[فرهنگی ]تئاتر و آمفی تئاتر

maral55

مدیر بازنشسته


بزرگ زیبا درخشان
طرح جدید UNSTUDIO برای ساختمان تئاتر آگرونا در آمستردام هلند
طراحی ساختمان تئاتر آگرونا در للیستد بخشی از طراحی پلان شهری برای مرکز شهر للیستد است.ساختمان تئاتر نقش مهمی رو در روز و همچنین در شب در این قسمت از شهر بازی می کند.
یکپارچگی و تجمع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این برزن جدید چهره بارز فرهنگی جدیدی رو به شهر للیستد میدهد.






برای دیدن عکس های بیشتر و اطلاعات بیشتر در مورد این ساختمان و بقیه پروژه های شرکت Unstudio روی این لینک که سایت UNSTUDIO هست کلیک کنید

منبع :http://www.worldarchitecturenews.com
 

yasi

عضو جدید
تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران



بنای تئاتر شهر در ضلع غربی پارک دانشجو واقع در چهار راه ولی عصر تهران با طول عمری بیش از 30 سال فعالترین مجموعه تئاتری در ایران است در این محل که امروز بنام تئاتر شهر شهرت دارد در گذشته کافه شهرداری قرار داشت که تفرجگاه دوم تهران بخصوص در عصرهای پنجشنبه و جمعه بوده و گهگاه گروههایی مثل سیرک بازان در فضای اطراف کافه شهرداری برنامه اجرا می کرده اند. در سال 1346 مقدمات ساخت تئاتر شهر توسط شرکت مهندسان مشاور سردار افخمی فراهم شد تا اینکه بنا در روز هفتم بهمن 1351 با یک سالن مدرن تئاتری اماده بهره برداری شد. استوانه ای با پوششی از آجر که با ستونهای بسیار زیبا و بیاد ماندنی احاطه شده. اما نکته جالب در مورد این بنا حضور تزئینات سنتی ایرانی بر روی استوانه بعنوان حجمی افلاطونی و مدرن است. در مجموع پلان تئاتر شهر نسبت به دیگر نمونه های دارای پلان مدور شخصیت مجزا و جذابی به حساب می اید. مجموعه تئاتر شهر در اغاز دهه چهارم فعالیت خود یکی از پرکارترین و رسمی ترین مراکز نمایشی ایران به شمار می اید و شاید بتوان گفت تنها مجموعه تئاتری ایران است. این بنا در آغاز با یک سالن افتتاح گردید. پارکینگ هایی که برای افراد برجسته و مسئولان ساخته شده بود. پارکینگ کارمندان خود سالن و کارگاه های متعدد دکور سازی به سالن قشقایی،سایه،چهارسو،نو و خانه خورشید تبدیل شدند. بی شک این بهینه سازی و افزایش کاربری فضاهای الحاقی در پویایی هنر تئاتر موثر افتاد اما با توجه به نقایص فنی سالن ها و کمبود مکانهای اجرایی هم چنین افزایش تعداد تماشاگران در حال حاضر این بنا جوابگوی تمام نیاز تئاتری شهر تهران نیست.تا آنجا که یک گروه حرفه ای تئاتر با گذشتن از *****های متعدد برای اجرای عمومی گاهی تا یک سال هم در انتظار نوبت اجرا باقی می ماند.سالن اصلی در طبقه همکف به عنوان اولین سالن به منظوراجرای نمایش هایی با پرسوناژهای متعدد طراحی شده است.گنجایش این سالن 571 نفر است و از تمام تجهیزات فنی ، صحنه گردان الکتریکی ، آسانسور دکور ، سیستم آویزهای بالا رونده برای دکور ، دهانه متحرک صحنه ، پرده و امکانات سینمایی و دستگاههای کنترل کننده برخوردار است.ورودی سالن نمایش نیز دارای 2 درب با پوشش آکوستیک است تا از ورود صدای سالن انتظار به سالن نمایش جلوگیری کند.عدم وجود دیوار آکوستیک در طرفین صحنه باعث می شود که صدای بازیگران و مجریان پشت صحنه در سالن شنیده شود


 
آخرین ویرایش:

lilac

عضو جدید
تئاتر ملی گراند چین

تئاتر ملی گراند چین

در پکن همه چیز مختص المپیک نیست. تئاتر ملی گراند توسط پل اندرو پروژه ای باشکوه و غول پیکری می باشد که در ماههای گذشته به اتمام رسیده است.


