جايگاه عفو در اسلام
جايگاه عفو در اسلام
بـررسـى مـنـابـع اسـلامـى نـشـان مـى دهـد كـه (گـذشـت ) يـكـى ازاصول اساسى در برخورد با لغزش افراد است . قرآن كريم ، حتّى در همان آياتى كه كيفر ومـجـازات را بـراى مجرمان و گناهكاران تشريع مى كند و مؤ منان را از خطر و زيان آنان برحذرمـى دارد، گـذشت و چشم پوشى از خطايشان را نيز به عنوان يك ارزش برتر مطرح مى سازد.به عنوان مثال ، در آيه اى پس از بيان چگونگى حكم قصاص ، مى فرمايد:
(فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ اَخيهِ شَىْءٌ، فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَد اءٌ اِلَيْهِ بِاِحْسانٍ...) (بقره،178)
پـس اگـر كـسى از سوى برادر (دينى ) خود مورد عفو قرار گيرد (و از قصاص او صرف نظرشود) بايد از راه پسنديده پيروى كند و (ديه را) با نيكى به عفو كننده بپردازد.
در آيه ديگرى از پيامبر(ص ) مى خواهد كه به طريقه نيكو از اشتباهات مردم درگذرد:
(فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَميلَ) (حجر،85)
به طريق نيكو گذشت كن .
از امـام عـلى (ع ) در تـفـسـيـر ايـن آيـه چـنـيـن نـقـل شـده اسـت : (صـفـحجميل ، عفو بدون عتاب و سرزنش مجرم است .) (تفسیر مجمع البیان،جلد6،ص 344)
پـيـشـوايان بزرگ اسلام در سيره عملى خود، انسان هاى با گذشت و بزرگوارى بودند؛ چنانكـه نـقـل شـده روزى ابـوهـريـره نـزد امـام عـلى (ع ) آمد و سخنان ناروايى به آن حضرت گفت :فـرداى آن روز شـرفـياب شد و خواسته هايى را خدمت حضرت مطرح كرد. حضرت على (ع ) همهآنها را برآورده ساخت . اين كار امام بر برخى از اصحاب گران آمد و موجب اعتراض آنان شد. آنحضرت به ايشان فرمود:
(اِنّى لاََسْتَحْيى اَنْ يَغْلِبَ جَهْلُهُ عِلْمى وَ ذَنْبُهُ عَفْوى وَ مَسْاءَلَتُهُ جُودى ) (بحارالانوار،جلد41،ص 49)
مـن از ايـنكه نادانى او بر علمم ، گناه او بر عفوم و در خواست او بر بخشايشم چيره شود، شرممى كنم .
امام صادق (ع ) فرمود:
(اِنّ ا اَهْلُ بَيْتٍ، مُرُوَّتُنَا الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَنا) (بحارالانوار،جلد71،ص 414)
ما خاندانى هستيم كه ، جوانمردى مان گذشت از كسى است كه بر ما ستم كرده است .