شیوخ امارات شاهکار معماری ایرانی را دزدیدند + تصاویر

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه ای که می توان آن را "خیانت آمیز ترین اقدام علیه هویت ملی ایران" دانست تلاش گستاخانه شیوخ امارات برای "ثبت جهانی بادگیر ایرانی" با عنوان "بادگیر و میراث عربی" در سازمان ملل متحد می باشد. هم اکنون مراحل اصلی این پروژه با جدیت توسط این کشور پیگیری شده است و عن قریب این دزدی آشکار به رسمیت خواهد رسید.


چندین سال است که اعراب حوزه خلیج فارس و به خصوص کشور امارات متحده عربی چشم طمع به آب و خاک سرزمین ایران دوخته اند این رفتار نابجا از تغییر نام خلیج فارس آغاز شد و سپس نوبت به جزایر سه گانه رسید . اما این زیاده خواهی به همین جا ختم نشد و این بار، اعراب، یکی از قدیمی ترین و بومی ترین دانش ایرانی را به یغما برده اند.
بادگير ایرانی را مي توان يک نمونه عالي هنر مهندسي به شمار آورد که در حالي که هواي بيرون بسيار گرم است و از آسمان آتش مي بارد، بدون صرف هيچ گونه انرژي و صرفا با طراحي مناسب سيستم هدايت هوا، شرايط خنک با تفاوت دماي حدود 30درجه با بيرون را فراهم مي کند. این نمونه عالی معماری ایرانی در جای جای سرزمینمان بنا شده است. اما چه شد که این اثر ملی به یغما رفت.


سرقت آشکار میراث ایرانی با نصب پرچم امارات : رونمایی از تندیس بادگیر ایرانی در کشور امارات.

در سال 1890 میلادی، درگیری هایی بین دولت بریتانیا و شوروی بر سر در اختیار گرفتن خاک ایران صورت گرفت، که این امر تأثیر بسیار منفی بر روی اقتصاد کشور ایران گذاشت. این اتفاق، یکی از دلایلی بود که باعث خروج سرمایه ها و سرمایه داران از ایران گردید. تجار و کسبه شهر بستک در استان هرمزگان نیز از این امر مستثنا نبودند.
یکی از شهرهایی که برای تجارت مناسب دیدند، شهر دبی بود (ساحل دوبی درگذشته ای نه چندان دور، محل تجمع ملاحان و باربران عربی بود که برای تخلیه و بارگیری لنج های ایرانی ساعت ها زیرآفتاب سوزان و بر روی رمل های تف دیده بر پا می ایستادند و به تلألؤ امواج شمالی خلیج فارس چشم می دوختند). بستکی های مهاجر در این منطقه، محله بستکیه را بنا نهادند و معماری شهر بستک ایران را عیناَ در بستکیه بازسازی نمودند.






حال با گذشت حدود یک قرن از این مهاجرت، کشور امارات متحده عربی اقدام به برگزاری مسابقات بین المللی معماری نموده است. نکته قابل توجه در این مسابقات این است که تندیس اهدایی به برگزیدگان، نماد بادگیر ایرانی است.






مسابقه بین المللی معماری دبی با همکاری سازمان ملل متحد.تندیس این مسابقه، نمادی از بادگیر ایرانی است







با توجه به اینکه این مسابقه، چندین سال متوالی برگزار شده است و در تمام ادوار از تندیس بادگیر ایرانی با عنوان "میراث فرهنگی عربی" استفاده شده است ولیکن تاکنون هیچ گونه واکنش قاطعی از سوی مسئولین ایرانی صورت نگرفته است. شیوخ امارات متحده با سوء استفاده از این سهل انگاری به این مسابقه و تندیس اکتفا نکرده و دو برنامه ویژه را در پیش گرفتند.


بادگیرهای ایرانی در امارات



اولین برنامه،تبلیغات گسترده معماری بادگیر در رسانه های عربی در کنار ترویج ساخت و ساز به سبک معماری بادگیر ایرانی در اقصی نقاط امارات با هدف جذب گردشگر می باشد. این اقدام امارات کاملاَ موفقیت آمیز بود، زیرا آن دسته از گردشگران بین المللی که شیفته ی معماری شگفت انگیز و سنتی بادگیر بودند، به بازدید از شهر بستکیه اقدام کردند. مدیران شهری با این موضوع با وسواس خاصی برخورد می کنند. به گونه ای که حفاظت ویژه ای از این معماری صورت می گیرد تا کوچک ترین آسیبی به اینگونه بناها وارد نشود.

دومین برنامه که می توان آن را "خیانت آمیز ترین اقدام علیه هویت ملی ایران" دانست تلاش گستاخانه شیوخ امارات برای "ثبت جهانی بادگیر ایرانی" با عنوان "بادگیر و میراث عربی" در سازمان ملل متحد می باشد. هم اکنون مراحل اصلی این پروژه با جدیت توسط این کشور پیگیری شده است و عن قریب این دزدی آشکار به رسمیت خواهد رسید.

