فواید پزشکی نماز

tayebe_72

عضو جدید
به این ترتیب که وقت نماز صبح پیش از شروع به غذاى صبحانه بوده ، و ظهر قبل از آنکه انسان به نهار بپردازد و عصر یا همان وقت که هضم غذا آغاز شده ... و به هنگام غروب یا موقعى که انسان بین دو وعده نهار و شام قرار دارد. و به همین ترتیب موقع عشا که هضم غذا تازه شروع گردیده است ... طب جدیداین موضوع را ثابت کرده و مدلل ساخته که نماز بهترین وسیله اى است که از بالا رفتنفشار خون جلوگیرى کرده و در حفظ تعادل آن اثر بسزایى خواهد داشت . آرى طبق نظریهپزشکان چنانچه در اداى نماز مراقبت و محافظت به عمل آمده و حرکات موزون آن بهآرامى و طمانینه که از شرایط صحت آن است ، توام باشد، ثابت و مسلم گردیده که ازبسیارى بیماری هاى ناشى از فشار خون جلوگیرى خواهد کرد... و این خود اثرى آنى و فورى بر قلب گذاشته و از ضربان تند و سریع آن مانع خواهد شد.

مجله ریدرز دایچست مى نویسد:
بر اساس تحقیقات معلوم شده است افرادى که بطورمرتب به عبادتگاه مى روند، در برابر بسیارى از بیماری ها نظیر: فشار خون ،بیماریهایى قلبى ، سل و سرطان هاى ناحیه گردن مصونیت دارند.

دکتر ادوین فردریک پاورز، استاد امراض عصبى درایالات متحده آمریکا مى گوید:
علم طب در دنیاى کنونى از بسیارى از رموز واسرار بیمارى ها به طرز معجزه آسایى پرده برداشته است . با این وصف هنوز هم هزارانبیمارى و مرض باقى است که بزرگترین اطباء هوشمند و نوابغ پزشکى کمترین بارقه امیدىبه کشف و معالجه آنها به دست نیاورده اند. اما بررسى و دقت در مطالعات این اطباء ونوابغ این نکته را روشن مى سازد که اغلب آنها این نظریه را تایید نموده و اعتقادپیدا کرده اند که در میان معجزات فراوانى که براى نماز شمرده اند، یکى اعاده صحت وتندرستى روحى و شفاى کلیه بیماری هایى است که مداوا شده و کلیه روشهاى پزشکى دربرابر آنها عاجز مانده است.[SUP]1[/SUP]
نماز بهترین وسیله اى است که از بالا رفتن فشارخون جلوگیرى کرده و در حفظ تعادل آن اثر بسزایى خواهد داشت .

یک جراح مصرى اخیرا با یک سرى تحقیقات گسترده اعلام داشت :
نماز بهترین درمان براى بیماران مبتلا بهجابجایى غضروف هاى ستون فقرات است .

دکتر الزیات استاد دانشگاه نوادا در آمریکا پساز مطالعه بر روى چهل بیمار گفت :
حرکت هاى ناشى از پنج بار نماز در روز مى تواندعمل جراحى ناشى از بیمارى مذکور را در مدت یک هفته بهبود بخشد.

این پزشک مصرى به بیماران جراحى شده خود توصیهکرده است که بلافاصله پس از عمل جراحى حرکت کرده و به مدت یک هفته روزى پنج بارحرکات نماز را به جاى آورند و این حرکات را در هر صورت تا پایان عمر ادامه دهند.

همچنین یک دانشمند آمریکایى در کتابى که بهتازگى بنام بیماری هاى فقرات منتشر ساخته ، گفته هاى این پزشک مصرى را تایید کردهو به بیماران خود نیز سفارش کرده است که روزانه پنج نوبت حرکاتى شبیه نمازمسلمانان انجام دهند.[SUP]2[/SUP]

فایده طبى رکوع و سجود
چنانچه اشاره شد بزرگترین متخصصان و پزشکانعالى مقام بین المللى بر این باورند که حرکات نماز خم و راست شدن ملایم در سجود ورکوع مى تواند یکى از راه هاى مهم درمان بیمارى دیسکوپاتى یا بیمارى دیسک ناحیهکمر باشد.
رکوع و قیام در نماز در تقویت عضلات پشت و معدهاثر بسزایى داشته و آنچه از مواد چربى و پیه که در جدار معده باقى مانده بطور کلىبر طرف مى سازد... و مهمترین فایده سجود نیز این است که هم عضلات ران و ساق پا راتقویت مى نماید و هم در وصول خون به اعضاء و نواحى بدن کمک کرده و نیروى جدار معدهرا نیز افزایش مى دهد و فعالیت و حرکات امعاء نیز تقویت مى گردد و یکى دیگر ازفواید سجود البته اگر سجده بطور صحیح انجام گیرد این است که از بزرگ شدن شکم و ورممعده که بر اثر فشرده شدن عضلات آن بوده و خود بیمارى بزرگى محسوب مى شود، جلوگیرى خواهد کرد.