تئاتر ملی گراند یک جزیره فرهنگی در وسط دریاچه است؛ که در قلب پکن و در خیابان چانگ آن، نزدیک به تالار بزرگ که حدودا در 500 متری میدان تیان آن من و شهر ممنوعه، واقع شده است.

یک ساختمان منحنی با مساحت کلی 149500 متر مربع، شبیه یک جزیره از مرکز دریاچه بیرون زده است. پوشش تیتانیوم با شکل بیضی و دهانه ای با حداکثر اندازه 213 متر و حداقل اندازه 144 متر و ارتفاع 46 متر می باشد که در دو قسمت توسط یک روکش شیشه ای خم، با 100 متر پهنا تقسیم شده است. در طول روز، نور از میان سقف شیشه ای به داخل ساختمان می تابد. شب هنگام، حرکات درون ساختمان از بیرون قابل مشاهده است. ساختمان سه تالار اجرا را در خود گنجانده است، خانه اپرا با 2416 صندلی، تالار کنسرت 2017 صندلی و یک تئاتر 1040 نفری به عنوان فضاهای هنری و نمایش برای عموم در شهر گشوده شده و توسط مسیر شفاف زیرزمینی به طول 60 متر به ساحل وصل گردیده است.

فضاهای داخلی که بر روی عموم گشوده شده اند فرم منطقه شهری با فضاهای مختلفی نظیر خیابان ها، میادین، فضاهای خرید، رستوران ها و ... می باشد. بنابراین مجموعه به عنوان یک فضای باز شهری و نه به عنوان یک مکانی برای نمابش طراحی گشته است.
 

FROM_HELL

کاربر بیش فعال
"تالار کنسرت والت دیسنی
معمار: فرانک گهری"
Walt Disney Concert Hall
Frank Gehry

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=10234&stc=1&d=1244374836​

اطلاعات شخصی فرانک گهری
نام فرانک اون گری
تاریخ تولد ۲۸ فوریه ۱۹۲۹
محل تولد تورنتو، کانادا
ملیت کانادائی امریکائی


فعالیتها

سبک(ها):
دیکانستراکشن
فولدینگ
معماری پرش کیهانی
پروژه های معروف :تالار کنسرت والت دیسنی
موزه گوگنهام بیلبائو
جوایز: جایزه معماری پریتزکر ۱۹۸۹
مدال طلای ای آی ای


تالار کنسرت والت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد. این تالار در شهر لس آنجلس واقع است.
این تالار در آوریل سال ۲۰۰۳ با ۲۳۰۰ نفر گنجایش تکمیل شد وبا هزینه ی 274میلیون دلار ومعمار آن فرانک گهری بوده است.


پروژه000/ 200 فوت مربعی که ابتدا به عنوان شرکت در مسابقه طراحی شد ، اما اکنون عناصر بسیاری از زمان مسابقه توسعه داده شده اند که از میان آنها میتوان از شکل و فرم سالن اصلی ، حذف یک سالن مخصوص استراحت و یک هتل نام برد . سالن کنسرت هم اکنون بنا است که در مرکز منطقه ای ساخته شود که شامل یک بلوک مسکونی ، محوطه ای که عمدتاً اختصاص به باغ داده شده و نه تنها از داخل ساختمان بلکه از خیابانهای نزدیک هم قابل دسترسی است . در عین حال پانلهای شیشه ای بزرگ امکان حداکثر دستیابی به امکانات مختلف را می دهد




طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت 2400 نفری است که شکل ظاهری و درون آن یک کشتی بزگ را در ذهن تداعی می کند . نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالن بگونه ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق نموده . یک دستگاه ارگ در مرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یک پنجره بزرگ در پشت سالن تابیده می شود ، امکان افزایش مدت زمان کنسرتها را به هنگام روز می دهد​
.​



تناوب نور طبیعی و نور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجی ساخته شده ، حرکتی موسیقی وار را نشان می دهد که همگی جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطراف هستند . در عین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت 2500 اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند از داخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند .
به هر حال گهری از هر گونه تکنیک فنی ، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی است استفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه ای را در این رشته به نمایش بگذارد .


