یکی از موضوعاتی که استاد شهید مطهری (ره) در بعضی از آثار خود به آن توجه نموده است، مدعیان دروغین مهدویت می باشد
ادعای مهدویت یا نسبت دادن آن به اشخاص دیگر، از طرف دشمنان مغرض و سودجو یا دوستان جاهل و نادان در طول تاریخ مطرح شده است. شهید مطهری (ره) در این باره چنین می گوید:
«چون چنین نویدی و چنین گفتهای در کلمات پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلام بوده است، احیاناً از آن سوءاستفادههایی شده است، و این خود دلیل بر این است که چنین خبری در میان مسلمین از زبان پیغمبرشان پخش و منتشر بوده است و اگر نبود، از آن سوءاستفادهها نمیشد».[1]
استاد مطهری برای روشن ساختن اذهان مردم نمونههایی از سوءاستفادههای تاریخی از موضوع مهدویت را یاد آور میشود:
که ما فقط یک مورد اون رو درباره مختار می گوییم
1- قیام مختار و اعتقاد به مهدویت
«اولین باری که میبینیم اثر اعتقاد به مهدویت در تاریخ اسلام ظهور میکند، در جریان انتقام مختار از قاتلان امام حسین علیه السلام است. مختار در عین حال که میدانست موضوع انتقام خون سیدالشهداء زمینة بسیار خوبی برای حرکت مردم است، اما مردم تحت رهبری او حاضر به این کار نیستند، از این رو مسأله مهدی موعود را که پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلام از آن خبر داده بود، مطرح کرد. او به نام «محمد حنفیه» پسر امیرالمؤمنین علیه السلام و برادر سیدالشهداء، گفت: ایها الناس من نائب مهدی زمانهام آن مهدیای که پیغمبر خبر داده است. وبعدها از همین جا مذهب «کیسانیه» پدید آمد. محمد حنفیه که مُرد گفتند: مهدی موعود که نمی میرد مگر اینکه زمین را پر از عدل و داد کند، پس محمد حنفیه نمرده است، در کوه رضوی غایب شده است.»
منبع
برای دیدن تمامی موارد می توانید به منبع آن رجوع کنید
ادعای مهدویت یا نسبت دادن آن به اشخاص دیگر، از طرف دشمنان مغرض و سودجو یا دوستان جاهل و نادان در طول تاریخ مطرح شده است. شهید مطهری (ره) در این باره چنین می گوید:
«چون چنین نویدی و چنین گفتهای در کلمات پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلام بوده است، احیاناً از آن سوءاستفادههایی شده است، و این خود دلیل بر این است که چنین خبری در میان مسلمین از زبان پیغمبرشان پخش و منتشر بوده است و اگر نبود، از آن سوءاستفادهها نمیشد».[1]
استاد مطهری برای روشن ساختن اذهان مردم نمونههایی از سوءاستفادههای تاریخی از موضوع مهدویت را یاد آور میشود:
که ما فقط یک مورد اون رو درباره مختار می گوییم
1- قیام مختار و اعتقاد به مهدویت
«اولین باری که میبینیم اثر اعتقاد به مهدویت در تاریخ اسلام ظهور میکند، در جریان انتقام مختار از قاتلان امام حسین علیه السلام است. مختار در عین حال که میدانست موضوع انتقام خون سیدالشهداء زمینة بسیار خوبی برای حرکت مردم است، اما مردم تحت رهبری او حاضر به این کار نیستند، از این رو مسأله مهدی موعود را که پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلام از آن خبر داده بود، مطرح کرد. او به نام «محمد حنفیه» پسر امیرالمؤمنین علیه السلام و برادر سیدالشهداء، گفت: ایها الناس من نائب مهدی زمانهام آن مهدیای که پیغمبر خبر داده است. وبعدها از همین جا مذهب «کیسانیه» پدید آمد. محمد حنفیه که مُرد گفتند: مهدی موعود که نمی میرد مگر اینکه زمین را پر از عدل و داد کند، پس محمد حنفیه نمرده است، در کوه رضوی غایب شده است.»
منبع
برای دیدن تمامی موارد می توانید به منبع آن رجوع کنید