چكيده
هيدروژناسيون انتخابي استيلن در واحدهاي الفين از معمول ترين روشها در جهت افزايش توليد و خلوص اتيلن مي باشد. ضمن تبديل استيلن به اتيلن ، واكنشهاي جنبي ديگري نيز اتفاق مي افتد كه مهمترين آنها تبديل استيلن به تركيباتمشهورند و مسموم كننده هاي موقتي كاتاليزور مي باشند. در هنگام (Green oil) اليگومری ميباشد كه به روغن سبزاحياي كاتاليزورها ، مخلوطي از بخار داغ و هوا براي سوزاندن هيدروكربنهاي مسموم كننده كاتاليزور استفاده شده وتركيبات حاصل از احتراق با دوش آب شستشو مي شدند و تركيبات هيدروكربني جذب نشده به فضا رها مي شدكه باعثآلودگي بسيار شديد هوا به همراه بوي بسيار زننده می گرديد. در مقاله حاضر، مراحل طراحی سيستم حذف آلودگيجديد بر مبنای تجهيزات مازاد طرح توسعه واحد الفين آورده شده است. اين سيستم اکنون در واحد الفين نصب شدهاست و گازهاي خروجي از آن، فقط تركيبات حاصل از احتراق كامل هيدروكربنها مي باشدكه آلودگي نداشته و آبهايحاصل از شستشو نيز جهت تصفيه به واحد پساب صنعتي فرستاده مي شود.
هيدروژناسيون انتخابي استيلن در واحدهاي الفين از معمول ترين روشها در جهت افزايش توليد و خلوص اتيلن مي باشد. ضمن تبديل استيلن به اتيلن ، واكنشهاي جنبي ديگري نيز اتفاق مي افتد كه مهمترين آنها تبديل استيلن به تركيباتمشهورند و مسموم كننده هاي موقتي كاتاليزور مي باشند. در هنگام (Green oil) اليگومری ميباشد كه به روغن سبزاحياي كاتاليزورها ، مخلوطي از بخار داغ و هوا براي سوزاندن هيدروكربنهاي مسموم كننده كاتاليزور استفاده شده وتركيبات حاصل از احتراق با دوش آب شستشو مي شدند و تركيبات هيدروكربني جذب نشده به فضا رها مي شدكه باعثآلودگي بسيار شديد هوا به همراه بوي بسيار زننده می گرديد. در مقاله حاضر، مراحل طراحی سيستم حذف آلودگيجديد بر مبنای تجهيزات مازاد طرح توسعه واحد الفين آورده شده است. اين سيستم اکنون در واحد الفين نصب شدهاست و گازهاي خروجي از آن، فقط تركيبات حاصل از احتراق كامل هيدروكربنها مي باشدكه آلودگي نداشته و آبهايحاصل از شستشو نيز جهت تصفيه به واحد پساب صنعتي فرستاده مي شود.