دکتر مصطفى حفار متخصص امراض دستگاه هضم و عضوتحقیقات علمى مجلس شوراى ملى لبنان و استاد دانشکده طب فرانسه ، راجع به فوایدضمنى رکوع و سجود در نماز مى گوید:
رکوع در تقویت عضلات دیواره شکم بسیار مفید استو به جمع شدن معده کمک مى کند و آن را در کار هضم یارى مى دهد. همچنین روده هابرایشان دفع فضولات هضمى به صورت طبیعى آسان مى شود.

اما سجود باعث رانده شدن هوا از میان معده بهدهان مى شود و دشوارى هاى هضم و انعکاسات قلبى را برطرف مى سازد. پزشکان ، نشستنبه صورت سجده در نماز را براى درمان جمع شدن خون در پایین شکم بانوان که ناشى ازپشت درد در رحم است ، توصیه مى کنند.


دکتر فارس عازورى متخصص بیماریهاى اعصاب و مفصلاز دانشگاههاى آمریکا مى گوید:
نماز مسلمانان و رکوع و سجودش عضلات پشت راتقویت و حرکات ستون فقرات پشت را نرم مى سازد و امراض عصبى و عضلانى را آرامش ‍ مىبخشد. بخصوص اگر نماز را از سن نوجوانى بپا دارند، نیرو واستحکامى در برابر بیمارىهایى مى یابند که در نتیجه ضعف عضلات مجاور ستون فقرات عارض مى شود، آنچه باعث این ضعف مى شود، انواع بیماری هاى عصبى است که موجب دردهاى شدید و تشنج عضلانى است.اخیرا بعضى از دانشمندان براى تقویت عضلات تمرین هایى معین کرده اند که برخى ازآنها شبیه به حرکات نماز است .
رکوع و قیام در نماز در تقویت عضلات پشت و معدهاثر بسزایى داشته و آنچه از مواد چربى و پیه که در جدار معده باقى مانده بطور کلىبر طرف مى سازد.


دکتر دیاب و دکتر قرقوز درباره فواید طبى سجودچنین مى گویند:
پایین آمدن سر به هنگام سجود منجر به احتقان خون در رگهاى خونى مغز مى شود و هنگامى که سر به صورت ناگهانى به طرف بالا مى رود،فشار داخل رگها کاهش مى یابد و این حرکت در هر رکعت نماز شش بار در خلال رکوع وسجود تکرار مى شود، یعنى 102 بار در شبانه روز و این در حالى است که انسان فقطنمازهاى واجب را به جا آورد.

ولى اگر علاوه بر نمازهاى واجب ، نمازهاى مستحب نوافل را نیز به جا آورد، این رقم به 216 بار در شبانه روز و 6480 بار در ماه بالغمى شود که در هر حرکتى رگهاى خونى منقبض و منبسط شده و بر نرمى و قدرت جداره وعضلات آن افزوده مى شود.
البته نباید آرامش روحى و صفاى ذهنى حاصل ازنماز را نادیده گرفت . تکرار این حالات چند بار در روز موجب مى شود مغز به شکلمطلوبتر و بهترى به فعالیت خود ادامه داده و به تفکر به نحو احسن صورت پذیرد.


دو پزشک سابق الذکر در جایى دیگر مى گویند:
درحقیقت نماز هم عبادت است و هم ورزش بدنى وروحى ... و مى توان ادعا کرد که قرآن در تطبیق ورزش هاى سبک که امروزه به ورزش هاىسوئدى معروفند، پیشتاز بوده است .
آنچه ورزش نماز را از سایر ورزش ها ممتاز مىنماید، توزیع مناسب آن در طول شبانه روز است ان الصلوة کانت على المومنین کتاباموقوتا. دانشمندان نیز ثابت کرده اند که بهترین نوع ورزش ، ورزشى است که تکرار شودو در طول روز توزیع گردد و خسته کننده نباشد و انجام آن براى هر کس امکان پذیرباشد، که تمام این ویژگى ها در حرکات نماز فراهم است ...
فواید ورزشى حاصله از نماز را مى توان به شرحزیر خلاصه نمود: در هر رکعت . با علم به اینکه ، نمازهاى یومیه 17 رکعت بوده ونوافل نیز به آن اضافه مى گردد.

نشاط بخشیدن به کار قلب و دستگاههاى گردش خون .
بهبود فعالیتهاى مغزى به دلیل کمک به تغذیه بهتر آن .
تقویت جداره شریان هاى مغزى و حفظ حالت ارتجاعى آنها که در نتیجه آن ، در مقابل پاره شدن و خونریزى مقاوم خواهند شد.

آماده کردن بدن براى مقابله با پیشامد حالت هاى ناگهانى که ممکن است بسیارى از مردم دچار آن شوند؛ مثل سرگیجه و سیاهى رفتن چشم وبیهوشى هاى زود گذر.
آرامش روحى و اعتماد به نفس.[SUP]3[/SUP]

تاثیرنماز در تمرکز فکر
توجه به خشوع در نماز وسیله اى است براى پرورش حضور ذهن و تمرکز حواس که در زندگى بسیار حایز اهمیت است و مى توان گفت که بیشترموفقیت هاى انسان در نتیجه همین تمرکز فکر و توجه کامل و حضور ذهن است .

ویلیام مورتن مارستن متخصص در روان شناسى مى گوید:
افراد موفق کسانى هستند که مى توانند در امرى تمام افکار خود را متمرکز کنند و تمام دانستنی هاى خود را درباره آن بیاورند و بهکار بندند. براستى اگر روح و فکر ما بطور کامل در نقطه اى متمرکز شود یا براى امرىبه کار افتد نیروى شگفت انگیز و فوق العاده اى مى آفریند.
مهمترین فایده سجود نیز این است که هم عضلاتران و ساق پا را تقویت مى نماید و هم در وصول خون به اعضاء و نواحى بدن کمک کرده ونیروى جدار معده را نیز افزایش مى دهد .


ویلیام جیمز که پدر روانشناسى جدید محسوب مى شود، مى گوید:
فرق بین افراد نابغه با دیگران ، یک موهبت فطرىنیست ؛ بلکه مربوط به توجه کاملى است که به موضوعات و نتیجه هاى آن مبذول مى دارندو میزان نبوغ بستگى به میزان و درجه تمرکز افکار شخصى دارد.

در مورد اینکه چگونه مى توان این نیرو را درخود ایجاد کرد ویلیام مولتن در مجله ریدرز دای چست مى نویسد:
این نیرو تمرکز فکر به وسیله تمرین به دست مىآید و البته تمرین احتیاج به شکیبایى و پایدارى دارد. وقتى توانستى افکارت را پى در پى 50 یا 100 بار در موضوعى متمرکز کنى لاجرم سایر افکار و خاطره ها جاى خود رابه موضوع مورد نظرتان خواهد داد. سرانجام عادت خواهى کرد که در هر امرى با اراده خود ذهن را متمرکز سازى .

از تمام مطالب فوق نتیجه مى گیریم که نمازبهترین وسیله براى پرورش ‍ تمرکز فکر و حواس در انسان است . زیرا نمازگزارى که مىکوشد با تمام قدرت افکار خود را در یک جا جمع کند تا نمازش با خشوع و حضور قلبباشد، بدون تردید این عمل در وى عادت مى شود و مى تواند در هر موردى تمام افکارخود را متمرکز سازد و در نتیجه به ترقیات و اکتشافات مهمى نایل گردد.
در تایید بیشتر این موضوع ، ویلیام مولتن مىگوید:
بهترین راهى که توجه و التفات را در انسان زیادمى کند این است که فکر و جسم هر دو باهم کار کنند.
و مى بینیم که نماز در اسلام عبارت است از عملفکر و جسم با هم . زیرا نماز گزار در حالى که تمام افکار و توجهش به خداست به رکوعو سجود و قیام و قعود مى پردازد.
و بالاخره دکتر کارل مى گوید: به نظر مى رسد کهنیایش ، وضع فکرى آدمى را از سطحى که به اقتضاى توارث و تعلیم و تربیت به دستآورده ، بالاتر مى کشد.[SUP]4[/SUP]

تاثیرنماز در طول عمر
در یک بررسى آمارى محققین دنیاى پزشکى در داخلو خارج اعلام کرده اند که علما و رجال مذهبى و افراد پایبند به قوانین و احکاممذهبى که شبانه روز چند بار در اوقات معین با خدا ارتباط برقرار داشته و زندگىآنان با ایمان و معنویت آمیخته است ، طول عمر بیشترى از سایر افراد بویژه افرادلاابالى و بى بند و بار و کسانى که پایبند مذهب نیستند، خواهند داشت .
در تایید فوق دکتر ویلیام پارک آمریکایى آمارىبدین مضمون منتشر نموده است :
در تمام دنیا هر دقیقه 62 نفر و هر ساعت 3767 نفرو هر روز 90410 نفر و هر سال 33 میلیون نفر به مرگ طبیعى از دنیا مى روند.. دراروپا از هر هزار نفر فقط یک نفر به صد سالگى و 10 نفر به مرز 80 سالگى مى رسند ودر میان آنهایى که مى توانند خود را به مرز 80 سالگى برسانند، از هر هزار نفر 43نفر روحانى ، 40 نفر کشاورز، 29 نفر دانشمند و نویسنده ، 26 نفر استاد و دبیر و 24نفر پزشک مى باشند.[SUP]5[/SUP]

همچنین دکتر على پریور مى نویسد:
همین چند وقت قبل بود که روزنامه هاى آمریکایىنوشته بودند، کشیشان و راهبان کمتر از سایرین به بیماری ها مبتلا مى شوند ودفاعشان بهتر است . در کشور خودمان نیز آنان که ایمان بیشترى دارند کمتر بیمارند وآنها که فقط کوشش خود را در کارها دخیل مى دانند و خدایى را باور ندارند، اغلب امالامراضند و عمرى را به تلخکامى و بیمارى به سر مى برند.[SUP]6[/SUP]

پیشگیرى از افسردگى با نماز صبح
یك روش درمانى جدید براى بیماران افسرده، بیدارنگه داشتن آن‏ها براى كاهش میزان REM است، كه بهترین شكل آن نماز صبح است. (2) زمان نماز صبح كه موردتاكید قرآن و همچنین بسیارى از روایات بوده، سبب كاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص مى‏شود. زیرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نمازصبح مى‏داند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوى ورود به مرحله قابل توجهى از REM رامى‏گیرد. از این جهت ‏بیدارى صبحگاهى براى نماز خود به تنهایى مى‏تواند یك عاملمهم بدون عارضه در پیشگیرى از افسردگى مطرح باشد كه بر تمام روش‌هاى درمانى دارویى و غیر دارویى ارجح است، چرا كه پیشگیرى بر درمان مقدم است .

حال ببینیم، این موضوعچه ارتباطى با نماز صبح دارد، یعنى نماز صبح چه اثر درمانى مى‏تواند در اینبیماران داشته باشد؟ به طور متوسط 20 - 15 دقیقه طول مى‏كشد تا یك فرد معمولى بهخواب رود. پس در عرض 45 دقیقه وارد مراحل 3 و 4 خواب شده كه این مراحل عمیقترینمراحل خواب‏اند. یعنى بیشترین تحریك براى بیدار كردن فرد در این مراحل لازم است.حدود 45 دقیقه پس از مرحله ‏4 است كه نخستین دوره حركات سریع چشم (REM) فرا مى‏رسد.
هر چه از شب مى گذرد، دوره‏هاى REM طولانى‏تر و مراحل 3 و 4 كوتاه‏تر مى‏ شود. بنابراین در اواخر شب،خواب شخص سبك‏تر شده و رؤیاى بیشترى مى‏بیند (یعنى خواب REM اش بیشتر مى ‏شود). پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات نزدیك صبح به وقوع مى‏پیوندد. و از طرفى دیدیم كه یكى ازمشكلات مهم بیماران افسرده، افزایش یافتن طول خواب REM و خواب دیدن زیاد است. از این جهت ‏یك مبناى مهم در تولید داروهاىضد افسردگى ایجاد داروهایى است كه كاهش دهنده مرحله REM خواب باشند (از جمله داروهاى ضد افسردگى سه حلقه‏اى) .


لازم به ذكر است آثار روحى و روانى ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد است و نكات علمى بسیار شگرفى در اسرار سحر كه موردتاكید فراوان اسلام نیز بوده، نهفته است كه انسان با دانستن آنها از تمام وجودزمزمه مى‏كند.علاوه بر این یك روش درمانى جدیNبراىبیماران افسرده، بیدار نگه داشتن آن‏ها براى كاهش میزان REM است، كه بهترین شكل آن نماز صبح است. (2) زمان نماز صبح كه موردتاكید قرآن و همچنین بسیارى از روایات بوده، سبب كاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص مى‏شود. زیرا شخص نمازگزار كه خود را ملزم به اقامه نمازصبح مى‏داند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوى ورود به مرحله قابل توجهىاز REM رامى‏گیرد. از این جهت ‏بیدارى صبحگاهى براى نماز خود به تنهایى مى‏تواند یك عاملمهم بدون عارضه در پیشگیرى از افسردگى مطرح باشد كه بر تمام روش‌هاى درمانى دارویىو غیر دارویى ارجح است، چرا كه پیشگیرى بر درمان مقدم است . لازم به ذكر است آثارروحى و روانى ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد است و نكات علمى بسیار شگرفى در اسرار سحر كه مورد تاكید فراوان اسلام نیز بوده، نهفته است كه انسان با دانستنآنها از تمام وجود زمزمه مى‏كند؛


"اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق الیل وقرءان الفجر ان قرءان الفجر كان مشهودا (3) ؛
نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریكى شب برپا دار و (نیز) نماز صبح را، زیرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور(فرشتگان) است .




منبع: راز نیایش(فواید طبى و درمانى نماز) گودرز نجفى
محمدی_گروهدین و اندیشه تبیان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا