فیل گوش گرمسیری [ TARO ]

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خصوصیات گیاهشناسی:



"گوش فیل (تارو)" گیاهی علفی و چندساله، مخصوص نواحی گرمسیری است که برای کورم های خوراکی اش کشت می شود. این کورم ها دارای پوستی قهوه ای رنگ و گوشتی سفید یا صورتی رنگ می باشند. ریزوم های این گیاه دارای شکل ها و اندازه های مختلفی هستند.
برگ ها به ابعاد 40 در 24.8 سانتیمتر، تشکیل شده از جوانه های روی ریزوم، در سطح بالایی به رنگ سبز تیره و در سطح زیرین به رنگ سبز روشن، به شکل مثلثی-تخم مرغی، نیمه گرد و نوک تیز در انتها، انتهای لُب ها گرد یا نیمه گرد می باشد. برگ ها دارای دمبرگ هایی به طول 0.8 تا 1.2 متر است. دمبرگ ها ضخیم، آبدار و به رنگ سبز مایل به ارغوانی می باشند. این دمبرگ ها تقریباً به مرکز برگ ها متصل می شوند. اسپات ها نیز بیش از 25 سانتیمتر طول دارند.

گل های این گیاه بیش از 8 میلیمتر قطر دارند. به رنگ زرد مایل به نارنجی بوده و طی ماه های تابستان یا اوایل پاییز شکوفا می شوند.
حدود 200 کولتیوار از این گیاه وجود دارد که اغلب برای تولید کورم های خوراکی و یا به عنوان یک گیاه زینتی (به دلیل برگ های زیبا) کشت می شوند.




شرایط محیط رشد:
این گیاه در زمین های پست و مرطوب بهتر رشد می کند. این گیاه دارای نیاز آب فراوانی است و فصل رشد طولانی دارد و در مکان هایی رشد می کند که برای مدت طولانی در سال دارای آب و رطوبت فراوان باشند.
این گیاه می تواند به راحتی در زمین های آبگیر که محصولات دیگر گیاهی قادر به رشد نیستند، رشد کند. همچنین به خاک کمی اسیدی و غنی از مواد غذایی، موا آلی و هوموس نیاز دارند.
از نظر نیاز نوری نیز به شرایط آفتاب کامل تا نیمه سایه نیاز دارد.


خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:



در ابتدا از برگ ها و کورم های این گیاه به عنوان خوراکی استفاده می شد. اگر به صورت خام مصرف شود دارای ماده سمی اکسالات کلسیم است. به هر حال میزان سم موجود در غده ها می تواند با پختن آنها یا غوطه ور ساختنشان در آب سرد به مدت یک شب، کاهش یابد و طعم آن نیز بهتر گردد.
شاخه ها و برگ های آن به عنوان سبزی و سالاد نیز کاربرد خوراکی دارند.
کورم های کوچک در اندازه های مختلف، پوست کنده شده و جوشیده می شوند و سپس به صورت فریز شده یا کنسروی یا بسته بندی به فروش می رسند.
برگ های این گیاه نیز غنی از ویتامین هایی مانند ویتامین ث و مواد معدنی هستند. کورم ها و ریشه ها نیز غنی از مواد نشاسته ای مانند آمیلازها (28%) و آمیلوپکتین (72%) می باشند.
این گیاه همچنین به عنوان یک گیاه زینتی آبزی نیز به فروش می رسد.


آفات و بیماری ها:


از جمله آفات و بیماری هایی که ممکن است به این گیاه حمله کنند شامل بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه، آفتاب سوختگی برگ ها و آفاتی نظیر پروانه های بال سفید و عنکبوت ها می باشند.

تکثیر:


گیاه گوش فیل نواحی گرمسیری را می توان با استفاده از تقسیم ریزوم یا کورم در طی فصول زمستان یا اوایل بهار تکثیر نمود.

هشدار:
بخش هایی از کورم این گیاه دارای ماده ی سمی اکسالات کلسیم است و در مصرف آن باید دقت نمود و بصورت خام مصرف نکرد.



منابع:

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویری از گوش فیل گرمسیری

تصاویری از گوش فیل گرمسیری















 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
ممنون تاپیک خو بیه اما گوش فیل یه نو شیرینی سنتیه این فیل گوشه ببخشید دیگه لازم بود میتونید از اختیاراتتون استفاده کنید و این مطلبو پاک کنید اجازشومیدم و خوشحال میشم
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون تاپیک خو بیه اما گوش فیل یه نو شیرینی سنتیه این فیل گوشه ببخشید دیگه لازم بود میتونید از اختیاراتتون استفاده کنید و این مطلبو پاک کنید اجازشومیدم و خوشحال میشم
سلام جناب مهندس.
ممنون از توجه شما.
اما از مجموع منابعی که سرچ کردم،این نام بود!
منبع معتبری دارید که این نام رو تایید کنِ؟
ممنونم از حضور و نظر شما:gol:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
به به خوشم اومد شما پیگیری در مورد این گیاه من اون روز فقط یه عکی دیدم و یاده دو روز قبلش هم گوش فیل که یه شیرینی محلیه خورده بودم برا همین تو مطلب اضافه کردم الان که این عکسا باز شدن مبینم این نوع فیلگوش رو تو ایران بهش بابا ادم هم میگن فیلگوش و به عبارتی آلوکازیا

از خانواده Araceae

[h=1]
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/wink.gif[/h]
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یادم باشه حتما یه بار شیرینی گوش فیلی درست کنم.:D
از قضا مثه اینکه خیلی خوشمزه س!:D

ممنون از توضیحاتت مهندس.
از مدیر میخوام عنوان این تایپیک ویرایش بشه!
 
بالا