سئوال در مورد ايجاد يك حركت خطي!

AutoMationSystem

عضو جدید
با سلام
من مي خوام يك حركت خطي ايجاد كنم بطول 2300 ميلي متر و در طول اين كورس 17 بار توقف و دوباره حركت داشته باشم استفاده از سيلندر پنئوماتيكي مقدور نيست و بايد از سيستم بال اسكرو استفاده بشه فقط مي مونه كنترل اين سيستم! مي خوام بدونم استفاده از سرو موتور با استفاده از مجموعه موتور ، درايو و انكدر چه مزايا و معايبي نسبت به هم دارند؟! كسي راهكار بهتري هم داره؟!
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوش امدید
ببینید به نظر من استفاده از سرو موتور و انکودر و درایور هم هزینه بالایی در برداره هم مسلما کار با انها به مراتب سخته.
پیشنهاد من استفاده از یکstep motorهست که هم ارزانتر وراه اندازی ساده تری داره واینکه اگه نقاط توقف رو کورس ثابت باشه کنترلش ساده تر هست.
درضمن میشه به سادگی با متلب یا یه میکرو کنترلر براش برنامه نوشت.اینها همه یه پیشنهاده
موفق باشید
 

AutoMationSystem

عضو جدید
دوست عزيز ضمن تشكر موتور پله اي نميتونه گشتاور مناسب را ايجاد كنه و در مقايسه گشتاور يكسان موتور پله اي خيلي گرون تره
در ضمن من گفتم مقايسه بين سرو موتور و مجموعه ( موتور، درايو و انكدر) كدوم بهتره ؟! كه البته جواب معلومه سرو بهتره چون انكدر داخلي داره و درايو هم نمي خواد اما از لحاظ قيمت فكر كنم سرو گرون تر باشه
بهر روي صورت مسئله اينكه مي خوايم يك جسم 40 كيلو گرمي روي مسيري بطول 230 سانتي متر يك حركت خطي داشته باشه و در طول اين مسير در 17 نقطه مشخص توقف كنه و بعد از چند ثانيه دوباره حركت كنه تا نقطه بعدي و در انتهاي سيكل برگرده به اول سيكل، پيشنهاد شما چيه؟!
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
سلام. با خوشحالی از اینکه چنین سوال زیبایی پرسیدید. تا بتوانم پاسخ خوبی برایتان بنویسم. راستش را بگویم احساس شوق می کنم. وقتی می بینم چنین سوالات خوبی در این تالار پرسیده می شود. سوالاتی که می توانم از طریق آن اطلاعات و تجربیات ناچیزم را با خلوص نیت در خدمت شما بگذارم . هر که باشید. دانشجو یا شاغل. بگذریم.
اول از همه اینکه شما دو انتخاب می خواهید داشته باشید:
الف ) استفاده از موتور القایی : در اینصورت باید این موتور را با یک اینورتر راه بیاندازید. اینورتر شما باید قابلیت کلوز لوپ ( close loop ) شدن داشته باشد. و حتما باید وکتور کنترل( Vector Control ) باشد. اگر در مفاهیم این دو مد کاری که گفتم سوالی داشتید. بفرمائید تا بازش کنم. خوب اینکه یک انکودر باید ته موتور کوپل کنید هم که مشخص است. و اینکه این سیستم بدرد شما نمی خورد ! : دقت خوبی ندارد. برای بارهای بسیار سنگین صنعتی که نیاز به موتور با کیلو وات بالا است و سرو در این حدود وجود ندارد ، از این سیستم استفاده می شود. و یا اصلا دقت در حد متر ! مهم نیست. نه برای شما که کل کورس شما 2 متر است!. کنترل خوبی روی آن ندارید. حتی با PLC . . حتما باید تستش کنید تا به حسم برسید. کلا سیستم خوبی نیست.

ب) استفاده از سرو سیستم : سرو متشکل از یک موتور و درایو مخصوص خودش می باشد. آنچه شما در مورد استپر موتور صحبت کردید، صحیح است. اگر بخواهید بجای سرو از استپر استفاده کنید، باید قدرت موتور را 2 برابر انتخاب کنید تا بتواند گشتاور نامی را تامین کند. می توانم این مسئله را با فرمول نشانتان دهم. ببینید اگر در یک سیستم مثل سیستم شما نیاز به گشتاور مثلا 10 نیوتن متر باشد. خوب یک سرو با گشتاور 10 نیوتن متر جواب کار شما را می دهد . ولی اگر بخواهید از استپر استفاده کنید باید یک استپر 20 نیوتن متری استفاده کنید. ( حالا اگر موتورش باشد ) و دقت سرو را هم نمی دهد.
اما چرا باید از سرو استفاده کنید :
1- موتور و درایو در سرو مطابق با هم ساخته شده اند . یعنی در DSP سرو درایو دقیقا و دقیقا مشخصات سرو موتور خودش لحاظ شده است . و این یعنی قوی ترین وکتور کنترل . ( هر جا خواستید . بگویید بیشتر توضیح می دهم . )
2- فیدبک انکودرهای با دقت سبب ایجاد بهترین رفرنس و پاسخ زمانی در سرو می شود. پاسخ زمانی 300 ثانبه واقعا متحیر کننده است!.
3- متاسفانه بسیاری از فعالان صنعت به دلیل عدم آشنایی با کارکرد سرو نوعی ترس از رویارویی با این سیستم را دارند. ولی بدانید روز به روز به شمار خریداران سیستم های سرو افزوده می گردد. بهانه این عزیزان قیمت های سرسام آور سرو بود که آن هم رو به تعدیل است. تا به کی در مقابل این دقت در نهایت قدرت می توانند مقاومت کنند.
4- قابلیت های خاص یک سرو موتور که متشکل از روتور pm و استاتور با حداقل شار نشتی مطابق با طراحی از طریق حرفه ای ترین نرم افزار های مهندسی موتور است. نرم افزارهایی مانند cosmos – Maxwell – rmxprt – ansoft و... .
5- سیستم regenerative در سرو که همراه با مقاومت ترمز صورت می گیرد و قطع و وصل های بسیار دقیقی را حتی در نهایت گشتاور می تواند سبب گردد.
6- نحوه دادن دستور به سرو درایو که از طریق شبکه ارتباطی یا از طریق پالس دادن به آن و یا با ورودی های آنالوگ میسر است. البته باید در مورد پروژه شما عرض کنم. شما نیازی به استفاده از سیستم خارجی برای فرمان به درایو ندارید . و می توانید از plc داخلی درایو استفاده کنید برای این 17 تا حرکتی که دارید. و چقدر راحت و دقیق این کار میسر است.
7- در نظر داشته باشید یک سرو درایو می تواند در هز سه مد گشتاور – سرعت و موقعیت کار کند و نیز می تواند این سه مد را به صورت ترکیبی استفاده کند. پس می توانید حرکت های خرگوشی ، تحت بار و احتمالا بسیار دقیقی را با ترکیب سه مد برای پروژه خود بیافرینید.
8- آنچه برای بسیاری از عزیزان سخت است . محاسبه دقیق گشتاور و توان سرو موتور است. چرا که اشتباه در این انتخاب سبب ایجاد مشکلاتی در کار می گردد. نمی دانم پروژه شما صنعتی است یا نه . اما در هر حال بهترین انتخاب شما سرو است.
9- اگر مایل باشید این پروژه را برای تمامی بچه های برق باشگاه مشترک اعلام می کنیم. یعنی همه ما می خواهیم ببینیم این سرو را چطور برای این سیستم انتخاب و چطور نصب و چطور برنامه ریزی می کنید. اگر بتوانید از مراحل کاری عکس و فیلم بگیرید ، قابل ملموس تر است. اگر نتوانستید من پروژه شما را چند ماه پیش فقط برای دکور! درست کردم و در اتاقم گذاشته ام . از آن عکس می گیرم و می گذارم در همین تاپیک.
10- اگر می خواهید بدانید نحوه انتخاب سرو موتور ( توان و گشتاور آن ) چگونه است . پارامترهای زیر را برایم مشخص کنید تا به طور کامل فرمول های مهندسی آن را برایتان بگذارم :
الف ) گام با اسکرو / ب) قطر بال اسکرو / پ ) جرم بال اسکرو / ت ) سرعت جرکت بار / ث ) مدت زمان کورس کامل . توجه داشته باشید هر چه این پارامترها را دقیق تر بگوئید ، توان شما به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.
منتظر پاسخ شما هستم.
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزيز ضمن تشكر موتور پله اي نميتونه گشتاور مناسب را ايجاد كنه و در مقايسه گشتاور يكسان موتور پله اي خيلي گرون تره
در ضمن من گفتم مقايسه بين سرو موتور و مجموعه ( موتور، درايو و انكدر) كدوم بهتره ؟! كه البته جواب معلومه سرو بهتره چون انكدر داخلي داره و درايو هم نمي خواد اما از لحاظ قيمت فكر كنم سرو گرون تر باشه
بهر روي صورت مسئله اينكه مي خوايم يك جسم 40 كيلو گرمي روي مسيري بطول 230 سانتي متر يك حركت خطي داشته باشه و در طول اين مسير در 17 نقطه مشخص توقف كنه و بعد از چند ثانيه دوباره حركت كنه تا نقطه بعدي و در انتهاي سيكل برگرده به اول سيكل، پيشنهاد شما چيه؟!
سلام
ببخشید اما من با توجه به طرز بیان مسئله شما فکر کردم کار شما یک پروژه آزمایشگاهی است برای همین من به شما استپ موتور رو پیشنهاد کردم که مسلما برای این کاری که شما گفتید مناسب نیست و حتی علاوه بر مشکل گشتاور مشکلات دیگه هم در بر داره
دوست عزیزم arc_2008به خوبی راهنماییتون کردن.بسیار عالی هست که بتونید با یک دید باز از علم و تجربه وافر ایشون که تو صنعت دارن استفاده کنید.
امیدوارم موفق باشید.
 

AutoMationSystem

عضو جدید
با سلام و تشكر فوق العاده از شما استاد گرامي
پروژه كاملاً صنعتي هست و من توي يه شركت بزرگ كار مي كنم بنابراين بحث هزينه خيلي مهم نيست و همون طور كه فرموديد استفاده از بال اسكرو با سرو بهترين گزينه هست ماژول هاي آماده اين سيستم هم ساخته شده است و در بازار هست البته توي ايران گير نياورديم! و مي خوايم خودمون بسازيم. استاد آرك عزيز من امروز پارامترهايي رو كه فرموديد حساب مي كنم و به شما اعلام مي كنم تا در انتخاب سرو بهم كمك كنيد. در پايان پروژه هم سعي مي كنم يه شرحي از پروژه با عكس بزارم از كمك شما بسيار ممنون خواهم شد.
و راستي يه سئوال ديگر! اين سيستم به منظور سنكرون شدن با كل خط بايد با PLC مربوطه تبادل اطلاعات نمايد آيا سرو موتور را ميتوان به شبكه پروفي باس متصل نمود يا اينكه بايد از طريق سخت افزاري اينترلاك موردنظر را ايجاد كرد؟
بسيار ممنون
 
آخرین ویرایش:

AutoMationSystem

عضو جدید
در ضمن اگه اين فرمول محاسبه توان سرو موتور رو هم بزاري ديگه سنگ تموم گذاشتي:gol:
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
انتخاب سرو موتور

انتخاب سرو موتور

سلام. با عذرخواهی از تاخیری که داشتم. فایل ضمیمه را مطالعه نمائید. راهنمای انتخاب صحیح سرو موتور همراه با چند مثال با فرمول است. که به کار شما می آید. توان موتور خود را انتخاب نمائید.
با تشکر
 

پیوست ها

  • Estun Servo Motor Selection Principle.pdf
    292.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

m_parham_z

عضو جدید
دوست عزيز پيشنهاد مي كنم قبل از حذف كامل پنيوماتيك در خصوص اپشنهايي از شاخه هاي نيومانيك مانند پنو پوزيشنينگ و سيلندرهاي داراي رولر و نيز مخصوص پوزيشنينگ كه در ايران نيز توسط شركت فستو در دسترس مي باشند تحقيق مختصري نماييد
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
محـسن ز سئوال مهم سوالات و مشكلات قدرت 12
amir12 سئوال راجب جریان کابله سوالات و مشكلات قدرت 5

Similar threads

بالا