چه حاصلی بدست میاره
دوستان عزیز من خداپرست هستم و خیلی خیلی بهش اعتقاد دارم
فقط شبه اس
همین...........
ممنون
سلام دوست گرامیسلام دوست عزیز
البته فکر کنم شما اشتباه اومدین و به این جوابا ایراد میگیرین
من از شما میپرسم که اگه یه معلمی از والدین دانش آموز بخواد که بیان مدرسه بعد بهشون بگه که این بچه شما با این درس خوندن مردود میشه حالا اگه اون بچه مردود شد آیا معلم مقصره؟ و پدر و مادر اون بچه میتونن بگن که چون توی معلم میدونستی که اون مردود میشه به همون خاطر بچه ما مردود شد؟ این حرف رو اگه شما قبول کنین معلومه .....که هیچ صاحب عقلی اینو قبول نمیکنه خدا هم همینطوره طبق عمل و اختیار ما علم داره و هیچ تناقضی هم نیست. البته یکم بیشتر باید فکر کنین
نه خدا معلم است و نه ترس از قضاوت دیگران ( مثلاً والدین ) دارد . اینجا (این دنیا ) ترکیبی از صفات خداست که جاری است و این نقشها را میزند . با این تفاوت که این صفات در خدا متعادل است ولی در سایرین (که خود نیز بخشی از اویند) صفتی بر صفات دیگر غلبه میکند .سلام دوست عزیز
البته فکر کنم شما اشتباه اومدین و به این جوابا ایراد میگیرین
من از شما میپرسم که اگه یه معلمی از والدین دانش آموز بخواد که بیان مدرسه بعد بهشون بگه که این بچه شما با این درس خوندن مردود میشه حالا اگه اون بچه مردود شد آیا معلم مقصره؟ و پدر و مادر اون بچه میتونن بگن که چون توی معلم میدونستی که اون مردود میشه به همون خاطر بچه ما مردود شد؟ این حرف رو اگه شما قبول کنین معلومه .....که هیچ صاحب عقلی اینو قبول نمیکنه خدا هم همینطوره طبق عمل و اختیار ما علم داره و هیچ تناقضی هم نیست. البته یکم بیشتر باید فکر کنین
سلامسلام دوست گرامی
اولاً با اون عکس قشنگی که برا خودت انتخاب کردی فکر کنم تو کار عرفان تبحری داری .
ما عکس درون آئینه خدائیم . مشکل اینجاست که وقتی عده ای (حالا شما فرض کن پیامبران ) می خواهند چیزهائی را که دیده اند در قالب کلمات بیان کنند . برای عوام این تناقضات پدید می آید . اگر قران را همین کلمات ببینی بسیاری از این تناقضات در آن است . اگر پشت این کلمات را ببینی . میفهمی که اصلاً چیز دیگری است که شما هم بخواهی در قالب کلمه بیاوری چیزهای نا مربوطی می شود . علامه عزیز اگر در تعریف علم ( نه سواد ) هم نظر باشیم .آنگاه میدانیم که این علم را با شهود میتوان درک کرد . جمله ای یادم آمد که نمی دانم از کدام کتاب خواندم . که میگفت خدا را (فی بتون اوراق ) نخواهی یافت .
مشکل دیگر خدای تعریف شده از طرف دیگران است . اگر هر کس خدای خود را خود بیابد ( البته بکمک راهنما - مرشد - ولی زمان - قطب - پیر طریقت یا هر چه خود نام گذاری ) این مشکلات نخواهد بود .
