سلام.
فرمودید:بعضی هاش دلیل داره. پس بعضیهاش نداره!!
اینکه یکی نابینا به دنیا میاد یا پرخاشگر یا ..... دلیل داره.
اما اون نوزاد در اون دلیل دخیل نیست.
شنیدید میگن اگه نزدیکی در فلان شرایط انجام بشه نوزاد بهمان خصوصیت رو پیدا میکنه؟؟؟ نشنیدین دوستان؟ پس در دینتون تحقیق کنید.
===========
مورد دوم:
در زندگی بحث احتمال خیلی مهمه:
احتمال اینکه فرزند معاویه، یزید بشه بیشتره یا امام حسین؟؟؟
ببیند، بحث ما اینجا به سمت جبر واختیار حرکت میکنه. سعی میکنم وارد اون بحث نشم. فقط توجه داشته باشید شما اگه مغز انیشتن رو داشته باشید احتمال اینکه دانشند بشید بیشتره یا مغز یک عقب افتاده؟؟
اگه شما در محیط فاسد بزرگ بشید احتمال فاسد شدنتون بیشتره یا در محیط خوب بزرگ بشین؟؟
صد البته خواننده این مطلب در بدترین شرایط هم که بود باز به همین خوبی و شرافتی بود که الان هست!! اما مردم کوچه بازار چی؟؟
اینگه خیلی از کودکان خیابانی فرزند طلاق اند و یا پدر مادر معتاد داشتن چیزی به فکر شما نمیاره؟
چیزی مثل این که" شرایط رو بسیاری از ادمها(بجز من و شما که خیلی کار درستیم) تاثیر بسیار عمیق و سرنوشت سازی داره"
خب بازم کور بودن اون فرد ربطی به عدل نداره چون اولا زمینه بسیاری از گناهان رو نداره ثانیا تو اون دنیا هم متناسب با احوالش مواخذه میشه
ضمن اینکه برای کور مادرزاد ندیدن اصلا رنجی نداره چون رنج در تزاحم تضادها بوجود میاد!
تمام اون احتمال به خود فرد بستگی داره یکی میشه حر یکی میشه فرزند نوح یکی میشه ابوجهل یکی میشه طلحه یکی میشه زهیربن قین یکی میشه حاتم طائی!!
دانشمند بودن صرف تو اون دنیا ارزشی نداره گرچه اینا همش معلول عواملی دنیاییست
در مورد گرویدن به دین شاید بعضی گزینه هاتون درست باشه که اونم به وسعت طرف نگاه میشه اما در مورد انسان بودن نه چون فطرت انسان خوبی رو دوست داره