قدمت نایلون

صباح شادان

عضو جدید
ریشه ماده جالب وبا کاربردی متنوع (نایلون)پلی آمید.کاپرولاکتام است که درسال 1907در آلمان توسط "فن براون"کشف شد. درسال 1935میلادی شرکت دوپونت توانست از واکنش آریپیک وهگزامتیلن دی آمین پلیمری با جرم ملکولی بالا را پلیمریزه کند که بعدا پلی آمید 6نامیده شد.
پلی آمیدها پلاستیک های گرما نرم نیمه بلورین هستند که به استحکام کششی خوب وکارایی در دمای بالا ومقاومت شیمیایی خوب معروف هستند .دوام سایشی همراه با ضریب اصطکاک پائین مهم ترین مشخصه های این مواد هستند .گونه های ضدشعله وری این ماده شرایط ازمون UL947-2 را تامین می کند.
اختلاف عمده بین پلی آمید6و6.6این است که استحکام ضربه ای پلی آمید6قدری بیشتر است در حالی که دمای خم شدن تحت بار (HDL) آن کمتر است .گاهی اوقات که به HDL بالای پلی آمید 6.6نیاز نیست از پلی آمید 6استفاده می شود.
یک ضعف پلی آمید این است که جذب رطوبت باعث افزایش ابعاد آن می شودوهمچنین جنبه منفی دیگر آن این است که قبل از فرایند تولید باید خشک گردند .

ویژگی های پلی آمید. همچنین از میزان بلورینگی ماده متاثر است .میزان بلورینگی به طراحی قطعه وشرایط فرآیند تولید وابسته است .

در حالت کلی با افزایش بلورینگی استحکام کششی وسفتی وهم رفتگی ومقاومت شیمیایی وگرمایی افزایش می یابد اما استحکام ضربه ای وجذب رطوبت کاهش می یابد.
 

Similar threads

بالا