فواید روزه گرفتن از نظر علمي و پزشكي

kakooey_m

عضو جدید
الف) درمان بیماریهای حاصله از چاقی
1. بعلت کاهش چربی و عدم رسوب در جدار عروق، تصلب شرایین ایجاد نمی‌شود و سکته مغزی یا قلبی را کاهش می‌دهد.
2. با کاهش پروتئین و گوگرد و ازت، مانع بیماری اورمی ( افزایش بیش از حد اوره در بدن ) می‌شود.

ب) شوک دهنده طبیعی ـ حیاتی و درمان شبه فلجی در اثر گرسنگی، فعالیتهای سلولی کاهش یافته و حالت ضعف و شبه فلج1 ایجاد می‌شود. موقع افطار با اولین غذا یک شوک2 عمومی در سراسر بدن ایجاد می‌شود. این شوک بدن را از حالت سستی و شبه فلجی خارج می‌کند. و با تناوب یک ماهه، فرصت مناسبی برای دفع سموم جمع شده در سلولها پیدا می‌شود. این عمل مقامت بدن را بالا می‌برد و قدرت حیاتی را زیاد می‌کند.

ج) پرهیز مطلق، کاهش ذخایر زاید، باز گرداندن تعادل عصبی پرهیز از غذا در حال روزه داری به منظور صرف ذخایر زاید بدن ضروری است. پرهیز از آب نیز لازم است. دکتر پریور می‌گوید
1. بیشتر عدم تعادل‌های عصبی و تیک‌های مختلف و تشنجات بعلت ازدیاد آبی است که در بین نسوج عصبی ذخیره شده است. روزه سبب دفع این آب زیادی جمع شده و بازگرداندن تعادل عصبی است.
2. چون آب برای ساختن چربیها بکار می‌رود، پس باید جلوگیری شود.

د) تعدیل میل جنسی
روزه از یکطرف با تزکیه نفس و تصفیه روح و تخلیه فکری، و از طرف دیگر با کم کردن مصرف غذا (که خود سرچشمه شهوات است) امیال شهوانی و جنسی را مهار می‌کند. شوک حیاتی روزه در تمام اعضا بخصوص در دستگاه تناسلی، مانع تخدیر این دستگاه به منشأ روانی می‌شود.

هـ) دفع سموم واردشده به بدن از هوا بدن برای رفع احتیاجات کمی فلزات (قلیایی ـ خاکی) از راه غذا جذب می‌کند و بموقع هم دفع می‌کند. اگر غیر از راه گوارش وارد بدن شوند، دفع آنها مشکل می‌شود. از راه ‌هاضمه یا توسط اسید معده حل و جذب می‌شود و یا در محلی تجمع کرده که اگر مدتی از ورودشان جلوگیری شود، خودبخود بتدریج دفع می‌شوند. ولی اگر ذرات فلزی ناخالص از راه تنفس وارد خون شوند، چون قابل حل نمی‌باشند، بصورت ذرات معلق در اعضایی که قدرت جذب بیشتری دارند، رسوب می‌نمایند و تا PH قلیایی خون (4/7) کاهش نیابد و اسیدی نشود، آنهم بشرطی که مدتی ادامه یابد، نمی‌توانند در خون حل شوند. به گفته گیومن، فلوری و ... مدت 12 تا 15 ساعت حالت ناشتا ( غذا نخوردن) ذخیره قلیایی خون را تا 60 ٪ پایین می‌آورد. یعنی خون حالت آسیدوز پیدا می‌کند. پس در حال روزه خون موقتاً اسیدی می‌شود و در طول یک ماه، اسیدیته خون بیشترهم می‌شود. در این حال بدن توسط خون اسیدیته می‌تواند ذرات فلزی قلیایی را حل و جذب کند.