دوست داریم
یا حق و دیگر هیچ
دوست عزیز سلامسلام
نه بابا ما کجا و عرفان کجا
بله به نظر منم علم حقیقی فقط همون درک قلبیه و اینها که ما میدانیم سواد یا همون سیاهی است و خیلی ارزش نداره و خیلی راهگشا نی اما اینطورم نیست که بگیم قرآن یا کلماتی که خیلی از بزرگان میگن با هم تناقض داشته باشه. درسته که اونا کلامشون باطن هم داره اما ظاهرشونم برای ما حجت است و نمیشه گفت که با هم نمیخونن. اگه بخوایم کمی علمی و فلسفی بگیم درسته که علم ما به خدا شاید از راه برهان یا ارشاد کسی حاصل بشه اما میتونه همین علم که علم حصولی است به علم حضوری تبدیل بشه و بشه همون علم ناب.
یا علی
سلام،
این سوال، سوال پیچیده ایه. یادمه زمان ما تو دبیرستان سر درس قضا و قدر الهی و اختیار خیلی بحث میشد. مشکل فهم این مسئله در اینه که ما برای خدا بعد زمان و مکان قائل میشیم در صورتی که زمان یعنی محدودیت و خداوند محدود نیست. من این مسئله رو اینجور برای خودم حل کردم. فرض کنید شما ماشین زمانی می سازید و می تونید به آینده سفر کنید و برگردید. در طول سفرتون می تونید تمام کارهایی رو که یک نفر در آینده انجام میده مشاهده کنید. حالا این که شما رفتید به آینده و اعمال اون فرد رو دیدید، باعث سلب اختیار از اون فرد میشه؟ برای خدا هم به همین شکله. از ازل تا ابد، تمام وقایع در پیشگاه خدا حاضره و گذشته و آینده رو می بینه اما این که خدا می بینه ما در آینده چه عملی انجام میدیم، دلیل بر این که ما اختیار نداریم، نیست. خداوند میدونه که ما با اختیار خودمون، این کار رو انجام میدیم حالا اگر تصمیم ما عوض بشه، مثل این می مونه که در یک آن تصویر پیش روی خداوند عوض میشه. یه مقدار تخیل کنید، شاید حل بشه.![]()
سلام،دقیقا شما چیزی رو گفتید ک سوال من بود
همه چی جلوش حاضره پس امتحان و یا اینکه به ما یه چیزی رو ثابت کنه به چه درد میخوره؟
مثال میزنم
شما میدونید اگه توپ رو به طرف بالا پرت کنید دوباره به سمت پایین میاد
و دیگه به سراغ امتحان کردنش نمیرید؟
تعریف علم و آگاهی به پدیده های موجود و حالات ممکن وجود اطلاق می گردد علم از عدم و نا موجود معنی ندارد لذا علم به اعمال خلق نشده بی معنی است اراده و علم خدا قرا گرفته ما اعمال را با آزادی انتخاب نماییم هر انچه انتخاب کنم به عنایت خدا خلق می گردد وآن عمل مححق میگردد و او از عمل انتخابی آگاه است به محض تحقق بنابر این آگاهی او لطمه نمی خورد اما آگاهی از عدم و لا وجود معنی ندارد در ماده زمان به عنوان بازه زمانی است ولی در مجردات زمان به معنی حدوث بجز خدا که حدوث نیز ندارد بقیه افعال و مفاهیم حدوث دارد و قبل از حدوث عدم است که علم به آن تعریف نمی شود لذا کاری که شما انجام نداده اید و تصور هم نکرده ایدهنوز خلق نکردیده است که به آن آگاهی و علم اطلاق گردد هر چند علما با قیاس از خود علم خدا را ماند انسان تعریف می کنند و چون اعمال مادی که می خواهند انجام دهند بدون علم قبلی نمی توانند انجام دهند فکر می کنند علم خدا و تعریف که از علم می کنند صحیح است
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
ن | ادعای سه کتاب آسمانی جدید با 228 سوره بزبان فارسی و دو برابر قرآن آیه معجزه یا باطل؟ کمکم کنید. | خدا ، عشق ، عرفان | 1 | |
![]() |
خوهش میکنم کمک کنید. | خدا ، عشق ، عرفان | 13 |