منبع :
http://rashtcity.blogfa.com/post-239.aspx
در پاسخ به انتشار برخی شایعات پیرامون پل جانبازان
با سلام و احترام به تمامی همشهریان محترم و دلسوز به ویژه اصحاب جراید
در ابتدا به استحضار می رساند که اگر چه ارسال جوابیه برای اخبار کذب مندرج شده حقی قا نونی است ، اما اکنون نه به این قصد بلکه تنها به صرف اینکه آگاهی عموم شهروندان محترم و اطلاع رسانی به آنان در خصوص عملکرد خویش را مقدم بر تمامی وظایف خویش می دانیم ، بر آن شدیم به این امر مبادرت ورزیم تا با ارائه واقعیت ، افکار عمومی به قضاوت نشسته و تشخیص سره از ناسره بر عهده وجدان بیدار و آگاه جامعه قرار گیرد ؛ چه آنجا که حقیقت بیان شود مجالی برای غیر وجود نخواهد داشت .
قابل توجه است که در مطالب مندرج شده در تعدادی از سایت ها که متاسفانه برخی از جراید نیز بدون توجه به اصالت منبع نسبت به انتشار آن اقدام نموده اند ، توجهی به رعایت اخلاق حرفه ای رسانه ای توسط نگارنده خبر در خصوص استناد به مدارک ، اظهار نظر کارشناسان و یا حتی نقل از منابع آگاه و اجرایی این
پروژه نشده است ، همچنین اشاره به خبر های متعلق به چند ماه پیش به نقل ازشهردار محترم و ریاست محترم شورای اسلامی شهر رشت ، با توجه به شرایط کنونی که عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده می شود
آن هم در شهری مانند رشت که خوشبختانه اکثر رابطه ها شفاف و بدون پرده پوشی است و می توان با تماسی کوتاه از چگونگی صحت و یا سقم خبر مطلع گشت ، جای بسی تامل باقی می گذارد و ما را در این اندیشه که آیا صداقتی که در طبق اخلاص گذاشته ایم کافی نبوده است ؟
ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که علت محدود بودن مطالب منتشر شده از قول شهردار محترم و ریاست محترم شورا ومعاونت محترم عمرانی در خصوص پل جانبازان به این دلیل بوده است که با توجه به مشکلات موجود در خصوص اجرای این پروژه به عنوان اولین پل غیر هم سطح درون شهری ، عزم مجموعه مدیریت فعلی شهرداری بر آن است که به جای توجه به حواشی ، تمامی تلاش خویش را در راستای انجام هر چه بهتر امور به کار گیرند تا نتیجه عملکردشان مدافع کارشان باشد .
همچنین از یک سو با توجه به تعامل مثبت روابط عمومی شهرداری و شورا به عنوان روزنه برون سازمانی با دوستان تشنه کشف حقیقت و اصحاب جراید و مطبوعات و سایر رسانه ها به منظور رفع هر گونه شبهات احتمالی و از سوی دیگر برای شفاف سازی و انعکاس واقعیت ها به دور از هر گونه ظاهر سازی ، چگونگی اجرای پروژه ها و امور انجام شده در چندین مرحله که آخرین آن در ماه مبارک رمضان بود، طی بازدیدی میدانی از پروژه های عمرانی سطح شهر، در معرض دید تمامی پیگیران دلسوز قرار گرفت ؛ انتظار می رفت تا چنانچه پرسشی وجود دارد با استعلام از مراجع ذیربط و دست اندرکاران اجرای پروژه ها ، اقدام به اظهار نظر و نقد شود نه اینکه با کلی گویی از استناد به واقعیت پرهیز شود و رسالت واقعی خویش را که همانا نشر واقعیات بر مبنای مستندات است فراموش نمایند .
با تمامی اینها مجموعه مدیریت شهری رشت بر اساس وظیفه خویش تمامی انتقاد ها را به گوش جان شنیده و از گذشته تا کنون پذیرای هر گونه پیشنهادات سازنده در جهت دستیابی به اهداف مشترک ، به منظور تحقق خواسته های شهروندان فهیم در راستای اعتلای شهر خویش می باشد ؛ از همین رو برخی ناملایمات و اظهار نظر های غیر منصفانه را نه نیشتری مغرضانه که قلقلکی دوستانه می داند و لا غیر .
باشد که پس از اتمام این پروژه، تسهیل تردد خودروها ، کاهش بار ترافیکی و رضایتمندی شهروندان ،با پشتوانه گرم حمایت های مردمی توشه ای در جهت برداشتن گام هایی بهتر در اجرای سایر پروژه های شهری برای مجموعه مدیریت شهری رشت محیا گردد.
در ادامه به منظور رفع ابهاماتی که برای برخی از شهروندان محترم و دوستان مطبوعاتی پیرامون طراحی این پل وجود داشته و دارد ، سعی نموده ایم تا نظر مهندسین ناظر و مجری پروژه پل جانبازان را به تفضیل ارائه نماییم .
مهندس فانی سر پرست گروه نظارت پل جانبازان :
شایعات اخیر پیرامون اختلاف سطح طرفین پل جانبازان کذب محض است .
مهندس فانی سرپرست گروه نظارت تقاطع غیر هم سطح جانبازان رشت در خصوص عملیات اجرایی این پل اظهار داشت: زمان آغاز این پروژه در مورخ 4/4/85 و مبلغ قرارداد با احتساب 25 % مازاد ، بالغ بر 3 میلیارد و 750 میلیون تومان بوده است که پیش بینی می شود با توجه به تغییر مقادیرکار و اقدامات جدید برآورد نهایی آن به 5 میلیارد تومان برسد وتا اکنون نیز با داشتن پیشرفت فیزیکی بیش از 90% و پیشرفت ریالی 60%، رقمی معادل 3 میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده است .
وی در خصوص طولانی شدن زمان اجرای پروژه نسبت به مدت مقرر شده در قرارداد تصریح کرد: با توجه به تاسیسات زیر بنایی شهر رشت ، متاسفانه با مشکلات پیش بینی نشده ای در حین اجرای پروژه مواجه شدیم که از آن جمله می توان به جابجایی تاسیسات زیر زمینی و هوایی مانند دکل برق فشار قوی به مدت 11 ماه به لحاظ محدوده مسکونی و تجاری موجود در حواشی پل ، جابجایی لوله فاضلاب شهری به مدت 3 ماه و همچنین نا مساعد بودن شرایط جوی شهر رشت به جهت تعداد زیاد ماه های بارندگی و به توافق رسیدن با مالکین مسیر برای آزاد سازی املاک و مستقلات پیرامون ، اشاره نمود .
مهندس فانی شایعات اخیر مبنی بر وجود اشتباه مهندسی و محاسباتی و اختلاف سطح در پل را کذب محض دانست و گفت: این پل با داشتن 102 متر طول عرشه که با احتساب رمپ های دو طرف به 600 متر می رسد ، با طراحی و نظارت مهندسین مشاور و حائز رتبه در کشور و اجرای پیمانکاران مجرب احداث شده است و هیچگونه مشکل اجرایی برای بهره برداری از آن وجود ندارد .
مهندس سر پرست گروه نظارت پل جانبازان با تشریح جزئیات ساخت این پل گفت : طراحی و اجرای این پل از لحاظ سازه ای در رده پل های صندوقه ای پیش ساخته پس تنیده قرار می گیرد که در این شیوه قطعات از پیش ساخته به کارگاه انتقال داده شده و سپس سایر مراحل فنی اعمال خواهد شد وی با ایراد توضیحات فنی در خصوص وجود فاصله 40 سانتی متری در پل گفت: به دلیل وجود فاصله 50 متری بین دو ستون پل و عدم وجود ستون در قسمت های میانی در این نوع از طراحی این روش اتخاذ شده است و از لحاظ فنی این خلا برای کشش کابل ها تعبیه شده است تا پس از اتمام عملیات کشش کابلی این قسمت که به نام کلید در جا ریز مصطلح است با بتن مسلح احاطه گردد که این نوع اجرا یکی از تکنیک های احداث پل با قطعات پیش ساخته است که هم اکنون در لاین جنوبی انجام شده است و دقیقا بر مبنای طراحی اولیه پل می باشد و مغایرتی با محاسبات اولیه ندارد و به زودی درلاین شمالی پس از اتمام نیز برای اتصال دو طرف پل به همین صورت اعمال خواهد شد .
مهندس فانی افزود : طراحی سازه این پل بر حسب موقعیت مکانی آن به لحاظ قرار گرفتن در محور ورودی شرق استان به شهر رشت و با در نظر گرفتن حجم بار ترافیکی و مجاورت با وادی تازه آباد بوده است ، چنانچه در بررسی های اولیه مطالعاتی حتی در خصوص احداث پار کینگ یا ایجاد بازار چه در زیر پل انجام
پذیرفت اما به لحاظ ازدیاد تردد خودرو ها و افراد و ایجاد گره ترافیکی بیشتر در کنار گذر های طرفین پل که مغایر با هدف اولیه احداث پل و کاهش بار ترافیکی بود ، از این امر صرف نظر شد .
وی در تشریح دلایل طراحی پل در محور شرق به غرب در راستای بلوار شهدا به سمت بلوار امام رضا نیز گفت : از یک سو به دلیل عبور لوله چند منظوره نفت بنزین و گاز متعلق به شرکت نفت که از شهرستان انزلی به سمت قزوین پمپاژ می شود ، از محور میانی بلوار خرمشهر و به دلیل مکاتبات انجام شده توسط شرکت نفت با شهرداری برای رعایت حریم لوله ، و از سوی دیگر به لحاظ شمارش آماری عبور خودروها در دو محور به لحاظ بار ترافیکی ، فندانسیون پل در محورشمالی - جنوبی اجرا نشد .
مهندس علیمی سر پرست کارگاه پل جانبازان :
تا کنون تغییر پیمانکاری در این پروژه انجام نشده است .
در همین راستا مهندس علیمی سر پرست کارگاه پل جانبازان نیز به تشریح برخی ابهامات بیان شده پیرامون اجرای این پروژه پرداخت و گفت : از آغاز عملیات اجرایی شرکت بالاست که یکی از شرکت های وابسته به راه آهن جمهوری اسلامی ایران است ، عهده دار انجام مسئولیت بوده است و تا کنون تغییر پیمانکاری در این پروژه انجام نشده است .
وی در پایان خاطر نشان کرد : این شرکت با تمامی قدرت و تلاش خویش به لحاظ حساسیت این پروژه و همچنین با توجه به تاکید شهرداری وشورای شهر رشت مبنی بر اتمام هر چه سریعتر ، به طور شبانه روزی و در دو شیفت در تمامی جبهه های کاری فعال است و امید است با روند موجود در صورت عدم بروز مشکلات جوی در آینده نزدیک این پروژه مورد بهره برداری قرار گیرد .