ورودی اصلی،در مقابل مرکز فروش موزیک،در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دو گانه ی راه پله –شیب راه ،حاضرین را به میدانی کوچک ،در ترازی بالاتر از تراز محوطه، وسپس ،به تالار بزرگ هدایت می کند.در این جا،ستون ها ،به درختان خمیده ای می مانند که پانل های صفحه های موج دار نمای بیرون را برافراشته اند.از پایین،پله های برقی ،از طبقه ی ششم زیر زمین برامده اند، که در مسیر انها، امکانات مورد نیاز برای معرفی اثار هنری و برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.
[URL="http://picup.ir/share-2AFD_4A38792B.html"][IMG]http://picup.ir/image-2AFD_4A38792B.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://picup.ir/share-013D_4A38792B.html"][IMG]http://picup.ir/image-013D_4A38792B.jpg[/URL][/IMG]

معماران قرن حاضر،حقیقتا از ایجاد بناهی مجلل تاریخی پرهیز نموده اند رایت(wright )می گفت علاقه ای به بناهای مجلل تاریخی ندارم. زیرا بنای مجلل هنگامی که باب مبارزه با فرهنگستان باز بود، تکیه گاهی برای رژیم های حراف به شمار می آمد،و بدین وسیله ، همنوایی با روحیه ضعیف طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر را نادیده می گرفت قلمداد می گردید. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادی چگونه می توان حضور یک نیروی اصیل ، اجتماعی و معنوی را در معرفی آن جامعه ی زنده ، حس نکرد؟
گهری با آثاری چون تالر والت دیسنی ، گویی بت را شکسته است ، و با ارئه ی معماری دینامیک ،آزاد ، در خلق فضاها و مکانهای یکپارچه و از نظر روشن بینی درونی ، در مقام مخالفت با حرافی قابل ستایش است .

[URL="http://picup.ir/share-B845_4A38792B.html"][IMG]http://picup.ir/image-B845_4A38792B.jpg[/URL][/IMG]


ورودیهای پارکینگ تالار

[URL="http://picup.ir/share-E028_4A38792B.html"][IMG]http://picup.ir/image-E028_4A38792B.jpg[/URL][/IMG]

P(public parking)
پارکینگ عمومی
V(valet parking)
پارکینگ با راننده برای پارک
Accessible parking
پارکینگ معلول​

نقشه های هوایی تالار والت دیسنی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=10403&stc=1&d=1245227856 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=10405&stc=1&d=1245228090


روند طراحی و اجرا

آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل میانجامد.

نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و DsMAX 3برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد. داده‌های عددی که به این ترتیب بدست میآمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود میآورند. سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد.
بنا به گفته یکی از دست اندرکاران اجرای پروژه همه چیز توسط کاتیا کنترل و هدایت می‌شود. کاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد.
میتوان گفت از دلایل استفاده از کاتیا دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرم‌افزارها می‌باشد. به عنوان مثال در پروژه تالار موسیقی والت‌دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجود داشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازه‌ای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، کارتهیه نقشه‌های اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های پروژه بود.
برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم افزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد و در حدود 80درصد از کار تهیه جزییات اتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت. این نرم افزار قابلیت ارتباط متقابل با کاتیا را داراست که گری از آن برای طراحی استفاده کرده بود. برای مثال ابتدا طرح در کاتیا تهیه می‌شد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ها را مشخص می‌کرد سپس اطلاعات داده شده دوباره به کاتیا منتقل می‌شد.
در اجرا نیز کاتیا راهگشای بسیاری از مشکلات بود. دوربینهای Total station با استفاده از اطلاعاتی که از این نرم‌افزار می‌گرفتند خطوط اجرایی را مشخص می‌کردند.
سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC که مستقیما با رایانه و CATIA کنترل می‌شدند تهیه شد.
بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانل‌های نما کردند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد.
در نهایت می‌توان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکنها متعلق به گذشته هستند».


شکل‌ها و مصالح

مصالحی که غالبا در کارهای گهری مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است.
فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی قاعده و مرکزگریز از نشانه‌های کارهای او می‌توان بر شمرد.[

پلانها نماهای تالار

[URL="http://picup.ir/share-5877_4A387A39.html"][IMG]http://picup.ir/image-5877_4A387A39.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://picup.ir/share-A93D_4A387A39.html"][IMG]http://picup.ir/image-A93D_4A387A39.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://picup.ir/share-2214_4A387A39.html"][IMG]http://picup.ir/image-2214_4A387A39.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://picup.ir/share-4761_4A387A39.html"][IMG]http://picup.ir/image-4761_4A387A39.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://picup.ir/share-4761_4A387A39.html"][IMG]http://picup.ir/image-4761_4A387A39.jpg[/URL][/IMG]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا