ف.ر.ه.ن.گ

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻭﻗﺖ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻧﺴﺎﺯﯾﺪ :

‏« تمدن»

ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻳﻚ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺭﺥ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺧﻮﺩ ، ﺳﻴﻤﯽ ﺑﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻳﻚﻫﺰﺍﺭﻡ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻗﺮﻗﺮﻩﺍﯼ ﭘﻴﭽﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺭﻗﻴﺒﺶ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻌﺪ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﮊﺍﭘﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ !

ﺍﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎیی ﻛﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ ﺷﻜﻮﻩ ِ ﺗﻤﺪﻥ ﮊﺍﭘﻦ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻳﻚ ﺁﻥ ﺑﺮﻣﯽﺧﻴﺰﺩ ، ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩﺍﻧﺪﻳﺸﯽ ﻭ ﺳﻄﺤﯽﻧﮕﺮﯼﺍﻧﺪ .

ﺗﻤﺪﻥ ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﻛﺎﻻﻳﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺒﺎﺩﻟﻪ ﻧﻤﯽﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻳﻚ ﻣﻠﺖ ‏«ﺗﻮﻟﻴﺪ‏» ﺷﻮﺩ .
ﺍگرﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺑﺎ ﺧﺮﻳﺪ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺮﺧﯽ
ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ژاپنی ﺑﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ .

ﻗﺪﺭﺕ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺧﻴﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭼﺸﻢ بادامی هایِ ﮊﺍپنی ، ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﻫﻤﻪ ی ﺟﻼﻝ ﻭ ﺷﻜﻮﻫﺶ ، ﯾﮏ ‏« ﻓﺮﻉ ‏» ﻛﻮﭼﻚ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺗﻤﺪﻧﯽ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻠﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

«اصلِ» ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻳﺎﻟﺖ ﺍﻭﺯﺍﻛﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ
ﻳﺎﻓﺖ ، ﺩﺭ ﻭﻳﺮﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﺩﻟﺨﺮﺍﺵ ﺍﻳﺎﻟﺖ ﻓﻮﮐﻮﺷﻴﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﻳﺪ. ﻭﻗﺘﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭ
ﻣﺘﻤﺪﻧﺎﻧﻪ ﺁﻭﺍﺭﮔﺎﻧﯽ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﯽ ﻣﺨﻮﻑﺗﺮﻳﻦ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﺮﻥ ، ﻣﻨﻈﻢ ﻭ ﺗﻤﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻒ
ﺁﺏ ﻣﯽﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﯽﺟﻨﺠﺎﻝ ﻭ ﻫﻴﺎﻫﻮ ﻭ ﻧﺎﺳﺰﺍ ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ِ ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻤﺎﻥ
ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩ ، ﺁﺏ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ ﺭﺍ ، ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭِ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﻮﻣﯽ ،
ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﻛﺎﻣﻼ ﻋﺎﺩﯼ ، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﯽﻛﻨﻴﻢ ، ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺗﻤﺪﻥ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ .


ﺩﺭ ﻫﻤﻪﯼ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎ ﻭ ﻋﻜﺲﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻭ ﺳﻮﻧﺎﻣﯽ
ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﮊﺍﭘﻦ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﻳﻚ ﺻﺤﻨﻪ ﺩﺭﮔﻴﺮﯼ ، ﺍﺯﺩﺣﺎﻡ ، ﻫﺠﻮﻡ ، ﻏﺎﺭﺕ
ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ، ﻭَﻟَﻊ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻤﻚﻫﺎﯼ ﺍﻋﻄﺎﻳﯽ ، ﺑﯽﻧﻈﻤﯽ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻭ
ﺟَﺰَﻉ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ .

ﻳﻜﯽ ﺍﺯ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼﻫﺎ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﺍﺕ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﺩﺍﺩﻩ
ﺍﺳﺖ :

۱ - ﺻﻔﻮﻑ ﻣﻨﻈﻢ ﺁﺏ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺣﺮﻑِ ﺯﻧﻨﺪﻩ ﻳﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﺸﻦ .

۲ - ﻫﻴﭻ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﻟﺰﻟﻪ ۹ ﺭﻳﺸﺘﺮﯼ ﺁﺳﻴﺐ ﻧﺪﻳﺪ ، ﻫﻤﻪ ﺧﺴﺎﺭﺕﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ
ﺑﻪ ﺳﻮﻧﺎﻣﯽ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺩ .

۳ - ﻏﺎﺭﺗﮕﺮﯼ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪ . ﺯﻭﺭﮔﻮﻳﯽ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺑﻮﺩﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪ . ﻓﻘﻂ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﺑﻮﺩ .

۴ - ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻧﻴﺮﻭﮔﺎﻩ ﺍﺗﻤﯽ ، ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﻧﺸﺖ ﻣﻮﺍﺩ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﺍﻛﺘﻴﻮ ، ﺑﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﮕﯽ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺧﻨﻚ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ .

۵ - ﺣﺘﯽ ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﯼ ﺷﺪﻳﺪ ﻳﺎ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ.
ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻭ ﻏﻢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻃﻤﺄﻧﻴﻨﻪ ﺑﻮﺩ .

۶ - ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻘﻂ ﺍﻗﻼﻡ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ
ﺁﺏ ﻭ ﺁﺫﻭﻗﻪ ﺑﺮﺳﺪ .

۷ - ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﺮ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﯼ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ . ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥﻫﺎ
ﻗﻴﻤﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺎﻫﺶ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺧﻮﺩﭘﺮﺩﺍﺯﻫﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ .

۸ - ﻫﻤﻪ ﺩﻗﻴﻘﺎً ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ!

۹ - ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﺤﺘﺎﻁ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ
ﺍﻟﺘﻬﺎﺏﺁﻓﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺁﺭﺍﻡﺑﺨﺶ ﭘﺨﺶ ﻣﯽﺷﺪ .

۱۰ - ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺑﺮﻕ ﺭﻓﺖ ، ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ
ﺳﺮﺟﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩﻧﺪ.

ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ "ﺗﻤﺪﻧﯽ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﻣﺼﻨﻮﻋﺎﺕ ﺗﻤﺪﻧﯽ ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺳﻮﻧﯽ ﻭ ﭘﺎﻧﺎﺳﻮﻧﻴﻚ ﻭ ﻫﻴﺘﺎﭼﯽ ﻭ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﻭ ﻫﻮﻧﺪﺍ ﻭ ﻧﻴﺴﺎﻥ ﻣﻮﺗﻮﺭﺯ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺪﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ
ﻋﺮﺻﻪﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
ﺯﻳﺮﺑﻨﺎی ﻧﺎﺏ ﺗﻤﺪﻥ ﻳﻚ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺩﻳﺪ . ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ، ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺛﺒﺎﺕ ، ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺭﺍ .

ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﻭ ﺑﻤﺐ ﺍﺗﻤﯽ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﺵ ، ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﻲﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ‏«ﺳﻨﺖ‏»ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ‏« ﻳﻦ‏» ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ ﺑﺎ ﻗﺸﺮ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﻮﻣﯽ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ‏« ﻭﺍﺣﺪ ﭘﻮﻝ ﻣﻠﯽ‏»ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻻﺭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻏﺮﺏ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﻛﻨﻨﺪ .

ﺩﻭﺳﺘﯽ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﺮﺩ ﺳﺎﻟﻴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﻮﻃﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﮊﺍﭘﻦ
ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺍﺗﺎﻕ ﻛﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ . ﺍﺗﺎﻕﻫﺎ ﻗﻔﻞ ﻭ ﺑﺴﺖ
ﻧﺪﺍﺷﺖ . ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺒﺨﺎﻧﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﭼﺮﺍ ﻗﻔﻞ ﻭ ﻛﻠﻴﺪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﮔﻔﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ
ﻧﮕﺮﺍﻧﻴﺪ؟ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﻣﻦ ﺍﺳﺖ ! ﻛﺴﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ، ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥﻧﮕﺮﺍﻧﻴﻢ !

ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ ، "ﺗﻤﺪﻥ" ﺭﺍ ﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ "ﺷﻌﺎﺭ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ" ﺑﻪ
ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ .

« ﺗﻤﺪﻥ‏» ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ "ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ" ، "ﻣﺘﻌﻬﺪﺍﻧﻪ" ، "ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ" ﻭ "ﺑﻪ ﻏﺎﻳﺖ ﻣﻨﻈﻢ" ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﻮﺩ . "ﺯﻣﻴﻨﻪی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻤﺪﻥ" ، ﻧﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻭ نه ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ، ﻛﻪ ‏« ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‏» ﻭ ‏«ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ‏» ﺍﺳﺖ .

ﺗﺎ ﻋﺰﻣﯽ ﻧﻜﻨﻴﻢ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻤﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻧﯿﺂﻏﺎﺯﻳﻢ ،

"ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻡ ﺗﺎ ﺷﺎﻡ ﺷﻌﺎﺭ ﺩﻫﻴﻢ ، ﺧﺎﺻﻴﺘﯽ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ".🍃🍀
 

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بسیار خوب بود -مرسی از تاپیک

طبق الهامی ک یهویی بهم شد از این به بعد قصد دارم به همه جواب بدم جز استارتر واسه همین نقل قول نمیگرم ازت میهوا :d

فرهنگ -چه کلمه ای !! خیلی ها دم از این فرهنگ میزنند و خیلی ها هم میگن فرهنگ دین قومیت و نژاد من بالاتر و بهتره

اون دوستانی ک دم از فرهنگ اصیل ایرانی میزنند موقعش ک بشه به هیچ کس رحم نمیکنند ادعا پشت ادعا ما قدیم این بودیم ما فلان بودیم -خب الان چی هستی -دوستان مذهبی هم ک به فرهنگ 1400 ساله و ایرانی اسلامیشون مینازند هم ک داغون ترند-فقط کافیه ی سربه شهر قم بزنید و رابطه مردم قم با خودشون رو ببنید -شهری ک کلا دست روحانیونه و مردمش هم نسبت به شهرهای دیگه مذهبی ترند و یه جوری میشه گفت کارنامه فرهنگ ایرانی اسلامیه -کارنامه ای ک بیشتر نمره هاش به 10 هم نمیرسه
و فقط تو دوران محرم و صفر و رمضان به صورت احساسی و مقطعی کمی اونم فقط کمی بیشتر مراعات میکنن و بیشتر ظاهر رو نگه میدارند ( اگه میخواید بیاید تز بدید ک نه اینجور نیست و من خودم چند بار رفتم قم و چند بار هم رفتم از اب خوری های تو حرم اب خوردم -بهتره بگم ک من 9 سال تو قم زندگی کردم :cool:)

این فرهنگ ک دوستمون گفتند -و کشوری رو مثال زدند ک اکثریتشون بدون دین یا اصلا فرض کنیم یک دین دیگه به جز اسلام دارند -راه رسیدن بهش چیه ؟
چرا ما ایرنی ها و به خصوص مسلمونا ک این همه ادعا داریم تو همه زمینه ها و بقیه کشور ها رو کلا یا حروم زاده میدونیم یا شیطان -نتونستیم اون چیزایی ک رو ک مدعی داشتنش رو داریم تو کشور خودمون اجرا کنیم اونم با توجه به سیستمی ک تو اداره کشور داریم و مسئول هایی ک میگن فقط ما میفهمیم و تو حالیت نیست همه چیز رو از بالا به پایین فرهنگ سازی و پیاده سازی میکنیم

حالا صادر کردن و نمونه شدن تو کشور های دیگه پیشکش

یه عده هم ک فقط این جمله رو بلدند بگن ک فرهنگ سازی زمان میبره و فلان و بسار و بهمان ....... و با گفتنش خودشون رو راحت میکنن و حوالت میدن به .... :confused:

اره واقعا چرا مردم ژاپن توی بحران ها این رفتار رو میکنند و ما وقتی شایعه ای میشنویم در مرود یه کالا سریع میریم اندازه مصرف چند ماهمون ازش میخریم و احتکار میکنیم و یا این کارمون شرایط رو بدتر هم میکنیم -در حالی ک مردم ژاپن تو این جور مواقع اگه قوطی کنسرو ویا کالایی ک تاریخ انقضاش تموم نشده باشه رو میبرند تو فروشگاه ها تا دچار کمبود نشه ؟

فرق ما با اونا چیه؟ ما ک تمدن چند هزار ساله و به روایتی 1400 ساله داریم-دین اسلام ک کامل ترین دینه رو داریم-مشکل کجاست؟ تو رو به اونی ک قبولش داری نیاید بگید عیب از مسلمانی ماست دیگه داره حالم بد میشه از این جمله

چرا اون حروم زاده ها و شیاطین اینقدر با فرهنگند و ما ...؟
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
استارتر ممنون، مطلب خوبی بود اما یه چند تا عکس هم میزاشتین تا مطلب یه مقداری قابل استفاده باشه و با توجه به طولانی بودنش حوصله خواننده سر نره و رهاش کنه.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک مصاحبه

یک مصاحبه

نسخه کاملش در این آدرس:
گفتگو با فاطمه مرشدزاده اهل کشور ژاپن

. . .
[h=4]... نظرتان درباره ایران و فرهنگ ایرانی چیست؟[/h]زندگی در ایران نسبت به ژاپن قدری سخت تر است،
ولی در ژاپن زندگی خیلی راحت تر است و بسیاری از دغدغه ها و مشکلاتی که ایرانی ها نسبت به اغلب مسائل در زندگی روزمره خود دارند، در آنجا دیده نمی شود؛ چون ژاپنی ها نیازی به این نوع زرنگ بودن در زندگی خود ندارند از دید ایرانی ها زیاد زرنگ به نظر نمی رسند.
ایرانی ها بیش از حد گله و شکایت می کنند در واقع به هیچ چیز راضی نمی شوند و بدون توجه به امکانات موجود، فقط مشکلات را می بینند. بی نظمی و بی برنامگی نیز در ایران متأسفانه مشاهده می شود در حالی که ژاپن خیلی با برنامه و نظم است. برخورد بعضی آقایان و متلک هایی که می گویند برایم خیلی تعجب آور است چون ما حتی در ژاپن هم چنین برخوردهایی را مشاهده نمی کنیم. وقتی ما از یک کشور غیر اسلامی به کشور اسلامی می آییم، توقع بعضی رفتارها را نداریم با تمام این مسائل گرم بودن، صمیمی بودن و مهمان نوازی ایرانی ها و همچنین یاری رساندن آنها به یکدیگر برای رفع مشکلات بی همتا و قابل توجه است. برخی مراسم ها و برنامه ها نیز در ایران بی سابقه و بی نظیراند؛ مثلاً تشییع جنازه آیت ا.. «بهجت» که خیلی باشکوه بود و چنین عظمتی را برای تشییع پیکر هیچ شخصی در هیچ کجای دنیا ندیده بودم. همچنین بحث انتخابات که خیلی داغ بود و بین ایرانی ها اهمیت فراوانی داشت در حالی که در ژاپن چنین اهمیتی به انتخابات نمی دهند. بسیاری از ایرانی ها به دین و اعتقادات خود پایبندند و خیلی مواقع اصول دینی را با ارزش تر از سایر مسائل می شمارند که این نوع تفکر اهمیت ویژه ای دارد.

[h=4]قبل از سفر به ایران چه تصوراتی نسبت به زن ایرانی داشتید و هم اکنون زن ایرانی را چطور می بینید؟[/h]قبل از سفر به ایران، زن ایرانی را نمونه کامل و بارز از بانوی بزرگ اسلام، حضرت زهرا(س) می دانستم، اما وقتی به ایران آمدم متوجه شدم تصوراتم زیاد درست نبوده است و همه زنان آن گونه نیستند، زنان و دختران بدحجاب هم در بعضی جاها زیاد هستند.
نکته قابل توجه دیگر این است که در هیچ کجای دنیا دختران جوان به اینگونه آرایش نمی کنند. دلیلی برای این همه آرایش در اماکن عمومی آن هم در یک کشور اسلامی وجود ندارد. فکر می کنم اینگونه آراستن در ایران به نحوی «مد» شده است.
[h=4]در پایان با تشکر از اینکه فرصت این مصاحبه را در اختیار ما قرار دادید، اگر صحبت خاصی با خوانندگان نشریه ما دارید، بگویید.[/h]من در ژاپن هیچ گونه امکاناتی برای کسب معارف اسلامی نداشتم، ولی در ایران موقعیت و امکاناتی دارم که هیچ کجای دنیا نمی توانم داشته باشم و اینجا خیلی راحت مشغول تحصیل هستم. من خارجی از چنین موقعیتی استفاده می کنم چرا خود ایرانی ها از این موقعیت ها و امکانات کشورشان به بهترین نحو بهره نبرند؟ این درست است که انسان همیشه در هر
کجای دنیا هم که باشد و هر چقدر هم که صاحب نعمات باشد متأسفانه باز هم غم چیزهایی را می خورد که ندارد. مردم ایران باید قدر اسلام و ارزش های دینی خود را بدانند و مدام خداوند را سپاسگزار باشند و به جای توجه بیش از حد به مشکلات از امکانات و نعماتی بهره ببرند که در هیچ کجا یافت نمی شود. در واقع باید اهمیت این مطلب را دانست و فهمید.
امیدوارم ایرانی ها و بخصوص زنان و دختران از این امکانات و فرصت ها به نحو احسن استفاده کنند.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشتهای فرهنگی...

برداشتهای فرهنگی...

[FONT=courier new, courier, mono]برداشت های فرهنگی یک ژاپنی از جامعه ایران و یک ایرانی از جامعه ژاپن(رویکرد تطبیقی)

[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]مقدمه:[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]تئوریهای نوین علوم اجتماعی بخصوص تئوریریهای پست مدرن نقش مشاهده گر در تئوری پردازی را برجسته کرده اند.شیوه های قوم نگارانه " که ارزش ابزار پرسشنامه در گردآوری داده ها را زیر سوال می برد ٬ روشهای مشاهده مستقیم در پژوهش های اجتماعی را پیشنهاد می کنند.در این مرور مختصر ٬ با اتخاذ رویکرد روش شناسی[/FONT] ذهنی گرا و پیش فرض ارزشمداری تئوریها ٬ یعنی اینکه تئوری پرداز نمی تواند فارغ از بستر اجتماعی ٬ سیاسی ٬فرهنگی .. خود تئوری پردازی کند ٬ این پیش فرض را نیز می توان در نظر گرفت که مشاهده گر نیز جهت گیری ارزشی خواهد داشت.بنابراین بررسیهای اجتماعی از منظر مشاهده گری خاص ٬ گمراه کننده خواهد بود.بعنوان مثال یک ایرانی ممکن است جامعه ژاپن را "مردسالار" در نظر بگیرد ٬ در حالیکه همین جامعه ممکن است از دید یک آمریکائی تبار "زن سالار " تعبیر شود. جامعه تغییری نمی کند اما مشاهده گر تغییر کرده است.بنابراین ویژگیهایی نظیر مردسالاری یا زن سالاری ٬ عدم اطمینان ٬ فاصله قدرت و ... ویژگی جوامع نیستند ٬ بلکه منعکس کننده بستر ارزشی جامعه مشاهده گر هستند که در درون افراد قرار دارند.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]قصد ما در این مطالعه [/FONT] [/FONT]
پرداختن به ویژگیهای فرهنگی دو جامعه ژاپن و ایران از دیدگاه دو شهروند ایرانی و ژاپنی است.بنابراین آنچه که یک ایرانی از جامعه ژاپن توصیف می کند ویژگی جامعه ژاپن نیست ٬ بلکه انعکاس ویژگیهای فرهنگی جامعه ایرانی در قضاوت های اوست و بالعکس.همچنین آنچه که یک ژاپنی از جامعه ایران توصیف می کند لزوما عکس آنچه یک ایرانی از جامعه ژاپن می کند نخواهد بود. واضح است که مدل هاف استد کمک زیادی به ما نخواهد کرد ٬ گرچه ابعاد فرهنگی و تعاریف عملیاتی آنها را می توان از این مدل اقتباس کرد٬ نیاز به مدل ماتریسی گسترده تری احساس می شود که اسامی جوامع در دو بعد تکرار شود و هر جامعه از منظر جوامع مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.در اینجا توجه ما تنها معطوف به دو جامعه ژاپن و ایران می باشد. [FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]برای اغاز بحث توجه به دو نکته ضروری می رسد: [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]اولا دو جامعه ژاپن و ایران گرچه از نظر فرهنگی شبیه به هم نیستند اما اختلاف زیادی نیز با هم ندارند.زیرا هر دو جامعه سنت گرا هستند و رد پای عواطف را در روابط اجتماعی دو کشور به وضوح می توان مشاهده کرد.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]دوما ژاپن نسبت به ایران مهاجر پذیرتر است٬ بنابراین طبیعی به نظر می رسد که در ژاپن به اتباع خارجی توجه زیادی نشود اما در ایران اتباع خارجی انگشت نما هستند.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]نخست به بررسی ویژگیهای فرهنگی ایران از نگاه یک ژاپنی می پردازیم:[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]1.ایرانیها اختلاف طبقاتی زیادی را تجربه می کنند.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]به نظر می رسد این اولین ویژگی جامعه ایرانی باشد که توجه یک ژاپنی را به خود جلب کند.برای مثال ماشین های لوکس در مقابل ماشینهای فرسوده ٬خانه های بسیار مجلل در مقابل خانه های بسیار قدیمی ٬ تفاوت شدید میان اقشار بالای شهر و پائین شهر ٬ طرز لباس پوشیدن و مدل لباس روستائیها با شهریها و ...[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]این اختلاف طبقاتی نمود فاصله قدرت زیاد در جامعه ایران است.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]2.ایرانیها در کارهایشان نظم ندارند و برای آینده نیز برنامه ای ندارند.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]این ویژگی از ان جهت برجسته می شود که ژاپنیها به نظم و مقررات اهمیت زیادی قائل هستند.ایرانیها هم در زندگی روزمره و هم در سطح سازمانی و مدیریتی برنامه دقیقی ندارند.ممکن است بارها برای یک ژاپنی اتفاق افتاده باشد که پاسخی برای این سوال که " فردا برنامه شما چیست؟" دریافت نکرده باشد و یا تغییرات زیادی در برنامه های کاری ایرانیها مشاهده کند.علت این امر روح تقدیرگرائی و پرهیز از عدم اطمینان کم در جامه ایران است.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]3.ایرانیها کمتر بصورت گروهی زندگی می کنند.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]بارزترین مکان برای درک این ویژگی کافی شاپ ها و پارک ها می باشد. ایرانیها(بجز گروه خانواده)کمتر درگیر فعالیت ها و گردش های گروهی هستند و بیشتر بصورت انفرادی یا حدکثر با گروه های سه یا چهار نفری اوقات فراغت خود را سپری می کنند.این ویژگی نیز حاصل روحیه فردگرائی ایرانیان است.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]اکنون به بررسی جامعه ژاپن از نگاه یک ایرانی می پردازیم:[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]1.ژاپنیها یکدست هستند..(هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی)[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]گرچه جامعه ژاپن فاصله قدرت نسبتا بالائی را تجربه می کند اما دلیل این یکدستی را باید در تاریخ این کشور جستجو کرد.این ویژگی نیز از آن جهت که شهروند ایرانی اختلاف طبقاتی زیادی را تجربه کرده است ٬ برجسته تر می شود.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]2.[/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]ژاپنیها اوقات فراغت خود را بصورت گروهی می گذرانند.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]رستورانهای ژاپن پذیرای گروه های بزرگ از همکاران و سایر تیم های کاری می باشد.گروه های غیر رسمی در ژاپن بسیار گسترده و فعال هستند.علت این زندگی گروهی را نیز باید به اعتقادات مذهبی ژاپنیها نسبت داد.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif][/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]3.[/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]ژاپنیها فوق العاده وقت شناس و منظم هستند و برای آینده دور و نزدیک خود برنامه های دقیق دارند.احتمال بسیار کمی وجود دارد در زندگی روزمره ژاپنیها انحراف از برنامه هایی که قبلا تدوین کرده ان وجو داشته باشد.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]با تشکر از دوست خوبم علی اصغر ولی زاده که عنوان این مقاله را سفارش دادند.این مقاله ایده آسیب شتاسی مطالعات هاف استد و اهمیت مطالعات قوم نگارانه را برای من برجسته کرد.[/FONT]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام علیکم...........برخی مطالب درست و برخی به شدت نادرست است ......کار بسیار خوبی را شروع کرده اید.......شاید ید نباشد منابع این تحقیق را قرار دهید تا همگان استفاده برند.....چرا که با وجود معضلات بزرگ در ژاپن واقعیات درس آموزی هم دارد .....ژاپن یک کشور پادشاهی است که اگر چه بواسطه تلاش مردم فرهنگ بومی و اعتقدای خود را تا حدودی حفظ کرد و گیر فرهنگ منحط غرب نشد........ولیکن از نظر سیاسی کشوری وابسته به حساب می آید ...........ژاپن یک کشور منزوی نظامی است ......قانون اساسی این کشور را حقوقدانان ایالات متحده نوشتند و ارتش مستقلی ندارد......... مقامات آن بدون اجازه ی آمریکا، حق تصمیم گیری کلان را نداشته و در مداخلات سیاسی دنیا هیچ تصرفی ندارند......

در کشورهایی که هنوز بارقه هایی از عدالت خواهی و ظلم ستیزی وجود دارد......... پیشرفت علم در مقام سم مهلک برای امپراطوری آمریکا و صهیونیست خبیث قلمداد می شود...... لذا چنین کشورهایی باید در موج اختلاف و ناامنی و فقر پریشان باشند............این حرف خود آمریکایی هاست ........کشور ما یک کشور متمدن است.......و اگر اثر آن چنانی از این تمدن دیده نمیشود.....به این دلیل است که سعی شده در برهه های مختلف این تمدن تحریف شود.........همین که ما کوروش کبیر را داریم برای تمدن ایران کافی است .......و تکلیف تمدن اسلامی ما هم که به اندازه کافی مشخص است .....منتها بواسطه پادشاهان نالایق.......بواسطه استفاده های سو به خصوص انگلیسی این تمدن دچار خدشه شده بعضا ........وگرنه اگر کسی واقعا به اسلام عمل کند ........واقعا به شعارهای دین زرتشت عمل کند .......آیا دیگر مشکلی در کشور مشاهده میشود؟

برای اونها کشور وابسته و امن بهتر از وابسته نا امن است .........این مسئله رو در عربستان و چندین کشور دیگر که امکانات بی شماری رو استفاده میکنند شاهد هستیم از جمله قطر ..........

نکته بعد در باب فرهنگ ......
ﭼﺮﺍ ﻫﯿﭽﻮﻗﺖ مردم ژاپن ﺷﻌﺎﺭ « ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ » ﺳﺮ ﻧﻤﯿﺪن؟ | پرسمان

.
توسعه و رابطه با آمريكا-علل توسعه كشورها-علت توسعه ژاپن

.
ژاپن هنوز هم دارای فرهنگ سنتی است/گفتگو با فاطمه مرشدزاده


این چندمطلب را بخوانید.....شاید در تحقیقتان بیشتر کمکتان کند ...........ضمن اینکه


مشکل مردم ما همین افرادی هستند که مطلبی را نمیخوانند و بر اساس تیتر حرف میزنند.....مشکل این هایی هستند که یک دقیقه وقت برای خواندن کتاب نمیذارن ولی در لودگی و تمسخر کردن این و آن دست هر کسی را از پشت بسته اند.........وقت شناسی.....آداب.........نزاکت.....همه این ها در اثر چند مسئله پیش می آید......مدیریت زمان ....صبر و حوصله....دانایی محور بودن .....چیزی که رهبری انقلاب......حرکت جامعه ما را در این عصر خواستارند و بارها به مسئولین گوش زد کرده اند.....ولی متاسفانه برخی مسئولین فکر میکنند انقلاب که شد دیگر تمام است کار........در حالیکه تازه شروع کار است

برداشت های فرهنگی یک ژاپنی از جامعه ایران و یک ایرانی از جامعه ژاپن(رویکرد تطبیقی)

مقدمه:
تئوریهای نوین علوم اجتماعی بخصوص تئوریریهای پست مدرن نقش مشاهده گر در تئوری پردازی را برجسته کرده اند.شیوه های قوم نگارانه " که ارزش ابزار پرسشنامه در گردآوری داده ها را زیر سوال می برد ٬ روشهای مشاهده مستقیم در پژوهش های اجتماعی را پیشنهاد می کنند.در این مرور مختصر ٬ با اتخاذ رویکرد روش شناسی ذهنی گرا و پیش فرض ارزشمداری تئوریها ٬ یعنی اینکه تئوری پرداز نمی تواند فارغ از بستر اجتماعی ٬ سیاسی ٬فرهنگی .. خود تئوری پردازی کند ٬ این پیش فرض را نیز می توان در نظر گرفت که مشاهده گر نیز جهت گیری ارزشی خواهد داشت.بنابراین بررسیهای اجتماعی از منظر مشاهده گری خاص ٬ گمراه کننده خواهد بود.بعنوان مثال یک ایرانی ممکن است جامعه ژاپن را "مردسالار" در نظر بگیرد ٬ در حالیکه همین جامعه ممکن است از دید یک آمریکائی تبار "زن سالار " تعبیر شود. جامعه تغییری نمی کند اما مشاهده گر تغییر کرده است.بنابراین ویژگیهایی نظیر مردسالاری یا زن سالاری ٬ عدم اطمینان ٬ فاصله قدرت و ... ویژگی جوامع نیستند ٬ بلکه منعکس کننده بستر ارزشی جامعه مشاهده گر هستند که در درون افراد قرار دارند.
قصد ما در این مطالعه
پرداختن به ویژگیهای فرهنگی دو جامعه ژاپن و ایران از دیدگاه دو شهروند ایرانی و ژاپنی است.بنابراین آنچه که یک ایرانی از جامعه ژاپن توصیف می کند ویژگی جامعه ژاپن نیست ٬ بلکه انعکاس ویژگیهای فرهنگی جامعه ایرانی در قضاوت های اوست و بالعکس.همچنین آنچه که یک ژاپنی از جامعه ایران توصیف می کند لزوما عکس آنچه یک ایرانی از جامعه ژاپن می کند نخواهد بود. واضح است که مدل هاف استد کمک زیادی به ما نخواهد کرد ٬ گرچه ابعاد فرهنگی و تعاریف عملیاتی آنها را می توان از این مدل اقتباس کرد٬ نیاز به مدل ماتریسی گسترده تری احساس می شود که اسامی جوامع در دو بعد تکرار شود و هر جامعه از منظر جوامع مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.در اینجا توجه ما تنها معطوف به دو جامعه ژاپن و ایران می باشد. برای اغاز بحث توجه به دو نکته ضروری می رسد:
اولا دو جامعه ژاپن و ایران گرچه از نظر فرهنگی شبیه به هم نیستند اما اختلاف زیادی نیز با هم ندارند.زیرا هر دو جامعه سنت گرا هستند و رد پای عواطف را در روابط اجتماعی دو کشور به وضوح می توان مشاهده کرد.
دوما ژاپن نسبت به ایران مهاجر پذیرتر است٬ بنابراین طبیعی به نظر می رسد که در ژاپن به اتباع خارجی توجه زیادی نشود اما در ایران اتباع خارجی انگشت نما هستند.

نخست به بررسی ویژگیهای فرهنگی ایران از نگاه یک ژاپنی می پردازیم:

1.ایرانیها اختلاف طبقاتی زیادی را تجربه می کنند.

به نظر می رسد این اولین ویژگی جامعه ایرانی باشد که توجه یک ژاپنی را به خود جلب کند.برای مثال ماشین های لوکس در مقابل ماشینهای فرسوده ٬خانه های بسیار مجلل در مقابل خانه های بسیار قدیمی ٬ تفاوت شدید میان اقشار بالای شهر و پائین شهر ٬ طرز لباس پوشیدن و مدل لباس روستائیها با شهریها و ...
این اختلاف طبقاتی نمود فاصله قدرت زیاد در جامعه ایران است.

2.ایرانیها در کارهایشان نظم ندارند و برای آینده نیز برنامه ای ندارند.

این ویژگی از ان جهت برجسته می شود که ژاپنیها به نظم و مقررات اهمیت زیادی قائل هستند.ایرانیها هم در زندگی روزمره و هم در سطح سازمانی و مدیریتی برنامه دقیقی ندارند.ممکن است بارها برای یک ژاپنی اتفاق افتاده باشد که پاسخی برای این سوال که " فردا برنامه شما چیست؟" دریافت نکرده باشد و یا تغییرات زیادی در برنامه های کاری ایرانیها مشاهده کند.علت این امر روح تقدیرگرائی و پرهیز از عدم اطمینان کم در جامه ایران است.


3.ایرانیها کمتر بصورت گروهی زندگی می کنند.

بارزترین مکان برای درک این ویژگی کافی شاپ ها و پارک ها می باشد. ایرانیها(بجز گروه خانواده)کمتر درگیر فعالیت ها و گردش های گروهی هستند و بیشتر بصورت انفرادی یا حدکثر با گروه های سه یا چهار نفری اوقات فراغت خود را سپری می کنند.این ویژگی نیز حاصل روحیه فردگرائی ایرانیان است.

اکنون به بررسی جامعه ژاپن از نگاه یک ایرانی می پردازیم:


1.ژاپنیها یکدست هستند..(هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی)

گرچه جامعه ژاپن فاصله قدرت نسبتا بالائی را تجربه می کند اما دلیل این یکدستی را باید در تاریخ این کشور جستجو کرد.این ویژگی نیز از آن جهت که شهروند ایرانی اختلاف طبقاتی زیادی را تجربه کرده است ٬ برجسته تر می شود.


2.ژاپنیها اوقات فراغت خود را بصورت گروهی می گذرانند.

رستورانهای ژاپن پذیرای گروه های بزرگ از همکاران و سایر تیم های کاری می باشد.گروه های غیر رسمی در ژاپن بسیار گسترده و فعال هستند.علت این زندگی گروهی را نیز باید به اعتقادات مذهبی ژاپنیها نسبت داد.



3.ژاپنیها فوق العاده وقت شناس و منظم هستند و برای آینده دور و نزدیک خود برنامه های دقیق دارند.احتمال بسیار کمی وجود دارد در زندگی روزمره ژاپنیها انحراف از برنامه هایی که قبلا تدوین کرده ان وجو داشته باشد.


با تشکر از دوست خوبم علی اصغر ولی زاده که عنوان این مقاله را سفارش دادند.این مقاله ایده آسیب شتاسی مطالعات هاف استد و اهمیت مطالعات قوم نگارانه را برای من برجسته کرد.
این مطلب هم توسطع علی آقای جمشیدی نوشته شد که بعید میدانم درحال حاضر همین اعتقاد را داشته باشد!...........در قبال فرهنگ و آداب و روسم این ها ....اولا بایستی گفت تمدن دخالتی ندارد.......اهميت دادن به مقوله تعليم وتربيت.......نحوه برخورد وتعامل با فرهنگ غرب..........مديريت كارآمد بر اساس نیازهای اساسی جامعه......پر كار وسخت كوش بودن كه پركاري آنها زبانزد شده است........رعايت نظم و قانون و احترام به حقوق ديگران......... برنامه ريزي درست و دقيق و منطبق با واقعيت‏ها و توانمندي كشور
.......... اهتمام به كارگروهي (تيمي).......... برخورداربودن ازنظام آموزشي كارآمد ( كيفيت بالاي آموزش)............توجه به انضباط كاري و شوق به كار......فرهنگ مطالعه وكتاب.....سخت کوش بودن و پر کار بودن .......

کار رو عارنمیدونن ......ساعت کار مفیدشان فارغ از تصور هر کشوری است........تا حدودی مثل چینی ها .........و اغلب زندگی خودشون رو در محل کار سپری میکنند

یکی از مشکلات اساسی کشور ما درجا زدن در همان نظام پهلوی است ........متاسفانه وقتی وزیر آموزش و پرورش کشور عوض میشود افراد اتبوسی میان و میروند.....این ها درد کشور ماست ......و با وجود تاکیدات رهبری باز هم شاهد این مسئله هستیم.......(تا یک نفر سرکار میاد.......سعی میکنه همه پل های گذشته پشت سر خودش رو خراب کنه.......حالا شانس بیاره داس نداشته باشه ......یه تعدادی هم این وسط باقی میمونن که بعد مدتی به خاطر درگیری های حزبی خودشون یا همکاری نمیکنن یا استعفا میدن

در دولت قبل بویژه این موارد رو بسیار شاهد بودیم.....کسانی که با تفکر سیاسی دولت همخوانی نداشتند ولی از اونها خواسته شد پای کار بمانند) .........

درکنار این صفات خوب خودکشی در ژاپن رقم بسیار بالایی دارد ........علت آن هم بعضا مشخص است.......افراد بعضا خرافه پرست هستند........آنطور که در کتاب رزمجو میخوانیم

اكثريت آنان پيرو مذهب شينتو هستند كه خود پايه محكمي درباره خدا واصل توحيد ندارد...از خرافه پرستي آنان اينكه نياي پادشاه خود را از تبار اله خورشيد مي دانند.
ژاپني ها به فرمانروايشان تا مقام الوهيت احترام مي گذارند واورا مظهر مليت وهويت خويش مي پندارند وجنبه ماوراء طبيعي به او مي دهند وبراين عقيده واهي پاي مي فشارند.آنان در برابر مجسمه خدايان شينتو نيايش مي كنند ،دخيلهاي متنوع وفراواني براي مشكل گشايي مي بندند. فرهنگ برهنگي به تقليد از غرب در بين زنان آنان نيز وجود دارد...( حسين رزمجو، آداب و رسوم در جامعه ژاپن؛مجله كيهان فرهنگي، شماره 86 تير 1371 -»
.
.
.
پ.ن اول:
میدانید مرگ بر آمریکا یعنی چه؟......نقل قول از یکی از دوستان

مرگ بر امریکا یعنی:
اشراف کامل ایران بر عراق و بیرون راندن امریکا از آنجا، در حالیکه ابتدا امریکا عراق را تسخیر کرده بود!!!

مرگ بر امریکا یعنی؛
حفظ امنیت بزرگترین راهپیمایی جهان در اربعین حسینی در ناامن ترین کشور منطقه در اوج جنگ با داعش!!!

مرگ بر امریکا و اسراییل یعنی؛
پیش پا افتاده ترین راکتها و موشکهای ایرانی که درجنگهای ۲۲ و ۳۳ روزه گنبد آهنین اسراییل را به سخره گرفت!
یعنی اگر اسراییل بخواهد غلطی بکند، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم!

مرگ بر امریکای واقعی یعنی؛
حفظ نظام سوریه در حالیکه ابر قدرتهای جهان بر سر سوریه خراب شدند!
امریکا تمام توانش را برای براندازی نظام سوریه خرج کرد؛ اما سوریه ماند و می ماند چون ایران میخواهد!!!!

مرگ بر امریکای واقعی یعنی؛
هنگامی که اوباما گفت فردا به سوریه حمله خواهیم کرد به دستور امام خامنه ای فیلمها و تصاویر و اطلاعاتی از تمام پایگاههای امریکا در منطقه برای اوباما فرستاده شد!!!
و فردا آن روز اوباما در نشستی اعلام کرد: درباره حمله به سوریه عجله نکنیم!!!

مرگ بر امریکای واقعی یعنی؛
حفظ امنیت داخلی، در ناامن ترین منطقه جهان!!!


مرگ بر امریکای واقعی یعنی؛
هنوز هیچکس نفهمید آن نامه چگونه روی میز اوباما قرار گرفته بود.

مرگ بر امریکای واقعی یعنی؛
دستیابی به دانش فضایی، به انرژی هسته ای، به علم نانو، به علم ژنتیک، به علم لیزر و... آن هم در شرایط تحریم!!!

تأکید میکنم! در شرایط تحریم!!!

نه در شرایط ژاپن!!!

مرگ بر امریکا ی واقعی یعنی این . . .
پ.ن دوم:یک نفر پابرهنه درباره قم حرف زد .....ادعا کرد فلان مقدار آنجا بوده!.....حالا اینکه چقدر راست بگه یا دروغ کاری ندارم.......ولی ظاهرا این آقا فراموش کرده......آخوند انگلیسی از کجا سردرآورد......خانه فتنه خانه کدام فرد است ......و در قبال فرهنگ.....آیا تا وقتی حجاب خوب بود این مشکلات بود؟......یه عده تربیت شده که شبکه انگلیسی هم برای خودشان دایر کردند و دفتر دستکی به هم زدند سعی کردند و دارند که شهر مقدس قم را به نابودی بکشانند.......خوشبختانه مسئولین از حدود 10 سال پیش متوجه تحرکات این افراد شده اند و به امید خداوند راهی پیش نخواهند برد
 
آخرین ویرایش:

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا انقد اسمون و زمینو بهم ندوزین
تا همین شما ، من ، و تک تک ماها باهم یه بحث ساده نتونیم کنیم ازدیگران انتظار نداشته باشید از خودشون فرهنگ تولید کنن .. فرهنگ از درون هرکسی بلند میشه .. ما ایرانیا همیشه از دیگران انتظار داریم
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
----

----

🔴🔴🔴🔴

سفير انگلیس در دهلى
از مسيری در حال گذر بود،
که يك جوان هندی،
لگدی به گاوی ميزند ،
"گاوی كه درهندوستان مقدس است"!
فرماندار انگلیسی پياده شده
وبسوی گاو ميدود
و گاو را ميبوسد و تعظیم میکند!
بقيه مردم حاضر كه ميبينند يك غريبه
اينقدر گاو را محترم ميشمارد،
در جلوى گاو ، سجده ميكنند
و آن جوان را بشدت مجازات ميكنند.
همراه فرماندار با تعجب ميپرسد:
چرا اين كار را كرديد؟!
فرماندار ميگويد:
لگد اين جوان آگاه،🔴
ميرفت كه فرهنگ هندوستان را هزار سال جلوبياندازد، ولی من نگذاشتم!

از کتاب "جهانی که من ميشناسم"

برتراند_راسل

⭕️
⭕️
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ما ایرانیا با ژاپنیا هر دومون در قلبمون میگیم مرگ بر امریکا.
تفاوت اینجاست ما فقط حرف میزنیم! عمل نمیکنیم. هزاران معنی دوستان اون بالا برای این شعار گفتن. قبول. ولی وقتی مردم ایران جنس امریکا رو با دل و جون میخرن و ذره ای ارزش برای جنس ایرانی قائل نیستن یعنی همه این ها فقط شعاره! حالا هزارتا معنی هم میخواد داشته باشه. تو دلمون از خدامونه امریکا بیاد یکم تو کشورمون سرمایه گذاری کنه مردمو از این گرفتاری ها نجات بده.
ولی ژاپنیا شعار نمیدن چون شعار دادن براشون دردسر میشه. به جاش قشنگ عمل میکنن. وقتی تلفن سامسونگ روی میز ریاست جمهوری امریکاست یعنی پیروزی! یعنی خوار و ذلیل کردن امریکا. یه کشور با اتیش زدن پرچمش خوار و ذلیل نمیشه.
 
بالا