و) دو شبهه:
الف: روزه عامل زخم معده روزه عامل تولید کننده نیست بلکه تسریع کنند و مسهل است. فقط بیماری موجود ( مثل زخم معده ) را تشدید می‌کند و گرنه بر شخص سالم اثر سوئی ندارد و خود بیماری را ایجاد نمی‌کند.
ب: خوف بیجا از گرسنگی روزه برای شخص سالم رفع اختلال می‌کند، مواد زاید را تخلیه می‌کند، ایجاد شوک حیاتی و احیاء اعضا می‌کند. پس بی زیان است.
1و2: بعضی از اعضای بدن به عللی خارجی ( مثل سرما، میکروبهای هوا، جنابت «خارج شدن منی» و...) یا بیولوژیکی ( اوره و کربن و ... در داخل بدن) دچار سستی و خمودی شده که در اصطلاح شبه فلج نام دارد . برای خارج کردن عضو سست شده از عوامل محرک عضوی استفاده می‌شود که شوک نام دارند . شوک می‌تواند طبیعی (عطسه، لرزیدن ...) یا طبی ( الکتریکی، درمانی، گرمایی ) یا اسلامی (غسل، وضو، اولین لقمه غذا در افطار و ... ) باشد. دكتر فریدون ضرغام – روانپزشك از اصفهان روزه، نه تنها جزو واجبات دین ما است كه اثرات روحی آن باعث تقوی و پرهیزگاری انسان می شود، بلكه تاثیر بزرگی نیز بر سلامتی انسان دارد. چرا كه برای استراحت سیستم دستگاه گوارش خصوصاً معده و روده، منظم كردم ترشحات معده و نیز مرتب و منظم كردن اعمال هضم غذا بسیار مفید است. خلاصه اینكه روزه تاثیرات روحی، اخلاقی و جسمی فراوانی دارد كه بسیاری از پزشكان در قدیم به وسیله آن برخی امراض را درمان می كردند. در طب جدید نام امساك و پرهیز را به نام رژیم غذایی می گذارند و این نوعی روزه است كه نام های مختلف دارد.
امروزه روانشناسان، روزه را یكی از بهترین عوامل سلامتی شمرده اند.
روزه فواید زیادی دارد كه از جمله آنها كمك به بهبود عوارض برخی بیماری ها است، نظیر:
1– هنگامی كه نارسایی های معده و روده، بیمار را دچار دل دردهای شدید می كند.
2– زمانی كه بر اثر پرخوری و كم حركتی، وزن بدن زیاد می شود.
3– در بیماران مبتلا به فشارخون.
4– در بیماری قند.
 
آخرین ویرایش:

kakooey_m

عضو جدید
تنفس ، تازه کردن هواست، روزه ، تازه کردن غذاست ، هماهنگونه که تنفس عمیق یکنوع تازه کردن هوای در ریه هاست روزه نیز یک تازه کردن مواد غذایی در بدن می باشد.تنفس عمیق برای شستشوی هوای داخل بدن و روزه برای شستشوی الکترولیت ها و عصاره های غذائی بین بافتی است . . .

آدمی هر دقیقه ۱۶ نفس می کشد هر تنفس یک دم و یک بازدم معمولی دارد که شمارش، نوع و مقدارهوائی که وارد و خارج می گردد معین بوده و خود کار انجام می گیرد ولی تنفس عمیق یک دم و بازدم شدیدتری است که طبق دستورات بهداشتی بجای آورده می شود.
بهداشت اجازه نمی دهد برای تنفس عمیق جز از هوای لطیف و نظیف استفاده کرد به همین ترتیب با یک جمله” مسلمان در ماه رمضان مهمان خداست” آوردن غذای ناسازگار و مسموم کننده و غیر حلال را بر سر سفره چنین میزبانی ممنوع ساخته است.
نه آنکه در بقیه سال خوردن غذای حرام و ناسازگار اشکالی نداشته باشد بلکه مقصود اینست، چون یکی از خواص روزه دفع سموم است در این ماه مراقبت بیشتری باید نمود که از جذب مجدد سموم جلوگیری بعمل آید. و در واقع ماه رمضان ماه تمرین و آزمایش برای انتخاب سفره ای سازگار در سراسر سال است. سفره ای که میزبانش” خداست” و میهمانش نباید بر آن مسموم گردد.
تنفس عمیق از هوای لطیف وبازدم هوای آلوده است که تکرار آن سبب می شود به طور کلی همه ریه ها بلکه سراسر بدن تصفیه گردد به همین طریق روزه های متوالی نیز موجب خروج کلیه سموم از مجاری و فواصل بین سلولی وبافت ها می گردد.
اولین تنفس عمیق سبب می شود نزدیک به دو لیتر هوا که ۵/۱ لیتر بیش تر از هوای دم عادی است بنام هوای تکمیلی وارد ریتین گردد و در بازدم شدید و عمیق باز ۵/۳ لیتر هوا که مجموعه ای از بازدم عادی و هوای اندوخته است بنام ظرفیت حیاتی از دهان خارج می شود و چون در بازدم بسیار عمیق هم شش ها نمی توانند کاملاً روی هم جمع شوند لذا حدود یک لیتر هوا به نام هوای همیشگی در ریه ها باقی می ماند، اینک باز برای تصفیه باقیمانده یک تنفس عمیق دیگر دستور داده می شود که می توان حساب کرد پس از چند مرتبه ، هوای داخل ریه ها کاملاً نزدیک به هوای تازه خواهد بود. روزه نیز به همین نحو است که روز اول مقداری از تمام اندوخته های اضافی که بسیاری از آنها برای اعضا مسمومیت نسبی دارد از بدن خارج می شود و جای آنها را جذب شده های تازه می گیرد و به همین نحو چنانچه خواهیم گفت با تکرار روزه گویا منبع آبی را که راکد بوده هر روز مقداری از آن را برداریم و آب پاکیزه بجای آن بریزیم تا اینکه به طور قطع یک ماه بگذرد پس از این مدت بدن غوطه ور در آبها و الکترولیت ها و عناصر تازه ای خواهد بود.
 

