سخنان ایت الله محفوظی رییس دفتر ایت الله بهجت درباره ایت الله بهجت

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گفته رییس دفتر آیت الله بهجت، ايشان اخبار گوش نمی کرد و روزنامه هم نمی خواند بلكه پسرشان - علي آقا - اخبار را به ايشان مي گفت و گزارش مي داد​
جامعه مدرسين بعد از انقلاب به محضر امام شرفياب شدند. و از ايشان تقاضا كردند شما دستور بفرماييد كه در حوزه علم اخلاق رسمي بشود و معلمين اخلاق درس اخلاق بگويند، امام فرمود كه شما برويد از آيت ا... آقاي حاج شيخ محمدتقي بهجت تقاضا بكنيد كه ايشان بيايد در حوزه درس اخلاق بگويد. مرحوم آيت ا... مشكيني كه اين تقاضا را از طرف جامعه طرح كرده بود عرض مي كند كه آقا ايشان حاضر نمي شود.
امام فرمودند كه شما برويد اصرار بكنيد و از ايشان بخواهيد كه از نظر اخلاق بيايد درس بگويد، چون درس اخلاق دو جنبه دارد، يك جنبه جنبه نظري و يك جنبه جنبه عملي. جنبه نظري همان است كه در كتاب ها نوشته اند، كبر چيست؟ حسد چيست؟ صبر چيست؟ انسان در اين كتاب مي خواند و از نظر علمي متوجه مي شود كه معناي صبر چيست؟ چطور بايد صبر كرد؟ چطور بايد حسد را معالجه كرد؟ و آن را از خود دور كرد. اما در مقام عمل، عمل مي كند؛ در مقام عمل انسان زاهد به تمام معنا نظري به تجمل، مال و زخارف دنيا ندارد.
ايشان در نجف غير از اساتيد علمي از استاد ديگري به نام حاج آقا علي قاضي طباطبايي، استفاده هاي فراواني از نظر عرفان عملي، برده‎اند نه عرفان دروغي، نه عرفاني كه مدعيان ادعا مي كنند، بلكه عرفاني كه انسان را وصل به حق در سير الي‎ا... مي كند و خدا در قرآن مي فرمايد: إنك كادح الي ربك كدحا فملاقيه، بايد انسان تلاش بكند تا به لقاءا... برسد لقاءا... آسان به‎دست نمي آيد، فمن كان يرجوا الي لقاء ربه فليعمل عملا صالحا، غير از ايشان در عرفان عملي استادش آقاي قاضي طباطبايي بود و در محضر ايشان نيز از آن چيزي كه مي خواست استفاده بكند، استفاده كرده بود.
ايشان يك شخصيتي بوده كه خيلي ميل نداشت در ميان مردم ظاهر بشود؛ حتي وقتي كه مي خواستند به بيمارستاني در تهران بروند، مي فرمودند به آن كسي كه شما با او ارتباط داريد و آن پزشك ها، بگوييد به كسي خبر ندهند و من به طور ناشناخته وارد بيمارستان شوم و معالجات خودم را انجام بدهم و برگردم. ايشان اصلا داعيه مرجعيت نداشتند، با اين كه در همان زمان مرحوم آقاي بروجردي، وقتي كه ايشان از نجف برگشتند، به‎عنوان مجتهد برگشتند و كتاب جامع‎المسائل استادشان - مرحوم آقا شيخ محمدحسين اصفهاني غروي - را حاشيه‎نويسي كرده بودند و اين كتاب الان در پنج مجلد موجود است و در اصل فشرده يك دوره فقه جواهري به‎حساب مي آيد. اين جامع‎المسائل علي‎رغم اين‎كه فارسي است وليكن كتاب مشكلي است. اين كتاب يك دوره فقه است، از اول طهارت تا حدود و قصاص و ديات.
يك علاقه دو طرفه اي بين حضرت امام و آيت‎ا... بهجت برقرار بود. گاهي امام به كسي كه در منزل‎شان بود مي فرمود، آماده باشيد برويم براي زيارت آيت ا... بهجت. بدون اين كه قبلا به ايشان خبر بدهند، مي آمدند. از آن طرف نيز آيت ا... بهجت در زماني‎كه امام در تبعيد نبودند، به خدمت‎شان مي رفتند. گاهي هم پيغام مي دادند به ايشان كه براي دفع بلا شما قرباني بكنيد حفظ امام و حريم امام را به اين نحوه ايشان مراقبت مي كردند.
آيت ا... خامنه اي نيز به ايشان علاقه‎مند بودند، ديدارهايي كه با آيت ا... بهجت داشتند با ديگران نداشتند، گاهي از اوقات خصوصي حركت كرده، به حضور ايشان رفته و به صحبت مي‎پرداختند. آيت ا... بهجت حفظ نظام را لازم مي دانستند، حتي مقررات نظام را مي فرمودند كه بايد مراعات كرد.
در‎خصوص ديدارهاي سياسي و نظر سياسي ايشان، خودشان معمولا كلي صحبت مي كردند و خيلي به بعضي از آن كساني كه الان در دنيا حاكم هستند، بدبين بودند و مي گفتند همه اين جرياناتي كه نسبت به شيعه و نسبت به اسلام اتفاق مي افتد، زير سر اين‎هاست. البته اين‎گونه نبود كه ايشان اخبار گوش كنند و يا روزنامه بخوانند بلكه پسرشان - علي آقا - اخبار را به ايشان مي گفت و گزارش مي داد

http://www.panjerehweekly.com/main/index.php?Page=definitioncontent&UID=439938
 
بالا