SHIA Vs Sunni
SHIA Vs Sunni
گاهی درباره صلوات می پرسند که چرا هنگام صلوات فرستادن بر محمد،آلِ آن حضرت را نیز بر او عطف می کنید و می گویید:اللهم صلِّ علی محمد و آل محمد؟
این مطلب حتمی و مسلّم است که خود پیامبر اکرم(ص) شیوه درود فرستادن بر خود را بر مسلمانان آموخته است.اگر به آموزه نبوی توجه کنیم، می بینیم هر چند عده زیادی از صحابه قابل احترام و دارای ارزشهای انکار ناپذیرند،ولی حضرت رسول(ص) تنها صلوات بر آل را سفارش فرمود. در این باره آمده است:
"آنگاه که آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ وَ ملَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا صَلُّواعَلَیهِ وَ سَلِّموا تَسلِمًا»نازل شد، مسلمانان پرسیدند:چگونه درود فرستیم؟پیامبر فرمود:«لاتُصَلُّوا عَلیَّ الصَّلوةَ البتراء»؛بر من صلوات ناقص نفرستید. باز پرسیدند:چگونه درود بفرستیم؟فرمود: بگویید:« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ »"
از همین رو، فخر رازی در تفسیرش تأکید دارد که صیغه درود بر پیامبر اکرم(ص) اینگونه باشد:
« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ »
البته آل پیامبر اعظم(ص) در میان اهل سنت از موقعیت ویژه ای برخوردارند،چنانکه شافعی در شعر معروف خود می گوید:
یا اهل بیت رسول الله حبّکم
فرض من الله فی القرآن أنزله
کفاکم من عظیم القدر انّکم
من لم یصل علیکم لا صلوه له
ای خاندان پیامبر گرامی،محبت شما فریضه ای است که خداوند آنرا در قرآن فرو فرستاده است.
در بزرگی و رفعت مقام شما،همان بس که هرکس بر شما درود نفرستد،برای او نمازی نخواهد بود.
با این همه تأکید بر لزوم صلوات بر آل محمد(ص) برخی مسلمانان این توصیه را عملی نمیکنند و از درود فرستادن بر آل ایشان خودداری می کنند.صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) بدون صلوات بر آل او نه تنها کراهت دارد و منهی است،بلکه اینکار در نماز سبب رد شدن نماز در درگاه خداوند می شود.
دارقطنی و بیهقی از رسول خدا(ص) نقل کرده اند که فرمود:«من صلّی صلاة و لم یصلّ فیها علیَّ وعلی اهل بیتی لم تقبل منه.»
هر کس نمازی بخواند و در آن بر من و اهل بیت من درود نفرستد،نماز وی پذیرفته نمیشود.
جابربن یزید جعفی از امام باقر(ع) و او از ابو مسعود انصاری نقل میکند که رسول خدا(ص) فرمود:« من صلّی صلاة لم یصلّ فیها علیَّ و علی اهل بیتی لم تقبل منه ».
هرگاه شخصی نماز بخواند و در آن، برمن و اهل بیتم درود نفرستد،نمازش پذیرفته نمیشود.
در غیر نماز هم گفته های فراوانی از علمای اهل سنت درباره درود بر اهل بیت(ع) در کنار درود بر رسول الله(ص) وارد شده است.برای نمونه،زید بن خارجه نقل میکند که پیامبر اکرم(ص) فرمود:
"بر من درود بفرستید و دردعا کوشش کنید و بگویید:«اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید و بارک علی محمّد وآل محمّد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید.»"
همچنین طلحه میگوید:
به پیامبر اکرم(ص) عرض کردیم،کیفیت سلام بر تو را دانستیم.حال کیفیت درود بر تو چیست؟ فرمود: بگویید:« اللّهم صلّ علی محمّد و علی آل محمّد و بارک علی محمّد و علی آل محمّد کما صلّیت و بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انّک حمید مجید ».
بریدة خزاعی از پیامبر اکرم(ص) نقل میکندکه فرمود:
بگویید:«اللّهم اجعل صلواتک و رحمتک و برکاتک علی محمّد و علی آل محمّد کما جعلتها علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انّک حمید مجید.»
صلوات فرستادن مسلمانان بر پیامبر اکرم(ص) گونه ای سپاس گزاری از زحمتهای طاقت فرسای 23 ساله رسول گرامی اسلام(ص) و قدردانی هر مسلمان از نعمت هدایت و ابلاغ پیامبر الهی است که از بزرگترین نعمتهای خداوند به شمار میرود. از نظر روان شناسی،صلوات فرستادن و دعا برای آن حضرت،موجب تحکیم و ریشه دارتر شدن محبت به آن حضرت میشود و پیروی بیشتر از رهنمودهای آن حضرت را دربر دارد. افزون بر این،صلوات یک دعاست و به معنای انعطاف و عطف و توجه خداوند و نزول رحمت الهی است.
SHIA Vs Sunni
گاهی درباره صلوات می پرسند که چرا هنگام صلوات فرستادن بر محمد،آلِ آن حضرت را نیز بر او عطف می کنید و می گویید:اللهم صلِّ علی محمد و آل محمد؟
این مطلب حتمی و مسلّم است که خود پیامبر اکرم(ص) شیوه درود فرستادن بر خود را بر مسلمانان آموخته است.اگر به آموزه نبوی توجه کنیم، می بینیم هر چند عده زیادی از صحابه قابل احترام و دارای ارزشهای انکار ناپذیرند،ولی حضرت رسول(ص) تنها صلوات بر آل را سفارش فرمود. در این باره آمده است:
"آنگاه که آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ وَ ملَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا صَلُّواعَلَیهِ وَ سَلِّموا تَسلِمًا»نازل شد، مسلمانان پرسیدند:چگونه درود فرستیم؟پیامبر فرمود:«لاتُصَلُّوا عَلیَّ الصَّلوةَ البتراء»؛بر من صلوات ناقص نفرستید. باز پرسیدند:چگونه درود بفرستیم؟فرمود: بگویید:« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ »"
از همین رو، فخر رازی در تفسیرش تأکید دارد که صیغه درود بر پیامبر اکرم(ص) اینگونه باشد:
« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ »
البته آل پیامبر اعظم(ص) در میان اهل سنت از موقعیت ویژه ای برخوردارند،چنانکه شافعی در شعر معروف خود می گوید:
یا اهل بیت رسول الله حبّکم
فرض من الله فی القرآن أنزله
کفاکم من عظیم القدر انّکم
من لم یصل علیکم لا صلوه له
ای خاندان پیامبر گرامی،محبت شما فریضه ای است که خداوند آنرا در قرآن فرو فرستاده است.
در بزرگی و رفعت مقام شما،همان بس که هرکس بر شما درود نفرستد،برای او نمازی نخواهد بود.
با این همه تأکید بر لزوم صلوات بر آل محمد(ص) برخی مسلمانان این توصیه را عملی نمیکنند و از درود فرستادن بر آل ایشان خودداری می کنند.صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) بدون صلوات بر آل او نه تنها کراهت دارد و منهی است،بلکه اینکار در نماز سبب رد شدن نماز در درگاه خداوند می شود.
دارقطنی و بیهقی از رسول خدا(ص) نقل کرده اند که فرمود:«من صلّی صلاة و لم یصلّ فیها علیَّ وعلی اهل بیتی لم تقبل منه.»
هر کس نمازی بخواند و در آن بر من و اهل بیت من درود نفرستد،نماز وی پذیرفته نمیشود.
جابربن یزید جعفی از امام باقر(ع) و او از ابو مسعود انصاری نقل میکند که رسول خدا(ص) فرمود:« من صلّی صلاة لم یصلّ فیها علیَّ و علی اهل بیتی لم تقبل منه ».
هرگاه شخصی نماز بخواند و در آن، برمن و اهل بیتم درود نفرستد،نمازش پذیرفته نمیشود.
در غیر نماز هم گفته های فراوانی از علمای اهل سنت درباره درود بر اهل بیت(ع) در کنار درود بر رسول الله(ص) وارد شده است.برای نمونه،زید بن خارجه نقل میکند که پیامبر اکرم(ص) فرمود:
"بر من درود بفرستید و دردعا کوشش کنید و بگویید:«اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید و بارک علی محمّد وآل محمّد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید.»"
همچنین طلحه میگوید:
به پیامبر اکرم(ص) عرض کردیم،کیفیت سلام بر تو را دانستیم.حال کیفیت درود بر تو چیست؟ فرمود: بگویید:« اللّهم صلّ علی محمّد و علی آل محمّد و بارک علی محمّد و علی آل محمّد کما صلّیت و بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انّک حمید مجید ».
بریدة خزاعی از پیامبر اکرم(ص) نقل میکندکه فرمود:
بگویید:«اللّهم اجعل صلواتک و رحمتک و برکاتک علی محمّد و علی آل محمّد کما جعلتها علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انّک حمید مجید.»
صلوات فرستادن مسلمانان بر پیامبر اکرم(ص) گونه ای سپاس گزاری از زحمتهای طاقت فرسای 23 ساله رسول گرامی اسلام(ص) و قدردانی هر مسلمان از نعمت هدایت و ابلاغ پیامبر الهی است که از بزرگترین نعمتهای خداوند به شمار میرود. از نظر روان شناسی،صلوات فرستادن و دعا برای آن حضرت،موجب تحکیم و ریشه دارتر شدن محبت به آن حضرت میشود و پیروی بیشتر از رهنمودهای آن حضرت را دربر دارد. افزون بر این،صلوات یک دعاست و به معنای انعطاف و عطف و توجه خداوند و نزول رحمت الهی است.