kakooey_m

عضو جدید
یکی از مفید ترین فواید روزه داری ، بر دستگاه قلبی عروقی است ، قلب انسان در دقیقه به طور میانگین ۷۲ ضربه می زند و از این طریق جریان خون را از قلب به کلیه ، عروق و اعضای بدن منتقل می کند یعنی در واقع با انقباض بطنهای قلبی ، خون سرشار از مواد غذایی از قلب به ریه ها منتقل می شود و پس از اکسیژن گیری مجددا به قلب بازگشته و با پمپاژ بعدی به مغز و کلیه ها و سایر اعضای بدن انسان می رسد . این عملیات به ظاهر ساده و انتقال مواد غذایی توسط خون که از طریق انقباض قلب صورت می گیرد ، بد ینگونه است که : قلب انسان در دقیقه ۷۲ ضربه و در روز ۵۰ هزار ضربه و در سال ۱۸ میلیون بار طپش می کند . در نتیجه می بینیم که این عضو کوچک با این همه فعالیت در طی روز نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد تا از بار قلبی کاسته شود .
با روزه داشتن بخشی از فشارهای غذایی به قلب که در طی سال ایجاد می شود کاسته شده و حداقل قلب برای یک ماه به استراحت می پردازد . این استراحت قلبی همراه با تخلیه ی چربی از قلب و عروق نیز همراه است و بخشی از چربیهای رسوب کرده در عروق کرونر قلبی که به صورت آترواسکلروز ( سفت شدن عروق بدن ) تجزیه شده و از داخل عروق کنده می شوند و وارد جریان خون شده و به صورت کالری و حرارت از بدن خارج می شود .
همانگونه که در بیمارستان به بیمارانی که چربی خون بالایی داشته ویا دچار سکته های قلبی و مغزی شده اند توصیه می شود از حجم غذای مصرفی کاسته و به استراحت قلب و آرامش آن توجه کنند ، همچنین از آنجا که تعداد وعده های غذایی در شبانه روز و میزان مصرف نمک در ماه رمضان کاهش می یابد در نتیجه فشار خون روزه داران نیز در حد متعادل و طبیعی حفظ می شود . از طرفی در ماه رمضان که همانا ماه خداوند و پیامبر و قرآن است نوعی آرامش روحی ومعنوی به قلب و مغز دست می دهد که انواع استرسهای روزمره و اضطراب و نگرانیها را از قلب و عروق مهار کرده واز فشارهای روحی قلب کاسته می شود .
 

kakooey_m

عضو جدید
روزه و نقش آن در سلامتی روان و جسم

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان، روزه علاوه بر اثرات سودمند جسماني، در زمينه كاهش افسردگي و بالا بردن سلامت روان نيز بسيار مفيد است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران- واحد علوم پزشكي تهران، پژوهشي توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان در خصوص بررسي تأثير روزه بر سلامت روان و ميزان افسردگي روزه داران انجام شد.
در اين پژوهش كه در دانشگاه آزاد سيرجان صورت گرفت، تعداد 361 دانشجو به صورت تصادفي انتخاب شدند و اطلاعات مورد نياز توسط پرسش نامه هايي جمع آوري گرديد.
پرسش نامه ها توسط نمونه هاي مورد پژوهش، ده روز قبل و ده روز بعد از ماه مبارك رمضان تكميل شدند و ميانگين نمرات با هم مقايسه شد.
يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد:
ميانگين نمره بهداشت روان و ميزان افسردگي نمونه هاي مورد مطالعه، قبل و بعد از ماه مبارك رمضان، از لحاظ آماري كاهش معني داري داشته است.
نتايج اين پژوهش تأثير مثبت روزه ماه رمضان را بر سلامت روان و كاهش ميزان افسردگي روزه داران تأييد مي كند.
 

Similar threads

بالا