اما فقط این اماراتی نیستند که به ارزش این شاهکار ایرانی پی برده اند،کارشناسان اروپایی و علی الخصوص انگلیسی ها، تمرکز ویژه ای بر روی بادگیر ایرانی دارند و با معاصرسازی این تکنولوژی، در حال ترویج استفاده از آن با هدف کاهش مصرف انرژی برآمده اند و نمونه های موفقی را بنا نهاده اند. جالب تر اینکه، مطالعات اولیه درخصوص اجرای بادگیر در انگلستان،در شهر یزد و توسط کارشناسان انگلیسی(در پوشش توریست) صورت گرفت. بعد از اتمام این سفر پژوهشی، تعدادی از ساکنان شهر یزد که ساختمان آنان مورد بازدید قرار گرفته بود،اعلام کردند که بخش های اصلی بادگیرها مورد تخریب تعمدی توسط این "پژوهشگرانِ توریست نما" قرار گرفته و قابلیت اجرایی خود را از دست داده است.


سهل انگاری در نگهداری از بادگیر و تخریب روزافزون این میراث فرهنگی-یزد


اکنون سالیان درازی است که میراث فرهنگی و معماری غنی ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است. در حال حاضر هیچ بهره برداری مفیدی در خصوص آشنایی مردم ایران با میراث گران بهای گذشته صورت نگرفته است.اکثر بناهای با ارزش فرهنگی در حال تخریب می باشد. علاوه بر این، این سوء مدیریت تاثیر بسزایی در کاهش جذب گردشگران خارجی در بازدید از میراث فرهنگی داشته است.






سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تنها نهاد رسمی کشور است که سال ها مسئؤلیت سنگین صیانت، حفاظت، مرمت، شناسایی، شناساندن و ثبت و معرفی ملی و بین‌المللیِ مواریث مدنی و معنوی کشور را بر شانه گرفته است. انتظار میرفت کشوری با چنین موقعیت و اعتبار تاریخی- فرهنگی در صیانت از سنگرهای تاریخ و فرهنگ و مواریث مدنی و معنوی خود شهره آفاق می‌بود، اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که عملاً گام به راهی نهادهایم که اینک در بی‌توجهی به مواریث فرهنگی و صیانت از آثار فرهنگی و باستانی و ابنیه تاریخی شهره شده‌ایم.




عدم رعایت حریم قانونی در ساخت و سازهای جدید و تخریب بادگیرهای سنتی



امروزه، مراکز و سازمان‌های میراث فرهنگی در سراسر جهان از مهم ترین و تاثیرگذارترین سازمان‌ها و نهادها به شمار می‌روند و برنامه‌های آنها در نهایت نظم، دقت و هوشمندی تنظیم و تدوین و اجرا می‌شود. انتظار میرفت که سازمان میراث فرهنگی کشور نه فقط در زمینه صیانت و پاسداری و شناخت میراث ایرانی ــ اسلامی ما در درون مرزهای کنونی کشور گام‌های بلندی بردارد بلکه در شناخت و پاسداری میراثِ سترگِ جهان ایرانی و سرزمین‌های اسلامی نیز مشارکت فعال و پویا داشته باشد.تجربه و تقدیر تاریخی ما می‌بایست این واقعیت را به ما آموخته باشد که زنگ خطر فروپاشی ملت‌ها و فرهنگ‌ها و انحلال جامعه‌ها و حتی افول و انحطاط تمدن‌ها هنگامی شنیده شده که جامعه‌ای، از درون، ریشه‌هایِ اصالت و هویت و ارزش‌های خود را نشانه گرفته و دست تجاوز و تخریب به سوی مواریث مدنی و معنویاش گشوده است.

امید است محمد شریف ملک زاده رییس متخصص سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بجای کارهای سیاسی مانند برگزاری جشنواره «صدای بهار» به وظایف اصلی خود در حفظ میراث ایرانی بپردازد.


بادگیرهای ایرانی در امارات


تخریب بادگیرها در ایران





:w06::w06::w06::w00::w00::w00:

منبع: مشرق نيوز










 

babakmail

عضو جدید
کاربر ممتاز
از ماست که بر ماست

از ماست که بر ماست

روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست وندر طلب طعمه پر و بال بیاراستبر راستی بال نظر کرد و چنین گفتامروز همه ملک جهان زیر پر ماستبر اوج چو پرواز کنم از نظر تیزمی‌بینم اگر ذره‌ای اندر ته دریاستگر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبدجنبیدن آن پشه عیان در نظر ماستبسیار منی کرد و ز تقدیر نترسید بنگر که از این چرخ جفا پیشه چه برخاستناگه ز کمینگاه یکی سخت کمانی تیری ز قضا و قدر انداخت بر او راستبر بال عقاب آمد آن تیر جگر سوز وز عرش مر او را به سوی خاک فرو کاستبر خاک بیفتاد و بغلتید چو ماهیبگشود پر خویش سپس از چپ و از راستگفتا: عجب است این که ز چوبی و ز آهناین تیزی و تندی و پریدن ز کجا خاست؟ بر تیر نظر کرد و پر خویش بر او دید گفتا: ز که نالیم که از ماست که بر ماست!
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
بی تربیتای فرهنگ دزد.......


در این که اونا بی تربیتو دزدن کِ هیچ شکی نیست دردونه جون...
ما چرا باید اینقدر بی غیرت باشیم که دونه دونه، فرهنگ و تمدنمِونو غارت کنن و ما ککمونم نگزه !!!!(

جمله بندیم تو حلقم:confused:

روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست وندر طلب طعمه پر و بال بیاراستبر راستی بال نظر کرد و چنین گفتامروز همه ملک جهان زیر پر ماستبر اوج چو پرواز کنم از نظر تیزمی‌بینم اگر ذره‌ای اندر ته دریاستگر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبدجنبیدن آن پشه عیان در نظر ماستبسیار منی کرد و ز تقدیر نترسید بنگر که از این چرخ جفا پیشه چه برخاستناگه ز کمینگاه یکی سخت کمانی تیری ز قضا و قدر انداخت بر او راستبر بال عقاب آمد آن تیر جگر سوز وز عرش مر او را به سوی خاک فرو کاستبر خاک بیفتاد و بغلتید چو ماهیبگشود پر خویش سپس از چپ و از راستگفتا: عجب است این که ز چوبی و ز آهناین تیزی و تندی و پریدن ز کجا خاست؟ بر تیر نظر کرد و پر خویش بر او دید گفتا: ز که نالیم که از ماست که بر ماست!

بلی همینطوره :razz:

 

hamidservat

عضو جدید
بایدم همین طور باشه-ما جامون رو با اعراب 1400 سال پیش عوض کردیم

ما رسوم احمقانه و قدیمی اونا رو احیا می کنیم

اونا هم رسوم قدیمی ایرانی رو--نه دیگه ما اون ایرانی ها باهوش و با فرهنگیم و نه دیگه اونا اعراب سوسمارخورن--جور دیگر باید دید وفکر کرد
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
بایدم همین طور باشه-ما جامون رو با اعراب 1400 سال پیش عوض کردیم

ما رسوم احمقانه و قدیمی اونا رو احیا می کنیم

اونا هم رسوم قدیمی ایرانی رو--نه دیگه ما اون ایرانی ها باهوش و با فرهنگیم و نه دیگه اونا اعراب سوسمارخورن--جور دیگر باید دید وفکر کرد


رسومِ احمقانه و قدیمی اعراب؟؟
ما ایرانیا هیچ وقت قدرِ چیزایی رو که داریمو نمیدونم بادگیر یه نمونشه !!!!
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نوش جونشون ما كه قدر ندونستيم انقدر مسىولين مساىل مهمتري دارن كه ديكه بادگير جايي نداره :razz:
بزاريد حداقل اونا كه قدر فرهن
گ مارو ميدونن اونا استفاده كنن حالشو ببرن:cool:
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه زمانی بحرین استان 13 ایران بود.....(از پدراتون بپرسید بهتون میگن......)
.
.
.
معماری کشور های حاشیه خلیج فارس شبیه هم هستش....
هم توی بوشهر بادگیر قدیمی هست هم توی بقیه کشور های عربی...(به خاطر اقلیم مشابه...)
نباید به خاطر چیزی که دارن و میخوان نگهش دارن سرزنششون کرد...(که صد البته خودشون میدونن منشا اون از ایرانه و اعراب نبوغ معماری نداشتن و ندارن...)
باید یه نگاه به خودمون بندازیم که همه چیزمون رو دارن میدزدن....ما هم 2 دستی کمکشون میکنیم...

.
..
اینکه عربا دارن دزدی میکنن چیز تازه ای نیست.....البته بار اولشون هم نیست....(همه دانشمندای قدیمی ایرانی رو دارن یکی یکی واسشون بزرگداشت میگیرن و به اسم خودشون ثبت میکنن...)

..
.
اگه با یه ثبت دلشون خوش میشه بزار بشه....(همه دنیا میدونن که کاملترین و پیشرفته ترین نوع بادگیر توی ایران هست...)
.
.
به امید روزی که نسل جدیدی که هوشیار و بیداره همه این ظلم ها رو جبران کنه.....
به امید فردای ایرانی روشن....
 

shahab.

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متاسفم برای خودم ما بهترین نوع بادگیرو تو شهر یزد داریم
اما متاسفانه فکر میکنم تا چند سال دیگه چیزی ازش باقی
نمونده چون به گفته ی میراث فرهنگی یزد خیلی از این آثار
هیچگونه ارزش تاریخی نداره وهمشون دارن خراب میشن فکر نم با اینتدبیر مسعولان
نسلای بعد از ما باید دونبال این باشن که ثات کنن ایرانی در زمان قدیم وجود داشته.
 

Similar threads

بالا